Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 47, views: 6.600 •

Uitgever 2K Games brengt nog deze maand een iOS-versie van Xcom: Enemy Unknown op de markt. De draagbare versie kost 18 euro en is speelbaar op de iPad 2 en latere generaties, inclusief de iPad mini, en op de iPhone 4S, iPhone 5 en iPod touch van de vijfde generatie.

De iOS-versie van Xcom: Enemy Unknown is volgens uitgever 2K Games gelijk aan de versie die begin 2012 verscheen voor Windows, de Xbox 360 en de PlayStation 3. Alleen de besturing van de game is aangepast aan iOS-apparaten. De nieuwe versie is echter nog niet helemaal compleet; het multiplayer-gedeelte wordt na de release als gratis download vrijgegeven.

Xcom: Enemy Unknown wordt gemaakt door ontwikkelaar Firaxis Games. De iOS-versie verschijnt op 20 juni en is voor 18 euro te downloaden.

Aankondiging van Xcom: Enemy Unknown voor iOS

Reacties (47)

Vroeger was de PC de platform om games te maken. Na enkele jaren stapte veel ontwikkelaars over naar consoles. En nu zie je dat veel ontwikkelaars voor iOS of Android kiezen. Mensen willen geen koelkast van een apparaat in hun woonkamer staan om af en toe te kunnen game, maar een klein mobiele apparaat wat alles kan. Een goeie ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 18 juni 2013 10:14]

Tablet en Phone is leuk voor simpele games als bejewel of soortgelijk, voor zulke games vind ik het nog steeds een nichemarkt.
Ik moet zeggen dat ik Civilization: Revolution (ook van Firaxis) nog steeds erg vaak speel op iOS. Werkt uitstekend. En is toch geen simpele game. Hetzelfde gelt voor deze game.
Tuurlijk heb je hier en daar wat games die leuk en groot zijn, maar het blijft gewoon een nichemarkt als je kijkt wat een afzet ontwikkelaars halen met deze games op de PC en consoles (dat zelfs ondanks een prijs die bijna 1/3de van de 'adviesprijs' is van de console versie).
Tuurlijk heb je hier en daar wat games die leuk en groot zijn, maar het blijft gewoon een nichemarkt als je kijkt wat een afzet ontwikkelaars halen met deze games op de PC en consoles (dat zelfs ondanks een prijs die bijna 1/3de van de 'adviesprijs' is van de console versie).
is dat zo? Wat ik de afgelopen jaren lees is juist dat de markt voor ontwikkelaars flink aan het verschuiven is. Games (en andere apps) uitgave voor iOS bieden blijkbaar heel goed (niet android, maar dat is een ander verhaal).
Niet verwonderlijk, aangezien de afzetmarkt enorm is.

De doelen van uitgevers en ontwikkelaars zijn heel simpel. Winst maken. En als bij tablets dat wel lukt, dan gaan ze daar eerst voor ontwikkelen.

http://appleinsider.com/a...er-than-portable-consoles
http://www.fiercemobileco...e-report-finds/2013-05-17
http://business.time.com/...ole-sales-are-plummeting/
http://www.pixelprospecto...st-of-game-revenue-sales/
Natuurlijk is het potentieel de best omzet-genererende markt, je hebt weinig developmentkosten om zoiets simpels te maken (of te porten), daarna is het gewoon binnenharken.

Maar zoals ik al zei, het is een markt voor de casual/simpele games, niet voor de top games zoals je ze ziet op console/PC. Ze pakken het aantal van de mensen die op facebook op spelle.nl spelletjes spelen, dat is gewoon een compleet aparte markttak geworden. Maar moment dat ze in het gebied van 'echt' gamen komen, blijft het gewoon een nichemarkt.
ik vraag me af of het niet een kip-ei probleem is.
Er zijn twee grote problemen met tablet games naar mijn mening: controls en kracht.

Apple ziet nu blijkbaar in dat een klassieke manier van controls best handig kan zijn. Vandaar dat iOS7 nu ook gamecontroller-api's heeft. En zeker niet onbelangrijk: de bluetooth stack is blijkbaar sterk verbeterd -> en dus kan er goed gebruik gemaakt worden van bluetooth LE.
Ik lees dat als "er komen 3rd party controllers. En deze 3rd party controllers kunnen HEEL zuinig zijn qua energie." Gezien de lekken zijn er al prototypes logitech gamecontrollers in samenwerking met Apple gemaakt.

Wat betreft raw power: tablets zijn op dit moment natuurlijk niet zo sterk als
Ik heb laatst een artikel gelezen dat de kracht van een tablet/smartphone vergelijkt met die van grafische kaarten.
http://www.anandtech.com/...he-great-equalizer-part-3

Ik kan hier vooral uit destilleren: qua raw power is een tablet even sterk of zelfs vele malen sterker dan een geforce 6600.
voor mij betekent dat HEEL veel games pak 'm beet 10 jaar geleden prima zullen draaien op de tablets. En dat zie je in de games die nu opnieuw geport zijn. KOTOR, GTA, etc

En de kracht van tablets, als we de iPad nemen als voorbeeld (want voorspelbaar) is elk jaar minimaal 2x sterker dan de vorige generatie.
De iPad4 is volgens dat artikel bijna vergelijkbaar met een geforce 7800. Een kaart van 2011. De iPad5 zal dus naar verwachting minimaal 2x krachtiger zijn. En aangezien de iPad3 dan obsolete begint te worden, is daarmee de weg geopend voor ontwikkelaars die games willen uitbrengen van het kaliber geforce 7800.
Twee jaar later zal wellicht tablets/smartphones zelfs recente hardware moeten evenaren (en komen dan andere limieten zoals geheugen tegen).

Met zo'n prognose zal een grote uitgever wel 2x nadenken voordat ie de mobiele markt overschat. Misschien zal de manier van spelen anders zijn. Misschien zal een ipad/iphone slechts een "2nd screen console" zijn die je via airplay aan je tv verbindt en je dan met je vrienden via aparte controlers bedient (a la wii U). Maar 1 ding is zeker: "serieuze" games zullen meer en meer hun weg vinden naar deze markt.
Het is per definitie een nichemarkt omdat vrijwel iedereen een mobiele telefoon heeft, maar het aandeel serieuze gamers* van het totale aantal mobiele telefoon bezitters heel laag is.

*Met serieuze gamers bedoel ik mensen die een beetje serieus gamen en een console/games pc bezitten
En hoeveel van de miljarden PC-gebruikers spelen een game? En hoeveel van deze "gamers" spelen meer dan minesweeper of patience?

Als je een nichemarket definieert op basis van ratio, dan denk ik dat PC gaming de echte niche zal zijn.
Dat komt omdat jij van de oude garde bent. De nieuwe generatie gamers zullen vast wel opgroeien met dit soort apparaten en zijn wel wat gewend.

RaceGames werken prima op een tablet gezien de populariteit van Asphalt en RealRacing
RPG's & Click&Point adventure & towerdefense werken natuurlijk super met een touchscreen.
Zelfs "action" rpg zoals KOTOR zijn goed ontvangen.
Daarnaast zijn er ook veel FPS en soortgelijken welke na enige gewenning ook uitermate speelbaar zijn.

Het is natuurlijk zo dat game-makers nog moeten wennen/verzinnen hoe ze de nieuwe manieren van bediening kunnen gebruiken. En gezien het feit dat ze WEL goed verdienen op uitgaves op iOS, zullen ze vast wel hun best doen om meer uit te brengen.

(Het grote voordeel van games op de iPad is voor mij naast de mobiliteit ook het feit dat ze zo snel laden. Je kan snel een spel weer opstarten.)
En ik vindt het erg makkelijk om geld te spenderen op ios. Op android moet je met een bankpas en zo gaan werken, terwijl je met ios gewoon naar de winkel kan gaan, en een tegoedkaart kunt kopen. En voor de jongere gebruiker, is een tegoed kaart makkelijker te krijgen dan permissie om een credit card te kunnen gebruiken en zo.
pc komt weer een beetje terug nadat de nieuwe xbone en ps4 op x86 gaan draaien.

emulators op dag 1, en gepoorte games die misschien wel 3X mooier zijn dan games van de xbone en ps4 op dezelfde architectuur.


kan niet wachten!

overginds heb ik enemy unk gespeeld op firstlook 2012 en het was ZO saai, ik kan er niks mee, maar dat kan aan mij liggen.
For Y to succeed, X does not have to die.

Er was altijd al een Console vs PC-discussie geweest. Uiteindelijk komt er op neer dat allebei hun markt hebben gekregen.
Ti's alleen zo dat veel console-games niet op de pc uitkomen en omgekeerd.

Nu is er gewoon een extra categorie uitgekomen. Uiteindelijk zullen ze alledrie tegelijkertijd kunnen bestaan. Alleen moeten de andere wel doorevolueren.
Er komen inderdaad steeds meer high profile games naar iOS, maar de ontwikkeling die je beschrijft is geen algemene trend. Ja het type gebruiker dat liever geen extra hardware aanschaft om te gamen bestaat. Ik denk zelfs dat dat een enorme doelgroep is die voorheen niet gamede, omdat ze dus geen extra apparaat ervoor willen kopen.
Echter zie ik iOS nu nog niet als vervanger van consoles en pc's.

Echter is er geen reden om te denken dat dit niet heel snel gaat veranderen zodra in iOS 7 de API voor externe controllers wordt ingevoerd;
iOS device koppelen aan je tv, eventueel draadloos, via air play en gamen maar met de bluetooth controller.
Zelfs het digitale distributie platform werkt hier al en is geaccepteerd i.t.t. de consoles.
¤18 voor een tablet game? Ik ben benieuwd hoe dit voor hun uitpakt. Het is echt een flink bedrag voor iOS users.
ik denk dat de creditcard het grootste probleem is voor nederlandse gebruikers, ik heb er toevallig wel een, maar ik ken bijna niemand die er ook een heeft.

18 euro is veel inderdaad, maar een telefoon van 500euro is natuurlijk ook duur.
Je hebt toch ook Click and Buy? Dan wordt het van je rekening afgeschreven.
Jij bent net 19 jaar en ik schat dat de mensen die jij kent ongeveer net zo oud zijn. Het publiek voor deze game is veelal net iets ouder. Ik ken bijv. niemand zonder CC; Op een gegeven moment in je leven ga je vliegen (vakantie, stedentrips, vrienden bezoeken) en dan heeft ineens iedereen zo'n ding ;)
Gelukkig is er vast wel een Appie, mediamarkt, dixons, mycom, kruidvat, trekpleister of zelfs een Hema in de buurt.

Daar kan je namelijk gewoon een iTunes kaart kopen die je gebruikt voor het betalen voor apps.

Een creditcard heb je voor een iOS-game dus echt niet nodig.
Ik gebruik zelf een creditcard, maar een itunes kaart kopen heeft wel zijn voordelen. Vaak kortingsacties in de winkel (20% korting op aanschaf van de kaart bijvoorbeeld). Komt geregeld voor bij de Hema en de AH.

Dan heb je het spel ook nog eens met 20% korting binnen.
Zelf hoop ik trouwens dat er een openingsaanbieding komt voor 50% van de prijs, dat zou wel ideaal zijn.
Als je geen creditcard wil, dan koop je enkel lokale producten. Wil je in het buitenland (al dan niet via internet) betalen, dan neem je een creditcard. Ik zie het probleem niet.

In dit geval stelt dit probleem zich niet, want er bestaat dit: http://store.apple.com/be.../giftcards/itunes/gallery
Itunes giftcards zijn op heel veel plekken te koop, dus geen creditcard is geen excuus.

18 euro voor een game op de phone/tablet vind ik wel weer heel erg duur. Dit zal veel meer een struikelblok zijn voor de meeste users. EA games zitten allemaal onder de 10 euro, en ik denk dat dit ook een beetje een psychologische grens is voor gebruikers. Daarboven moet het toch wel iets heel speciaals zijn, waarbij een gratis beperkte versie een absolute noodzaak is. Hierdoor kan de gebruiker kijken of hij het spel überhaupt leuk vindt, voordat er 18 euro wordt uitgegeven.
EA games zitten allemaal onder de 10 euro, en ik denk dat dit ook een beetje een psychologische grens is voor gebruikers. Daarboven moet het toch wel iets heel speciaals zijn, waarbij een gratis beperkte versie een absolute noodzaak is. Hierdoor kan de gebruiker kijken of hij het spel überhaupt leuk vindt, voordat er 18 euro wordt uitgegeven.
EA games doen toch vaak aan in game purchasing? voor je het weet heb je een fortuin uitgegeven aan een spel. Dan liever een vast bedrag.
Het is voor iOS! Je kan bijna in elke supermarkt iTunes kaartjes kopen. Totaal geen cc nodig voor iOS
Nou ja; Hoeveel van de destijds Xcom fans zouden Xcom nog steeds willen spelen, zeker als het trouw aan het origineel in een nieuw jasje gestoken wordt? Hoeveel van deze mensen bezitten geen PC of console? Dat zullen er al een heel stuk minder zijn...

Toch denk ik dat de "nostalgie" factor hoog genoeg is. De ontwikkeltijd is natuurlijk ook veel korter door het eerder verschijnen op andere platforms. Daarnaast heb je natuurlijk een hele schare aan nieuwe spelers. Of die 18 euro zouden neertellen dat is inderdaad de vraag.

Als je kijkt naar het succes van deze game op Windows/PS3 dan denk ik dat er ook op andere apparaten mogelijk een vrij groot publiek kan ontstaan.
Inderdaad. Als Star Wars Knights Of the Old Republic "slechts" 10 dollar (8 euro) kost, dan moet deze wel heel goed zijn om het dubbele te mogen vragen.

Tot nu toe zijn mensen entousiaster of kotor.
Je hebt inderdaad wel een veel groter publiek als je de App Store pakt. Maar met een bedrag van ¤18 jaag je 99% weg omdat dit publiek gewend is aan apps die maar ¤1 kosten.
Inderdaad. Ik ben zelf bereid om apps/games van $10,- als impulsaankoop te kopen. Mits deze lovende recensies heeft. (KOTOR)
Maar boven de $10,- moet ik toch heel erg nadenken... Ik wacht wel op een Black Friday sale dan.
Dat ze dit voor elkaar hebben gekegen. Eindelijk weer een volwaardige game op de Ipad, ik ben de Tower Defense en katapult games wel zat.
Aangepast naar eindelijk weer:)

[Reactie gewijzigd door hattorihanzo op 18 juni 2013 10:34]

Het is niet het eerste "volledige" spel/game op iOS zo ben ik laatst per toeval gestuit op Star Wars The Old Republic en nee, niet de MMOG, maar die daarvoor. Ht kan dus wel, al vind ik de prijs aan de (te?) hoge kant.
Je zegt het zelf al, per toeval. Ik durf te zeggen dat 99,5% in de Apple store/Google Play meuk is. Het is ongelofelijk jammer dat er niet beter gebruik wordt gemaakt van de technologie en Install Base. Er zijn genoeg gamers met een Ipad/Galaxy Tab die best meer dan ¤10 willen betalen voor een goede game. Maar een tablet wordt niet serieus genomen als games device door developers. En ook niet door gamers omdat er nauwelijks goede games voor zijn. Als X-COM een succes wordt, dan wordt dit door andere ontwikkelaars opgemerkt. Daarom hoop ik dat meer developers de stap durven te wagen, en zo de rest weten te overtuigen.
Ik ben het met je eens dat er niet goed gebruik wordt gemaakt een tablet, maar dat komt (naar mijn inziens) vooral door meerdere aspecten:
- iOS had geen (en nog steeds niet) controllers die het spelen makkelijker maken (want op het scherm werkt het niet altijd fijn, uitzonderingen daargelaten
- Android ondersteund wel controllers, maar daar wordt minder gekocht waardoor het minder aantrekkelijk is
- grafische kracht van tablets is sterk verbeterd sinds vorig jaar, waardoor het spel ook in een redelijke graphics kan worden weergegeven
- het moet gecompileerd worden op ARM, terwijl de meeste spellen op andere systemen zijn ontwikkeld wat erin resulteert dat men iets meer moeite moet doen op de port... Meer moeite betekent een hogere prijs en een hogere prijs schrikt mensen vaak af, de echte gamers er buiten gelaten, waardoor het meestal niet aantrekkelijk is... Zodoende een vicieuze cirkel
GTA, Star Wars en nu ook Xcom zijn voorzichtige pogingen deze potentiele markt toch aan te boren, dus men wil het wel zien maar dan rijst de vraag: is de markt er zelf klaar voor? 18 euro op een tablet voor een game voelt anders dan 18 euro op de pc. Waarom? Apps zijn meestal rond de vijf euro voor een game en dan is 18 euro hoog, een pc game zit rond de 40 en dan is 18 ineens minder veel geld. Het moet dus van beide kanten komen :)
- iOS had geen (en nog steeds niet) controllers die het spelen makkelijker maken (want op het scherm werkt het niet altijd fijn, uitzonderingen daargelaten

Daar komt straks met iOS7 verandering in.
Apple heeft op afgelopen WWDC aangekondigd met een MFi (Made for iPod/iPhone) controller programma te komen en een universele controller API geïntroduceerd zodat straks alle spelletjes van dezelfde controllers gebruik kunnen maken.

Zie:
http://www.theverge.com/2...d-game-controller-support
Dat jij andere types games niet kent, wilt niet zeggen dat ze er niet zijn.
Kijk eens op toucharcade.com of gewoon tweakers om een beetje up to date te blijven.

Tuurlijk zijn er heel veel asteroid/towerdefense/puzzle en andere casual games. Datzelfde geldt immers ook voor de PC (shareware?).
Maar er zijn ook veel goede titels. Veel ports, maar ook veel nieuwe. Alleen kost het natuurlijk veel meer tijd en dus geld om een grote titel te maken. Dus dat soort games zullen langzamerhand wel komen.
Het is eigenlijk die er 2 voor, de originele.

Ik zie dit wel slagen. Alles wat turn based is, kan werken op iOS.
Eindelijk? Een hele tijd geleden had je al games zoals GTA op iOS.
Ik vind het echt geweldig om te zien dat developers/uitgevers de smartphone/tablet steeds serieuzer ziet als gaming platform! De PSP en N3DS zijn natuurlijk mooie apparaten maar er zijn nu voor de Ipad (2 of hoger) al pareltjes te krijgen die grafisch niet onder doen voor sommige console games (laten we zeggen 'mid ps3' games).

En om eerlijk te zijn heb ik na een hele bups aan consoles ze toch echt in een doos zitten om lekker te gamen op mijn Ipad (Iphone vind ik toch nog even niet zo lekker), GTA 3 (VC), monkey island (en alle andere tell tale games), Asphalt 7, Real Racing (2/3), Infinity Blade 2, Galaxy on Fire 2, Max payne, Dead Space enzovoorts

Er zijn nog veel meer games die naar mijn idee samen met de veelzijdigheid van een tablet makkelijk de handheld consoles het nakijken kan geven, nu apple voor IOS7 ondersteuning voor gamepads gaat inbouwen zal het argument 'geen echte knoppen' steeds meer verdwijnen en met Airplay kan je veel van deze games hoe dan ook lekker spelen op de TV :)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 18 juni 2013 11:14]

Klinkt in theorie leuk, iPad/iPhone met een gamepad en via Airplay Mirroring op je tv weergeven maar in de praktijk gaat dat niet werken met spelletjes. Het probleem met Airplay Mirroring is dat de latency (nog) veel te hoog is (geldt overigens ook voor Miracast). Het realtime encoderen van het beeld, versturen via WiFi (in het geval van Airplay niet eens via een ad-hoc verbinding) en decoderen/weergeven van het beeld op je tv introduceert dermate veel lag/latency dat van 'lekker' gamen geen sprake is. Zolang ze de latency niet op een aanvaardbaar niveau weten te krijgen ben je beter af door je tablet/telefoon via een HDMI kabel aan te sluiten op je tv.
Dat is inderdaad ook een optie! Ach, ben al blij met die gamepads... Het kon al wel, maar niet alle gamepads werkte met alle spelletjes.. Straks dus wel!
Mooie ontwikkelingen gaande
Precies ultimasnake.
Heb altijd al gezegd dat er superveel gave games te vinden zijn op de iPad/iPhone.
Alleen vele games vind ik niet geschikt voor een touchscreen.
Meeste van de games die jij noemt en Fifa en meerdere shooters zien er goed uit op de iPad.
Maar touchscreen werkt dan gewoon niet lekker..dus ben ook zeer blij dat Apple het nu gaat ondersteunen (en hopelijk zelf ook met een eigen controller komen).
Apple TV wordt dan opeens ook veeel aantrekkelijker om het op je TV te spelen.

Denk dat de Nintendo3DS en Vita nu echt een probleem gaan krijgen. (als ze dat al niet hadden)
Waarom zijn de normale versies dan ¤40-¤45 als het kennelijk voor ¤18 minus Apple-contributie kan?!
Een naar verwachting grote aantallen te verkopen vanwege afzetmarkt? Porten richting iOS is waarschijnlijk goedkoper? Geen/minder marketingbudget nodig? Geen/minder distributiekanaaldiscussies nodig? Geen/minder "retourbetalingen" nodig?

[Reactie gewijzigd door kmf op 18 juni 2013 13:09]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de besturing straks gaan verlopen, ik vind het een geweldige game voor de PC, misschien wat te kort.

Edit: er is al een presentatie van op youtube
https://www.youtube.com/watch?v=TQt8xQqy95k

[Reactie gewijzigd door TheStef op 18 juni 2013 13:21]

Ik las ergens dat Firaxis deze prijs vooral als een soort test ziet. Verkoopt XCom voor 18 euro dan is de kans groot dat er meer games van ze geport gaan worden waaronder Civ 5. ik ben benieuwd of het ze wat oplevert! 18 euro is an sich niet veel maar als je kijkt naar de omgeving is het bijna het drievoudige. Blijft een beetje dubbel.
Voor mensen met een PS3 is het misschien leuk om te weten dat dit spel (voor de PS3) deze maand gratis te downloaden is met een Playstation Plus abonnement.
had hen gister toevallig gedownload!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013