Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 76, views: 30.366 •
Submitter: TheekAzzaBreek

Op een veiling in Keulen is een meer dan dertig jaar oude maar nog werkende Apple I verkocht voor 516.461 euro. Het gaat om een nieuw record. De koper, die anoniem wenst te blijven, zou afkomstig zijn uit Azi.

De Apple I is een van de eerste pc's die was voorzien van een combinatie van een toetsenbord, een cpu en een video-uitgang. De computers werden in 1976 ontworpen en met een soldeerbout geassembleerd door medeoprichter van Apple Steve Wozniak, terwijl veel systemen destijds nog werden geleverd als zelfbouwpakketten. Wozniak besloot om samen met Steve Jobs de Apple I, voorzien van een 1MHz 6502-cpu en 4KB ram, voor een bedrag van 666,66 dollar te verkopen.

In totaal zijn er slechts een kleine tweehonderd stuks geproduceerd, waarvan naar schatting nog zes systemen daadwerkelijk functioneren. In november 2010 werd op een veiling in Londen nog een bedrag van 157.000 euro betaald voor een Apple I, terwijl een soortgelijk systeem vorig jaar onder de hamer ging voor 296.000 euro.

Zaterdag is er echter door een onbekende bieder uit Azië een bedrag van 516.461 euro betaald voor een Apple I. Het geveilde systeem bevat naast de computer een originele monitor, een cassettespeler en documentatie met de handtekening van Steve Jobs. Dat gebeurde op een veiling in de Duitse stad Keulen bij Auction Team Breaker. Bij dit veilighuis was in november 2012 ook al een Apple I onder de hamer gegaan voor bijna 5 ton.

Apple I

Reacties (76)

Zie je wel dat een Apple veel te duur is voor de specs :+
Ja ja, en de koper is zeker iemand van samsung? Dat weten we nu hoe de galaxy s5 er volgend jaar uit gaat zien :+

(je kan wel merken dat er een overdaad aan samsungfans op tweakers rond hangt. Apple grapjes mogen wel, Samsung grapjes worden niet gewaardeerd.)

[Reactie gewijzigd door elbo op 26 mei 2013 11:53]

Omdat je grapje simpelweg niet grappig is. Daarbij moest je zelf de behuizing voor de Apple I maken, waardoor je grapje helemaal nergens op slaat....
Correctie: Jij denkt dat het niet grappig is. Ik wel. Dus je commentaar slaat nergens op, het grapje daarentegen.....

On-topic: Best een flinke prijs (en ook stijging t.ov. 2010. I know, veilingen), maar imho terecht voor zo iets unieks.
Dit is nog een betere investering geweest dan aandelen apple kopen toen ze naar de beurs gingen :)
Verklaar de term osx poweruser, ik ben razend benieuwd.
Ik wordt zo vreselijk moe van die Apple jongetjes die denken dat het allemaal om de centen draait.
Ik hoef die rommel niet al zouden ze het gratis weg geven.
Het heeft 0,0 waarde voor mij en heb ook totaal de behoefte niet om iets van dat ranzige merk te bezitten.
Maar als jij het een boost voor je ego vind om andere mensen als armoedzaaiers weg te zetten zegt dat genoeg over je iq.
Maarja omdat alles van Apple zo lekker simpel werkt is het eigenlijk een pc voor dummies, en dat klopt ook wel weer.

[Reactie gewijzigd door shotgun op 27 mei 2013 23:07]

Die prijs van 666 zal zeker wel een succes zijn geweest in het christelijke Amerika... :?

Toch absurd als je ziet hoe hard de wereld is veranderd in 35 jaar tijd.
Google maar eens op 666, dan snap je waar Freakster86 het over heeft.
ff bangen op iron maiden 8-)
666 staat voor het kwaad in de mens niet (zoals bijna iedereen denkt te weten) voor de duivel.
Nee het was oorspronkelijk een code waarmee keizer Nero bedoelt werd.
Die liet mensen stikken in rozen struiken, dus wel een soort duivel vind ik.
666 staat voor het kwaad in de mens niet (zoals bijna iedereen denkt te weten) voor de duivel.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&m=Openbaring+13

666 uit de bijbel komt uit Openbaring, het laatste bijbelboek waar Johannes (als ik het goed heb) z'n dromen - al dan niet voorspellend - opschrijft. Openbaring 13 beschrijft een beest dat vereist dat mensen hem aanbidden (en die dat niet doen vermoordt), en een teken op hun voorhoofd of rechterhand - dat teken is de naam van het Beest of het getal van die naam (volgens een moderne vertaling). Zou Nero kunnen zijn, maar ik weet daar niet genoeg vanaf.

Overigens lijkt het erop dat het getal evengoed 616 of 665 kon zijn: http://nl.wikipedia.org/wiki/Getal_van_het_Beest
Ik dacht dat ze later ook de processor van 666 MHz hebben aangepast naar 667 MHz, om dezelfde reden.
kan, maar waarschijnlijker: 667 is 666,666666... naar boven afgerond ;-)
De cpu was 1MHz staat duidelijk in het artikel?
Hm wellicht dat jij over een andere cpu spreekt die niet over het artikel gaat, my pardon

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 26 mei 2013 09:38]

Nee, niet deze. Een latere processor van een compleet ander model. Is inderdaad niet zo goed verwoord
In de context van het andere verhaal over de $666 prijs...
Alleen de naamgeving is gewijzig, deze Pentium 3/Celeron CPU draaide gewoon op een 133Mhz bus met een multiplyer van 5. Het was ook aangekondigd dat ze dit nummer zouden mijden, vanwege de bijbelse verwijzing(volgens de vertegenwoordig van Intel die bezoekjes bracht aan de winkel waar ik destijds werkte. Dus 533, 566, 600, 633, 667, 700, 733, 766.
Wozniak is een freemason verklaard genoeg denk ik zo. Hij wist zelf in een interveiw te beweren dat hij en Jobs beiden niets wisten dat 666 een religieuse betekenis had... Beetje vreemd voor volwassen mannen.

edit na nog wat speurwerk betreffende dit onderwerp (was geintresseerd hehe)
Er zijn zelfs hele discussies gaande op het internet dat Apple een duivels bedrijf is en dat de naam niet afkomstif is van de Appel van Newton maar die van Adam en Eva.

Leuke complot theorie, maar het zal mij niets verbazen als Wozniak en Jobs beiden anti-christen waren netzoals Bill Gates dat is. Techneuten en wetenschappers hebben meestel minder met religies dan andere mensen.

En google naar: "516461 euro to dollar" uitkomst 666751.15 US Dollar. Alweer 666! :D

[Reactie gewijzigd door triflip op 26 mei 2013 09:49]

Het is 2/3 van duizend. Zo bijzonder is het nou ook weer niet. Btw, wat denken die metselaars met dat beest te maken te hebben?
De naam Apple is afkomstig van de naam macintosh wat een appel soort is, het heeft niks met A'dam en Eva te maken.

Daarbij goed en slecht zit in de intentie van de mens en niet in letters en getallen.
Euhm neen, de Mac (of Macintosh) heeft zijn naam gekregen als product van het bedrijf Apple. Wat denk je dat er eerst was, het bedrijf Apple met de Apple I of het product Macintosh?
Volgens mij las ik een keeer dat Steve Jobs(en co Steve Wozniak) gingen toen ze samen studeerden vaak naar een appel-boomgaard gingen waar de variant 'Macintosh' groeide.

Men noemde het bedrijf 'Apple' ook mede 'dankzij' Isaac Newton.
(vandaar wellicht ook weer de naam APPLE en 1e logo : http://nl.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton /
http://lowendmac.com/orchard/05/art/appsigle1petit.gif )

Later wilde men een naam voor hun grafische computers welke met muis te bedienen waren, eerst kwam de LISA en later de nu nog bekende MACINTOSH computers.
(nu gewoon 'apple')

Bovenstaande is ook wel na te lezen in de biografie van Steve Jobs zover mij bekend.

[Reactie gewijzigd door 131956 op 26 mei 2013 11:50]

De naam 'Macintosh' is door Jef Raskin bedacht:

http://folklore.org/Story...%20Date&detail=medium

Deze site is een aanrader voor een namiddagje nostalgie trouwens:

http://folklore.org/index.py

edit: in de comments heb je een entry van de bedenker (J. Raskin) zelf die mogelijke verwarring uitlegt

[Reactie gewijzigd door A_in_O op 26 mei 2013 14:09]

dus het bedrijf is vernoemd naar de computers die ze maakten?
Nee, maar dat zijn de geruchten over dat Apple een duivels bedrijf zou zijn.
Er zijn ook geruchten dat de naam Apple en bijbehorend logo een verwijzing zijn naar Alan Turing. Deze wiskundige/informatus heeft volgens de overlevering zelfmoord gepleegd met een appel die met cyanide vergiftigd was (dus: een appel met een hapje eruit).
Er is controverse geweest om zijn vermeende zelfmoord, mede omdat Turing een paar jaar daarvoor veroordeeld was tot chemische castratie wegens het verrichten van homosexuele handelingen.
de naam is ook niet afkomstig van de apple van newton: toen steve en woz een bedrijf wouwen beginnen, steve at die tijd op sommige dagen alleen maar appels en werkte in een boomgaard. Hij zei tegen Woz dat als ze over 3 dagen geen betere naam hadden als Apple dat de naam zou worden, en zo ging het en ze leefde nog een lange tijd lang en gellukig :D
Steve was een persoon die graag goede bruikbare computers wilde maken. Maar zich niets aan wilde trekken van de grote splers HP en IBM. Hij wilde laten zien dat hij anders was.

Het nummer van het beest is ook te danken dat hij wilde laten zien dat een kleine speler zoals apple best tegen gas kon geven aan HP en IBM.. Echter Apple 1 is nooit successvol geworden. Omdat de computer zelf in elkaar gezet moest worden. Daar waar HP en IBM juist volledige kasten in de markt zette. Deze HP's en IBM's waren 999.99 Dollar Steve zette de Apple 1 neer voor 666.66 Dollar.

Pas met de Apple II liet de WOZ zien wat hij echt kon.. Als 1 van de eerste die een computer plaatsten met kleur. tegen een redelijk betaalbare prijs.. :)
Ten tijde van de Apple 1 verkochten HP en IBM volgens mij nog geen complete kasten. Het ding stamt uit 1976. De Altair uit 75 was niet meer dan een ding met wat LEDjes waar je voorderest geen scherm of toetsenbord e.d. op aan kon sluiten.
Ik kan me nog herinneren dat er in het schoolblad "Hello You" een detective strip was waar de verhaallijn stoelt op de relaties tussen duivelse/christelijke symbolen & mystiek en de Apple I.
ik ga mn apple apparaten ook bewaren op zolder als ik ze niet meer gebruik, 15 jaar later krijg je er een leuk bedrag voor.
Een beetje langer bewaren natuurlijk, deze is bijna 40 jaar oud, en niet 15!
Dat geld alleen voor apparatan met een kleine oplage. Een item waarvan er miljoenen gemaakt zijn zal na 10, 20 of zelfs 40 jaar nog steeds niks opbrengen.

[Reactie gewijzigd door joopv op 26 mei 2013 09:40]

Valt nog te bezien. Als ik naar een Commodore 64 ga zoeken zie ik dat de prijsen ervan enkel zijn gestegen in de afgelopen jaren. Er is waarschijnlijk toch een grotere vraag naar gekomen. Waarschijnlijk doordat men zich meer is gaan interesseren voor retro gaming.
Je bedoeld voor 5 10 euro bij de kringloop? Die dingen kosten niks
Hangt van de staat en generatie van het apparaat af.
Zo brengt een hele gave C64 die compleet is met doos en toebehoren echt wel meer op dan 5-10 Euro. Maar een exemplaar dat 15 jaar bij een roker heeft gelegen, een toets mist of bekrast is zal dat niet meer opbrengen. En bij een kringloop kan je natuurlijk altijd geluk hebben, al doen ze daar (helaas) ook steeds meer hun werk op "Google". Echt koopjes vinden wordt steeds lastiger.

Heb zelf nog 2 behoorlijk gave Sinclair ZX80's. Ook mooi spul :)
Neen, zelfs alle massa producten worden op een bepaald moment zelfdzaam, het zal alleen langer duren voordat er bijna geen te vinden zijn.

Zelfs een massa auto die nu uit komt ( een golf ) kan in goede staat over 70 jaar veel geld waard zijn. Omdat er dan nog weinig golfjes bestaan. Geduld is een mooie zaak daarin!
Zou mij niets verbazen als de "anonieme koper" uit Azi, Apple zelf is. Want dit is toch fantastisch om in het hoofdkantoor tentoon te stellen of in Applestores over de wereld (roulerend).
Nee. Toen Steve terug bij Apple aan het roer kwam heeft hij het gehele apple archief (de oude computers die ze hadden) laten verschepen naar een museum, hij wilde dat apple vooruit keek, niet achteruit.
alsje het veilingbedrag omrekent in dollars, kom je uit op 666.666,66 dollar.... zal wel geen toeval zijn :-D
ik kom uit op
668.248,97 Dollar
Wat natuurlijk ook zou kunnen is dat de bieder $ 666666 heeft geboden, en dat het veilinghuis dat vermeldt als 516461.

Want welke bieder biedt er nou 516461 ?
Misschien is het in de lokale munteenheid een mooi rond getal, misschien is dit 500000 + afhandelingskosten + taksen + veilingskosten. Ik kan reden genoeg bedenken :)

Wel interessant om te zien hoe de waarde van deze machines blijft stijgen op relatief korte tijd. Een goede investering als je er n kan veroorloven. Maar hoe komt men er eigenlijk bij dat er maar 6 werkende over zijn? Ik kan me goed voorstellen dat er een deel ooit op een zolder verdwenen en vergeten zijn in werkende staat maar gewoon omdat ze in ongebruik zijn geraakt. 6 is een behoorlijk specifiek getal in tegenstelling tot "minder dan 10" oid.

Waarvoor waren deze pc's trouwens in gebruik? Basis spelletjes als Zork, calculus, tekstverwerking?
Ze waren voornamelijk gebruikt door techies en nerds/hackers, want bij het grote publiek bestond er nog helemaal niet zoiets als een computer voor thuis.

Tekstverwerken deed je nog op een typemachine en calculus met een rekenmachientje. Zork bestond nog niet toen deze Apple uitkwam (Zork in 1977 en Apple I een jaar later) en pas rond de Apple IIe (1983) was Zork speelbaar op een Apple computer.

Wat revolutionair was aan dit stukje hardware is dat het een van de eerste computers is die niet met externe hardware of schakelaartjes geprogrammeerd hoefde te worden, maar direct door een scherm en toetsenbord aan te sluiten gebruikt kon worden.
"terwijl een soortgelijk systeem vorig jaar onder de hamer ging voor 296.000 euro"
"Bij dit veilighuis was in november 2012 ook al een Apple I onder de hamer gegaan voor bijna 5 ton"

:?

Is het dan 3 ton of is er NOG n verkocht?


offtopic;
@vinkjb, ooit gehoord van Number of the Beast?
Volgens wikipedia is het in ieder geval een andere verkoop. Maar het kan natuurlijk wel dezelfde Apple I zijn.
Hier een filmpje van Auction Team Breker op youtube van de genoemde Apple 1 in het artikel:

http://youtube.com/watch?v=KETi6FO565s

[Reactie gewijzigd door Squ1zZy op 26 mei 2013 10:08]

nieuwe aanpassing Moore's Law: in old computing hardware, the price doubles every year
Alleen als het om iets unieks gaat. Net als met ieder ander product dus.
Voor dat geld heb je ook wel een redelijk moderne supercomputer.
Of een ruim huis.
Die mijn uit Azi heeft een kunstschat te pakken! Als ik geld had, kocht ik hem weer van hem! Dan zal ik mijn heilige Apple 1 in een glazen kast plaatsen en de hele dag showen!