Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 200 reacties, 45.328 views •

De startknop die zeer waarschijnlijk in Windows 8.1, ook bekend onder codenaam Blue, zal verschijnen, gaat mogelijk toegang bieden tot een nieuwe view in het startscherm. Deze All Apps-view zou alle applicaties tonen zonder het gebruik van tiles.

Dat meldt de doorgaans goed geïnformeerde Microsoft-watcher Mary Jo Foley op basis van anonieme bronnen. In de laatste 'Milestone Builds' die toewerken naar de publieke Preview-versie van Windows 8.1 zou, zoals geruchten al enige tijd aangeven, een startknop op de desktop zijn te vinden. Ook is de optie om direct naar de desktop te gaan na het opstarten aanwezig, waardoor het startscherm wordt overgeslagen.

Als de gebruiker de startknop, die hetzelfde uiterlijk zou hebben als de startknop in de charms bar, aanklikt, zal hij naar het startscherm worden gestuurd. Daarbij is een nieuwe view beschikbaar, All Apps geheten. Deze toont een lijst van geïnstalleerde applicaties zonder de kenmerkende tiles. De gebruiker zou deze lijst ook kunnen ordenen, waarbij de meest gebruikte apps bovenaan getoond worden. De All Apps-view samen met de comeback van de startknop zou gebruikers een 'ervaring' moeten bieden die lijkt op de startknop uit eerdere Windows-versies.

Volgens de bronnen van Foley zal Windows 8.1 ook de mogelijkheid krijgen om een achtergrondafbeelding ook in het startscherm te tonen. Zo zou de gebruiker minder 'afgeschrikt' worden als deze de desktop verlaat en in het app-geörienteerde gedeelte van Windows 8.1 komt. Microsoft wil niet reageren op de informatie. Vanaf 26 juni zullen de wijzigingen goed zichtbaar worden als Microsoft op de Build 2013-conferentie de Preview-versie zal uitbrengen.

Microsoft Windows 8.1 start Microsoft Windows 8.1 blue

Reacties (200)

Reactiefilter:-12000183+1108+213+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Lekker hacken dus weer. Hoeveel mensen gaan dit doen? een stuk of 6?

Themes moeten gewoon downloadbaar zijn. Gewoon een themepack downloaden en installeren en KLAAR. Hoe moeilijk kan dat nou zijn? Onder de motorkap is de theming engine van Windows tot den dode customizable, dus het maakt totaal geen sense als er nooit meer dan één theme komt. Waarom dan al die moeite in de theming engine :?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 30 mei 2013 01:19]

Thuis werk ik op W8, op kantoor zit ik nog aan W7 gebonden. Ik heb geen problemen met de dagelijkse switch van de een naar de andere OS. Beide OS'en hebben wat je op dat moment nodig hebt. De startknop mis ik niet in W8 en in W7 gebruik ik hem nagenoeg niet eens. De icons die ik nodig heb staan allemaal op mijn desktop.
Ik sta er eerlijk gezegd niet eens bij stil of ik nu op W7 of W8 functies moet zoeken en of dat nu makkelijker op de een of makkelijker op de ander is. Je weet simpelweg achter welke pc je zit en past je daar op aan. Op beide systemen werk ik met een muis en ondervind er totaal geen ongemakken aan.
Daarnaast heb ik een RT tablet. Die vind ik net zo handig en makkelijk in gebruik (soms zelfs handiger) en ook daar sta ik niet stil bij de functionele bediening. Het werkt allemaal prima.
Dat ik op een RT device geen native Windows applicaties kan draaien is ook echt geen gemis. Daar heb ik immers een pc voor. Ieder apparaat zijn eigen doel.
Fijn voor diegenen die hem missen, dat Microsoft de startknop hersteld. Voor mij heeft het geen toegevoegde waarde. Ik ben eerder benieuwd naar alle andere nieuwe functionaliteiten die W8.1 met zich mee zal brengen. Bring it on!
Heb thuis ook 8 en 7 op het werk. Heb ook geen probleem met switchen tussen de 2, hoewel ik toch soms dingetjes mis in 7 die wel in 8 zitten(zoals Shortcuts, mount iso). Verder is met beide goed te werken en is er eigenlijk weinig verschil.
Ik werk sinds het begin met W8 en moest de eerste twee dagen even wat instellen om de nieuwe UI goed te gebruiken. En ondanks mijn kritiek die ik had voordat ik het gebruikte, wil ik nu niet meer anders. Ik snap niet waarom iedereen de start knop zo mist. De modern UI is volledig in te stellen zoals je zelf wilt (ik heb alle gewenste applicaties, snelkoppelingen en en extra info nu in 1 scherm met alleen standaard functionaliteit). Ik gebruik twee shortcuts, maar die gebruikte ik ook al in W7 (Alt + F4 en Win toets). Ik geef toe dat de enige functie die met de muis beter benaderbaar gemaakt zou mogen worden is afmelden/afsluiten. De start knop is standaard gewoon beschikbaar, alleen even verstopt.

Ik lees van ongelooflijk veel mensen hier alleen maar gezeik over W8. Ze hebben het weliswaar eigenlijk alleen maar over het design en de start knop, maar blijkbaar zijn de voordelen daarnaast niet te noemen of ervaren ze die dan niet. Als dat zo is, waarom blijf je dan niet bij W7. Als het enige wat je over W8 kan schrijven negatief is en je dan zo te lezen de voordelen niet ziet, waarom zouden ze dan überhaupt W8 voor jullie moeten aanpassen? Zodat je dan wel kan overstappen en kan zeggen dat je W8 gebruikt. Om vervolgens erachteraan te kunnen zeggen dat je zo blij bent dat het weer hetzelfde werkt als W7.

Verandering is niet altijd verbetering ben ik het helemaal mee eens. Maar voordat je dit schreeuwt, kan je je ook afvragen of niet W8 het probleem is, maar jijzelf. Ik geef eerlijk toe dat ik ook bevoordeeld was (niet om mee te praten, maar omdat ik het nu er niet van in zag op laptops van collega's). Totdat ik het daadwerkelijk zelf ging gebruiken. En persoonlijk ben ik van mening dat dit misschien nog wel beter is dan W7. Die paar dingen die ik anders zou willen, wegen niet op tegen de voordelen die ik ervaar van W8 (op een laptop zonder touchscreen).
velen hebben ook een mening zonder zelf uit te hebben gezocht / ervaren hoe w 8 werkt. zelf heb ik veel bezwaar tegen verschillende nieuwe of aangepaste functies naar heb eigenlijk nooit echt last gehad van de ontbrekende startknop (die niet onbreekt maar ander wordt geïnterpreteerd )

er zijn ook neer dan genoeg voordelen te vinden in w 8.

de veranderingen waar ik last van heb zitten meer in de "core " dan de "looks" maar dat heb ik nou eenmaal met Microsoft... helaas ben ik er wegens school en werk aan gebonden. (alleen mijn laptop. mijn desktop draait meerdere Linux gebaseerde OS waaronder Ubuntu en mint )
Na een serieus zakelijk gebruik van enkele maanden (meer dan 8 uur per dag je werk af proberen te krijgen) kan ik niet anders dan tot de slotsom komen dat het een brak OS is, I zeker voor zakelijk gebruik.
Rommel die ik niet nodig vind en irriteert kan ik niet uitzetten, metro gebruik ik niet en de looks van twee verschillende interfaces hobbelen lukraak door elkaar.
Mogelijk dat privé gebruik nog te doen is maar zakelijk ga ik met buitengewoon veel plezier terug naar W7.

Microsoft doet er goed aan om twee verschillende OS'en te maken. Een losse metro en een losse desktop want dit is in mijn optiek zwaar matig.
At best....
Zie de voordelen echt wel, maarre, zie jij de nadelen wel ?

Mijn bezwaar gaat veel dieper dan alleen die lullige startknop en ik denk dat ik niet de enige ben.
Kort gezegt gaat het vooral om de slechte migratie van twee verschillende concepten, zaken die snel afgeraffelt en niet compleet zijn. niet waar?

Leg me dan eens uit waarom Computer Totaal! met 50 verbeterpunten komt?
Omdat Computer Totaal een commercieel belang heeft en daarom gewoon meeloopt met de menigte/hype.

Ik geef eerlijk toe dat echt niet alles goed is in W8 en dat ze wat mij betreft met sommige dingen standaard al wel onderscheid hadden mogen maken tussen tablets/touch computers en die zonder touch. Maar daardoor ben ik niet alleen maar aan het zeiken op W8.
De All-Apps vieuw bestaat al, echter kunnen de programma's (naar mijn weten) inderdaad niet geordened worden, en bestaat er geen mogelijkheid om direct naar het all apps menu te gaan.

Zie ook:
http://static.arstechnica...s-8-desktops/all-apps.png
(startscherm -> rechtsklik -> all apps)

Verder vind ik het een mooie ontwikkeling dat er ook een persoonlijke achtergrond kan worden toegevoegd aan het startscherm.

Daarnaast vind ik dat Microsoft nou eens moet beslissen wat ze willen, gaan ze het startscherm optimaliseren of gaan ze de oude startmenu ervaring terughalen?

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 29 mei 2013 18:31]

Direct naar het menu Alle apps kan met sneltoets Win+Q.
Dat is toch de sneltoets voor zoeken als ik mij niet vergis.
Dat klopt. Je kan gelijk zoeken, maar het scherm - genaamd App - wordt ook geopend waarin alle programma's worden weergegeven. Het zoekformulier wordt hier namelijk aan de rechterzijde weergegeven en de rest wordt gevuld met de programma's.
Ik vraag me echter wel af of het wel over deze "All Apps" weergave gaat, deze is namelijk nog steeds fullscreen en de bron heeft het over eentje die je niet van je werk zou afhalen. De bron zelf heeft het ook over een nieuwe weergaven.
Zou je dan ook weer onder de startknop je computer kunnen uitzetten?
Zo bizar dat je nu onder 'instellingen' in de charms bar je computer moet uitzetten.

En üiberhaupt dat de Charms bar voor het start-scherm en de desktop omgeving verschillend is.

Ben erg benieuwd naar de update, en of deze een nieuwe impuls aan verkopen van win8 systemen gaat geven.
Je kan ook gewoon de uitschakel functie op je hardware gebruiken, ik noem maar wat. Ik heb nooit begrepen waarom mensen daar over klagen.
Wellicht omdat je hardware weggestopt is?
Winkey + D, Alt+F4, selecteer afsluiten en enter.

Daarbij heb ik nooit gesnapt dat je op "Start" moest klikken om af te sluiten. Dat vind ik idioter dan de charmsbar.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 29 mei 2013 20:02]

Afsluiten W8:

- Beweeg je muis naar een onzichtbare bovenhoek. Doe dit heel precies en niet te snel.

- Er komt een charms bar, een naam die werkelijk niemand begrijpt

- Er verschijnt geen enkele optie die iets te maken heeft met het afsluiten van de PC

- Leer dat je bij "instellingen" moet zijn

- Wederom is er geen enkele optie die iets met het uitzetten van de computer te maken heeft. "Power" zou namelijk op power settings kunnen slaan (stroombeheer). We zitten immers in het settings menu.

- Leer dat het toch "power" is

- Vind de optie om hem uit te zetten.

Als dit niet idioot genoeg is dan weet ik het ook niet meer. Bovenstaande truc is uiteraard snel aan te leren en zeker geen probleem voor tweakers. Toch slaat het werkelijk nergens op, het is niet intuitief, en gewoon slecht design.
Hoezo, je start toch het afsluitproces ;)

Vind ik het Charm to shutdown idee veel idioter.
Het is gemaakt voor een tablet. En een tablet sluit je idd af door op het "uit" knopje te drukken.

Dat is ook het probleem van MS. Bepaalde dingen moet je goed scheiden tussen desktop en Metro/modern UI voor een tablet.

Daardoor is het allemaal maar halfgebakken. Hou die Metro gewoon bij de tablets...(werkt immers prima uit eigen ervaring) maar hou die Metro/modern UI gewoon weg uit de desktop versie van WIndows 8. Alsjeblieft zeg.
LOL. Ik zet mijn auto inderdaad ook via het scherm uit.

En natuurlijk, voor als je wil afsluiten via het scherm is even een tile/snelkoppeling met shutdown.exe maken voor een tweaker veel te moeilijk.

En een tablet uit zetten met een knopje?. Wie heeft je wijsgemaakt dat dat moet? Gewoon neerleggen. Scherm gaat vanzelf uit.
Een tablet en smartphone werkt veel lekkerder als je de "scherm uit" tijd wat langer zet dan een minuut. Zelf heb ik liever 10 minuten of een kwartier. Als het apparaat uit moet dan doe ik dat zelf wel. Met het knopje dus (of in het geval van de transformer door het ding dicht te klappen).
Dus we moeten allemaal een nieuw toetsenbord MET uitknop kopen?

Ik wil juist geen uitknop op het toetsenbord. Kan je er ook niet per ongeluk op drukken als die bijvoorbeeld naast de knop voor de webbrowser zit.
De uitknop in Windows 8 heb ik ook nooit gesnapt.
WinKey+I, klik op Aan/Uit. Selecteer de optie die je wilt (Afsluiten, slaapstand, herstarten, enz)
Ja, precies. Prachtig al die shorcut-keys maar men is te ver doorgeschoten. Waarom?
Omdat dat nu juist het principe van een GUI ondermijnt. Je ziet niet meer op het scherm wat je kan/moet doen, nee, je word geacht tig shortcut keys uit je kop te leren. Back to MS-DOS...
Second that, het moeten grijpen naar shortcut key codes, het liefst in uitbottende hoeveelheden, zoveel dat we in de combinaties met meer dan twee toetsen terecht komen, is wat mij betreft het faillissement van een grafische interface.

Maar ja, het is zo handig voor de routinees, Tuurlijk, maar als er geen even snel grafisch alternatief is, dan heeft een interface toch een probleem?
Maar ik wil helemaal niet het toetsenbord voor elke scheet gebruiken.. Het moet gewoon op een makkelijk toegangelijke plek zitten zoals het voorheen altijd al heeft gezeten..
Klinkt goed, eindelijk wat meer support voor de muis, al mis ik het na ongeveer een jaar niet meer, de startknop. Het is gewoon een kwestie van wennen.

Durf zelfs te beweren dat Windows 8 met een muis net zo goed werkt als met een touchscreen, soms zelfs beter. (Surface RT gebruiker).

[Reactie gewijzigd door D-TECH op 29 mei 2013 18:17]

Je bedoelt zeker het toetsenbord icm de muis. Met de muis alleen is het een drama; vb; sluit een programma af. Ga me nou niet vertellen dat het makkelijk is.
Oke, toets-combi erbij dan, ALT-F4. Mooi, nu ben je 100% een toets/muis swapper geworden. Sorry, noem ik geen vooruitgang maar een achteruitgang. Om snel te werken heb je nu beide handen nodig, ipv alleen de muis in 1 hand en een kop koppie ofzo in de andere.

Met 1 hand is win 7 veel simpeler te bedienen dan win 8.
pak zo'n Metro app eens vanboven vast met dat handje en sleep het helemaal naar beneden... Aaaaaaand it's closed

OF

Ga naar de linkerbovenhoek en rechterklik op de 'app' die je wilt sluiten. Aaaaaand it's closed.

edit:
Kom op Ortep,
Dat is dus vragen om RSI achtige problemen.
Da's wel wat overdreven zoeken naar minpuntjes hé...
ten eerste; op de desktop zit je weinig in de metro-apps + je moét ze niet sluiten, bovendien schuif ik hier amper 2cm met de muis omlaag en de app is al gesloten met die gesture... die 2 cm op honderden kilometers op jaarbasis extra zal m'n RSI niet drastisch verergeren hoor. Op de laptop zal het iets lastiger zijn, afhankelijk van je trackpad, maar dan kan je ook gewoon naar die linkerbovenhoek bewegen en wat lopen rechterklikken om te sluiten,
ten derde... die 1pixelrand is wel de bovenste rand, die je dus altijd raak hebt als je de muis naar boven beweegt tegen de rand vh scherm... (hier zijn het trouwens +/- de bovenste 5 pixels ;-) kijk maar eens hoe snel je muis naar dat handje vervormd)

Het gaat mis omdat je oftewel kan snappen oftewel kan sluiten, vind het een juiste keuze van MS in dit geval om sluiten het meest extreme te maken, want dat wil je niet per ongeluk doen.

[Reactie gewijzigd door musback op 30 mei 2013 21:28]

Dat is dus vragen om RSI achtige problemen.
Ik moet dus helemaal boven de 'app' aanklikken op een randje dat ongeveer één pixel dik is en hem helemaal over de volle hoogte van mijn scherm omlaag trekken. Klik ik mis, of laat ik hem een halve millimeter te vroeg los Aaaaaaannnnnddd it is NOT closed

Op een tablet werkt dat prima omdat je met je vinger een ander soort beweging maakt dan met een muis, maar op een desktop gaat dat met grote regelmaat mis en ga je get dus heel krampachtig zitten doen.

[Reactie gewijzigd door Ortep op 30 mei 2013 08:45]

Omg, kom op zeg. Ga me nou niet vertellen dat de nieuwe manier van afsluiten met de muis zo geweldig is. Ik druk gewoon op de X, veel plezier met je klik en gesleep! Oja, en wel ff wachten op het sleep-handje :+

[Reactie gewijzigd door Madrox op 1 juni 2013 00:46]

Ben het volledig met je eens. Ik mis de Start-knop nagenoeg nooit.

Ik ben voornamelijk blij met de mogelijkheid een achtergrond te kunnen kiezen in de Metro/W8-omgeving, daar zat ik echt om te springen! Het is echt jammer dat je op dit moment vast zit aan enkele uitgekozen combinaties van kleuren en lijntjes.

Ikzelf gebruik ook al tijden een dock die in de bureaublad omgeving verschijnt als ik met mijn muis naar boven hover. Hier plaats ik alle benodigde applicaties, en mis daardoor echt helemaal niets in W8.
Heb tegen mijzelf gezegd toen ik een nieuwe laptop kocht met windows 8. Ik probeer het een maand. Ik ben nu twee weken verder en ben toch enthousiast. Het werkt rap en als je door hebt hoe het werkt is het een prima besturingssysteem. Al vind je het niks blijf dan lekker bij windows 7. Maar probeer het eerst een paar weken dan kun je pas een eerlijk oordeel geven
Tja, probleem is dat bij een nieuwe PC je dus gewoon windows 8 krijgt en je niet echt een keuze hebt.. zelf vindt ik het nog steeds na maanden een verschrikking.. vindt echt die platte look zo saai en walgelijk..
De knop op zich mis ik niet, het menu wel. Ik blijf het W7 start menu beter vinden dan de MUI app launcher van 8.
Het is gewoon een kwestie van wennen.
Tja, ga dan meteen over op linux, is gewoon een kwestie van wennen.
Fout! Scrollwiel werkt ook gewoon. Bovendien kan je met de aanwijzer gewoon naar rechtsbewegen en als je aan de rand zit rolt het startscherm mee.
Ik heb het gezaag om de startknop nooit gesnapt, ik heb de startknop in geen enkele Windows versie waar ik mee gewerkt heb veel gebruikt. Druk gewoon op de winkey en je krijgt je startmenu. Sneller en zelfde resultaat. Dat het start menu weg is tja. Het enige nadeel wat ik daaraan kan verzinnen is dat je met je muis een grotere afstand moet afleggen om je programma op te starten. Mensen hebben gewoon schrik voor wat nieuws, W8 werkt praktisch perfect (alleen Xilinx Studios wilt niet draaien bij mij).

Ik vind het zelfs netjes zo, alleen file manager en browser in mijn taakbalk, lekker clean. Maar komt die startknop nu verplicht terug of als optie?
Dat is toch exact hetzelfde maar dan met een andere input device...
Vind het jammer dat microsoft je niet gewoon de keuze geeft. Zet dan alles standaard zoals MS het wil.

Gebruikers kunnen dan zelf hun besturingssysteem aanpassen zoals ze willen. Willen ze aero glass, start knop of oud menu weer terug? Bouw dat als optie.

Nu hebben ze het eruit gesloopt en zeggen ze eigenlijk tegen de gebruiker: Wij vinden dat jij het zo moet gebruiken :(

Dit alles staat verder los van het feit dat ik prima overweg kan met Windows 8 en de startknop helemaal niet mis.

[Reactie gewijzigd door gijs1981 op 29 mei 2013 20:50]

Je kan niet voor alles een optie maken, het enige wat dat oplevert is meer bugs, meer problemen, meer ontwikkelwerk (je moet tenslotte dingen maken voor 2 verschillende systemen) en een hoop rechtszaken van thirdparty bedrijven die een tool voor zo'n functie hadden ontwikkeld die nu onnodig is geworden.
Volgens de bronnen van Foley zal Windows 8.1 ook de mogelijkheid krijgen om een achtergrondafbeelding ook in het startscherm te tonen. Zo zou de gebruiker minder 'afgeschrikt' worden als deze de desktop verlaat en in het app-geörienteerde gedeelte van Windows 8.1 komt
Dat is een zeer mooie toevoeging. Ik gebruik Decor8 hiervoor en heb de wallpaper van de desktop nu als achtergrond in de Modern UI. Dat geeft een zeer uniform gevoel met het wisselen tussen desktop en Start Menu. Mooi dat dat nu standaard mogelijk wordt in Windows 8.1
Weet je wat het beste uniform gevoel zou geven: dat er maar 1 desktop in je windows 8 zit... en dan liefst één die gewoon werkt zoals het hoort, met alle toeters en bellen.
De dag dat een afbeelding mij een uniform gevoel gaat geven tussen twee totaal verschillende interfaces is nog lang niet aangebroken.
Er is ook maar 1 desktop in w8.
Ik probeer het nog eens... Waarom moet het start *panel* terugkomen dan?
Ik begrijp namelijk serieus niet wat mensen daar nu toch zo geweldig aan vonden behalve een bepaald gevoel van nostalgie.
Ja je krijgt de schijn van organisatie doordat alles in leuke mapjes staat, maar het zetten van zaken in mapjes is niets anders dan iets wat je moet doen omdat het anders in 1 grote bak staat waar je de tools voor mist om doorheen te zoeken.
Nu biedt microsoft die tools waarmee je die inefficient structuur niet meer nodig hebt en voila; hele wereld in paniek.

Het start-menu is overigens serieus de meest beroerde implementatie van de Use Case welke erachter zit: het feit dat een gebruiker een applicatie wil starten.
In 90% van de gevallen weet een gebruiker namelijk de volgende dingen nog voordat hij op de startknop drukt:
- Welke applicatie er gestart moet worden
- Wat hij er mee wilt doen
- Hoe de applicatie heet

In geen enkele situatie is het Start-menu de beste implementatie want de gebruiker weet namelijk al wat hij wil en zit er niet op te wachten om door de hele boomstructuur te moeten banjeren. En hem dit toch laten doen door de onoverzichtelijke menu-structuur heen is gewoon user-mishandeling en getuigt van een rotte implementatie van je functionele wens.
Nu maakt microsoft bewust gebruik van het feit dat de gebruiker weet wat hij zoekt "phot.... owja photoshop" en raakt iedereen in paniek want de "structuur" is pleite.