Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 22, views: 10.094 •

Creative heeft samen met Intel op de Computex-beurs de Senz3D-bewegingscontroller aangekondigd. De Senz3D is voorzien van twee camera's en zou volgens Intel op termijn in onder andere laptops ge´ntegreerd kunnen worden.

De Senz3D kan door het gebruik van twee camera's een nauwkeuriger dieptebeeld genereren dan bijvoorbeeld de Kinect van Microsoft, zo claimen de fabrikanten. De camera's in de bewegingscontroller zouden bijvoorbeeld vinger- en gezichtsbewegingen kunnen herkennen. Ook kan de Senz3D via de ingebouwde microfoons spraakcommando's herkennen.

Intel, dat de Senz3D op de Computex-beurs aankondigde maar weinig details over de hardware losliet, heeft een aantal applicaties ontwikkeld. Zo kan de Skype-plugin Personify Chat de achtergrond vervangen, terwijl de FastAccess-applicatie via gezichtsherkenning authenticatie biedt. Daarnaast is een aangepaste versie van Portal 2 beschikbaar, zodat de bewegingscontroller ook in pc-games kan worden gebruikt.

Intel denkt dat het de Senz3D-technologie, die door Creative nog deze zomer op de markt zal worden gebracht, op de middellange termijn ook in laptops en andere mobiele hardware zal kunnen integreren. Om dat doel te bereiken moet de benodigde hardware nog wel verder verkleind worden.

Senz3D

Reacties (22)

Dat is mooi want je bent dan niet meer platformafhankelijk met deze bewegingscontroller.
Was je met kinect ook niet, want die heb ik ook aan m'n (oude) mac gehangen.

Even voor de extra duidelijkheid, er is een kinect voor windows en die werkt gewoon op alle platforms.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 4 juni 2013 15:27]

De hardware is inderdaad niet platform-afhankelijk, maar de software zeker wel. Als jij Microsofts mooie algoritmes wilt gebruiken waar je als Xbox-ontwikkelaar toegang tot hebt op een Mac (oid) dan zul je die zelf moeten schrijven ...

... daarom is dit erg mooi, op papier. Zelf zie ik niet zoveel toepassingen voor een Kinect-achtig systeem voor een computer...
Meer ken ik er niet, maar m'n punt is meer dat ik niet helemaal zie hoe creative en intel zich willen gaan onderschijden.

Hoe dan ook, ik zie leap en kinect veruit het meeste potentie hebben, leap omdat het een net iets andere aanpak heeft dan de kinect waardoor het veel beter werkt voor handgebaren en de kinect omdat het een gigantische backer heeft (en daardoor op termijn z'n potentie zal kunnen behalen).

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 4 juni 2013 15:28]

Dat intel heel goed is in dingen pushen (MS trouwens ook) en dat het er waarschijnlijk dus sneller standaard wordt...

Onderscheiden hoeft niet, intel zegt straks gewoon Centrino 3 vereist senz3D dan hebben fabrikanten dat in de bouwen om de marketingkreet Centrino 3 te gebruiken :) MS heeft zo ook ze zegje ivm het OS kunnen die ook bepaalde eisen stellen of korting geven icm hardware...

Daarbij hoeft imho iets helemaal niks toe te voegen, meer keus is goed ook als het uiteindelijk niet uit maakt wat je koopt...
Ach ja, waarschijnlijk zullen ze de marktpositie van de Xtion gaan overnemen, maar alsnog irriteerd het me een beetje dat ze het presenteren als een "nieuw" iets. En we zullen zien, je hebt absoluut gelijk dat intel diepe zakken heeft, dus als ze dit zouden pushen ben ik sowieso blij. Zie liever de leap geintegreerd worden in laptops, maar als intel het sneller en beter lukt dan leapmotion heb ik niks te klagen :D .
Ik ben benieuwd of dit het gaat halen. Veel van dit soort dingen zijn vaak nicheimplementaties. Een beperkt aantal games of applicaties maken er gebruik van, maar het wordt vaak niet heel wijd geaccepteerd en geimplementeerd, waardoor het nut een beetje achterblijft.

Waar bij de Xbox Microsoft zowel de hardware als de SDK levert waarmee programmeurs games kunnen maken is dat bij dit soort dingen niet zo vast. Gamesmakers kunnen prima games maken zonder rekening te houden met dit ding, en zoals al genoemd moet je wel een aangepaste versie hebben van bijvoorbeeld Portal2. Als je die niet hebt is het dus al minder interessant.

Ik ben benieuwd in hoeverre dit dus wat gaat worden, maar dat zal afhankelijk zijn van de acceptatie door de markt.
Ze bedoelen zeker de er 1ste Kinect, want de 2de die kan vingerbewegingen zien. En volgens mij ook gezichtsbeweingen maar dat weet ik niet zeker. Hij ziet er wel kleiner uit.
Meh, tenzij er een "standaard" komt betreft het herkennen en hoe je dat als developer kan uitlezen is het een doodgeboren kindje. Wat moet de game-developer anders ondersteunen?
Geweldig idee, een "kinect" controller aan je laptopscherm hangen, gemiddelde scherm zal al gauw 17' inch groot zijn....................oh wacht
Wat een klote naam. Senz3D. Wat denken die marketing aapjes daar?! Zelfs Sense3D was beter geweest, nu klinkt het als of het een stuk speelgoed voor je poppenhuis is met je BratZ.

Hopelijk is de technologie van dit apparaatje op niveau, want als dat niet even goed of beter dan de Kinect is, verliest het bijna alle doorslaggevende eigenschappen om geen Kinect te kopen... en dan heb ik het over PC-gebruik, niet consoles, want die zijn natuurlijk gelocked ;)
Segregatie van de markt zonder echte standaard. Dat kan alleen maar voor het algeheel falen van de productrange leiden, zowel van de Senz3D als ook de Kinect. Propriarity is het sleutelwoord in deze zaak waardoor er geen wildgroei van achterliggende driversoftware nodig zal zijn. Ik hoop dat dit al reeds het geval is want anders is motion control sowieso iets wat geen echt succes zal worden.

Tevens moet dit product zijn nuttigheid uitwijzen. De Kinect bestaat al langer en ook hier is nog geen echte doorbraak in succes, slechts de rand van de potentiele markt is bewandeld tot nu toe.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 4 juni 2013 15:46]

Juist een nieuw product op deze markt kan zorgen voor nieuwe ontwikkelingen
zeker ook om dat de techniek lichtelijk verschillend is.
Natuurlijk niet eerlijk om dit met de oude Kinect te vergelijken. Ik ben bang dat Senz3D zich niet kan meten met Xbox One'e Kinect 2.0.
Nou ja, in ieder geval hebben we nu concurrentie. Dit kan echter een probleem zijn voor implementatie in applicaties omdat ze waarschijnlijk verschillend aangestuurd worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013