Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 30, views: 17.243 •

De Unreal Engine 4 van Epic games gaat ondersteuning bieden voor de Oculus Rift. Het bedrijf achter de virtual reality-headset, Oculus VR, is namelijk een van de deelnemers van het zogenoemde Integrated Partners Program van de Unreal-engine.

Epic Games logo Het Integrated Partners Program van Epic Games houdt in dat de middleware van deelnemende bedrijven wordt geïntegreerd in de Unreal Engine 4. Naast Oculus VR nemen onder meer Intel, Nvidia en Autodesk deel aan het partnerprogramma van Epic Games. Doordat de middleware voor de Oculus Rift al is geïntegreerd in de UE4, is het voor game-ontwikkelaars die de engine gebruiken niet meer nodig om zelf die ondersteuning in te bouwen.

Epic Games is niet de enige die de Oculus Rift gaat ondersteunen. Valve maakte onlangs Team Fortress 2 al speelbaar met de headset en Dice liet vorige maand weten dat het van plan is om de Frostbite 3-engine, waar Battlefield 4 en Dragon Age 3 op zullen draaien, mogelijk geschikt gaat maken voor de Oculus Rift. Het bedrijf Virtuix startte onlangs een Kickstarter-project voor een loopband die gebruikt kan worden voor virtual reality-toepassingen. De Oculus Rift wordt gezien als de eerste grote kanshebber om vr-brillen breed in de markt te zetten.

Vroeg concept Oculus Rift

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)

Reacties (30)

Dit vindt ik nou een mooie ontwikkeling, eindelijk eens een VR oplossing die ook brede steun krijgt vanuit de industrie. Ik hoop toch echt dat het nu ook ondersteuning krijgt vanuit Sony / Microsoft voor de XBox One en de PS4, dat zou echt geweldig zijn.
Dat zie ik dus weer niet gebeuren; consoles zijn altijd dermate gesloten systemen dat ze niet zulke accessoires van andere partijen zullen ondersteunen. Het lijkt me ook niet eenvoudig voor consoles, omdat het vast een impact op de framerate van spellen zal hebben. Terwijl een pluspunt van consoles juist is dat ontwikkelaars ervan uit kunnen gaan dat de framerate op elke console precies hetzelfde is.
het pluspunt van een console is dat je precies weet met welke hardware je werkt, itt een PC waarbij miljarden combinaties zijn

als de occulus rift word ondersteund door microsoft/sony dan weten ontwikkelaars nog steeds precies met welke hardware ze werken; er is maar 1 occulus rift

bovendien doet de occulus rift helemaal niks bijzonders; het zijn simpelweg 2 schermpjes die dichter op je gezicht zitten met wat sensoren om beweging te meten
een playstation 3 kan dat al gemakkelijk ondersteunen; gewoon beeld projecteren zoals normaal, de bewegingen zijn gewoon controller input (eventueel de dualshock motion sensors uitschakelen)

het is echt geen enkel probleem (hardware matig) om een occulus rift te ondersteunen voor de huidige consoles (zelfs de wii!)
Die verschillende combinaties vallen wel behoorlijk mee.
Je hebt op dit moment maareen paar mainstream fabrikanten die vaak de zelfde type hardware maken.
Videokaarten bijvoorbeeld zijn vaak de zelfde chipset maar een andere koeler en iets anders geclocked.
Dus cpu heb je keuze uit 2, voor gpu geld het zelfde.

Ik heb het hier natuurlijk wel over gaming hardware en niet over een pc met brakke hardware zoals onboard gpu en dat soort troep.
gewoon beeld projecteren zoals normaal
Ik weet niet wat bij de PS3 "normaal" is, maar het beeld moet natuurlijk 2x gerenderd worden, anders zie je dus niet 3d maar gewoon 2x hetzelfde beeld.
PS3 ondersteunt nu ook al stereoscopic 3D hoor.
Simpeler zelfs nog, het is slechts 1 scherm. :)
De resolutie van de spellen zou omlaag kunnen, om de framerate hetzelfde te houden.
Als jij als developer de oculus rift ook wilt ondersteunen dan kan dat gewoon, je zult wel zelf alles moeten schrijven... Nou, als de nieuwe consoles dit niet aankunnen, dan zijn ze echt verre van nextgen waardig.. De huidige consoles (PS3/xbox360) zijn al krachtig genoeg om de huidige devkit (1 display van 1280x720 gesplitst in 2 delen van 640x720) , en de uiteindelijke versie zal naar allerwaarschijnlijkheid 1920x1080 zijn...
Dat zie ik dus weer niet gebeuren; consoles zijn altijd dermate gesloten systemen dat ze niet zulke accessoires van andere partijen zullen ondersteunen. Het lijkt me ook niet eenvoudig voor consoles, omdat het vast een impact op de framerate van spellen zal hebben. Terwijl een pluspunt van consoles juist is dat ontwikkelaars ervan uit kunnen gaan dat de framerate op elke console precies hetzelfde is.
Qua video output is het wel werkend te krijgen. Voor de movement vraag ik het me af, zoals gezegd zijn consoles nogal gesloten systemen.
Moet op 60FPS draaien. Alhoewel Sony dat als doel lijkt te stellen wijst alles erop dat de Xbox One dat zeker niet gaat halen met de meeste games.
Moet op 60FPS draaien. Alhoewel Sony dat als doel lijkt te stellen wijst alles erop dat de Xbox One dat zeker niet gaat halen met de meeste games.
De resolutie is net wat hoger dan 720p, dat moet wel op 60FPS te krijgen zijn, misschien wel meer ook. ;)
De consumer versie zal hoogstwaarschijnlijk een resolutie van 1080p halen.
Wat gaat zoiets kosten? Lijkt me wel gaaf om zo te gaan gamen.
"I’m not a developer. Should I buy a developer kit now or wait for the consumer version?

If you are asking this question, the answer is most likely “Wait”.

The consumer product will improve on almost every aspect of the developer kit, which is essentially an early prototype of the consumer version. This includes comfort, immersion, features, software support, etc… for the absolute best virtual reality experience possible.

If you absolutely must have one, please understand that the developer kits are more or less early prototypes of the consumer version and with very limited software/game support when they ship.

So if you’re not a developer or hardcore enthusiast, sit tight for now. We promise the consumer Rift will be worth the wait!"


Bron: http://www.oculusvr.com/faq/
Valt nog wel mee dus. :)
Even wachten op de consumentenversie, de grootste klacht die ik gehoord heb over het apparaat is dat de resolutie zo laag is, en die gaan ze verbeteren voordat ze het ding uitbrengen. Daarnaast zou het best kunnen dat de consumentenversie goedkoper is, maar hij is zeker beter.
Goedkoper zal het zeker niet worden initieel, en zeker niet met een verbetering van het gebruikte materiaal/schermresolutie. Nu bon, als die resolutie effectief een stuk verbeterd kan worden heb ik er geen probleem mee om dezelfde, danwel tikkeltje hogere prijs te betalen.
Het is ook gaaf, laatst geprobeerd bij een vriend van me, vooralsnog wel beperkt tot 1280x800 maar je krijgt wel dat gevoel van... "ik zit midden in de game" :D *D
Het is misschien een domme vraag, maar is het niet zo dat elke game/tool die met een 3D monitor kan werken, ook met de Oculus Rift of welke andere 3D bril/monitor dan ook kan werken?

Elke frame wordt immers toch al 2x gerendered, met een kleine verschil per oog.

Naja, samen met de Omni Move heb je voor nog geen 1000 euro de meest uber vette game ervaring die je kan wensen. http://www.kickstarter.co...ite-game?ref=home_popular.

Bring on the future!! :)
Zeer gaaf dat haha. Niet meer lazy op de bank of op de stoel maar actief het werk doen.
Echt iets voor mij :)
Plus dat sensory pak waarvan ze de kickstarter nog bezig zijn :P
Nee, niet echt, tenzij er een aparte driver voor geschreven wordt. in tegenstelling tot andere HMD's is hier 1 scherm waarvan de weergave door de computer echt aangepast moet worden om zo distortion toe te voegen welke weer rechtgetrokken worden door de optical van de oculus rift.. bij andere HMD's waarbij er gebruik gemaakt worden van 2 losse displays gaat jouw verhaal dus wel op..
Ehh.. okay.. thnx, ga dit eens opzoeken.
Ik kan echt niet wachten tot hier een consumer versie van uitkomt, spijtig dat dit 'pas' in 2014 zal zijn :P
Ik heb een 3D monitor en Nvidia Eyevision 2. Maar ik gebruik het niet veel. Op de eerste plaats omdat maar weinig games die ik speel er specifiek voor toegerust zijn en dus heb je altijd wel een of andere dingetje in het spel wat niet goed werkt. Schaduwen bijvoorbeeld, of delen van de interface.

En dus gebruik ik het nauwelijks. Bovendien gaat de bril me op den duur wat irriteren. Het is vermoeiender voor de ogen. En 3D shooters daar scoor ik lager vanwege de 3D. Het zou realistischer moeten worden en dus zou je verwachten dat omdat wij dagelijks in een 3D omgeving leven, je in een shooter dan daar bepaalde voordelen uit haalt.

Helaas blijkt dat voor mij niet zo te zijn. 3D is een hebbedingetje voor me. Hoewel Dishonored heel gaaf was in 3D.

En dar de Occulus Rift. Dit gaat iets verder dan de Nvidia Eyevision. Hier heb je meer op dan een bril, dus dat gaat geheid me irriteren na verloop van een uurtje of zo. Te veel je hoofd bewegen om achter je te kijken in een shooter gaat je tijd kosten...en score.

Voor RPG's zou het misschien beter zijn. Ik zou het eerst eens willen testen. Ik heb nog geen reviews gezien van vele uren achter elkaar hem gebruiken. De meeste reviews waren ooh en aah vanwege het effect, maar laat iemand eens uren en uren zo'n ding opzetten.

Wees dus voorzichtig. Laat je niet gek maken. Op de een of andere manier is een 2D view op een 3D wereld heel praktisch voor hoge scores. Je kunt er bij weglopen om thee te zetten, als je buiten iets hoort dan kun je je hoofd draaien zonder meteen in het spel dat ook te doen. Je kunt je neus krabben en snel je muis terug vinden, je hebt plaats voor je mic voor skype, je hebt overzicht over je omgeving. Je bent vrijwel helemaal vrij in blikveld en beweging. Bedrade apparaten op je hoofd heeft nadelen.

Dus hoog gadget-gehalte maar gemiddeld pragmatisch gehalte?
Denk dat zo'n Rift perfect zal werken voor een Flight Simulator or BattleMech game o.i.d. Want ook in zo'n voertuig is de ervaring dat je stil zit en vanuit je stoel de wereld bekijkt. Er is geen sprake van "lopen" zoals in een FPS, dus die ervaring hoef je niet te benaderen.
Die bril is vet. die loopband gaat natuurlijk niks worden. Iedereen rent altijd in games en bijvoorbeeld met een uurtje battlefield spelen ga je helemaal stuk. ..
Aan de andere kant zou dit wel weer een tikje realisme aan een game toevoegen.
Vaak kan je nu enkel zolang rennen als je character stamina heeft.

Met zo'n loopband kan je zolang rennen als JIJ volhoudt :)

Gezien veel gamers wat "fors" zijn is dit absoluut geen slecht idee.

Afvallen en gamen tegelijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Mobiele netwerken Gamecontrollers Smartphones Apple Sony Microsoft Games Besturingssystemen Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013