Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieŽn Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 16, views: 13.387 •

Uitgever Square Enix heeft een flink deel van het personeel van het Deense IO Interactive ontslagen. De studio moet zich bovendien voortaan toeleggen op games in de Hitman-serie. De studio leverde ook twee Kane & Lynch-games af, en maakte Mini Ninjas en Freedom Fighters.

"We voeren significante veranderingen door bij IO Interactive om onze onderneming aan te passen aan een veranderende markt", stelt uitgever Square Enix in een verklaring. De Japanse uitgever, eigenaar van de Deense studio, gaat bijna de helft van de ruim tweehonderd medewerkers van de studio ontslaan, al probeert Square Enix medewerkers te herplaatsen bij andere onderdelen van het bedrijf. Met de overgebleven personeelsleden moet IO Interactive zich voortaan geheel toeleggen op games in de Hitman-serie. De studio heeft een nieuwe Hitman-game in pre-productie. Een aantal 'projecten en initiatieven' is echter geannuleerd.

De studio bestaat sinds 1998 en werd in 2004 gekocht door Eidos Interactive, dat inmiddels deel uitmaakt van Square Enix. De studio leverde in 2000 met Hitman: Codename 47 zijn eerste game af. Hitman: Absolution uit 2012 is de recentste game van de studio. De studio maakte verder twee games rond het duo Kane & Lynch, en leverde in 2003 Freedom Fighters en in 2009 Mini Ninjas af.

Tweakers' videoreview van Hitman: Absolution

Reacties (16)

wow, alemaal goede titels toch naar mijn mening,stank voor dank dus voor de werknemers wegens te weinig creativiteit om nieuwe games te bedenken en verder te bouwen op het succes van 1 game....
Mijn eerste reactie is "o wat jammer, nou zien we waarschijnlijk minder goede games want creativiteit==diversiteit"

Maar on second thought ligt het wel wat genuanceerder. Het is weliswaar entertainment en ja daar is creativiteit bij nodig, maar aan de andere kant is het voor hun werk en moet er brood op de plank.

Niet dat ik achter hun keuze nu sta. De laatste Hitman was al te veel 'mainstream' en te weinig wat Hitman onderscheidde van de markt.
Een grote dosis creativiteit kunnen ze dus zeker gebruiken, ook als dat betekend dat van de 10 side-projectjes er geen 1 scoort maar ze wel hun main gamelijn kunnen verbeteren. (Maar dan kom je weer uit bij t geld aspect en commerciŽle afwegingen :+ )
Dat is dus waar alle grote publishers zo keihard de mist in gaan.

Zie EA, het schoolvoorbeeld, met de jaarlijkse releases van franchises en ook Activision met oa Call of Duty. Dat zijn bedrijven die vergeten zijn dat het maken van goede en pakkende games alleen maar kan met een groep geinspireerde, creatieve mensen die hun passie kwijt kunnen in de game.

Hitman zal nu verworden tot een zielloos, dertien in een dozijn aandeelhouders-zoethoudertje waar na een paar jaar niemand meer met plezier op terug kijkt. Bovendien zie ik de Hitman franchise ook echt niet als iets dat we jaarlijks willen terugzien, daarvoor is het veel te beperkt en specifiek. Zelfs de veel populairdere 'generic shooter' ontkomt niet aan zijn eigen saaiheid na een paar sequels tenzij men bereid is er echt tijd en gepassioneerde mensen voor te zetten, dus een trage third person als Hitman al helemaal niet.

Mark my words. Square Enix is raar bezig, met hun drang om op de Westerse markten te willen scoren gooien ze een hele sloot unique selling points weg. Zo dom.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 18 juni 2013 12:27]

Betekent dit ook dat er geen Kane & Lynch games meer komen? de Hitman games zijn altijd heerlijk om te spelen, altijd weer een uitdaging om de slachtoffers zo goed mogelijk te verstoppen en onopgemerkt te blijven door middel van verschillende outfits en wapens een locatie binnen smokkelen door ze ergens in te verstoppen.
Nee dit betekent alleen dat IO Interactive geen Kane & Lynch meer maken. De rechten zijn nog steeds van Square Enix en deze kan dus makkelijk een andere studio aan Kane & Lynch laten werken.
Het is niet gezegd dat er geen Kane & Lynch-games meer komen. Al zal het wel ff duren, vrees ik. Square Enix moet nu even bezuinigen, maar zodra ze weer wat geld op de bank hebben, kan de serie zo weer van stal gehaald worden. Zo gaat dat. En tegen die tijd kan het ook zomaar weer zijn dat IO Interactive er zelf mee aan de slag mag. En in de tussentijd kan Square Enix natuurlijk ook besluiten om een andere studio op een K&L-game te laten maken. Er is vast wel een studio in Oost-Europa od AziŽ die dat goedkoper kan dan IOI.
Toch ontzettend zonde!
De Kane & Lynch games waren qua concept altijd erg interessant (al zal GTA V dit waarschijnlijk een stuk beter doen).
Freedom Fighters heb ik echt grijs gespeeld! Bleef toch elke keer interessant om te spelen
*gaat vanavond eens in de kast duiken om FF weer op te zoeken*
Als ze alleen nog hitman games gaan maken, lijkt me dat hier ook snel franchise fatigue gaat optreden. De laatste hitman game was vrij goed ontvangen, maar elk jaar (twee jaar?) een hitman game is voor mij wat teveel. Had liever een vervolg op freedom fighters gezien.
Op het laatste deel na , zijn alle hitman games elk 2 jaar van elkaar uitgebracht.

Hitman: Codename 47 (2000)
Hitman 2: Silent Assassin (2002)
Hitman: Contracts (2004)
Hitman: Blood Money (2006)
Hitman: Absolution (2012)

Dit zou dus geen probleem hoeven vormen.
Dat wordt nu dus wel anders. Denk je niet dat IO ondertussen al wel uitgepoept is met de franchise? Ze gaan er nu dus vrijwel zeker elk jaar eentje uit duwen... en de voorgaande delen lieten soms bar weinig verbetering zien, Blood Money is eigenlijk niet meer dan een opgepoetste en licht uitgebreide versie van deel 1 t/m 3, laten we eerlijk zijn. Het is dat er nieuwe settings en levels in zitten maar dan heb je het wel gehad.

Dat is op zich niet erg, maar het laat wel zien hoe weinig rek er (volgens IO interactive) in deze franchise zit. En dat merk je ook als je het een poosje speelt; het is niet alsof level 1 zo heel veel nieuws brengt tov level 12, in welk van de bovenstaande games ook.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 18 juni 2013 12:31]

Ik vond Mini Ninja's vrij vermakelijk voor wat het was. Geen AAA titel, maar een kleine PS3 titel die initiŽel ook maar §10 kostte heeft me meer plezier gebracht dan bekendere §60-titels.
Reto Moto is nu heel blij dat ze zich op tijd los hebben gemaakt
Mini Ninja's was echt de shit!
Jammer, Freedom Fighters was echt een super nice game!
Jajaja, Freedom Fighters herinner ik me ook nog, die was echt leuk om te spelen op PS2. Zo'n game die gewoon goed in elkaar zat, er was niets mis mee en een sequel daar kon je gewoon op wachten...en dat deed ik nog steeds, tot vandaag want volgens mij kunnen we nu opmaken dat een 2e game niet gemaakt gaat worden.

2 goede IP's goed uitbouwen? Welnee, elk jaar Hitman, dat willen de mensen. En zo koop ik al jaren niets meer van Squate Enix, Ubisoft, Activision of EA, alhoewel ik voor BF4 op PS4 een uitzondering ga maken.
Wat ik heel maf vind is dat ze zich willen aanpassen op de hedendaagse markt. Blijkbaar zijn de hoge bazen bij verschillende grote publishers van mening dat creativiteit niet een selling point is.
Laat die bazen 1x kijken naar de Indie game markt en hoe deze opbloeit met dank aan betere toegankelijkheid (o.a. via Steam).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013