Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 48, views: 17.590 •

Het moet in heel Europa makkelijker worden om van provider te wisselen. Dat zei Eurocommissaris Neelie Kroes dinsdag tijdens een toespraak. De Nederlandse Eurocommissaris benadrukte verder het belang van concurrentie op de internetmarkt.

Neelie KroesVolgens Eurocommissaris Kroes is het belangrijk dat mensen een echte keus hebben als het om hun internetverbinding gaat. "Een echte keus, geen theoretische", benadrukt de politica in een toespraak. "In de praktijk zijn er te veel obstakels voor het wisselen van de provider", stelt ze. Kroes noemt daarbij onder meer hoge bedragen die moeten worden betaald om te wisselen, de huur van de modem en e-mailadressen, die niet kunnen worden meegenomen. Ook het stilzwijgend verlengen van jaarcontracten met opnieuw een jaar is tegen het zere been van de Eurocommissaris, die daar een eind aan wil maken.

In Nederland is het wisselen van provider overigens relatief gemakkelijk. De overheid wil dat het overgrote deel van de consumenten binnen een jaar van provider mag wisselen. Weliswaar sluiten veel consumenten een jaarcontract af bij hun provider als ze een abonnement afsluiten, maar dat mag na een jaar niet langer dan een maand per keer worden verlengd, waardoor gebruikers in de praktijk elke maand kunnen opzeggen.

De overstapregels, waarvan de precieze details nog niet bekend zijn, gaan deel uitmaken van een pakket maatregelen. Daarvan zal de al eerder aangekondigde netneutraliteit deel uitmaken. Aanvankelijk was Kroes tegen een Europese wettelijke richtlijn voor netneutraliteit, maar afgelopen donderdag bleek dat ze daarop is teruggekomen.

Providers mogen in de plannen van Kroes nog wel het netwerkverkeer manipuleren om ervoor te zorgen dat het grootste deel van de gebruikers een goed werkende internetverbinding krijgt, zoals ook in de Nederlandse netneutraliteit is vastgelegd. Het blokkeren van concurrerende diensten, zoals WhatsApp en Skype, wordt echter wettelijk verboden in de plannen van Kroes, die kennelijk behalve op internetproviders ook op mobiele providers doelt.

Ook blijft het mogelijk om een betere verbinding af te sluiten bij een provider, waarbij de provider de werking ervan garandeert. Bij 'normale' internetverbindingen spant de provider zich in om een werkende verbinding te leveren, maar ook niet meer dan dat: het zogenoemde best effort-principe. Kroes zegt verder transparantie belangrijk te vinden, zodat gebruikers weten waarvoor ze precies betalen.

Reacties (48)

Ik ben al een maand* aan het wachten op een verhuizing van Telfort ADSL. Ze zijn ook zonder switchen gewoon traag. Als er ook nog eens de burocratie van een tweede aanbieder bij betrokken moest worden, hoeveel wachttijd komt er dan bij? Waarschijnlijk niets, want de traagheid van beide bedrijven loopt dan parallel. En als ze die extra wachttijd nu gaan oplossen dan is er netto dus geen winst. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.

*) 15 mei verhuizing aangevraagd, volgens het laatste nieuws 11 juni de oplevering.

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 4 juni 2013 16:07]

Dat is gewoon normaal. De eerste week kunnen ze sowieso niets doen, want daarin geldt de wet koop op afstand. Dus 7 dagen bedenkperiode. Dan blijven er nog 2 weken over. Niet veel mijn inziens.

Verder nog nooit een probleem gehad met Telfort en ik zit er al een jaartje of 7 bij als het niet meer is. In de tussentijd 1 verhuizing meegemaakt en dat ging ook probleemloos. Wat ik wel een rotstreek vond is dat ze het abonnement van 20 euro naar 25 euro verhoogden, om na een paar maanden weer een abonnement van 20 euro te introduceren, want nog meer snelheid had ook. Uiteraard zonder iets te zeggen, zodat ik het pas na een jaar ofzo zag. Toen ik naar dat pakket overstapte ook geen enkel probleem ondervonden trouwens.
Hoe zit het trouwens met de snelheid tijdens piektijden? Ik wilde een tijdje geleden overstappen van Tele2 naar Telfort, vanwege lagere prijs en hogere upload-snelheid, maar toen zag ik allerlei mensen die klaagden dat ze soms nauwelijks konden internetten, b.v. vlak na etenstijd of zondagavond. Heb jij dat ooit gehad? Of zou het per regio verschillen? Ik woon in Amsterdam.
Dit is een probleem geweest afgelopen paar maanden.

Sinds dat men aan de bel is gaan trekken is telfort toch maar na gaan kijken waar het mogelijk aan kon liggen.

Ikzelf woon in Schiedam en heb er de laatste maand geen last meer van gehad.

Ik heb er 4 maanden last van gehad maar heb wel 4 volle maanden teruggekregen.
Mwa ik liep juist tegen een heel ander probleem aan bij mijn verhuizing. Op het nieuwe adres kon mijn toen provider niet aanbieden wat ik op mijn oude adres had (Tele2). Eerlijk is eerlijk, ze waren verder heel makkelijk hier in, ze hebben mij verzocht een brief + kopie huurcontract te sturen ter bevestiging van het nieuw adres en de modem/router terug te sturen.

Netjes aan deze wens voldaan, en voor een maand of 3-4 zag ik ook geen afschrijvingen meer plaatsvinden. Toen kreeg ik ineens een dikke aanmaning van +/- 200 euro op mijn deurmat, dat ik de afgelopen 4 maanden niet meer had betaald (+admin kosten oid). Na veel gedoe met de klantenservice dat ook weer afgehandeld.

Ik denk namelijk dat problemen altijd wel zullen blijven bestaan, zelfs na het versoepelen om van provider te wisselen.

Overigens, Tele2 deed gewoon ook echt niet moeilijk toen ik na een half jaar binnen mijn contract wilde verhuizen, dus mijn ervaring in het switchen van providers is in deze positief, (even los van de adminstratieve nasleep, dat was gewoon menselijk gefaal) ze waren open en eerlijk wat ze mij op mijn nieuwe adres konden bieden (of in dit geval, niet konden bieden) en maakten er ook geen punt van mijn contract toen te ontbinden.

Ik waardeer dat transpirantie een hoog goed is, maar ik denk dat het ook een stuk eerlijker naar de klanten zou zijn, om reclames eens onder de loep te nemen. Ik bedoel die theoretische maximum snelheden zijn heel leuk, maar niet idereen gaat die overal halen. Beter zou zijn als ze met een gemiddelde daadwerkelijke snelheid komen, zodat men weet bij welke provider je daadwerkelijk een bepaalde snelheid gegarandeerd haalt. Zo kan je ook meer met je portomenee kiezen, want een abbonement van 100mb/s is leuk, maar als de realiteit blijkt dat je niet boven de 20mb/s komt, waarom zou je dan meer betalen, terwijl je met een goedkoper abbonement voordeleiger uit bent.

Overstappen is leuk, maar ik hoor liever in de eerste plaats wat wel daadwerkelijk wel en niet kan en ook zou het fijn zijn dat als deze dan je abbonement aanpassen of ontbinden als in de praktijk blijkt dat de belofte niet waar gemaakt kan worden.
Ze hoeven niet eens een gemiddelde aan te geven voor vast internet vind ik.

Een monteur van UPC wist mijn een tijd geleden te vertellen per huis/wijk wat de signaal sterkte, aantal klanten en de snelheid van deze klanten was.

Als je je postcode en huisnummer ingeeft moeten providers met gemak de exacte snelheid kunnen aangeven die je haalt.

Echter op mobiel is dit heel sterk afhankelijk van je bereik. ook het aantal mensen op een mast is steeds anders. En toch verkoopt HI/KPN snelheden op mobiel internet die werkelijk nooit worden gehaald. zelfs niet als je vlakbij een zendmast staat op het platteland waar weinig mensen op de mast zitten. Ik heb werkelijk nog nooit de 14 Mbit gehaald die ze verkopen!
Heel goed!

De strijd tegen de criminele providergiganten blijft voortgaan.
Zo stimuleer je ten eerste de concurrentie.
Dit zal leiden tot verhoging van innovatie en zal alleen maar voordelen hebben tegenover de consument.
Of het betekend verliezen bij KPN en nog meer ontslagen.

Maar ik ben het er wel mee eens.
Overstappen mag dan makkelijk zijn, op mijn adres is Ziggo de enige provider die een snelle upload aan biedt. Dus echte keus is er niet.
Alle infrastructuur in handen van de staat en providers de mogelijkheid geven om op die infrastructuur te concurreren met prijs en service. Dan is er pas echte concurrentie. Nu concurreren Ziggo en UPC bijvoorbeeld niet, omdat ze elk hun eigen gebied bedienen.
Alle infrastructuur in handen van de staat en providers de mogelijkheid geven om op die infrastructuur te concurreren met prijs en service.
Supergoed idee, want de overheid staat er inderdaad bekend om dat zij snel en innovatief kwaliteitswerk afleveren als het om ICT gaat.. 8)7
De kwaliteit van het telefoonnet toen het nog in handen van PTT (100% overheidsbedrijf) was, was van veel betere kwaliteit dan nu. Redundancy, dwz dubbele lijnen, voor het geval 1 lijn er door storing uit kwam te liggen etc. De innovatie zou gepushed moeten worden door de bedrijven die op het gehuurde netwerk opereren. Bovendien zijn 'wij' de staat, dus als jij vindt dat er slecht werk geleverd wordt...
In die tijd ook wel bekend als "Putje graven, Tentje zette, Thee leuten", dat zegt toch genoeg. Als het aan de PTT had gelegen was eerst heel Nederland omgezet naar ISDN en pas als de nabestaanden van de laatste analoge telefonie-abbonee hadden opgezecht zou er gekeken worden naar een opvolger van ISDN...Dus zo ergens in 2040!
De kwaliteit van het telefoonnet toen het nog in handen van PTT (100% overheidsbedrijf) was, was van veel betere kwaliteit dan nu.
Een huidig voorbeeld van overheidsinfrastructuur waarop private partijen kunnen concureren is het spoornet; beheerd door pro-rail wat 100% eigendom is van de overheid. Ik hoop niet dat je dat als goede voorbeeld ziet?

Toevallig zojuist nog een nieuwtje over dat onderwerp: http://www.nrc.nl/nieuws/...inig-van-treinincidenten/

Het grote probleem met de overheid is dat ze geen concurrenten hebben. Ze hebben dus ook geen enkele reden om zichzelf te verbeteren. Kan je mij één voorbeeld geven van een huidig technisch overheidsproject dat bekend staat om zijn innovatieve en goede kwaliteit?
Waterschap holland? Deltawerken? Technisch hoogstaand en totnutoe succesvol (ik heb nog altijd droge voeten)
Volgens mij kun je helemaal niet overstappen van Ziggo naar b.v. UPC, mijn neef woont 800 meter verder dan ik, maar moet UPC nemen en kan geen Ziggo nemen, net zoals ik ook niet kan overstappen.
Volgens mij kun je helemaal niet overstappen van Ziggo naar b.v. UPC, mijn neef woont 800 meter verder dan ik, maar moet UPC nemen en kan geen Ziggo nemen, net zoals ik ook niet kan overstappen.
Moeilijk hé, lezen!

Er staat ook dat ziggo en upc niet kunnen concurreren met elkaar omdat ze ieder hun eigen gebied bedienen..

In die zin ben ik het helemaal eens met wickedme, gewoon alles opengooien zodat ook UPC op mijn locatie kan leveren in plaats van dat ......*ziggo*

Kuch.
Inderdaad, ik zou best van UPC naar ziggo over willen stappen maar dat gaat dus niet. Alle grensende gemeente hebben ziggo, mijn gemeente heeft UPC, als ik 1km verder woon heb ik Ziggo. Het signaal gaat over dezelfde CAI kabel die ooit in de jaren 70 door ons belastingbetaler is betaald. Bij Energieleveranciers kan het toch ook.
Goed plan,
Ik kan hier kiezen uit:
1:- Ziggo
2:- Ziggo
3:- ZIggo

Alternatieven zijn:
Traag internet via adsl (te ver van KPN centrale en ik woon in randstad)
TV via andere provider, maar dan heb ik geen HD-tv meer.

Ik zou vooral blij zijn, heel blij met concurrentie op de kabel en/of glasvezel tot in huis aangelegd zou worden. Tot die tijd heb ik niets aan mogelijkheden tot overstappen naar een ander. Daar zit basis van probleem in, gebrek aan concurrentie.
Het laatste nieuws hierover was dat de EU Nederland op zijn vingers tikte mbt het openstellen van de kabelmarkt.
Dus ben er niet echt gerust op, of beter gezegd helemaal niet.
Ik zou er niet op wachten in ieder geval.
Scheiding infrastructuur en service zit er overal aan te komen in de EU, van het spoor tot telecom. Kwestie van tijd, hopelijk.
Ik heb hetzelfde.. net zoals zoveel mensen denk ik. Ik kan kiezen uit:

1. UPC
2. UPC
3. Geen aansluiting

Dus erg veel voordeel van een snelle overstapdienst behaal ik de eerst komende jaren, denk ik niet. Lijkt me dat de prioriteit voor Kroes misschien eerst moet liggen bij de consument, ipv de kabelboer. Ik begrijp niet goed, waarom zij kiest voor een gesloten markt voor de kabelmarkt. In België zijn ze ook druk bezig vanuit de EU om de opengebroken kabelmarkt weer te sluiten.. het is echt van de zotte. Gelukkig houd de Nederlandse regering waarschijnlijk voet bij stuk en vinden zij juridisch dat ze in hun recht staan. Maar het kiezen van een meerdere digitale providers op jouw huisadres, lijkt nog ver weg.

http://webwereld.nl/e-com...ct-dreigt-over-open-kabel
Ik kan hier in de Flevopolder kiezen uit:

1. Open glasvezel netwerk van Reggefiber (Solcon, XMS, KPN, XS4all, Tele2, etc.)
2. Kabel van UPC

Concurentie genoeg :)
Dat is dus alleen in de Flevopolder, waar de klei nog zacht is, en de gebouwen nog moeten worden opgetrokken. Daar hebben we in de andere 12 provincies niks aan.
Reggefiber is KPN . Je hebt dus de kabel of KPN en niet zoveel concurentie als je wel denkt.
Langzaam maar zeker vordert de uitrol van FTTH en FTTC (VDSL vanuit de straatkast). Zeker als je in de randstad woont zal dat waarschijnlijk wel in de pijplijn zitten.
Ze leggen hier bij mij om de hoek gewoon de straat anderhalf jaar open, maar ik ben bang dat dat voor mij nog steeds geen sneller internet oplevert. En ik heb die kabel-boys het glas zien leggen. Helaas is het nou eenmaal wat ingewikkelder dan stekkertje eruit, en weer erin. En het is echt maar 30 meter. :(
Hopelijk wordt er met het makkelijker maken van provider wisselen ook van toepassing op glasvezel naar glasvezel. Hier zit op dit moment ook weken tussen voordat het rond is.

[Reactie gewijzigd door Kinger7 op 4 juni 2013 16:17]

Leg nou gewoon overal glas neer, en gooi dat netwerk "open". Geen gezeur meer met regionale kabelaanbieders of DSL-varianten
Leg nou gewoon overal glas neer, en gooi dat netwerk "open". Geen gezeur meer met regionale kabelaanbieders of DSL-varianten
Vanaf het begin af aan een duidelijke scheiding tussen fysieke en logische infrastructuurbeheerders zou fijn zijn. Zo wordt dat ook bijvoorbeeld gedaan voor het stroomnet (geen keuze in netbeheerder, wel in energieleverancier).
Ook ik ben thuis gelimiteerd tot UPC. ADSL is mogelijk, maar we zitten 8km van de wijkcentrale af en dat resulteert natuurlijk in een brakke verbinding. Ook een alles-in-één pakket kan bij KPN niet op ons adres. Glasvezel wordt niet aangelegd in buitengebieden, dus zitten we vast aan UPC. Meer concurrentie is dus meer dan welkom!
Waar mevrouw Kroes eens op moet gaan sturen is het aanleggen van een landelijk dekkend glasvezel netwerk, en proberen om de KPN te stoppen hier een monopositie in te laten krijgen.

De enige keuze die ik heb als ik boven de 11 mbit/s wil komen is Ziggo, waar je ook niet bepaald vrolijk van wordt.

De kleinste dorpjes krijgen FttH, terwijl ik in Delft midden tussen het glas woon, maar toch geen enkele keus heb.

[Reactie gewijzigd door ScoeS op 4 juni 2013 16:27]

Waarom wordt je van Ziggo niet vrolijk..
Ze leveren een prima 120/10 MBit verbinding. TV signaal is goed en telefoon werkt prima.
Van Ziggo worden we zeker NOOIT vrolijk. Zolang zij nog aan koppelverkoop doen en ik gedwongen ben om hun af te nemen als ik ALLEEN internet wil?!

Daar zakt je Ziggo-broek van af!
Dat is het probleem met alle kabelaars, niet alleen Ziggo. Het is dus of een crapverbinding (waarbij crap: een snelheid waarbij je de meeste sites kan bezoeken, maar bij een filmpje of heel wat bandbreedte toch wat geduld moet oefenen, en bij streamen de buffer vaak ontoereikend is)

Met wat ben je vrolijker? een crapverbinding of een goede verbinding met spam (tv)
Waarom jij een +2 krijgt is me werkelijk een raadsel. Bij mij valt de verbinding 3-6 keer per uur voor een aantal minuten weg, na voor ¤ 20 te hebben gebeld naar het Ziggo+ service nummer is nu de conclusie dat de verbinding alleen stabiel blijft als de router in bridge-mode staat, wat betekend dat ik wordt verplicht om (met een zekere tegemoetkoming) een eigen accesspoint te gaan aanschaffen.

Tussen neus en lippen door hebben al vier medewerkers daar toegegeven dat dit een bekend probleem is, je strooit als bedrijf niet zomaar met een tegemoetkoming voor accesspoint en telefoonkosten toch?

Niet je eigen ervaringen weerspiegelen op alle Ziggo klanten aub, er zijn zat mensen met problemen, wat op allerlei fora is terug te lezen.

Overigens nog een hekelpunt; 120/10 is alleen te verkrijgen als alles in 1 pakket, de snelste losse internet verbinding is 80/8.

[Reactie gewijzigd door ScoeS op 5 juni 2013 09:12]

Het komt in meer steden voor dat er wel glasvezel ligt, maar dat dit voor bedrijven is. Reggefiber is wel aardig bezig en is ook gedwongen meer in grote steden te gaan doen in plaats van alleen de kleine dorpjes. Zo zijn Lelystad en Zwolle al aan de gang en ook in Apeldoorn ligt al een stukje glasvezel (zie FiberApeldoorn topic). Sneller zou wel fijn zijn though.
Glas ligt overal, maar FTTH vereist nog wel een verdere investering. Die investering is alleen terug te verdienen als er genoeg klanten aangesloten kunnen worden, dus dunner bevolkte of armlastige buurten zijn helaas de klos.

Voor bedrijven kan een 'echte' glasvezel aansluiting nog een optie zijn, maar daar zullen de aansluitkosten gewoon in rekening gebracht worden. Ook zijn er nog wel wat alternatieven voor ADSL en VDSL, bijvoorbeeld gebundelde SDSL.bis en staalverbindingen. Die zijn echter voor een consument niet te betalen...
Er zullen beslist providers zijn waar dit het geval is, maar mijn ervaring bij Ziggo is dat je iedere maand probleemloos kunt opzeggen. Ook extra diensten als zenderpakketten e.d. kunnen op ieder moment worden bijbesteld en (met een maand opzegtermijn) worden uitgeschakeld.

Dat met die modems valt ook reuze mee; je krijgt zo'n ding gewoon van je provider in bruikleen. Ik heb daar nog nooit extra voor hoeven betalen. Vaker zie je wel van die acties waar melding gedaan wordt van "Nu met gratis WIFI-modem !", maar zo'n ding krijg je eigenlijk altijd voor nop.

Ik zou ook helemaal niet willen dat zo'n modem mijn eigendom wordt. Je kunt ze inderdaad vrijwel nooit meenemen naar een andere provider, dus blijf je er mee zitten. Aan de straatstenen raak je ze ook niet meer kwijt.

Zojuist heb ik even met Tele2 gebeld (mijn nieuwe provider). Zij geven aan dat je een contract voor een jaar hebt en dat het abonnement daarna per maand opzegbaar is. De medewerkster raadde me zelf al aan dat het dan voordeliger is om (indien ik nog een jaar wil blijven) voor een jaar te verlengen. Zo kun je dan weer gebruik maken van nieuwe acties.

Wat mij betreft is het best goed geregeld hier in Nederland. Ik weet dat het in Duitsland rampzalig kan zijn. Een goede vriend van mij woont in een afgelegen gebied (in een dorpje met ruim 100 bewoners) waar enkel DSL "Light" (768 / 64k) geleverd wordt. Een jaar of twee geleden heeft een auto daar de wijkkast omver gereden. Die hebben ze provisorisch weer overeind gezet (met een houten paaltje dat in de grond "verankerd" wordt met een schroevendraaier. Echter valt daar de verbinding steeds weg. Voor T-Online is het niet rendabel om die wijkkast te repareren. Er lopen nu ook verschillende rechtszaken.

Het ergste aan dat verhaal is dat klanten niet onder hun contract uit kunnen komen, tenzij ze bereid zijn om ¤ 300 te betalen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 4 juni 2013 16:51]

"In de praktijk zijn er te veel obstakels voor het wisselen van de provider",
Zoals dat je moet verhuizen naar een andere gemeente als je een andere kabelprovider (bijv. Ziggo ipv. UPC) wilt :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013