Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 56, views: 15.558 •

Onderzoekers van een Zwitserse technische universiteit hebben een robot ontwikkeld die is gemodelleerd naar een kat. De vierbenige robot kan hard rennen en moet worden ingezet voor onderzoek naar beweging en biomechanica.

De onderzoekers van het Biorob Biorobotics Laboratory, onderdeel van de École polytechnique fédérale de Lausanne, een Zwitserse technische universiteit, noemen hun creatie de cheetah-cub robot. De kleine robot is gemodelleerd naar een katachtige en werd speciaal ontworpen als onderzoeksplatform naar biomechanica. De robot is gemaakt met veren die als pezen dienstdoen en actuators in de poten die als spieren dienen. De afmetingen van de poten maken natuurlijke bewegingen van de robot mogelijk.

De cheetah-cub robot is de snelste in zijn soort: robots onder de 30 kilo. Volgens de onderzoekers haalt de robot een snelheid van 1,4 meter per seconde, wat equivalent is aan zevenmaal de lichaamslengte per seconde. Naast snelheid geeft het biomimetische ontwerp de robot ook inherente stabiliteit. Zo kan de kleine katachtige robot hoogteverschillen van 20 procent van zijn pootlengte zonder problemen overbruggen. Daarmee is de cheetah-cub beter geschikt voor ruig terrein dan robots met wielen en kan hij op termijn wellicht voor verkenning worden gebruikt.

Reacties (56)

netjes hoor, jammer dat er nog geen videos van rennen of springen zijn
Misschien wel van rennen, dat is immers ongeveer 5km/uur. Daarnaast word er niets over springen gezegd.

[Reactie gewijzigd door hrichard op 18 juni 2013 12:42]

Wel heb je ...

Dus, ik werk met deze Alexander Sproewitz samen in het Europese AMARSi-project. http://www.amarsi-project.eu/ In het bijzonder aan de robot die je op 00:25 in de achtergrond ziet. (De Oncilla-robot: http://www.youtube.com/watch?v=jgIpka7kXLA http://www.youtube.com/watch?v=N0s21yJSxrA )

Vanaf het absolute begin zitten we te klagen dat de hardware waarmee we moeten werken onvoldoende is en verbeterd moet worden, dit is bij de Oncilla-robot die Alexander ontworpen heeft. Hij verlaat een paar maanden geleden het project, blijkbaar om aan een identieke maar betere robot te werken.

Maar het project waarop ik (nu nog) werk was dus voor hen enkel goed om te experimenteren, niet om ernstig werk van te maken. Aangezien de Oncilla-robot open source is, maakten ze hun eigen fork die je ziet in de video. Maar voor die fork halen ze het beste uit wat wij ontwikkelden (zie bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=f0AmTITjmxc van ondertussen 6 jaar geleden), zonder hetgeen zij nu ontwikkelen er terug in te steken. We wisten hier hoogstens dat ze parallel met iets anders bezig waren, de rest houden ze geheim. Maar wij zitten nu wel te klooien om het project af te werken, met de ondermaatse hardware die zij nota bene ontworpen hebben?

Wil je weten waarom Europa nog binnen geen 10 jaar aan een Bigdog of een 30 km/h-cheetah komt? (Laten we wel wezen, we hebben hier nog geen flauw idee hoe de Amerikanen het doen). Uiteraard omdat we het met 2à3 nullen minder funding moeten doen, die dan nog versnipperd wordt over Europa. Maar ook omwille van de belachelijke interne politiek in de universiteiten en de Europese projecten, waarvan bovenstaande video een prachtig voorbeeld is. :(

[Reactie gewijzigd door de317070 op 18 juni 2013 13:33]

Ik zie mezelf al zo'n ding uitlaten, krijg je alsnog commentaar (tis Nederland, immers): "Hee, ruim je die stront wel effe op!"

Nee, het is gewoon goed dat er ook elders dan usa onderzoek naar wordt gedaan, al was het maar om bepaalde scenario's uit te sluiten. Daar is wetenschappelijk onderzoek immers voor bedoeld, zowel verificatie als falsificatie, en dan publiceren.

Alleen jammere is, is dat de kennis niet gedeeld wordt tegenwoordig, het is vooral een race voor geld en macht geworden, terwijl wetenschap daar helemaal niet voor is.

Verder hoop ik, dat met het hele 3d printing gebeuren de expirimentenaantallen een stuk opgevoerd gaan worden. Dit is immers een stuk makkelijker dan zo.

[Reactie gewijzigd door hassanjassan op 18 juni 2013 14:27]

En vergeet PETMAN niet, USA (en Korea, Japan etc.) lopen MIJLEN in op Europa.

Het begint al met de jeugd.
Waar je hier in Europa een tijdschrift kan kopen met elke maand een nieuw onderdeel voor je replica schip of auto, koop je in Japan er een om na een jaar een volledig werkende humanoid robot te hebben!

Na jou verhaal wordt het mij iig al iets duidelijker. En ik vrees dat dit nog maar het tipje van de ijsberg is en dat er de komende 10 jaar weinig aan zal veranderen.

Toch erg dom, want begin hier nu ook is met de jeugd enthousiast te maken, studies te organiseren, wedstrijden, onderdelen importeren en verkopen, beurzen, tv-series en wellicht hebben wij straks ook een robot industrie = banen = economie..
Bigdog is een DARPA project, oftwel, militaire funding. Die Yanks steken een heleboel pieken in het robotiseren van hun leger. Ze hebben/hadden grootse plannen, zo moet/moest in 2015 1/3 van hun leger uit robots bestaan. (http://www.bestrobotsever...ericas-Robot-Army175.html)

En hier nog wat linkjes over waar de heren van DARPA aan klussen:
http://www.guardian.co.uk...ics-challenge-us-military
http://www.telegraph.co.u...nt-commit-war-crimes.html

In de EU werkt men aan robots vanuit een wetenschappelijk oogpunt. Zoals de317070 goed uiteenzet zijn het universiteiten en wetenschappelijke EU projecten die zulke speeltjes maken in de EU.

De EU is immers geen World Police, de Yanks wel. Vandaar hun gigantische investering in robot-technologie. De EU zal nooit of te nimmer dichtbij dat budget en dus die kunstjes komen.

/offtopic: waar blijven de X-men om die robots te slopen en de mensheid te redden? :P

(edit: hebben/hadden, moet/moest. T 127 miljard dollar programma was gecancelled in 2009, dwz: it will be there at a later date..)

Moet ineens aan dat liedje denken: poesje mauw kom eens gauw, ik heb een lekkere stekkerdoos voor jou...

[Reactie gewijzigd door 361336 op 18 juni 2013 15:24]

Stuurlui, wal, ...

Bovendien klaag ik niet over budget, of ik moet onduidelijk geweest zijn. Je kunt met weinig geld inderdaad al goede robots maken, neem bijvoorbeeld starleth ( http://www.youtube.com/watch?v=Wuc7mL0hkGo ). Ook hier in het lab werken we veelal met goedkope robots ( helikopter-drones, zwermrobots, ... )
In EU zie ik echter alleen wat hardware figuren met robots bezig kunnen,
die zo klunzig in software zijn dat ik ze nog geen tic-tac-toe zou laten programmeren.
Ik zit in een machine learning onderzoeksgroep (yep, AI) Tic-tac-toe moet me nog net lukken.
paar actuatoren 90 dollar per stuk. Paar servo's paar tientjes per stuk. Meer heb je echt niet nodig.
Nee, dat heb je wel nodig. Als je een robot over ruw terrein wil laten lopen, moet hij veeleer krachtige motoren hebben, maar met een erg lage inertie. Die combinatie is helaas (vrij) prijzig.
Ik doe zelf hobby robotica en dan kost een robot al meer dan 1000 euro (simpele servo's en sensors..)
Een iets 'betere' met wat meer kracht zit je al op 5000 - 15000 euro en als je er een wilt met zoveel kracht/groot als een cheeta of mens ... dan zit je echt wel op de 100.000 euro!
Dus ik vrees dat je de feiten niet helemaal... op een rijtje hebt.

De robot die ze in het filmpje lieten zien gok ik helaas wel op een paar honderd euro aan servo's maar hier zit 't meeste geld denk ik in 'onderzoek', 'tijd' om de software te maken en de berekeningen in de computer in te voeren.
Nope, de robot is wat duurder. De servo's zijn Kondo KRS-2350, ongeveer ¤125 het stuk, dus ¤1000 euro in totaal. De CPU is een RoBoard - RB-110, ¤250. De robot zal dus rond de ¤2000 zitten aan materiaal.
Het is hier al eens eerder geweest: nieuws: Cheetah-robot loopt bijna 30 km per uur
Daar zie je wat meer.
Daar dacht ik in eerste instantie ook aan, maar je ziet bij het bericht van vandaag dat ze qua loopbewegingen echt meer natuurgetrouw willen blijven aan de katachtige ipv iets onnatuurlijks wat op 4 poten loopt.

Ik kan zoiets alleen maar toejuichen, ook al zie ik er op het moment 't practisch nut nog niet helemaal van :)
Protheses die natuurlijker bewegen, is een van de directere dingen. Robotica profiteert hiervan, misschien Ie je over 10 jaargeen wagentjes, maar robotdieren op Mars lopen. Wielen zijn niet ideaal op niet-wegen.
ook al zie ik er op het moment 't practisch nut nog niet helemaal van
Denk aan katten voor mensen die allergisch zijn voor katten.
Ook ik moest eerst aan het vorige nieuwsitem over de Cheetah robot denken.

In mijn optiek liep die cheetah robot natuurgetrouwer dan deze "cheetah-cub''. Ik leef al 28 jaar met katten samen, ik vind deze creatie er nou niet bepaald bijlopen als een gemiddelde huiskat.
Reddingsacties in moeilijk begaanbare of gevaarlijke gebieden? Zeker een in het groot kan grotere hindernissen goed nemen. Zet daar een variabele poot-optil-hoogte bij, en je kan in het puin van een voormalig flatgebouw kinderen opsporen / redden hiermee die anders waren gestorven.

Deze "kat" loopt iets meer als een echte kat, dus geef deze een accu en een computer, en je kunt dit zo op de markt zetten als fop-huisdier voor de rijkste mensen.


Die bewegingen zijn wel meesterlijk geprogrammeerd/gebouwd. Wat voor rekenkracht heb je nodig om zo iets tot een autonoom opererend 'iets' te maken? Kan dat met bv. iets als een Raspberry-Pi-achtige computer, of heb je meer een i5 nodig? (mocht dit in de video zijn verteld, excuse me... geen geluid op het werk)

Keerzijde hieraan is dat deze in de (verre) toekomst niet een volledige A.I. moeten gaan krijgen... Dan wordt het imo wat eng... (skynet?)
Als je even goed naar die video kijkt, dan zie je dat Cheetah robot op hoge snelheid véél natuurgetrouwer loopt, dan deze kat robot...
Dat is dan wel een robot die minstens 2x zo groot is en waarschijnlijk ook een stuk zwaarder. De Cheetah-robot beweegt door een externe hydraulische motor, en de Cheetah-cub-robot heeft zo ver als ik kan zien geen externe motor nodig.
Nouja, rennen zou ik het nog niet noemen.

Dit is rennen:
http://www.youtube.com/watch?v=B4nd9GF1dRg
het ziet er knullig uit. Als je met 4 poten rent dan valt een robot niet zo snel om natuurlijk dus dat is relatief eenvoudig om snel een prototype mee aan de praat te krijgen.
Ik vraag me nu toch of of dit hetzelfde zou werken als je het 10 keer groter maakt. Op die manier zou je een nieuw soort terreinwagen kunnen maken.
Lijkt me niet bepaald comfortabel om in een terreinwagen te zitten met poten. Dik gestuiter hele tijd.
De robot lijkt misschien nogal langzaam, maar als je bedenkt dat dit een soort terreinwagen moet worden kan je de grootte van 20 centimeter en snelheid van 1,4 m/s natuurlijk vermenigvuldigen. Een variant van 2 meter lang zou bijvoorbeeld al met 50 km/u gaan.
Ik zie alleen nog geen praktisch nut van een robot met poten. Wat willen ze wellicht verkennen met deze cheetah?
ja dat is complete onzin. Dit rennen is ontzettend energieverslindend natuurlijk t.o.v. rupsbanden.

Verder had hij 't over 20% van de bodyhoogte waarover hij heen kan met die poten. Da's niet zo heel best natuurlijk.

Met een tank achtig chassis kom je simpeltjes tot 50% van je hoogte heen.

Onderzoek naar poten doen heeft wel enorm nut daar onze hele maatschappij is afgestemd op poten.

Echter dat is zo ontzettend veel geavanceerder dan dit speelgoedje dat hij gebouwd heeft, wat niet wegneemt dat het als speelgoed goed kan verkopen.

Het grote probleem van poten is waar haal je de energie vandaan?

Wat hij wel goed gedaan lijkt te hebben is het aantal motoren dat je nodig hebt te limiteren. Ik wed echter dat deze robot direct omvalt als je over klein drempeltje heengaat om over een tennisbal te zwijgen.

Rupsbanden knallen daar efficient overheen.
Dat bestaat al, hoewel ze het een hond noemen :)
http://www.youtube.com/watch?v=cNZPRsrwumQ

Rennen doet hij vanaf 2:35

[edit]
Hm, blijkbaar heeft deze firma ook een 'echte' cheetah, die 28mph doet!
http://www.youtube.com/wa...anW0QWhA&feature=fvwp

[Reactie gewijzigd door Fire69 op 18 juni 2013 12:52]

Nee, je kunt niet ongestraft dingen opschalen. Het gewicht schaalt immers met de lengte tot de derde macht, terwijl zaken als kracht met eerste of tweede macht schalen. Maar het 10 keer groter, en het zakt onder zijn eigen gewicht in elkaar.

Daarom ook dat insecten in verhouding zo sterk zijn. Het is veel makkelijker een klein iets te maken, dan een grote variant.


Verder ziet dit er nogal simplistisch uit... Ik snap niet waarom het in het nieuws komt, want dit hebben we al véél beter gezien. (Zoals de talloze links die men hier al post van 'Big Dog' en 'Cheetah' die voor het Amerikaanse leger ontwikkeld worden.).
Het stelt inderdaad niet veel voor. Wel lijkt het erop op het eerste gezicht dat hij weinig motoren gebruikt om de bewegingen te maken.
Volgens mij bestaat zoiets al. Heet 'paard', dacht ik.
Waarom rent hij dan niet als een cheetah ?
Als je goed leest, dan zie je de volgende tekst staan:

"Onderzoekers van een Zwitserse technische universiteit hebben een robot ontwikkeld die is gemodelleerd naar een kat."

Daar staat dus niet:

"Onderzoekers van een Zwitserse technische universiteit hebben een rennende robot cheetah ontwikkeld."

Dus, daarom niet ;)
klopt in de text staat het anders maar hij heeft wel gelijk. in de titels word vaak iets anders bescheven dan dat er in de text staat.

in de titel staat namelijk duidelijk dat hij rent als een kat terwijl dat niet het geval is en dit gebeurd steeds vaker op tweakers.

net als gameplaybeelden dat woord word ook erg vaak verkeerd gebruikt aangezien het vaak gewoon om trailers of introfilmpjes gaat.
Hopelijk ontwikkelen ze die robot zo ver door dat als je hem straks in de lucht gooit hij netjes weer op zijn poten land :D
Dan zullen ze er op zijn minst een staart moeten aan monteren :P
Nee, dat hoeft niet. Katten zonder staart landen ook op hun pootjes. Zie het filmpje van _Thanatos_ hieronder.

Desondanks lijkt me dat enorm complex om in een robot te verwerken. :P

[Reactie gewijzigd door bwerg op 18 juni 2013 14:39]

Een staart is niet vereist, maar het gaat er wel beter mee ;)
Een staart is alleen handig als je goede software hebt om die nuttig te gebruiken.

Dit is alleen mechanica joh. Heel accurate motortjes van 30 kilogram per centimeter. Dus als je 'm op verkeerde plek vastpakt terwijl hij loopt, dan verbrijzelt dit robotje je vinger.
Dat vereist nog wel wat meer mechaniek. Het "lichaam" moet heel flexibel zijn en om z'n eigen as kunnen draaien (daarom kan een kat zich zo makkelijk in onmogelijke houdingen wurmen) en een staart om de rotatie te besturen.

En nu wat visueler:
http://www.youtube.com/watch?v=RtWbpyjJqrU
Ze hebben hier ook een grote versie van, een hond.
Hier een filmpje van de Big Dog:
http://www.youtube.com/watch?v=cNZPRsrwumQ

Hij heeft nu ook een kop gekregen waarmee hij dingen kan gooien:
http://www.youtube.com/watch?v=2jvLalY6ubc
Een stel R/C stuurservo's aan elkaar binden en het een robot noemen... okay.

(goed, technisch gezien klopt het natuurlijk gewoon, maar het ziet er zo knullig uit, en er lijkt me ook niet veel verbetering mogelijk met het ontwerp dat ze tonen)

[Reactie gewijzigd door Diavire op 18 juni 2013 12:47]

Kan wel als goedkoop speelgoed worden aangeboden zo lijkt het gezien gelimiteerd aantal motoren. Huidige katjes en hondjes die je in winkel kunt kopen loopt prijs snel op richting 2600 dollar.

(zie robotshop.com)

Wat ik graag hoor is hoever hij op een paar batterijtjes kan lopen uitgedrukt in kilometers en welke motoren hij gebruikt heeft. Want dan kunnen we dat zelf wel berekenen :)
Leuk, alleen jammer dat de batterij niet in de robot zelf zit maar via een kabel, dit scheelt nogal in gewicht. Nog niet erg gebuiksklaar dus, maar wel vet om te zien.
goede opmerking - had ik nog niet gezien :)

p.s. naar aanleiding van de informatie gegeven:

"Kondo KRS-2350"

De kondo krs-2350s:

Dat zijn motortjes van 29.5 kg/cm
en rond de 62 gram zwaar zelf.

Working range: 9-12 volt.

Amperage kan ik niet zien en met name niet holding torque.

Stel we gokken dat die rond de 20 watt per motortje vreten.

Dan hebben we dus 4 motortjes hier a 80 watt in totaal en erbij opgeteld nog
de actuators. Die zullen dan ook wel niet goedkoop zijn. Die zie ik rond de 30 a 40 watt vreten als ik kijk bij robotshop.

4 van die actuators is dan rond de 120 watt minimaal, dus we komen al snel over de 200 watt voor dit soort robotbeestjes als ze rennen.

Da's best wel veel vermogen wat je nodig hebt.

Een kilowattuur lithium-ion is zo'n pak hem beet 10 kilo.

Zeg we rusten 'm uit met een halve kilo batterijen daarvan, dan is dat zo'n 50 Ah.

Dus da's 1 kwartiertje rennen maximaal, wellicht minder, voor een volledig opgeladen batterij leeg is.

Leuk als speelgoed!

[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op 18 juni 2013 21:38]

Een gewone (echte) kat doet ongeveer 14x zijn eigen lichaamslengte per seconde.
Dat maakt de 7x die deze robot bereikt toch vrij indrukwekkend, al is de daadwerkelijke sneleid nog niet zo hoog.


edit: foutieve berekening
edit 2: herberekend

[Reactie gewijzigd door flabber op 18 juni 2013 12:55]

Ligt het nu aan mij of lopen deze robots altijd alleen maar in een rechte lijn? Dan heb je er weinig aan lijkt mij.