Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 21, views: 11.260 •

Zynga zou bij de maandag aangekondigde ontslagronde al het personeel van het overgenomen OmgPop hebben ontslagen. De gamestudio maakte Draw Something en Zynga nam OmgPop vorig jaar over voor naar verluidt rond 140 miljoen euro.

Draw SomethingHet Twitter-account van OmgPop zelf vermeldt dat het voor 'velen van OmgPop' de laatste dag bij Zynga is. Een medewerker zegt bovendien dat het kantoor van OmgPop is gesloten. OmgPop is de maker van Draw Something, een tekenspelletje dat vorig jaar gedurende enkele maanden razend populair was en vervolgens snel in de vergetelheid raakte.

Op het hoogtepunt van de hype rondom het spelletje kocht Zynga, maker van bijvoorbeeld Facebook-game Farmville, de maker van Draw Something. Zynga betaalde naar verluidt ongeveer 140 miljoen euro of zelfs iets meer voor de overname. De oprichter van OmgPop vertrok eerder al bij Zynga.

Zynga verkeert in zwaar weer. De maker van mobiele en sociale games ontsloeg maandag bijna eenvijfde van zijn personeel, ongeveer 520 mensen. Het is niet de eerste keer dat er mensen gedwongen vertrekken bij de spelletjesmaker. In oktober en februari werden ook al inkrimpingen bekendgemaakt. Zynga maakt veel verlies.

Reacties (21)

Jammer, maar te verwachten. Vooral in de mobiele game wereld draait het vooral om hypes. Veel games slaan of aan bij de echte fans (Battle for the bulge, Smallworld, Ticket to Ride, etc) of echt alleen bij vooral jongeren die het als hype zien. (Songpop, Drawsomething, Wordfeud etc).
In dat opzicht loop je ook als bedrijf gewoon een groot risico, je moet blijven inspelen en vernieuwen, je kan in deze markt gewoon niet door blijven gaan met oude ideen.

Helaas is Zynga daar het slachtoffer van geworden, het begon allemaal teveel op elkaar te lijken, of er worden sequels uitgepompt. Maar met een sequel krijg je de hype (over het algemeen) gewoon niet meer terug.

[Reactie gewijzigd door lanerios op 4 juni 2013 10:13]

Zynga verliest ook flink op het Facebook front. Ze hadden daar voorheen een geprefereerde status vanuit FB. Nu ook niet meer, ze zijn een van de velen nu.

Maar weinig bedrijven weten echt stabiel te blijven in de markt van mobiele games. Rovio is denk ik nog het succesvolst, maar die melken de Angry Birds zo ver mogelijk uit. Flink aantal games in de markt en heel veel merchandising er om heen. Toch hebben ze bij Rovio als voordeel dat ze niet begonnen met een molensteen van 140 miljoen die terug verdiend moest worden.
Zynga verliest ook flink op het Facebook front. Ze hadden daar voorheen een geprefereerde status vanuit FB. Nu ook niet meer, ze zijn een van de velen nu.
Dit heeft ook te maken met de manier waarop Zynga hun games aanbiedt. Zynga wil namelijk de games k beschikbaar stellen via een eigen Social Network en dus concurrentie voor Facebook. (bron)
Wordfeud past niet in dat lijstje. Vooral de 30+ers blijven dat spelen. Daar onderscheid het zich van Songpop, Draw something etc. Zynga is gewoon een bubble met spellen die heel snel repetatief worden. Niet echt heel slim om daar geld in te investeren voor de lange termijn.
De lifecycle van dit soort spelletjes is ontzettend kort. Je kan dan ook alleen maar overleven als je meerdere games levert en continu nieuwe games introduceert. Leven van 1 game is in dit segment onmogelijk.
Benieuwd of ze die 140 miljoen ooit terugverdiend hebben. Op het moment van de overname had ik al zo mijn twijfels en die vermoedens worden nu bevestigd. Zoals anderen al melden is de lifecyle ontzettend kort bij dit soort spelletjes. 140 miljoen is dan wel heel veel geld!
Overname voor zo'n hoog bedrag heb ik nooit gesnapt. Ik snap best dat de gasten die bij OmgPop werkten van waarde konden zijn voor Zynga, maar voor dit bedrag kan ik me dat niet voorstellen. Of hadden ze misschien gedacht dat DrawSomething meer dan 140 miljoen zou opleveren? Lijkt me niet, de game was tijdens de overname al op haar hoogtepunt.
Omg pop had (heeft?) ook heel veel multiplayer speleltjes online.
En de oprichter van OmgPop is een lucky bastard, lekker met 140 miljoen in de pocket en ondertussen bezig met een nieuw bedrijfje, die lacht zich ziek.. haha...
Idd, 140 miljoen voor een game die overduidelijk een hype is. Dan heb je het goed gedaan :)
Heel veel mensen dachten ten tijde van de overname al dat Zynga hun verstand verloren had. Bijna iedereen kon wel zien dat Draw Something slechts een tijdelijk hype zou zijn. Zynga had waarschijnlijk gedacht snel te cashen met deze hype, maar snel cashen werkt niet in de constant veranderende wereld van mobile/casual-games. Mensen willen constant wat anders, wat nieuws. Op Facebook zie ik bijna elke week wel weer een nieuw spelletje langskomen wat iemand begint te spelen.

Je moet constant bovenop de markt zitten en dat is waarschijnlijk waar Zynga de fout in is gegaan.
Hoewel ik het eens ben met dat de meeste spelletjes zich als hypes gedragen vraag ik mij toch wel af waarom dat zo is? Ik hoor hier een aantal mensen zeggen dat dit komt door het repetitieve karakter van spelletjes echter als ik dan kijk naar angry birds dan zie ik dat daar ook in terug maar ondanks dat is dit nog steeds een van de meest succesvolle games tot nu toe.
dat logo bij het artikel doet het hem; in de prullenbak ermee.
Zo zie je maar weer hoe trends zijn, tenminste zo denk ik erover.

Een jaar geleden speelde 'we' allemaal nog bijvoorbeeld Angry Birds, hoewel er nog steeds wel gebruikers bijkomen, is alweer een deel overgestapt op iets nieuws, lees anders. Mensen vinden over het algemeen een tijd(je) iets leuk, waarna ze weer iets nieuws willen ontdekken.

Het blijft mij altijd verbazen dat (nog geen) grote bedrijven denken aan te top te blijven door op dat moment succesvolle formules (apps, games, etc.) over te nemen (voor veel geld). Ik vraag me dan ook af, is het echt de bedoeling om deze bedrijven over te nemen voor een lange periode of is het vooral snel cashen en maken dat je weg komt? :S

Anyway, het is nooit leuk om mensen te ontslaan. Helaas is dit wel de tijd tegenwoordig om (volgens eigen zeggen) kosten te besparen. Wat ik trouwens niet lees op welke afdelingen dit gebeurd? (support/sales/developers..)
Sja, het zal de gemiddelde casual gamer worst wezen, maar Zynga heeft nu eenmaal een kwalijke reputatie. Getuige de "ah jullie willen niet verkopen? dan kopieren we jullie 1:1" mentaliteit. Om nog maar te zwijgen van de achterbakse technieken om items/ingame cash verkocht te krijgen.
Achterbakse technieken? Ik ken niet al hun spelen, maar Farmville is uitstekend te doen met alleen hard werken.

@hieronder: Fuel kreeg je per dag, in mails, je vond zo nu en dan eens wat, je kon producten van anderenkopen in in fuel omzetten, je kon special gifts in fuel claimen en tenslotte is er ook nog een bezinepomp gekomen die je elke dag kon gebruiken.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 5 juni 2013 01:41]

Ik heb het al lange tijd niet meer gespeeld, maar toen ik dat wel deed was het niet echt goed te doen onder Farm Cash. Met name het bewerken van je land was niet te doen als je er aardig wat had, dat kostte gewoon veel te lang. En daar was de oplossing: tractors. Echter, die moesten dan weer op fuel rijden, en fuel was uitsluitend te koop via Farm Cash.

Er waren verder ook genoeg items die uitsluitend via Farm Cash te krijgen waren, die je dus gewoon niet kon krijgen zonder Farm Cash. Tsja, lang niet allen waren essentieel maar het drijft wel een wig tussen de gratis en de niet-gratis spelers. Het kwalijkst vond ik toch wel het tractor gebeuren, dat haalde de lol er voor mij snel af. In het begin kreeg je nog wel hier en daar wat gratis maar daar zijn ze ook snel vanaf gestapt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013