Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 189, views: 32.894 •

Apple-ceo Tim Cook heeft in een interview aangegeven dat Apple zijn iOS-besturingssysteem verder zal openstellen voor third-party-ontwikkelaars. Daarnaast gaf Cook aan dat Apple geen principiële bezwaren heeft tegen het maken van Android-apps, maar daar nu niks in ziet.

Apple logoHet interview vond plaats tijdens de D11-conferentie van Allthingsd.com. Techjournalist Walt Mossberg vroeg daar aan Cook of hij bereid was third-party-ontwikkelaars meer mogelijkheden binnen iOS te geven, om zo bepaalde functionaliteit van het OS te verbeteren. Mossberg gaf daarbij als voorbeeld het onscreen-toetsenbord, wat in zijn ogen beter was op Android, deels omdat gebruikers zelf een variant kunnen kiezen en installeren.

Cook zei dat het bedrijf hierbij altijd de afweging moet maken tussen openheid en gebruikservaring, maar ook dat Apple van plan is om in de toekomst meer api's beschikbaar te maken voor ontwikkelaars en dat het bedrijf zich meer zal openstellen. Mogelijk zullen die nieuwe api's onderdeel uitmaken van iOS 7, dat naar verwachting halverwege juni op Apples ontwikkelaarsconferentie WWDC onthuld zal worden. Die nieuwe versie van Apples mobiele besturingssysteem zal ook een visuele makeover krijgen.

De Apple-topman zei in reactie op een vraag uit het publiek ook dat het bedrijf in principe geen problemen heeft met de ontwikkeling van apps voor andere mobiele platformen. Cook sluit dan ook niet uit dat Apple in de toekomst een app voor Android zal ontwikkelen, al ziet hij daar momenteel geen noodzaak voor.

Verder zei Cook erg enthousiast te zijn over draagbare apparaten, maar niet in de vorm van een bril, zoals Google Glass. Hij hintte er daarbij op dat Apple momenteel met de ontwikkeling van dergelijke producten bezig is, maar wilde daar verder niks concreets over zeggen. Mogelijk doelt hij op het computerhorloge waar Apple volgens geruchten al lange tijd aan werkt.

Reacties (189)

Reactiefilter:-11890175+1148+24+31
Apple is toch geen primaire app maker? Waarom zou apple een app willen maken voor andriod? Ze verkipen apple dimgen en dat daar op hun eigen product zelf gemaakte apps staan snap ik, maar waarom zouden ze ook maar 1 app maken voor android?
Nja ze zullen op termijn wel op de proppen komen met een itunes app oid. :)
Wat te denken van bijvoorbeeld iCloud op een Samsung toestel? Handig om bij je documenten te kunnen vanaf een tweede/derde/X-de toestel in de familie.
Daar hoeven ze niet meer mee te komen straks. Die hadden ze al moeten aanbieden!

Apple was zo overtuigd van zichzelf en nu ze zien dat er problemen zijn met populairiteit en de marktcijfers laten dit ook zien. Grootste fouten zijn het niet door de gebruiker laten kiezen wat hun favoriete App is, bijv. Standaard Browser, Maps App, Mail App etc.

Apple loopt qua software zwaar achter op bijv. Android en dit verschil zal alleen maar groter worden gezien Apple alles zelf wil bepalen en ze geen Developers wereldwijd met eigen ideeen toelaten.

Mijn idee was enkele (2) jaren geleden al: Apple zou de kracht van Android juist moeten gaan gebruiken en bundelen met hun eigen kracht, zelf kwalitatieve premium hardware maken, Android software erop, zelf Premium software schrijven iOS saus.

Indien Apple hier niet voor kiest moeten ze zorgen dat ze zelf ook de keuze vrijheid aan klanten geven en openstaan voor hun wensen en niet "het geld uitpers" model hanteren. Daarnaast moeten ze zorgen dat ook Android gebruikers bijv. makkelijk iCloud kunnen gebruiken, kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een iPad en Android telefoon.

Het is nog niet te laat en Tim Cook hint waarschijnlijk dan ook op een iWatch die kan samenwerken met iOS maar dat er ook een app beschikbaar komt voor Android. Indien ze dit doen zou het een succes kunnen worden, anders zou ik het betwijfelen.
Grootste fouten zijn het niet door de gebruiker laten kiezen wat hun favoriete App is, bijv. Standaard Browser, Maps App, Mail App etc.
Ik heb privé een iPad, en voor mijn werk een Samsung Galaxy S2 Plus. De S2 heeft bijvoorbeeld 2 browsers, de standaard browser en Chrome, en 3 mail apps, een Android contact app en een Samsung contact app, en ook de agenda app is dubbel uitgevoerd, en dan vindt mijn werkgever het ook nog nodig nog een app toe te voegen voor mail, agenda en contacten: WAT EEN PUINHOOP!

Het trieste is trouwens dat ik, voor 3 mail accounts, ook 3 mail apps nodig heb. En mijn contactenlijst is een puinhoop, en stikt van de duplicaten!

Wat dat betreft is mijn iPad een verademing: 4 mailboxen worden gemanaged met één mail app, ik heb één agenda app, waarmee ik 2 agenda's beheer, en één lijst met unieke contactpersonen.

Geef mij maar de eenvoud en consistentie van iOS, dat is vele malen beter dan het besluiteloze Samsung dat je hele telefoon volstopt met overbodige troep!
Dat is ook vooral het probleem van Samsung. Ik heb een Sony, en het enige wat ik dubbel heb is een mail app (eentje van gmail en eentje voor andere mail). Dat Samsung een zooitje van Android maakt, maakt Android van zichzelf nog geen zooitje.
Geen last van, gewoon alleen K-9 erop en opgelost. Dat is dus de vrijheid van android.
Nee, dat is de zwakheid van de opgeleverde apparaten.
Juist! :)

Nu nog een app voor iOS -een virtuele machine voor Android- en dan gewoon Jelly Bean op je iPhone/iPad, dat is pas vrijheid. ;)
Ik denk dat door de underpinnings van de OSsen (m.u.v. Windows) je met compatibility layers een heel eind komt. Kijk naar Sailfish en BBOS die op QNX draait, die kunnen prima Android apps draaien ;)

Maar dat is denk ik niet het grootste punt hier, het gaat er vooral om wat je met je apparaat wil. Is het apparaat het doel, of de functionaliteit van het apparaat. Het maakt mensen die gewoon hun werk moeten doen echt niet uit wie de leverancier van hun Mail apps is, als ie maar doet wat ie moet doen. En dat is iets van clubs als RIM (nu BlackBerry) en Apple regelen, je koopt het apparaat, en je weet dat je out-of-the-box aan de slag kan, je hoeft niets te leren of te weten, je gaat gewoon verder met je leven.

Met Android-based devices is dat niet vaak zo, enerzijds om dat hardware leveranciers opleveringen pushen voor dat de software klaar is, anderzijds om dat ze te hun doelgroep te breed trekken en daarom slechts medium-goed zijn in 'veel', in plaats van heel goed in 'het meeste'.

Stel dat het appraat het doel is, en dat je ook prima zonder kan, of er vooral mee wil spelen, dan kan ik me voorstellen dat het vooral belangrijk is dat je met het apparaat zelf kan doen waar je trek in hebt, en dat als het stuk gaat het niet erg is om opnieuw te beginnen.
Ik denk dat Ikweethetbeter bedoeld dat door de openstelling van Android voor diverse key apps zoals mail contact en agenda. Het makkelijk een puinhoop kan worden op een device.. Omdat zowel de fabrikant van het toestel als de fabrikant van het OS 2 verschillende meningen hebben.

Wat d.drenth zegt ben ik het totaal niet mee eens. De kracht van apple is dat zij juist de hardware en software maken. Daar waar samsung alleen een schilletje maakt om een OS heen. En je ziet juist dat daar een hoop problemen mee vooruit komen. Te veel opties van zowel het OS en Samsung die door elkaar lopen.

Nee Apple moet bij zijn eigen OS blijven. Ik denk ook dat jobs zich in zijn graf omdraaid als hij merkt dat Cook Android op een iPhone of iPad zet.
Daarnaast de comunitie van Apple is zo groot dat overschakelen naar Android als OS juist dat een hoop gebruikers weg jaagen. En wat de denken aan alle apps?

Ook niet vergeten dat juist Apple bijna het dubble aan apps hebben dan Android. Ook niet vergeten aan de virussen en andere meuk op android beschikbaar is.
Die shit van Samsung hoef je niet te gebruiken, kun je gewoon negeren, of verwijderen (met bepaalde programma's). Dat is nou het mooie van Android: van eventuele meuk heb je geen last, en je kunt er van afkomen. Je kunt altijd probleemloos je favoriete applicaties gebruiken, wat bij Apple niet kan.

Android heeft inmiddels meer applicaties in de Play Store staan dan Apple in zijn eigen winkel, dus hoe kom je bij dat cijfer?
Die shit van Samsung hoef je niet te gebruiken, kun je gewoon negeren, of verwijderen (met bepaalde programma's). Dat is nou het mooie van Android: van eventuele meuk heb je geen last, en je kunt er van afkomen. Je kunt altijd probleemloos je favoriete applicaties gebruiken, wat bij Apple niet kan.
Bij Samsung kan in Jelly Bean zelfs rustig de Apps "uitzetten" waardoor ze niet meer gebruikt worden en niet meer tussen de lijst staat. Verwijderen is niet eens nodig, zo kan je altijd weer aanzetten mocht je hem verkopen.
Ja sommige mensen willen aan de hand worden mee genomen. Vooral zich alles voor laten schrijven en niet nadenken.
Ik denk liever zelf en bepaal welke apps ik gebruik.
Niet iedereen weet raad met vrijheid.
Ik heb ook geen problemen met google of android maar wel met samsung.
Het is dat Sony het verzaakte een goede flagship neer te zetten ten tijden van de S3 anders had ik die genomen...
Tja... Ik heb (een beetje) tijd gestoken in een uniforme contactenlijst op mijn android-telefoon. Resultaat: AL mijn contacten (privé, zakelijk, facebook, linkedin et cetera) zijn overzichtelijk, en zonder duplicaten in mijn adresboek beschikbaar, en hebben (eveneens probleemloos) de overgang van mijn S1 naar mijn S3 overleeft. OOK toen ik voor mijn werk een third party app moest gebruiken om mijn zakelijke mai-folder te encrypten (en dat is best prettig... niet je volledige OS moeten encrypten om af en toe een zakelijk mailtje te moeten kunnen lezen ;) )
Ik heb een alternatieve agenda(schil) geinstalleerd, omdat ik die praktischer vindt werken. Dat houdt echter niet in dat ik nu twee agendas heb.

Ik denk dat die wildgroei niet direct aan Android (of Samsung) is te wijten, maar eerder aan de hoeveelheid tijd die je steekt in (willen) gebruiken van je (mobiele) OS.
En hier hebben we het aloude argument wat er ten tijde van Windows vs Mac ook al was.

Het ligt aan de gebruiker. Je moet gewoon wat meer tijd steken in je apparaat, dan kan het ook allemaal prettig werken.

Heel veel mensen hebben daar of geen kennis van en al helemaal geen zin in.
Daarom is de iOS ook zo populair. Je word in een dwangbuis gestopt en dat noemt men dan vervolgens "gebruiksvriendelijk" of nog erger: It just works...

Terwijl het gewoon lamlendigheid vanuit de gebruiker is wat de oorzaak is. Maar dat wil men niet horen.

Edit: inderdaad, je noemt de dingen bij zijn naam (aToMac zegt eigenlijk hetzelfde) en vervolgens levert je dat -1's op. Het is niet persoonlijk bedoeld hoor. :)

[Reactie gewijzigd door Arnout op 29 mei 2013 16:08]

Lamlendigheid is een gevolg van waardeloze software.

Waarom zou een gebruiker tijd moeten stoppen in een OS? Waarom kan een OS niet gewoon zelf de dingen fatsoenlijk oplossen?

Echt, elke seconde die je bezig bent met het 'instellen' van een OS is er één teveel en is een resultaat van waardeloze software.

Als ik bij de HEMA een agenda koop moet ik toch ook niet de kaft er nog op lijmen? Waarom zou ik dan wel 'tijd moeten steken' in de veertig agenda's die Samsung meelevert op hun Galaxy-toestellen?

Keuze is niet slecht maar wel iets wat je moet minimaliseren.
Je vergelijking is mank. Je koopt een agenda die je direct kunt gebruiken maar als je het handig vindt om de kaft blauw te maken ipv. rood dan is daar een mogelijkheid voor. Bij de agenda van Apple is de kleur vast en kun je er niks aan wijzigen.
Probleem is voor mij dat er functionaliteit wordt geschrapt door de verkleutering van de gebruiker. (bvb mappenstructuur/filemanager) en door commerciële doeleinden ben je niet meer baas over eigen bestanden (deel maar eens een muziekbestandje vanuit je iPhone.) Op Android is dit gewoon lang duwen op het bestand, delen via... dropbox, email, bluetooth, wifi direct, Xbmc ... et voila.

Dat 80% vd mensen mappenstructuur, DLNA, of het instellen widgets/launcher niet (willen/hoeven) begrijpen maakt het schrappen ervan nog niet verantwoord vind ik.

Alles dan maar duwen naar iTunes, Airplay etc is in mijn ogen alleen maar vendor-lock-in waar ik een gruwelijke hekel aan heb.
Echt, elke seconde die je bezig bent met het 'instellen' van een OS is er één teveel en is een resultaat van waardeloze software.
Heb je dan geen Persoonlijkheid, geen voorkeuren? Of ben jij altijd 100% akkoord met wat een of andere Apple medewerker voor jouw ingesteld heeft?

Laat wel duidelijk zijn dat ik een groot fan ben van eenduidigheid en eenvoud, maar goed design (ook van software) moet zowel eenvoud als vrijheid bieden. Android is niet perfect, maar het evolueert hard. maar voor mensen die nét dat ietsje meer zoeken in hun mobiele zakcomputer ;-) blijven zo niet op hun honger zitten.

[Reactie gewijzigd door musback op 29 mei 2013 10:49]

Dat 80% vd mensen mappenstructuur, DLNA, of het instellen widgets/launcher niet (willen/hoeven) begrijpen maakt het schrappen ervan nog niet verantwoord vind ik.
Nee, hierdoor is het apparaat juist toegankelijker voor die mensen. En mensen die het wel kunnen maar er gewoon geen zin in hebben, die kunnen ook daar voor kiezen.

De mensen die het blijkbaar WEL missen kunnen een ander toestel halen.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 29 mei 2013 11:11]

Ik vind het echt raar dat er zo'n reactie op Tweakers geplaatst wordt... En dan ook nog eens een +2 mediaan krijgen.

'Echt, elke seconde die je bezig bent met het 'instellen' van een OS is er één teveel en is een resultaat van waardeloze software.'

Dat is juist heerlijk! Dat is wat Tweakers doen. Als alles out-of-the-box werkt, wat valt er dan nog te tweaken?

Je vergelijking raakt ook kant nog wal, tussen lijmen en een vinkje zetten zit nogal een groot verschil in? Ik kan ook zeggen dat er 10 verschillende soorten kleuren auto's zijn die je kan kiezen.
Als er 40 agenda's zijn, waarom gebruik je er dan niet gewoon maar 1 of gooi je er 39 weg?

Ik wil andere dingen dan jij met een OS, dan zal ik het zo ook in moeten stellen.

[Reactie gewijzigd door Eypo op 29 mei 2013 11:13]

Kennelijk is Tweakers.net uitgegroeid tot een community die niet alleen maar bestaat uit mensen die altijd hun devices zo veel mogelijk zelf willen inrichten.

Ik lees vaker reacties waarbij ik de indruk krijg dat deze diversiteit binnen de community over het hoofd wordt gezien.

Geen kritiek, slechts een constatering ;)
Ach. Ik wil op mijn PC gewoon doen en laten wat ik wil inc mijn instellingen..

Mijn telefoon is toch iets anders.. Ik hoef geen skins, 1001 apps met een zelfde functie enz.. Als dat ding met minimaal instellen goed werkt dan is dat goed voor mij.. Heb geen zin om een hele dag bezig te zijn om mn telefoon in te stellen..

Zoals ik wel een hele dag bezig kan zijn om mn PC in te richten.
Volgens mij is het idee van Tweakers niet dat jij vinkjes gaat zetten, maar dat je als je niet tevreden bent met je Agenda, je er gewoon zelf een gaat programmeren.
klopt volledig.

Als je geen tijd wil steken in het instellen van je toestel , koop dan ii Apple apparaat.
Daar heb je de eenvoud van geen keuze te hebben, dát is de sterkte van Apple en mogen ze niet opgeven.
hoe moet het ? => zie McHelp staat het er niet in, dan kan het niet. Stop punt andere lijn.

Als je toch keuze wil hebben , dan is de consequentie dat je er ook tijd in zult moeten stoppen om een goede gefundeerde keuze te maken, en het in te stellen zo jij het lekker werken vind. Somimige mensen vinden dat zelf leuk spelen met die instellingen en dat is hun goed recht.
En dat kan enkel bij Android, dat is hun sterkte en daar mogen zij ook niet van af stappen.

Iedereen moet echter 1 keuze maken, "wil ik keuze of niet"

Dus TMC, koop jij lekker Apple producten. EN onthoud je van commentaar op andere systemen waar jij geen fan van bent. Dat je een +2 krijgt is mij een raadsel. maar we zullen daar wel geen keus in hebben.

@ikweethetbeter, verander even van nickname, want je weet het duidelijk niet, laat staan beter.
Moest je het echt beter weten, dan zou je weten dat er ook, AUUUWW weer andere apps zijn die ze wel netjes kunnen synchroniseren, tussen je verschillende accounts.

[Reactie gewijzigd door bigbadbull op 29 mei 2013 11:16]

Het is gewoon belachelijk als je veel tijd moet steken in een apparaat. Als je dat moet doen is het apparaat gewoon slecht ontworpen. Een apparaat moet gewoon doen waar het voor gemaakt is zonder dat de gebruiker zijn tijd moet verdoen om het perfect te doen werken.
Heel veel mensen hebben daar of geen kennis van en al helemaal geen zin in.
Met een insteek als dat kom ik inderdaad niet veel verder dan dat het aan de gebruiker ligt ;)
Dit ligt volgens mij meer aan de betreffende gebruiker. Ik kan op mijn iPad ook diverse mail apps en browsers installeren.
1. Je kan apps verbergen
2. Een tipje voor je... Ga je contacten syncen met je mail. Elke willekeurige telefoon die ik pak.. Even mijn activesync instellen en 5 minuten later is mijn mail, agenda en contacten gesynced. Wil je prive en zakelijk gescheiden houden (wat ik niet doe) dan sync je je prive contacten met je gmail (of een alternatief)
3. Het is onzin dat je meer apps nodig hebt voor mail accounts. Het ligt aan jou werkgever dat ze hier een rotzooi van maken. Mijn werkgever gebruikt de standaard en ik heb dus al mijn mail accounts gewoon in de mail app zitten (gmail app gebruik ik niet)

Als je je e-mail, agenda en contacten 1 keer goed zet werkt het op elk platform perfect en is switchen geen probleem (iOS/Android/WP)
Ik hoor dat ook van mijn vrienden. Ze kiezen allemaal voor Android omdat ze alles kunnen aanpassen er 128GB kaartjes in kunnen stoppen en ze vrije keuze hebben. Vervolgens passen ze dingen aan: werkt het niet meer, gebruiken ze 2MB van die 128 GB en door die vrije keuze zijn ze continue alles aan het fixen en onderhouden. Prima hoor (we zijn tenslotte tweakers) maar toen ik overgestapt ben van Nokia en Windows naar Apple heb ik een flink stuk rust gevonden.

En wat aToMac zegt klopt wel maar het wordt je op een Apple een stuk makkelijkere gemaakt.
Wat een onzin. Je kunt in Android ook gewoon met 1 app al je mailboxen lezen.

Er is inderdaad keus in mail applicaties en agenda applicaties omdat mensen andere fucntionaliteiten belangrijk vinden. Niet iedereen is hetzelfde.
Misschien eens surfen naar https://www.google.com/contacts/#contacts voor je duplicate contacten.

Waarschijnlijk heb je meerdere accounts verbonden met je gmail, had je voordien ook al contacten in 1 of meerdere accounts. Daarna nog integratie van je werk en etc...

Had ik ook allemaal en was gemakkelijk opgelost met bovenstaande url :)

Daarnaast is Cyanogenmod best wel leuk ;)
[...]

Ik heb privé een iPad, en voor mijn werk een Samsung Galaxy S2 Plus. De S2 heeft bijvoorbeeld 2 browsers, de standaard browser en Chrome, en 3 mail apps, een Android contact app en een Samsung contact app, en ook de agenda app is dubbel uitgevoerd, en dan vindt mijn werkgever het ook nog nodig nog een app toe te voegen voor mail, agenda en contacten: WAT EEN PUINHOOP!

Het trieste is trouwens dat ik, voor 3 mail accounts, ook 3 mail apps nodig heb. En mijn contactenlijst is een puinhoop, en stikt van de duplicaten!
Geen last van ik kan in mijn Mail App verschillenden Accounts toevoegen, en dat kan ik met een App die Email heet Gmail, Outlook (Hotmail), Yahoo mail, en ga maar zo door.

En ikweethetbeter je kan gewoon de App Aqua Mail - email app op je toestel zetten en dan heb je maar een e-mail App nodig voor al je e-mail accounts, dus ja Android kan het ook gewoon, daar heb je geen Apple spul voor nodig.
En je ziet juist dat daar een hoop problemen mee vooruit komen. Te veel opties van zowel het OS en Samsung die door elkaar lopen.
En To_Tall dat heb ik liever dan zo een dichte systeem als Apple, ik heb liever teveel dan te weinig, je hoeft niet alles te gebruiken, je kan wat je niet gebruik er afhalen en als dat niet kan Uitschakelen, en dan zet je gewoon een App er op wat meerdere dingen kan, het is dat simpel.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 29 mei 2013 13:36]

@AmigaWolf
Helaas, dit werkt niet helemaal...
Support for many other email services via standard Internet email protocols: IMAP, POP3, SMTP. This includes many corporate email servers, such as Lotus Notes and Exchange, provided that the administrators enabled IMAP/SMTP (no support for ActiveSync or EWS).
Mijn werkgever liet mij kiezen tussen een gratis Samsung Galaxy S2 Plus, en een iPhone 4 met 80 euro bijbetaling. Omdat ik geen 80 euro ga betalen voor een 2 jaar oude telefoon, heb ik voor de S2 Plus gekozen.

Daar heb ik veel spijt van!

De iPhone 4 wordt met de standaard Apple mail, agenda en contactpersonen apps geleverd, welke perfect met oa Exchange en Gmail synchroniseren.

De S2 Plus wordt met alle Android en Samsung apps geleverd, maar mijn werkgever heeft TouchDown geselecteerd voor de Exchange communicatie. TouchDown lijkt een naar Android geport DOS programma; je ziet nog net geen knipperende groene cursor, maar dat scheelt niet veel!

Contacten synchroniseren één kant op, een wijziging op mijn telefoon levert een duplicaat op, afspraken maken is een ramp, mails die ik op mijn telefoon weggooi worden soms wel maar vaak niet weggegooid op de server, ...

O ja, de telefoon is redelijk dichtgezet. Dat is geen probleem voor een tweaker, maar elke client heeft een app ID, en alleen TouchDown wordt op een Android telefoon als client geaccepteerd...
Wat is er dan zo superieur?
"Persoonlijk vind ik dat Android nog altijd zwaar achter loopt op iOS."
Ah, dus jij vindt(mening) dat Android nog altijd zwaar achter loopt op iOS, dat is dus net zo goed "een mening en absoluut geen vaststaand feit".

Maar misschien is het handig als jij beargumenteert waarin Android dan zo zwaar achter loopt. Het enige dat ik kan bedenken is beveiliging. Verder kan ik wel een lijst opnoemen van zaken die nog steeds niet kunnen op iOS of waarin iOS simpelweg inferieur is aan Android. Van die zaken zal niet alles essentieel zijn, maar dat gaat dan meer om persoonlijke voorkeur.

Ik vind het een beetje een vergelijking tussen een opoefiets en een racefiets, niet qua snelheid maar qua mogelijkheden. Met de opoefiets zal je minder snel een probleem hebben.
Android is nog niet simpel genoeg. De menu's zijn veelal onoverzichtelijk en lelijk. Contactbeheer is dramatisch. Complete backups maken is niet mogelijk. Apps zijn veelal van lagere kwaliteit dan op iOS. De browser is beduidend minder (minder snel ook). Notificaties zijn inferieur aan iOS (je kan niks per app instellen, zoals bij iOS wel kan).

Android is de mountainbike met bidon en fietscomputer die je nooit gebruikt, Apple is de racefiets die simpelweg veel lekkerder fietst.
- Contactbeheer is niks mis mee volgens mij? Een lijst met namen waar je de gegevens kan instellen per contact.

- Als je Chrome niet handig vind installeer je toch een andere browser? Overigens zie ik niet in wat er mis is met Chrome :)

- Notificaties zijn juist super op Android! Direct vanuit je notificatie een actie uitvoeren (terugbellen, vast de eerste regels van je mailtje lezen, etc). Wat een app voor notificaties stuurt kun je in de app instellen ipv. op een losstaande plek. Kwestie van voorkeur, als ik iets wil instellen in de app ga ik naar de app, niet naar de instellingen van het OS.

Als ik kijk naar wat ik mis op m'n iPad zijn dat vrij basic dingen imo:

- geen ander toestenbord kunnen instellen, het standaard toetsenbord vind ik erg onprettig (altijd hoofdletters op t scherm, ook al typ ik lower cased)
- niet kunnen instellen wat mijn default browser is
- geen toggles voor wifi/bluetooth/etc
- geen widgets
- notificaties waar je niks mee kan behalve verwijderen

Voor mij is het enige voordeel aan iOS de hoge kwaliteit apps maar daar betaal je dan ook weer voor omdat er bijna niks gratis is. Als een app al gratis is blijk je in-app ineens toch te moeten betalen voor de overige 90% functionaliteit.

Dat Android soms nog wat samenhang mist in menu's ben ik redelijk met je eens, dit was vooral in 2.x het geval maar in 4.x is dit al grotendeels gelijk getrokken.
"Android is nog niet simpel genoeg."
Ik wil absoluut niet simpel. Overigens is simpel nogal subjectief, ik vind iOS echt een draak van een OS om mee te werken. Moest laatst een spraakopname van iemands iPhone afhalen om te kunnen bewerken, had alleen een laptop beschikbaar en een mobiele verbinding. Dan maar die opname doorsturen, verrek, gaat niet. Bestand te groot. Aangezien er geen filesystem is kon ik het niet zippen o.i.d. Kon wel geconverteerd worden naar .caf om te kunnen verzenden. Dat maar gedaan. Vervolgens gemaild naar de Windows laptop, kan het vervolgens nergens mee worden geopend.

Nog een voorbeeldje dat meteen ingaat op jouw volgende punt: menu's

Krijg van iemand een iPhone in handen die net was geupdate, scherm stond vergrendeld in portrait. Zoeken in settings, niks. Google gebruikt, blijkt dat ik 2 keer de homeknop moet indrukken en dan helemaal naar links moest swipen om bij de schermvergrendeling te komen.

Push notificaties moest ik vervolgens in schakelen, kon ik in de eerste instantie ook niet vinden. Zo logisch allemaal dat ik me suf moet zoeken.

"Contactbeheer is dramatisch."
Contactbeheer is prima, in mijn contacten staan alle whatsapp, facebook en Google contacten gekoppeld aan de telefoonnummers.

" Apps zijn veelal van lagere kwaliteit dan op iOS"
Visueel kan dat inderdaad kloppen, alleen zijn er apps die meer opties bieden op Android en vind ik een backbutton in een app echt zonde voor de schermruimte.

"De browser is beduidend minder (minder snel ook)."
Er zijn tig browsers te krijgen naar elke wens, de browser is dus een nogal breed begrip. Bovendien is de browser van iOS 6 pas sneller, daarvoor was de browser van Android sneller.

"Notificaties zijn inferieur aan iOS"
Je bedoelt dat notificatiesysteem dat sinds iOS 5 met als inspiratiebron Android is geïntroduceerd? Bovendien kan je ook op Android per app notificaties in en uitschakelen, als het niet in de app kan werkt het wel via app beheer.

Verder kan ik alle verschillen wel opnoemen, deze laat de belangrijkste wel zien.
Visueel kan dat inderdaad kloppen, alleen zijn er apps die meer opties bieden op Android en vind ik een backbutton in een app echt zonde voor de schermruimte.
Android behandeld een 4" scherm hetzelfde als een 6" of zelfs 10" scherm wat pas echt verspilling van schermruimte is. Echt een compleet nonargument. (Om nog maar niet te spreken over onscreen menu knoppen die dus ook altijd zichtbaar zijn).

Voor de rest ben ik het redelijk met je eens. Notificaties op iOS zijn waardeloos en ik wil veel meer communicatie mogelijkheden tussen Apps zien.

Maar beide OS'en hebben zo z'n voordelen en vooralsnog heb ik meer aan die van iOS dan Android (alhoewel het verschil steeds kleiner begint te worden. Wanneer komt er nou eens een 4"/4.3" high-end Android toestel met een degelijke behuizing, goede accuduur en goede camera die ik niet uit China hoef te importeren? Dan wil ik de overstap wel proberen)

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 29 mei 2013 11:39]

Android behandeld een 4" scherm hetzelfde als een 6" of zelfs 10" scherm wat pas echt verspilling van schermruimte is. Echt een compleet nonargument.
Nee, dat is geen non argument. Dat heeft er meer mee te maken dat ontwikkelaars te lui zijn om de adviezen van Google op te volgen:
http://developer.android....ices/screens_support.html
http://developer.android.com/guide/components/fragments.html

Android behandeld schermen(binnen een bepaalde marge) anders afhankelijk van omvang en pixeldensiteit en orientatie. Als de ontwikkelaar vervolgens geen resources aanlevert en geen gebruik maak van fragments kan Android als systeem niet anders dan kiezen wat wel is aangeleverd. Android is heel flexibel daarin, het is alleen wat extra werk.

Voorbeeldje ervan is Friendcaster (kijk naar de screenshots). 1 apk bestand dat allerlei schermen ondersteund.

De onscreen knoppen kan je overigens op auto verbergen zetten als ontwikkelaar, om meer ruimte vrij te maken voor content. Veel videospelers doen dit bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door reemprive op 29 mei 2013 12:01]

Superieur?

Ach ik heb zowel diverse IOS als Android apparaten en zoveel doen ze tegenwoordig niet meer onder voor elkaar.

Alle belangrijke apps heb ik op zowel Android als IOS.

Ik begrijp het niet dat mensen altijd hun EIGEN OS willen promoten en e de ander neersabelen.

Ik ben blij met mijn nieuwe Android telefoon maar ook heel blij nog steeds met mijn "oude" Ipad2, die 2 vullen elkaar perfect aan en ik merk niets van een superieur OS ten opzichte van de ander.

Kom eens met echt belangrijke zaken waarom de één zou achterlopen tov de ander, wat kan je absoluut niet op de één wat de andere ECHT niet kan.

Zucht............. deze discussies zijn echt van die puber discussies!!!!
Fatsoenlijke muziekproductie op Android (niet mogelijk door absurd hoge latency), input lag vertragen zodat Apps als Paper mogelijk zijn op Android, een goed accessoire ecosysteem, toegankelijkheid voor slechtzienden en blinden.

Dat zijn echt dingen waar iOS mijlenver voor ligt op Android. Allemaal niche markten, maar veel niche markten zijn bij elkaar een groot deel.

Overigens ligt Android voor op iOS m.b.t. Communicatie tussen verschillende Apps, services (Google now bv.) en aanpasbaarheid van het systeem.

Dit zijn allemaal belangrijke zaken die wel op de een kan en niet op de ander. Het is aan de gebruiker om te kiezen wat hij belangrijk vind.
Dit is met het afstand het slechtste idee ooit. Sorry hoor, maar iOS ditchen ten faveure van Android met een iOS-skin? Ben je op de hoogte van het feit dat iOS op vele fronten superieur is aan Android?

Ten tweede druist dit compleet in tegen de strategie van Apple. Die strategie heeft ervoor gezorgd dat de Macs, iPads, iPods en iPhones enorme successen zijn geworden. Waaro zou je dat willen veranderen?

Tot slot loopt Apple helemaal niet zwaar achter op Android. Dat is een mening en absoluut geen vaststaand feit. Persoonlijk vind ik dat Android nog altijd zwaar achter loopt op iOS.
Je meet met twee maten. Jij stelt aan de ene kant als feit dat iOS superieur is aan Android en stelt dat het achterlopen van iOS op Android een mening is.
Beide zijn natuurlijk meningen. ;)

Een feit is evenwel dat Apple het marktaandeel iOS t.o.v. Android steeds verder ziet dalen. Nu ook steeds meer partijen hun Android apps voor tablets optimaliseren, zal ook het marktaandeel van de iPad gaan dalen. Android is zeker geen walhalla, misschien zelfs een ramp voor ontwikkelaars, maar het biedt de gebruiker vrije keuze op zowat elk vlak. En veel gebruikers vinden keuze toch fijn.

Apple moet stappen nemen om marktaandeel te behouden. Stilstand is achteruitgang en Apple heeft toch wel een tijdje bijna stil gezeten met iOS.
De enige reden waarom het marktaandeel iOS daalt tov dat van Android is omdat er veel meer Android toestellen zijn, in vele prijscategorieën.

De verkoop van iPhones daalt niet, sterker nog deze stijgt.

De belangrijkste reden dat Androids marktaandeel groeit is de prijs. Je hebt al een Android toestel vanaf 65 euro, terwijl de goedkoopste iPhone 258 euro kost.
De belangrijkste reden dat Androids marktaandeel groeit is de prijs. Je hebt al een Android toestel vanaf 65 euro, terwijl de goedkoopste iPhone 258 euro kost.
Ik lees in jouw link dat de iPhone het afgelopen kwartaal 37 miljoen keer over de toonbank is gegaan.

Alleen de Galaxy S4 is in een maand al 10 miljoen keer verkocht (hier), dat zijn dus 30 miljoen toestellen per kwartaal. Dat is nou niet echt het goedkloopste toestel dacht ik... Ook de HTC One doet momenteel zo'n 15 miljoen per kwartaal, ondanks leverproblemen (hier)...

Nee, het groeiende marktaandeel kan dus niet alleen de prijs zijn...

[Reactie gewijzigd door resma op 29 mei 2013 12:08]

10 miljoen op een maand? De iPhone 5 verkocht 5 miljoen op 48u dus zo geweldig is die 10 miljoen op een maand niet.
Apple producten verkopen altijd extreem goed de eerste paar dagen. Het gaat hier echter niet over de introductie-rush, maar juist over de aantallen over langere termijn.

Mijn opmerking met de verkopen van absolute high-end toestellen van Samsung en HTC, waren bedoeld om het argument dat het Android marktaandeel voornamelijk groeit door goedkope toestellen te ontkrachtigen. De high-end Android telefoons gaan ook als warme broodjes over de toonbank.

[Reactie gewijzigd door resma op 29 mei 2013 13:58]

De xiaomi mi 2s verkocht 200.000 x in 45 seconden...
Zo kun je 10 miljoen verkochte toestellen wel heel makkelijk bagatelliseren.
Apple was zo overtuigd van zichzelf en nu ze zien dat er problemen zijn met populairiteit en de marktcijfers laten dit ook zien. Grootste fouten zijn het niet door de gebruiker laten kiezen wat hun favoriete App is, bijv. Standaard Browser, Maps App, Mail App etc.
Misschien is het doel van Apple niet om de meeste apparaten te verkopen. Natuurlijk moet Apple kijken hoe ze meer waarde kunnen leveren aan hun klanten, maar Apple maakt de meeste winst in de sector. Winst is het bloed dat door een bedrijf stroomt. Maakt Apple de meeste computers? Nee, maar ze pakken wel 45% van alle winst. Wat heb je liever? Marktaandeel of winst?
Apple loopt qua software zwaar achter op bijv. Android en dit verschil zal alleen maar groter worden gezien Apple alles zelf wil bepalen en ze geen Developers wereldwijd met eigen ideeen toelaten.
Prachtig statement, maar onderbouw het eens. Waarop lopen ze achter? En welk verschil wordt groter? Developers kiezen nog steeds vaak om hun apps als eerste uit te brengen voor iOS. Waarom? Omdat er meer geld verdiend wordt.
Mijn idee was enkele (2) jaren geleden al: Apple zou de kracht van Android juist moeten gaan gebruiken en bundelen met hun eigen kracht, zelf kwalitatieve premium hardware maken, Android software erop, zelf Premium software schrijven iOS saus.
Jij stelt hier dat Android qua OS veel krachtiger is dan iOS. Hoe kom je er bij? Om even een voorbeeld te noemen, waar is de ondersteuning van Bluetooth LE? Welk voordeel heeft Apple om qua OS te switchen? iOS had sinds dag 1 al hardware accelerated graphics met Core Graphics en Core Animation. Dat Android het nu ook heeft wil nog niet zeggen dat iOS een gebrekkig OS is. Android heeft behoorlijke stappen moeten maken.
Indien Apple hier niet voor kiest moeten ze zorgen dat ze zelf ook de keuze vrijheid aan klanten geven en openstaan voor hun wensen en niet "het geld uitpers" model hanteren. Daarnaast moeten ze zorgen dat ook Android gebruikers bijv. makkelijk iCloud kunnen gebruiken, kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een iPad en Android telefoon.
Ik begrijp bovenstaande helemaal niet. Waarom moet Apple iCloud uitbrengen voor Android? iCloud kost geld, het is een extra service voor iOS waardoor Apple meer geld kan vragen voor hun totaalpakket.
Het is nog niet te laat en Tim Cook hint waarschijnlijk dan ook op een iWatch die kan samenwerken met iOS maar dat er ook een app beschikbaar komt voor Android. Indien ze dit doen zou het een succes kunnen worden, anders zou ik het betwijfelen.
Ik denk juist eerder dat het een succes wordt als ze het perfect kunnen integreren. Dit kunnen ze niet met Android. Dit ligt niet zo zeer aan Android (alhoewel geen Bluetooth LE, maar dat komt wel), maar het ligt wel aan een heleboel tweederangs hardware zonder Bluetooth LE.

En wat versta jij onder succes?
Misschien is het doel van Apple niet om de meeste apparaten te verkopen. Natuurlijk moet Apple kijken hoe ze meer waarde kunnen leveren aan hun klanten, maar Apple maakt de meeste winst in de sector. Winst is het bloed dat door een bedrijf stroomt. Maakt Apple de meeste computers? Nee, maar ze pakken wel 45% van alle winst. Wat heb je liever? Marktaandeel of winst?
Apple maakt inderdaad de meeste winst in de sector. Dat vinden de aandeelhouders natuurlijk leuk. Apple loopt echter een steeds groter risico door het groeiende marktaandeel van Android:

Veel Apps worden namelijk uitgebracht door derden die wel kijken naar marktaandeel. Eerst brachten veel partijen hun apps exclusief uit voor iOS. Een tijd later begonnen ze ook Android apps te maken, maar wel pas na de iOS app. Nu zie ik het steeds vaker gebeuren dat partijen hun apps eerst voor Android uit te brengen en pas later voor iOS. Als Apple niets doet, brengen straks bepaalde partijen geen iOS apps meer uit, gewoon omdat het marktaandeel te beperkt is.

[Reactie gewijzigd door resma op 29 mei 2013 11:22]

Het kleinere aantal iOS gebruikers levert nog steeds meer op voor de ontwikkelaar: http://www.guardian.co.uk...evenues-downloads-country
Het is niet de ontwikkelaar die de keuze maakt voor het platform, maar de opdrachtgever van die ontwikkelaar.

Voorheen brachten bijvoorbeeld veel kranten exclusief iOS apps uit. Nu brengen ze ook allemaal een Android app uit (het maken daarvan wordt gewoon uitbesteed, net als de iOS app). Dat doen ze omdat Android inmiddels een 'dwingend' marktaandeel heeft opgeeist.

Bijvoorbeeld de app van een favoriete krant die alleen op iOS beschikbaar was, was voor aardig wat mensen die ik ken reden om een iPad te kopen, i.p.v. een Android tablet.

Inmiddels zijn eigenlijk alle kranten ook leesbaar op een Android tablet. Daarmee vervalt dus voor veel mensen een reden om niet voor een Android tablet te gaan. En dan heb ik het dus alleen nog maar over de beschikbaarheid van krantenapps. Ook het marktaandeel op de tabletmarkt zal dus gaan groeien.

Het is gewoon een trend en dat vind Apple beslist niet leuk...

[Reactie gewijzigd door resma op 29 mei 2013 12:47]

Misschien is Android voor Apple een grote deja vu. Ze worden voorbijgestreefd door een bedrijf die hetzelfde product goedkoper op de markt zet dan zijzelf. Zoals bij Andoid nu werd ook toentertijd bij Windows gewezen op piraterij. Maar alle bedrijven die toen een lange adem hadden hebben uiteindelijk alleen maar profijt gehad van die piraterij. Dat zal nu niet anders zijn.

Het omslagpunt komt snel dichterbij. Zal het Windows debacle zich herhalen of kan Apple zichzelf ditmaal wel handhaven? Binnen 3 jaar zullen ze misschien gedwongen Android apps moeten gaan maken. Om sterk te kunnen blijven.

Zal vast een moeilijke keuze zijn. Maar ze weten vast of ze voldoende in huis hebben om bv op technologisch vlak sterk mee te kunnen blijven doen. Bijvoorbeeld Apple Mini uitbrengen om fans aan de onderkant alvast te winnen en niet te vergeten inwoners van de BRIC landen. Of nieuwe hippe apparaten (iWatch) om de naam hoog te houden . Halen ze het niet op technologisch vlak en moeten ze het uit software halen, dan wordt het een stuk moeilijker. De Chinese OSen komen er aan en dus wellicht flink verlies van marktaandeel op de BRIC markten. Andriod kan doordat het flexibeler is op prijsgebied zich veroorloven om Apple soms te volgen en hoeft niet altijd innovatortje te spelen.

Welke kant het ook uitgaat met iOS, ze staan onder druk en moeten dus met veranderingen komen die hen toekomstbestendiger maakt. Het zal hen geen 2e maal mogen overkomen.
Onzin. Het is beter om mensen steeds meer vrijheden te geven dan om die vrijheden af te nemen. Apple is heel voorzichtig met het vrijgeven van zaken, om er zo voor te zorgen dat hun walled garden onaangetast blijft. Iets waar ik wel voor ben gezien het gezeik bij de concurrentie met malware enzo.
Dat is helemaal niet per definitie beter. Keuze is een verstoring op zich. Ik gebruik een telefoon om te navigeren, niet om te kijken met welke app ik ga navigeren.

Keuze is iets wat je moet minimaliseren aangezien het niks bijdraagt aan het daadwerkelijke doel van het apparaat.
Keuze is geen verstoreing. het is pas een "verstoring" als je gaat zoeken naar de perfecte app. Anders gebruik je gewoon de standaard applicatie die op je telefoon zat. Niets moeilijks aan.
http://www.ted.com/talks/...he_paradox_of_choice.html

Ted video over het maken van keuzes, is ook een boek van met dezelfde titel
Dat is helemaal niet per definitie beter. Keuze is een verstoring op zich. Ik gebruik een telefoon om te navigeren, niet om te kijken met welke app ik ga navigeren.

Keuze is iets wat je moet minimaliseren aangezien het niks bijdraagt aan het daadwerkelijke doel van het apparaat.
Huh, keuze is een verstoring op zich??? Sorry, maar nu maak je jezelf echt belachelijk en haal je IMHO al je eerdere argumenten onderuit. Ik vind je persoonlijk ook meteen een engerd...

Waarom liggen er zeker 20 soorten brood in de supermarkt? Waarom meerdere soorten appels? Waarom kun je kiezen uit meerdere modellen van een auto? Waarom zijn er verschillende leervormen?

Simpel; omdat ieder individue een bepaalde voorkeur/smaak heeft. En dat is dus niet perse een appel met een hap eruit.

[Reactie gewijzigd door resma op 29 mei 2013 11:29]

Best een gevaarlijke uitspraak die je daar doet. Jij zou volgens mij prima passen in een 1984-wereld. Hoe kun je nu zeggen dat keuze slecht is? Niet ieder mens is hetzelfde, ook niet in een Apple-wereld..
NEEEE dat moet Apple zeer zeker niet doen! iOS heeft een aantal voordelen t.o.v. Android die voor mij toch wel essentieel zijn. Zo heeft Android een probleem met
-Vaag dataverbruik, waardoor sommige mensen plots 2 gb in een dag via 3G downloaden terwijl ze thuis zijn. Gevolg een telefoonrekening van ¤250 (iig van Tele2). Dit gebeurt dus alleen met Android
-Natuurlijk de veiligheid van iOS, geen virussen e.d.
-Een App store die niet vol staat met halfgare Apps
-Ook een jaar na introductie nog updates De S3 mini wordt bijvoorbeeld al niet meer geüpdatet

iCloud aanbieden aan Android gebruikers is toch niet handig, iCloud wordt juist gebruikt als reden om een iPhone te kopen.
Daar ben je mis hoor. Voor een tweaker is het leuk om third-party apps voor mailboxes te installeren, nieuwe toetsenborden te gebruiken en een andere browser gaan gebruiken omdat hij meer html5-tags ondersteunt, sneller is en cleaner.

Maar een tweaker is niet het gros van de bevolking die rondloopt met een iPhone. Mijn vriendin vindt een iPhone zo goed omdat het zo duidelijk is, en alles staat waar het hoort te staan. Zij heeft geen nood aan kleuren te tweaken en ze vindt de mail-app precies goed voor wat hij hoeft te doen, namelijk mails lezen.

Van hetzelfde laken een broek met de browser. Wanneer zij safari opent om vervolgens een url in te vullen en ze ziet een website verschijnen dan is dit voor haar "mission accomplished". Apps sluiten doe je gewoon door te double tappen op de home button, terwijl je (indertijd toch) in android een app manager nodig had om die te sluiten, of je moest in je instellingen gaan rommelen.

Apple is in 1 woord "simpel" op een positieve manier, en de meeste mensen hebben daar meer dan genoeg mee.

Als je zelf eens de test wil doen: geef iemand van middelbare leeftijd (50-60) een samsung galaxy S III en een iPhone 4S. Geef hen 2 dagen de tijd en luister naar hun verhaal.

Je zegt dat Apple qua software immens achterloopt op Android, ik zou in eerste instantie niet weten bij wat. gestures zoals wuiven over het scherm om je phone te unlocken terwijl je aan het barbecuen bent kan ik echt wel missen.

Wat je zegt over het feit dat iCloud moet gemixed kunnen worden met andere OS'es gaat nooit gebeuren. Apple z'n kracht zit in de samenhorigheid van zijn producten. Ik werk zo graag met Apple omdat ik een iPad, iPhone, Macbook Pro, Apple TV en airport express heb.

1. easy to install
2. easy to use

Android is een superieur OS, net zoals iOS dat is, het is simpelweg voor een andere doelgroep weggelegd.
U beweert dat apple achterloopt qua software?
Is dit een uit de lucht gegrepen mening, of omdat u een iOS en Android toestel heeft en dit effectief ondervonden heeft?

Ik heb zeer veel android en ios toestellen gehad en getest en ik kom toch tot het omgekeerde besluit.
iOS software en zeker die van apple dan is veel volwassener dan die van android.
Het oogt ook veel professioneler. Ik kan, zeker op tablets, mij niet ontdoen dat alles gemaakt is door een hoop hobbyisten.

Ik lees ook bij de meeste goeie reviews dat ze steeds moeten besluiten dat de iPad wint op gebied van apps. En dat gevoel heb ik ook uit mijn best grote ervaring met deze toestellen.
BlackBerry Q10 outselling the iPhone 5 and Galaxy S4 in France

France Telecom SFR met 21 miljoen gebruikers is na UK een succes voor Blackberry.

Top 5 SFR - Blackberry Q10 - Samsung S4 - Blackberry Z10 - Samsungs 3 - Iphone 5
Het is niet een kwestie van achterlopen, het is een verschil van filosofie.

Android wint zeker op het gebied van de meeste features, keuzevrijheid, en personalisering. Apple levert op die gebieden in, maar wint daarbij in consistentie en gebruiksvriendelijkheid. Vergeet ook niet dat de totale software ervaring ook bepaald wordt door het aanbod aan apps, waar Apple een zeer sterke positie heeft.

Geen van deze filosofien zijn fout, het hangt er puur vanaf wat je wil. Maar het is zeker niet zo dat meer features = beter, althans voor lang niet iedereen.

Verder over de voorbeelden die je aandraagt, ik kan me geen gemiddelde smartphone gebruiker voorstellen die het iets boeit:

- Een andere browser? Waarom? Mensen weten niet eens wat een browser is.
- Een andere mail app? Waarom, hij werkt toch prima?
- Een andere mapps app? Waarom niet, er zijn er verschillende op iOS.

Het is prima als jij wel die vrijheid wil, zo lang je maar niet gelooft dat iedereen dat wil of dat veel vrijheid geen impact heeft op de totaalervaring. Het is dan altijd makkelijk om die grote meute "dom" te noemen, maar dat is een verkeerd beeld. Een smartphone is een klein gebruiksobject wat vaak onderweg gebruikt wordt en zeer gebruiksvriendelijk moet zijn. Sommige mensen behandelen een smartphone alsof het een PC is, dat is een totaal andere insteek.
Nog een reden minder om een Apple product te kopen buiten het design om imo!
Keynote, Numbers, Pages etc. zie ik nog wel naar Android komen. Geld = geld ;)
En sinds wannneer wordt er echt geld verdiend aan apps op Android ;)

Piracy is een probleem dat veelvuldig voorkomt op het android platform, daar is een stuk minder sprake van op het iOS platform (omdat dit over het algemeen veel meer voeten in aarde heeft).

Ik denk niet dat Apple daar op zit te wachten.
Heb je ook cijfers om dat te onderbouwen? Volgens mij weet driekwart van de Android-gebruikers niet eens dat je ook buiten de Play-store om apps kunt installeren als je een vinkje aanzet diep in de settings. Daarnaast is het marktaandeel van Android dusdanig groot dat zelfs Apple er niet meer omheen kan.

Ik vraag me alleen af of het ontwikkelen van Apple-apps voor Android nu een goede zet is vanwege de nieuwe gebruikers die met een Apple-ecosysteem kunnen werken of een slechte zet omdat mensen met een Apple-ecosysteem nu ook een Samsung-(the horror :P)telefoon kunnen kopen. ik zie namelijk (ik weet het: n=1 observatie) best vaak langskomen in de reacties dat iemand maar een iPhone heeft gekocht omdat dat zo lekker integreert in het Apple-ecosysteem.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 29 mei 2013 08:54]

Een klant wil maar 1 ding zelf bepalen wat hij wil gebruiken en niet vastgezet worden.
Wat een BS. Een gebruiker wil maar één ding: probleemloos met een smartphone of tablet aan de slag, naadloze integratie tussen camera app en FaceBook, één hub voor alle berichten, niet 10 mail apps en 3 browsers en 5 lijsten met contacten en ...

Ik had niet gedacht dat ik dit ooit ergens zou schrijven, maar: met een BlackBerry kun je makkelijker een contactpersoon bellen of mailen dan met een Samsung Android telefoon!
Vreemd dat werkt allemaal naadloos op mijn android telefoon en tablet...
Jij weet duidelijk niets van Android af en haalt er allemaal bullshit bij. Sorry voor mijn taalgebruik, maar ik ga toch ook niet met droge ogen beweren dat een iPhone geen fotos kan maken? Daarnaast is de integratie tussen apps binnen Android veel beter geregeld, ook tussen gallery, Facebook en camera-app.
Ik heb een Android telefoon (Samsung Galaxy S2 Plus) en een iOS tablet (iPad 3), dus ik weet waar ik het over heb!

Je kunt bellen met een S2, maar met een iPad/iPhone kies je makkelijker de juiste contactpersoon. Je kunt mailen met een S2, maar met een iPad/iPhone kies je makkelijker de juiste contactpersoon.

Zo kun je ook prachtige foto's maken met de S2. De ingebouwde camera maakt prachtige foto's als je niet inzoomt. Maar het starten van de camera app duurt een eeuwigheid, oftewel: het fotomoment is al voorbij als je S2 klaar is om een foto te maken!

Bottom line: vergeet de cijfertjes, bijvoorbeeld dat de S2 een snellere processor met meer cores heeft, je hebt er niks aan als er een vertragende schil over Android heen ligt, waardoor de telefoon traag wordt en minder plezierig om mee te werken.

Apple is in staat om met minder krachtige hardware een betere gebruikerservaring te geven. Daar kunnen de meeste fabrikanten nog wat van leren!
Het verdien model van apple is juist gebruikers tevreden te houden. Keuzes worden niet gemaakt voor de snelle winst maar om de gebruiker terug te laten komen, of ze dat lukt is aan ieder voor zich om te bepalen. Ik heb een waslijst aan punten waar Apple verbeteringen door kan voeren maar als ecosysteem als geheel is er voor mij niet eens iets dat in de buurt komt qua gemak. Gebrek aan keuzes kan ook een keuze zijn. Comptabiliteit hangt er ook maar net van af in welke kringen je je bevind.
Ik vraag me alleen af of het ontwikkelen van Apple-apps voor Android nu een goede zet is vanwege de nieuwe gebruikers die met een Apple-ecosysteem kunnen werken of een slechte zet omdat mensen met een Apple-ecosysteem nu ook een Samsung-(the horror :P)telefoon kunnen kopen.
Nee, apple codeert alleen apple apps, ze coderen niet de overige apps die toevallig voor het IOS patform uitkomen naar droid. Waarom zou ik weer 60 euro willen uitgeven voor tomtom android (met een radicaal ander interface). De IOS versie zal never niet op android draaien.
Heb je ook cijfers om dat te onderbouwen? Volgens mij weet driekwart van de Android-gebruikers niet eens dat je ook buiten de Play-store om apps kunt installeren als je een vinkje aanzet diep in de settings.
Het probleem is dat niemand, zelfs Google niet, de apps in de Play store controleert. Dat is het grootste probleem denk ik. Als je morgen een app maakt die een grote behoefte inlost maar waarbij je ook nog spyware toegevoegd zal dat door Google gewoon geaccepteerd worden met als gevolg dat ik straks een grote userbase heb met Android devices.
Daarnaast is het marktaandeel van Android dusdanig groot dat zelfs Apple er niet meer omheen kan.
Ik vind het vreemd dat iedereen het over het marktaandeel heeft terwijl het Apple daar primair helemaal niet om gaat. Kijk naar de Mac's, ze hebben in de PC markt ook maar een procent of twee marktaandeel maar daar hebben ze helemaal geen probleem mee, zolang de winstgevendheid maar in orde is. Hetzelfde geld voor de iOS devices, Apple weet zelf ook wel dat je met telefoons die bovengemiddeld duur zijn niet de grootste wordt, maar dat is ook helemaal het doel niet.
Heb je ook cijfers om dat te onderbouwen?
Dat app developers en zelfs Google nog steeds meer verdienen aan iOS dan aan Android is geen geheim.
Daarnaast is het marktaandeel van Android dusdanig groot dat zelfs Apple er niet meer omheen kan.
Dat grotere marktaandeel vertaalt zich om de één of andere reden dus niet in een grotere omzet voor app developers!

[Reactie gewijzigd door Carbon op 29 mei 2013 09:47]

Oh jee, meneer krijgt -1's omdat hij het jullie al zo geliefde android van jullie archos tablets afkraakt.

Ten eerste het is geen eens/oneens moderatie systeem, maar een ontopic/offtopic. Hij is gewoon ontopic, dus iedereen die -1 heeft gemod, verdient het zelf nog veel meer.

Ten tweede waren er een tijd geleden een hoop berichten van game makers (ook hier op tweakers) die zich terug trokken van Android, omdat daar niks te verdienen viel wegens piracy. En dat het aantal aankopen vanuit de Playstore velen malen lager lag dan bij de App Store. Dus zijn argument is niet zomaar uit de lucht komen vallen.
Klopt helemaal, dat is wat Apple tot een interessante partner maakt, ze kapen dan wel 30% van je omzet weg, maar nog steeds verdien je bakken met geld omdat iOS'ers bereid zijn te betalen voor de producten die zij afnemen. Dat is ook de reden waarom men zich over het algemeen eerst focust op iOS en daarna op Android.

Als iOS gebruiker heb ik voor, ik schat, zon ¤80 aan Apps voor m'n iPhone gekocht. Ik ken niemand die zoiets heeft uitgegeven voor Android apps.
exact mijn ervaring. heb vanuit de app store al redelijk wat gekocht, maar het jaar dat ik met mijn galaxy note rondliep (uitstekende telefoon overigens). Heb ik niet een keer wat gekocht.
Lijkt me dat ze mogelijk crossplatform makkelijker willen maken. Zodat je bijvoorbeeld Apple-apps hebt die een Android-telefoon beter laten samenwerken met je Apple-TV, MAC of Ipad.

Nu is het vaak toch zo dat mensen Apple-adept zijn en alles van Apple willen, of Apple haten en niets van Apple moeten hebben. Kinderachtig natuurlijk, maar feit is wel dat synchronisatie tussen verschillende apparaten veel makkelijker moet kunnen.
Dat zou nog wel eens gunstig kunnen zijn. Neem bijvoorbeeld iMessage. Een heel handig platform en veel beter dan Whatsapp. Maar buiten Apple komt het niet. Als Apple een iMessage app voor Windows en Android zou maken kan Apple z'n ecosysteem op Apple producten onderhouden (en gebruiken gebruikers het ook) en zal de hoeveelheid gebruikers vast toenemen.

Alle features die Apple geeft (of Samsung for that matter) zijn vaak gedoemd te mislukken omdat ze alleen binnen het merk te gebuiken zijn. Neem AirPlay, Passbook, GameCenter... dat soort zaken zou ik meer gaan gebuiken als ook mijn Android vrienden het gebruiken.

Daarnaast zijn features als Reading List van Safari handig, maar onbruikbaar. Op mijn werk kan ik tenminste links via Pocket bewaren en overal lezen. Dat is met Reading List niet mogelijk: dus gebruik ik het niet.

Maar wellicht is het voor al dit al te laat, Whatsapp is groot, Passbook is in Nederland zeker al mislukt en GameCenter? Tja...

Daarnaast heeft Apple een grote fout gemaakt om Maps van Google eruit te gooien. Ik hoop dat Apple slim genoeg is om niet alleen een fris uiterlijk als nieuwe feature te brengen maar Android weer op scherp zit. En mij weer een trotse Apple gebruiker! :)
Apple is daar eigenlijk al te laat mee, exact alles wat jij noemt doet namelijk de concurrent: Google. Google maakt al zijn diensten voor zoveel mogelijk platformen beschikbaar en dat is ook wat ik zo fijn aan Google vind.
Alle diensten van Google komen naar de Chrome browser (die weer op veel platformen draait), naar iOS en naar Android zelf. Dat is naar mijn idee ook de kracht van de diensten van Google.

Ik denk dat Apple te laat is, elk product van Apple is namelijk zo goed als vergelijkbaar al te vinden op de andere platformen, dat was het grote voordeel van Google.
Je bent nooit ergens te laat voor, want elk product wat veel gebruikt wordt kan zo ingewisseld worden. Als dit niet zo was waarom zou Google dan ook niet te laat zijn? Facebook is groter dan Google+, Whatsapp is groter dan Google Talk etc...

Je kan altijd concureren en als mensen het product beter vinden dan groeit het vanzelf.
Laat, ik denk niet te laat.

Google is daar heel goed in inderdaad. Gelukkig ontwikkelen die ook op iOS. Voor mij is het device zelf nog het grootste voordeel van Apple: het is mooi, degelijk ontworpen en draait altijd goed.
Ik moet niet denken aan al die spookverhalen van Android (met name Samsung) en Windows.
Haal dat "zoveel mogelijke platformen" maar weg. Ze werken tegenwoordig volgens het principe "waar de gebruikers zijn" wat je eigenlijk moet lezen als "android android android en oja iOS".

Er is helemaal geen enkele ondersteuning voor Windows Phone (sterker nog, dat werken ze liever tegen), ook BlackBerry 10 heeft nog niets. Je kunt er vanuit gaan dat ze Firefox OS ook niet gaan ondersteunen en Ubuntu zie ik ook niet zo zitten met google applicaties.

Sinds ze een eigen OS zijn begonnen, kunnen de overige OS-makers de ondersteuning van Googleproducten wel op hun buik schrijven, tenzij je 25% marktaandeel hebt of er vaak mee in het nieuws komt.
Tja, gezien de patenttrolling van microsoft is het toch te verwachten dat google niet staat te springen om specifieke apps te maken voor windows mobile, daarnaast: microsoft had toch altijd al een hekel aan compatibiliteit?
Daarnaast heeft Apple een grote fout gemaakt om Maps van Google eruit te gooien. Ik hoop dat Apple slim genoeg is om niet alleen een fris uiterlijk als nieuwe feature te brengen maar Android weer op scherp zit. En mij weer een trotse Apple gebruiker!
Ik vind het geen fout. Zowel Apple Maps als Google Maps vind ik beter dan de oude Google app op iOS 5.

Netto is de consument dus de grote winnaar omdat er twee producten voor terug zijn gekomen die beide beter zijn.
Dat dus.. Concurrentie promoot verbetering
Ik zie dit nieuwsbericht als iPhone gebruiker alleen maar positief in.

Het OS meer openstellen voor ontwikkelaars lijkt me een positieve ontwikkeling, wellicht verbeterd dat de manier waarop apps samen kunnen werken, wat ik het grootste voordeel van Android tov iOS vindt.

Services voor andere platformen ontwikkelen, tja, daar moet je mee uitkijken want dan kun je je eigen positie een beetje in gevaar brengen. Denk aan iCloud of Airplay voor Android maken, dan hoeven consumeten daar geen iPhone meer voor te halen.

Ik zie wel graag een iMessage app voor Android komen, dat is echt een geweldig platform dat ik heel veel gebruikt heb in mijn tijd in de Verenigde Staten, aangezien vrijwel alle studenten daar een iPhone hebben. Nu ik weer in Nederland ben, toch wel Android land, zal ik het niet veel meer kunnen gebruiken en dat is gewoonweg zonde.
Airplay is overigens best wel succesvol. Mijn exvriendin is nu zon Apple adept die dus Airport express heeft aangeschaft voor d'r muziek en Apple TV voor films e.d. Ik had haar een Bluetooth oplossing voor dr muziek aangeraden omdat dat universeler en goedkoper is maar daar had ze geen interesse in. Dit komt puur omdat het zo vloeiend samenwerkt en het aardig hufterproof is. Echter moet je wel je portomonee trekken!

Apple heeft de Maps app van Google eruit gegooid omdat Google hun Maps app voor iOS niet wilde onderhouden. Apple eiste bijvoorbeeld dat het vector based zou worden, Google gaf daar geen gehoor aan dus heeft apple de stekker eruit getrokken. Daarna kwam Google opeens met een maps app die wel vector based was.... (er waren nog wat redenen maar deze heb ik onthouden omdat ik me inderdaad ergerde aan de snelheid van de Maps app)
Cook geeft aan dat hij een open mind heeft wat de te kiezen richting van apple is, en dat is goed voor een bedrijf, als de CEO dat heeft.
Want Steve Jobs' closed mind heeft het bedrijf naar de knoppen geholpen? Steve Jobs heeft juist met zijn omstreden management stijl aangetoont dat je helemaal geen openminded god-like manager hoeft te zijn voor succes.
Misschien Apple apps zoals "vind je vrienden" of imessage mogelijkheden op Android?
Ik gebruik hoofdzakelijk Apple apparatuur (iPad Mini, iPhone 5, iMac, Airbook, Apple TV), maar heb ook een aantal Android devices (HTC One en Nexus 7).

Als apps zoals Numbers en Pages op Android beschikbaar waren zou ik volledig in het Apple ecosysteem duiken, waardoor Apple meer aan mij verdient. Echter, ben ik nu gedwongen Google Drive(Docs) te gebruiken omdat dat momenteel de enige oplossing is die op al mijn devices werkt.

Hetzelfde geld voor mijn foto's. Ik zou graag alle foto's via Apple's Photostream in Aperture of iPhoto binnenkrijgen en ze daar automatisch verzamelen. Dat werkt voor de Android devices echter niet. Gevolg is dat ik nu op alle devices Google+ de foto's laat uploaden naar Google.
Facetime? itunes? iCloud?
iTunes? Nee toch! Dat is voor mij als Apple liefhebben zon doorn in het oog, dat programma werk verschikkelijk op OSx en rampzalig slecht (gewoon eng!) op Windows, net als quicktime overigens. En Safari voor Windows was ook een ramp vroeger. Als ze dat naar Android brengen zal het aantal overstappers wel gigantisch kelderen.

iCloud en Facetime zijn wel goede diensten.
iTunes,Quicktime, Safari werkt uitstekend onder OSX, wellicht doe je iets verkeerd.
Wat windows betreft, dat was me al lang bekend maar windows zelf is net zo erg.
Ik denk dat onze Tim Cook Apple in een nieuwe frisse tijdperk gaat brengen. Die man is echt niet dom, hij weet waar hij het over heeft. Tim Cook en het team van Jonathan Ive brengen binnenkort een hele nieuwe frisse iOS uit, een OS om trots op te wezen!

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 29 mei 2013 08:13]

Dat weet je niet, want je hebt er nooit mee gewerkt. Ik vraag me af in hoeverre iemand anders dan Jobs in staat zal zijn om de sfeer die rond Apple hangt in ere te houden.
Ik gebruik Apple producten niet vanwege Jobs zelf, hoewel hij een uitstekende visie had.
Zolang ze goede producten blijven maken dan blijf ik tevreden.

Overigens is windows of linux niks voor mij en een vergelijkbaar alternatief voor OSX is er eenmaal niet.
Jij hebt inside information? Wil je die hier dan even delen ipv alleen stellen dat we er allemaal trots op moeten wezen? Apple heeft namelijk nog niks gepresenteerd, dus dan moet jij meer weten dan wij! (Op basis van geruchten gaan we natuurlijk niet trots wezen) Als jij dus eerst even deelt, zeggen wij wel of we er trots op zullen zijn...
Als je eens leest zie je dat zijn comment start met "denk"
Het was Mossberg die dat voorbeeld aanhield, niet Tim Cook.
Dat zegt Cook niet:
Mossberg gaf daarbij als voorbeeld het onscreen-toetsenbord, wat in zijn ogen beter was op Android, deels omdat gebruikers zelf een variant kunnen kiezen en installeren.
verschillende toestenborden zijn ook beschickbaar voor android.
ben wel benieuwd naar het nieuwe uiterlijk van IOS7
en wat betreft dat nieuwe draagbare apparaat i watch maybe?
Apple haalt z'n winst uit hardware marges. Google haalt daar geen winst uit (zelfs wat verlies), maar haalt de winst uit andere dingen.
Apple is in wezen een vreselijk conservatief bedrijf, maar ze weten zichzelf te verkopen als ongelooflijk vernieuwend.
Klets toch niet zo dom. Heb je gezien hoe Android er uit zag voordat Apple had laten zien hoe de toekomst van smartphones er uit zou komen te zien. Een zwak afgetrokken versie van Symbian.
Apple doet zijn eigen ding, al jaren en jaren.
Voor de iPhone was het ook niet anders en nu zijn ze ineens conservatief?

Volgens mij ben je geheel niet thuis in Apple.

En al zou ik gratis een Android gadget krijgen dan zou ik die zeer waarschijnlijk uit irritatie gewoon gratis weggeven, wellicht omdat het zo goedkoop allemaal aanvoelt.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 29 mei 2013 13:16]

Vreemd, de meeste mensen vinden iOS juist goedkoop aanvoelen omdat het zo monotoon is en zo extreem weinig kan in vergelijking met de mogelijkheden op Android. Daardoor geeft Android een veel rijkere gebruikerservaring, en ook de toestellen in het high-end segment, zoals de HTC One en SGS4, zijn kwalitatief en qua power een stuk beter dan welke iPhone dan ook.

Maar goed, tja, als je dat soort feiten niet wilt inzien omdat je hoe dan ook wilt vasthouden aan je merk dan schiet het niet op en zul je altijd met het mindere iOS blijven zitten, ondanks het slechte design en zwaar gelimiteerde mogelijkheden.

Volgens mij ben je geheel niet thuis in Android.
Ja wat je een kat allemaal wel niet wijs kan maken.
Echter blijf ik bij mijn mening.

En iOS is alles behalve minder en ik ben nog geen enkele beperking tegen gekomen. Daarbij ga ik niet oetlullig beetje productie proberen uit te voeren op een mobieltje. Dan pak ik een geschikte laptop ervoor.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 29 mei 2013 17:13]

Mij zul je nooit zien overstappen op Android.
Ze kunnen daar nog geen eens fatsoenlijke iconen ontwerpen ... dan wil ik de rest al niet eens meer ervan weten.
Zolang applicaties worden gecontroleerd voordat ze in de App Store belanden vind ik dit een goede ontwikkeling. Persoonlijk zit ik niet echt te wachten op een alternatief toetsenbord, maar kan mij wel voorstellen dat er interesse is naar zoiets als Swipe.

Wat ik wel mis op iOS is zoiets als inSSIDer, hiervoor zal dus een wifi API moeten komen.
Ja want een toetsenbord wat niet eens hoofdlettertjes maakt als je de shift indrukt is ook echt perfect...kom het ios toetsenbord is prehistorisch qua functionaliteit en uitstraling.
Tja, is dat niet een kwestie van wat je zelf wil. Ik hoef helemaal geen uitgebreider toetsenbord, ik kan me echter wel voorstellen dat anderen dat wel willen.

Ik ben ook van mening dat apple best wel wat meer opties aan ontwikkelaars mag geven, maar, niet ten koste van de "veiligheid" die nu geboden wordt. De app-store is relatief proper en ik hoop dat dat zo blijft.
Tot je een dag SwiftKey hebt geprobeerd. Ik ken een paar overstappers van iOS naar Android die ik gelijk heb geadviseerd SwiftKey aan te schaffen, die vonden het nogal een verschil.
Ja, klopt, heb een S3 gehad en swiftkey. Leuke gebruikerservaring, maar, het is geen "must have" voor mij persoonlijk. Zoals ik al aangaf, ik kan me voorstellen dat het voor anderen wel een "must have" is.
? Mijn ios toetsenbord maakt toch echt mooie hoofdletterjes als ik de shifttoets indruk, sterker nog als ik heb dubbel indruk wordt zelfs de caps-lock geactiveerd!
Hey gaat erom dat de toetsen op je toetsenbord als hoofdletters worden weergegeven, en dit doet IOS niet. Iets wat overigens mateloos irritant is als je een toetsenbord gewend bent wat dit wel doet (Windows Phone 8 bijvoorbeeld) omdat het zo intuitief voelt.
Hey gaat erom dat de toetsen op je toetsenbord als hoofdletters worden weergegeven
Bij fysieke keyboards is dat ook niet het geval en daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen!

Maar goed, misschien is het een kweste van eerst zelf ervaren.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 29 mei 2013 09:13]

Bij fysieke keyboards is dat ook niet het geval en daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen!

Maar goed, misschien is het een kweste van eerst zelf ervaren.
Maar je vergelijking met een fysiek toetsenbord gaat volkomen mank:
er zijn 2 toetsen nodig om caps te genereren.

Er is een capslock, maar dat is nuttelooste toets en zelf een bron van frustratie en verminderde type prestaties. Iedereen die ik ken die ook maar een beetje kennis heeft van wat er mogelijk is, schakelt capslock uit (of remappen het naar bv ctrl).

Deze feature was het eerste wat me opviel op een ios device, in een uiterst negatieve manier. Hoe moet ik nu weten wat de output is van het toetsenbord als alles altijd in caps staat. Heb je de mogelijkheid om uiterst intuitief visueel feedback te leveren over acties, doe je het niet. Uiterst verbazing wekkend.
Hoe moet je dat weten? Misschien omdat de shift key blauw gekleurd is?
Hoe moet ik nu weten wat de output is van het toetsenbord als alles altijd in caps staat.
Weet je zeker dat het een iOS device was want of het upper/lowercase is kun je zien aan de hilite van de shift-toets!

[Reactie gewijzigd door Carbon op 29 mei 2013 19:47]

Ja het was een ios device aangezien op alle andere devices het toetsenbord gewoon het character toont welke geplaatst wordt indien je de toets aanraakt. Lekker intiutief.

Als je het wilt vergelijken met een fysiek toetsenbord, vergelijk dat dan maar eens met een OLED keyboard men er wel bij nagedacht heeft om de toetsen daadwerkelijk de characters te laten tonen.
er zijn 2 toetsen nodig om caps te genereren.
Je kunt onder iOS ook met een tap-swipe caps genereren (zie mijn post hieronder)
Bij fysieke keyboards is dat ook niet het geval en daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen!
Een touchscreen is dan ook niet hetzelfde als een fysiek toetsenbord natuurlijk. Ik irriteer me ook altijd enorm aan typen op de iPad omdat ik tijdens het typen niet goed genoeg zie of ik nu uppercase of lowercase aan het typen ben omdat mn hand dan deels over die shift button zit.

Geef de gebruiker gewoon keuze. Wil je het niet dan gebruik je het standaard toegevoegde toetsenbord en wil je het wel, dan zoek in je de appstore een betere voor jouw wensen, zo moeilijk hoeft het niet te zijn.
sterker nog als ik heb dubbel indruk wordt zelfs de caps-lock geactiveerd!
Je kunt (onder iOS) ook hoofdletters typen zonder de shift toets ingedrukt te houden of capslock te activeren.

Je drukt op de shift-toets en vervolgens swipe je naar de gewenste letter toets.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 29 mei 2013 09:13]

Het ios toetsenbord geeft wel degelijk hoofdletters weer als je de shifttoets indrukt. Alleen doet hij dat ook als je hem niet indrukt :p
Totdat je een keer SwiftKey hebt geprobeerd, dan wil je niet anders meer!
Haha, bijzondere opmerking dit, kan je me vertellen welk bedrijf hier anders in staat?
Dat snap je toch ook wel, Google, Microsoft, Nokia, Samsung etc.. zijn toch allemaal stichtingen en verenigingen zonder winstoogmerk..
Afweging tussen gebruikservaring en openheid?

Openheid geeft juist meer mogelijkheden voor (persoonlijke) gebruikservaring door het vergroten van keuze.

En als je er van overtuigd bent dat jou product de beste gebruikservaring geeft ben je helemaal niet bang voor openheid en concurrentie omdat men met jouw recommended settings begint en bij volledige tevredenheid daar ook bij blijft?

Rare jongens daar bij Apple ;)
Ze zijn bij Apple gewoon bang dat een App van een thirdparty ontwikkelaar die ingrijpt op de userinterface (zoals een keyboard) bij het opstarten 1 op de 10.000 x een hickup geeft en dat mensen daardoor de Iphone ineens troep vinden.

Ik heb liever een toestel waarbij ik zelf bepaal welk toetsenbord ik gebruik en of ik een incidentele hickup accepteer. Ik heb geen hardware-ontwikkelaar nodig die dat voor me bepaald, omdat ik snap dat een thirdparty-app niet van de maker van mijn telefoon afkomt.

Maar ieder zijn ding.
Dan heb je dus je API niet goed op orde.

HET grote voordeel van zo een gesloten systeem is dat je allerlei quick-and-dirty zaken kunt uithalen omdat je toch zelf de enige bent die er bij kan.
Typische techneuten reactie. Helaas/gelukkig bestaat de wereld voor meer dan 90% uit gewone mensen.
Rare jongens maar toch het meest succesvolle bedrijf ter wereld. Ik snap jou totaal niet. Het doel moet zijn: een zo hoog mogelijke kwaliteit. Niet zoveel mogelijk keuze.

Keuze leidt enkel tot meer mogelijkheden zoals je zelf al aangeeft. Aan meer mogelijkheden heb je niks. De Play Store staat vol met mail clients, maar ze zijn allemaal inferieur aan de stock Mail-app op de iPhone.

Je zou inderdaad kunnen zeggen dat als je van je eigen kwaliteit overtuigd bent je mensen alsnog de keuze kan geven, maar dan besef je niet dat 'keuze' op zich al een verstoring is.

Een smartphone moet zeer betrouwbaar en simpel zijn omdat je er in grote mate van afhankelijk ben. Hoe minder keuze, hoe betrouwbaarder. Keuze is iets wat je zoveel mogelijk moet minimaliseren, en Apple snapt dat als geen ander. Het resulteert in fantastische producten die al vele jaren ongeëvenaard zijn.
Zoals Cook dus aangeeft heeft die keuze nou juist geleid tot betere kwaliteit.
We worden opgevoed met het idee dat meer keuze beter is en verzinnen daar allerlei redenen bij. De hamvraag is echter of je daar ook gelukkiger van wordt.

Hij is al wat ouder, maar bij dit onderwerp moet ik altijd aan deze TED talk denken:
http://www.ted.com/talks/...he_paradox_of_choice.html
Meer keuze uit slechte kwaliteit is niet beter.
Ik zie liever 1 goed item dan 10000 slechte items.

Net als met google, je zoekt iets en je krijg zoek resultaten waarbij 90% allemaal weer zoekmachines zijn.

Kortom teveel opties betekend chaos.
laat ze eens een in app mouse funktie vrij geven zodat je een muis kan aansluiten op een ipad om deze dan als een light remote desktop te kunnen gebruiken.
Bij ons op het werk kan je alles via citrix benaderen ook via de Ipad maar is niet echt werkbaar om dat je geen mouse kan gebruiken, vinger werkt wel maar is niet echt practisch.
Dit zou echt een mooie toevoeging zijn aan remote desktop applications
Erg verassend of ligt dit aan mij? Ik moet zelf zeggen dat ik dit niet van ze had verwacht. Natuurlijk is het afwachten in welke mate dit gaat gebeuren, maar ik ben toch erg nieuwsgierig wat er gaat veranderen.
Zeker verrassend. Tim Cook is een stuk opener dan Jobs. Bij meer openheid denk ik in eerste instantie aan het standaard instellen van third party apps en het beter onderling communiceren tussen apps. Dat is het enige wat ik echt mis bij iOS
Ligt aan jou denk ik ;).
iOS is nl. elke versie opener geworden. Ik gebruik iOS als sinds versie 1.x. In het begin mocht er niets. Het was verboden om bv apps uit te brengen met divx ondersteuning, alternatieve mail apps mochten eveneens niet. Een bestand openen met een alternatieve app kon niet. Nu kan dit allemaal wel. Maar het kan uiteraard altijd beter.

Ik heb intussen al met Android gewerkt. Ondanks dat iOS mijn voorkeur blijft genieten moet ik zeggen dat Android enorm volwassen is geworden. En de openheid van Android heeft echt wel zijn voordelen. Al heeft de gewone gebruiker daar niet zoveel aan.
Sterker nog, voor iOS 1.x kon je niet eens apps ontwikkelen :P. Steve Jobs was toen helemaal overtuigd van web apps.
Ligt aan jou denk ik ;).
iOS is nl. elke versie opener geworden. Ik gebruik iOS als sinds versie 1.x. In het begin mocht er niets. Het was verboden om bv apps uit te brengen met divx ondersteuning, alternatieve mail apps mochten eveneens niet. Een bestand openen met een alternatieve app kon niet. Nu kan dit allemaal wel. Maar het kan uiteraard altijd beter.

Ik heb intussen al met Android gewerkt. Ondanks dat iOS mijn voorkeur blijft genieten moet ik zeggen dat Android enorm volwassen is geworden. En de openheid van Android heeft echt wel zijn voordelen. Al heeft de gewone gebruiker daar niet zoveel aan.
Dat is niet "meer open"
Dat is effect van marktwerking

De markt wil die functie, en als je die niet aanbiedt, gaan ze naar een ander
Het wordt ook wel de kracht van de consument genoemd
Het mag een effect van marktwerking zijn, maar daarmee krijgt het beestje nog geen andere naam. Feit blijft dat iOS met elke versie meer open is geworden.

Geen apps -> grootste app store.
Geen background apps -> beperkte backgrounding.
Geen core function apps (mail etc.) -> diverse core function apps.
Geen 3rd-party VPN software -> Cisco, Juniper, OpenVPN, etc.
etc.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013