Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 33, views: 19.294 •

De laatste schil van de zwarte doos die centraal staat in Curiosity is verwijderd. Curiosity is de game die Peter Molyneux bedacht voor zijn nieuwe bedrijf 22Cans. De Brit die de laatste schil verwijderde, krijgt de rol van god in de nieuwe game van 22Cans en deelt in de opbrengst.

Peter Molyneux maakte in het afgelopen weekend bekend dat Bryan Henderson uit Edinburgh de winnaar is van Curiosity, de iOS-game die door zijn nieuwe bedrijf 22Cans in november op de markt werd gebracht. Henderson wist de laatste laag te verwijderen van de zwarte doos die centraal staat in de game, zodat de inhoud zichtbaar werd. Henderson kreeg de inhoud van de doos voorgeschoteld in de vorm van een YouTube-video. Daarin stelt Molyneux dat hij als beloning een voorname rol krijgt in Godus, het volgende project van 22Cans. Henderson wordt de god die centraal staat in de game en daarmee de regels van het spel bepaalt. Hij krijgt bovendien een klein deel van de opbrengst van de game.

Met Godus probeert Molyneux een 'spirituele opvolger' te maken van Populous, de game uit 1989 die hij bedacht voor zijn voormalige werkgever Bullfrog. Molyneux probeerde in november geld op te halen voor de ontwikkeling van Godus via crowdfunding. Hij wist in een maand ruim 600.000 euro op te halen.

Curiosity werd door 22Cans gezien als een 'multiplayer- sociaal experiment'. De game bestond uit enkel een zwarte kubus die zweefde in een volledig witte ruimte. De kubus bestond uit 25 miljard kleinere 'cubelets', die spelers kunnen verwijderen om zo bij de kern te komen. De app van de game is door 4 miljoen spelers gedownload. Winnaar Henderson begon een uur voordat de laatste cubelet verwijderd werd met het spelen van Curiosity.

Peter Molyneux spreekt de winnaar van Curiosity toe

Reacties (33)

Molyneux is een spreker pur sang, zo rustig en zo beheersd. Ondanks alle verbroken beloftes in het verleden heb ik toch wel respect voor deze man. Hopelijk voor hem zal Godus een succes worden. Ik ben benieuwd wat die game gaat opleveren.
Dat is het hem nu juist met deze kerel. Hij is een praatjes maker. Mooie praatjes, maar als het puntje bij het paaltje komt blijkt het mooie praatje niet meer op te gaan.
Hij maakte al games toen jij nog niet bestond en er waren al pareltjes bij (Populous, Theme park, ) toen jij in je pampers plaste.
De enige met praatjes ben jij dus ... en niet deze kerel.

Ook nu is hij met iets nieuw bezig, en nieuw is niet altijd aan de massa besteed maar als je het niet probeert heb je op voorhand verloren.

Edit; Ik mag misschien weg gemod worden, maar hoewel ik ook niet echt weg ben van zijn manier van doen, blijf ik erbij dat deze mens door zijn games die wel door het brede publiek gesmaakt werden wat meer krediet verdiend dan de sneren die jullie hier geven.

[Reactie gewijzigd door Voodooghost op 28 mei 2013 00:17]

dat hij nieuwe dingen probeert is het probleem niet. Hij overdrijft z'n hele ouvre en creaties allemaal zo. Alles is "amazing" en alles moet in een quasi-filosofisch licht gezien worden. Sommige mensen luisteren graag naar zo iemand. Sommigen niet.
Wat maakt het uit wat/hoe die man het uitlegt, sommige van zijn games waren echt revolutionair en vernieuwend.
Wat we van de eenheidsworst van de laatste jaren weinig kunnen zeggen.
WOII FPS anyone ...

Waarom denk je dat de Indie games zoveel succes hebben denk je.
het liefst zou ik heel hard met je meeknikken, maar de wii is het sprekende voorbeeld dat veel gamers geen zin hebben in iets anders dan eenheidsworsten.

Ik weet niet op welke indie game je doelt als je over succesvolle spreekt. ik ken alleen angry birds, en ook die schijnt toch wel erg professioneel aangepakt te zijn.
Waarom is er niks als black & white of populus voor de telefoon/tablets, volgens mij een gat in de markt...

Moesten we nou met ze allen op Peter wachten tot HIJ zoiets ging maken?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 mei 2013 11:26]

De reden dat deze game nu pas komt, is omdat de normale uitgevers het niet aandurven. Ik geef ze ook geen ongelijk, aangezien de game er geweldig uitziet, maar jij en ik waarschijnlijk tot een niche-publiek behoren.

Vandaar dat Kickstarter wel weer een leuk platform is :) Zo kan de game toch komen.
Persoonlijk vind ik dat mensen als Molyneux, maar in de filmindustrie ook mensen als Woody Allen en Zach Braff, gewoon via de normale weg hun producten moeten financieren.

Crowdfunding zou voorbehouden moeten blijven aan nieuwe initiatieven door mensen die nog helemaal nieuw zijn en geen toegang hebben tot de traditionele bronnen voor financiŽn.
Waarom ? dat is mijn vraag dan.

waarom hebben hun geen bestaans recht ?
hun kregen toch ook geen budget (hier mee doel ik op zach braff's project)
die ze nodig zouden hebben of ze moesten behoorlijk snijden in wat ze graag zouden willen hebben ?
Persoonlijk vind ik dat mensen als Molyneux (...) gewoon via de normale weg hun producten moeten financieren.

Crowdfunding zou voorbehouden moeten blijven aan nieuwe initiatieven door mensen die nog helemaal nieuw zijn en geen toegang hebben tot de traditionele bronnen voor financiŽn
Op internet is er inderdaad wel meer kritiek op dat fenomeen, onder andere bij Eurogamer waren ze er erg kritisch over:
- Are the rich old men ruining Kickstarter?

Ik vind het een lastige. Aan de ene kant denk ik: op zich maakt het toch niet zoveel uit. Als Kickstarter een manier is om te "crowdfunden", waarom zouden 'grotere' projecten of projecten door mensen met meer ervaring niet op die manier gefinancierd mogen worden? Sowieso wil een groot bedrijf met ervaring niet automatisch zeggen dat ze het project ook 'makkelijk' op een andere manier gefinancierd hadden kunnen krijgen. Financiers zijn, zeker in deze moordende markt steeds kritischer, en staan niet echt in de rij om nieuwe, innovatieve of verniwuende games te financieren. Nee voor COD:Ghosts hoef je niet bang te zijn dat financiers daar de marktwaarde niet van inzien.

Maar kijk bijvoorbeeld naar Carmageddon: Reincarnation. Carmageddon is/was toch een grote naam, dus als gamer associeer dat misschien met, och dat zal toch wel los lopen als die hun volgende game willen uitbrengen? Maar het is natuurlijk wel 15 jaar geleden dat Carmageddon II uitkwam wat toch hun laatste grote game was volgens mij? Als je nu ziet waar Carmageddon: Reincarnation naar toe gaat, dan lijkt het toch weer een vette game te worden door mensen die weten waar ze mee bezig zijn, maar ik zonder Kickstarter weet ik niet of deze game er gekomen was, en sowieso waarschijnlijk niet in deze vorm; dan hadden ze misschien toch wat meer op safe gespeeld, oftewel minder budget, oftewel minder uitgebreid of minder features. Op zich snap ik ook nog wel dat bepaalde developers een voorkeur hebben voor crowdfunding; de fans zelf betalen mee aan je game, dat zijn dus mensen die jouw idee zoals je het tot dan toe hebt gepresenteerd geweldig vinden. Dat is dus heel anders dan een uitgever die heel strak op het budget gaat zitten en ook nog eens creative invloed op jouw project wil hebben. Als je het zo bekijkt is crowdfunding iets heel moois, met zowel voordelen voor de developer als voor de fan/gamer, of het nu een groot of een klein project is.

Maar aan de andere kant, zoals Eurogamer ook zegt:
Perhaps the worst thing about this situation, however, is that it is confusing people about what Kickstarter actually represents.
En dat merk je nu ook in de praktijk; ik haal weer even Carmageddon: Reincarnation aan als voorbeeld waar ik zelf ervaring mee heb.

Zoals Kickstarter hetzelf verwoord in deze blogpost:
Kickstarter is not a store
It's hard to know how many people feel like they're shopping at a store when they're backing projects on Kickstarter but we want to make sure that it's no one."
Bij Carmageddon: Reincarnation heb je dus mensen die dat dus duidelijk wel zo zien. “Ik betaal mee aan een project van een (min of meer) gerenomeerde developer, dus daar verwacht ik ook datgene voor terug waar ik aan meebetaald heb.” Tot op zekere hoogte begrijpelijk, maar als je meebetaalt aan een project op Kickstarter weet je dat bepaalde dingen nog onzeker zijn … zoals de publicatiedatum, ook al geeft de developer daar in eerste instantie wel een prognose/belofte over. Nou ja, sommige mensen zien dat dus echt als een belofte. Bij C:Reincarnation werd de doelstelling van de Kickstarter flink overtroffen; waardoor Stainless zei: “Mooi, want dan kunnen we het verantwoorden om nog meer in de game te stoppen en een nog vettere game af te leveren, maar het gevolg daarvan is wel helaas voor de backers dat we er wat langer over doen.” Nou heb je dus backers die furieus zijn zo van ik had ergens aan meebetaald, ze hadden dit en dat kwartaal beloofd, en dat halen ze niet, dus ik voel me genaaid. Oftewel mensen gaan zich duidelijk opstellen als consument (nadruk leggen op hun ‘rechten’) in plaats van als deelnemer van een nieuw/innovatief/gedurfd project dat anders de startlijn misschien niet eens gehaald had. Mensen (sommige) ervaren het echt als: Kickstarter is een winkel, ik koop daar een kant en klare game en that's it.

En die mentaliteit wordt (ik denk dat Eurogamer daar wel gelijk in heeft) vooral bevorderd door het toenemende aantal "grotere" games door grotere/bekendere developers op Kickstarter.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 28 mei 2013 11:20]

Persoonlijk vind ik Carmageddon niet de beste vergelijking. Ik bedoel de naam is er, maar dat is er een uit het verleden. En de gamestudio heeft niet de mogelijkheden om zomaar alle bronnen aan te trekken, om de reden die ze zelf al noemt.

Wanneer je heavyweight bent als Woody Allen, maar ook Zach Braff, ligt dat toch wel heel anders. Crowdfunding moet een alternatieve manier zijn om een budget beschikbaar te stellen voor projecten die die normaal gesproken niet zomaar voor elkaar zouden krijgen.

Wat voor voorwaarden er ook gesteld zijn, ik kan me in geen enkele wereld voorstellen dat projecten van bekende mensen uit Hollywood deze budgetten niet voor elkaar hadden kunnen krijgen.

Nu zou je kunnen stellen dat het ene project het andere niet is, en dat je dus niets wegneemt van andere projecten. Dit is naar mijn idee echter slechts deels waar. Het zou namelijk het begin kunnen zijn van een trend waarin partijen die meer mogelijkheden hebben om hun projecten te presenteren, met meer achtergrond en dus meer vertrouwen hebben van potentiŽle deelnemers. Die deelnemers zullen dan veel minder snel gaan kleine onbekende projecten waarvan je niet weet of het wat wordt.
Laten we voor de beste man hopen dat de game een succes wordt.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 27 mei 2013 11:27]

Wat zullen andere spelers die vanaf het begin al 'pellen' zuur zijn. Iemand die net een uur speelt krijgt het voor elkaar, waarmee hij (weliswaar miniem) meedeelt in de opbrengsten en 'godmod' rechten krijgt.
dat is ook een deel van de aantrekkingskracht. Ik ken het spel niet, maar als je enkel kan winnen door er veel tijd in te steken, zullen veel mensen er zelfs niet aan beginnen, waardoor heel de opzet van je game in elkaar stuikt
Het is gewoon een soort loterij...ook daar geldt niet dat degene die de meeste loten koopt automatisch wint.
Inderdaad, maar als dit niet zo was dan zou het veel langer duren voor ze het einde bereikt hadden ;)

Mensen zouden dan niet na een paar maand opeens ook mee doen omdat ze dan geen schijn van kans hadden om te winnen.
Dit zijn mooie prijzen. Ben wel benieuwd hoe ze die oppergod in het spel gaan verwerken.

Ik moest ontzetten lachen om het volgende: http://v.cdn.cad-comic.com/comics/cad-20130527-54f18.png
Geweldige man, heb van het weekend black & white weer eens geinstalleerd, wat een goed verslavend spel was dat. Ik kijk erg uit naar godus.
and the experiment continues.
Henderson is hoofdrolspeler. Ook al is de beloofde game nog niet eens te spelen :)
Heeft hij toch gelijk gehad door te zeggen dat het een daadwerkelijke impacht zou hebben op het leven van degene die de laatste kubus wegpulkt.

Ondanks alles, en de grote praat van molyneux, bewonder ik de man nog steeds enorm. Hij gebruikt wel grote woorden, en beloofd honderden innovatieve features die er nooit zullen komen, maar als slechts enkele van die features waar gemaakt worden, levert hij toch iedere keer weer iets indrukwekkends op. Misschien niet zozeer een "game", maar meer een ervaring.

Ik had eigenlijk iets heel anders verwacht, ik weet niet wat, maar niks dat zo materieel is eigenlijk. Ben benieuwd naar wat ze uiteindelijk van Godus kunnen brouwen!
wel eens gehoord van een sociopaat? }:O
Dus ze vragen geld voor een game op kickstarter, en vervolgens gaat een gedeelte van de opbrengst van die game naar een gamer die een andere game heeft 'gewonnen'.

Ik zou daar als backer niet erg vrolijk van worden. Ook omdat de mobiele versie van Godus opeens een publisher heeft nadat mensen al geld hebben gedoneerd.

Ik vind het maar een vreemd project, en ik heb het idee dat ze kickstarter alleen maar gebruiken voor marketing.
Lijkt me sterk dat Henderson 10% krijgt ofzo, zal wel een klein percentage zijn waar Henderson per week 1 spelletje van zou kunnen kopen iig geen volledig maand inkomen lijkt me, maw erg leuke/goede marketing.

Geeft me een beetje het gevoel van de film Cube, dat Henderson degene is die uit de Cube kon komen.
En nu z`n prijs kan ophalen. (Iedereen die Cube3 heeft gezien weet wat de prijs is :D (niet zo veel nl) )

@Sisko, Yep ik bedoel eigenlijk Cube Zero .

[Reactie gewijzigd door enchion op 27 mei 2013 18:12]

Je bedoelt cube zero, is wel de 3e cube, maar geen cube 3 (prequal enzo) ;)
lijkt me 1 grote publiciteit stunt.

[Reactie gewijzigd door Keya op 27 mei 2013 13:36]

Dit is dus ook hoe de meeste backers van de kickstarter op het forum erover denken. Op een poll op het backer forum zegt nog maar 30% van de stemmers met de kennis van nu het project te steunen.

Hier een leuke quote tijdens de campaign van Godus:
@light487-Obsidian Order's Parrot Keeper : Your digital copy can be either iOS or PC or Android (or Mac when we hopefully get there).
If you want both the PC and iOS/Android digital download version then the £30 is great as it gives you two digital copies (you will be able to specify which ones you want at a later date).
Source: http://www.kickstarter.co...1789165&direction=asc (even zoeken op 22cans)

Mensen werd dus vertelt extra te pledgen om ook de mobile versie te krijgen, en deze word nu dus gratis.

Niet alleen dat, er werden ook dingen beloofd als cross platform play, het grote voordeel van geen publisher, inspraak van de backers (word nu dus door een of andere random tiener gedaan omdat hij een andere game toevallig heeft gewonnen, en gaat er nu ook nog geld aan verdienen).

Kortom, weer een hoop gelul van Molyneux waar niets van waar word gemaakt. En om eerlijk te zijn als ik nu kijk waar de game heengaat, en wat er gepitcht werd tijdens de campaign voel ik me toch een beetje bedrogen.

[Reactie gewijzigd door MunkeyBalls op 27 mei 2013 15:05]

"Ik vind het maar een vreemd project, en ik heb het idee dat ze kickstarter alleen maar gebruiken voor marketing."

Oh rly? No fucking shit, natuurlijk wordt kickstarter gebruikt als marketing platvorm. Zeker als een iets bekender persoon (binnen of buiten de game industrie) zegt dat hij game X of Y via kickstarter wil laten financieren. Je staat binnen no time op de voorpagina's van alle game nieuws websites e.d.

Je bereikt (qua bekendheid c.q. reclame) met kickstarter simpelweg meer publiek (indirect via media). Of je het geld ook daadwerkelijk nodig hebt wat je met kickstarter binnen haalt is een tweede.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Websites en communities Smartphones Google Apple Sony Microsoft Games Politiek en recht Consoles Besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013