Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 200, views: 45.113 •

De startknop die zeer waarschijnlijk in Windows 8.1, ook bekend onder codenaam Blue, zal verschijnen, gaat mogelijk toegang bieden tot een nieuwe view in het startscherm. Deze All Apps-view zou alle applicaties tonen zonder het gebruik van tiles.

Dat meldt de doorgaans goed geïnformeerde Microsoft-watcher Mary Jo Foley op basis van anonieme bronnen. In de laatste 'Milestone Builds' die toewerken naar de publieke Preview-versie van Windows 8.1 zou, zoals geruchten al enige tijd aangeven, een startknop op de desktop zijn te vinden. Ook is de optie om direct naar de desktop te gaan na het opstarten aanwezig, waardoor het startscherm wordt overgeslagen.

Als de gebruiker de startknop, die hetzelfde uiterlijk zou hebben als de startknop in de charms bar, aanklikt, zal hij naar het startscherm worden gestuurd. Daarbij is een nieuwe view beschikbaar, All Apps geheten. Deze toont een lijst van geïnstalleerde applicaties zonder de kenmerkende tiles. De gebruiker zou deze lijst ook kunnen ordenen, waarbij de meest gebruikte apps bovenaan getoond worden. De All Apps-view samen met de comeback van de startknop zou gebruikers een 'ervaring' moeten bieden die lijkt op de startknop uit eerdere Windows-versies.

Volgens de bronnen van Foley zal Windows 8.1 ook de mogelijkheid krijgen om een achtergrondafbeelding ook in het startscherm te tonen. Zo zou de gebruiker minder 'afgeschrikt' worden als deze de desktop verlaat en in het app-geörienteerde gedeelte van Windows 8.1 komt. Microsoft wil niet reageren op de informatie. Vanaf 26 juni zullen de wijzigingen goed zichtbaar worden als Microsoft op de Build 2013-conferentie de Preview-versie zal uitbrengen.

Microsoft Windows 8.1 start Microsoft Windows 8.1 blue

Reacties (200)

Reactiefilter:-12000183+1108+213+30
Nu nog Aero Glass terug en ik ben compleet tevreden :)

EDIT: Glass toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Crazy4ever op 29 mei 2013 21:54]

Ik heb een beetje nieuws voor je: Aero is sinds Windows Vista nog niet weg geweest. Als je Glass bedoelt, kan je dat ook gewoon terug installeren, Windows is nu eenmaal zo lief om je die vrijheid te geven (de Aero Glass bestanden van de Release Preview werken perfect in Windows 8 RTM).
Ja, in de rtm.
Maar zoek nu eens naar glass voor windows OEM 2013...
Bijv. deze: http://www.howtogeek.com/...ransparency-in-windows-8/

Windows 8 official is dus van glass ontdaan aldus die bron en je kan het slechts bij benadering en via omwegen zo instellen dat e.e.a. er weer op lijkt, met de nodige ongewenste effecten zo nu en dan..
Ook de nieuwe versie van WindowBlinds zou Aero Glass terugbrengen: http://www.neowin.net/new...he-beta-of-windowblinds-8
Maarja, is wel weer een extern programma...
Inderdaad, hier ook, een topper WB 8 beta....met Aero glass en meer. :)
Daar werkt het ook gewoon op. M'n zus heeft het draaien :).
"Windows is nu eenmaal zo lief om je die vrijheid te geven" ? 8)7
Wat moet je nu toch ,met die eyecandy?
Het is niet alleen eyecandy dat weg is. Ze hebben ook al het 'pseudo-3D' weggehaald waardoor totaal niet meer duidelijk is wat klikbaar en niet klikbaar is. 'Knoppen' zijn niet voor niets uitgevonden... In Windows 8 is alles 'plat', wat gewoon een stap terug in useability is. Alleen maar om er 'modern' uit te zien.
Persoonlijk vind ik het heerlijk dat glass weg is. Met name in windows 7, waar ook in full-screen aero aanstond werd ik alleen maar afgeleid door beelden die erachter stonden. In vista was dit minder, omdat het (in ieder geval in de titelbalk) uitschakelde bij fullscreen. Niet dat ik het merkte, want uitschakelen deed ik in het algemeen al...

En wel/niet aanklikbaar is makkelijk te zien. Open je explorer maar eens: grijs = niet aanklikbaar, kleur = aanklikbaar.
hoezo zichtbaar in fullscreen?

als ik iets fullscreen draai dan zie ik niks van windows. kan je een screenshot geven van wat je bedoeld? :s
Orian bedoelt waarschijnlijk gewoon gemaximaliseerde vensters.
Zelfs dan is er nog weinig te zien van Windows zelf. Bij grofweg 99% van de applicaties is de balk bovenin (die transparant is) niet veel dikker dan de min-max-close knoppen.

Heb zelf een aantal Rainmeter widgets draaien, maar zelfs die krijgen het niet voor elkaar om er door heen te 'storen'...
die transparantie was ook met 1 klik weg te halen.
Maar het voordeel van Windows 7 is dat je zelf de keuze hebt.. Je kunt 'glass' uitzetten bij windows 7 als je dat wilt..

nadeel van windows 8 is dus dat het hele 3D effect weg is en we weer terug af zijn bij windows 1 wat ik afgrijselijk vindt..
Deze interfaceveranderingen zijn volgens mij ook niet gedreven door inhoudelijke afwegingen of functionele verbeteringen. Na deze opmerking weet ik zeker dat drie mensen mij met opgeheven vinger kunnen wijzen op pages met de diepere filosofie achter de Windows 8 interface.

Toch denk ik dat je echt een punt hebt als je zegt dat "mode" een belangrijke drive is voor interfaces. Deze overdenking slaat trouwens terug op alle interfaces, niet alleen die van Windows 8. Ik zou het best interessant om al die motivaties van die interfaces van de afgelopen decennia eens naast elkaar te leggen. Vermoedelijk zijn er heel wat varkenscycli in de vormgeving van de bouwelementen te herkennen. We moeten niet vergeten dat voor software de interfaces de verpakking van het produkt zijn. En een softwarebouwer heeft er alle belang bij om je te communiceren dat alles vernieuwd, veranderd en modern is. Daar willen wij ons toch mee associeren. Niemand wil toch achterlopen? Heel jammer alleen als je als individu gesteld bent geraakt op de vorige interface.

Toch moet die Metro interface niet geheel tot "mode" worden gemarginaliseerd. Microsoft heeft hiermee echt wel een dappere sprong genomen. Zo dapper dat het bedrijf er achteraf zelf wat van is geschrokken. Toch zijn ook frontends (om die metro interface maar even een naampje te geven) ook aan mode onderhevig. Zo kon ik uit een phone draad optekenen dat de Apple iphone interface al behoorlijk begon te "verouderen". Dat begrip verouderen zou ik eens gerationaliseerd willen zien. Ik ben benieuwd of er dan wat van over blijft. Die Apple interface was toch voor gebruik geoptimaliseerd? Kan het dan "beter"? Hebben mensen tegenwoordig 20 twee maal zo dunne vingers en vijf ogen met een grotere resolutie dat de randvoorwaarden zijn veranderd?
Je hebt helemaal gelijk, het is mode. Nog vers in mijn geheugen ligt de "grunge" trend van enkele jaren geleden in web design. De trend was om allerlei ingewikkelde textures toe te voegen, zodat de UI niet zo plat leek.

Juist, het was te plat, en nu gaan we daar na terug. Ik ben er niet op tegen, maar het is een trend, niet meer dan dat.

Ik vind overigens dat Microsoft hierin te ver gaat. Als voorbeeld Office 2013. ALL CAPS als headings op een witte achtergrond waarbij het niet meer echt duidelijk is waar een menu ophoudt en de content begint. Spuuglelijk en slechte usability.

Ik heb ook kritiek op de app iconen van de tiles, welke een zogenaamd negatief design hebben (een uitsnede) in een monotome kleur. De consistentie is misschien wel goed, maar de herkenbaarheid van al die witte iconen is niet al te best.
en toch het "modern" GUI vind ik er zo Windows 3.10 uitzien.

en het gebruik nog meer.
Ik denk dat de wijziging van de GUI niet zozeer een modeverschijnsel is. Ik denk dat de wijziging van de GUI van windows een modetrend veroorzaakt heeft. Aan de "eyecandy" van windows wordt al decennia gesleuteld. Nu alles het web op gegooid wordt blijkt die evolutie een belemmering voor de performance van de software. Bandbreedte blijkt een bottleneck te zijn voor een mooie GUI. Dus weet je wat? We flikkeren al die eyecandy er in 1 versie weer uit, en noemen het "de mode"...
Je kan in Aero gewoon de transparantie instellen/uit zetten.

Verder moet ik ook zeggen dat, hoewel ik van minimale interfaces houd, het bij windows8 wel erg kort-door-de-bocht vind...
Ik mis het ook totaal niet. Ik persoonlijk hou juist van dat platte :)
Ik ook! ik vind de interface een grote vooruitgang hoewel ik voor installatie en na de proefversies mijn bedenkingen had, waren na twee weken met de final die twijfels compleet weg. Als ik nu op mijn werk in Windows 7 werk vind ik die interface zo achterhaald, echt gek want ik was helemaal weg van windows 7. Maar als ik nu moet kiezen kies ik 100% direct voor windows 8!
Ach, als deze UI change het ergste is wat nu in Windows 8.x nog over te klagen is, denk ik dat het wel meevalt. De visuele veranderingen tussen Windows 7 en Windows 8.x qua desktop shell, zijn niet groter dan die tussen Windows Vista en Windows 7, of Windows XP en Windows Vista.

Zoals altijd zijn er mensen die het oude beter vinden, en andersom.

Los van die grafishe shell, is echter Windows 8 desktop een verademing. Betere progress bij copieren en een fantastische taakbeheer. De nieuwe layout leer ik dan wel mee leven!
Juist op mobiel vlak merk je dat knoppen verouderd zijn. Gebruikers zijn steeds meer gewend om op alles wat ze zien te kunnen klikken. Iets hoeft er niet meer als knop uit te zien om aan te kunnen geven dat er een bepaalde interactie mogelijk is.
Het is in het begin een verandering die wat gewenning kost voor sommigen maar voor velen juist zeer natuurlijk komt. Zij zijn al gewend om overal op te kunnen klikken, dat kan op hun mobiel ook.
Er zijn heel veel dingen anders niet klikbaar, neem bijvoorbeeld deze reactie. Ik kan overal op klikken, maar niet op mijn icoon. Op de pc zie je dat snel zat omdat je muis niet veranderd, maar een smartphone kom je er pas achter als je er op klikt, of eigenlijk na 2 keer, want wellicht klikte je de eerste keer mis.
Gebruikers zijn steeds meer gewend om op alles wat ze zien te kunnen klikken.

Merk verder op dat deze trend niet van Windows 8 is, maar juist in Windwos 7 begonnen.

In Windows 7 is het befaamde Window-menu bijvoorbeeld standaard verborgen. Klink je echter links in de hoek op een Windows 7 window, is het menu er nog steeds.

Niet helemaal vergelijkbaar, maar ook kent Windows al jaren op talloze plaatsen 'verborgen' context menu's.

Wie de evolutie van Widnows 95 naar Windows 7+ ziet, ziet dat het platter maken en weghalen van knoppen welliswaar een grote vlucht genomen heeft in Windows 8 (ivm touch) maar niet een revolutie is. Enkel een geaccelereerde evolutie.
Persoonlijk moet ik zeggen dat ik het juist heerlijk vind dat al die 3d effecten weg zijn. Het geeft een enorm veel rustigere werkomgeving, dit is juist een van de dingen waar ik erg naar uit zat te kijken bij Windows 8. De hele 'platte' werkomgeving is voor mij persoonlijk best een verademing.

Daarnaast zijn er genoeg tools en programmaatjes te krijgen om windows volledig aan te passen naar hoe jij er graag mee werkt :)
Tja, maar die 'platte' werkomgeving kon je ook al zo instellen in alle voorgaande windows, maar nu heb je geen keuze.. En laat ik nou graag zelf willen uitmaken of ik plat wil of 3D en niet 1 of andere achterlijke designer die zijn eigen smaak wil doordrammen...
Ik word persoonlijk dan weer totaal niet rustig van die legoblokkendoos op mijn scherm, in alle kleuren van de regenboog.

Start ik een programma op in Win8 dan word ik getrakteerd op minimaal 1 enorm gekleurd vak zonder enige functie, een dikke vette balk met de titel van het programma erin, weer met een felle kleur... wat MOET ik met die onzin? Het heeft nul functionaliteit, voegt niets toe en neemt bakken met sceen real estate in. Er wordt ook onnodig gespeeld met lettertypen en de grootte daarvan. Er is geen eenvoud te vinden, want elk 'stukje windows' is tot aan de millimeter gestyled. Maar ik gebruik een OS echt niet als een modecatalogus, ik gebruik het om dingen gedaan te krijgen. Ik zoek functionaliteit, en daar hoeft echt geen jasje omheen met allerlei variaties in lettergrootte en grote lege vakken ten behoeve van de 'esthetische voordelen'. Ik kan eigenlijk niets anders dan concluderen dat Win 8 een beetje een hipster windows is; 'kijk mij eens goed bezig zijn op mijn touchscreen, en wat ziet het er allemaal hip uit'.

Microsoft draait zelfs al bij... Win 8 is een fiasco geworden en nu krijg je een update waarmee je feitelijk gewoon Win 7 in veredelde vorm gepresenteerd krijgt. Nuff said.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 30 mei 2013 13:22]

Om dezelfde reden dat men een auto koopt met mooie laklaag, films liever met mooie sfx ziet ipv in ascii-karakters, opgedofde productverpakkingen van A-merken in de supermarkt sneller worden meegenomen en snoepjes tegenwoordig niet meer massief en bruin of zwart zijn, maar doorzichtig, gekleurd, met verlopen en meer.

Daarom heet het ook eyecandy: je oog wil ook wat.
Ietwat alle dingen die je opnoemt zijn dan ook totaal geen omgevingen waar je in moet werken. Naar auto's kijk je veel, naar films kijk je. Maar kijk jij constant naar de randen van je vensters? Die dingen zijn niet bedoelt om steeds aandacht te trekken.
Juist daarom vind ik Glass zo prettig; ze vallen naar mijn mening amper op.
In tegenstelling tot de randen in Win8, waarbij je bij een andere kleur dan wit gelijk een harde (en dus veel opvallendere) omlijning hebt.
Ietwat alle dingen die je opnoemt zijn dan ook totaal geen omgevingen waar je in moet werken. Naar auto's kijk je veel, naar films kijk je. Maar kijk jij constant naar de randen van je vensters? Die dingen zijn niet bedoelt om steeds aandacht te trekken.
Sorry, maar die dingen trekken ook niet steeds mijn aandacht..... En ik heb zelf erg last dat ik bij het minste of geringste al afgeleid bent. en laat ik je zeggen dat ik me meer stoor aan de Windows 8 look (en meer afgeleid ben hierdoor) dan met de voorgaande windows...

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 29 mei 2013 21:13]

Het zou met die verschillende meningen voor MS wat dat betreft heel interessant zijn om voor een toekomstig OS ten aanzien van de interface aan de zijlijn te gaan staan en enkele gebruikers profielen naast elkaar te ontwikkelen en die aan de gebruikers aan te bieden.

Maar ja, hoe ga je dan communiceren dat je OS echt vernieuwd is?
Je maakt gewoon reclame met 'nu we met W8 geleerd hebben dat onze wereldvreemde visie de meerderheid van onze klanten stoort, kan je in W9 ZELF kiezen hoe je wil dat Windows eruit ziet!' En ze laten mensen kiezen tussen alle mogelijke layouts van de tabletview van W8 tot het blokkerige W95. En dan kan er niemand nog zagen.
Misschien moet MS juist eens stoppen met proberen populair te zijn en gewoon een solide product leveren dat op alle apparaten perfect te integreren is. Windows was altijd het systeem dat zich een beetje wist te onttrekken aan de 'eco-systemen' die fabrikanten de laatste jaren lanceerden. Dat moet MS blijven doen. Laat Windows het Android zijn dat nooit problemen heeft, en ze zullen altijd een groot marktaandeel behouden.

Noem mij nou eens 1 reclame uiting waarin een poging van Microsoft om goed over te komen, ook echt lukt. Het bedrijf kan dat gewoon niet, alles ziet er nep, gekunsteld of te gemaakt uit. Elk stukje promotie is een kotspartij waard zo slecht is het. (voorbeelden? Elke verschijning van Steve Ballmer, communicatie over IE7/8/9, Windows Phone, eigenlijk alles behalve Xbox)

Het enige van Microsoft dat ooit cool werd, is de Xbox. Verder is Microsoft bij uitstek het saaiste en minst coole bedrijf ter wereld. En juist daarom gaat een dergelijke aanpak als met de metro UI ook niet werken. Microsoft kan geen enkele consument overtuigen dat hun manier 'cool is', al ontwierpen ze het coolste UI ter wereld.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 30 mei 2013 13:31]

Laat Windows het Android zijn dat nooit problemen heeft, en ze zullen altijd een groot marktaandeel behouden.

En toch koopt de klant inmiddels meer al tablets dan PC's ...

De feiten weerspreken dus je theorie.
Maar een desktop en notebooks zijn geen tablets! En ook geen veredelde tablets!

Dus heeft een tablet OS niets te zoeken op een desktop. Zo simpel is het.
Door in plaats van mensen je 'vernieuwing' door de strot te duwen ze de keuze te geven of ze deze willen aanvaarden / uitproberen? :)
En met meerdere use cases zijn er dus ook emerdere 'nieuwe' omgevingen om uit te kiezen. Voor elk wat wils dus...

Of gaat het nu wel erg hard op Linux lijken?
Je PC verbeteren naar een sneller, veiliger en beter besturingssysteem.
En wat is er dan volgens jou sneller veiliger en beter?

Win8 is alleen maar "anders".
Imho, ik ben echt wel fan van WIndows 8 en begrijp niet vanwaar al de 'hate' komt ;-)
  • Sneller: daadwerkelijk sneller naar mijn ervaring, vooral ook bij het opstarten, stand-by en afsluiten. Ook bliksemsnel en stabieler om uit stand-by te halen
  • Langer op de batterij
  • Mooier, moderner: wederom naar mijn mening
  • Betere integratie met tablet, mijn volgende thuis-PC zal dan ook een windows 8 tablet met docking station worden. (zal ik zometeen uiteenzetten)
  • Betere taskmanager
  • meer no-nonsense interface --> productiever (bv delete = delete, niet meer 'weet u het zeker?', bestandsextenties, verborgen bestanden aan-uitvinken in de ribbon... net alsof iemand bij MS mij persoonlijk hoorde klagen.) etc..
  • Weg met oude knullige, bloated en zwaar gedateerde startmenu, eindelijk enkel de apps die belangrijk voor mij zijn in beeld, en geen waanzinnige lijst met met nutteloze submapjes met uninstallers en help files
Als je WIndows 8 als desktop-os gebruikt, zal je niet zó veel wijzigingen zien, inderdaad, maar ook daar blijft het een beregoed OS.

Maar het wordt vooral interessant eens je alle functies op een tablet begrijpt (bvb swipe down = sluiten app of snap links/rechts, rechtsin swipen = charms, linksin swipen = appswitch, lichtjes bovenaan naar beneden swipen is rechterklik/menu in 'apps' etc... de globale zoekfunctie, de settings altijd op dezelfde plaats...

Sorry, maar dat werkt echt supergoed, als het in je vingers zit en daarmee bedoel ik meer dan 2 minuten in de Media Markt ermee spelen. Je moet het gewoon tijd geven, even aan wennen, en de tablet niet vastpakken en een iPad of android verwachten. Na verloop van tijd -op een tablet- zit je zelden nog in het bureaublad, en daar ben ik van verschoten. MS heeft het echt wel knap gedaan, zoveel functionaliteit, en toch heel gebruiksvriendelijk, en een perfecte mix tussen tablet en desktop. Ik heb pas een Android Tablet besteld en ben echt wel fan van Android, iPads zijn ook knap, maar met een windows Tablet die ik één weekend van m'n vader mocht lenen, die je kan docken en aan een externe monitor of TV met toetsenbord en muis kan hangen (HP ElitePad 900) dat is gewoon een bangelijk alles-in-één apparaat van superhoge kwaliteit, waarom nog een laptop kopen of zelfs een desktop, als je er alleen kantoorwerk/huis-tuin- en keukencomputerwerk op verricht? Dat kan dit soort tablet perfect aan, perfect stil, met 8u batterij of meer...

Voor het stevige designwerk staat m'n trouwe workstation uiteraard klaar ;-)

Wat ik maar wil zeggen: Laat ons aub stoppen met Windows 8 af te knallen omdat we "die nieuwe interface niks vinden" of omdat het juist "niet zo waanzinnig verschillend is met Windows 7" (deze 2 zijn dan eigenlijk nog een contradictie van mekaar 8)7 )

Nee serieus, pak eens zo'n degelijke tablet vast; bekijk een paar tutorials of kijk bij iemand die er al wat ervaring mee heeft, en je zal snel inzien hoe goed het werkt. Geef het gewoon een eerlijke kans.

En nee, ik werk niet voor Microsoft }> Ik zeg het iOS en Android zijn ook erg leuk, maar het kàn gewoon amper of niet concurreren met een desktop OS zoals windows ... of Mac OSX.
Ze hebben hun best gedaan om de UI van Windows 8 te vernieuwen (innoveren?). Het is een persoonlijke keuze of het je bevalt of niet. Niet iedereen heeft eenzelfde workflow voor zijn dagelijkse taken.

Wat ik hen wel kwalijk neem is dat ze er nog altijd niet in slagen om onder de motorkap eens werk te maken van hun OS:

- Nu start het snel op, maar zal dat over twee jaar nog steeds zo zijn? Mijn Windows 7 startte vroeger ook snel op, na amper 2 jaar helaas niet meer ... hoewel ik er amper software op installeer en het 'correct' onderhoud. Ik heb de indruk dat updates en service packs de werking telkens weer logger maken.

- Lopen de profielmappen nog steeds vol met allerlei rare data / roaming / temporary files ... ?

- Hoeveel jaar gaan we nog 32 en 64 bit versies uitbrengen?

- Waarom moet een os op een tablet meer dan 10Gb aan ruimte hebben?

- Moet er nog steeds gedefragmenteerd worden? Is dit mijn taak als gebruiker?

- Zit er nu eindelijk software in het register dat fouten opspoort of moet ik nog altijd ccleaner installeren? Is dit mijn taak als gebruiker?

- Waarom werkt niet alle software van W7 onder W8? In ons geval gaat het over braille en spraaksynthese. Volgens de firma nog steeds geen support te krijgen bij Microsoft ... of dit waar is laat ik in het midden, maar de klant is alweer de dupe en mag dus nog op zoek gaan naar een W7 toestel.

In OSX ondervind ik ook (kleine) ergernissen, maar die bevinden zich zelden onder de motorkap, eerder in de UI. Bijvoorbeeld: waarom kan ik niet knippen en plakken in de Finder.
Ze hebben hun best gedaan om de UI van Windows 8 te vernieuwen (innoveren?). Het is een persoonlijke keuze of het je bevalt of niet. Niet iedereen heeft eenzelfde workflow voor zijn dagelijkse taken.
Klopt, maar dan moeten ze niet de gebruikers van tablets centraal stellen en alle andere gebruikers de werkwijze en gebruiken van de tablet door de strot te duwen.

Iedereen heeft het wel over de desktop van W8, maar W8 bestaat meer dan alleen uit die desktop omgeving.

Velen zijn het niet met mij eens, maar MS wilt inderdaad alleen met die Metro verder gaan, dat mensen geen programma's meer kopen, maar via de appstore programma's huren.

De reden dat de desktop zo "kaal" is, is omdat die juist geoptimaliseerd is voor het tablet gebruikt: bediening via touchscreen.

Als MS nu van de gehele gedachte van de tablet en touchscreen bediening af zou stappen en verder gaan met Windows 7, zijn we al beter op weg.
Defrag en ccleaner? Zijn er echt mensen die dat nog gebruiken?
Meen je serieus dat je dat gebruikt of gebruiken moet?
Is echt al tijden niet meer nodig. Draai meerdere computers met Windows 8 en merk niks vertraging.

Misschien moet je Windows 8 gewoon eens zijn gang laten gaan in plaats van zelf te gaan "prutsen".
En dan kan je nu met Windows 8 ook altijd nog eens je installatie "verversen".
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 30 mei 2013 02:10]

Je leest het niet goed.

Bram Perneel bedoelde, hoe ik het lees, Moet ik CCleaner of Defrag gebruiken onder W8? Ik weet niet of MS software zoals deze geintegreerd heeft of dat die deze helemaal niet meer nodig hebt.
Hij stelt dat er niets veranderd is. Dan weet je gelijk hoe je zijn vraag moet lezen ;)
Ik weet niet of MS software zoals deze geintegreerd heeft of dat die deze helemaal niet meer nodig hebt.

Zit ingebouwd in het OS. Als je wilt kun je via enige klikken de tools ook handmatig starten, maar 'out of the box' worden deze automatisch af en toe gerunt./

Op SSD's de 'lege ruimte' optimalisatie, op klassieke disk een bepaalde set van defragmentatie en consoidatie algorithmen. Niets aan doen dus, en je OS laten regelen is voor 99% van de gebruikers dus voldoende.

Verder heeft Windows 8 'fast boot' wat een combinatie is van bepaalde hardware niet dubbel initialiseren en een mini-hibernate functie voor de kernel. Windows 8 boot daar door echt sneller dan Windows 7 op veel hardware, inclusief al iets oudere hardware.
W8 onder de motorkap niet gewijzigd ?? Het aantal core processen is anders behoorlijk teruggebracht om maar iets te noemen.

Defragmentatie ? Onder w7 hoef ik al niet meer te defragmenteren, onder w8 ook niet.

Er is ongetwijffeld software die bij uninstall niet het register opruimt, maar of het gebruik van cccleaner onder correct onderhoud valt ? Overigens komt rommel in het register meer door de applicatie developpers dan door microsoft.

Zolang er mensen zijn met niet al te oude 32 bits hardware blijft microsoft met een 32 bits versie komen. Ik verwacht echter dat dat niet meer zo heel lang zal zijn.

Profielmappen zullen zeker nog gedeeltelijk vollopen met data (de map appdata). Dat die map in het profiel staat is niet zo verwonderlijk omdat het data betreft voor die betreffende gebruiker. In hoeverre die volloopt ligt weer meer aan de ontwikkelaar van de applicatie die er gebruikt van maakt dan aan ms.
Heb je ook een lijstje met de nadelen en eigenaardigheden ?

Je doet zo je best om alle voordelen naar voren te brengen, dan is het toch een eitje om even d eminpuntjes aan te stippen. Je weet wel, al die dingen die al genoemd zijn en nee, dat gaat echt niet alleen over een lullig startknopje.

Ga zelf al die nadelen hier niet benoemen, daar ik voor mezelf al weet dat er genoeg zijn. Genoeg, om niet over te willen stappen. Ondanks al die prachtige verbeteringen waarover je spreekt.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 30 mei 2013 01:04]

Inderdaad, daar heb je echt gelijk in. Het is wat eenzijdig
  • IE 10 heeft toch nog behoorlijk wat 'quirks' je kan compatibility mode gebruiken, maar da's ook geen oplossing vind ik
  • Sommige stuurprogramma's van "detail-hardware"(fingerprintreader, quickbuttons e.d.) werken bij m'n HP elitebook niet... (ik kan de software ook niet vinden op de site)
  • De default setting is dat drivers waarmee geknoeid is niet mogen/kunnen worden geïnstalleerd, ook niet met een 'weet u het zeker'. Deze irritante "beveiliging" moet je dan in een redelijk complex pre-boot menu gaan uitzetten. 95% vd gebruikers zal hier alleen maar door gefrustreerd geraken, want sommige oude of unsigned drivers zullen niet installeren
  • Standaard staat "zoeken op Apps in eigen taal" aan, waardoor je maar 0,5% van de Apps vindt die er echt zijn..., even dat vinkje uitzetten en je hebt een waardige App-store... wederom een belachelijk domme beslissing van Microsoft.
  • Microsoft maakt het nodeloos moeilijk door geen duidelijke introductie/tutorials te pre-installen. Heb alles maar spelenderwijs moeten ontdekken, met in het begin veel frustraties...
  • Momeneel kan het soms verwarrend zijn "waar stel ik wat in?" in de mix tussen Modern-UI settings en de klassieke control panel. maar met globaal te zoeken in settings is het meestal wel snel(ler) gevonden (dan in windows 7)
Voor de rest kan ik er zometeen geen bedenken.
Het zijn vooral slechte beslissingen van MS me dunkt.
Het is dan ook een OS geschikt voor tablet. Niet voor een Desktop.

Bloated startmenu (W7 en ouder) : Je kan zelf bepalen wat er in staat en waar. Niets houdt je tegen een eigen mapje te maken waar je de nauwelijks gebruikte software in plaatst.
In het modern ui start scherm kan ik ook volledig zelf bepalen wat er in staat. Ik kan tiles onderverdelen in groepen en die groepen een naam geven. Apps die ik het meeste gebruik zet ik in de eerste groep. In de all apps view zie je daarnaast de vertrouwde mappen uit het 'oude' startmenu
Als je een SSD hebt.. ik zelf heb een Samsung 830 op Sata3. En ik merk geen verschil in het fysiek opstarten tussen Windows 7 en 8.

Misschien als ik er een timer bij hou... Maar het opstarten van Windows 8 zeg ik geen WOW tegen.

Daarnaast zitten er idd hele leuke features in de desktop omgeving. Jammer dat ze dan die hele Metro UI erover heen moeten smeren. Zonde van mij betreft.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 30 mei 2013 07:16]

Je hebt helemaal gelijk, Win8 op tablets is een uitkomst.

Win8 op een desktop is gewoon tacky as hell... Ja, hoezee, we hebben een boot-tijd besparing van 3 seconden... die je vervolgens weer kwijt bent om op je gewone desktop te komen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 30 mei 2013 13:43]

Heel goed en duidelijk uitgelegd. Zodra je uit de standaard pc beleving weggaat is de nieuwe interface alleen maar een voordeel.
Ik heb sinds een paar dagen een Acer Iconia W700, dat is een full HD full Windows 8 tablet plus keyboardcover, en dan zie je pas hoe makkelijk die nieuwe interface werkt. Als tablet werkt het perfect met de vingers, als pc werkt het prima met de desktop plus muis en keyboard. Heel erg handig.
Wat de platte interface betreft: ik vind hem duidelijk en informatief, maar dat is ook maar een mening. Dat is ook de reden dat ik Windows Phone prefereer boven Android: duidelijk en informatief.
Sneller: vergeleken met mijn Win 7 op SSD heb ik nog niet veel verschil kunnen merken.
Veiliger: Het is en blijft Windows; Win 7 voldoet ook nog prima...
Beter: Ligt er net aan wat je beter vindt; ik vind de interface bijvvoorbeeld totaal niet werken. Naar mijn mening is Win 7 dus 'beter'.
Dus Windows 95 voldoet ook prima, het is tenslotte Windows en dus toch altijd even "slecht" beveiligd...

Man, open je ogen eens, als het er op aankomt zitten er meer lekken in Linux dan in Windows. Ik vraag me dan ook echt af of je Windows 8 al ooit getest hebt op die zelfde machine. Het lijkt mij eerder van niet.
Wat je nu zecht slaat werkelijk nergens op. Je reageert als een W8 fanboy die niet anders kan zien dan W8.

Jij mag je ogen anders ook wel openen en je opstellen voor andermans ervaring/mening. Als Raventhorn het zo ervaren heeft wie ben jij dan om te zeggen dat dit niet zo is?

En W8 heeft iets minder beveiligings lekken dan W7(?) maar W7 word nog steeds ondersteund en gepatch, W95 niet dus ga niet overdrijven,

Mijn ervaring met W8 is ook ronduit slecht te noemen. Ik kan niet wennen aan de "teletubbie" interface. Heel leuk dat het zonder SSD iets sneller opstart dan W7 maar dat weegt niet op tegen de vervelende interface en het openen van programma's in een geheel ander window. Ik heb werkelijk waar een hekel aan die "powerpointachtige" slide-ins en switches die W8 uit zn hoed tovert. probeer je 2 schermen naast elkaar te zetten en dan heb je een kwart en driekwart scherm.

Na dit 2 maand op mijn Laptop te hebben gedraait was ik het zo ongelofelijk zat vergeleken met W7. die zogenaamde "Beveiligingslekken" neem ik dan wel voor lief. daar heb je dan ook een Firewall en Virusscanner voor.

Edit: Typo's

[Reactie gewijzigd door nieck1992 op 30 mei 2013 09:00]

Er wordt nu gesuggereerd dat W7 heel onveilig is. Dat is ronduit absurd. W7 is zo veilig als het maar wezen kan.
Veiligheid is relatief, maar er is helemaal niets dat Win 8 veiliger zou maken dan Win 7. Dus dat is inderdaad geen argument om voor Win 8 te gaan. Sneller ook al niet, zijn we achter, want dat verschil is te minimaal.

Blijft over: persoonlijke voorkeur. Laten we het daarbij houden? Ja toch.
Het grappige is dat je dat helemaal niet hoeft. Je hebt gewoon je desktop. Verander wat bestands extenties en je ziet helemaal geen Metro apps en powerpoint slides meer.
Verbazingwekkend dat een beetje tweaker dat na 2 maanden niet door heeft. En kan je het niet kan aan passen naar je wensen dan is te snappen dat je niet blij bent. Maar waar ligt dat aan? Aan het OS of dat mensen niet verder kunnen of willen kijken als hun neus lang is. Ik denk eerder het laatste en het verbaast me dan ook dat regelmatig mensen iets beweren over het gebruik van `acties` in Windows 8 dat iets niet lekker werkt en vervolgens er gewoon een simpele manier voor is. Zelfs van mensen waarvan je zou verwachten dat ze iets verder kijken als hun neus lang is.
Ik lees regelmatig dit soort reacties hier en op sites zoals bijv. Neowin. Als je dit en dat en dat aanpast nou dan werkt het prima of bijna hetzelfde. Dat neemt dus niet weg dat een aantal dingen raar zitten in Windows 8 en bepaald geen verbetering zijn t.o.v. Windows 7.

Als ik een nieuw OS zie dan wil ik enthousiast worden van de nieuwe features en verbeteringen. Met Windows 8 zijn we nu vooral bezig met "hoe hack ik het terug naar Windows 7". Dat is geen vooruitgang voor de gebruiker of je nou tweaker bent of niet.

Microsoft heeft de boodschap van de consumenten ontvangen, het team is met Windows 8 net even TE los geslagen en is dit nu met de staart tussen de benen de boel aan het fixen in Windows 8.1.
Dus Windows 95 voldoet ook prima, het is tenslotte Windows en dus toch altijd even "slecht" beveiligd...
Dat je niet gelijk MS-DOS 1.0 pakt :) Die is nog net iets ouder ;)

En nee, Windows 95 voldoet niet; simpelweg omdat het dermate verouderd is dat de ondersteuning is opgehouden, waardoor bestaande beveiligingslekken niet meer worden aangepakt. Dit is met Windows 7 nog wel het geval, vandaar dat naar mijn mening Win 7 wel 'voldoet'.
als het er op aankomt zitten er meer lekken in Linux dan in Windows
Waarom draaien dan zoveel bedrijfskritieke systemen op Linux?
Heb je daarnaast nog enige vorm van onderbouwing waarom Linux meer gaten zou bevatten dan Windows? Of komt dit slechts omdat Linux opensource is?
Ik vraag me dan ook echt af of je Windows 8 al ooit getest hebt op die zelfde machine. Het lijkt mij eerder van niet.
Helaas, hier zit je er naast.
Het heeft me flinke moeite gekost om me er toe te zetten het toch maar eens te proberen; maar na een paar uur heb ik alles weer geformatteerd en ben ik terug gegaan naar Windows 7. Voornaamste reden: de 'nieuwe' interface.
Daarnaast nog een aantal softwarepakketten die helaas noodzakelijk zijn maar niet willen installeren onder Win 8.
Wat moet je nu toch ,met die eyecandy?
Ik kijk op de werk grotendeels van de dag tegen vensters op mn beeldschermen aan, dan mag ik toch op zn minst verwachten dat het er fatsoenlijk uitziet ?

Daarnaast is jou'n opmerking zo'n klassiek geval ik vind het niks dus anderen hebben er ook maar niks aan.
De driver-bibliotheek van Windows 8 is een voortboorduring op die van Windows 7. Alles wat daar op draait, draait ook gewoon op Windows 8. Ik ben werkelijk waar nog niets tegengekomen wat wel op Win7 werkt, maar niet op Win 8.
Over wat voor obscure Hardware gaat dit dan?
Obscuur?

Mag ik van jou de 64bit drivers voor mijn Soundblaster X-Fi ?
Ja, Soundblaster is hierom berucht, ik herken je issue met die Soundblaster X-Fi. Maar om vergelijkbare redenen staat er hier in huis een XP pc om de mechanisch nog volledig functionerende scanner in bedrijf te houden. Waarom is het toch een geaccepteerd verschijnsel is geworden dat computerhardware na 3 - 4 jaar oud is en geen support meer hoeft te hebben???

Mischien eens een publieke "name and shame" site oprichten waarop mensen, voordat ze nieuwe hardware gaan aanschaffen, kunnen kijken of producenten een goede staat van dienst hebben op het gebied van support. Een mooie duurzaamheidsdoelstelling.

Dit issue ligt meer bij de hardwarebouwer dan bij de OS-bouwer. Niemand vraagt de hardwarefabrikant een apparaat te maken dat compatibel is met Windows, Linux of IOS. Dit is een besluit dat een hardwaremaker zelf neemt, en voor verantwoordelijk is.
Maar martinspire zegt toch net dat het voortgeborduurd is op Windows 7 model? Dan is het toch back compatible? Hij zegt dat alles op Windows 7 ook op Windows 8 draait. (natuurlijk weten we uit praktijkervaring dat dat dus ECHT niet zo is.)

Ik snap niet hoor.. de ene Windows 8 persoon spreekt de andere tegen :D
Daar heb jij gelijk in.
Laatst nog geprobeerd om een smartphone met W8 aan te sluiten op een computer met W7: werkt niet.
Grrrr!
Waarom zou je een W8 smartphone niet op W7 kunnen aansluiten ? Dat is een kwestie van de zune software installeren.
Volgens mij zijn er geen smartphones met w8. Die met wp8 hebben zelfs geen zune meer nodig, dat is enkel voor wp7.8 nog nodig.
Probeer voor de gein eens een VST host te installeren (vstmididrv bijvoorbeeld), samen met de Yamaha XG softsynth.

Installatie gaat goed, midi poort toewijzen is een ramp, gaat net weer anders als in Windows 7.

Je zal zien dat de softsynth op zich goed werkt, totdat je een Remote Desktop sessie wilt starten.

Deze klapt er meteen uit.

Dit werkt dus wel zonder problemen onder WIndows 7
(en nee de standaardmidi synth klinkt echt niet goed, zowel Yamaha als Roland doen het stukken beter...)

[Reactie gewijzigd door fordrwd4ever op 30 mei 2013 00:39]

Er zijn talloze voorbeelden van soft en hardware die niet naar behoren werkt op W8 of tweaks nodig heeft.

Vooral oudere games die wel prima draaiden op Win7 hebben weergave problemen in Win8. Dosbox op Win8 is bijvoorbeeld voor een heel aantal games echt een lastig verhaal.
Dan gebruik je wel heel exotische hardware met heel slechte drivers. De driver bibliotheek van Windows 8 is zowat hetzelfde als die van Vista, 7 en Blue. Ik vraag me dus af welke hardware en software het bij jou niet doet. Trouwens, welke bedrijven hebben al gezegd Windows 8 nooit te willen gaan ondersteunen? Vroeg of laat zullen ze er van zelf toe worden gedwongen, de markt verplaatst zich namelijk niet in de richting van Windows 95.
Ben persoonlijk nog niets tegengekomen wat niet werkt op windows 8.. behalve dan dat ik vindt dat het nieuwe startscherm en de hele metro look niet werkt voor een desktop...
Juist, lekker Windows 8 terug omtoveren in Windows 7 omdat jij Aero wil. Gelukkig doen ze het niet om jou tevreden te houden ;).
Juist, omdat Aero het enige is wat er veranderd is tussen Windows 7 en 8 toch :) ?
De desktop-interface van windows 8 heet nog steeds Aero. Het nieuwe startmenu + apps is het modern UI.

[Reactie gewijzigd door WoutervOorschot op 29 mei 2013 18:27]

Aero is compositing, dat is juist MEER aanwezig, alles gaat over de hardware, en wie houd er niet van een hardware accellerated GUI?

Of bedoel je het Glass theme? Ik weet niet, smaak verschilt, maar ik hou wel van dat vlakke en de dynamische kleuren. Glass kun je echter nog terug zetten hoor!
Glass kun je echter nog terug zetten hoor!
Transparantie: ja, met grafische corruptie bij het verplaatsen van je scherm.
Glass: Helaas, nee: @notsonewbie kaartte de link al aan (http://www.howtogeek.com/...ransparency-in-windows-8/)
Ultimately, this trick is a bit of a disappointment for Aero Glass fans that prefer the old Windows 7 look instead of the new, flat-color Windows 8 look. Some people are working on re-enabling full Aero Glass, but don’t hold your breath – Microsoft has gone out of their way to make it difficult.
Ze moeten glass gewoon weer terugzetten (zoals blijkbaar wel gewoon nog in de RTM versie zat), maar dan standaard dus uitgeschakeld, net zoals je dat nu ook gewoon in windows 7 kunt uitschakelen als je dat wilt.. Ofwel bij windows 7 heb je gewoon de keuze, bij windows 8 wordt die walgelijk saaie ruimteverspillende look je door je strot geduwd.. Metro is leuk en aardig voor tablets/phones, maar voor normaal PC gebruik is het gewoon een complete verspilling van ruimte, ruimte waar weer extra informatie had kunnen staan..
Daarvoor heb je de desktop, voor op je desktop. Het oude startmenu zag er wel wat kleiner uit , maar was in principe ook gewoon full screen.
Eerlijk gezegd verwacht ik dat de Charms bar zelf ook zal verdwijnen als men een muis gebruikt. Als ze het zo gaan doen als in de Developer Preview (alleen uitgebreider) zal de Charms bar namelijk gewoon weer in het startmenu verwerkt zitten.
Klinkt goed, eindelijk wat meer support voor de muis, al mis ik het na ongeveer een jaar niet meer, de startknop. Het is gewoon een kwestie van wennen.

Durf zelfs te beweren dat Windows 8 met een muis net zo goed werkt als met een touchscreen, soms zelfs beter. (Surface RT gebruiker).

[Reactie gewijzigd door D-TECH op 29 mei 2013 18:17]

Ben het volledig met je eens. Ik mis de Start-knop nagenoeg nooit.

Ik ben voornamelijk blij met de mogelijkheid een achtergrond te kunnen kiezen in de Metro/W8-omgeving, daar zat ik echt om te springen! Het is echt jammer dat je op dit moment vast zit aan enkele uitgekozen combinaties van kleuren en lijntjes.

Ikzelf gebruik ook al tijden een dock die in de bureaublad omgeving verschijnt als ik met mijn muis naar boven hover. Hier plaats ik alle benodigde applicaties, en mis daardoor echt helemaal niets in W8.
Heb tegen mijzelf gezegd toen ik een nieuwe laptop kocht met windows 8. Ik probeer het een maand. Ik ben nu twee weken verder en ben toch enthousiast. Het werkt rap en als je door hebt hoe het werkt is het een prima besturingssysteem. Al vind je het niks blijf dan lekker bij windows 7. Maar probeer het eerst een paar weken dan kun je pas een eerlijk oordeel geven
Tja, probleem is dat bij een nieuwe PC je dus gewoon windows 8 krijgt en je niet echt een keuze hebt.. zelf vindt ik het nog steeds na maanden een verschrikking.. vindt echt die platte look zo saai en walgelijk..
De knop op zich mis ik niet, het menu wel. Ik blijf het W7 start menu beter vinden dan de MUI app launcher van 8.
Je bedoelt zeker het toetsenbord icm de muis. Met de muis alleen is het een drama; vb; sluit een programma af. Ga me nou niet vertellen dat het makkelijk is.
Oke, toets-combi erbij dan, ALT-F4. Mooi, nu ben je 100% een toets/muis swapper geworden. Sorry, noem ik geen vooruitgang maar een achteruitgang. Om snel te werken heb je nu beide handen nodig, ipv alleen de muis in 1 hand en een kop koppie ofzo in de andere.

Met 1 hand is win 7 veel simpeler te bedienen dan win 8.
pak zo'n Metro app eens vanboven vast met dat handje en sleep het helemaal naar beneden... Aaaaaaand it's closed

OF

Ga naar de linkerbovenhoek en rechterklik op de 'app' die je wilt sluiten. Aaaaaand it's closed.

edit:
Kom op Ortep,
Dat is dus vragen om RSI achtige problemen.
Da's wel wat overdreven zoeken naar minpuntjes hé...
ten eerste; op de desktop zit je weinig in de metro-apps + je moét ze niet sluiten, bovendien schuif ik hier amper 2cm met de muis omlaag en de app is al gesloten met die gesture... die 2 cm op honderden kilometers op jaarbasis extra zal m'n RSI niet drastisch verergeren hoor. Op de laptop zal het iets lastiger zijn, afhankelijk van je trackpad, maar dan kan je ook gewoon naar die linkerbovenhoek bewegen en wat lopen rechterklikken om te sluiten,
ten derde... die 1pixelrand is wel de bovenste rand, die je dus altijd raak hebt als je de muis naar boven beweegt tegen de rand vh scherm... (hier zijn het trouwens +/- de bovenste 5 pixels ;-) kijk maar eens hoe snel je muis naar dat handje vervormd)

Het gaat mis omdat je oftewel kan snappen oftewel kan sluiten, vind het een juiste keuze van MS in dit geval om sluiten het meest extreme te maken, want dat wil je niet per ongeluk doen.

[Reactie gewijzigd door musback op 30 mei 2013 21:28]

Dat is dus vragen om RSI achtige problemen.
Ik moet dus helemaal boven de 'app' aanklikken op een randje dat ongeveer één pixel dik is en hem helemaal over de volle hoogte van mijn scherm omlaag trekken. Klik ik mis, of laat ik hem een halve millimeter te vroeg los Aaaaaaannnnnddd it is NOT closed

Op een tablet werkt dat prima omdat je met je vinger een ander soort beweging maakt dan met een muis, maar op een desktop gaat dat met grote regelmaat mis en ga je get dus heel krampachtig zitten doen.

[Reactie gewijzigd door Ortep op 30 mei 2013 08:45]

Omg, kom op zeg. Ga me nou niet vertellen dat de nieuwe manier van afsluiten met de muis zo geweldig is. Ik druk gewoon op de X, veel plezier met je klik en gesleep! Oja, en wel ff wachten op het sleep-handje :+

[Reactie gewijzigd door Madrox op 1 juni 2013 00:46]

Fout! Scrollwiel werkt ook gewoon. Bovendien kan je met de aanwijzer gewoon naar rechtsbewegen en als je aan de rand zit rolt het startscherm mee.
Het is gewoon een kwestie van wennen.
Tja, ga dan meteen over op linux, is gewoon een kwestie van wennen.
De All-Apps vieuw bestaat al, echter kunnen de programma's (naar mijn weten) inderdaad niet geordened worden, en bestaat er geen mogelijkheid om direct naar het all apps menu te gaan.

Zie ook:
http://static.arstechnica...s-8-desktops/all-apps.png
(startscherm -> rechtsklik -> all apps)

Verder vind ik het een mooie ontwikkeling dat er ook een persoonlijke achtergrond kan worden toegevoegd aan het startscherm.

Daarnaast vind ik dat Microsoft nou eens moet beslissen wat ze willen, gaan ze het startscherm optimaliseren of gaan ze de oude startmenu ervaring terughalen?

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 29 mei 2013 18:31]

Ik vraag me echter wel af of het wel over deze "All Apps" weergave gaat, deze is namelijk nog steeds fullscreen en de bron heeft het over eentje die je niet van je werk zou afhalen. De bron zelf heeft het ook over een nieuwe weergaven.
Direct naar het menu Alle apps kan met sneltoets Win+Q.
Dat is toch de sneltoets voor zoeken als ik mij niet vergis.
Dat klopt. Je kan gelijk zoeken, maar het scherm - genaamd App - wordt ook geopend waarin alle programma's worden weergegeven. Het zoekformulier wordt hier namelijk aan de rechterzijde weergegeven en de rest wordt gevuld met de programma's.
Ik heb windows 8 op mijn computer gehad maar na een nieuwe pc heb ik windows 7 geïnstalleerd omdat ik W8 even niet bij de hand had. Na het lange maanden gebruiken van W8 was ik er wel wat meer aan gewend hoewel ik op het begin lastiger te gebruiken vond. Wanneer ik de w7 op mijn pc had staan miste ik direct geen enkele functie die W8 te bieden heeft. Dus zover zit ik nog steeds met W7 en ga misschien pas weer W8 installeren als 8.1 is uitgebracht. Voor mij bied W8 geen extra's waar ik gebruik van maak t.v.m W7, hoewel juist W8 op een tablet erg fijn werkt.
Zou je dan ook weer onder de startknop je computer kunnen uitzetten?
Zo bizar dat je nu onder 'instellingen' in de charms bar je computer moet uitzetten.

En üiberhaupt dat de Charms bar voor het start-scherm en de desktop omgeving verschillend is.

Ben erg benieuwd naar de update, en of deze een nieuwe impuls aan verkopen van win8 systemen gaat geven.
De uitknop in Windows 8 heb ik ook nooit gesnapt.
WinKey+I, klik op Aan/Uit. Selecteer de optie die je wilt (Afsluiten, slaapstand, herstarten, enz)
Ja, precies. Prachtig al die shorcut-keys maar men is te ver doorgeschoten. Waarom?
Omdat dat nu juist het principe van een GUI ondermijnt. Je ziet niet meer op het scherm wat je kan/moet doen, nee, je word geacht tig shortcut keys uit je kop te leren. Back to MS-DOS...
Second that, het moeten grijpen naar shortcut key codes, het liefst in uitbottende hoeveelheden, zoveel dat we in de combinaties met meer dan twee toetsen terecht komen, is wat mij betreft het faillissement van een grafische interface.

Maar ja, het is zo handig voor de routinees, Tuurlijk, maar als er geen even snel grafisch alternatief is, dan heeft een interface toch een probleem?
Maar ik wil helemaal niet het toetsenbord voor elke scheet gebruiken.. Het moet gewoon op een makkelijk toegangelijke plek zitten zoals het voorheen altijd al heeft gezeten..
Je kan ook gewoon de uitschakel functie op je hardware gebruiken, ik noem maar wat. Ik heb nooit begrepen waarom mensen daar over klagen.
Wellicht omdat je hardware weggestopt is?
Winkey + D, Alt+F4, selecteer afsluiten en enter.

Daarbij heb ik nooit gesnapt dat je op "Start" moest klikken om af te sluiten. Dat vind ik idioter dan de charmsbar.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 29 mei 2013 20:02]

Hoezo, je start toch het afsluitproces ;)

Vind ik het Charm to shutdown idee veel idioter.
Afsluiten W8:

- Beweeg je muis naar een onzichtbare bovenhoek. Doe dit heel precies en niet te snel.

- Er komt een charms bar, een naam die werkelijk niemand begrijpt

- Er verschijnt geen enkele optie die iets te maken heeft met het afsluiten van de PC

- Leer dat je bij "instellingen" moet zijn

- Wederom is er geen enkele optie die iets met het uitzetten van de computer te maken heeft. "Power" zou namelijk op power settings kunnen slaan (stroombeheer). We zitten immers in het settings menu.

- Leer dat het toch "power" is

- Vind de optie om hem uit te zetten.

Als dit niet idioot genoeg is dan weet ik het ook niet meer. Bovenstaande truc is uiteraard snel aan te leren en zeker geen probleem voor tweakers. Toch slaat het werkelijk nergens op, het is niet intuitief, en gewoon slecht design.
Dus we moeten allemaal een nieuw toetsenbord MET uitknop kopen?

Ik wil juist geen uitknop op het toetsenbord. Kan je er ook niet per ongeluk op drukken als die bijvoorbeeld naast de knop voor de webbrowser zit.
Het is gemaakt voor een tablet. En een tablet sluit je idd af door op het "uit" knopje te drukken.

Dat is ook het probleem van MS. Bepaalde dingen moet je goed scheiden tussen desktop en Metro/modern UI voor een tablet.

Daardoor is het allemaal maar halfgebakken. Hou die Metro gewoon bij de tablets...(werkt immers prima uit eigen ervaring) maar hou die Metro/modern UI gewoon weg uit de desktop versie van WIndows 8. Alsjeblieft zeg.
LOL. Ik zet mijn auto inderdaad ook via het scherm uit.

En natuurlijk, voor als je wil afsluiten via het scherm is even een tile/snelkoppeling met shutdown.exe maken voor een tweaker veel te moeilijk.

En een tablet uit zetten met een knopje?. Wie heeft je wijsgemaakt dat dat moet? Gewoon neerleggen. Scherm gaat vanzelf uit.
Een tablet en smartphone werkt veel lekkerder als je de "scherm uit" tijd wat langer zet dan een minuut. Zelf heb ik liever 10 minuten of een kwartier. Als het apparaat uit moet dan doe ik dat zelf wel. Met het knopje dus (of in het geval van de transformer door het ding dicht te klappen).
dat all apps scherm zit er toch al in?
start->rechter muisknop->alle applicaties.
Misschien dat ze het verbeterd of uitgebreid hebben.
Ik gebruik nu ook een half jaar Windows 8 en de start-knop mis ik ook echt niet.

Wel heb ik mijn twijfels bij de lage informatie-dichtheid van de win8-interface.

Ook moet ik zeggen dat ik de nieuwe win8-omgeving praktisch nooit gebruik, dat komt nu nog vooral omdat ik chrome niet in twee vensters naast elkaar kan delen (dat wordt met Blue wel mogelijk).

Erg te spreken ben ik ook over de snelheid en soepelheid van het systeem, ook het design (esthetisch) is het echt geslaagd.
Nee. Gelukkig hoef je dat niet elke 3 jaar opnieuw te leren omdat een of andere idioot met invloed bedacht heeft dat een andere aanpak, met vierkante messen en vorken, beter is. En 3 jaar later weer. En 3 jaar later weer...

Het gaat bij heel veel software designers verkeerd: een interface moet evolutie zijn, niet revolutie. Plotsklaps overschakelen op een compleet andere interface jaagt heel veel mensen tegen je in het harnas,dat zie je hier bij Windows 8 ook weer. Microsoft had dat best kunnen weten. Alleen als op elk front blijkt dat de oude interface volledig slecht is en ook het overgrote deel van je userbase het daarmee eens is kun je die stap wagen. Anders zul je het in kleine stapjes moeten doen. Bovendien, op die manier krijg je ook veel meer feedback op kleine wijzigingen en wordt het eindresultaat veel beter.

De enige reden dat Win8 een nieuwe interface heeft is marketing: MS wil voet aan de grond krijgen op de tabletmarkt (tot nu toe zonder succes). Hun grootste verkoopargument over het algemeen is marktdominantie op PC's, met Windows. Helaas is de oude Windows interface ongeschikt voor tablets. Dus ontwerpen ze wat nieuws wat daar wel werkt. Echter, om enige overstap te bereiken willen ze dat mensen aan die interface wennen, koste wat kost. Dus wat doen ze? Hun aandeel op de PC-markt gebruiken om mensen daaraan te laten wenne: ze forceren de tablet interface op PC's in de hoop dat gebruikers er aan wennen en dan ook een Windows 8 tablet willen. Helaas voor Microsoft bleek dat het niet helemaal zo ging als ze wilden: Windows 8 verkoopt nog steeds erg slecht. Daarom krabbelen ze een beetje terug met Windows 8.1. Ze hebben de stap echter al gemaakt, en zo snel zullen ze hun fout niet toegeven, dus we zitten daar nog wel even aan vast op de desktop.
Dan mag MS mij uitleggen hoe ik met een touchscreen muziek moet bewerken, photoshop bedienen en ga nog maar door.

Dat de tablet op dit moment ontzettend populair is, zal ik niet ontkennen, maar de tablet kan de desktop niet vervangen. En dat is exact wat MS met Windows 8 wilt: de desktop door de tablet laten vervangen.

De tablet is leuk voor ernaast, niet als vervanger.

Ik heb altijd geleerd: als iets goed werkt: blijf er met de fikken er vanaf! Afblijven!

Met Windows 7 is totaal niets mis mee.

Windows 8 heeft qua grafische uiterlijk als Windows 3.11. Hoezo vooruitgang? Eerder achteruitgang!

De reden dat ik zo'n bloedhekel aan Metro heb is gewoon omdat ik multitasking draai en vele vensters geopend heb. Ook nog op twee schermen.

Dus die Metro ga ik dus nooit gebruiken.
Blijft over de desktop van W8: die is zo kaal gemaakt als Windows 3.11.

Dan mag iemand mij vertellen waarom ik dan van Windows 7 over moet stappen naar Windows 8.

Als ik een andere vergelijking mag maken:
Eerst werden de schermen steeds groter bij websites. Van 14 inch naar 22 inch. Nu moeten veel websites met de resoluties terug naar 10 inch omdat de site anders op de tablets en smartphones niet lekker loopt. |:(
Maar die startknop zou ik juist vervelend vinden! Ik ben er juist gewend aan geraakt om mijn apps zonder die startknop aan te roepen! Sowieso vond ik die startknop maar vervelend omdat deze een lijst toont van honderden applicaties en andere zaken terwijl je er normaal misschien maar 20 tot 40 gebruikt. En die passen gewoon mooi op het startscherm...
Okay, ik geef toe dat ik een super-user ben, maar bij Windows 7 was mijn startknop aardig aan het vervuilen en gebruikte ik ook meestal alleen icoontjes in een toolbar...
Gewoon een mapje "weinig gebruikt" maken en daar alle software in proppen die je nauwelijks gebruikt. En je hebt een mooi, kort startmenu met de programma's die je wel gebruikt.

Je kunt gewoon netjes je eigen structuur aanbrengen. Is al mogelijk vanaf W3.11.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Gamescom 2014 Gamecontrollers Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Sony Microsoft Games Consoles Besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013