Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 16, views: 19.384 •
Submitter: nr12

Onderzoekers aan een Japanse universiteit hebben een camerasysteem ontwikkeld waarmee snelbewegende objecten gecentreerd in beeld gehouden kunnen worden. Daarmee wordt niet de beeldsensor van de camera bewogen, maar worden spiegels gebruikt.

De camera van het Ishikawa Oku Lab, onderdeel van de universiteit van Tokio, combineert een aantal technische hoogstandjes om een snelbewegend object midden in het cameraframe te houden. Allereerst moet een algoritme het beeld zeer snel verwerken om het object dat gecentreerd moet worden te herkennen en te volgen. Het systeem is daartoe in staat dankzij een verwerkingstijd van éénduizendste seconde per frame. Door de hoge verwerkingssnelheid van de tracking-software hoeft de beweging van een object niet voorspeld te worden, maar volstaat het bijstellen van de camera.

De software stuurt twee spiegels aan die het te traceren object in het midden van het beeld van een digitale camera houden. Een spiegel zorgt voor horizontale bijstelling, de tweede richt het beeld verticaal, terwijl lenzen het beeld op de sensor richten. Daarbij is het mogelijk ook beelden onder groothoek op te nemen. Het systeem is met een fullhd-camera verbonden, maar zou ook aan een projector gekoppeld kunnen worden. Het systeem wordt dan Lumipen genoemd en dan worden beelden juist op een snelbewegend object geprojecteerd.

De techniek zou ingezet kunnen worden in de sportwereld, waarbij bijvoorbeeld ballen of auto's gevolgd kunnen worden met de camera. De Japanners testen hun Stationary Observation System for High-speed Flying Objects buiten en hopen over twee jaar hun systeem gereed te hebben voor televisie-uitzendingen.

Reacties (16)

Uhm dit is al een oud iets hoor, al vaker gezien met een pingpong balletje, waarom dit dus nieuws is snap ik niet.

Edit: http://www.popsci.com/tec...ctly-track-ping-pong-ball

[Reactie gewijzigd door Remmes_NT op 19 juni 2013 19:36]

Mag ik je er op wijzen dat je het hier over exact hetzelfde systeem hebt? Of is dat juist het punt dat je wil maken?
Ik denk dat dat het punt is wat hij wil maken, want dat artikel is al bijna een jaar oud..
Dat is inderdaad mijn punt, ik wist alleen niet dat dit om de zelfde groep ging totdat ik na googlen weer bij het filmpje (en dus site) kwam.
Het gaat om dat ze nu er iets op kunnen projecteren, ipv alleen volgen. "Projection mapping on a moving object". De Nederlandse titel en bijbehorende tekst zijn inderdaad misleidend.

[Reactie gewijzigd door Tha_TE op 19 juni 2013 21:52]

inderdaad, het centreren is amper de helft van de ontwikkeling en is al veel langer gedaan.

foutje van de redactie, kan gebeuren (nu nog rechtzetten)
Wauw, wat een slimme aanpak. Ik ben erg benieuwd wat zo'n effect heeft op een bal tijdens voetbal, zo kan kunnen er hele mooie effecten gegenereerd worden. Zo volg je in plaats van de speler de bal, en kan je bij acties heel goed de bewegingen van de speler volgen.

In de video wordt het ook erg duidelijk verteld, zo werkt het met projectie ook erg goed. Mogelijkheden zijn oneindig, zo kan je bijv. bewegend reclame doen op bewegende objecten.
Dit zou op termijn zelf de steadicam overbodig kunnen maken denk ik. Een steadicam stabiliseert de camera zelf met een externe rig. Met deze nieuwe spiegelestup kan je misschien stabiel filmen zonder die rig, en veel beter dan de huidige optische of digitale beeldstabilisatoren. Deze is wel gemaakt om snelle objecten te filmen, maar die trackingtechnologie kan misschien aangepast worden.

Straf alleszins!
Deze spiegelopstelling doet alleen iets met rotatie, en dat op 2 assen (pitch/yaw). De steadycam stabiliseert 3 assen rotatie (pitch/yaw/roll) Ún 3 assen translatie (x/y/z). Dat is dus heel andere koek.
Deed mij een beetje denken aan dit idee uit 2007. http://youtu.be/XgrGjJUBF_I
Ik zie ook toepassingen voor militaire doeleinden, zoals aansturing van laser gestuurde bommen.
Precies. Of juist voor afweerdoeleinden. Als je een projectie kan maken, dan kan je ook een sterke laser aansturen om een vijandige raket uit de lucht te halen bijvoorbeeld...

[Reactie gewijzigd door ATS op 20 juni 2013 10:17]

Ik vrees dat we dit soort technologie heel snel in de wapenindustrie zullen zien.
OOh god, dit gaat vast het nieuwe speeltje worden van de regie bij voetbal wedstrijden. Ik werd vorig EK al gek van die niks betekende slowmotion shots. Nu dit.
Ja joh, de belchinezen worden straks beamerchinezen. Matchfixing-2.0 loopt zich al warm.

/grap

Maar je hebt wel gelijk. Er wordt al veel geklooid met het beeld (virtuele reclameborden, projecties op het ijshockeyijs/tennisveld etc.). Straks dus ook van die flauwekul op de bewegende wedstrijdelementen.

Waarom eigenlijk al die moeite nog? Pixars kan dat veel beter. Kunnen de sporters gewoon thuisblijven ;-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013