Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 23, views: 12.671 •

Asus heeft zijn nieuwste mini-desktop met bijbehorende afstandsbediening tijdens zijn perconferentie op Computex aangekondigd. De VivoPC moet gebruikers de harde schijf en het geheugen eenvoudig laten upgraden.

De VivoPC is vooral bedoeld als mediacenter en pc voor onder de televisie. In plaats van een draadloze muis en toetsenbord kan de VivoPC met de speciaal ontworpen VivoMouse bediend worden. De muis kan als conventionele optische muis gebruikt worden, maar heeft bovenop een rond touchpad dat met de duim bediend kan worden wanneer de VivoMouse als afstandsbediening ingezet wordt. Het touchpad ondersteunt multitouch en is geschikt voor Windows 8-gestures. De VivoMouse communiceert met de VivoPC of een andere computer via draadloze rf-technologie.

Asus VivoPCAsus VivoPCAsus VivoPC

De VivoPC lijkt als concurrent voor een Mac Mini of Intels NUC ontworpen, maar heeft als extra's onder meer SonicMaster-technologie aan boord voor geluidsweergave op externe boxen via audiojacks of een optische verbinding. Om media vanaf een centrale pc draadloos te kunnen streamen is de VivoPC van 802.11ac-wifi voorzien, maar intern is er ook ruimte beschikbaar voor een flinke 3,5"-harde schijf. Zowel de harde schijf, of ssd, als het geheugen zijn eenvoudig bereikbaar om upgrades uit te kunnen voeren. De pc is voorzien van een niet-gespecificeerde Intel Core-processor met geïntegreerde gpu. Verder zijn vier usb-poorten, waarvan twee usb 3.0-poorten, een hdmi- en vga-uitgang en een netwerkpoort aanwezig.

De VivoPC is voorzien van een geborsteld staal-uiterlijk en is 190 bij 190 millimeter groot met een hoogte van 56 millimeter. Prijzen en beschikbaarheid maakte Asus nog niet bekend. Asus ziet de Vivo-lijn graag gecombineerd met zijn nieuwe RT-AC68U router die wifi biedt op basis van de 802.11ac-standaard.

Reacties (23)

maar heeft als extra's onder meer SonicMaster-technologie aan boord voor geluidsweergave op externe boxen via audiojacks of een optische verbinding.
Want zoiets zit niet standaard in iedere willekeurige PC? Ieder fatsoenlijke geluidskaart vanaf tien euro heeft dat en vrijwel iedere modern moederbord heeft standaard optisch uit. Zelfs laptops worden met dual in/outputs geleverd met optische ondersteuning. Beetje standaard Extraatje dus.
Die zin is gericht op de extra's ten op zichte de Mac Mini of Intels NUC. Deze heeft, volgens het artikel, deze technologie niet en zal het geluid eerst via de tv worden gestuurd.
Gertjuhjan
maandag 3 juni 2013 13:01
Die zin is gericht op de extra's ten op zichte de Mac Mini of Intels NUC. Deze heeft, volgens het artikel, deze technologie niet en zal het geluid eerst via de tv worden gestuurd.
Het is alleen niet correct, mac mini's kunnen sinds 2006 optische audio uitvoeren dmv mini-toslink kabel in de koptelefoon aansluiting.

http://apple.stackexchang...mac-supports-mini-toslink

* On the audio output side, the 3.5-mm analog/optical combo jack was added in Mac mini models from Early 2006 and in iMac models from the iMac G5.

* On the audio input side, 3.5-mm analog/optical combo jack was added in Mac mini models from Early 2006 and in iMac models from Mid 2006. A line-level microphone or optical digital audio equipment can be connected to this port as described in this Apple support page (for the Macbook Pro).

[Reactie gewijzigd door Derpherp op 3 juni 2013 13:13]

De input blijft dan toch gewoon analoog, al denkt jou bron van niet. Kan op jou bron's link nergens vinden dat dat niet het geval is al linkt hij naar een apple support site waar het ook niet staat.
Civilian321
maandag 3 juni 2013 13:38
De input blijft dan toch gewoon analoog, al denkt jou bron van niet. Kan op jou bron's link nergens vinden dat dat niet het geval is al linkt hij naar een apple support site waar het ook niet staat.
in dit artikel hebben ze het over geluid naar externe boxen sturen. Wat heeft dat met Input te maken?
Ik zeg alleen maar dat 3,5mm naar toslink niet gelijk is aan toslink naar toslink. Met input bedoel ik dus bron.
3.5 mm naar toslink, daar zou je een ADC voor nodig hebben. Macs hebben een 3.5mm jack/mini-toslink combopoort, dus die kunnen een digitaal of een analoog signaal afgeven afhankelijk van wat voor kabel je er in steekt.
Civilian321
maandag 3 juni 2013 13:50
Ik zeg alleen maar dat 3,5mm naar toslink niet gelijk is aan toslink naar toslink. Met input bedoel ik dus bron.
Ow nu snap ik wat je bedoeld, alleen toslink waaraan ik refereer is altijd optisch. Je bent denk ik in de war met een normale (analoge) koptelefoon 3.5mm jack.

Aan de kant van de receiver heb je de alom bekende SPDIF stekker en in de Mac mini gaat een mini-toslink. Beide kanten optisch, er komt geen analoog signaal aan te pas.

Hier kan je ze naast elkaar zien, de reguliere spdif en toslink.
http://i01.i.aliimg.com/p...g_Optical_fibre_Audio.jpg

Beide hebben een gaatje waar mooi rood licht door heen kan schijnen :)

[Reactie gewijzigd door Derpherp op 3 juni 2013 15:53]

De kabel is gewoon een standaard optische kabel met een verloop en gaat dan ook gewoon in de normale optische aansluiting van de versterker Ook kunnen er digitale audioformaten worden doorgegeven.

Mini-toslink is wel degelijk gelijk aan een gewone toslink

[Reactie gewijzigd door humbug op 3 juni 2013 14:26]

Volgens engadget zitten er dus speakers ingebouwd.
Tsja, dat krijg je als je persberichten overtypt. Sonic Master is ASUS's label voor verbeterde audio, waar ze wat betere componenten en slimme speakerontwerpen gebruiken. Klinkt inderdaad verrassend goed voor laptop speakers. B&O schijnt zich er mee bemoeid te hebben.
Productpagina in fraai Yanglish hier.
Maar.... is deze passief gekoeld of niet?
Kan er bijv. een (andere-)tuner kaart in om tv ook op te nemen?
De VivoPC lijkt als concurrent voor een Mac Mini of Intels NUC ontworpen, maar heeft als extra's onder meer SonicMaster-technologie aan boord voor geluidsweergave op externe boxen via audiojacks of een optische verbinding.
Ik snap dit niet helemaal, Mac mini's kan je gewoon een mini-toslink kabel in knallen dat is ook een optische verbinding.
Hoe het met de NUC zit geen idee verder, nooit één gehad of gezien.

[Reactie gewijzigd door Derpherp op 3 juni 2013 13:06]

Het belangrijkste is in dit geval misschien nog wel een indicatie van wat dit moois moet gaan kosten.

Mijn ervaring is, dat deze machientjes vaak net iets te duur zijn, waardoor de afzetmarkt beperkt is.
Videokaart? Dit kan nog een leuke steambox wezen :)
"De pc is voorzien van een niet-gespecificeerde Intel Core-processor met geïntegreerde gpu."

intel IGPU lijkt me niet echt iets voor een steambox. maar de keus is aan u.

[Reactie gewijzigd door coolkil op 3 juni 2013 13:35]

IGP's zijn vaak niet krachtig genoeg om deftig op te kunnen gamen, en op dit moment zijn er alleen maar highend hashwells aangekondigd die een igp hebben waar redelijk op te gamen valt. En dan speel je op lage(re) instellingen, als je een steambox maakt/koopt, dan kan ik me voorstellen dat je iets meer grafische kracht vereist om games soepel op hoge(re) instellingen te kunnen spelen.
Vreemd ik wist niet dat de TiVo PVR ook van Asus waren...

Update: ik heb even in wikipedia gekeken, Tivo is niet van Asus...

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 3 juni 2013 13:26]

nou hoeveel moet ie kosten? ik gok zo'n 400 tot 500 euro. beetje duur voor een mediacentertje

des al niet te min vind ik hem wel erg mooi form gegeven. enig idee waneer deze gereleased wordt?
Jammer dat nog niet bekend is welke Haswell hier juist in zit.
Ziet er uit als een mooi alternatief voor de Mac mini om Plex Media Center te draaien. Wanneer je er Windows of Ubuntu opzet kan je via HDMI DTS-HD passthrough gebruiken, iets wat onder OSX helaas niet mogelijk is i.v.m. de beperkende API's op dit gebied.
zou mooi zijn als asus die remote ook los aan gaat bieden.. ziet er goed uit!