Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 107, views: 33.525 •

Bezitters van de diverse modellen van de PlayStation 3 melden op het forum van Sony dat update 4.45 hun console laat vastlopen. Na installatie van de update komt de console niet verder dan het opstartscherm. Sony heeft nog niet gereageerd.

Op het forum van Sony loopt een lange thread met klachten over de update. Honderden PlayStation 3-bezitters melden daar dat hun console blijft hangen op het opstartscherm nadat ze de versie 4.45 van de firmware van de console geïnstalleerd hebben. Niet iedere eigenaar lijkt last te hebben van het probleem, al lijkt het wijdverbreid. Het probleem lijkt zich voor te doen bij alle varianten van de console.

Sony heeft inmiddels via Twitter gereageerd en de betreffende update verwijderd. In plaats daarvan kan nu de bugvrije versie 4.41 gedownload worden. Het probleem lijkt zich vooral voor te doen bij consoles waarvan de harde schijf vervangen is door een ander exemplaar.

Update, 12:04: Sony hoopt op 20 juni een patch vrij te geven die het probleem oplost. De patch kan via een pc gedownload worden en via een usb-stick naar de PlayStation 3 overgezet worden, waarna de console in safe mode hersteld kan worden.
 

Update PS3

Reacties (107)

Reactiefilter:-11070100+164+26+31
En de update zou juist meer stabiliteit moeten brengen...

Bron: https://twitter.com/PlayStation/statuses/347141681042309120
Hij bied ook meer stabiliteit, je kan niets meer starten dat kan crashen :9

Overigens is dit de reden dat ik altijd een 1 a 2 weken wacht voor ik de PS3 update. Niet voor het eerst dat Sony zo'n geintje heeft.
Inderdaad. Ze hebben er een handje van om werkende dingen stuk te maken door er wat extra software bij te verzinnen. (videocameras met onnodig afwijkende codecs, rootkit, ps3 linux, drm die dingen onterecht blokkeert, en natuurlijk de foute firmware updates op alle producten) :?

[Reactie gewijzigd door Barryke op 19 juni 2013 10:38]

Precies. Daarom ben ik zo bang om straks een PS4 te kopen. Nu praten ze mooi, maar dadelijk volgen ze gewoon MS, zonder dat ze al die stront over zich heen krijgen nu.

Want de PS4 ondersteunt ook gewoon die omstreden DRM, maar ze verplichten het niet. Je kunt er bijna van uit gaan dat ontwikkelaars dit gewoon zullen inbouwen. Het maakt hun niet uit welke console beter verkoopt, als hun game maar vaak genoeg wordt gekocht.
Dan wacht je toch gewoon een paar maanden af voor je beslist welke console je koopt (of niet)
Correctie: De PS4 ondersteunt die DRM niet. Er is geen functionaliteit voor online checks in de PS4 aanwezig. Ter compensatie voor het feit dat PS+ verplicht is geworden voor online multiplayer ontmoedigen ze nu zelfs het gebruik van online passes.

In theorie zou een publisher nog steeds op z'n eigen discs extra DRM in kunnen bakken, maar dat wordt door Sony zelf afgeraden en zeker niet ondersteunt.

Bron: http://www.vg247.com/2013...ts-others-to-follow-suit/

En ook: http://www.bit-tech.net/n...prised-by-publisher-drm/1

[Reactie gewijzigd door arendjr op 19 juni 2013 13:14]

Sony ondersteund Wel drm van publishers zelf. Ze bieden alleen geen framework aan zodat het bij elk spel hetzelfde werkt als de publisher er voor kiest.

Overigens s het bij Microsoft ook een opt-in systeem en niet verplicht
Maar Sony's standpunt naar DRM is onveranderd met de vorige/huidige generatie.

En als de XBO niet heeft ingechecked in 24uur word het gamen gedeelte van je XBO compleet waardeloos, dus het is niet bepaald opt-in.
Bij consolebouwers is "improved system stability" meestal code voor "improved anti-piracy management". Het kan ook zijn dat ze echt dingen verbeterd hebben, maar het is iets wat in vrij veel updates staat (de laatste 4 sowieso) en ik merk nou niet echt een verschil.
Dat je geen verschil merkt kan natuurlijk ook een goed teken zijn, want hoe zou de console hebben gereageerd als je de updates niet had gedraaid.... vragen :+...
Het enige verschil dat ik sinds versie 3.60 bewust heb meegekregen is dat ik nu iedere keer zo'n irritante melding over epilepsie krijg tijdens het opstarten en dat er een icoontje Sing Star in de lijst sta dat ik niet verwijderd krijg.

De rest van de "features" zijn er allemaal op bedacht om het systeem veiliger te maken, terwijl de CFW van Rogero (4.41 - v1.00) gewoon overal te downloaden is voor mensen die bereids op CFW zitten. Bovendien is iedere originele firmware probleemloos te downgraden naar CFW met behulp van de EZ-Flasher en is de Cobra-groep (zover ik dat heb meegekregen) bezig met een CFW die ook vanuit recentere OFW's te flashen is.

Kortom; al die "beveilings-updates" (waaronder het verwijderen van OtherOS) die Sony onder luid protest heeft doorgevoerd hebben (afgezien van een hoop kwade klanten) geen enkel noemenswaardig effect gehad. Sinds de lv0 sleutels op straat kwamen te liggen was het hek helemaal van de dam.

Het zou me niet verbazen als Sony in de v4.45 update bepaalde code heeft toegevoegd die de consoles van hackers zou "bricken", zodra deze een CFW v4.45 zouden uitbrengen. Ik zou er in ieder geval niet gek van opkijken. Het probleem (mits mijn cynische theorie klopt) is dan nu alleen dat dit terug gekaatst is naar mensen die hun console wél origineel houden.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 19 juni 2013 12:16]

[..]en dat er een icoontje Sing Star in de lijst sta dat ik niet verwijderd krijg.
Dat SingStar icoontje is inderdaad gruwelijk irritant, kan er nog steeds met mijn verstand niet bij dat iemand besloten heeft dat dat een goed idee was. Wat ik me nu afvraag is of het ooit nog gaat verdwijnen, of dat ze van plan zijn straks nog meer troep in mijn lijst met spellen te gaan dumpen waar ik totaal niet op zit te wachten.
Het is net door de verwijdering van OtherOS dat de PS3 hacking scene op gang is gekomen, als protest naar Sony. Dus als CFW-gebruiker moet ik Sony ergens wel bedanken. :+

Ben nooit een fan geweest van de PS3 firmware upgrades. In plaats van extra functionaliteit toe te voegen focussen ze zich volledig op beveiliging die toch gewoon gekraakt is geweest.
Ik denk dat Sony weinig andere keus heeft. Ze zullen wel aan de beveiliging moeten blijven sleutelen omdat ze anders mogelijk aangeklaagd worden door ontwikkelaars en gamestudio's of dat deze besluiten om geen spellen meer te maken voor de PS3.

Wat ik jammer vind is dat Sony uit eigen belang zo veel kansen laat liggen. Zo ontbreekt er ook nog steeds de nodige ondersteuning van audio- en videocodecs en is er geen media-software (á la XBMC) aanwezig waardoor de PS3 geen prettig multimedia platform is. Het apparaat kan zó veel meer dan wat het nu kan. Ik vind zoiets gewoon zonde. Ze houden krampachtig vast aan de verkoop van films op fysieke media (zoals bluray) en doen bijna niks om een positieve ervaring voor de consument te realiseren. Fysieke media zullen uiteindelijk geheel gaan verdwijnen.

Die Sing Star troep is ook irritant. Nu zullen mensen zich wel afvragen waarom je je druk maakt om één icoontje, maar we hebben daar gewoon nooit om gevraagd. Laat ons dat soort spul tenminste verwijderen. Zelfde geldt (zoals ik al aangaf) voor die vreselijke epilepsie waarschuwing; na 1x lezen weet ik het wel. Ik hoef die melding niet iedere keer te zien (ik heb tenslotte geen Alzheimer). Laat me dat ook gewoon uitschakelen. Kost iedere keer weer 5 seconden extra opstarttijd.
Dat is gewoon onzin. De ps3 werd gewoon gehackt, niet uit protest Dat velen zich er na de hack op hebben gestort is gewoon om te cheaten. Dat ze dat doen uit protest kunnen ze wel zeggen, maar dat is niet zo.
De console zou sowieso gehackt worden. Sony was behoorlijk trots op de hoge veiligheid die de PS3 met zich meebracht. Het heeft ook de nodige jaren geduurd voordat vrijwel alle beveiliging was doorbroken.

Voor hackers is het ook een prestigezaak; hoe moeilijker het systeem, des te hoger het respect uit de rest van de communicty.

De veranderingen die Sony heeft doorgevoerd (zoals het verwijderen van OtherOS) heeft het geheel wel in een stroomversnelling terecht gekomen. Ik volg die hele scene al zo'n beetje vanaf de eerste dag. Nadat Sony zich de woede van een deel van de klanten op de hals heeft gehaald is de scene wel een behoorlijk stuk fanatieker geworden.
Onzin? Verre van. Zoals Titan_Fox zegt is het allemaal in een stroomversnelling gekomen nadat Sony op de tenen van de community heeft getrapt. Als je het allemaal wat gevolgd had zou je dat weten.

En inderdaad, de PS3 zou zo'n krachtig media-apparaat kunnen zijn, maar Sony heeft de bal serieus mis geslagen. Of het is te zeggen: ze hebben dit waarschijnlijk bewust gedaan door marketingsoverwegingen.

[Reactie gewijzigd door Joecatshoe op 19 juni 2013 15:35]

Sony zag MKV als bedreiging voor haar eigen Bluray discs, een technologie waar natuurlijk miljoenen (of zelfs miljarden) aan R&D in is gestoken.

Ik snap hun bedrijfsstrategie wel, maar je kunt in je eentje onmogelijk de digitale opmars stoppen. Hopelijk hebben ze daar bij de PS4 beter over nagedacht. Een apparaat dat anno 2013 (eigenlijk anno 2006) geen MKV ondersteunde mag je in feite niet als multimedia apparaat betekenen. Tenslotte stamt Matroska al af uit 2002 (dus 11 jaar geleden).

Persoonlijk vraag ik me af of Sony zelf wel helemaal in de gaten had wat de PS3 had moeten zijn toen deze in 2006 op de markt kwam. Het was een compleet nieuwe (en achteraf erg lastige) architectuur. Het duurde ook een hele poos voordat er noemenswaardige spellen voor uitkwamen.

Zelf hoop ik dat de PS4 snel wordt gehackt. Ik zou er graag Windows 7 op draaien; zoiets moet toch als een speer gaan met een 8-core AMD Jaguar, 8 GB GDDR5 en een vlotte RadeonHD 7970M GPU. Dan kan mijn Zotac ZBox AD02 ook direct de deur uit :-)
MKV is een container, geen codec.
Ik laat me niet hinderen door enig verstand van zaken: mijn PS3 speelt mijn gedownloade (legaal in NL) films in .mkv niet af. Mijn computer wel. Ik heb het idee dat de PS3 met de juiste ondersteuning dit prima zou kunnen, en ik vind dit jammer.
Sterker nog; als je gebruik maakt van custom firmware i.c.m. Showtime Media Center, kun je MKV's gewoon probleemloos afspelen. De PS3 is ondertussen dusdanig gehackt dat je OtherOS weer kunt terug zetten en er ditmaal directe toegang tot de hardware is (Cell / RSX), waardoor het geheel ook lekker vlot loopt.

Kortom; de PS3 is makkelijk in staat om dergelijke functionaliteit te bieden. Sony kiest er echter voor om dit niet toe te laten.

Overigens kun je dergelijke HD content wel op originele firmware afspelen als je kiest om MP4 of M2TS te downloaden. Die ondersteunen ook gewoon full-HD. MKV is tenslotte enkel de container wat er omheen zit.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 20 juni 2013 12:33]

Sorry, ik had je verkeerd gelezen. Ik dacht dat je schreef dat het pas gehackt werd nadat other os verwijderd was.
Daarbij; Sony zag OtherOS als een potentieel gevaar voor de veiligheid van de PS3. Is het niet ironisch dat het verwijderen van OtherOS uiteindelijk meer schade aan Sony's beveiliging heeft gedaan ?
Sinds ze de beveiliging weer op orde hebben, kan ik weer normaal COD spelen zonder lastig te worden gevallen door die lame cheaters. Dus er is wel degelijk iets verandert.
En de update zou juist meer stabiliteit moeten brengen...

Bron: https://twitter.com/PlayStation/statuses/347141681042309120
Leuk dat ze dat natuurlijk zeggen maar zonder aan te geven wat ze concreet veranderd hebben is dat maar wat loos gebral. Volgens mij laat Realtek dat in hun audio driver changelog ook bij elke verzie weer terugkomen ook al heb ik in elk geval nog nooit issues gehad met stailiteit. :') Zo zijn er nog hordes manieren waar je dat terugvind.
Denk dat job_h dichter bij de werkelijkheid zit.
Je moet niet vergeten dat er ontelbare configuraties bestaan. Dat de meeste mensen geen problemen ervaren met Realtek drivers wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Microsoft brengt ook iedere keer een hele lijst met updates uit die de stabiliteit van Windows moeten verbeteren, terwijl ik daar nog nooit problemen mee heb gehad.

Nu zijn er minder verschillende type PS3's dan computers, maar het kan best zijn dat bepaalde problemen enkel in een bepaalde regio voorkomen. Niet iedereen heeft exact hetzelfde revisie mainboard, type harde schijf of geheugen. Er zijn altijd wel bepaalde variaties die voor problemen kunnen zorgen. Daarbij moet de firmware ook per regio worden geschreven.

Ik kan het alleen maar toejuichen dat fabrikanten het zelf bijhouden. Tenslotte heb ik al vaak genoeg meegemaakt dat er fabrikanten zijn die er binnen korte tijd al de brui aan geven en het product laten voor wat het is.
Het hoeft tegenwoordig niet meer grondig getest te worden, en de klant die moet dit allemaal blijven slikken, nou dat is nog zo zeker niet hoor Sony.
Want Sony kan iedere mogelijke configuratie testen met iedere mogelijke harde schijf, want dat is waar het probleem zich voordoet: bij niet-standaard harde schijven.
Maar wat je zegt is gewoon van toepassing bij elk bedrijf tegenwoordig.. enuh, al die geautomatiseerde tests en agile development helpt daar blijkbaar geen reet mee....
Geen goed nieuws zo voor de lancering van de PS4 lijkt me.

[Reactie gewijzigd door frankwopereis op 19 juni 2013 10:21]

Ik vraag me af of Microsoft daar nu net zozeer misbruik van gaat maken als de Sony FUD over de DRM & online dingen van de Xbox One
Ik denk het niet, Microsoft heeft in het verleden nog nooit gebruik gemaakt van de fouten die Sony maakte bij updates. Dit is namelijk niet de eerste keer, ik kan me herinneren dat een patch zelfs stilletjes werd vervangen met een andere (ik dacht versie 3.56 was, waar een 3.56 v2 van uit is gegeven), daarbij volgen nog diverse andere fouten in de systeemsoftware van PlayStations. Ze hebben bijvoorbeeld ook geen gebruik gemaakt van de hack op PSN indertijd.
Is dit zo raar dan?
Er zijn zat bedrijven die snel iets terugdraaien , vervolgens naar een definitieve oplossing zoeken en dan de klanten op de hoogte brengen zodra ze genoeg weten.

Het kan altijd gebeuren dat er een update door slipt omdat dit op hun test consoles niet gebeurd is.
Zolang dit niet te vaak gebeurd en sony over het algemeen de updates goed blijft testen zal het wel geen groot probleem blijven (tenzij de update natuurlijk niet ongedaan kan worden gemaakt.)

Edit : Text iets aangepast om geen verwarring te zaaien met dev kits.

[Reactie gewijzigd door henk717 op 19 juni 2013 15:59]

Ach je moet nooit op een def kit je final test uitvoeren.. Altijd op retail versie's en als je weet dat mensen een andere disk in hun PS3 hebben gestopt test dan ook machines met een andere dan standaard disk.
Sony kan moeilijk alle soorten disks uittesten met hun updates.. Je neemt gewoon een risico met dingen veranderen..
Een update verwijderen is natuurlijk nodig om verdere uitbreiding van het probleem te voorkomen, dat betekend nog niet dat de problemen al gevonden zijn en een nuttig antwoord kan geven door Sony personeel.

Heel logisch toch? Of heb je liever dat ze 1,5 dag onderzoek doen naar de bug voor ze de foute update verwijderen en het probleem alleen maar erger wordt?
Ja, je kunt updates draaien als die niet doorstart, dan moet je de PS3 in servicemode starten en de FW op een USBstick plaatsen.. Is ook allemaal na te lezen....
Het is blijkbaar voornamelijk bij de Playstation bezitters die de originele harde schijf hebben gewisseld door een andere. Daar zal misschien ook niet zo uitgebreid op getest geweest zijn.

[Reactie gewijzigd door vsander op 19 juni 2013 10:24]

al is het vreemd kan ik begrijpen dat er af en toe iets fout gaat, mijn oude dat had nog een 60nm cell-processor, terwijl de laatste versie er een van 28nm heeft. over verschillende hardeschijven nog maar te praten (en dan bedoel ik niet alleen de hoeveelheid GB's)

een firmware is van zoveel dingen afhankelijk dat het lastig is om elke keer een echt goede update te maken die op elke console zal werken, al blijf ik het wel erg slordig vinden dat een stabiliteitsupdate dit veroorzaakt, (sony kan nog wat leren van steam, die mensen vrijwillig de nieuwe beta-client laat testen)
Het probleem lijkt gerelateerd te zijn aan het gebruiken van een custom HDD in de PS3 (bron: http://www.gamersnet.nl/n...er_firmware_445_nog_niet/)
Zoals ik begrijp gaat het vooral om gevallen met een custom HDD, maar zijn ook meldingen van gebruikers die de orginele schijf er in hebben zitten.

http://www.reddit.com/r/g...problems_with_update_445/
Dat is al de 2e keer dat "custom" harddisks problemen hebben met nieuwere firmware updates. erg vaag. Blij dat ik hem nog niet geinstalleerd heb in ieder geval (ik heb een 750 GB schijf dr in zitten). Vanmiddag komen er als t goed is weer 3 nieuwe games binnen (incl the last of us) en als ik die niet direct na mn werk zou kunnen spelen door zo'n actie... Dan was dat toch even een flinke tegenvaller geweest.
Om de haverklap? Overdrijven is ook een vak. Sommige gebruikers hebben er last van, andere totaal niet. Als dit overigens om de haverkklap zou gebeuren dan is het wel raar dat het zo weinig in het nieuws is.
"om de haverklap" ?
Dat is niet waar, mijn PS3 draait al sinds 2008 met een custom HDD. Zonder problemen hiermee hebben gehad.

En denk niet dat ik de enige ben.

Ik heb overigens ook geen last van dit probleem...
Ik wacht nog maar even met updaten dan, ook al schijnt er al een bugvrije versie te zijn vrijgegeven.
Een halfjaar voor de lancering van de nieuwe consoles het met een kapotte moeten doen en die weer laten repareren met garantiezaken en dergelijke heb ik het niet zo mee..
Is het niet zo dat PS3 gebruikers met Plus nu extra risico hebben gelopen? Mensen met Plus kunnen automatisch updates downloaden toch?
Klopt en dat doet die van mij dus ook, met een andere harde schijf erin. Straks eens kijken als ik thuis ben of hij het nog doet..
Ja enkel downloaden maar de PS3 installeert de update nooit. Dat moet je zelf nog doen.
Geen paniek voor de PS+'ers. Als je de update hebt gedownload kan deze toch niet meer geďnstalleerd worden. Update geblokkeerd door Sony
Ik heb hier PSN+ en mijn HDD vorig jaar vervangen en heb net mijn PS3 opgestart om helemaal geen problemen tegen te komen. Het aantal gevallen lijkt me daardoor gering.
Dus jij (1 persoon) hebt PSN+ en een 'custom' HDD en geen problemen dus zal het wel mee vallen? Dat is hetzelfde als zeggen dat je nooit een ongeluk veroorzaakt dus dat het wel mee valt met het aantal ongelukken....
Nee klopt, maar er zijn al veel meer mensen die gemeldt hebben dat ze zelf de HDD vervangen hebben en geen problemen hebben.. dus Elazz is niet de enige...
Sony heeft inmiddels wel gereageerd via Twitter
'PlayStationEU: Hi guys, we're aware of reports that the recent PS3 update (4.45) has caused. We have temporarily taken 4.45 offline and are investigating.'
PlayStationEU: We will announce when the system update is available for download as soon as possible and we apologise for the inconvenience.

[Reactie gewijzigd door PBP op 19 juni 2013 10:38]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.