Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 35, views: 10.211 •

Het populaire indie-spel Awesomenauts is nu ook beschikbaar voor Linux. Het spel werd vorig jaar eerst uitgebracht op de Xbox 360, als Xbox Live Arcade-game, en werd daarna geport naar Windows en en naar de Mac. Nu is dus Linux aan de beurt.

De Nederlandse ontwikkelaar van het spel, Ronimo Games, heet alle Linux-gebruikers welkom via een tweet, eerder had de uitgever al via Twitter laten weten dat er werd gewerkt aan een Linux-port. Windows-, Mac- en Linux-gebruikers kunnen samen online spelen. Het spel is verkrijgbaar op Steam en op de site van Ronimo Games zelf. Het is ook in de laatste Humble Bundle opgenomen.

Awesomenauts is een kleurrijke, tweedimensionale game met een strategische inslag. Het spel ziet eruit als een ouderwetse 2d-platformgame, maar speelt meer als een moba. Dat genre is vooral bekend geworden door de Warcraft III-mod Defense of the Ancients, oftewel Dota. Het Nederlandse Ronimo Games speelt met Awesomenauts in op de populariteit van het genre, maar geeft er met de tweedimensionale variant een duidelijke eigen draai aan.

Ronimo Tweet Awesomenauts Linux

Reacties (35)

Voor de luilakken. ;)

Humble Bundle 8 bevat Awesomenauts voor alle ondersteunde PC besturingssystemen, inclusief optioneel te gebruiken Steam key. Bepaal zelf wat je ervoor uitgeeft en zonder DRM.

Uit de tekst:
Awesomenauts is een kleurrijke, tweedimensionale game met een strategische inslag. Het spel ziet eruit als een ouderwetse 2d-platformgame, maar speelt meer als een moba.
Ik zou eerder zeggen dat het spel zowel als een platformer als een moba speelt. Alle basiselementen van platformers zijn aanwezig en dienen ook echt gebruikt te worden om succesvol te zijn. Een aardig geslaagde combinatie, naar mijn mening.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 29 mei 2013 12:59]

Mooi dat steeds meer gamedevelopers games uitbrengen voor Linux. Het is wel een trend die steeds sterker zal worden.

p.s. moet deze game dan ook ff uitproberen op ubuntu. :)
Ach ja, de stap Android -> Linux is niet zo groot meer. Daarnaast zijn er al engines die code oplevert voor alle platformen. Eindelijk eerlijke concurrentie.
Ach ja, de stap Android -> Linux is niet zo groot meer. Daarnaast zijn er al engines die code oplevert voor alle platformen. Eindelijk eerlijke concurrentie.
Dan is het eerder Linux -> Android. Linux was er al voordat Android kwam. Android is namelijk gebaseerd op Linux, dus zo verwonderlijk is het niet dat die 'stap' niet groot is.
Nee, het is de stap van Linux naar Android.
Doordat Android een veel gebruikt systeem is waar ondertussen heel erg veel ontwikkelaars voor zijn, en doordat Android op Linux is gebaseerd, is het ineens makkelijk om iets voor Linux te maken: ontwikkelaars genoeg!
Kom 1 juni naar Utrecht, vertellen we je er alles over bij de NLLGG bijeenkomst (vrije entree)

http://www.nllgg.nl/bijeenkomst/20130601
Ik zal er ook zijn met ons website'tje linuxgaming.nl
Ik wist niet dat deze game door een Nederlandse studio gemaakt was. Erg leuk om te weten, zeker omdat de game best goede kritieken heeft gehad volgens mij.
Ik hoop alleen dat ze wat geleerd hebben van het andere spel dat ze gemaakt hebben: Swords and Soldiers. Totaal geen updates uitgebracht voor dat spel, behalve een matige DLC, die ook nog belachelijk duur is voor de content die het geeft. Hopelijk doen ze dat hier anders, aangezien het bij multiplayer games toch redelijk belangrijk is.
Dat hebben ze zeker. De support op de steam versie van dit product is erg goed. Gezien het lastig en duur is om een game te updaten op XBOX Live hebben deze gebruikers helaas geen updates gezien. De pc versie heeft inmiddels in de afgelopen 2 jaar 18 patches gekregen. Waarin naast balance changes/bugfixes ook nieuwe characters worden toegevoegd, extra maps, nieuwe items, interface verbeteringen etc.

Voor het kleine team van Romino games geven ze in verhouding juist verbazingwekkend veel support/updates/patches etc, zelfs tot op een punt waarvan ik me afvraag of het nog wel winstgevend is.
Ach, ze hebben ook 20 DLC karakters, dus met dat winstgevend zijn zal het wel loslopen lijkt me.
Dat zijn geen nieuwe karakters.... alleen maar skins.
Veranderd niets aan de gameplay!
Utrechts bedrijf ja! Volgens mij zitten ze in de Dutch Game Garden op Neude :)
Ik weet het wel zeker. Heb destijds deze game een middag mogen playtesten. Erg leuk!
Awesome...nauts! Toch weer een game naar Linux en het worden er langzaamaan steeds meer. Speel zelf al; met veel pleszier Half Life 2 via Steam (de Beta) en op 1 kleine lightning bug na heb ik bij Episode 1 & 2 geen echte problemen gevonden. :)

Leuk overigens dat het een Nederlandse developer is. We kunnen toch best trots zijn op de Nederlandse game developers.
Gewoon een breedgebruikte uitdrukking, weet je zelf ook wel..
PC = Windows
Mac/Apple = Mac OS(X)
Linux = GNU/Linux
"Het spel werd vorig jaar eerst uitgebracht op de Xbox 360, als Xbox Live Arcade-game, en werd daarna geport naar de pc en Mac. Nu is dus Linux aan de beurt."

Want een Linux machine is geen PC? Of is dit verder geheel platform onafhankelijk en kun je het zelf op elk denkbaar Linux platform compileren?
Waarom val je er met dit nieuwsitem wél over en de anderen niet? :? Tweakers gebruikt het al jaren en op zich ook niet zo raar; het is inmiddels ingeburgerd en wordt niet alleen bij Tweakers zo gebruikt, ook andere sites als Tweakers.net schrijven dit op dezelfde manier.
Vergelijk het met hoe de term hacker compleet is veranderd de laatste jaren, voor de digibeet staat pc helaas nog gelijk aan windows en tweakers is toch meer richting dat publiek gegroeid sinds de overname door VNU.
Een Mac is ook gewoon een PC.
Het is jammer dat ik de helft van de games al in bezit heb (dear ester, awesomenauts en little inferno) anders had ik zeker weer mee gedaan aan deze bundel.

Wat mij altijd wel opvalt is hoe opvallend laag het gemiddelde is bij de (humble) indie bundels. Altijd onder de 10 dollar en bijna altijd rond de 5 dollar terwijl de meeste games tussen de 10 en 15 euro per stuk zijn.

Persoonlijk probeer ik altijd een "eerlijke" prijs te geven, meestal bekijk ik de huidige waarde op steam van de games, die tel ik bij elkaar op en deel ik door 2 of 3 (ligt wel aan de bundel/persoonlijke smaak).

Ik vraag mij dan ook af hoe "winstgevend" de bundels zijn gezien zelfs mijn "eerlijke" prijs vaak veel lager is dan de normale (advies) prijs.

Edit: Ik realiseer mij nu dat dit nieuwsbericht eigenlijk niet echt over de humble bundel gaat, maar over Awesomenauts die naar linux komt.

[Reactie gewijzigd door Dreanor op 29 mei 2013 13:04]

Het grappige van software is dat de productieprijs van 1 stuk niet hoog ligt, in tegenstelling tot fysieke producten. Het aanbieden van deze games met de Humble Indie Bundle kost namelijk een schijntje van wat het opbrengt, dus winstgevend is het zeker.

Dat ze er vervolgens geen fatsoenlijk fulltime salaris uitkomt voor elke betrokkene omdat de bundles nou eenmaal niet zo duur zijn is een ander verhaal.

Maar stel jij maakt een stuk software, en verkoopt dat aan 100 man voor 10 euro. Vervolgens komt een bedrijf naar je toe en belooft het nog eens minstens 500 keer te verkopen waarbij je voor elke verkoop 1 euro krijgt, lijkt me dat je ja zegt toch? :)
Het is koppelkoop en de helft van de games zullen de meeste mensen niet gaan spelen. Dus dan zijn die lage bedragen nog zo gek niet.
"Het spel werd vorig jaar eerst uitgebracht op de Xbox 360, als Xbox Live Arcade-game, "

EN op Playstation Network. Bewuste omissie, of gewoon gebrek an research/kennis?

Edit: Misschien kan iemand mij uitleggen waarom dit gedownmod wordt? Het lijkt mij terechte kritiek dat een artikel, dat gaat over de platformen waarop een spel beschikbaar is, één van die platformen gewoon negeert, terwijl dat wel heel erg makkelijk te researchen (Wikipedia?) was geweest.

[Reactie gewijzigd door chrisboers op 29 mei 2013 14:54]

Leuk spel, heb het zelf op de PS3.
Begrijp dat er op de PC verzie ook nieuwe characters bij zijn gekomen. Helaas op PS3 niet het geval.
Het spel was vorig jaar ook al uit op de PS3. Niet alleen Xbox.

Voor de geïnteresseerde:

Het spel is momenteel deel van een humble bundle.
Betaal een bedrag dat jij er zelf voor over hebt en je zal awesomenauts en een aantal andere games krijgen! Alle games in de bundle werken op Mac, Linux en Windows.

https://www.humblebundle.com/

[Reactie gewijzigd door hawker op 29 mei 2013 13:29]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.