Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 32, views: 10.413 •

De Amerikaanse universiteiten Columbia University, Massachusetts Institute of Technology, Duke University en Stanford University hebben bij de gemeente Amsterdam plannen ingediend voor een technologisch kennisinstituut. Ook Nederlandse universiteiten hebben plannen.

AmsterdamAmsterdam wil een nieuw technologisch instituut als 'derde universiteit' openen om de economische groei en werkgelegenheid te stimuleren. De hoofdstad schreef daarom in april een competitie uit. Dertien partijen, veelal consortia van bedrijven en educatieve instellingen, hebben een voorstel voor een nieuw topinstituut ingestuurd. Een jury heeft uit de inzendingen nu vijf kandidaten geselecteerd voor de tweede ronde. Zij krijgen het verzoek om hun plannen verder uit te werken.

Onder de inzendingen is het Nexuslabs Amsterdam te vinden. Dit instituut zou moeten helpen bij het opzetten van ondernemingen die zich richten op innovatie. Bij de partijen die zich achter het Nexuslabs scharen zijn Stichting Nexuslabs, Massachusetts Institute of Technology, UvA, Technische Universiteit Eindhoven, Keio University Japan, en de bedrijven IBM en TomTom.

Eveneens gericht op technologie is The Center for Urban Tech Acceleration. Deze instelling zou zich moeten richten op ondernemers en wetenschappers die bezig zijn met stedelijke technologie. UvA, VU, Stanford University, University Salzburg. Ook de bedrijven McKinsey, Shell, Vodafone, Cisco en ID&T zijn erbij betrokken.

Onder andere de TU Delft, Wageningen University and Research Centre en opnieuw MIT hebben een plan voor The Amsterdam Institute of Advanced Metropolitan Solutions opgesteld. Deze instelling zou zich moeten richten op 'toegepaste stedelijke technologie'. Ook Shell en Cisco zien hier brood in. Het voorstel voor The Amsterdam School of Health and Technology richt zich op de stedelijke omgeving. Onder andere Duke University, Achmea, Vodafone, Heineken en Philips scharen zich achter dit plan.

Amsterdam wil nu gaan onderhandelen met de diverse kandidaten, inclusief de acht partijen die niet op de shortlist zijn gekomen. De hoofdstad wil zelf 20 tot 50 miljoen euro betalen voor de oprichting van een nieuw technologisch kennisinstituut onder de voorwaarde dat de gekozen partijen het viervoudige investeren. Verwacht wordt dat in september de definitieve keuze zal worden gemaakt. Als mogelijke bouwlocaties worden het Science Park en het Marinecomplex genoemd.

Reacties (32)

Lijkt mij een zeer interessante ontwikkeling. Naar mijn mening, zouden meer hoogstaande universiteiten dit doen in andere landen dan van afkomst! Hopelijk nemen ze de goede kwaliteit die ze zelf hebben mee naar het nieuwe hoogstandje in Amsterdam....
Ik betwijfel het, want waarom stoppen ze dit niet gewoon in iets bestaands wat dan kan uitgroeien? Geld in een bestuurslaag pompen levert geen goede resultaten op... Geld bezuinigen op andere universiteiten (ik ken er geen waar er niet bezuinigd wordt) ook niet, overigens. Dit is gewoon een naam erbij, voor nog meer versplintering van het Nederlandse onderzoek.

Beter plan: verkoop de hele UvA aan het MIT, en kijk hoe hard ze saneren. Rotzooi eruit, kwaliteit erin. Klaar.
Even voor de cijfers: MIT heeft 10k studenten, UVA 30k... Budget MIT: 2.7 miljard*. Budget UVA? 560 miljoen kan ik vinden... Hmmmm.... Dat geeft te denken.

*MIT heeft een endowment van 12 miljard, gebruikt daarvan de rente, en wat ze verder nog aan subsidies, sponsoring en gein binnenkrijgen.

[Reactie gewijzigd door FreezeXJ op 19 juni 2013 15:34]

[...]

Beter plan: verkoop de hele UvA aan het MIT, en kijk hoe hard ze saneren. Rotzooi eruit, kwaliteit erin. Klaar.
Even voor de cijfers: MIT heeft 10k studenten, UVA 30k... Budget MIT: 2.7 miljard*. Budget UVA? 560 miljoen kan ik vinden... Hmmmm.... Dat geeft te denken.

[...]
Je cijfers spreken je opmerking tegen. Zoals je het hier presenteert heeft het MIT veel minder studenten, maar wel een budget wat het vijfvoudige is. Kennelijk draait de UvA dan op minder geld/student = efficienter.

Er zit een verschil in het type onderwijs wat gegeven wordt, maar ook in de manier waarop geld binnen komt. In Nederland komt geld van universiteiten in steeds kleinere mate van de overheid (zoals in het verleden het geval was) en moet het steeds meer hebben van onderzoeksconsortia. In Amerika is het niet ongebruikelijk als een bedrijf volledige leerstoelen financiert om onderzoek voor ze te doen, een businessmodel wat binnen Nederlandse universiteiten absoluut nog niet doorgedrongen is.
Z'n cijfers spreken helemaal niet zijn opmerking tegen. Blijkbaar krijgt de MIT het voor elkaar efficiŽnt (met weinig man) zeer veel geld binnen te harken voor zeer hoogstaand onderzoek onderwijs waar de UvA alleen maar van kan dromen. Vergeleken met MIT is de UvA echt een lachertje.

Zoals je zelf ook al aangeeft krijgen ze het voor elkaar dat geld uit het bedrijfsleven te trekken. Dit is natuurlijk onder andere, omdat het bedrijfsleven weet wat ze krijgen bij MIT (kwaliteit/rendament) en bij UvA (...).

En je stelling over Nederlandse universiteiten die hun geld niet meer van de overheid krijgen, maar zelf moeten gaan halen in "onderzoeksconsortia". Wie denk je dat de onderzoeksconsortia financiert? Volgens mij is dat nog steeds vaak in de vorm van cofinanciering door de overheid (als in, overheid betaald >50% mee). Met overheid bedoel ik dan EU, nationaal, provincie, NWO, gemeentes, etc. Dus universiteiten in Nederland worden nog steeds voor het overgrote deel door de overheid gefinancierd. Alleen de vorm waarop veranderd misschien een beetje. Dat geef je zelf ook al aan door te zeggen dat het Amerikaanse businessmodel hier nog niet doorgedrongen is.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 19 juni 2013 16:39]

Het duidelijk grootste deel van het MIT-budget komt van de overheid.

[Reactie gewijzigd door begintmeta op 19 juni 2013 20:12]

Hier ben ik het mee eens. Nederland is misschien wel het land met de hoogste hoeveelheid universiteiten per vierkante km.

Het geld voor de universiteiten komt allemaal uit dezelfde pot (overheid) en een groot deel ervan wordt gebruikt om te concurreren. Bedenk je bijvoorbeeld dat alle universiteiten in Nederland reclame maken voor dezelfde opleidingen. Een voorbeeld van 100% onnodig weggegooid geld.

En waarom is dat nodig? Ik zou het niet weten...

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 19 juni 2013 16:48]

Alleen als we er zeker van zijn dat deze amerikanen niets stuk kunnen maken door te hacken 8-)
Idd. Heb liever dat ze oprotten. Hebben ze straks weer zogenaamd het recht om binnen te neuzen als er wat aan de hand is.
Wat het ook is, betrokkenheid MIT is een must.
Wat het ook is, betrokkenheid MIT is een must.
Niet als het een geheim traject is om Europees talent naar Amerika te lokken. voor de rest ben ik het inderdaad wel mee eens.

[Reactie gewijzigd door kajdijkstra op 19 juni 2013 15:22]

MIT heeft maar 10.000 studenten. Veel talent zullen we dus sowieso niet kwijt raken.
Wat heeft het aantal ermee te maken? MIT staat voor kwaliteit en de top van de technische universiteiten.

MIT trekt altijd het supertalent aan en hij heeft gelijk dat het geen verkapte manier mag zijn van toponderzoekers en studenten naar Amerika lokken. Het moet echt een MIT Europe worden waarbij er nauw samengewerkt kan worden vanuit beide contintenten.
MIT hoeft echt niet te lokken. Als je een 9 gemiddeld scoort op je VWO examen dan weet je al dat je naar MIT wil (of misschien Stanford). Als je minder scoort dan wil het MIT je niet eens.
Het aantal studenten heeft weinig te maken met het aanwezige talent.

Kijk eens naar de hoeveelheid onderzoekprojecten dat ze ginder doen, en naar het aantal spinoffs dat ze elke jaar oprichten?

Me dunkt dat MIT toch wel een pak hoger aangeschreven staat dan de meeste europese universiteiten.
Veel studenten (ongeveer 1/3) zijn buitenlands en een aanzienlijk aantal daarvan keert na studie terug naar hun thuisland. Veel kennis export dus.
Er zijn trouwens universiteiten in de VS die uit praktisch 100% buitenlandse studenten bestaan. Ze kunnen daar dus wel opscheppen over hun resultaten, maar heel veel is import en tijdelijk!
Ik verwacht dat de universiteiten als MIT niet representatief zijn voor de amerikaanse overheid. Harvard en Yale wellicht. Maar tech houd zich denk ik niet echt bezig met politiek.
Dat doen ze indirect natuurlijk allemaal. Maar het is natuurlijk van de zotte dat een land waar zo ongeveer de enige groep voorlopig nog een tekort heeft (technische mensen) dat daar in/rondom de hoofdstad geen Uni is. In mijn ogen daarom alleen al een erg goed idee.

Jammer dat er zoveel aandacht naar uit gaat, want Twente, Eindhoven en Delft zijn gewoon goede Technische Universiteiten.

Waar vooral rondom Eindhoven erg veel techniek zit met Philips ASML Daf, VDL, Stork etc. En ook rondom eindhoven zitten nog veel technische bedrijven.
Je zegt het zelf, er zijn 3 goede technische universiteiten, in gebieden waar veel technische bedrijven zitten. Ik snap dan ook niet helemaal wat Amsterdam te maken heeft met het tech gedeelte..
Dat je in een stad als Amsterdam voor de werk groep waar nog veel vraag zit geen Uni hebt vind ik vreemd en logisch te gelijk (immers zit de tech rondom deze uni's).

Maar wel goed omdat je 2 miljoen potentiele nieuwe studenten hebt. En zeker internationaal heeft Amsterdam een veel grotere naam als stad dan Eindhoven.

Hierdoor kan je als land op kennis gebied groeien. En dat kunnen we goed gebruiken.
Hah, er zijn enorm veel bedrijven gevestigd in Amsterdam.
Op nu.nl werd dit nieuws echt totaal anders gebracht, namelijk dat US uni's zich in Amsterdam willen vestigen. Echt weer zo typisch nu.nl. Het is juist andersom. Gemeente Ams stelt een flinke investering beschikbaar voor een uni die een goed idee heeft om hier een nieuw instituut te starten. Tuurlijk wil je als uni meedoen. Het levert je immers centjes op. Dus het is helemaal niet zo dat die uni's zich ineens hier willen vestigen.
Amsterdam wil het stimuleren, de uni's moeten zelf met minimaal het vijfvoudige aankomen. Voordeel voor de uni's is dat de gemeente Amsterdam dit wil en daardoor hebben de uni's wat meer vrijheid in de uitvoering omdat de gemeente vanaf het begin af aan al achter het plan staat.
oud nieuws, was een maand geleden al op BNR
Ik weet niet wat ik hier nu van moet vinden.
Waarom zou je dit doet als er 3 TU's in de buurt zijn. (In Nederland ligt alles in de buurt)
Wat is dan de toegevoegde waarde dat Amsterdam hier weer in springt.
Krijg je dan geen kanibalisatie van de geldstromen die nu naar de andere TU's gaan zodat we er zelfs slechter uit kunnen komen.
Misschien een stomme vraag, maar wat heeft ID&T hier mee te maken? Zij zijn naar mijn weten niet echt actief in Urban Tech, laat staan dat ze eventjes miljoenen kunnen pompen in een onderzoekscentrum (en daar een positieve ROI uit halen). Kan het zijn dat dit een foutje is, en AT&T moet zijn (klinkt gelijkaardig)? Dat lijkt mij een veel logischere partner...

*edit* even wat verduidelijkt.

[Reactie gewijzigd door Carrein op 19 juni 2013 15:42]

een blik op id-t.nl en ik zie gelijk een zooi tech.
Dat moet elk jaar natuurlijk mooier, beter en complexer.
Dat lijkt in eerste instantie vreemd, omdat veel mensen ID&T nog associŽren met enkel feesten organiseren. Tegenwoordig is men wat ambitieuzer en wil men de voortrekkersrol die Nederlandse DJ's wereldwijd hebben verder uitbreiden. Inmiddels vloeit uit de dance muziek richting de § 1 mrd, aan financiŽle stromen binnen NL.

Het idee is daarom ook om al die belanghebbende partijen bijeen te huisvesten om zo optimaal mogelijke kruisbestuiving te laten plaatsvinden. Dus niet alleen DJ's, maar alles wat op de ťťn of andere manier met muziek en shows te maken heeft (licht, geluid, decorbouwers, media bureau's etc.) samenvoegen in de hoop dat er iets moois ontstaat.

Dit gecombineerd met het recentelijk geÔntroduceerde 24uurs beleid van Amsterdam (om zich internationaal meer te meten met Berlijn, NY etc.) doet men dit onder de noemer "Twenty4Amsterdam".

Kritische noot: Dit kost natuurlijk geld. En dhr. Stutterheim laat inmiddels openlijk doorschemeren dat er nog naar aanvullende financiering wordt gezocht.

[Reactie gewijzigd door Smen op 19 juni 2013 18:54]

Ik hoop niet dat het volgens het Amerikaanse model gaat, waar je alleen mee kan doen aan een leuk instituut als a) Je vader toevallig Dagobert Duck heet, of b) je een IQ van meer dan 200 hebt. Nu heb ik de impressie dat het meer gaat om een onderzoekslab dan een plek waar je colleges krijgt, dus mogelijk is het niet echt een issue, maar hoe de universiteiten in de VS werken, daar ben ik niet echt dol op. Ook mogen de NSA, FBI etc. wegblijven. Die zullen er nog wel een haakje in zien om nog meer macht te krijgen in ons land terwijl ze hier niets te zoeken hebben. Ook moeten we niet hebben dat onze huidige universiteiten ineens minder budget krijgen en daardoor kwaliteit verliezen om dit instituut te financieren, dat werkt enkel averechts. In plaats van dat Nederland dat beter wordt in techniek wordt Nederland dan juist slechter.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013