Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 33, views: 8.258 •

Fujitsu heeft drie nieuwe Lifebooks op de markt gebracht, met schermdiagonalen die variŽren van 13,3" tot 15,6". De nieuwe Lifebooks zijn opvallend genoeg uitgerust met een Ivy Bridge-processor, terwijl Intel op het punt staat de Haswell-cpu's officieel aan te kondigen.

In de standaardconfiguratie van Fujitsu hebben de laptops een Core i5-processor en 4GB werkgeheugen, maar dat kan worden opgewaardeerd tot een Core i7 en 16GB werkgeheugen. Er zit een hybride harde schijf in de laptops van 500GB, met 8GB cachegeheugen, maar er kan ook gekozen worden voor een gewone harde schijf of ssd.

De laptops zijn gericht op de zakelijke markt en komen standaard met 64bit-Windows 7 Professional, maar er kan ook gekozen worden voor Windows 8. Andere typisch zakelijke features zijn onder meer een optionele smartcard-reader, een vingerafdruksensor en een connector voor een docking-station.

Verder hebben de nieuwe Lifebooks een iets ander design dan eerdere laptops in de E-serie: zilver met een zwart toetsenbord en rode accenten. De E733 heeft een 13,3"-scherm met 1366x768 pixels, de E753 heeft dezelfde resolutie, maar dan op een 15,6"-scherm. De E743 tot slot beschikt over een 14"-scherm met een resolutie van 1600x900 pixels. De laptops krijgen met een standaardconfiguratie een adviesprijs tussen de 999 en 1099 dollar, en zijn volgens Fujitsu Nederland binnenkort in Nederland beschikbaar.

 Fujitsu E-serie Lifebooks Fujitsu E-serie Lifebooks Fujitsu E-serie Lifebooks

Reacties (33)

Ik wou dat de producenten dit ook door hadden, maar helaas. :(
MacBook Pro 13" = 1229 euro + 1280 * 800 en nog steeds 1 v/d best verkopende laptops op de markt.

Of Fujitsu dat ook kan vragen is een tweede.
Een MacBook Pro is geen concurrent in deze, dit is een laptop die je in grote zakelijke omgevingen niet snel zal gebruiken aangezien OSX toch een stuk lastiger te managen is op zakelijk vlak dan Windows 7. Daarnaast vraag ik me af hoe lang de gemiddelde MacBook Pro mee gaat als hij op dezelfde manier behandelt wordt.

Vergeet niet dat er een groot verschil is tussen zakelijke laptops en laptops voor de thuisgebruiker of voor kleine bedrijfjes. Niet alleen qua management maar ook op het gebied van product life cycle zijn er andere eisen. Je wilt niet elk half jaar met nieuwe laptops werken, je wilt garantie dat laptops lang leverbaar blijven. Daarnaast wil je dat laptops een stuk steviger zijn omdat ze veel meegenomen zullen worden, standaard laptops gaan na een aantal maanden toch meer gebruikssporen vertonen.
Zeker als je kijkt naar zakelijke laptops van merken als Lenovo of HP zie je dat ze gewoon erg stevig in elkaar zitten en makkelijk ruw behandeld kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 27 mei 2013 11:14]

Helemaal juist. Heb mijn HP Compaq 8510W nu al bijna 5 jaar. Ik sleep hem iedere dag mee, staat iedere dag aan en heeft nauwelijks gebruikssporen.

Dit jaar gaat hij er na ruim 5 jaar gebruik toch eens uit voor een lichter laptop / ultrabook, maar ik vrees dat de opvolger het niet 5 jaar gaat uithouden.

Maar dat Fujitsu een 15 inch laptop met 1366*768 uit brengt is me echt een raadsel. Ik kocht mijn HP destijds voor bijna hetzelfde bedrag met een IPS scherm van 1680*1050, maar dan 5 jaar geleden!

[Reactie gewijzigd door frennek op 27 mei 2013 11:34]

Heel simpel: Prijs. Velen doen alsof 1366x768 tegenwoordig onwerkbaar is. Maar feit is dat de meeste mensen daar gewoon prima op kunnen werken. Heck, er zijn zelfs mensen die het prefereren, omdat het er allemaal wat groter uitziet dan.

En wanneer je kijkt naar de opties die meer dan 1366*768 hebben, en daarnaast nog de overige opties die je zakelijk wil hebben, blijft er voor een lage prijs weinig meer over.

Ik kan me ook voorstellen dat het minder van de accu vergt, maar ik weet niet in hoeverre dat in de praktijk iets uitmaakt.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 27 mei 2013 19:49]

Er is vanalles waar ik niet blij mee ben m.b.t. de MBP maar qua bouwkwaliteit is er weinig op aan te merken.
Uitvalwaarde is echter niet top, en de garantievoorwaarden zijn ook beperkt. (ja, recht op twee jaar, blablabla (sowieso onzin trouwens, non-conformiteit is wat anders dan garantie), maar je wil gewoon een harde garantie hebben dat je geen geklooi hebt wanneer je na een jaar aanklopt bij de fabrikant.

Dus die bouwkwaliteit is leuk, maar die simpele zwakke plastic notebooks van tussen de 300-400 euro flikkeren ook niet uit elkaar. Het gaat vooral om het binnenwerk.
Apple is een monopolist op de OSX markt. :Y)
Je meent het. OS X mag ook niet op niet-apple hardware geÔnstalleerd worden volgens de EULA ;)
Je hebt gelijk, het is een standaardfaal.
Aan de andere kant kun je voor die 14" gaan, op het plaatje ziet hij er marginaal groter uit.
999 dollar + 1366X768 + Ivy bridge + 2013 = kansloos

Zo jammer, deze lifebook slaat de plank echt op alle fronten finaal mis.

[Reactie gewijzigd door keanu_ op 27 mei 2013 11:33]

Wat raar dat zoveel hier omlaag gemod is. Ik ben het ook eens. Hebben ze eindelijk een groter scherm, stoppen ze er die resolutie in?? :(

Ik hoop dat zodra die Ivy Bridge uitkomt, ze zomaar ineens een W8.1 convertable van 13" of hoger met 2560+1600 of hoger hebben. Een Thinkpad Helix XL ofzo.
Een laptop voor de zakelijke markt met 1366*768 op een 15,6" scherm is gewoon hilarisch. Op een 13,3" scherm ga je al twijfelen maar op 15,6" is het gewoon een overduidelijke no-no. Een laptop waar je zo vaak achter zit en wat in feite gewoon een echt productiemiddel is moet over fatsoenlijke specificaties beschikken. De investering in een beter scherm verdient zichzelf makkelijker terug als de werknemer een stuk productiever kan zijn.
Wel apart dat de 14" wel een hogere resolutie heeft, dat is erg vreemd. Wellicht konden ze erg goedkoop aan deze panelen komen? Zelfde met de CPU eigenlijk, ook een wat verouderd model. Lijkt me op een echte budget keuze die eigenlijk niet past in een zakelijke omgeving.
Hierin geldt de aanname dat gebruikers de hogere resolutie ook willen. Ik heb bij het upgraden van monitors (van 19" naar 24" widescreen) in een kantooromgeving maar al te vaak de vraag gekregen of het ook allemaal wat minder klein kon en of het scherm even naar een suboptimale resolutie kon worden ingesteld.

Puur omdat de ontwikkeling mogelijk is betekent nog niet dat er vraag naar is, als tweaker zal je best vaak overschatten hoe veel mensen om specs zullen geven ;)
Daar is toch al een prima oplossing voor?
Niet als er bedrijfsspecifieke software wordt gedraaid die dat niet ondersteunt.
Dan heb je het wel over een extreme niche markt...
Geheel mee eens. Kan Tweakers.net niet een Poll opstarten wat gebruikers precies in hun laptop willen en dit dan doorsturen naar de fabrikanten? Het lijkt wel of er een aantal fabrikanten compleet geen idee hebben wat de huidige wensen zijn. Ik wil:

- Laptop met 15,6" scherm met kleine bezel en resolutie van 1920 x 1200 of 2560 x 1600, maar ook weer niet hoger!
- Monitor 27" of 30" met 2560x1600 (of 4K) voor een betaalbare prijs.
Ditto, 2560x1600, met multitouch, liefst zelfs nog een convertable.

[Reactie gewijzigd door Barryke op 27 mei 2013 14:46]

Yep. En uiteraard een uitgang van de laptop naar die 27" of 30" monitor die die resolutie ondersteunt. Schem IPS of soortgelijk en mat, zowel monitor als laptop.
Ze hebben zeker die zakelijk no-nonsence look (al is het rode streepje dan al wat discutabel), maar van de specs gecombineerd met de prijs loop ik zeker niet warm. Ik zie ook niet in waarom een vingerafdruksensor een zakelijke feature is. Dan zou ik eerder een TPM-chip of een slot om een SIM-kaart in te steken verwachten.
Die E743 (de 14'') heeft wel een modular bay. Je kunt dus de CD/DVD lezer/brander makkelijk omwisselen voor een projector, extra HDD, extra batterij (waardoor de laptop schijnbaar 15 uur mee moet gaan!), of je kunt een soort 'nep' bay gebruiken om gewicht te besparen.

Dit is wel erg interessant, zowel voor zakelijke als onderwijs toepassingen.

Zie hier: http://www.fujitsu.com/uk...k/lifebook-mba/index.html
Dat is inderdaad zeer interessant. Zelf gebruik ik de brander op mijn zakelijke laptop zo sporadisch dat ik hem graag in zou ruilen voor extra accu capaciteit. Vrees alleen dat veel bedrijven hier niet direct het nut van zullen inzien en het niet extra mee zullen bestellen. Dan moet de werknemer er zelf achteraan en dat zal ook niet zo gemakkelijk gaan.
Windows 7 een waardeloos besturingssysteem ? Dude van welke planeet ben jij? Windows 8 is minder, maar 7 niet.
XP is goed, maar wordt niet meer ondersteund hŤ? en bovendien de 64-bit versie van XP zit vol problemen

OT:
Ik vind het wel een verstandig besluit dat ze Windows 7 professional er bij levereb, echter de resolutie mag wel een tandje omhoog

Persoonlijk vind ik 1920 * 1080 het max voor een 15 inch, maar 1366*768 is een lachertje
Van de website van Microsoft:

Ondersteuning voor Windows XP wordt beŽindigd op 8 april 2014. Na beŽindiging van de ondersteuning krijg je geen beveiligingsupdates voor Windows meer.

Aangezien een laptop wel wat langer dan een jaar mee gaat, heb je daarna dus weer kosten voor een upgrade

Windows 7 staat ook bekend als zeer stabiel

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Gamecontrollers Smartphones Beheer en beveiliging Sony Microsoft Games Besturingssystemen Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013