Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 156, views: 69.484 •

Volgens geruchten is Google van plan om een nieuwe release van Android met versie 5.0 in oktober uit te brengen. Het mobiele besturingssysteem zou optimalisaties bevatten zodat het ook soepel zou draaien op low-endapparaten.

De geruchten zijn verspreid door VR-Zone, die stelt dat Android-versie 5.0 'laat' in oktober uit moet komen. De site claimt dat het nieuwe mobiele besturingssysteem vooral optimalisaties zou bevatten; over nieuwe functionaliteit wordt niets gemeld. Door de optimalisaties zou Android beter moeten draaien op apparaten die over low-endspecificaties beschikken. Volgens VR-Zone zou Android 5.0 slechts 512MB ram vereisen om soepel te kunnen functioneren.

Over Android 5.0 gaan al lange tijd geruchten, maar een mogelijke releasedatum bleef vooralsnog onduidelijk: dat zou met name komen omdat Google de release heeft uitgesteld, aldus VR-Zone. Reden voor het uitstel zou zijn om fabrikanten meer tijd te geven om hun apparaten te voorzien van de nieuwste versie van het mobiele OS.

Google is al enige tijd bezig om zijn mobiele besturingssysteem te optimaliseren. Zo bestond Android 4.1 met name uit updates die voor prestatieverbeteringen zorgden onder de noemer 'Project Butter'. Android 5.0 lijkt, als de geruchten kloppen, dus voor een vergelijkbare verbetering te gaan zorgen.

Reacties (156)

Reactiefilter:-11560143+186+29+30
En dit is dan in oktober 2014 terug te vinden op telefoons? :+
tenzij je een nexus hebt ;)


ot:

dit komt me bekend voor.
zogenaamd zal de nieuwe versie beter draaien op low end materiaal.
echter draait het nog steeds even ruk zodra je een mid end tot low end toestel hebt.

misschien merk je het vooral wanneer je een highend hebt (prive) en een low end (zakelijk) zoals ik heb.
in dit geval dus, eerst zien dan geloven
dit komt me bekend voor.
zogenaamd zal de nieuwe versie beter draaien op low end materiaal.
echter draait het nog steeds even ruk zodra je een mid end tot low end toestel hebt.

misschien merk je het vooral wanneer je een highend hebt (prive) en een low end (zakelijk) zoals ik heb.
in dit geval dus, eerst zien dan geloven
Als ik kijk naar mijn el-cheapo "Kruidvat tablet", dan was 'ie echt ruk met Android 2.3 en 4.0, maar met 4.1.1 is 'ie echt werkbaar. Het is nog steeds niet te vergelijken met een Nexus tablet of ander modern toestel met fatsoenlijke specs, maar het is wel degelijk een heel erg grote verbetering tov. wat het was.
Dus "performance-verbeteringen" zijn zeker wel merkbaar, maar ik betwijfel of ze zo'n zelfde upgrade in performance nogmaals kunnen halen. Indien wel, dan was de boel voor 4.1 wel heel erg ongeoptimaliseerd.
Zelfde verhaal voor mijn Samsung Galaxy S2. De laatste versie draait gewoon soepeler dan de stock android die erbij kwam. Dat zou dus wel eens kunnen betekenen dat ik de S2 nog lange tijd ga kunnen gebruiken. Benieuwd of Samsung de update zal uitbrengen. Goeie ontwikkeling!
Optimalisatie betekend niet altijd merkbaar soepeler.. Het kan ook betekenen een stuk minder stroom verbruik bij google services. Als ik kijk naar de wakelock app die ik heb dan staat google services met kop en schouders boven aan met het meest gebruik van de resources en het "wakker" houden van het toestel... in 5 uur mijn note 2 aan is het toestel ruim een uur niet in deep sleep met een totaal van ruim 1200 keer het toestel uit deepsleep gehaald te hebben. Waarbij google, google services en google maps ruim 90% van deze wake locks veroorzaakt.

In een android 5.0 kan ik me voorstellen dat ze hier iets mee gaan doen, waardoor toestellen veel zuiniger worden in standby... ik merk namelijk dat de note 2 in standby best snel leeg loopt. nog makkelijk 2 dagen mee gaat op een accu... maar toch voor mijn gevoel kan het nog een stuk beter

PS. na google services komt met ruim 500 keer facebook Messenger goed voor een mooie 2de plaats.

Het viel me op dat whatsapp het erg goed doet op gebied van gebruiken recources. maar 15 keer in 5 uur tijd. Dit kan overigens wel verklaren waarom ik soms een uur later pas mijn berichten krijg...

[Reactie gewijzigd door armadillo op 14 juni 2013 13:08]

Jij onderschat een OS nogal, je wilt toch ook niet zeggen dat de boel voor windows 8 wel erg ongeoptimaliseerd was?

Van wat ik heb gehoord wordthet een significant verschil, en ik verwacht juist het grootste verschil in performance tot nu toe.
Jij onderschat een OS nogal, je wilt toch ook niet zeggen dat de boel voor windows 8 wel erg ongeoptimaliseerd was?
[..]
De voornaamste optimalisaties in Windows 8 zijn vooral mogelijk doordat er de laatste jaren heel erg veel dingen mogelijk zijn die tot een paar jaar geleden niet echt veel voordeel hadden kunnen geven. Denk bijvoorbeeld aan eindelijk goede ondersteuning voor slaap-standen, gecombineerd met rappe harde schijven, (ssd, sata600), waardoor het booten van WIndows 8 eigenlijk niets meer is dan een resume vanuit hibernate en dan het aanmaken van een user-sessie.

De performance-hits met project Butter van Android 4.1 zitten vooral in een optimalisatie van het sorteren van I/O tasks, die specifiek rekening houden met de beperkingen van de hardware, zoals schrijven naar flash en wat meer GUI-taken naar de GPU sturen, zodat je effectief een multi-core omgeving hebt.

Misschien ligt het aan mijn inlevingsvermogen danwel creativiteit, maar ik kan momenteel niet echt dingen verzinnen die ineens nu wel mogelijk zijn en voorheen niet omdat de hardware de laatste tijd eigenlijk vrijwel gelijk is gebleven.
Misschien hebben ze de Java-omgeving wat intelligenter gemaakt, zodat dergelijke zaken wat minder CPU-cycles kosten, maar de snelheid van Java was de laatste jaren toch al niet echt slecht volgens mij.

Het enige wat ik kan verzinnen is dat je op bepaalde goedkope hardware een aantal zaken via dezelfde bus laat gaan, wat dus voor vrij specifieke bottlenecks kan zorgen. Denk aan memory en flash op dezelfde bus, of een touch-controller zonder directe interrupt-lijn.
Dat soort zaken zou je alleen via een OS update kunnen aanpakken, maar ik had juist het idee dat ze dat al gedaan hadden met project Butter.
Vandaar ook dat ik het nogal vreemd zou vinden wanneer ze de boel nogmaals zoveel sneller zouden kunnen krijgen met alleen maar een paar handige software-truukjes.
Wat vooral greviseerd werd voor Project Butter was de rendering. Niet alleen de render code, maar vooral ook de manier waarop en de volgorde van de dingen die gerenderd werden, zodat het voelt alsof alles "butter smooth" werkt.

Dit is vooral bij oa lijsten en webpagina's te zien. De rendersnelheid werd een klein beetje verbeterd, maar door toe te passen welk deel van de layout eerder werd gerendered voelt het geheel "strakker" en sneller aan. Echt een kewstie van de rekenkracht gebruiken waar de gebruiker het het eerst opvalt.

Objectief gezien zijn lijsten etc qua gebruik en gebruiks gemak een beetje versneld (als je enkel kijkt naar de tijd tussen opstarten, inladen, volledig gerenderd zijn en klaar voor user input etc), maar de UX werd er wel door verbeterd waardoor het nog beter aanvoelt. Dat was de hele opzet van PRoject Butter (alsmede door een gehele sloot van dit soort dingen naar de gpu te verplaatsen).
Misschien dat je dit filmpje eens moet kijken, een sessie over Android Graphics Performance van afgelopen Google I/O waar ze een preview geven van wat er (waarschijnlijk) in Android 5.0 gaat komen. Ze noemen het zelf 'Reordering en merging' en komt er op neer dat ze calls/draw commando's naar de GPU zoveel mogelijk proberen samen te voegen en te sorteren zodat de GPU minder van 'state' hoeft te wisselen waardoor je betere performance krijgt.

Volgens de ontwikkelaars is dit een optimalisatie die ze in de Android doen waardoor je als app bouwer betere performance krijgt zonder zelfs iets te moeten doen. Daarnaast geven ze nog een aantal do's en don'ts om als appdeveloper de performance in je applicatie verder te verbeteren.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 13 juni 2013 23:45]

Het meerendeel van de ARM chips heeft een (of meerdere in sommige gevallen, AMBA 3/4/5) bussen welke gebruikt worden voor o.a. I/O. Veel intensieve read/write taken worden sowieso via de DMA controller afgehandeld die zelf aan scheduling doet en ook gewoon op diezelfde bus zit.
In de moderne Cortex-A chips zijn die bussen overigens zodanig snel en non-blocking dat dingen als writes naar SD/Flash niet langer een probleem -zouden- moeten zijn.

In mijn idee, maar ik ben niet bekend met de code van android, zou je veel kunnen halen uit het weghalen van verouderde support voor peripherals, i/o en instructies en het vermijden van veel blocking statements welke nog steeds in veel os'en zitten. Zo heb je gewoonweg minder om op te wachten.
je wilt toch ook niet zeggen dat de boel voor windows 8 wel erg ongeoptimaliseerd was?
Win8 is maar een klein beetje sneller dan win7. Bij win7 was de grote stap tov Vista inderdaad doordat Vista slecht geoptimaliseerd was (vele boven elkaar liggende venster werden allemaal gerenderd).

Als Android ineens weer 2x zo goed loopt dan was het oorspronkelijk niet bijzonder optimaal.
Het origineel was inderdaad niet bijzonder efficient, zo werd de homescreen puur door de CPU gerenderd. Ook zullen waarschijnlijk de vele VMs het het gebruik van Java veel optimalisatiepotentieel bieden, maar dat was een bewuste keuze voor veiligheid (ik begrijp dat het optimaliseren daarvan moelijk is).
Wat me vaak opvalt bij het runnen van bepaalde applicaties is dat ze veel memory en harde schijfruimte nodig hebben. Voor een simpele app ben ik snel meer dan 10 mb kwijt op mijn geheugen en in memory. Nu weet ik niet wat daar allemaal inzit maar ik verwacht dat daar een stuk uit te halen is. En als dat voor iedere app geld dan heb je ineens meer dan genoeg geheugen.
Nexus, ůf als je een custom rom draait, grote kans dat iemand het wel in elkaar weet te knoeien en je binnen een maand na de Nexus release een stable versie voor je niet-nexus toestel kan krijgen.

Echte slechte super-low spec toestellen gaan inderdaad nooit fatsoenlijk draaien, toestellen met slechts "160mb" werkgeheugen zoals samsung en HTC lange tijd hebben uitgegeven in de onderste segmenten hadden naar mijn mening gewoon nooit geproduceerd moeten worden. Veel van de "Chinese" super-low-budget chipjes die ten tijden van 2.3 en 3.0 (tablets) werden uitgebracht zijn ook gewoon weg niet te redden. En juist dat soort hardware had gigantisch baat bij 4.1.1 maar de support voor drivers en kernel onderdelen van budget toestellen is natuurlijk nog verder achtergesteld dan die van flagship modellen. Kwesie van vergeet het maar dus.

Ik vind het ergens wel netjes dat Google ondanks dat ze toestellen kennen met 4GB ram en 4x 2.1Ghz aan cores, ook hun zaken op orde willen stellen voor "sub-netbook" hardware.

Wat ik wťl erg jammer vind is dat ze dus nog niet met echt vernieuwende dingen voor het OS komen. Terwijl er behoorlijk wat andere zaken zijn die beter kunnen. Niet iedereen was tevreden over de camera, agenda, chrome mobile, drive en gmail versies die recentelijk zijn uitgebracht voor 4.0 + toestellen.

Hopelijk zullen ze met een volgende nexus ook weer met echte OS vernieuwingen komen, voordat ze een 2e soort Apple worden waarbij de stilstand uiteindelijk achteruitgang op de markt betekend.

Aan de andere kant, als zodadelijk iedereen met een kleine beurs toch een volwaardige Android ervaring kan kopen, zie ik de stop van de groei van Android nog niet aankomen zetten.
Google is wel bezig om meer functionaliteit uit het OS te halen in in Google Apps te stoppen. De ontwikkeling van het OS en de features die het pakket als geheel biedt, komen dus was verder van elkaar af te staan wat uiteindelijk voordeliger is voor zowel het OS, als functionaliteiten en wellicht ookthrd parties die een zelfde soort functionaliteiten willen aanbieden.
Nexus, ůf als je een custom rom draait, grote kans dat iemand het wel in elkaar weet te knoeien en je binnen een maand na de Nexus release een stable versie voor je niet-nexus toestel kan krijgen.

Echte slechte super-low spec toestellen gaan inderdaad nooit fatsoenlijk draaien, toestellen met slechts "160mb" werkgeheugen zoals samsung en HTC lange tijd hebben uitgegeven in de onderste segmenten hadden naar mijn mening gewoon nooit geproduceerd moeten worden. Veel van de "Chinese" super-low-budget chipjes die ten tijden van 2.3 en 3.0 (tablets) werden uitgebracht zijn ook gewoon weg niet te redden. En juist dat soort hardware had gigantisch baat bij 4.1.1 maar de support voor drivers en kernel onderdelen van budget toestellen is natuurlijk nog verder achtergesteld dan die van flagship modellen. Kwesie van vergeet het maar dus.

Ik vind het ergens wel netjes dat Google ondanks dat ze toestellen kennen met 4GB ram en 4x 2.1Ghz aan cores, ook hun zaken op orde willen stellen voor "sub-netbook" hardware.

Wat ik wťl erg jammer vind is dat ze dus nog niet met echt vernieuwende dingen voor het OS komen. Terwijl er behoorlijk wat andere zaken zijn die beter kunnen. Niet iedereen was tevreden over de camera, agenda, chrome mobile, drive en gmail versies die recentelijk zijn uitgebracht voor 4.0 + toestellen.

Hopelijk zullen ze met een volgende nexus ook weer met echte OS vernieuwingen komen, voordat ze een 2e soort Apple worden waarbij de stilstand uiteindelijk achteruitgang op de markt betekend.

Aan de andere kant, als zodadelijk iedereen met een kleine beurs toch een volwaardige Android ervaring kan kopen, zie ik de stop van de groei van Android nog niet aankomen zetten.
I.d.d., mijn moeder heeft een Galaxy Ace, die CONSTANT zeikt over geheugenproblemen. Zelf als je hem reset ben je binnen enkele weken weer op dat punt.

Die hadden in die vorm i.d.d. NOOIT geproduceerd mogen worden...
4.1 zou ook soepel lopen. Niet dus,.... Maar hopelijk lost deze versie dat nu eens op.
4.1 zou ook soepel lopen. Niet dus,.... Maar hopelijk lost deze versie dat nu eens op.
4.1 draaide heerlijk soepel op mijn 3 jaar oude Desire HD. 4.2.2 zelfs nog soepeler! :Y)

Het wordt tijd m 'm een keer te laten vallen, anders stap ik nooit over op een nieuwe telefoon ;)
Good luck!
Die van mij heeft al alle hoeken van de kamer en vloeren gezien en doet het nog steeds :p
off topic, ik heb ook de HTC Desire HD, maar welke rom heb jij draaien?
Ik heb een tijd terug een rom van CodeFireX geprobeerd, maar daarbij ging hij steeds laggen en op den duur random rebooten. Toen ik er genoeg van had en de allerlaatste versie wou proberen bleek dat ze het laggen niet hadden opgelost maar zelfs veel erger hadden gemaakt.
Je zou eens Jellytime kunnen proberen, ik ben daar best over te spreken.

http://forum.xda-develope...=1&z=8988156652955434
4.1 draait helemaal soepel op mijn Galaxy Nexus (inmiddels toch hardware van >2 jaar oud), oh wacht, ik draai al 4.2.2 :P Je moet dan ook niet gaan klagen als je een goedkope telefoon met te weinig geheugen koopt. Eigenlijk zou Google daar tegen moeten optreden, want het verpest de Android-ervaring en houdt het misverstand in leven dat Android niet soepel draait.

Ik hoop dat mijn GNexus de 5.0-update (of hoe hij ook gaat heten) nog meepakt :)
Ik moet zeggen sinds dat ik op een custom rom draai het gevoel heb dat het stukken soepeler draait. Mijn Desire HD met sense (stock) is gewoon een drama, geheugen wat opraakt, dialer die crashed als je gebeld word en nog meer van die dingen. Nu draait er al tijden Jellytime (android 4.2.2) op en dat is een wereld van verschil.

Ondertussen heb ik nu ook een HTC One S en je merkt wel een degelijke een verschil in prestatie maar dat is ook logisch, als er geen verschil was zou niemand 500 euro voor een high end smartphone betalen.
Scheelt als je een Nexus toestel hebt, die komen doorgaans als eerste, maar ja, de meeste fabrikanten zijn erg goed erin om erg lang op zich te laten wachten. Ik vrees voor de wachttijd die er aan staat te komen voor mijn Galaxy S3...
Ik snap niet dat ze dat model niet aanpassen.
Waarom maken ze niet een scheiding tussen het OS en de drivers. Dus de leverancier maakt drivers en google blijft de nieuwste versies leveren. Dan kan het natuurlijk voorkomen dat een driver niet altijd perfect werkt met nieuwe versies, maar dat is dan wellicht makkelijker door de community op te lossen dan nu.

En daarnaast, als jij samsung bent, en je weet dat iedereen nu sinds kort 4.2 gepushed krijgt via google en het touchscreen ineens langzaam reageert op de S3, dan ga je wel komen met een patch lijkt me... ;)
De grootste reden dat je niet upgrade is zodat de klanten een extra reden hebben om hun flagship te kopen. als jij moet kiezen tussen 2 telefoons met dezelfde android versie en de flagship heeft als enige verschil 2GB ram ipv 1GB en kost 100 euro meer. Dan ben je ook vlug geneigd om de oude variant te nemen.
Gewoon de site van SamMobile en XDA in de gaten houden. Ik had vorig jaar een poolse v4.1 update gedownload voor mijn Galaxy S3. Het duurde uiteindelijk nog een maand of 3 Š 4 voordat er eindelijk een Nederlandse versie beschikbaar was.

Die bestanden zijn toch multi-lingual. Gewoon kijken welke 5.0 versie het eerste beschikbaar is voor je toestel en die downloaden. Daarna de instellingen op Nederlands zetten en klaar is Kees. Heb dat toen met Odin v3 geflashed.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 13 juni 2013 21:17]

Dat wil wel eens een probleem zijn als je met custom kernels piert, echter. Die zijn voor een specifieke Android versie.
Dat valt allemaal wel mee. Wat op SamMobile staat zijn allemaal officiŽle Samsung-ROMS. Het stomme is echter dat Samsung die updates in fases doorvoert. Het stomme is dat Nederland bijna helemaal achteraan in de rij staat bij updates. Zo kan een belangrijke Android-update in het ene land maar liefst 6 maanden eerder uitkomen dan hier.

Wat je dan doet is gewoon die ROM-file downloaden van het andere land. Tijdens het upgraden zal Android zien dat je de Nederlandse taal gebruikt bij je huidige software en zal die automatisch op de nieuwe firmware toepassen. Je hoeft zelf (in de meeste gevallen) niks te doen.

Een mooi voorbeeld was dat "sudden-death" probleem dat een klein deel van de Galaxy S3 toestellen bleken te hebben. Samsung heeft dit met een software-patch gerepareerd. Je meent toch niet serieus dat ik daar een half jaar op ga wachten ? Ik heb vervolgens gewoon de Britse ROM-file gepakt en die geflashed. Zo was het potentiŽle risico opgelost. Toen de Nederlandse update uitkwam heb ik die alsnog geflashed met Odin, maar was in de tussentijd dus wel beschermd tegen dat defect.
Als je XDA bezoekt rond die tijd zal je wellicht wel iets dergelijks kunnen vinden wat je op je toestel kan flashen. Tenzei je een toestel hebt waar geen actieve comunitie is op XDA. Naar mijn weten zijn er op tweakers zelf in de forums ook wel dergelijke ontwikkelingen op toestellen die op XDA niet te vinden zijn,.
Ik snap je reactie niet helemaal, alle high-end modellen hebben inmiddels al Androud 4.1, meer dan genoeg want voor telefoons is 4.2 toch niet zo'n interessante update, wel voor tablets vanwege multi-user.
Waarom levert een leverancier als Sony, HTC of Samsung niet gewoon stock Android met een voor het merk specifieke launcher en apps. De gebruiker heeft dan veel sneller de nieuwste Android versie en de apps/ launcher draait zonder aanpasing op 95% van de toestellen van fabrikant. Dat lijkt me een no - brainer of zie ik iets over het hoofd?
Tenzij je een nexus, hebt.
Tenzij je een flagship hebt.
Tenzij je een nieuwe koopt
Tenzij je een custom rom wel wat vindt.
Tenzij je het geen bal interesseert, en dat doen er heel veel als ik zo links en rechts om me heen informeer.

Volgens mij valt het allemaal wel mee :)
Dit geeft mij echt een "nu pas?" gevoel. Android heeft nooit echt soepel gewerkt op dit soort apparaten, dat ze er 5 majors voor nodig hadden om dit op te lossen... En dan is het ook nog maar de vraag of het ook echt veel zal afdoen. Nu vind ik de reden van uitstel ook weer raar: net alsof ze door te wachten met 1 versie alle huidige smartphones geŁpdate kunnen krijgen. Trouwens, als 5.0 er is, begint het spel weer van voor af aan.
Android is een beetje een apart beestje in vergelijking met iOS en Windows Phone 8.

Waar iOS en WP beide erg gesloten zijn en veranderingen in het besturingssysteem of zelfs de laag daar onder alleen is voorbehouden aan Apple en Microsoft en een handje programmeurs die van een uitdaging houden geeft Android je wel deze volledige vrijheid.

Een gesloten OS heeft veel voordelen voor de gemiddelde eindgebruiker en daarbij is de performance een van de belangrijkste punten. Het is veel makkelijker om dezelfde hoge performance te behalen als je de software ontwikkeling en hardware volledig in handen hebt.

In geval van Android offer je deze specifieke optimalisatie op hardware niveau (Apple's iPhone) of gecontroleerde software updates (Apple's iOS en Microsofts WP).

Voor Android is dit veel lastiger dat draait niet op 4 of 5 toestellen dat draait op 100+ totaal verschillende hardware waaronder niet alleen telefoons en tablets maar bijvoorbeeld ook als OS in USB formaat of als laptop OS. Dit is een veel grotere en complexere stap dan bij een iOS of WP update.

Zeker omdat naast de grote diversiteit aan hardware Android door veel telefoonmakers of zelfs providers niet standaard worden geleverd. Hardware makers komen met eigen roms en interfaces en providers hebben custom roms met eigen apps en optimalisaties voor hun netwerk. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de roms die door de Android community worden gemaakt waar bijvoorbeeld Cyanogenmod een goed voorbeeld van is.

Daarom is het niet "nu pas" maar eerder "wow, nu al?" :)

[Reactie gewijzigd door Tenshi818 op 13 juni 2013 20:39]

Hoezo? Symbian was altijd super traag (op smartphones) en werkte lang niet zo lekker als android (zelfs android versie 2). Ik heb beide gebruikt en android wint het op alle fronten. Dat ze het nu nog sneller maken is natuurlijk fijn, maar het was tot nu toe eigenlijk al prima.
Het is gewoon omdat Android Open is, het heeft vele voordele (CM bijvoorbeeld) maar ook nadelen, dit is er een
Je zegt dat het gemakkelijk is om performance te behalen als je de software ontwikkeling en hardware volledig in handen hebt.

Samsung heeft de software ontwikkeling volledig in handen, Android is immers open source. De hardware ontwikkeling hebben ze ook volledig in handen, omdat ze zelf hun eigen chips ontwerpen en fabriceren.

Waarom hebben ze dan alsnog stevigere hardware nodig dan vergelijkbare telefoons met Windows Phone of iOS om dezelfde soepelheid in de GUI te krijgen en dezelfde score in benchmarks te halen?

Waarom past Samsung niet dezelfde hardware/software optimalisatie toe als Apple bij iOS en Microsoft bij Windows Phone doet?

[Reactie gewijzigd door b_smulders op 13 juni 2013 21:49]

Omdat ze dan echt heeeel Android zouden moeten veranderen, tot aan de kern, dan maak je liever een krachtigere telefoon, sn A15 is ook niet helemaal in handen van Samsung. Dat heeft Apple met die nieuwe kernen wel een boost gegeven.
Je stelling is maar ten dele waar :)

Op een Android device worden apps in een virtuele omgeving gedraaid, genaamd dalvik. Grote voordeel is de schaalbaarheid, immers ben je niet direct gebonden aan specifieke hardware. Zodoende dat ook Intel aan het experimenteren is met x86 cpu's ipv ARM socs maar ook dat op Jolla OS en BB10 OS het mogelijk is om Android apps te draaien.
De grote schaalbaarheid heeft echter een negatief effect dat je altijd performance verlies hebt door gebruik van een virtual machine. Uiteraard niet in extreme mate maar een duidelijk verschil tussen dalvik virtual machine en andere wijze van aansturing op Android platform is al reeds aangetoond. Zie bijvoorbeeld: nieuws: Xamarin ontwikkelt port van Android naar C#

Een tweede grote performance vreter waar zowel iOS als Windows Phone geen last van hebben is doordat ze een hele andere vorm van multitasken hebben. Waar Android braaf alles laat doorlopen op de achtergrond worden de apps in iOS en WP op de achtergrond bevroren. Uiteraard hebben apps op iOS en WP uitzondering in bevroren toestand maar dat zijn alleen de API's die Apple en Microsoft toestaan. De hardware is dus nagenoeg altijd beschikbaar om aan gesproken te worden. Bij Android lopen de processen vol totdat er een nieuwe app voorrang krijgt en de minst gebruikte idle apps worden afgesloten. Vandaar ook dat een takskiller voor Android een onzinnige app was.

Zowel Apple als Microsoft kunnen dus met veel beperktere hardware veel meer resultaten boeken dan Android fabrikanten. Het is lullig voor de Android fans maar de oude iPhone 5 van vorig jaar met dual-core 1.3Ghz schopt nog aardig kont en doet niet veel onder voor de quad-core Android toestellen van dit moment.

Het is een goede ontwikkeling dat Google iets probeert te doen om de performance te verbeteren maar ik vraag me af of dat echt gaat lukken zonder rigoureus de gehele architectuur op de schop te nemen. http://en.wikipedia.org/w..._(operating_system)#Linux
Waar Android braaf alles laat doorlopen op de achtergrond worden de apps in iOS en WP op de achtergrond bevroren.
Android apps blijven standaard niet doorlopen in de achtergrond, je kunt als developer wel een service schrijven om dingen in de achtergrond te doen.

Bij iOS 6 is dat alleen mogelijk voor apps die audio en navigation services gebruiken (opt-in), voor andere taken is er een beperkte tijd (~10 min.) beschikbaar welke start vanaf het moment dat een app naar de achtergrond gaat.

Onder iOS 7 krijgen apps wel de mogelijkheid om net als een Android service andere dingen in de achtergrond te doen.
Het is een goede ontwikkeling dat Google iets probeert te doen om de performance te verbeteren maar ik vraag me af of dat echt gaat lukken zonder rigoureus de gehele architectuur op de schop te nemen.
In syntetische benchmarks scoort de Dalvik JIT niet slecht (soms bijna net zo goed als native C/C++), waar het echt misgaat is memory management. Garbage collection (GC) is soms erg prettig maar je betaalt er een hoge prijs voor. Ik schrijf 'soms prettig' want een groot nadeel van GC is de onvoorspelbaarheid (non-deterministic memory management), met name games hebben daar last van.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 14 juni 2013 10:12]

De situatie die je nu schetst is eigenlijk dat Android een beetje hetzelfde is als MS Windows voor de PC. Daar draait het ook op oneindig veel hardwareplatformen en moet je dus een redelijke overhead mee programmeren om te zorgen dat al die hardware ook fatsoenlijk aangestuurd kan worden. Het drivermodel moet een uniforme ingang in Windows hebben, zodat de hardwarefabrikant kan zorgen voor een driver tussen de hardware en het OS. Vervang in bovenstaande Windows door Android en je hebt een gelijke situatie.

Toch krijgt Microsoft het voor elkaar om het OS an sich te kunnen updaten, zonder direct afhankelijk te zijn van die hardwarefabrikanten. Dit is blijkbaar bij Android niet het geval, aangezien updates van Android niet onafhankelijk kunnen worden geÔnstalleerd zonder de drivers, op een paar modellen na (bijvoorbeeld de Nexus van Google zelf). Daarnaast zit je dan ook nog met een fabrikant specifieke GUI die ook weer vertragingen met zich mee brengt.

Het grote nadeel van het Android OS is het patchen van security-issues. Het is eigenlijk triest dat je tegenwoordig met Android al haast niet meer zonder anti-virus tools kan draaien. Waar blijven al die guru's die het open besturingsysteem kunnen patchen voor al deze gevaren? Of moet je stellen dat een open OS icm met een open Appmarket toch niet zo'n heel goed idee is? Als je dit dan ook nog eens combineert met een gigantische groep digibete gebruikers, dan heb je als virus-/malwareschrijver goud in handen.

Is daarmee gezegd dat je maar geen open OS moet hebben? Nee zeker niet, want met Linux is bewezen dat het daadwerkelijk wel een voordeel kan hebben, echter is de vraag of een marktdominerend OS zo open moet zijn dat de enige echte guru's aan de verkeerde kant van de lijn staan. Waar bij Linux de meeste gebruikers echt kennis hebben van het OS, zal dat bij Android zeer zeker niet zo zijn. Ja qua bedienen wel, maar qua technisch beheer niet.

Ik denk dat Android naast een beter patchbeheer, ook een market moet gaan kennen waar de apps goed zijn gekeurd en vrij zijn van malware/virussen. Voor de meeste gebruikers zou een dergelijke markt een uitkomst zijn, waardoor ze veel beter gevrijwaard blijven van ongemerkt gekloot met hun toestel. Fabrikanten zouden eens moeten gaan nadenken over snellere releases van updates voor bestaande toestellen. Als ze dat niet kunnen/willen, dan zouden ze gedwongen moeten worden hun eigen GUI te laten vallen en drivers beschikbaar te stellen, zodat de community hiermee aan de slag kan. Alleen op deze wijze zie ik voor Android een lange en gezonde toekomst.
Opmerking van Google zegt helemaal niets. Low-end van vandaag, van vorig jaar of toestellen die moeten komen.
Je kunt moeilijk consument gaan wijsmaken dat 512mb voldoende zal zijn als de praktijk het tegendeel zal aanwijzen. Met name de beperkingen waar Apps tegenaan zullen lopen zullen niet bevorderlijk zijn. Daarnaast zul je internet op dergelijke toestellen moeten beperken, vb geen flash, of je gaat weer bepaalde soc's als ondergrens aanhouden met een bepaalde gpu die een deel vd belasting overnemen.

Er zijn zoveel mogelijkheden om deze uitspraak te interpreteren, zonder dat je er achteraf op wordt aangesproken, ze maken immers nimmer de belofte dat het op oudere toestellen zal draaien.

Daarom vermoed ik dat het eerder een geste is naar fabrikanten ivm Windows toestellen. Die draaien zeker niet slecht op goedkope/middelmatige hardware.
Betekend dit dat het dan ook naar oudere toestellen gaat komen? Zoals de Desire HD? Of ligt dat aan de fabrikant. Zou wel mooi zijn.
Dat ligt aan de fabrikant, maar met een beetje geluk gaat de community ermee aan de slag en verschijnen er goede custom roms :) Mijn Desire Z heb ik ook voorzien van een custom rom om zo toch een beetje bij te blijven. Inmiddels heb ik dan wel een Lumia 920, maar mijn inmiddels 2,5 jaar oude Desire Z doet het nog steeds prima.
Hmm, ben net mijn Desire Z aan t downgraden naar stock 2.3 vanaf 4.1. Het ging zo langzaam... Zou toch mooi zijn als ie straks wel gewoon weer 5 aankan. Maar ja, ik heb nu een One X, dus voor nu is t prima zo.
Dat heb ik een tijdje geleden ook gedaan. Ik moet zeggen dat 2.3 ook langzaam overkwam. Ben nu weer terug op 4.1, ik moet zeggen dat sommige andromadus roms bijna even snel lopen als een CM7 rom. Het toestel lijkt gewoon met alles iets slomer te zijn ongeacht de rom.

Waarschijnlijk hebben we vandaag de dag minder geduld dan 2 jar terug. Naarmate smartphone een grotere rol in ons dagelijks leven krijgen moeten ze sneller worden. 5 jaar geleden vond ik het bijvoorbeeld nog heel normaal een hele minuut te wachten voordat m'n mail applicatie opende.
Hmm, ben net mijn Desire Z aan t downgraden naar stock 2.3 vanaf 4.1. Het ging zo langzaam... Zou toch mooi zijn als ie straks wel gewoon weer 5 aankan. Maar ja, ik heb nu een One X, dus voor nu is t prima zo.
Probeer eens Jelly Baby (Android 4.2.2). Is goed vlot en draait geweldig op de Desire Z.
Afaik 4.x is nog niet eens uitgebracht voor de DHD, laat staan dat 5.0 zou komen. Gelukkig kan je met de AAHK (advanced ace hack kit) een DHD best makkelijk rooten en een andere rom erop knallen. De telefoon is redelijk populair en krijgt daardoor veel capaciteit van de community, iets wat minder populaire telefoons sneller wegebt. 4.2.1 is bijvoorbeeld wel al voor de DHD te krijgen en werkt best goed moet ik zeggen. Al heel lang geen echte problemen verwacht.

Enig minpunt is dat drivers die er niet zijn voor een originele rom er ook niet gaan komen voor de custom ROM's, zo hebben de DHD's heel veel problemen gehad met de camera met 4.x. Hopelijk kunnen dezelfde drivers gebruikt worden voor 5.x.
Desire HD? Via xda-forum uiteraard! Vanwaar die vraag???
Ik denk dat je bij toestellen als de desire HD lekker met roms moet werken want je hoeft echt niet te rekenen op een update van HTC.
Ben benieuwd naar alle geweldige innovaties die ze er in stoppen....
Anders ik wel....
Ik verwacht hier nu heeel veel van!
Moeten wel echt gave dingen in komen nu als ik de android gebruikers mag geloven... Oh man...
IK hoop op een aantal vooral praktische verbeteringen, die men niet zo snel als "echt gaaf" zal bestempelen.
Zo wil ik graag per app zelf in kunnen stellen welke permissies een app krijgt, niet zozeer welke ze zelf claimen.
Tevens wil ik de settings van een app automatisch op m'n Google-account kunnen vastleggen, zodat je op een nieuw device altijd je eigen settings terug kunt zetten.
Daarnaast zou ik met veel meer apps dingen onafhankelijk willen maken van je device, zodat je op het ene device aan iets kunt beginnen en op een ander gewoon verder gaan waar je gebleven bent. (bijv. op laptop en tablet/phone)
En ik zou graag naadlozer overgang willen van WiFi settings. Nu moet je steeds zelf een ander AP selecteren waar je toegang toe hebt, terwijl dat inmiddels echt wel de meest sterke is. (maar de ander is nog in zicht)
Ik wil graag automatische backup van SMS-jes en oproepen. Nu kun je dat ook al met tools als SMS-Backup+, maar het zou iets moeten kunnen zijn van Android.
Ik zou ook een shortcut willen naar bepaalde settings. Van sommige settings zijn al wel losse apps te vinden, zoals "mute", maar zo zijn er meer zaken die je snel wilt kunnen aanpassen. (bijv. snel selecteren van ander WiFi accesspoint)

En zo zijn er nog veel meer dingen die wel beter zouden kunnen in Android.
Vervolgens gaan gebruikers lukraak permissies uitschakelen met gevolg dat je app niet meer doet wat het zou moeten doen. Voor de power user is dat een mooie optie, maar voor jan en alleman niet wenselijk. Zowel voor de eindgebruiker als de ontwikkelaar niet. Bovendien is het ook nog eens schadelijk qua inkomsten, als mensen standaard bij elke app de internet permissies uit kunnen schakelen verdienen ontwikkelaars geen fluit meer. Gevolg: alleen maar betaalde apps op een platform met een slecht betaalsysteem.
Pull-Down notificatie scherm.
Het blijkt uiteindelijk wel innoverend en praktisch genoeg te zijn aangezien Apple het nu ook heeft in iOS7.
welnee, het zit ook in het huidige IOS
Wat sneu dat je in een bericht over een nieuwe versie van Android niet verder komt dan alleen maar het proberen te starten van een flame-war...
Beperk je eens tot het onderwerp, in plaats van die zielige kreten als "fandroid" (en als je Google ervan beschuldigt niet origineel te zijn moet je jezelf dus ook niet beperken tot dat soort sneu napraten van anderen...).

[Reactie gewijzigd door Pietervs op 14 juni 2013 15:29]

hoeveel mb ram heeft android 4.2 nodig dan? denk ook 512?
Inderdaad, dat draait ook gewoon op 512mb, en dat is echt niet belachelijk weinig voor een telefoon.
Mwab, nu de high end naar twee gaan, de mid a high end naar anderhalf en laag mid end naar 1 GB gaan werken begint 512 wel weinig te worden, ontwikkelaars zullen er ook steeds minder rekening mee gaan houden
Android 4 heeft volgens mij ook maar 512mb ram nodig. Maar het verschil zit hem dan misschien in het 'soepel functioneren' waar in het artikel over gesproken wordt.

Vervolgens wordt er echter een schil overheen gegooid (HTC Sense bijvoorbeeld) welke dan weer veel geheugen vereist. Google kan het nog zo soepel laten lopen, dat wil niet zeggen dat de fabrikanten hetzelfde doen.
Kzou graag willen zien dat er inderdaad optimalisaties komen en dat deze ook ingesteld kunnen worden door de gebruikers zelf. Kheb sinds mei 2012 een Samsung Galaxy Note (de eerste dus) en sinds al die updates van android is hij alleen maar trager geworden. Ik moet zelfs 10 seconden wachten voordat ik eens een nummer in kan tikken zodat ik kan bellen...

BTW: ik leeg constant mn werkgeheugen dus daar ligt het iig niet aan. De telefoon app laat ik er soms wel in staan, maar die is na een tijdje zonder gebruik gewoon weer traag.
Dit komt sowieso niet door Android, want de Note is sowieso snel genoeg om (stock) Android soepel te draaien.
android kan het werkgeheugen ook prima zelf beheren. Probeer maar eens een tijdje het werkgeheugen niet leeg te maken dan werken sommige apps zoals je telefoon app stukken sneller ;)

[Reactie gewijzigd door sanas op 13 juni 2013 21:40]

Dat heeft vooral te maken met Touchwiz. Dat vreet geheugen en is sowieso erg zwaar voor een skin.
Android kan dat heel goed zelf, juist het door de gebruiker "vrij maken" van het geheugen zorgt vaak voor problemen!.
Ik weet niet wat het is met Samsung apparaten en de 4+ updates. Maar ik hoor heel vaak dat ze vertragen naar een tijd. Zelf heb ik dat ook, met de S1 nog. Soms even een reboot en af en toe even updaten naar de nieuwste CM10.1 versie en dan is het wel goed vol te houden. En sowieso Android zelf zijn werkgeheugen laten beheren zoals hierboven ook al wordt gezegd.

[Reactie gewijzigd door mxchael op 13 juni 2013 22:18]

Als er maar 512MB geheugen nodig is kan je misschien zelfs nog een custom ROM verwachten voor de Galaxy S1. Overigens hoeft Android 4 ook niet verkeerd te zijn. Mijn Xperia X10 Mini Pro draait dat ook nog vrij soepel als je bedenkt wat voor verouderde hardware er in zit. Zo nu en dan een niet perfect vloeiende framerate, maar ook vaak genoeg wel.
Hopelijk verminderen ze ook de lag van audio en komen ze met een MIDI-implementatie.

Want nu is Apple nog heer en meester op de audiomarkt, helaas.

[Reactie gewijzigd door Grauw op 13 juni 2013 19:56]

En verliezer op andere vlakken :+
Ik zou persoonlijk liever hebben dat Google wat meer doet om controller support aan te moedigen bij gameontwikkelaars. Drivers voor de xbox360 controller zijn standaard aanwezig in android, maar slechts een handje vol games wordt ondersteund, en da's erg jammer.
Dat komt omdat er geen eenduidige API beschikbaar is voor controllers. Hiervoor heeft Apple juist nu een API aangekondigd waardoor ik verwacht dat er veel controllers zullen komen die die API gaan ondersteunen.

Is makkelijker dan het OS aan passen zodat het verschillende controllers ondersteund.
Helaas is ondersteuning 1 ding. Grootste probleem is mappen van knoppen en assen. Je wilt namelijk niet dat je bij gamepad 1 de linker joystick moet gebruiken, en bij gamepad 2 de rechtse... Wizards per spel heeft ook zijn beste tijd gehad.
Audiolag is inderdaad jammer op dit moment. Er zijn misschien een of twee Android telefoons waarbij dit goed is en ik meen dat het dan nog enkel kan dankzij third party mods. Het is een reden waarom bepaalde typen apps wel op iOS worden uitgebracht maar niet op Android. Buiten zulke specifieke apps geeft het echter nooit problemen, maar voor die enkele app is het wel jammer.
Ik denk persoonlijk dat in android 5.0 ook een flinke UI change zit. Als je ziet welce weg de concurrentie op gaat (WP8 en nu ook iOS) denk ik dat het voor android ook tijd is om de interface gebruiksvriendelijker en moderner te maken.

Als het bovendien echt 5.0 gaat heten zullen er bovendien meer dingen veranderen dan wat optimalisaties. Dan was het wel 4.3 geworden
Hoezo? Ze hebben de hele UI net op de schop gedaan met Android 4...

Wat wel mag verbeteren qua UI is dat het makkelijker zou moeten worden om apps direct vanuit een andere app te starten, zonder eerst naar het home-screen te gaan (en daarna ook vaak nog eens naar het applicaties-menu).

Die recents lijst werkt toch niet helemaal lekker, vaak staat iets wat je er zou verwachten er toch niet tussen.

Zorg ervoor dat-ie bijvoorbeeld de veelgebruikte apps ook onthoudt na reboots, en voeg een apps-knopje toe.
Of een balkje waar je apps kunt 'pinnen'. Zou voor rekenmachine, wapp ed erg makkelijk zijn
Ken je glovebox? Afkomstig vanuit de xda-community:

XDA-blog: http://www.xda-developers...ltitasking-with-glovebox/
Playstore: https://play.google.com/s...etails?id=com.fb.glovebox

De eerste versies vond ik zelf niet prettig werken, maar dat ben ik.
Klein puntje van aandacht. Glovebox is gebaseerd op het in ontwikkeling zijnde Ubuntu Touch.

Ik wacht persoonlijk met smart op een Ubuntu Phone. Eindelijk een Ťchte linuxdistro op een telefoon. Dit brengt de mogelijkheid met zich mee dat je je telefoon kan docken, waarna je op een aangesloten beeldscherm met een volledig desktop OS aan de slag kunt. Geen computer meer nodig!
Eens, Android v4 is al een verademing t.o.v. < v3 (zelf nooit met v3 gewerkt).

1 druk op de home knop vanuit een app opent je homescreen, met de mogelijkheid tot een immens hoeveelheid iconen naar apps. wat moet daar nog gemakkelijker aan? Hoeveel apps open een gemiddelde gebruiker nu regelmatig? Dit past echt wel op de schermen 1 veeg links en rechts van je homescreen (en misschien incl. je home screen als die niet vol staat met widgets). Als het te lang duurt kan dit ook komen aan de snelheid van telefoon + android die er te lang over doet om vanuit elk willekeurige app terug te keren naar je homescreen (en dan ligt het niet aan de manier van apps openen an sich)

@artikel: 512MB is weinig aan het worden, als je kijkt bijvoorbeeld naar de chinese markt als je ziet hoeveel apparaten verschijnen met 1 of zelfs 2 GB geheugen. Helaas wordt bijvoorbeeld niet vermeldt hoe zwaar er wordt geleund op een grafische chip (met weer z'n eigen geheugen). Zul je net zien dat die alsnog nodig is om het soepel te draaien..
stock android vind ik er wel mooi uitzien.

maar de gemiddelde gebruiker weet echt niet hoe stock android eruit ziet.

velen zien android als telefoon gebonden.
een thc one ziet er anders uit dan een s4.
wanneer je verteld dat beide android draaien kijken ze je soms verbaasd aan....
Dat is ook al zoiets dat die eigen identiteit in de weg staat en dan ook logisch dat vele gebruikers niet weten dat Android op vele merken telefoons slaat.
Inderdaad, de interface van Android ziet er wat gedateerd uit!
Als je Android 2.x gebruikt wel ja..
Sinds Android 4.x is er uitgebreid aandacht besteed aan Holo

[Reactie gewijzigd door Niekfct op 13 juni 2013 22:25]

Wat bedoelen ze met 'Low End'? Low end apparatuur die in oktober uitkomen, of high end 2009?

Ik vind 512 eigenlijk best veel. Er zijn desktop OS'en die ook soepel draaien met 512 mb, maar een veelvoud aan functies bieden en ook relatief krachtige tools kunnen draaien waar je bij Android 2 gb voor nodig hebt :P
De huidige low-end devices hebben nu vaak al 1 GB, de high-end 2 GB.
die zijn niet te vergelijken android preload al zjn hardware functies alle desktop besturings systemen doen dat niet.
en bovendien hebben die een VEEL krachtigere cpu.
Daarom des te vreemd dat een desktop systeem er zo lang over doet om op te starten (tenzij die net nieuw is). Veel langer dan een Android of iOS apparaat.
desktop preload geen programmas tenzij je dit zelf toelaat of insteld maar preload wel honderden alsniet duizende drivers voor joost mag weten wat voor hardware.

verwijder de driverspack maar eens uit je windows install en instaleer je pc opnieuw dat scheeld echt een stuk al ben je daarna wel 4 uur bezig alle drivers te instaleren die je wel nodig heb haha.

en het meeste opstarten van en pc is de bios.
mijn pc doet er 34 seconden over waarvan maar 7 seconden windows is en als de desktop zichtbaar is is hij ook echt klaar op internet na omdat de router traag is met een ip toekennen.

telefoon hardware is simpeler en daarom is een bios misschien niet nodig en dat scheeld boot tijd.:)
verwijder de driverspack maar eens uit je windows install en instaleer je pc opnieuw dat scheeld echt een stuk al ben je daarna wel 4 uur bezig alle drivers te instaleren die je wel nodig heb haha.
Binnen een uur heb ik WIndows 7 geinstalleerd en gebruikersklaar hoor, ik heb wel gewoon 80mbit miscshien heb jij nog 0.5mbit? Met drivers van 100mb duurt het dan voor jouw inderdaad een stuk langer :)
nee je begreep me verkeerd :)

ik doelde op de driverpack van een paar honderd mb die standaard geinstaleerd word in windows.
als je di8e eruit haalf is je windows veel sneller geinstaleerd.

windows zelf instaleren is nog geen 15 minuten van ssd naar ssd :)
In de huidige pricewatch bijvoorbeeld:
35 telefoons met 2+ GB
138 telefoons met 1-2 GB
218 telefoons met 0.5-1 GB

En dan reken je nog een hele hoop bijv. chinese telefoons niet mee die menigeen tweaker via een weg naar NL heeft gekregen.

Ik geloof zelf uiteraard niet 512MB dť eis is voor het vloeiend draaien van dit OS, maar telefoons die wel aan die eis voldoen zijn bijvoorbeeld: HTC Wildfire S, Desire Z, Samsung Galaxy S i9000. Ik gok dat de meeste oude telefoons die nu nog in de pricewatch (op basis van deze en een aantal anderen) zo'n beetje eind 2010, begin 2011 op de markt zijn gezet.
Ik denk inderdaad low-end wat tegen die tijd ook pas uitkomt aangezien veel fabrikanten weinig tot niets geven om mensen die in het verleden een toestel van ze gekocht hebben. Niet alleen bij Android is dat het geval, bij Windows Phone doet Nokia dat helaas ook.

Een barslechte after sales service van de vele telefoonfabrikanten die alleen maar er op uit zijn dat je telkens een nieuwe telefoon koopt. Als je goed nagaat is de levensduur van een smartphone nog korter dan die van een pc. Bij een pc zijn de systeemspecs van een nieuwe OS zodanig dat je daarmee een pc van 2 a 3 jaar oud nog goed kan gebruiken. Bij smartphones is de levensduur wel erg kort.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013