Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 75, views: 17.863 •

Oculus VR, het bedrijf achter de virtual reality-headset Oculus Rift, heeft in een eerste investeringsronde 16 miljoen dollar aan private investeringen opgehaald. Eerder haalde het bedrijf via Kickstarter al bijna 2,5 miljoen dollar op.

Oculus VR logoVolgens Oculus VR opent de investering nieuwe deuren voor het bedrijf om te experimenteren en prototypes te bouwen met nog meer baanbrekende technieken. Daarnaast kan het bedrijf nu 's werelds beste mensen op het gebied van virtual reality in dienst nemen, zo schrijft het bedrijf op zijn Kickstarter-pagina van het project. De geldinjectie betreft een Series A funding round, de eerste grote investeringsronde van een bedrijf, waarbij de investeerder preferente aandelen krijgt. Het bedrag is mede binnengehaald met de investeringsmaatschappijen Spark Capital en Matrix Partners.

Het gaat Oculus VR voor de wind, aangezien het Kickstarter-project eerder al tien keer zo veel geld binnenhaalde als het gestelde doel. Ook geven steeds meer gameontwikkelaars aan dat ze de Oculus Rift gaan ondersteunen. Zo is de bril al te gebruiken in Team Fortress 2 en gaat de Unreal Engine 4 de bril ook ondersteunen. Dice overweegt nog of het de Oculus gaat ondersteunen in de komende Frostbite 3-engine.

De deelnemers aan het Kickstarter-project hebben inmiddels een exemplaar van de Oculus Rift developmentkit ontvangen. Dat is niet de definitieve versie voor consumenten; die wordt volgens Oculus VR anders dan de huidige developmentversie. Naast cosmetische veranderingen krijgt de consumentenversie onder meer een hogere resolutie. De developmentkit heeft nog een resolutie van 1280x800 pixels, maar Oculus heeft al een prototype gemaakt met een resolutie van 1080p. Het is nog niet bekend wanneer de Oculus Rift voor consumenten beschikbaar is.

Team Fortress 2 met Oculus Rift

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (21)

Reacties (75)

De deelnemers aan het Kickstarter-project hebben inmiddels een exemplaar van de Oculus Rift developmentkit ontvangen?
Voor zo ver ik weet zijn nog meer als 1/3 van de europese bestellingen niet volledig :D
1 van m'n vrienden (was vrij snel met bestellen) heeft het afgelopen vrijdag binnen gekregen, duurde uiteindelijk 3 weken vanaf 'sending'
Moet toegeven, ik heb alleen de lage resolutie uitgeprobeerd maar wauw! wat een impact op de manier van kijken. Heb zelf alleen kort in een soort van achtbaan gezeten maar dit maakte echt een ontzettende indruk

edit: de dev-kit heeft een resolutie van 1280 x 800.. lijkt mij toch geen 720p dan?
@david mulder: mijn fout dan, ik had altijd in gedachten dat 720p 1366 x 768 was.. thanks

[Reactie gewijzigd door osseh op 18 juni 2013 15:14]

Klopt ja@1280x800 en 720p is 1280×720 dus dat ligt best dichtbij.

In ieder geval, ik heb ook mijn developer kit, meer dan een half jaar op moeten wachten volgens mij uiteindelijk, maar het was het zeker waard. Momenteel zijn er redelijk wat problemen met verschillende customs, al heeft oculus de details nog niet echt bekend gemaakt, maar heel wat leveringen werden vanuit de fabriek naar verschillende depos opgehouden.
Niet helemaal..
http://www.youtube.com/watch?v=j29b7B6CSNM

[Reactie gewijzigd door Bazinga op 19 juni 2013 12:16]

Op de Kickstarter-pagina van de Oculus Rift wordt gemeld dat 99% van de rewards zijn verstuurd, waaronder de development-kits. De laatste procent bestaat uit mensen die hun adres niet hebben opgegeven...

@osseh: Je hebt gelijk, het is aangepast in het artikel. Je kunt dit in het vervolg trouwens beter melden in het 'Geachte Redactie'-forum.

[Reactie gewijzigd door CvB op 18 juni 2013 14:48]

Ik verwacht dat wanneer de consumenten versie uit komt (rond Q3 2014 volgens berichten van Oculus), deze technologie echt de hele industrie op z'n kop zet. Ben zelf de gelukkige eigenaar van een dev kit dus ik weet waar ik het over heb. Er ligt zoveel potentieel in de VR ervaringen die de Rift geeft, je gaat er spontaan van dagdromen.
Hoe werkt het eigenlijk als je een brildrager bent? Valt de Rift er overheen of kan de Dev versie simpelweg niet gebruikt worden door brildragers?
heb zelf me bril erbij afgedaan, ik ben zelf bijziend en dan vormt het geen probleem omdat de lensen praktisch op je ogen zitten. weet niet hoe het voor iemand met verziendheid is, vermoed dat kleine brillen nog wel lukken maar de grote van tegenwoordig niet meer
Het zijn juist bijzienden die andere lenzen moeten gebruiken in de Rift, of hun bril ophouden (wat kan, de Rift is verstelbaar). Verzienden hebben helemaal geen last hier van en kunnen de Rift gewoon gebruiken.

Om verder uitleg te geven: de lenzen van de Rift zorgen er voor dat het licht van het scherm praktisch parallel op je ogen valt, dus 'van uit het oneindige'. Je ogen staan dus in ruststand. De monitor waar je nu naar kijkt zorgt waarschijnlijk voor meer oog inspanning dan de Rift.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 18 juni 2013 14:52]

Dat klopt toch?

Het zijn juist mensen die ver af niet goed zien die niet scherp zien in de Rift. Want het licht komt niet van 'dichtbij'. De lenzen vervormen het zo dat het licht van 'ver af' komt. Dus verzienden en mensen met 20/20 kunnen zonder problemen kijken, terwijl bijzienden hun 'bollere oog' moeten compenseren met een extra lens, zoals een bril (of een van de andere Rift lenzen die het beeld minder vervormen).
Vreemd, osseh hierboven is bijziend en ziet prima zonder bril door de Oculus Rift. Hoe verklaar je dat?
Dioptrie instelling aanwezig?

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 18 juni 2013 16:11]

Ik ben ook bijziend en heb het zonder bril geprobeerd, maar het is dan precies alsof ik zonder bril naar de wereld kijk; wazig.
Ik denk dat osseh een paar details mist in z'n verhaal. Je hebt voor de Rift A, B en C lenzen die je kan uitwisselen.

A is standaard voor mensen met goed zicht of verziendheid (of als je een bril op hebt / contactlenzen draagt). Van wat ik gelezen heb is de B lens voor -3 dpt en C voor -6 dpt. Dit is dus een beetje 'ruwe' compensatie en Oculus heeft aangegeven dat het nog niet ideaal is.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 18 juni 2013 16:26]

kan er ook wel aan liggen dat ik niet een hele grote bijziendheid heb, kan namelijk nog net tv kijken zonder bril/lenzen.. afwijking misschien net niet groot genoeg om echt last te hebben??

Zal het de volgende keer nog eens proberen met/zonder bril/lenzen
Geen idee hoe het bij dit product werkt, maar in principe zou je het ook zonder bril moeten kunnen gebruiken. Er zit sowieso een lens in omdat het anders erg onprettig kijken is als je op het scherm op zo'n korte afstand moet focussen - de lens zorgt ervoor dat je je ogen gewoon kunt ontspannen en in de verte kunt kijken, meestal met een aanpasbare dioptrie (zoals je ook op camera's en verrekijkers vindt), en dus ook geen bril nodig.
Er zitten verschillende lenzen bij de occulus :)
Heb hem zelf uitgeprobeerd met bril op. Viel me ontzettend mee hoe goed hij eroverheen zit. Hopelijk is dat met de consumentenversie ook zo.
hele goede zaak, denk dat hier meer toekomst in zit :)
Weet iemand al of er ondersteuning aangekondigd is voor spellen op de PS4 of XBone? Of dat dat uberhaubt wel mogelijk is? Het apparaat zal dan wel een 3d signaal of 2 signalen moeten versturen denk ik?
De Rift is een simpele display met headtracking mogelijkheden. Ondersteuning wordt voorzien door de game zelf, door voor beiden ogen de scene apart te renderen en in een enkel beeld met wat distorsie (om de Rift lenzen te compenseren) te combineren. De headtracking waarden worden aangevoerd via USB.

Het enige wat de PS4 en XBone hoeven te doen om compatibel te worden is de Rift toestaan als third-party device. Geen hardware modificaties nodig. De games doen de rest van het werk.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 18 juni 2013 14:41]

Ja okee, de head tracking neemt dan de rechter knop van de controller over :) Moet alleen het beeld nog op de juiste manier naar de headset gestuurd worden. Is dat dan, heel simpel gezegd, 1 display met een wandje in het midden thv je neus met 2x bijna hetzelfde beeld naast elkaar? :P
Het hoeft niet eens de rechter pook van de controller te vervangen: je kan het mikken loskoppelen van je hoofdbeweging. Zoek maar eens naar Half-Life 2 Rift beelden op Youtube.

En ja, het is een simpel display met een wandje er tussen. :) De 1080p versie heeft een beeldverhouding van 16:9, wat dus bijna 1:1 beeld per oog geeft.
Sony Computer Entertainment head of Worldwide Studios Shuhei Yoshida is a big Oculus Rift fan, it turns out. "We've got a couple of the development kits, and I tried it out and I love it," he told us in an interview this morning at E3 2013. Whether the PlayStation 4 will support it is another question. "No, it doesn't," Yoshida told us. Not yet, that is.

When we asked whether the company's planning on offering support in the future, he only offered a "No comment" with a big smile. The picture of the retail Oculus Rift is potentially a bit clearer now, especially given this week's addition of an HD version of the headset. We'll be sure to keep on Sony about Oculus support on the PlayStation 4 as the year goes on.
http://www.engadget.com/2...laystation-4-oculus-rift/
Ach, Oculus gaat ongeveer dezelfde weg op als VHS; initieel is men erg sceptisch over het concept maar als er bepaalde partijen interesse tonen, kan er ineens wel veel geld naar de ontwikkelaar toe. Ik vind de investering in de Rift wel erg toevallig; 5 dagen na het aankondigen van een "exclusive" voor de Rift.

Wicked Paradise wordt een samenwerking van verschillende programmeurs/developers om voor de Rift een erotisch adventure/RPG te gaan maken waardoor de speler voor het eerst (in zeer lange tijd?) eindelijk weer eens kan genieten van bloot & sex in games.

http://www.roadtovr.com/2...game-for-oculus-rift-6494#
VHS had porno wat heeft deze bril ;)?
Porno die echter uit ziet? En je loopt niet het risico dat als de kleinkinderen of oma een videotje op wil zetten ze iets verkeerds te zien krijgen :+
Je hebt anders wel het risico dat je het niet merkt als iemand de kamer in loopt terwijl je broek op je enkels hangt!
VHS had porno wat heeft deze bril ;)?
Nee, porno had VHS en gezien het eenvoudige dupliceermodel voor VHS-tapes, is uiteindelijk VHS de overheersende standaard geworden voor de consumentenmarkt. Nog steeds is het zo dat er een grote discussie over heerst (zoals met alle techniek) maar initieel was VHS te laat & te klein ten opzichte van de concurrenten BetaMAX and Video2000.

Ook beeldkwalitatieve eigenschappen waren bij VHS ondergeschikt maar omdat de porno-industrie onderling even bedacht om alleen nog maar op VHS uit te gaan brengen, zijn de andere merken/standaarden de markt uitgedrukt.

Uiteindelijk durft niemand het te zeggen maar er is blijkbaar toch een dusdanig grote vraag naar porno dat je hele bedrijven ermee groot of failliet kan maken.
Het klopt niet dat porno de doorslaggevende reden is geweest dat VHS heeft gewonnen. Dit is een mythe en eigenlijk is er nergens bewijs voor te vinden.

VHS heeft dankzij 2 belangrijke punten gewonnen:
- langere opnameduur (3 uur vs 1 uur)
- aanzienlijk goedkoper te maken

Dit zorge ervoor dat in een paar jaar tijd het marktaandeel van Betamax (100%) terug liep naar 25% Het is dan niet meer echt logisch je film op betamax uit te brengen.

Maar het hele porno verhaal is een mythe. Niets meer en niets minder!
Na mijn inzien had de VHS echt op meerdere punten het nakijken. Kwaliteit en opnameduur? in 1985 --> 2x4 uur op een Tape en in hogere kwaliteit -> http://nl.wikipedia.org/wiki/Video_2000

[Reactie gewijzigd door Bazinga op 19 juni 2013 12:21]

dat porno op vhs uitkwam had ook meer te maken met het feit dat in het begin philips geen porno toe stond, betamax weet ik niet zeker..
Zeer goed nieuws, het is ze gegund!

Wel zijn er twee aspecten die naar mijn mening aantrekkelijker moeten worden, om het echt aan te laten slaan bij consumenten:

1) De prijs. Corect me if I'm wrong, maar ik dacht ergens te lezen dat de Oculus Rift meer dan 200 euro zal kosten. Ik ben me bewust van de technologie die erin zit, maar voor hetzelfde bedrag heb je al een halve next-gen console.
2) De vormgeving van het apparaat. Nogmaals, 720p/1080p schermen, 3D en bewegingssensoren, dat is flinke technologie. Dit uit zich naar mijn mening helaas ook naar een flink apparaat. Ik hoop niet dat het te zwaar wordt om voor langere tijd te dragen. Ik kan me ook voorstellen dat het mensen afschrikt om zo'n apparaat op je hoofd te doen. Een Google Glass bijvoorbeeld staat al veel comfortabeler, al is die hardware natuurlijk ook weer niet ermee te vergelijken.
even als reactie op je 2 punten:
1: De prijs, zoals je zelf noemde de dev-kit kost als nederlander zijnde ongeveer 300 euro.. lijkt als een hoop geld totdat je beseft (heb uitgeprobeerd) wat je ermee kan. Het is niet alleen een beeldscherm maar er zitten ook sensoren in die volgen welke kant je op kijkt. Het mag dan een halve console zijn, voor dit geld krijg je geen tv met een vergelijkbare kijk ervaring (weet natuurlijk niet hoe de HD wordt, dev kit zie je de pixels wel)
2: Ik heb het zelf een tijdje op me hoofd gehad, het is best een groot apparaat maar ik kreeg persoonlijk helemaal geen last van het dragen ervan. De dev-kit was nog redelijk zwaar terwijl de HD versie veel minder zwaar zou worden. zelfs rondkijken voelde normaal aan

Kan niet wachten op de HD versie (dat wordt een pre-order)
Het is toch een vervanger van een beeldscherm? Meer dan 200 ( neem dus aan 200-300) heel redelijk net zo iets als een 24" Dell
1)
Wat je moet bedenken in de eerste plaats is dat er een scherm in zit met eigenlijk onbeperkte afmetingen. Wat ik daarmee bedoel is dat waar het op neerkomt is eigenlijk een gigantisch scherm van duizenden keer duizenden pixels. Iets dus wat oneindig waardevoller is dan een tv (al zul je er ook tv op kunnen kijken) terwijl tv's veeel duurder zijn.
En daarnaast is het nuttig om het te vergelijken met A) de rest van de markt: de 1 na goedkoopste VR bril die vergelijkbare kwaliteit levert zit in de 2000E+ range en is alsnog slechter op sommige vlakken. B ) met andere first time ever producten: neem de ipad, hij werd verkocht voor 500 euro, wat veeeel goedkoper was dan de tablets voor z'n tijd (net zoals de oculus rift) en was een stuk beter dan de concurrentie (net zoals de oculus rift)... maja, ondertussen is de ipad duur en kun je al tablets voor minder dan 200 euro krijgen: point in case: het is nu al goedkoop en zal alleen maar goedkoper worden (of nog liever voor het moment: dezelfde prijs en beter).
2)
De huidige developer kit moest noodgedwongen 7" schermen gebruiken, in de consumenten versie gaan we weer terug naar een 5" versie. Wat dat praktisch inhoud? De developer versie is eigenlijk net iets te zwaar (eerst merk je niks, maar na een tijdje ga je het wel voelen), de consumenten versie zal dus significant

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 18 juni 2013 15:27]

Wat je moet bedenken in de eerste plaats is dat er een scherm in zit met eigenlijk onbeperkte afmetingen. Wat ik daarmee bedoel is dat waar het op neerkomt is eigenlijk een gigantisch scherm van duizenden keer duizenden pixels.
Het aantal pixels is laag maar je kunt het vergelijken met een enorm gebogen scherm dat zich uitstrekt tot in je ooghoeken. Grote beeldhoek maar lage resolutie.
Heb met een devkit gespeeld en het is toch wel heel erg gaaf moet ik zeggen.
Het is jammer dat het bij Team Fortress 2 is gebleven, want dit was best even wennen en had liever iets van een race game of flightsim game willen proberen.
De unit zit heel comfortabel en je kijkt gewoon echt op bioscoop formaat qua beeld. Alles is zo levensecht groot.
Als de consumenten versie komt, dan ga ik zeker eentje aanschaffen! Ben nu al overtuigd!
Het is jammer dat het bij Team Fortress 2 is gebleven, want dit was best even wennen en had liever iets van een race game of flightsim game willen proberen.
Van wat ik gelezen en gezien heb is dat in race en flight sim games mensen met snel last van misselijkheid krijgen. Ik geloof dat eraan gewerkt wordt om dat te verbeteren.
Een mogelijkheid om de misselijkheid op te lossen is een motion simulator. Hierdoor voel je hetzelfde als wat je ziet. Alleen een beetje duur :P
Al bekend hoe het zit met mensen die geen 3D kunnen zien ?
Die gaan dit ook niet zien ?
Iedereen met twee ogen kan 3D zien.
Onzin. Er bestaan verschillende vormen van blindheid waardoor of de hersenen geen 3D beeld weten te maken van 2 ogen, bijvoorbeeld vanwege andere vormen van dominatie of bepaalde afwijkingen bij de lens van 1 van de ogen (weet er zelf weinig van af, alleen laatst over zitten te lezen).

Ja, het klopt dat mensen die geen 3D kunnen zien ook met de oculus rift geen 3D plotseling kunnen zien (tenminste, niet zonder andere lenzen wat alleen heel zelden werkt als je een minimale afwijking hebt (sommige mensen konden bijv. met de nitendo 3DS voor de eerste keer statisch 3D zien (dat was de reden waarom ik d'r over heb zitten te lezen :+))), maar wat je moet bedenken is dat je op dezelfde manier de rift ervaart als het echte leven: dus doordat je rond beweegt en een beetje je hoofd beweegt zul je alsnog een 3D gevoel hebben waar je dat bij een film niet hebt indien je dat niet kunt zien.
In de "echte wereld" gaat dat wel op, maar bij 3D-video e.d. ligt dat helaas anders.
Ik weet niet precies over welke aandoening (zou het voor je op kunnen zoeken) het ging, maar ik meen mij te kunnen herinneren dat Johnny Depp een ookafwijking heeft, waardoor hij zijn "eigen" Pirates 3D-film niet in 3D kon bekijken. Hij zag dus gewoon het normale 2D-beeld.
Dan ziet ie dat in het echt ook niet hoor...

Het werkt namelijk precies hetzelfde als normale visie...

Beide ogen krijgen een beeld uit een andere hoek voorgeschoteld...
Als je stereoblind bent dan zal dat helaas niet verholpen worden met de Rift. Je ziet praktisch op dezelfde manier als je normaal ziet.
Dan nog heb je bij de rift het voordeel van head-tracking waardoor de beleving nog steeds veel beter wordt. Je zal het 3d niet missen aangezien je dat irl ook al niet hebt.
Iedereen die 2 werkende ogen heeft en geen onherroepelijke beschadiging aan de ogen, kan in principe 3D zien.

Dat doe je namelijk ook als je zonder overal tegenaan te botsen door de supermarkt loopt of op de fiets zit of een aardappeltje aan je vork prikt. Dat heb je aangeleerd sinds de geboorte zonder technische extra's/aanpassingen zoals een Rift.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 18 juni 2013 15:05]

Behalve als je dan + aan je ene oog hebt, en - aan het andere.
Zie je met één oog goed ver weg, en met één oog goed dichtbij. Oftewel bijna alles maar met één oog, terwijl je twee werkende hebt..

Gaat dus niet helemaal op je vlaggetje.

OT: lijkt me wel wat om mee te gamen, jammer dat het nog wel een paar jaar gaat duren lijkt me zo.
Ik ben er zo eentje. Links verziend, rechts bijziend. Daardoor is rechts ook dominant.
Verschil is net klein genoeg om nog een bril te kunnen dragen.
Ik kan overigens wel 3D zien in de bios. Beeld 'flikkert' wel lichtjes, maar weet niet of dat normaal is of dat dat door mijn mindere linkeroog komt.

Zolang de Rift over mijn bril te zetten valt zal ie denk ik prima werken.
maar dat is dus met de rift op te lossen door voor elk oog de correcte lens te gebruiken..
Je kan met 1 oog ook gewoon lopen zonder overal tegen aan te botsen, en als je dat al je hele leven hebt is dat net zo makkelijk als iemand dat met 2 ogen doet...

Je kan overigens ook gewoon diepte zien, doe maar 1 oog dicht, en stap een meter opzij, en veranderd het perspectief van de ruimte waar je in bent? Nou dan zie je 3D :)
Zal je het nummer van mijn oogarts even doorgeven, kun je hem vertellen dat hij er al die tijd naast gezeten heeft :)
Ik hoop dat jij snapt, dat als jij een oog dicht doet en je 1 meter opzij stapt, dat dat niets met 3D zien te maken heeft. jij verplaats en daardoor plaatst datgene wat jij ziet zich ook.

probeer met 1 oog dicht maar eens 2 potlood punten elkaar aan te laten tikken.
met 1 oog is dat zoveel moeilijker dan met 2 omdat je geen diepte(3D, de derde dimensie) ziet met maar 1 oog open.
Onzin, 3D zien is iets heeeeeel anders dan 3D interpreteren. En voordat je er verder op ingaat raad ik je aan er meer onderzoek naar te doen, aangezien het een veel voorkomende aandoening is.

[Reactie gewijzigd door martijnpatelski op 18 juni 2013 20:38]

Als er echt een probleem is met je ogen of hersenen waardoor je absoluut geen 3D kan zien (dus ook in real life) dan gaat dit het natuurlijk niet oplossen. Spijtig dat die mensen hier niets aan gaan hebben, maar hier kunnen ze nu eens absoluut niets aan doen. De headtracking enzo gaat natuurlijk wel nog werken waardoor de ervaring voor die mensen even "realistisch" gaat zijn, aangezien ze de 3D ervaring in het dagelijkse leven ook missen.

Als je problemen hebt met hoe stereo ervaringen van andere systemen, dan hangt het er van af maar waarschijnlijk gaat het wel werken. We gebruiken veel verschillende manieren om een idee te krijgen van de onderlinge posities van alles wat we zien. Een aantal van die dingen zijn zelfs mogelijk op een 2D scherm, denk bijvoorbeeld aan de grootte van een object, occlusie (waat staat voor wat?), parallax bij beweging, perspectief, etc. Hierdoor kunnen we zelf op een 2D scherm een idee hebben diepte ondanks dat het eigenlijk plat is. Dit is waarom racegames speelbaar zijn en we niet constant tegen muren lopen bij shooters.

Met stereoscopie komen hier nog een aantal dingen bij. Occlusie, parallax en perspectief worden verfijnder aangezien we nu met 2 verschillende beelden werken, maar grootste verschil is convergentie: om naar iets dichtbij te kijken moeten we onze ogen naar elkaar toe bewegen ("scheel kijken") terwijl hoe verder iets staat hoe meer evenwijdiger ze gaan staan. Dit geeft ons echt het gevoel dat we naar iets 3D kijken aangezien we fysiek onze ogen moeten bewegen om verschillende delen van het beeld te kunnen bekijken.

Maar dit is weer niet uniek aan de Rift. Het grote verschil is dat met de headtracking en grote FoV we geen conflicterende signalen krijgen. De bewegingen van het hoofd worden 1:1 omgezet in het spel waardoor rondkijken echt als rondkijken voelt. Het model van de omgeving in ons hoofd blijft intact. Dit is een probleem met de meeste andere 3D systemen: Je hoofd bewegen verandert het perspectief niet. Dit vloekt met wat je hersenen verwachten en is oncomfortabel.

Het voordeel tegenover andere VR systemen is de grote FoV. Je krijgt correcte signalen op het grootste en belangrijkste deel van je netvlies waardoor je heel makkelijk het beeld als "echt" accepteert. Als je grote delen zwart of nog omgevingslicht krijgt merk je ook dat er iets niet klopt en is het weer oncomfortabel.

Het hangt er dus van af wat het probleem is van persoon tot persoon. Bijvoorbeeld je ogen gaan nog altijd niet moeten focussen afhankelijk van de afstand, dus als je daar een probleem mee hebt dan gaat de Rift niets oplossen. Motion sickness kan gedeeltelijk verholpen worden, maar in sommige gevallen wordt het ook erger. Hoe beter de illusie dat je heel rap beweegt, hoe rapper mensen die hier gevoelig aan zijn last gaan krijgen. Voor de meeste mensen zou de Rift een goede oplossing moeten zijn. Op de resolutie na zijn er quasi geen klachten te vinden. Ik zou persoonlijk gewoon afwachten tot het in de winkel ligt. Enorm veel kans dat er een demo model staat en dan kan je het gewoon even proberen. Perceptie is heel persoonlijk dus het is quasi onmogelijk om een sluitend antwoord te geven.
Ik moet je helaas teleur stellen.

Ongeveer 12 procent van de mensen kan geen 3d zien zoals anderen dat kunnen zien. Ik hoor bij de 12%. Als ik een 3d bril opzet bij een film zie ik de film als ik een "normale" film kijk zonder bril. Geen verschil. ik zie trouwens ook niet hoe diep iets is maar loop niet overal tegenaan.

Mijn ogen doen het trouwens prima. Het gaat mis in hersenen die bakken er geen goed plaatje van.
Heb hetzelfde probleem (denk Ik), als kind een lui oog gehad, werd niet afgeplakt, dus beschadigd. zoals MAX3400 beschrijft.
Zie soms wel 3D in een film, meestal niet
Is me nog steeds niet duidelijk waar het verschil in zit.

Antwoord van David Mulder is wel hoopgevend
de mijne werd wel keurig afgepakt. een beste poos ook nog, maar toch huilen met de pet op... dat hoeft dus niet als te zeggen.

stand van zaken nu:
ik kan geen 3D zien (op monitor, werk op de weg)
ik gebruik mijn rechter oog nauwelijks
mijn rechter oog heeft mooiere, verzadigdere kleuren dan mijn linker oog
ik heb in de nacht nog wel eens flink problemen met felle lichtbronnen
Hoewel je geen 3D zal kunnen zien, moet je niet vergeten dat de Rift meer doet. Je hoofdbewegingen worden zeer accuraat gevolgd. Het scherm neem je hele blikveld in. Het bootst dus net zo veel de realiteit na voor jou als voor iemand die wel 3D ziet.
Weet iemand ook of de software open wordt? Ik vind het anders namelijk best gek dat er zoveel developers dit project gaan steunen, als blijkt dat het maar 1 apparaat is (en geen nieuwe generatie van rand apparatuur).
Ben echt wel benieuwd. Lijkt me heerlijk om met de Rift op te zitten, scheelt weer een monitor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013