Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 73, views: 29.021 •

De ontwerpers van Ubuntu Mobile tonen in een video enkele visuele effecten waarover het besturingssysteem voor smartphones gaat beschikken. Zo wordt het wisselen tussen apps in een gelaagde structuur weergegeven, op een manier die is ge´nspireerd door papier.

De video is een presentatie van het Paper Motion-thema, dat gebruikt gaat worden voor enkele basisbewegingseffecten in Ubuntu Mobile. "We hebben bij het ontwikkelen van deze bewegingsstijl het thema papier zo veel mogelijk proberen te accentueren", aldus de ontwerpers. "In plaats van meer opzichtige effecten, zoals het omslaan en vouwen van pagina's, hinten we op het thema via verschillende lagen, stapelingen en suggestieve effecten."

De video toont onder andere hoe apps als lagen op elkaar lijken te liggen en hoe met swipes tussen apps gebladerd kan worden. Zo kunnen nieuwe apps over de oude gelegd worden of via de zijkant opgeroepen worden. Ook zijn subtielere effecten te zien, zoals kleine animaties bij het drukken op knoppen. Daarnaast laat Ubuntu pop-ups, drop-downs en schuifknoppen zien.

Reacties (73)

Reactiefilter:-173071+145+210+30
Filmpje doet het niet? Error #2048

Edit: Te snel denk ik nu wel :) Ziet er best aardig uit

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 24 mei 2013 14:21]

Nog eens op play klikken =)
Nog eens op play klikken =)
Yep dat was hem, ik krijg die error ook alleen in Chrome. IE gaat wel goed.
Off; En in chrome heb je wel een adblocker, maar in IE niet? :P

On; Ik hoop echt dat ubuntu een beetje een succes gaat worden. Ik heb namelijk het idee dat zij als een van de weinige een beetje door hebben dat je door het toevoegen van een touchscreen ook dadelijk anders kan en (in mijn ogen) ook anders moet navigeren. Weg met dat knopje, knopje gedoe; dat is keyboard en muis navigatie. En hallo; swipe, swipe, dat is touchscreen navigatie...

De getoonde animatie vindt ik ook wel passen en iets toevoegen , want zij geven de gebruiker ook echt hints over de manier van navigeren, hetgeen dat een animatie zou moeten doen, niet alleen maar eye candy zijn. Dan kijk ik naar Android en iOS, en in veel mindere mate naar WP (Disclaimer: ben zelf een Android gebruiker)
Dat had meego al heel lang door. Kijk eens hoe Meego werkte op de N9, en wat SailFish doet: puur gesture gebaseerd.
En Playbook OS, en BB10, en Windows Phone...
En in wat ik van Windows 8 heb gezien is dat ook veel meer gebaseerd op swipes e.d. volgens mij :) Helaas (nog) geen ervaring mee.
Is dat rode 'balkje' onderop niet een knopje dan?

Hoe dan ook lijken (oudere?) mensen een button te willen, immers de iphone was erg populair terwijl android al devices had (samsung 1e tab7 bijv.) waar je alleen de aan/uit KNOP per sÚ nodig had, al het andere kon ook met 4 touch-buttons in de bezel en/of op het scherm.

Nadien kwam men (samsung note2 bijv.) ineens weer met die slijtbare potentieel stof en vocht doorlatende echte knop.... dat had van mij dus echt niet gemoeten.
Bij werkt hij anders perfect in ie10 met adblocker :), misschien ligt het aan chrome ( met daarbij een brakke adblocker)??

ontopic.

Ik vind ubunty mobile er erg strak uitzien. Ben zelf een windows Phone gebruiker en merk dat ik totaal niet meer hou van de statische interface waar ios voornamelijk uit bestaat. Hopelijk breekt ubuntu mobile beetje door zodat er meer grote spelers op de markt komen.

[Reactie gewijzigd door vali op 24 mei 2013 17:53]

hier wel, ligt aan jou
Moet je geen Adblocker gebruiken, dan krijg je eerst gewoon keurig een reclamefilmpje te zien en vervolgens de video. Zorgt ervoor dat je gratis het nieuws op deze site kunt bekijken.
ABP staat hier op tweakers netjes uit, maar toch blijf ik in zowel chrome als FF die foutmelding krijgen. Al heb ik nog nooit een reclamefilmpje gezien eigenlijk :+

ontopic:
Weet iemand of dit al in de daily builds zit? Ik zou dit graag zelf eens willen proberen.

[Reactie gewijzigd door svenvv2 op 24 mei 2013 20:13]

Ik weet niet of dit al in de daily builds zit, maar ik weet wel dat ze het doel hebben gesteld om Ubuntu Touch eind Mei echt bruikbaar te maken voor dagelijks gebruik. Dat betekent kunnen bellen, smsen, contacten editen, browsen over wifi en 3G en nog wat kleine dingen.

Volgens deze post van Rick Spencer van het Ubuntu team is daarvan eigenlijk alleen 3G en het switchen tussen 3G en Wifi wat nog gedaan moet worden.

Ik moet eerlijk zeggen dat het enige waar ik dan nog op wacht het maken van filmpjes is (foto's werkt al). Zodra dat werkt ga ik eens op zoek naar een nexus om het op te zetten en de boel eens te testen. Ik vind de UI er echt enorm intuitief uitzien en kwijl van het idee dat je hem ook kan docken bij een beeldscherm, en dan een volledige desktop uit je foon kan toveren. Zodra dat werkt zet ik thuis een kleine nas neer en gooi ik mijn bakbeest van een computer het raam uit (ik game nooit, dat moge duidelijk zijn.. :-) ).

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 24 mei 2013 20:32]

Nu haal je 2 dingen door elkaar. Ubuntu for Android is dat je je telefoon kan docken en *poef* er verschijnt een Ubuntu desktop.

Ubuntu Mobile is het mobiele OS. Die twee zijn *niet* te vergelijken.
Op dit moment doet filmpje het wel. Het ziet er indrukwekkend uit. Dit kan nog eens wat worden, althans dat hoop ik ivm concurrentie. Hoe meer, des te beter. Kwaliteiten zullen zo nog beter opgekrikt worden. Alleen maar goed nieuws is dit!

[Reactie gewijzigd door gentlemen op 24 mei 2013 14:22]

Ik vind het eigenlijk niet echt bijzonder.
Dit soort effecten kennen wel al van andere OS'en, ok misschien iets anders maar het blijven maar effecten.
De vergelijking met papier zie ik ook niet, maar dat kan aan mij liggen.
Ben meer benieuwd naar het desktop gedeelte: telefoon aansluiten op je scherm of dock en je hebt een volledige Ubuntu desktop. Daar heb je echt power voor nodig, misschien zelfs i386-power.
Edit: nou ja qua resolutie maakt het misschien niet eens zoveel uit, want die mobieltjes hebben tegenwoordig evenveel als de gemiddelde monitor, dus die power valt ook wel mee. :)

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 24 mei 2013 14:38]

Nee man, ik vind het "papier-effect" echt geweldig. Ben heel benieuwd wat het eindproduct zal zijn. Aan de andere kant, waarschijnlijk zullen er veel mensen zijn die de effecten op andere OSsen vinden lijken.
Ik had dit probleem eerst en andere tweakers ook . In elk geval komt het door de AdBlocker ;).
Die staat bij uit en ik kreeg ook een error. Dit zal wel met Chrome te maken hebben.
Nope .. FF doet precies hetzelfde...
Ik hoop dat het mogelijk word dit te installeren op mijn HTC One
Ik hoop dat het te installeren is op de Nieuwe Galaxy S4 waar normaal kaal android op zal draaien.

Najha van mij mag het overal op draaien. Maar ik denk dat ze vooral steun geven aan de Nexus toestellen en de Google only toestellen. Daar is veel van bekend op driver niveau.
Het is mogelijk om ubuntu touch te porten, er zijn aardig wat tuts om het te doen op een CM10 base. Echter alles werkend krijgen kost vreselijk veel moeite. Daarom zijn ze op veel devices na een paar alpha's gestopt totdat het geheel als beta/officieel uitkomt.
Ziet er gelikt uit. Prettig om te zien hoe de interface ontworpen is zonder allerlei opzichtige schatplicht aan eerdere ontwerpen ;)
Waar ik op de desktop nog steeds niet echt aan die Unity UI kan wennen is het op een mobiel device met touchscreen ineens behoorlijk ideaal.

Ziet er fantastisch uit! Ik hoop dat dit op m'n huidige of volgende telefoon wil draaien, het lijkt me niet verkeerd om wat meer concurrentie in de markt te brengen en ik blijf graag wat meer uit de reclamegreep van Google :)
Met zijn allen massaal overstappen naar Ubuntu :P

Het is een mooi toestel ook kwa design dit zal wel goed aanslaan op de markt
In elk geval niet met zijn allen, ik ga zowieso niet mee ;)

Overigens om dezelfde reden als waarom ik Ubuntu op de desktop niet gebruik, ik vind het bloated en teveel gericht op grafisch speelgoed. Daarentegen mis ik op de achtergrond wel de degelijkheid en structuur zoals ik die uit RedHat ken. Elke keer weer als ik een server moet aanpassen / beheren waar een klant weer (omdat het zo handig is) Ubuntu opgezet heeft erger ik me toch wel enigzins. Dan liever gewoon Debian als het toch zonodig apt gebaseerd moet.

Ik vraag me trouwens ten zeerste af hoe handig die app launcher is als er veel apps zijn... Daarvoor zouden ze wel eens bij Rosa Linux mogen gaan kijken, die hebben (voor KDE) een supermooi app launcher scherm.
Daarentegen mis ik op de achtergrond wel de degelijkheid en structuur zoals ik die uit RedHat ken. Elke keer weer als ik een server moet aanpassen / beheren waar een klant weer (omdat het zo handig is) Ubuntu opgezet heeft erger ik me toch wel enigzins. Dan liever gewoon Debian als het toch zonodig apt gebaseerd moet.
Doel je hierop hoe qua opbouw het besturingssysteem in elkaar zit of hoe de instellingen worden opgeslagen e.d. Aangezien qua interface is altijd "simpel" een andere GUI er over heen kan gooien. En dan heb je dezelfde degelijkheid als Debian heeft, bijvoorbeeld door Mate of XFCE. Al zijn al die extra programma's die vaak nodig zijn per gebruikersomgeving niet handig imho. Het zij er vaak geen dubbele soorten programma's worden ge´nstalleerd.

Ik zelf vind Unity niet heel storend en zelfs innovatief, jammer genoeg zijn veel dingen bij Ubuntu weggestopt en heb je nog vaak tools nodig (of command) om bepaalde dingen te wijzigingen. J
e moet niet vergeten dat Ubuntu als visie heeft een unix OS te maken die voor elke leek aantrekkelijk is. Een vriend van mij heeft toevallig Ubuntu op zijn laptop ge´nstalleerd (touch) en hij vond dit een stuk logischer en aantrekkelijker werken dan Windows 7.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 24 mei 2013 16:45]

Voor dat soort zaken heb je toch gewoon terminal voor? UI voor de gewone gebruiker. Terminal voor de diehards :)
Je kan wel willen overstappen, maar fabrikanten moeten ook willen. Het is al moeilijk genoeg om een foon met Firefox OS te vinden, laat staan met een nˇg nicher OS...
Heeft iemand een idee wanneer ze van plan zijn met ubuntu touch op de markt te komen?
Wordt het wachten tot na ubuntu 14.04 of bestaat de kans dat ze al eerder op toestellen te vinden zullen zijn?
Oktober dit jaar verwachten ze de telefoon versie uit te brengen.

De plannen zijn er om dan in 2014 Q1 de tablet versie uit te brengen,

Heb geen bron maar geloof dat dit gezegt is tijdens 1 van de interviews.
Eind 2013 / begin 2014, zie:
https://wiki.ubuntu.com/T...ntu_Touch_be_available.3F

Voor ontwikkelaars zijn er nu al preview images beschikbaar:
https://wiki.ubuntu.com/Touch/Install
Het ziet er allemaal wel mooi en vloeiend uit tot nu toe. Ik ben ebnieuwd naar de daadwerkelijk launch hier van. laten we hopen dat het de markt weet op te eten voor een redelijk deel.
Niet alleen dat, je ziet in bijv. de calender app dat daarin zowel horizontaal als verticaal gescrolld kan worden. De meeste apps op je mobiel zijn niet meer dan lijsten, terwijl het ook twee of driedimensionaal kan.
Inderdaad. Hier staat meer gedetailleerd uitgelegd hoe het de calender app op horizontale swipes moet reageren: http://design.canonical.c...ed-calendar-key-journeys/
Hopelijk daagt dit Google uit om ook meer met smooth overgangen te doen. Alleen in een filmpje iets vloeiend eruit laten zien is geen kunst, ik wil het op een toestel zien.
Super nice.

Zou dit wel willen proberen.
Dat zou dus ook op de HD2 kunnen gaan draaien, die draait alles :P
Zou balen zijn, zo kan ik nooit een nieuw mobiel kopen. Ding heeft meer levens dan een kat! Meest Legendarische toestel ooit?

Maar waarom ga je ervan uit dat dit op de HD2 zal draaien. De marketing van Ubuntu voor Ubuntu M lijkt geheel op Multi-Core gericht. Dan hebben we met de HD2 met zijn oude Single Core voor het eerst vette pech.

@telenut hieronder: Maar da's geen Ubuntu Mobile....

[Reactie gewijzigd door EektheMan op 24 mei 2013 16:43]

In tegenstelling tot wat dit artikel doet vermoeden bestaat "Ubuntu Mobile" helemaal niet. Het is allemaal "gewoon" Ubuntu. Het systeem is hetzelfde, maar Ubuntu Touch heeft nu wel nog een eigen grafische shell.

Jouw linkje voor "multi-core" gaat naar de ubuntu for android website. Dat is wat anders dan ubuntu touch. Ubuntu Touch vereist niet per se multi-core, zie system requirements op http://www.ubuntu.com/phone/operators-and-oems

edit: typo

[Reactie gewijzigd door tpeeters op 24 mei 2013 19:47]