Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties, 20.207 views •

De firma Mad Catz wil onder de naam Project Mojo een op Android draaiende console op de markt zetten. De games kunnen in de Google Play Store en Amazons applicatiewinkel worden gekocht. Als chip is gekozen voor een Nvidia Tegra 4-cpu.

De compacte console beschikt over een hdmi-uitgang, een analoge audio-uitgang, twee usb-aansluitingen en een micro-usb-ingang, meldt IGN. De soc, een Tegra 4-processor van Nvidia, zal als kloppend hart van de miniconsole gaan dienen. Standaard is 16GB flashopslag aanwezig, maar dit kan worden vergroot door een microsd-kaartje. Een internetverbinding wordt gelegd via wifi, terwijl bluetooth wordt toegepast voor de controllers. Met de meegeleverde bluetooth-joystick kan via de analoge stick ook een muiscursor bediend worden.

Mad Catz laat de console op een niet nader gespecificeerde Android-versie draaien. Games kunnen aangekocht worden in de Google Play Store of Amazons Appstore. Spellen die al eerder zijn aangekocht kunnen daardoor ook op de Project Mojo gespeeld worden.

De Project Mojo moet in het vierde kwartaal voor een nog onbekende prijs op de markt komen. Daarmee gaat Mad Catz de concurrentie aan met andere Android-consoles, zoals de Ouya, de Nvidia Shield en BlueStacks miniconsole.

Mad Catz Project Mojo

Reacties (51)

Reactiefilter:-151043+123+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Lekker de hele markt verzieken met consoles die allemaal hetzelfde doen en waar de games developers het allemaal zelf mogen uitzoeken zodat er een ontzettende berg meuk komt naast een paar goede games.

Echt een platform om je bedrijf op te gaan baseren.

Mensen kopen een console voor een appel en een ei, kopen 5 keer een spelletje en laten het ding dan verstoffen.

De enige die hier iets aan gaan verdienen zijn een paar hardwarebouwers. Maar het helpt de games industrie geen steek verder. Eerder wordt iedereen games-moe en koopt ook geen serieuze console meer.

Edit:

Daarnaast zal vast de software niet updatable worden omdat de fabrikanten alleen de hardware verkopen iets interesseert, en is het ding over een half jaar al verouderd en kun je er alleen antieke games op spelen.

Een serieuze games console is tenminste nog 3 jaar courant. En elk jaar worden de games beter omdat ze beter gebruik maken van de gestandaardiseerde hardware.

Aan deze consoles is niks gestandaardiseerd, en er is dus geen games-makes die zal proberen het onderste uit de kan te halen. Casual games, daar zal het bij blijven. Met een paar uitschieters van hele goede games. Maar die krijgen geen gevolg omdat de investering meer kost dan de opbrengsten opleveren. Of ze krijgen wel een vervolg maar een half jaar later op nieuwe hardware en draait niet meer op de oude hardware.

[Reactie gewijzigd door RetepV op 10 juni 2013 00:07]

Lekker de hele markt verzieken met consoles die allemaal hetzelfde doen en waar de games developers het allemaal zelf mogen uitzoeken zodat er een ontzettende berg meuk komt naast een paar goede games.

Echt een platform om je bedrijf op te gaan baseren.
Je verwoordt het een beetje negatief, maar je hebt m.i. wel gelijk. Toen de Ouya kickstarter zo succesvol was zag ik persoonlijk al wel aankomen waar het naartoe zou gaan: de Ouya kwam te laat, met veel te buggy software, zwaar outdated specs, weinig tot geen games, en in zijn kielzog kwamen er 1001 knock-off Android-based 'consoles' die eigenlijk het gras voor de voeten van de Ouya wegmaaien, waardoor ze eigenlijk geen van allen ooit de kritische massa gaan bereiken om succesvol te zijn.

Ik denk dan ook dat dit soort kastjes nooit interessant genoeg gaan worden voor 'serieuze' ontwikkelaars, buiten een paar die hun populairste Android-games er naartoe porten. Pas als een echt grote naam als Apple, Google of Microsoft zorgt dat er een installed base met stabiele hardware en software specs ontstaat wordt het interessant. Voor het segment waar deze console op mikt denk ik dat Apple de beste kaarten in handen heeft, als ze een nieuwe Apple TV met app store + controller lanceren, dan pakken ze daar volgens mij gelijk praktisch de hele markt voor het lagere segment casual gaming mee.
Volgens mij begint het langzaam voor bedrijven standaard te worden om met een Android-console te komen. Zie de laatste tijd maar eens:

- Ouya (www.ouya.tv/‎)
- GamePop (nieuws: BlueStacks gaat Android-console verkopen voor 129 dollar
- GameStick (http://gamestick.tv/discover/)
- Shield (http://arstechnica.com/ga...le-ships-in-june-for-349/)
Eigenlijk is het allemaal 1 pot nat.....
  • Het is altijd gewoon een ARM chip met wat RAM geheugen en Flash geheugen.
  • Wat leuke output en inputs zoals USB/HDMI/Analoge spul etc.
  • Een leuk kastje eromheen.
Heb zelf een Odroid-X2 besteld met Exynos 4412 Quadcore met Mali 400 GPU.
(Leuk voor Android en Ubuntu of Debian op te draaien)

Je ziet ze in vormen van stickjes, Media centerdoosjes, Development boardjes. En ze zijn op dit moment keihard bezig om microcontrollers van hun troon af te stoten.

Als je trouwens GNU/Linux erop draait loopt het vaak met de huidige nieuwe ARM processoren wel heerlijk soepel. Net een gewone computer. En nu komt daar b.v. ook moederborden voor ARM uit.
Zoals een moederbord gebaseerd op de Qualcomm S4 PRO met alles erop wat je van een normale moederbord ook zo'n beetje zou verwachten:
http://www.inforcecomputi...uct/moreinfo/ifc6410.html

Deze ARM doosjes kun je vaak Android of GNU/Linux distro op draaien en gebruiken als Game console of als Media player of als gewoon GNU/Linux Desktop. Het mooiste vind ik persoonlijk altijd dat je ook leuk GPIO aan kan sturen zoals i2C en SPI en dergelijk in combinatie met een zelfgeschreven GNU/Linux programma in C of Python.

Eigenlijk begon het een beetje met de Raspberry Pi... maar voor echt leuk werk moet je toch kijken naar de Odroid-X2 of de IFC6410 van inforce computing.
Wanneer je fan bent van Arduino en je wilt een board hebben waar je Linux volledig op kan draaien en on the fly je code can compileren en uploaden naar het Arduino gedeelte van het board. Kijk dan naar: http://www.udoo.org/ Zeer leuk concept om een ARM chip met Linux te combineren met een Arduino chip. 1 Chip voor het OS en de andere voor het afhandelen van GPIO. En ze kunnen ook los van elkaar werken.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 9 juni 2013 18:22]

Atijd weer die Android-hardware. Hardware die specifieke software target is onzin. Dit ding klinkt inderdaad als de zoveelste dichtgetimmerde beperkte computer. Er is feitelijk niets dat het een gameconsole maakt behalve doordat Android er verplicht op staat. Eigenlijk een app-console dus.
Ik zou die dingen pas interessant vinden als er eens een normale Linux op kan draaien. Die kunnen over het algemeen 'iets' meer dan Android. Je hebt er zelfs geen app-winkel voor nodig.
http://forums.ouya.tv/discussion/646/ubuntu-for-ouya

Het is bedoeld om met Android te komen. Later doe je er toch mee wat je wil?
Net hetzelfde met mijn smartphone, van zodra ubuntu ondersteuning heeft voor mijn smartphone kan niemand mij tegenhouden er een andere linux op te zetten, toch?

Overigens zijn dit bedoeld als gameconsoles. Je klaagt bij de nintendo DS toch ook niet dat je er geen linux op kan draaien? (althans ik toch niet)
je kan best linux op je Nintendo DS zetten.
moet je wel een ram kaartje en een flash kaartje hebben.
Er is geen enkele fabrikant ter wereld die hun hardware *niet* op een specifiek OS afstemt.
Jawel er zijn chinese fabrikanten die mobieltjes met meerdere OS-en leveren ;)
je wilt toch gamen. geen linux? koop dan een desktop pc? of laptop?
Standaard? Dat heeft er niets mee te maken. Dit heet gewoon centjes verdienen.
Als je kijkt naar de soorgelijke komen ze vaak te laat uit waarna ze alweer outdated zijn.
In deze markt is een half jaar al oud. De ontwikkeling gaat veel te snel. Dit ding is echt niet future proof.
http://www.youtube.com/wa...p;feature=player_embedded

hier alvast een klein filmpje met micro review.
het sterke punt hiervan is de in verhouding krachtige hw tegover de anderen die door psyler al genoemd werden. ook gebruiken ze een stock android en dat komt het update weer tengoede. hopelijk blijft dit ding wel zonder abbonement welke je bij de ouyu en gamepop wel moet hebben

[Reactie gewijzigd door dezejongeman op 9 juni 2013 16:44]

Kun je daar een bron bij geven, mijn huisgenoot en ik hebben OUYA gebacked, maar nog nooit iets gehoord over een abonnement in wat voor vorm dan ook...
Ik heb mijn Ouya al binnen en ik kan er van alles mee doen zonder abonnement
Ik denk dat hij de aparte OUYA store verkeerd interpreteert als abonnement.. Gamepop heeft dat wel, maar OUYA heeft alleen hun eigen store, waar je dus wel weer alle games die je al hebt via bv de playstore opnieuw moet kopen om ze te kunnen spelen op je OUYA (tenzij de playstore inmiddels ook beschikbaar is op de OUYA)....

Maargoed, de OUYA heeft zo zn problemen zoals sluggish controller, welke al bekend waren sinds januari maar zelfs in mei met de levering van de backersversies nog niet opgelost waren, en dus mij het heel sterk lijkt dat ze die dan wel nog hebben kunnen oplossen voor de grote release..
Een beetje zoals de Ouya dus. Alleen heeft de huidige versie van de Ouya een Tegra 3 en geen SD kaart slot. Denk dat deze console alleen relevant zal zijn als zij het voor elkaar krijgen om alle huidige android games te laten draaien (icm controller e.d.) zonder dat de ontwikkelaar daarvoor aanpassingen moet doen. (Zoals wat nu wel het geval is bij de Ouya, ontwikkelaars moeten zelf de controller support inbouwen)
Ach dat is toch een onmogelijkheid. Denk aan Wii games speciaal gemaakt voor de Wii-mote en Nunchuck. Of nu op de Wii U voor dat tablet achtige geval. Of RTS games op de PC die gericht zijn op de muis. Een goede game ervaring vereist dat de hardware goed gebruikt wordt.

Google zou op de trend in moeten springen door eens met de makers van deze consoles om de tafel te gaan zitten. Waar nu behoefte aan is ie een goede standaard game controler voor deze Android consoles, met bijbehorende API. Dan kunnen spellenmakers deze API gebruiken en alle Android consoles targeten.
Dat lijkt me voor de consolebouwer weer totaal niet interessant. Je wilt je kunnen onderscheiden van de concurrentie, als vervolgens elke spelcomputer exact dezelfde games krijgt heb je veel minder invloed op het succes.
Helaas heb je de macht van een MS of Sony en miljarden dollars nodig om uberhaupt developers voor exclusives aan te trekken, en eigenlijk zijn de hoogtijdagen daarvan (nu alle consoles x86 worden) een beetje voorbij.

Compatibiliteit boven exclusiviteit, in mijn ogen.
Ik geloof toch niet echt in een solide toekomst voor dit soort consoles. De (huidige) games voor android zijn toch meer om even de tijd te doden dan echt geschikt voor hardcore gamers. Deze zijn daarnaast meer geschikt voor touch. Maar misschien dat er door dit soort consoles wel betere games komen, maar dan zit je met het kip en ei verhaal. Zonder goede games geen kopers, en zonder kopers geen games.
Nu maar hopen dat er games naar de sdkaart toe kunnen worden verplaatst, anders kunnen ze die beter weglaten.
Leuk, al die Android consoles, maar ik heb hier precies hetzelfde probleem als met de Ouya; geen games. Mobile games zijn casual facebook spelletjes en bevatten geen kwart van de diepgang die oude games met dezelfde hardware-vereisten hebben.

Als zo'n fabrikant nu niet alleen een console bouwt, maar ook een paar goede emulators opzet en zorgt dat er een platform komt waarop de ROMs gedownloadt (of gekocht) kunnen worden, zullen ze denk ik veel meer succes hebben.

Maar ja, dan moeten ze iets productiefs doen in plaats van blind achter de markt aanlopen, en daar heeft zo'n bedrijf alles behalve zin in...
Als er de markt groot genoeg is, dan kan het wel - maar zolang Android gamers niet veel meer dan een euro of vijf willen betalen voor een game (als ze de boel al niet gratis sideloaden), kan je niet de diepgang verwachten van een 60-euro game.

Hooguit kunnen ze oude Wii, Xbox en PS2 titels porten waar niets meer in level design/textures/etc hoeft te worden geinvesteerd, de Tegra 4 chip zit qua GPU performance iets boven de PS2/Xbox dus dat draait allemaal wel. Gran Turismo 4, GTA:VC, Metal Gear Solid 3, dat soort dingen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 juni 2013 19:14]

Precies. Die games een beetje ombouwen zodat ze goed op ARM draaien en dan voor een prikkie verkopen. Die games zijn allang dood, worden niet meer verkocht, dus als je ze voor een tientje verkoopt zal de publisher dat ook mooi meegenomen vinden.

Het hele probleem zou niet bestaan als we geen achterlijk copyright-systeem hadden wat minimaal 95(!!!!!) jaar geldt op elk stukkie software, terwijl er zoveel vooruitgang in de computerwereld zit dat voor games 10 jaar net zo zou gaat werken.

Wie koopt er nu nog eerstehands games van >10 jaar oud? Niemand toch? Dan helpt dat copyright de publisher niet en zorgt er alleen maar voor dat mensen minder toegang tot duurdere media hebben dan eigenlijk zou moeten.
Helemaal mee eens. Snap persoonlijk niet waarom ze niet de mogelijkheid bieden om je telefoon te koppelen aan de console. Iets wat Microsoft bijvoorbeeld mogelijk maakt met de xbox 360 en one.

Dit maakt het wat handzamer dan via een muis een game spelen, touch input via je tablet of smartphone is toch veel leuker. Ik weet niet hoe de support van Mad Catz is, maar dit soort dingen zou ik als koper toch wel verwachten.
Omdat een telefoon een touchscreen heeft, en de knoppen geen feedback, dus dan moet je naar je telefoon kijken om je tv te bedienen. Precies hetzelfde probleem als die Wiipad.

Het gaat niet om welke inputmethode "leuker" is, dat is persoonlijk, je dient te kijken naar objectief meetbare criteria zoals precisie (muis is pixel precies), snelheid, feedback (vibratie in controllers, knoppen op toetsenbord klikken als je ze indrukt), dat soort dingen.

Dan zijn touch screens het equivalent van vingerverven, en je muis een penseel.
Omdat een telefoon een touchscreen heeft, en de knoppen geen feedback, dus dan moet je naar je telefoon kijken om je tv te bedienen. Precies hetzelfde probleem als die Wiipad.
Daar gaat het toch om ? Ik doelde voornamelijk op het navigeren door het menu en bij het spelen van games uit de store, grotendeels zijn die op touch screens gebaseerd. Lijkt mij daarom leuker gamen dan gebruik maken van een muis.

Daarnaast hoef je op deze manier niet naar je smartphone/tablet te kijken maar naar de output op je tv.

[Reactie gewijzigd door vali op 9 juni 2013 20:56]

daar hoeven ze in theorie al niet eens al te veel moeite voor te doen. Ik las je eerste zin en het eerste wat in me opkwam: scummvm
Is gewoon voor android beschikbaar, speelt oudere games met diepgang (mits je de games hebt :P ) op dezelfde hardware-eisen. Zoiets bedoelde je toch?
En zo zijn er meerdere emu's te vinden voor b.v. Gameboy etc.
Mooi ding! Ook goed dat er steeds meer van dit soort consoles op de markt komen, nog even en je gaat AAA games krijgen.
dit is de zoveelste fabrikant die dit wil proberen en zo een stuk van de software-koek wil, maar er is er nog geen enkele in geslaagd, dus waarom zou dit plots wl lukken?

Dit soort projecten gaat nooit een kritische massa halen om AAA-budgetten te rechtvaardigen en is bijgevolg gedoemd tot de 13 in een dozijn indies
Alleen jammer dat er geen digitale (optische) SPDIF uitgang op zit. Mijn versterker heeft geen HDMI switch (of HDMI ingangen) en vind het een beetje zonde om dan maar alles analoog aan te gaan sluiten.
Neem aan dat ze de performance-kritieke delen gewoon met de NDK in C++ schrijven.
Of helemaal native in assembly, VM(Dalvik) van android is optie geen verplichting, maakt alles makkelijker met api, maar android kan je ook gewoon native instructies aansturen en volle kracht van hardware gebruiken, zoals op console ook gebeurd.
Eh, alhoewel er nog weleens inline assembly gebruikt word op consoles is het allang niet meer het geval dat er hele projecten op gebaseerd worden. Behalve dan dat vrijwel niemand assembly kent zou een game dan zo'n 5x langer duren om te maken.

Je kan wel gewoon een toolchain gebruiken, da's beter dan het grootste deel van je game in Dalvik Java schrijven (en dus cross-platform functionaliteit weggooien). Android is gewoon binary compatible met ARM Linux dus traditionele toolchains werken best.

Nou zijn deze consoles veel te ver verwijdert qua performance en features van de 'gewone' consoles om een AAA game te porten (het is echt nog een paar jaar verwijdert van de current-gen, die al 8 jaar oud is en eind dit jaar vervangen word) en het is de moeite ook niet waard met de kleine install bases.

Nee, dit zijn leuke boxes voor indie games misschien maar AAA games gaan we niet zien.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 9 juni 2013 19:08]

Waarom geen AAA games ?
Op mijn quad core phone (Find 5) draai ik de unreal demo (epic citadel) gewoon heel vlotjes en dit op 1080p, dat wil ik een PS3 of xbox nog wel eens zien doen eerlijk gezegd.
Is dit wel future proof?
De ontwikkelingen in ARM gaan zo snel
Games hebben niet zoveel last/profijt van wat er aan de CPU kant gebeurt. Het maakt in de praktijk weinig uit of een console op een ARM, x86, MIPS of PowerPC cpu draait, de performance is voornamelijk GPU gedreven - en daar gaan de ontwikkelingen niet zo heel snel. De Tegra 4 heeft anno 2013 bijvoorbeeld rond de 75 GFLOPs - dat is heel respectabel maar nog altijd maar een fractie van wat de inmiddels al bejaarde Xbox 360/PS3 doet.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 juni 2013 18:15]

GPU ontwikkelingen niet zo snel? het is juist daar dat het net zo hard gaat als aan de CPU kant hoor.. en qua performance is het nog altijd afhankelijk van wat voor game het is, er zijn genoeg games die behoorlijk op de CPU draaien..

Het grootste probleem juist met dit soort 'consoles' is dat wanneer deze uit is, er ook al genoeg anderen op de markt zijn met mindere/snellere specs, en dat developers dus niet meer optimaliseren voor bepaalde hardware, en dus geen gebruik maken van de hardware. Wat levert dat op? dat je met snelle hardware zit die compleet onbenut blijft.. Een mooi voorbeeld blijft toch nog steeds Xamarin die android als researchproject had geport naar C# en waarbij gemiddel de perfomance met 40% steeg (wat dus betekend dat een nu sluggish tablet ineens razendsnel en vloeiend draait), nou bij zoiets krijg ik dan toch het idee dat we gewoon met veel luie developers te maken hebben en we dus 'onnodig' snelle hardware voorgeschotelt krijgen maar we er nog minder optimaal benutten...
een console wil ik het niet noemen maar het zijn leuke kastjes voor aan een tv totdat smart tv's beter worden en nut krijgen.

maar dan moeten ze niet meer als 150 a 200 euro kosten.
vergelijkbare kastjes op internet kosten namelijk nog geen 100 euro uit china en doen effectief hetzelfde en alleen de soc is niet top of the line dan.
@ computerjkunkie:

De soc niet top of the line?

Quadcore 1,8 ghz is echt wel top of the line hoor
Hij bedoelt dat die Chinese 100-euro stickjes geen top-of-the-line SoC's hebben. :)

Maar dat zal sowieso niet makkelijk gaan, Tegra 4 of Snapdragon 800 kost al richting de $40 en dan heb je alleen nog maar de chip.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 juni 2013 21:44]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True