Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties, 12.071 views •

In een blog op Battle.net maakt Blizzard bekend dat het een opvolger heeft gevonden voor Jay Wilson, die als game director aan het hoofd stond van het Diablo III-ontwikkelteam. Zijn rol wordt overgenomen door Josh Mosqueira, die zijn sporen verdiende als scenarioschrijver.

Josh Mosqueira stelt zichzelf voor in een blog op Battle.net. De nieuwe game director van Diablo III werkte al bij Blizzard, waar hij hoofd was van het team dat onderzocht of het mogelijk is om een consoleversie van de rpg te maken. Die versie is inmiddels aangekondigd. Diablo III verschijnt voor PlayStation 3 en PlayStation 4. Mosqueira neemt de rol over van Jay Wilson, die aan het hoofd stond van het Diablo III-team tijdens de laatste jaren van het ontwikkeltraject en de eerste maanden na release van de game. Wilson kondigde begin dit jaar zijn afscheid aan. Hij krijgt binnen Blizzard een andere functie.

Mosqueira geeft in het blog aan dat hij de lijn voort wil zetten die al onder Wilson is ingezet. Hij wil vooral schaven aan de voorwerpen die spelers in het spel kunnen bemachtigen. Spelers zullen minder voorwerpen vinden. Daar tegenover staat dat de kwaliteit van de voorwerpen beter zal worden. Mosqueira werkt nog niet lang voor Blizzard, maar heeft wel een lange staat van dienst als ontwikkelaar. Hij heeft met name als scenarioschrijver gewerkt. Hij werkte mee aan games als Homeworld, Company of Heroes, Warhammer 40,000: Dawn of War en Far Cry.

Josh Mosqueira bij Blizzard

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)

Reacties (57)

Vraag me af of er nog veel mnsen zijn die dit spelen. Heb er een paar weken plezier aan beleeft maar naarna merk je toch hoe weinig er nog te doen is... Is de PVP inmiddels al toegevoegd?
Ik speel het af en toe nog, voor een paar uurtjes is het wel leuk. Je kunt wel merken dat ze bij Blizzard er nog moeite in steken. De super bosses en monsterpower opties maken het wel een stuk uitdagender al blijft het uiteindelijk gewoon een grind voor de beste gear.

Ze hebben inmiddels een pvp dueling systeem toegevoegd maar daar vind ik persoonlijk niet veel aan.

edit: typo
Inderdaad, ben met een paar vrienden vol enthousiasme begonnen, maar de storyline keer op keer spelen en de lol was er snel af.

Was echt zonde van m'n geld, dat zou ik liever besteed hebben aan een SC2 voor m'n vrienden ofzo.
Hoeveel lol verwacht je dan voor 35 euro? Ga een keertje goed naar de supermarkt of naar de film met z'n 2en en je bent hetzelfde geld kwijt.

Hoeveel uren heb je wel niet in D3 gestoken? 100+? In ieder geval 30+?

een Single player game van 15 uur lang vinden veel mensen al zeer zeker het geld waard, maar jij vind het geen 35 euro waard om tientallen urenlang multiplayer plezier te hebben?

Het is 35e, komop.. daar kan je toch niet zomaar over zeggen dat je het zonde van je geld vond, terwijl je het met blijdschap hebt gespeeld, en om jou te citeren "de storyline keer op keer spelen"
Als hij er meer van verwacht had en het spel hem tegenviel mag hij zeggen dat hij het zonde van zjn geld vond, het is een mening, geen feit.
Ik vond het op bepaalde punten ook tegenvallen, maar dat neemt niet weg dat ik de nodige uren in het spel gestoken heb. Het was voor mij in prijs / kwaliteit (& tijdsbesteding) geen miskoop.

Ik denk dat ik het grinden wat Diablo 2 aan ging gewoon ontgroeid ben :)
Ik heb 60E betaald, om als eerste niet te kunnen spelen!
D3 was wel wat duurder dan 35,- bij launch, de goedkoopste in de pricewatch is 37,- en op blizzard.com is ie nog steed 60,-
Via de pre-order bij amazon was ie toch echt voor onder de 35 euro te koop.
Ik wil graag weten waar jij games net na release voor 35 euro koopt.

Verder bracht Diablo 3 net na release zeker geen urenlang multiplayer plezier, maar dikke lag en frustratie als je uberhaupt al kon spelen.


En je kan het vergelijken met boodschappen of een film.

Maar je kan ook gewoon appels met appels (andere games) vergelijken. En dan is toch de conclusie dat je voor 60 euro voor andere top titels meer voor je geld krijgt.
check eens de vergelijkings-site www.cdkeyprices.com.
De laagste prijs is 29,29e op dit moment.

Bij de webshops kan je 'legaal' keys kopen voor een lagere prijs. De meeste shops zijn betrouwbaar, maar je moet het meestal wel doen met een 'basic' versie van het spel zonder alle pre-order bonussen etc.

Daarnaast steun je waarschijnlijk ook goldsellers/chinezen, want dat soort bedrijfjes zijn het toch wel. Als je daar geen ethische bezwaren tegen hebt kunnen deze shops af en toe best goedkoop zijn!

D3 was destijds een twintig euro goedkoper dan in de normale retail shops.
Leuk spel, maar de lol was er inderdaad snel van af. Misschien grinden we in het normale leven al genoeg voor betere 'gear' en willen we in spellen tegenwoordig andere soorten van vermaak. Consumentisme is niet leuk, het is slechts de minste van alle kwaden!

[Reactie gewijzigd door SnakeByte99 op 6 juni 2013 15:38]

Ik heb er 60 euro voor betaald. Ik denk dat ik er ergens tussen de 10 en 15 uur in heb gestoken, maar eerlijk gezegd niet met heel veel plezier. Vond het absoluut niet het geld waard. Gelukkig komt Starcraft 2 uit dezelfde stal, een game waarmee ik voor hetzelfde geld oneindig veel meer plezier heb beleeft.

Torchlight twee vond ik iets leuker, maar kostte een stuk minder. Path of Exile heeft zijn minpunten, maar wordt hopelijk nog bijgeschaafd. Vind ik persoonlijk een veel interessantere game en nog gratis ook.

Het meeste plezier/euro haal ik uiteindelijk toch uit indie games, games waarbij ze tenminste nog enig risico durven te nemen wat gameplay betreft. De skill-tree van Diablo 3 maakt het voor mij gewoon saai om te spelen...
Kort na de launch heb ik dit veel gespeeld met vrienden en we hebben co-op het spel in een dag uitgespeeld. Daarna nog wat gespeeld met andere characters en hogere levels, maar mijns inziens ben je na 2-3 playthroughs wel klaar met items harken.
Volgens Blizzard zijn er een miljoen spelers per dag.
De game wordt ook nog steeds verbeterd en biedt voor mij in ieder geval nog genoeg uitdaging en speelplezier. Ik speel het niet dagelijks maar wel regelmatig.
Ik weet niet of het representabel is, maar ik heb de demo van D3 gespeeld en vond het skillsysteem zo merkwaardig dat ik het helemaal niet leuk vond.
Ik kan niet eens spelen met de skills die ik wil, dat vond ik erg jammer. dit brengt ook mee dat je elke build kunt maken die je wil en altijd kunt aanpassen aan je omgeving. Dit was in D2 wel anders waar je echt een build moest maken die elke tegenstander aan kon, wat het eigenlijk leuk maakte.

Torchlight 1 had geen verhaal of iconische characters ("ah, the horadric scroll!"), twee vond ik vermakelijker door de varieteit aan characters die je kon maken.

Ik ben iig weer terug bij D2, toch de leukste characters om te spelen en de leukste (random) omgevingen.
Het probleem met Diablo III is wat mij betreft fundamenteel (en daarom speel ik het ook nauwelijks meer): omdat er een gedeelde AH is zijn de droprates van echt goede items enorm laag. Je speelt dus niet of nauwelijks voor het vinden van items voor je charachter, je speelt vooral om items te vinden die je kan verkopen, zodat je zelf weer items kan kopen. Daardoor boet het spel nogal in qua charme als je het aan mij vraagt. En welke weg deze nieuwe director ook inslaat, dat fundamentele probleem blijft bestaan zolang de AH in z'n huidige vorm blijft bestaan.
Dit is exact het probleem wat ik heb in D3.

Het mooiste is toch dat je een nieuwe Chestplate of zo vind voor jezelf.
Mooie nieuwe schoenen. Het duurt lang voor je echt iets goeds vind (an sich niet zo erg) maar dan is het een item wat eigenlijk nutteloos is voor je (das wel erg !)

Als ik naar mijn character kijk in D3 dan merk ik dat ik geen enkel item aan heb wat ik ZELF heb gevonden. Alles komt uit de AH.

Ik weet niet of jullie de game Titan Quest nog kennen maar daar heb ik zo ongeveer alles zelf gevonden. Kisten en kisten vol gear.
En het mooie was dat je daar een setje compleet kon krijgen.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand in D3 een set-gear compleet kan krijgen want dan moet je elke dag 20 uur spelen en dat 3 jaar lang of zo.


Nee, D3 is een game speciaal ontwikkeld rond de AH.
Volgens mij gewoon een financieel experiment van Blizzard.
Ik hoop dat ze dit geintje nooit en dan ook echt noooooit meer uithalen.
^ Totaal eens met bovenstaande. Het simpele feit dat je als een soort vuilnisman door de hopen loot heen zoekt naar net die item die honderden miljoenen waard is gewoonweg te saai. :)
Je tikt het goed aan. Ik heb D3 voor de hoofdprijs gekocht en slechts 1 maal een playthrough gedaan. De 2e run heb ik niet eens afgemaakt. De gameplay en storyline is veel te lineair. Met World of Warcraft kan je nog heel wat kanten op, als je een 2e, 3e of veel meerdere classes gaat levelen. Dat is in D3 niet zo.
Daarna kwam de AH erbij en met die stap veranderde de game van RPG naar Auction Tycoon.
Ondanks dat de game vanuit de basis mooi gemaakt was, vind ik het een gedrocht geworden en op SW:TOR na, de miskoop van 2012.
Dit kunnen ze niet meer repareren.

[Reactie gewijzigd door Poops_McGhee op 6 juni 2013 19:39]

Ehm.. een director.. dat is toch handig tijdens de ontwikkeling? Of komt er nog een make-over/remake?

Mijn persoonlijk probleem met Diablo 3: snelheid en herhaling, acts te kort en dus telkens weer hetzelfde liedje.
Een game (zeker Diablo III) is toch altijd nog in ontwikkeling? Patches om bugs te verhelpen, expansions, tegenwoordig wordt steeds meer gedaan op dat vlak. Allemaal content na de release om gamers in het spel te houden.

Dus een game director is ook na de (eerste) ontwikkeling nodig, omdat de ontwikkeling niet stopt bij de release?
Precies. In de patches na de release zijn er enorme veranderingen geweest. Toevoeging van het monster power systeem, paragon systeem, monster density, verscheidene aanpassingen aan skills en in de toekomst nog itemization. D3 is echt een totaal ander spel dan een jaar geleden.
Dit is goed nieuws voor fans. Josh Mosqueira kan het moeilijk slechter doen dan Jay Wilson. David Brevik, de man achter Diablo I en II had kritiek op de laatste game. Op twitter maakt Wilson dan de opmerking: "F*** that loser." uiterst amateuristisch en ondankbaar voor de legacy die hij had achtergelaten.
diablo III is niet te redden. wat ze ook doen. alles is veel te laat en de schade (in game economisch) is al te groot.

het enige wat diablo 3 nog zou kunnen redden is een degelijke droprate zoals in diablo 2 maar voordat dat kan gebeuren zal er eerst een ladder reset gedaan moeten worden, en dat gaat niet gebeuren.

geen ladder resets was de grootste fout van diablo III. i.p.v. een game neer te zetten die 8-10 jaar mee kan verkort je de levensduur na pak hem beet 1 jaar voordat het grootste gedeelte van de spelers ermee klaar is.
Ladder resets zijn een raar lapmiddel geweest om een probleem in D2 op te lossen. Om dat maar als heilige graal voor D3 neer te zetten is een beetje kortzichtig.
He stated that over 1 million players play Diablo III on a daily basis and that 3 million unique players log into Diablo III every month.
Volgens mij valt het allemaal wel mee, ja er zijn veel mensen die Diablo 3 teleurstellend vinden, maar er zijn nog meer mensen die het nog dagelijks spelen.
heb precies hetzelfde met diablo3 dat het gewoon te veel herhaling is te weinig vernieuwing/uitdaging (raids of grote dungeons waar je uren in kan rond dwaalen etc..) was leuk om uit te spelen maar totaal geen replay value wat erg jammer is. Voor mij nog steeds een grote flop en ken ook zeer weinig mensen meer die het spelen (voorheen was mijn friends list gevuld met mensen die diablo speelden dit is nu weer starcraft/wow geworden bij ze).
Het is niet eens zo zeer dat de dungeons te klein zijn, het zit em ook vooral in het feit dat het verhaal en de cinematics niet te skippen zijn. Sommige stukken van het spel zal je simpeweg een 100 voud vaker spelen dan anderen, telkens krijg je dezelfde audio en animaties voorgeschoteld, zelfs als je het spel pas later in een act inlaad. De lineariteit van het geheel is hoogst irritant als je de game dagelijks zou willen spelen.

De itemgrind die normaal nog wel leuk kan zijn, zeker met een ladder systeem, is al helemaal naar z'n grootje geholpen. Geen resets, en nee grinden tot Paragon lvl 100 is ook niet echt leuk. Nu begin het spel al helemaal pas na lvl 60, wat alles daarvoor al helemaal een zinloze grindfest maakt. Wel spel moet je nu eerst 3 maal op tutorial stand uitspelen voordat het echt begint?!
Verhaal en cinematics waren vanaf het begin al te skippen met de Ecs toets. En als je Inferno eenmaal bereikt hebt, kan je farmen waar je wilt. Hoef je niets meer te spelen wat je niet wilt. Gewoon een kwestie van de juiste farmroute kiezen.
Nou, wellicht dat nieuw bloed ook nieuwe veranderingen met zich meebrengt. Hij geeft aan enorm op 'items' te zitten, dus dat is alvast goed nieuws.

Ik merk aan mezelf dat ik erg veel zin heb om Diablo te spelen, maar zodra ik eenmaal opgestart ben ook vrij snel weer uitlog.

De AH irriteert me, en ik wil gewoon 2uur grinden in een gebied of op een baas waar ik weet dat DAT ene vette item dropped.

Fingers crossed.
Replay value vind ik te laag.
1 keer uitspelen is genoeg toen heb ik hem aan de kant gelegt.
Wel genoten van de game, maar na het geprobeerd te hebben is opnieuw spelen
of voor nieuwe gear jagen niet interessant genoeg.

Misshien nieuw deel? Ben benieuwd!
Leuke blog.
I took this responsibility extremely seriously (...). It was important to me that we retain that essential core that is Diablo... (...). My goal has been to help keep that core magic formula going strong with Diablo III, and to continue refining the game, initially for the console version, and now for the game as a whole.
Punt is wel een beetje dat ik van dit soort taal vroeger erg enthousiast van geworden zou zijn (ja! hij begrijpt het! hij snapt Diablo! dit gaat helemaal goed komen!) maar dat ik sinds D3 er niet zo veel vertrouwen meer in heb :/ Jammer hoor! Ben het eens met post van Rodie hierboven dat het met een AH niet goed -kan- komen: je farmt gold. Eigenlijk moet een MMOARPG helemaal geen currency-items hebben, zodat je ouderwets kan ruilen. Een 29% nagelring + Sigons gloves-belt-boots voor een Jalal's Mane ofzo ;-)
MMOARPG? Ik denk dat je daar een beetje mis zit.....Heel veel mensen hebben Diablo 3 gekocht met in het achterhoofd een mmo te kopen...Diablo is een RPG....dat je er online coop mee kan spelen is leuk maar dat maakt het niet een MMO. Ook hoor ik hier en daar termen zoals "raiden" snap ik echt niet. Mensen daar is Diablo helemaal niet voor bedoeld. Veel Wowrs stoppen met Diablo omdat ze zo gehecht zijn aan het guild, raid, BG verhaal....Diablo is gewoon een Single player RPG met welliswaar dan Coop en een PVP maar een MMO is het niet en is het nooit geweest. Replay waarde haalde men in Diablo 2 ook uit het extreem veel farmen van gear en gold...dat is Diablo...leuke single player....en daarna een farmfest van hier tot Tokio.
Nee dat is waar Donnas. Ik had op dat moment eigenlijk even Path of Exile in mijn hoofd. Geen AH, en qua items&item customisation stukken leuker doordacht dan D3, maar in feite zit je daar ook voor currency te farmen (chaos orbs, gcp's, exalted orbs, items die een wapen of armor fors kunnen upgraden).

Maar in feite is D3 noch PoE een MMO-ARPG, dat klopt. Alles is geinstanced, beetje zoals in Guild Wars. Alhoewel, daar zat je wel min of meer samen in een town hub, right?

D3 gaat nog wel meer in tegen de MMO-spirit dan D2 of PoE. Op de een of andere manier voelde ik me in D3 nooit deel van een community. Maar wat nou het verschil is met D2? Was ook instanced, maar toch was het 'levend', en datzelfde gevoel heb ik bij PoE. Belangrijk is denk ik dat spelers zelf hun eigen games kunnen openstellen: je kan dan de gameslist browsen:

ACT2 start
WTT lvl 50 gear
Need rush to boss x help!!
Kill Bandits
WTB CHAOS ORBS
LEDGE FARM NINJAS GET KICKED
Just chilling @ act2

etc.

PoE heeft gisteravond trouwens een major patch uitgebracht, waarin met name physical dmg dealers (melee + boogschutters) een erg forse boost hebben gehad. Totnutoe bestond het spel voor een belangrijk deel uit het stacken van zoveel mogelijk +life passive skills en zoveel mogelijk +elemental damage, vanaf nu worden wat ouderwetsere builds zoals multishot ranger en dual-wield +axe dmg +crit chance ook weer viable. Jammer van het mooie weer maar dit weekeind wordt er wel zwaar gegamed denk ik :D

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 6 juni 2013 13:07]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True