Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 33, views: 11.850 •

Oculus VR, het bedrijf achter de virtual reality-bril Oculus Rift, heeft voormalig Valve-medewerker Tom Forsyth aangenomen. De programmeur wordt softwarearchitect en gaat de sdk van de bril verbeteren. Ook robotwetenschapper Steve LaValle treedt in dienst.

Forsyth, die bij Valve werkte aan Team Fortress 2, gaat bij Oculus VR niet alleen de sdk van de virtual realty-bril verbeteren. Hij gaat ook aan 'een aantal top secret virtual reality r&d-projecten' werken. Forsyth bouwde bij Valve al ondersteuning in voor de Oculus Rift in Team Fortress 2. De game is sinds maart al speelbaar met het prototype van de vr-bril.

Naast Forsyth treedt ook Steve LaValle in dienst. LaValle is robotwetenschapper aan de universiteit van Illinois en laat zijn onderzoeksprojecten daar tijdelijk achter zich om bij Oculus VR in dienst te treden. Daar wordt hij de 'principal scientist'. Hij werkt al sinds september samen met het team van Oculus VR en gaat zich nu verder verdiepen in het kalibreren van sensors die de headset aansturen.

Kickstarter-video van de Oculus Rift

Reacties (33)

Heb gisteren de OR in werking gezien en dit is toch wel zoiets wat de toekomst van gaming echt significant gaat verbeteren. Daarbij als de OR 3-400 euro gaat kosten, wat de verwachtingen zijn, dan is het ook een prima vervanger van een eyefinity set up waar je al gauw 500+ euro kwijt bent aan alleen de monitoren om over GPU maar te zwijgen...
Mee eens, dit ziet er heel gaaf uit. Ik zie mezelf ook zeker al wel zitten met dat ding op mn hoofd. Als dit apparaat echt gaat hypen, zou ik ook graag speciale edities zien.
dit is toch wel zoiets wat de toekomst van gaming echt significant gaat verbeteren.
Dat zei men ruim tien jaar geleden ook over 3D brillen voor pc's. Echt doorgebroken is het nog steeds niet.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 29 mei 2013 13:48]

Ding is alleen dat dit werkt, comfortabel is, geld kan besparen (tov eyefinity set up, etc) en goed wordt ondersteund door game developers. De meeste van die dingen waren/zijn niet het geval met 3D brillen.
Want virtual reality is nog nooit eerder gedaan? Kwam je vroeger nooit op die computer beurzen? Hadden ze altijd van die VR apparaten. Kon je gratis inklimmen en lekker proberen. Dat zou binnen 10-12 jaar in de huiskamer staan hoor! Is nooit gebeurd.

Nu dit weer. Devkits zijn nu de deur uit, iedereen enthousiast, VR bij de pc, komt snel! Ik wacht er wel weer op.

En denk je dat 3D nieuw was? Dacht het niet he.
Ja, je hebt ondersteuning nodig van gamedevs zodat mensen interesse krijgen,
en je hebt een grote customer base nodig om het interessant te maken voor gamedevs.

Ik ben benieuwd of het ze lukt ( nieuwsgierigheid van gamedev kant is er).

Overigens vond ik de resolutie van het prototype zo'n beetje "net acceptabel" - lager had echt niet gemogen. Je ziet duidelijk de pixels. Tweede prototype zou een hogere resolutie moeten hebben, ben benieuwd daarnaar. Vond ook dat je relatief snel een gevoel van lichte duizeligheid ermee kreeg - maar het 'vrij kijken' is best leuk.
Ik heb wel eens een 3D bril willen proberen, maar dan moet je ook een beeldscherm hebben die dit ondersteunt. Een nieuw scherm EN bril kopen gaat me te ver.

Aangezien dit alleenstaand gebruikt kan worden, lijkt mij dit wel een mooi alternatief. Wellicht zelfs te combineren met 3D als ze dat in de bril implementeren.
Deze bril is per defenitie 3D (want een beeldscherm per oog), dat hoeft dus niet nog eens geÔmplementeerd te worden.
Ik heb zelf een Rift dev kit in bezit sinds een maandje en ik kan gerust zeggen dat deze tech een mooie toekomst tegemoet gaat. :)

Heb heel Half-Life 2 er al mee doorgespeeld. Je beleeft de game helemaal opnieuw in VR, alles is zo anders in echt immersive 3D.
Niet misselijk geworden?
Met ondersteuning voor meer games, begint dit wel een interessante ontwikkeling te worden. Zelf nog nooit mee gespeeld en ik weet niet of het voor brildragers wel handig is, maar de verhalen die ik er al van gehoord heb van ArmA3 spelers zijn toch over het algemeen positief.
Ik denk dat het voor competitief Arma nog wel even gaat duren voordat iets als de Rift echt door slaat. Het scherm is op het moment best slecht qua resolutie. Dit gaat zeker verbeteren met de consumer versie, maar dan nog denk ik dat het lastig word om kleine details op grote afstand te zien, zoals een vijand in een bosje.
weet iemand waar ik in nederland een demo kan krijgen zonder de developer versie te kopen? Ik ben erg benieuwd echter geen developer
Iemand heeft een kaart gemaakt via google maps met mensen die de OR willen demonstreren.

http://3dvision-blog.com/...ling-to-demo-their-units/

Succes..
Ik heb net een demo gezien bij de gaming afdeling van saxion hogeschool in enschede, erg gaaf!
Ik studeer zelf Informatica bij Saxion in Enschede.. wist niet dat ze bij de Gaming afdeling een Oculus Rift hadden, ga ik binnenkort eens kijken denk ik. Er is wel een lokaal met allemaal gaming pc's voor "inspiratie".. lol

Oculus Rift is erg gaaf, zeker in combinatie met de Leap Motion. Persoonlijk heb ik alleen de Leap Motion besteld. Ik vind de Oculus Rift toch iets te duur en ik maak zelf geen games maar software of informatieve Android apps.
ik volg dit traject ook al een tijdje en weet 100% zeker dat ik dit mooie stukje techniek ga aanschaffen zodra het voor de consument verkrijgbaar is.
Zelfde heb ik ook. Zit echt te wachten tot de consumenten versie uit komt. Is daar al enige informatie over wanneer deze op de markt komt?
Volgens wikipedia 2014 (link naar vr keynotes van quakecon)
Ben benieuwd of de Oculus Rift nog echt groot worden. Wordt nog intressant als Valve straks een console uitbrengt met support ervoor, dat hebben Sony en de Xbox niet.
(beetje) offtopic: Heb hem vorige week kunnen uitproberen op een beurs (voor simulatie) en ze zijn goed op weg. Ze demonstreerden daar het spel waar je met een Gundam-achtige robot kan rondlopen/vliegen. De resolutie laat nog een beetje te wensen over. Zo merk je direct de pixels op als je de bril opzet, maar na enkele minuten kijk je er niet meer naar en merk je ze niet meer op omdat je met de content bezig bent. De uiteindelijke (niet-developerversie) zal wel een full-HD scherm bevatten maar ik betwijfel ofdat de pixels zal doen verdwijnen. Je hebt namelijk een scherm dat vlak bij je ogen staat. Om op die afstand de pixeldichtheid hoog genoeg te krijgen zodat je geen aparte pixels meer ziet, moeten ze al naar retina-display-ppi of zelfs hoger toe werken.

Er leek mij ook een onbedoelde motionblur in te zitten die er leek op te duiden dat ofwel het spel nog niet af was, de grafische kaart niet meekon of dat het bakje waaraan de rift gekoppeld is niet snel genoeg kon volgen. Dit gebeurde op de moment dat je snel met je hoofd van links naar rechts ging (of andersom). De bril constateerde wel de juiste snelheid van de draaiing en draaidde ingame even snel mee maar de beelden leken niet te kunnen volgen. Te weinig frames om de beweging mooi weer te geven denk ik (verversingsnelheid te laag?)

ontopic: Op die beurs vertelde de vertegenwoordiger van Oculus dat ze op dit moment vooral veel fuzz en hype willen creŽren met te laten zien wat er allemaal mogelijk is zodat game-developers/engine-developers/rest van mogelijke markten het nut er van inzien. Ik denk dat ze daar goed in slagen. Ze stonden al ver, maar met extra onderzoekers/programmeurs gaan ze, volgens mij, een pareltje van een bril afleveren. Duidelijk is in ieder geval dat ze de interesse wel weten te trekken dat zelfs sommige mensen hun huidig onderzoek laten vallen om hieraan mee te werken (of ze hebben genoeg geld geboden :) )

edit: leestekens, typo's

[Reactie gewijzigd door Jorunn op 29 mei 2013 13:45]

Ik heb deze techniek geprobeerd op het CCP / EVE Online Fanfest dit jaar, onder de noemer "EVE VR" of "EVR". De uitwerking was in dit geval een space-shooter waarbij de first-person in een klein bootje zit en de tegenstander moest targetten met je ogen (draaien met hoofdbeweging en controller) en kon schieten.

Toch echt wel de vijf meest gave game-minuten die ik heb ervaren. De vertragingen met de motion-blur duurde bij mij ongeveer 20 seconden, daarna waren mijn ogen gewend. Als je het uit kunt proberen, zeker doen, het is de wachttijd in een eventuele rij meer dan waard.
het klinkt misschien raar, maar voor mij is dit de volgende stap in display technologie. in mijn vrije tijd game ik zo nu en dan wel eens, en dit lijkt mij echt de ultieme immersie in een game te geven. zou dit graag eens willen uitproberen. Een sterker 3d effect dan met zo'n bril kun je ook bijna niet krijgen lijkt me. Benieuwd!
Door dit artikel ben ik erg geinteresseerd geworden voor dit product. Ik denk dat veel gamers dit het ultieme zouden vinden. Je krijgt op deze manier een totaal andere game-experience.
Heb zojuist een oculusvr gepre orderd voor augustus, ben eerlijk gezegt harstikke benieuwd.
ik hoop allen dat ze bij de consumenten versie de stap naar 1080p overslaan en gelijk naar een hogere resolutie gaan
maar zoals ze zelf al zeggen ze zijn niet groot genoeg om display fabrikanten te laten maken wat zij willen ,maar daarentegen afhankelijk zijn van of the shelf producten
ik sta zelf al weer een tijdje op de wacht lijst voor een O.R.want ik denk dat lage resolutie of niet dit een game changer word

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Gamescom 2014 Gamecontrollers Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Sony Microsoft Games Besturingssystemen Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013