Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 198, views: 41.262 •

Apple zou overwegen om iPhones uit te brengen die fors groter zijn dan de iPhone 5. Het bedrijf zou schermen met een doorsnede van 4,7 tot 5,7" overwegen. Ook denkt Apple na over het uitbrengen van goedkopere telefoons in verschillende kleurstellingen.

Dat meldt persbureau Reuters, dat zegt de informatie gekregen te hebben van vier anonieme bronnen die bekend zijn met Apples toekomstplannen. Volgens de bronnen overweegt Apple om in 2014 zowel een 4,7"- als een 5,7"-smartphone op de markt te brengen, om zo de concurrentie aan te gaan met grotere modellen van onder meer Samsung. Het bedrijf heeft naar verluidt al schermfabrikanten in Azië al benaderd over de mogelijke levering van schermen voor deze apparaten, al is niet bekend of het om verkennende gesprekken gaat of dat er ook daadwerkelijk overeenkomsten gesloten zijn.

De bronnen van Reuters bevestigen ook de langlopende geruchten dat Apple aan een goedkope variant van de iPhone, met een plastic behuizing, werkt. Reuters noemt een mogelijke prijs van 99 dollar, wat waarschijnlijk in combinatie met een abonnement is. Met het goedkope model kan Apple mogelijk beter concurreren in bijvoorbeeld China en Japan, waar de concurrentie veelal goedkope toestellen weet af te zetten.

De goedkope iPhone zou binnenkort in massaproductie moeten gaan, waarna hij in september officieel wordt aangekondigd - tegelijk met de opvolger van de iPhone 5 aankondigen, de iPhone 5S. Dit nieuwe model zou onder andere over een vingerafdruklezer beschikken. Een introductie in september is niet onwaarschijnlijk; in 2012 greep Apple die maand aan om de iPhone 5 aan te kondigen.

Reacties (198)

Reactiefilter:-11980183+1102+26+30
1 2 3 ... 6
" van vier anonieme bronnen die bekend zijn met Apples toekomstplannen"

Geloofwaardigheid: 0.0
We lezen tegenwoordig veel geruchten en ach wat is er van waar.

Ik zie het zo als apple in de goedkope 99 dollar markt moet gaan werken betekend dit dat de smartphone markt aan het inzakken is. Op een 99 dollar telefoon kun je niet echt geen verdienen. Neem nokia die verkopen nog steeds veel domme telefoons van 30 euro maar ja daar verdien je niets op.

Maar wie weet moet apple wel meegaan om marktaandeel te blijven houden, de toekomst zal het leren.
99 dollar met abo he. Dat komt volgens mij uit op een prijs van ongeveer 500 euro.

De iPhone5 met 16Gb (629 euro los hier) is daar 199$ met abo, dus dat komt dan op een prijs van rond de 500-550 euro.

[Reactie gewijzigd door Catch22 op 13 juni 2013 09:33]

De iPhone5 is in Amerika al voor 99 dollar verkrijgbaar, en als je je oude telefoon inruild zelfs 0 dollar

http://gigaom.com/2013/04...aive-99-fee-for-iphone-5/

Maar 99 dollar voor een losse Apple telefoon klinkt ook weer niet logisch. Nog maar even afwachten.
Oude telefoon = Oude Iphone 4/4s.
Dus niet oude telefoon, maar 3 jaar oude Iphone.
99 dollar klinkt wat laag. Maar stel je het eens zo voor, aan het toestel zelf hoeft Apple misschien niet te verdienen. Een goedkoop toestel kan zorgen voor een extreme uitbreiding van de markt in het lage sigment. Als men dit, Apple kennende, koppelen aan hun gehele ecosysteem dan is een telefoon waar ze puur gezien de verkoop prijs niets op verdienen, toch potentieel veel geld waard. Denk dan aan dat van elke app die wordt verkocht 30-40% van het bedrag in Apple zijn zak terecht komt. Daarnaast kan men nog aan de Apples muziekdienst iTunes denken en verder aan hun film en boeken dienst.

Kortom, maak je een goedkoop toestel (tussen de 100-200 dollar) die je vrijwel tegen kostprijs verkoopt, kan je door het besturingssysteem toch veel winst vergaren, door je doelgroep te vergroten.

[Reactie gewijzigd door bartheijt op 13 juni 2013 11:15]

Dat klopt denk ik wel. Net als bij de iPad mini zal de iPhone budget ook wat kopers van een duurder model afhouden, en Steve Jobs heeft ooit wel eens verteld dat de winst die ze met de iPhone maakten het mogelijk maakte om iMac 'voor een scherpe prijs' aan te bieden.
Maar ondertussen is de wereld veranderd en het is inderdaad goed mogelijk dat Apple het Amazon model volgt: goedkope devices zodat mensen je content kopen.
Dat is een beetje aparte stelling. Ik zou zeker niet zeggen dat de iMac voor een redelijke prijs te krijgen is.
De iPhone5 is in Amerika al voor 99 dollar verkrijgbaar, en als je je oude telefoon inruild zelfs 0 dollar

http://gigaom.com/2013/04...aive-99-fee-for-iphone-5/
van dezelfde site:
"The trade-in offer is available to ”well-qualified customers” (those who can secure financing for the payment plan)"

Met een bijbehorend financieringsplan is e.e.a. natuurlijk niet helemaal gratis.

Wat mij opvalt is dat wanneer het auto's betreft we allemaal een zo duur mogelijke hebben of zeggen te hebben maar wanneer het telefoons aangaat menigeen een telefoon heeft 'gekregen'.

Wanneer stoppen we nu eens met al die praatjes, een telefoon is niet gratis en een iPhone5 is ook in de US of A niet voor 99 dollar te koop.
Met een bijbehorend financieringsplan is e.e.a. natuurlijk niet helemaal gratis.
Correctie: helemaal niet gratis.
Het blijft me verbazen als mensen zeggen dat ze een gratis telefoon krijgen. De grootst mogelijke onzin natuurlijk. Dan zou je huis (via een hypotheek) ook gratis zijn 8)7
Ik denk dat Apple best wel met het idee aan het spelen is, ook denk ik dat ze vast wel prototypes zullen hebben met grotere schermen. Maar of Apple er mee gaat komen? Denk het niet.
Ik denk van wel, Apple heeft in iOS 7 dat swipen en dan vorige ingevoerd, het zou mij dan niks verbazen of ze dus met grotere schermen komen. (want die vorige knop zit op een erg (gebruiksonvriendelijke) onlogisch plek)

[Reactie gewijzigd door Eypo op 13 juni 2013 10:01]

Ja want gebaseerd op een eerste beta bepalen we wat we gaan krijgen. Er staat nog niks vast van iOS 7.
Je bent in de war met prototyping denk ik. Een beta is wel degelijk iets wat potentieel uitgerold gaat worden met minor changes en bugfixes.
Jij denkt het niet, en de groei van 3.5" naar 4" zal je ook wel ontgaan zijn. Maar gezien de ontwikkelingen die elke andere fabrikant doet zal Apple eieren voor zijn geld kiezen. Ze verliezen marktaandeel en die tendens is toch al een paar jaar aan de gang. Cook wordt toch wel een beetje nerveus met aandeelhouders die niet al te happy zijn de laatste tijd.
Maar even goed mag jij tegen de stroom in roeiend denken wat je wilt :)
Marktaandeel ≠ winst. Er zijn talloze analyses van marktaandeel versus winst gemaakt voor telefoonfabrikanten (heb ze voorbij zien komen, maar ben te lui om er een op te zoeken. Ga naar Macworld en lees de bijdrages van de Macalope maar 's).
Apple gaat altijd voor winstmaximalisatie, niet voor vergroting van het marktaandeel.

Bovendien klopt het verhaal van het mindere marktaandeel niet, zeker niet voor Apple's thuismarkt, de VS.
Ze kunnen dan misschien niet zoveel op de hardware verdienen als nu, maar ze zullen waarschijnlijk veel meer apps verkopen. Aangezien ze van de betaalde apps een percentage pakken, zullen ze het hierop kunnen terug verdienen.
we lezen "tegenwoordig" veel geruchten? Pardon? was die geruchten carrousel ooit wel eens gestopt dan sinds de introductie van de eerste iPhone in 2007? Volgens mij niet en ze komen steeds weer terug met dezelfde onzingeruchten elk jaar weer opnieuw.
Ik heb liever dat Apple, Apple blijft en daarbij hoef je als bedrijf ook niet iedereen zijn wens te vervullen. Je kan beter een beperkt productielijn hebben waar je volledig op kan focussen dan weet ik hoeveel producten waar je amper nadruk op kan leggen.

Klant tevredenheid wordt namelijk altijd nog bepaald op basis van de kwaliteit van het product en service.
99 dollar is met een data plan. De iPhone 5 is op dit moment 199 dollar dus lijkt me aannemelijk.

Het zou wel mooi zijn meerdere formatn in de aanbieding te hebben a la iPods en Mac computers.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 13 juni 2013 19:50]

Onzin elkeen die apple kent weet juist dat apple hier wel degelijk al heel lang mee bezig is. Apple test altijd heel veek heel veel verschillende manieren van hoe iets te doen.

Dat ze er dus mee aan het testen zijn is quasi zeker. Of het uitkomt dat is de grote vraag.
Iedereen die Apple kent weet dat Apple filosofie is dat je je iPhone met 1 hand moet kunnen bedienen.
" van vier anonieme bronnen die bekend zijn met Apples toekomstplannen"

Geloofwaardigheid: 0.0
U zegt dat Reuters een geloofwaardigheid heeft van 0.0?
Alleen op die zin moet je het bericht/geruchten niet afschrijven, wel vind ik dat de betrouwbaarheid volledig onderuit wordt gehaald doordat er gesteld wordt dat er mogelijk een vingerafdrukscanner op komt; die wordt alleen maar vies en je verliest er het stilistische ontwerp mee waarbij het niet eens een toegevoegde waarde heeft. Of je wacht tot je vingerafdruk geverifieerd wordt of je toetst je toegangscode in.....
Wel denk ik dat het een logische stap is dat de komende iPhone groter wordt, maar meer dan 5 inch zal het niet worden. Dat breekt totaal met alles wat ze ooit gepreekt hebben. Ongeveer 4.7 inch zou dan de logische grootte worden, welke nog erg handzaam is getuige de HTC One. Zelf ben ik fan van Android dankzij de grote schermen, maar als dit waarheid zou blijken zou ik zeker overwegen een iPhone te nemen en met mij anderen die vinden dat de iPhone te klein is; de telefoon wordt immers bijna alleen nog gebruikt om te internetten, het gros van de gebruikers althans.
Ik ben juist van Android naar iOS gegaan vanwege de belachelijk grote schermen. Ik vind een scherm van meer dan 4,3" niet handzaam. Het is gewoon te groot naar mijn mening. En er zijn helaas geen fabrikanten die high end hardware op deze schermgrootte aanbieden, behalve Apple. Daardoor was mijn keuze snel gemaakt. Nooit spijt van gehad.
Het is hier tegenwoordig een beetje vloeken in de kerk, maar er zijn bronnen die beweren dat dat het geval is omdat het enorm lastig en enorm duur is om een telefoon te ontwikkelen met high end hardware in zo'n kleine behuizing. Te lastig en duur voor een hoop fabrikanten. Zie als een van de vele voorbeelden: http://daringfireball.net...are_android_phones_bigger

Alhoewel ik zelf IOS prefereer boven Android, zou ik zeker wel eens een telefoon met Android willen proberen. Het probleem is alleen dat ik er werkelijk geen ččn weet die hetzelfde biedt als de iPhone, namelijk een strak design met goede performance in een handzame behuizing. De HTC One ziet er wat mij betreft prima uit, maar is me echt te groot. Als deze een inch kleiner was zou het best een optie zijn voor mij.

Edit: Natuurlijk zie ik nu pas dat er ook een Mini variant van is, alleen jammer dat deze meteen ook langzamer moet zijn blijkbaar.

[Reactie gewijzigd door Stoffel op 13 juni 2013 17:32]

Apple wordt duidelijk marktvolger.

ook IOS 7 is eigenlijk niet heel veel meer dan ios 6 met duidelijke WP / stock android uitraling.

Ik weet niet of het door het gemis aan Steve ligt of wat dan ook, maar Apple heeft mij al een jaar of 6 niet meer verbaast, dat was met de ipod of iphone wel anders

[Reactie gewijzigd door Pinin op 13 juni 2013 09:29]

Op telefoon gebied dan. De nieuwe Mac Pro heeft mij zeker verbaasd over de compactheid, power en vernuft van het apparaat.
nou ja euh, imho het is gewoon een goede evolutie.
Die nog niemand anders heeft aangedurfd
sony VAIO VGX-TP1
Lijkt op zo'n robot stofzuiger
Looks hebben alleen niets te maken met de vraag die gesteld werd, Sony had wel degelijk een compact design (lelijk of niet maakt niet uit, vind ze beide afschuwelijk als je het mij vraagt)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 juni 2013 10:55]

Deze heeft geen twee cpu's of videokaarten ;)
In 2001 of 2002 werkte ik al bij een bedrijf dat geďmporteerde Chinese tablets verkocht met Windows CE (o.a. populair bij de bloemenveiling). Apple is geweldig in marketing en mensen doen geloven dat iets nieuw is, maar of het daadwerkelijk innovatie is is een tweede.
Apple kwam in 1993 op de markt met het apple newton tablet (pda).
Een portable apparaat met 6" touchscreen.
(dat was nog voor de palm pilot, die kwam pas in 1996)
Apple is medeoprichter van het ARM consortium dat de ARM cpu's ontwikkeld
die je in veel telefoons en tablets vind, en als eerste in de apple newton
werd gebruikt (na de acorn desktop machines dan).

Dus 20 jaar geleden had apple al een portable in de formfactor
van een 6" smartphone gebaseerd op een ARM cpu, alleen was er toen hier
nog geen gsm netwerk, laat staan dat er wifi was. En stond internet
nog in de kinderschoenen.
http://www.youtube.com/watch?v=bmiAB6SqMC8
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_tablet_computers

Microsoft:
- Eerste concept: 1985
- Eerste prototype: 1991
- Eerste markt-product: 2002 (door HP gefabriceerd met Windows Tablet PC)
- Eerste moderne-product: 2012 (Windows 8 op Microsoft Surface RT)

Apple:
- Eerste concept: 1987
- Eerste prototype: 1993
- Eerste markt-product: iPad: 2010

Google:
- Eerste markt-product: Android 3.0: 2011 (gefabriceerd door Motorola op de Xoom).
- Eerste moderne-product: 2012 tablets met Android 4.0 en hoger.

Inhoudelijk zul je vast gelijk hebben m.b.t. ARM, maar je suggestie dat Apple de eerste met een tablet was is dus niet gegrond.

[Reactie gewijzigd door teusink op 13 juni 2013 11:14]

Maar bij mij thuis liggen 2 Android tablets en 4 Android smartphones.
Kennelijk is dat Apple succes aan mij voorbij gegaan.
Zo denken er overigens bijna 1 miljard mensen over.
Nuff' said ?
Ja, we hadden vast nu nog steeds met bakelieten telefoons rondgelopen zonder Apple. :9~

Ik denk ook dat de wereld stil had blijven staan dan. ;)
De discussie was de eerste, en niet perse de beste. Het eerste is feitelijk te benaderen. Het tweede is geheel afhankelijk van wat een individu en bedrijf een succes vindt.
Ik wilde er alleen even op duiden dat nu er over apple devices wordt gesproken met een 6" scherm .. dat apple 20 jaar geleden al 6" schermen gebruikte.
En in bruikbare apparaten, zo kwam atari in die tijd ook met een ST pad, maar dat was een log zwaar apparaat met een 68000 processor. En zoveel batterijen vrat. Dat het snel weer uit de markt werd genomen.
Apple had niet alleen portable apparaten gemaakt, maar apparaten die nuttig voor de mensen waren. Heel portable en een lange batterij levensduur
hadden. Je kunt wel een prototype rond PC hardware maken, maar als dat betekend dat je maar een battery duur van en uurtje hebt en dan heb je daar niet zoveel in de markt aan.
Ok helder :). That is true :).
Nah, ook al niet :Y)

Lees het navolgende informatieve artikel maar eens waar linkjes staan naar het originele idee, de Dynabook uit 1972: http://www.tomshardware.c...bs-ipad-iphone,10209.html

Vond zojuist overigens zowaar een heus filmpje met Kay en zijn Dynabook voor een klas met kinderen: http://www.youtube.com/watch?v=r36NNGzNvjo

Is het toeval dat Apple vooralsnog Squeak niet toe laat in de app store?

[Reactie gewijzigd door repeP op 13 juni 2013 20:57]

Apple wordt marktvolger klinkt meer als een mening. Als je dat vind zou een fundering wel aardig zijn.

Daarnaast heb je denk ik niet naar de apple presentatie gekeken; daar zie je toch echt naar voren komen dat apple een compleet design team op iOS 7 heeft gezet. De stock android opmerking kan ik dan ook niet met je eens zijn.
marktvolger is niet echt een mening, imho wilt dit zeggen dat je kijkt wat er zich afspeelt op de markt en dat je hierop inspeelt.

Als bovenstaande geruchten waar zijn, dan heeft apple gekeken op de markt in China, heeft apple goedkope toestellen gezien en wil ook goedkope toestellen produceren.
--> deel 1 van fundering

Apple ziet dat mensen (in het algemeen) veel liever ene groot scherm hebben op hun smartphone, apple produceert een grotere iphone
--> deel 2 van de fundering

Apple ziet dat mensen quick settings wel aangenaam vinden, apple zet quick settings in iOS
--> deel 3

Ze zijn dus wel degelijk marktvolger, echter dit is geen slecht ding. Het staat gewoon een beetje tegenover het begin van de iphone, waar apple voor stond op de markt.

Lijken op android is niet persee een secht iets, gedurende vrijwel heel de geschiedenis waren er over periodes verschillende kunststromingen. In barok bijvoorbeeld is er ook een duidelijke tendens te merken in de architectuur van de gebouwen. Hierdoor is niet elk gebouw hetzelfde, maar zijn er wel veel gelijkenissen te vinden. Ik geloof dat de gelijkenissen tussen beide OSen ook meer iets van deze aard is
Het blijven natuurlijk geruchten waar dit artikel op gebaseerd is, maar ik krijg de indruk dat Apple zoekende is.
Wellicht komt het door het feit dat deze dingen nu vaker naar buiten komen, maar ik heb sterk het idee dat, sinds Steve Jobs er niet meer is, er veel getwijfeld wordt.

Steve Jobs was altijd de man die de beslissingen nam en wist altijd precies wat hij wel en niet wilde. Grotere schermen waren niet handig, want dan kon je de iPhone niet met één hand bedienen. Ideeën als het aanbieden van goedkopere modellen in verschillende kleuren en grotere schermen, waren volgens mij een snelle dood gestorven met Steve Jobs nog aan het roer.
Wat niet aangeeft dat deze ideeën niet zouden kunnen werken, maar dat maakte Apple en diens producten wel uniek. Altijd voorlopen en je eigen ding doen.
Maar goed, dat blijft natuurlijk gissen en ik baseer dit alleen maar op mijn ervaring na het lezen van de biografie.
Tja mening of niet, maar als apple een paar keer heeft geroepen dat een 7"tablet onzin is, een telefoon groter dan 3,5" onzin is en ze komen nu wel met een groter toestel en een kleine ipad (omdat de concurrentie zo goed verkoopt in deze formaten) dan is dat m.i. geen mening maar een feit.

Ik vind het volkomen normaal en logisch dat ze met andere formaten komen hoor, maar het is het bedrijf zelf dat schreeuwde dat andere formaten onzin waren.

o.k. het is een gerucht, maar ze zouden dom zijn als ze er niet mee komen.

Idd, niet naar de presentatie gekeken, en als ze een heel designteam o.l.v. Ivy op ios 7 hebben gezet vind ik het resultaat heeeel erg mager. En wat ik met WP/android bedoel is dat het design van ios7 heel erg lijkt op stock-android (clean holo design)

edit: o.k. ik word naar beneden gemod omdat ik mijn mening verdedig op een vraag van iemand, logisch... ja maak je je geloofwaardig mee .

Enkel pinna_be was wat eerder met reageren

[Reactie gewijzigd door Pinin op 13 juni 2013 10:14]

6 jaar geleden leefde jobs nog, en hij zei tegen zijn overlijden aan dat er nog wat meer in het verschiet lag. Dus kan je eigenlijk wel stellen dat wat apple nu uitbrengt nog allemaal tijdens Steve zijn tijd bedacht en op stapel werd gezet. Je uitspraak is dus een loze uitspraak; je vond apple al minder indrukwekkend, ook toen Steve nog aan het roer stond.

En of apple een marktvolger word, dat kan je niet aan de hand van een gerucht met de geloofwaardigheid van 0,0 zeggen. Gezien de vorm van hun mac pro zijn ze alles behalve marktvolger...


nou ja, tenzij je vind dat het ding op het android logo lijkt ;)
http://www.engadget.com/2...going-to-buy-a-big-phone/

Groter was echt niet de visie van Steve Jobs. Na zijn overlijden is het hele bedrijf Apple omgeslagen om maar zo veel mogelijk te "innoveren", en imho, erg doorgeslagen. Ze hadden wat mij betreft beter het exclusieve merk ( tenminste op de telefoon/tablet markt ) mogen blijven.
Volgens Steve Jobs was ~ 10" ook het perfecte formaat voor een tablet. In de praktijk blijkt echter dat 7-8" tablets enorm aan populariteit winnen. Niet om Steve Jobs af te kraken - maar opvattingen kunnen door een verloop van tijd of omstandigheden veranderen. Ook de opvattingen van Steve Jobs.

Punt is, Apple ziet de concurrent marktaandeel pakken met grote, Note-achtige telefoons. Apple ziet dat andere fabrikanten óók verdienen op mid-end telefoons. Of ze er goed aan doen om hun assortiment te verbreden, ik weet het niet.

Het assortiment verbreden brengt met zich mee dat je een grotere doelgroep kunt bedienen. Aan de andere kant schaad je er het 'premium'-gevoel van de iPhone mee. Apple is onbetwist leider als het gaat om verkopen van een specifiek toestel. Door andere toestellen te gaan verkopen, snoep je óók marktaandeel van je eigen telefoon af. Voor de winst op de korte termijn maakt dat weinig uit, op de lange termijn ben ik niet al te zeker over. Naar mijn idee raakt Apple haar 'exclusieve' status hiermee kwijt.
Ik zeg ook niet dat opvattingen door omstandigheden niet veranderen. En jouw reactie klopt ook met de realiteit. Maar ik ben er zeker van dat dit proces ( kleinere tablets, grotere iPhones, goedkope plastic iPhones ) vele malen langer had geduurd met Steve Jobs aan het roer. Wellicht was het er wel helemaal niet gekomen, who knows?
Marktvolger, boeit het? Eigenlijk is het wat Apple altijd al heeft gedaan. Ze nemen een bestaand idee, passen het aan en combineren het met hun eigen ideeen. Die strategie heeft ze geen windeieren gelegd.

En als je dacht dat het simpelweg kopieren was van wp/droid, dan heb je het mis. Zoals ze zelf al zeggen, design is niet hoe het eruit ziet, maar hoe het werkt. Subtiel verschil, wat vaak over het hoofd wordt gezien.

Als Apple vast zou houden aan de GUI van IOS6 en ouder, was het ook weer niet goed geweest, want dan waren ze wel weer te conservatief en ouderwets :z

En over de grootte van de schermen, uiteindelijk is Apple gewoon een bedrijf wat winst moet maken en geld wil verdienen met de verkoop van o.a. apparaten. Als er een markt zou zijn omdat mensen telefoons met lomp grote schermen willen hebben, waarom zouden ze daar dan niet in springen :)
Apple marktvolger? Ik heb na de iPad nog steeds geen enkel bedrijf iets zien maken dat de wereld op zijn kop zette. Mss dat Google glass het doet maar ik betwijfel dat ten stelligste. De markt volgt nog steeds Apple. Smartphones worden nog steeds naar het iPhone model gemaakt en tablets volgens het iPad model.

Apple wordt pas marktvolger als bvb een product als Google glass razend populair wordt en Apple met Apple glass moet komen. Maar als een concurrent een paar features veranderen aan het iPhone model ben je echt geen markttrekker maar nog steeds marktvolger. Om dat tij te keren moet je met iets nieuws komen en dat is er momenteel nog steeds niet.

Ik vrees eerder dat er geen innovatie meer komt nu de visionair weg is en er in de hele industrie totaal geen innovatie meer zal plaatsvinden. De komende decennia zouden mogelijk wel eens een hele saaie tijd worden met domme producten die ons leven niet echt zullen veranderen.

[Reactie gewijzigd door olapola op 13 juni 2013 10:43]

Hij bedoelt dat Apple de rest gaat volgen in het maken van meerdere type toestellen: bijv. grotere toestellen, goedkopere toestellen. Hetzelfde zie je met iOS7, features die in andere OS-en (WP8, Android, WebOS) al jaren zitten komen einde jaar pas in iOS beschikbaar. In die zin zijn ze ondanks dat ze eerst marktleider waren nu marktvolger geworden, ze doen nu hetzelfde als wat de concurrent eerst bij hen deed: afkijken.

Een Galaxy Note is welisbaar een voortboorduursel maar dat was de iPhone in feite ook: er bestonden immers al smart phones.
Maar ja, onder het motto van "beter goed gejat dan slecht bedacht" is aan afkijken niks vreemds of verkeerd.
Ik ben van mening dat het om de uitvoering gaat en daar is Apple tot nu toe meester in gebleken. Nee, ze waren niet de eerste met een tablet achtig apparaat, nee ze waren niet de eerste met een iconen georienteerde interface, nee ze waren niet de eerste met een touchscreen telefoon, maar ja ze waren in de gevallen wel de eerste die de uitvoering perfectioneerden en wisten te verkopen.
Ik zie dat ook wel met een grote telefoon of met functies in iOS7 gebeuren...ja, het zijn elementen uit WP8 of Android, maar Apple streeft naar een perfectionistische uitvoering daarvan.

Ik, als fervent Android/Windows gebruiker, kan daar nog wel eens jaloers naar kijken en soms lonkt een Apple huishouden wel eens. Maar ja, tweaken is ook een hobby he...
Maar er bestonden nog geen smartphones die een OS hadden dat ook daadwerkelijk voor capacitieve touchscreens gemaakt was, zelfs geen smartphones met capacitieve touchscreens in het algemeen.

De iPhone is echt een revolutionair product geweest met een prachtig OS wat nog nooit door iemand naar voren gebracht was.
Helaas wel: markt maximalisatie en er is alleen nog wat te halen in de cheape phones en grote schermen.
Er worden features als een happening aangekondigd die werkelijk was te basaal zijn voor woorden. En iOS 7 is zo op het eerste gezicht niet wat ik had gehoopt.

Het is allemaal erg leuk hoor (en ik zweer bij een Mac) maar de arrogantie maakt ze bijna onbruikbaar. Als de grote massa er met ze vandoor gaat moeten er consessies gedaan worden en wordt een merk altijd minder.
Je hebt ieder geval wel fantasie als je iOS 7 op WP vind lijken. Als je heel erg met je ogen knijpt kan de vergelijking met Android er nog mee door.

En Apple verbaasd niet meer? De afgelopen 10 jaar heeft Apple met de iPod, de iPhone en de iPad de markt 3 keer op de kop gezet. Je kan denk ik niet verwachten dat een bedrijf elke maand met een revolutie komt. Zelfs om de 3 a 4 jaar zoiets presteren is enorm knap. Ken niet veel bedrijven die dat ooit voor elkaar hebben gekregen 3 keer achter elkaar. Wat hierna komt weten niet veel mensen, maar het was heus niet alleen Steve die dat bedacht. De sfeer op het WWDC was dit jaar al een stuk luchtiger. Dus dat is een goed teken, zeker als dat in de producten terug komt. En als ze met een aantrekkelijk geprijst toestel komen, leg ik mn Android toestel graag aan de kan.
Deze strategie gaat naar mijn idee lijnrecht in tegen de 'Apple' strategie die Jobs zo succesvol heeft gemaakt en de iPhone zo groot heeft gemaakt... Geen slimme stap als je het mij vraagt en de actie van een wanhopig bedrijf. (Of onverstandige aandeelhouders)
Is idd ook het eerste wat ik dacht "zwaktebod", de tijd zal het leren maar volgens mij schiet Apple zichzelf uiteindelijk in de voet als dit bericht waar is.
Wanhopig uh met 100 miljard op de bank in allerlei belastingparadijzen lijkt me apple verre van wanhopig.

Wat het gewoon laat zine is dat apple een van de eerste met de smartphone was, die markt groot heeft gemaakt. Dat is de eerste fase. de 2de fase is dat er andere bedrijven bijkomen, samsung is daar een voorbeeld van, de 3de fase is dat het een algemeen product wordt dat door meerdere fabrikanten gemaakt wordt. De 4de fase is dat er zo veel fabrikanten zijn dat de prijs steeds lager gaat worden en ook de marge. Ik denk dat we nu richting fase 4 gaan.

Voor apple betekend dit willen ze hun hoge marges blijven behouden zullen ze wederom met iets heel anders moeten komen. Iets waar mensen bereid zijn veel meer voor te betalen zodat apple haar marges kan blijven vasthouden.
prijzen en marge steeds lager? die android fabrikanten houden met hun high end apparaten de prijs kunstmatig hoog. die dachten als apple het kan verkopen voor bijna 700 euro waarom wij dan ook niet?

nog niet zo lang geleden kostte de nieuwste android telefoon 'maar' 500 euro, en dan had je er een die beter was dan een iphone van die tijd
Tis maar een gerucht. En er zijn zoveel apple geruchten die niet waar bleken te zijn. Grote kans dat dit ook zo'n gerucht is. Je dumpt toch ook je vriendin niet meteen als je ergens hoort dat iemand uit een onvermelde bron zegt dat ze vreemd ging?
Zeg me eens welke geruchten die door 4 aparte bronnen bevestigd werden uiteindelijk niet waar bleken te zijn?

De goedkopere iphone? De iphone in meer kleuren? De kleinere ipad? ... Alles is waar of zal waarheid worden.
Hoeveel geruchten hebben we al wel niet gehoord over een echte Apple TV? Hoeveel geruchten hebben we gehoord over een iWatch? Er gingen sinds 2001 al geruchten dat Apple aan een telefoon zou werken.. Geruchten zijn vaak genoeg fout. Voor zover ik weet zit Reuters nou niet heel erg in het wereldje. Er zijn websites waar ik meer vertrouwen in heb.

Overigens denk ik nog steeds dat Apple zeker wel bezig is met een Apple TV, en mogelijk dat we hier dit jaar nog wel wat over horen.. Maar er zijn al verschillende mensen geweest die hebben gezegd dat dat ding vorig jaar of begin dit jaar al uit zou komen.
Ik meen mij te herinneren dat Apple al jaren voor de iPhone uit kwam bezig was met een telefoon, maar het toentertijd nog niet helemaal zag zitten
Hoezo geen slimme stap?

De tendens die ik hoor als mensen overstappen op een smartphone met een groter scherm:
"Dat werkt toch veel aangenamer"
"ik had niet gedacht dat alles zoveel makkelijker wordt"
"als ik nu naar mijn vorige smartphone kijk, verbaas ik mij over hoe klein deze was"
"ik stap nooit meer over op een klein scherm"

Nu zijn hier uitzonderingen op, maar wanneer we de markt analyseren is het wel duidelijk dat de tendens eerder neigt naar bovenstaand scenario, namelijk dat mensen houden van een groot scherm op hun smartphone.

Nu heeft apple een stevige "fanbasis" en zullen ze zich niet snel zorgen moeten maken, echter verwachten investeerders en aandeelhouders meer dan een stagnatie. Geld wordt geînvesteerd waar er groei en verandering is, echter door het bovenstaand fenomeen, zal de gemiddelde android gebruiker die meer dan ¤600 uit wil geven aan hun telefoon niet overstappen.

Hierop kunnen ze op 2 manieren inspelen
1) Goedkope iphones produceren, zodat mensen die een goedkope smartphone hebben (met grotere kans op klein scherm dus) wel het geld willen geven aan een overstap naar een iphone en op die manier dus klanten te lokken.
2) Grotere iphones maken, om een volwaardig alternatief te bieden voor zij die reeds een grote telefoon hebben, zodat er kans is dat zij ook deel zullen uitmaken van hun gebruikersplatform.

Overigens is (1) een tijdelijke ingreep, zelfs in de low/midend markt, neigen de schermen naar >4.5inch te gaan.

Tegen de strategie die een bedrijf groot heeft gemaakt?
Volgens mij geeft deze strategie niks te maken met de grootte van het scherm ofzoiets, maar omdat ze voorstonden op de markt. Apple werd groot doordt ze gebruikers gaven wat ze wilden hebben, als gebruikers iets anders willen, moet apple iets anders geven.
geweldig reply eigenlijk

toen ik jaren terug eigenaar was van een wildfire S en ik die vergeleek met de toen uitgekomen iphone dacht ik ook, verdoemme die iphone is echt wel te groot voor een smartphone en dat is niet nodig of handig voor mij, een telefoon moet een telefoon blijven.

heb sinds vorig jaar een htc one x en zou nooit meer een kleiner scherm willen hebben, past perfect in de broekzak al moet je wel zien dat deze altijd uitgelijnd is naar rechts ;), nee het is een wereld van verschil, het leest veel prettiger een boek op de telefoon, het surfen van een website, of het afspelen van een filmpje.

ik gebruikte men ipad of men android tablet eigenlijk nietmeer sinds deze scherm verandering, had ook altijd de indruk dat ik een gsm klein en compact wou houden en dan de tablet voor kijken van media en andere, maar toch gebruik ik amper nog een tablet hiervoor juist door het 4.7 inch scherm van de smartphone.

als ik nu een iphone 5 in men handen heb om nog maar te zwijgen van een iphone 4s, denk ik ook jesus wat een baby telefoon zeg, hoe kan je hier nu deftig op een website lezen etc, nou ja dit is natuurlijk een persoonlijke mening (in men state of mind).

indien apple binnen een jaar een groter scherm iphone uitbrengt zouden ze zelf mij nog kunnen overtuigen voor een aankoop, al zou ik uiteraard niet gaan camperen voor de winkel dezelfde nacht maar gewoon uit de winkel als die goed in voorraad is.

vrouwen hebben toch wel duidelijk voordeel bij een 5 inch scherm omdat ze toch alles in de handtas gooien he , laat apple maar een groter scherm uitbrengen k'denk dat ze het succes van andere bedrijven en die markt niet naast hun kunnen laten liggen.

[Reactie gewijzigd door Rigs op 13 juni 2013 11:43]

En welke strategie is dat dan?

Onder Steve Jobs begon Apple met 1 iPod en momenteel zijn er veel meer modellen op verschillende prijsniveau's. MacBooks zijn er ook in allerlei soorten en maten.

De strategie die Steve Jobs en Apple sinds 2007 hebben gehanteerd was toen het beste. Zes jaar later is de markt echter veranderd en is een nieuwe strategie misschien beter.

Tevens heb je totaal geen gevoel voor context als je Apple een wanhopig bedrijf noemt. Wanhopig is Nokia die zijn ziel en zaligheid aan MS verkoopt. Apple heeft het afgelopen kwartaal gewoon het op twee na beste resultaat ooit behaald. Get your facts straight. :)
Ik denk juist wel een slimme stap. Er zijn meer dan genoeg gebruikers die een iPhone willen met een veel groter scherm. Het doel achter het 3.5" scherm was dat je alles met één hand kunt bedienen. Dat voegt inderdaad veel toe aan de gebruikersvriendelijkheid van je telefoon, maar tegenwoordig niet echt meer aan de functionaliteit. Als er inderdaad een veel grotere iPhone komt, dan zal de kleine versie met waarschijnlijk 4" gewoon nog steeds blijven bestaan. Dan kan de gebruiker gewoon zelf kiezen wat hij of zij wilt en dit zal alleen maar meer verkochte iPhones betekenen voor Apple.

Weet niet of jullie de keynote hebben gekeken, maar nadat Tim Cook weer het podium op liep toen iOS7 was gepresenteerd, zag ik een man die ontzettend trots was. Deze man is echt niet op zijn achterhoofd gevallen en kijkt wat de gebruikers graag willen, maar blijft toch goed kijken naar de gebruikersvriendelijkheid.

Een 'Steve Jobs strategie' is overigens niet altijd even goed uitgevallen, kijk maar naar Scott Forstall wie qua gedachtengang erg veel lijkt op Steve Jobs. Deze man was verantwoordelijk voor iOS. Tijdens het maken van iOS6 verliep de licentie op Google Maps. Dus dat werd of betalen aan Google of een eigen versie maken. Scott Forstall koos er voor om met een eigen Maps te komen, waar uiteindelijk enorm veel gebruikers ontevreden over waren. Met de App zelf was niks mis mee, maar de gebruikersvriendelijkheid was totaal weg omdat je vaak gewoon een verkeerde route voorgeschoteld kreeg. En even voor de duidelijkheid, om die redenen heeft Tim Cook Scott Forstall eruit gegooid.

Kijk bijvoorbeeld naar het nieuwe Control Center van iOS7 (http://photos.appleinsider.com/ios7.controlcenter.jpg). Zeer gebruikersvriendelijk want ik kan nu met 2 stappen bijvoorbeeld Wifi uit of aan zetten. Eerst moest ik dat helemaal via instellingen doen, wat ik zelf altijd maar vermoeiend vond. Nu kan ik gewoon Wifi aanzetten terwijl ik in een App bezig ben. Blijkbaar hadden Steve Jobs en Scott Forstall hier iets tegen, want anders was dit allang toegevoegd in iOS5 of eerder (toen notificatie center er eindelijk kwam).


Bovendien liet Steve Jobs nooit teams met elkaar werken. Tim Cook heeft dit voor iOS7 wel toegestaan en zo zijn de teams van iOS en OSX met elkaar gaan samenwerken. Naar mijn mening heeft dit geleid tot een zeer mooi OS. Weinig nieuwe functionaliteit, maar grafisch gezien weer helemaal bij deze tijd.

Ik denk dat Tim Cook het helemaal gaat maken bij Apple en we eindelijk weer mooie producten kunnen verwachten.
Het punt, voor wat betreft dat controlcenter is, denk ik, dat er veel mensen zijn die helemaal niet de behoefte hebben om hun telefoon zo te 'micromanagen'. Bij mijn iPhone gaat de WiFi of de Bluetooth slechts zeer sporadisch uit, omdat er simpelweg bijna nooit een reden is om het uit te zetten.

Die vraag naar zo'n snel bereikbaar settings menu komt vooral van technisch ingestelde gebruikers ('tweakers'?) die er al heel lang op allerlei blogs en fora om roepen, maar het past mijns inziens heel goed in de Apple filosofie om de gebruiker met dat soort dingen niet te veel lastig te vallen.

Nu kan ik best leven met de aanwezigheid van het controlcenter, maar of ik er nu van overtuigd ben dat de telefoon er daadwerkelijk gebruiksvriendelijker van wordt? Niet bepaald.
Ik vroeg me al een paar keer af wat Apple zou doen, nu de resoluties weer hoger worden, ongeacht het antwoord op de vraag of dit nodig is, zullen ze hier wel op de een of andere manier in meegaan. Maar WEER verdubbelel (tov de iPhone 5), lijkt me én niet mogelijk, én overdreven, maar zoiets zullen ze wel willen doen vanwege compatibiliteit. Zoals bij iPhone 3Gs - iPhone 4: pixels horizontaal en verticaal verdubbeld. iPad 2 - iPad 3: pixels horizontaal en vercitaal verdubbeld.
iPhone 5 was niet helemaal volgens het aanvankelijke plan denk ik, door de zwarte balken aan de boven- en onderkant.
Goed, het wordt een beetje een onoverzichtelijk verhaal zo. Maar ik ben benieuwd hoe Apple het resolutieverhaal wil oplossen, wellicht is een groter scherm dan een uitkomst.
Eerst volgende product waar ze retina op gaan plaatsen zal een iMac zijn, de nieuwe OS X wallpaper was 5120x2800 (2560x1440 retina).

Maar ik mis op mijn iPhone 5 niks aan scherpte eigenlijk. Oké ik ben nog jong en ik kan op korte afstand nog aardig goed zien (op lange afstand niet maar dat is bijzaak :+ )

Als ik het niet kan lezen kan ik in de meeste gevallen double tap doen / inzoomen.

Op een gegeven moment is het volgens mij ook genoeg qua resolutie op zo'n klein scherm denk ik. We hoeven echt geen 4K op onze smartphones... wat mij betreft zijn die full HD schermen wellicht al iets te veel van het goede. Laat ze eerst maar eens laptops met 1336x768 op de brandstapel doen en daar standaard full HD schermen in plaatsen... (gebeurt al enigszins want er komen de laatste weken/maanden allemaal van die high-res schermen uit tussen de 11 en 15 inch)/
Als je goed naar het ontwerp van o.a. de icoontjes kijkt in IOS7 zul je zien dat Apple stiekem aan het bewegen is naar vector based ipv pixel based graphics.
Dan maakt het uiteindelijk niet meer uit wat voor resolutie het scherm is, als ze eenmaal zover zijn dat alle producten retina schermen hebben zijn de afzonderlijke pixels geen issue meer.
Reuters noemt een mogelijke prijs van 99 dollar, wat waarschijnlijk in combinatie met een abonnement is.
Zolang je niet weet hoe duur dat abonnement is, kun je weinig over de prijs zeggen lijkt mij.
Bovendien staat letterlijk in het artikel van Reuters: "It's not yet clear what the final price would be."
gaat over Amerikaanse abonnementen, ter vergelijking, een iPhone 4s kost daar nu 99 euro inclusief een 2-jarig abonnement.
Het lijkt erop dat het Post-Steve Apple niet veel meer doet dan achter de trends aanhollen. Ik denk niet dat dat verstandig is. Ze verliezen hun "exclusiviteit" zo wel heel rap.

Aan de andere kant zijn ze ook dik ingehaald door andere bedrijven en is de iPhone eigenlijk niet meer dan een normale high-end smartphone geworden. Dus wellicht is deze verandering juist verstandig. Want wat wil je nou nog toevoegen dat het toesten exclusief maakt?
Het lijkt erop dat het Post-Steve Apple niet veel meer doet dan achter de trends aanhollen.
Welke andere hardware boer heeft dan een desktop uitgebracht die rond is en supercompact?
Is dat exclusief? Het is een casemod voor een hele dure computer "out-of-the-box", een oerlelijke als je het mij vraagt trouwens. Een wanhopige poging om iets anders te doen zondere echt innovatief te zijn.

Je kunt dat niet aandragen als argument tegen het feit dat ze met hun grootste markt nu achter andere bedrijven aanrennen.

Maar zoals ik zeg, het is misschien verstandig niet vast te houden aan Steve's plannen. Anders eindigen ze net als BlackBerry.
De grootste innovatie van de Mac Pro, en eigenlijk helemaal met de nieuwe Haswell Macbook Air zit onder de kap;
PCIe storage ipv S-ATA, nu met de Air zelfs (relatief) betaalbaar en beschikbaar in een consumentenapparaat.
Verder zijn ze onder andere de eerste met een implementatie van gigabit wireless, en ik heb ook nog geen andere computers gezien die thunderbolt2 gebruikt voor modulaire uitbreiding. Of uberhaupt thunderbolt hebben. Of prestaties van een dikke professionele workstation in een fluisterstille behuizing met het uiterlijk en formaat van een flinke beschuitbus.

Welke andere bedrijven rennen ze volgens jou achteraan?

[Reactie gewijzigd door Chiron op 13 juni 2013 10:12]

Och, Apple had ooit het 'broodrooster' waar iedereen laaiend enthiousiast over was tot na verloop van tijd bleek dat er toch wel aanzienlijke nadelen aan die vorm zaten waardoor het een stille dood is gestorven.
Na jaren hebben ze een halve inch bij het scherm gedaan, geloof niet dat ze nu opeens een iPhone op phablet-grootte uit zullen brengen hoor.
Waarom niet? Apple is ook erg succesvol met iPad Mini, dan is dit een logische vervolgstap om andere delen van de markt (met een device als de Samsung Note zoals de concurrentie heeft) te kunnen bedienen.
Niets verassends toch?

Apple weet na de dood van Jobs niet meer te verassen met nieuwe onderdelen of betere diensten dan de concurenten. Dus gaan ze maar grotere schermen maken, of goedkopere mobieltjes om mee te lopen. Lijkt me dat het een begin van het einde is.

Vroeger stond apple bekend om hun dergelijkheid, maar ze gleiden steeds verder af naar de middenmoot qua kwaliteid.

[Reactie gewijzigd door Iftert op 13 juni 2013 09:31]

Apple weet na de dood van Jobs niet meer te verassen met nieuwe onderdelen of betere diensten dan de concurenten.
Dat was ook al het geval toen Jobs nog leefde!
Als jij dat anders ervaart dan zegt dat wel iets over de kracht van Steve's RDF :)

Echte vernieuwingen/verbeteringen die de markt veranderen komen om de 5-10 jaar.
Bij Apple waren dat de iPhone ,iPod en de iTunes music store.
Vroeger stond apple bekend om hun dergelijkheid, maar ze gleiden steeds verder af naar de middenmoot qua kwaliteid.
The iPhone tops JD Power’s satisfaction rankings for ninth consecutive study
Jarenlang heeft Apple aan kleine schermen vastgehouden. Ook het scherm van de iPhone 5 is klein t.o.v. veel Android flagships. Ik geloof er dan ook geen reet van.
Wat mij betreft houden ze daar ook aanvast. Ik hoef geen 5,7inch scherm. Daar zijn (mini) tablets voor. Een telefoon moet daarnaast ook een beetje makkelijk zijn mee te nemen. Ik wil een handzame telefoon.

Ik was blij met mijn 3G en ben blij met mijn 4S. Ik heb met de iPhone 5 gespeeld, maar dat scherm vind ik al aan de grote kant en heeft maar een rare resolutie. Van mij hoeft al dat vergroot niet.
Ik denk dat apple gewoon aan het experimenteren is. Ze hebben alleen maar gevraagd om schermpjes. Vroeger werd hier nooit over gerept en kwam iets pas uit als het aangekondigd werd.

Tegenwoordig is het enorm nieuws omdat apple iets doet?!?!
1 2 3 ... 6