Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 61, views: 33.442 •

Het Rotterdamse bedrijf Vertigo Games ontwikkelt een online multiplayer game waarin spelers kunnen scubaduiken. Om de duikers het gevoel te geven zich echter onderwater te begeven, bouwt het bedrijf ondersteuning voor de vr-bril Oculus Rift in.

"Als ik een spel speel wil ik echt onderdeel van een wereld worden, met apparaten als de Occulus Rift kan dat", zegt Richard Stitselaar, creative director bij Vertigo Games. Dit Rotterdamse gamebedrijf is ontstaan uit Coded Illusions en was eerder verantwoordelijk voor Adam’s Venture. Stitselaar is fervent duiker en wist zijn enthousiasme over te brengen op het ontwikkelteam van Vertigo Games.

World of Diving moet spelers onder andere laten duiken op plekken die zo natuurgetrouw mogelijk zijn weergegeven en ook het bezoeken van wrakken zoals gezonken onderzeeboten moet mogeljk worden. Spelers kunnen hun personage aanpassen en afspreken met vrienden om in teamverband te duiken. Ook kunnen ze bijzondere schatten en diersoorten verzamelen.

Om de ervaring realistischer te maken wil Vertigo ondersteuning voor de Oculus Rift inbouwen. Dit is de virtual reality head-mounted display die onder andere gesteund wordt door gamegrootheden als  John CarmackGabe Newell, en Tim Sweeney.

World of Diving bevindt zich nog in de prototype-fase. Het bedrijf hoopt 75.000 dollar binnen te halen voor de ontwikkeling via crowdfundingplatform Indiegogo.

Reacties (61)

Grafisch ziet het er niet echt top uit maar het lijkt me een leuke ervaring. Ga hem sowieso in de gaten houden omdat het een Nederlands team is.

Ben wel stink jaloers op hun baan :+
Vergeleken met Crisis misschien, ziet er voor mij goed uit!
Hopelijk kunnen ze op z'n minst de bewegingen van de mensen en zee dieren veel natuurlijker maken. Het ziet er nu zo erg houterig uit.

Misschien motion capture in samenwerking met het Dolfinarium? :P
Mocap apparatuur kan natuurlijk niet goed tegen water, en het signaal zou ook nooit doorkomen. Die mocap suits zijn heel gevoelig.
Je kan ook vanuit videobeeld een 3d model maken. Komt meer in de buurt van robotica dan (google octomap 3d).
Mocap apparatuur werkt prima onder water hoor. En markers kun je in principe overal op plakken. Bron:http://www.qualisys.com/applications/industrial/underwater/
een gemiddelde mocap'suit' is niets meer dan een strak pakkie met markers, dus dat gast oner water wel gewoon werken, zeker als je door zo'n raam kunt filmen.
Wat een catchy deuntje in het filmpje :9
heheh Nice.. dat wordt zeker een leuke game, indien het doorgaat .. Ik hoop meer van dit soort games in de toekomst te zien krijgen .. .wellicht Google Sea als sponsor ? ^^,
endless ocean voor op de wii vond ik ook heerlijk om te spelen, grafisch lijkt het nog bijzonder veel op elkaar ook. ben erg benieuwd
Yup, daar dacht ik ook meteen aan! Dat spel was zo relaxed (letterlijk relaxed). Dit maakt dit spel compleet anders dan welk ander MMO dan ook. Als de details me bevallen, misschien back ik ze dan wel. Lekker ontspannen wat koraalrifjes bewonderen en zo!
Het idee is leuk maar de markt voor MMOs is zeer verzadigd. Ook al zou deze game voor een bepaald niche aantrekkelijk zijn. Ik vraag me dan nog steeds af wat zon spelletje als dit nu heeft over wat google doet met maps.. zie er niet echt veel heil in.. Lijkt me een te kleine niche om echt success mee te hebben.
Nog genoeg ruimte voor nieuwe games op de MMO wereld, niet iedereen hoeft een 1miljoen+ playerbase te hebben om gewoon te kunnen draaien.

Al snap ik niet het 'MMO' element in deze game, op z'n best zou het sandbox Sims Online worden.
Ben ik niet met je eens, de meeste "MMOs" tegenwoordig zijn niet veel meer dan multiplayer games. Daarnaast zijn echte MMOs er al teveel als je het mij vraagt (met echte MMOs bedoel ik dus ook de 50 000+ spelers (minimaal 2500 per server), het heet niet voor niks Massively Multiplayer). Daarnaast geef ik je wel gelijk op het punt dat dit veel beter een Diving simulator had kunnen zijn met multiplayer elementen.

[Reactie gewijzigd door schipperz op 25 mei 2013 17:39]

Het idee is leuk maar de markt voor MMOs is zeer verzadigd.
Met het grote aantal subgenres is er best nog wel plek voor meer. Jij denkt waarschijnlijk aan MMORPG's, maar dat is maar ťťn subgenre binnen MMO's.
Die niche is er zeker. Ik mag graag duiken wat er helaas niet altijd van komt en dan lijkt me dit zeker een geweldige game om te spelen!
Waarom niet via kickstarter?

Zou best een leuke ervaring zijn met zo'n Occulius Rift, echter ik betwijfel of het leuk is om te spelen als je dat ding niet hebt.
Kickstarter is volgens mij alleen voor bedrijven in de UK of US.
Nee hoor, Giana Sisters is ook via Kickstarter gegaan - ontwikkelaar is Black Forest Games uit Duitsland.
Mmm, ik wou je -1 geven en je terrecht wijzen, maar jezes.. je hebt nog gelijk ook.

Am I eligible to start a Kickstarter project?
Creating projects is currently open to US and UK creators over the age of 18 (see full details). Businesses, nonprofits, and other organizations can also use Kickstarter to fund their creative projects. We’re working hard to open up to more countries. If you’ve been waiting, we really appreciate your patience. Please note that anyone, anywhere (with a major credit or debit card) can pledge to Kickstarter projects.

http://www.kickstarter.com/start

Eligibility requirements
US creators

You are 18 years of age or older.*
You are a permanent US resident with a Social Security Number (or EIN).
You have a US address, US bank account, and US state-issued ID (driver’s license).
You have a major US credit or debit card.

UK creators

You are 18 years of age or older.*
You are a permanent UK resident either creating a project in your own name or on behalf of a legal entity with a Companies House Number.
You have a UK address, UK bank account, and government-issued ID (driver’s license or passport).
You have a major UK credit or debit card.

*Parents and teachers can launch projects in collaboration with children under 18 only if the adult registers for the Kickstarter and payments accounts and is in charge of running the project itself.
Inderdaad ja, officiŽel moet je uit in de US of UK zijn, maar er zijn zat buitenlandse projecten die dat via iemand anders regelen, die zich dus wel in de US of UK bevindt (zoek maar naar Nederlandse projecten, die zijn er ook). Ik wacht wel totdat Nederlanders ook mee mogen doen!
Dan zou ik eerder de vraag stellen: Waarom niet via het Nederlandse Gambitious?

Misschien nog niet zo groot of succesvol als andere crowdsource platformen maar in ieder geval biedt het 'backers' de mogelijkheid om te investeren en dus mogelijk winst te maken.
In plaats van enkel te doneren wat neerkomt op pre-order in vroege fase.
Ik hoop dat het bovenhalen van schatten en diersoorten in de game als archeologisch en biologisch standpunt wordt gedaan;
als duiker is het Uit den boze om de onderwaterwereld te verstoren en eenmaal boven gaan voorwerpen en dieren hard achteruit waar deze voor iedereen te zien blijven onder water.

beter nog, hoop ik dat de wrakken en locaties die ze bezoeken geheel natuurlijk zijn
(en enkel geographisch verplaatst zijn voor beschermde wrakken).
zodat je makkelijker duikdoelen kunt vaststellen voor je er zelf heen gaat.
of toch wrakken kunt bekijken die enkel voor proffesionals (trimix, deco-tank , etc) zijn weggelegd.
Mij had het leuker geleken als de bril waterdicht zijn zou, en dan events organiseren in het plaatselijke zwembad.
Zwembad dus als virtuele ruimte evt met snorkel of tuinslang op de kant.
Tegelijkertijd moet je je juist ook onderscheiden als klein gamebedrijf, en het liefst iets maken wat nog niet eerder is gedaan. Het lijkt mij wel een gaaf idee, maar ik vraag me wel af of het ook leuk is, en niet een beetje saai. Maar juist zo'n bril maakt de game, ik kan me voorstellen dat het wel ontspannend is, een beetje duiken in de woonkamer :D
Ik snap je wantrouwen, maar je kan hier echt niet over oordelen eer je zo'n bril op je kop hebt gehad.
Over het idee helemaal mee eens, het lijkt me enorm saai en er zijn tig betere ideeŽn.

Ik denk echter niet dat er werknemers zullen zijn die niet ertegen in durven te gaan, ik denk dat ze allemaal, het zijn er niet zoveel, met volle overtuiging aan deze game werken.
Ik heb het idee dat ze allemaal hun eigen passie in het spel kunnen stoppen. De een inhoudelijk, de ander technisch.
Die technisch hun passie er in kunnen stoppen maakt het niet zoveel uit wat voor game het is.
En doordat iedereen met zijn passie bezig is, hebben ze allemaal een roze bril op.

Maar goed, het blijft natuurlijk speculatie hoe ze tot zo een belabberd idee komen. Het is maar de vraag of ze Łberhaupt de financiering voltooien.
Ik ben het wel met je eens, ze presenteren dit als een soort revolutionair idee omdat ze de OR hebben, maar grafisch gezien ziet er het gewoon zwak uit. Ik snap dan ook niet dat ze niet gewoon een fatsoenlijke game ontwikkelen met OR support.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013