Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties, 17.331 views •

Het Zweedse Ghost Game werkt voor Electronic Arts aan Need for Speed Rivals. De game wordt gemaakt op basis van de Frostbite 3-engine, en verschijnt later dit jaar voor Windows en voor de PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.

In Rivals nemen de makers wat elementen uit Most Wanted over. Centraal staat de strijd tussen de cops en de robbers, en spelers kunnen kiezen tot welk van de twee ze willen behoren. Ghost Game maakt voor Rivals een open spelwereld, die Redview County gedoopt is. Wie een robber speelt, verdient punten door aan de politie te ontsnappen. Met die punten verdienen de robbers snellere auto's, al kunnen ze die ook weer kwijtraken als ze gearresteerd worden door de politie. Voor spelers die als politie door het leven willen, is het zaak om samen te werken. Politieaganten verdienen punten met het arresteren van robbers en met die punten stijgen ze in rang binnen het politiekorps, wat ook snellere auto's oplevert. Daaronder ook Ferrari's, een merk dat de laatste zeven jaar afwezig was in de serie.

Need for Speed Rivals wordt de eerste game van Ghost Game. De Zweedse studio is eigendom van uitgever Electronic Arts, waardoor het team van Ghost Game gebruik kan maken van EA's Frostbite 3-engine. Het Zweedse team werkt samen met het Britse Criterion Games, dat met Hot Pursuit uit 2010 en Most Wanted uit 2012 al eerder Need for Speed-games afleverde.

De versies voor Windows, de Xbox 360 en de PlayStation 3 verschijnen op 19 november. De versies voor de PlayStation 4 en de Xbox One verschijnen 'later dit jaar'. EA maakt niet bekend of dat tegelijk is met de nieuwe consoles.

Need for Speed Rivals

Reacties (30)

Hopelijk komt er ook een android versie. Most wanted is erg cool imho, veel gespeeld op de N4 :)
Frostbite 3 is nog amper "af"; er wordt op dit moment nog enorm hard gewerkt om de engine produktie-klaar te krijgen zodat BF4 in alle glorie gepresenteerd kan worden op de PC en de current/next-gen consoles.

Enkele weken geleden is er nog een interview geweest met EA en ze willen/kunnen op dit moment nog niet eens een datum bevestigen of/wanneer Frostbite 3 voor iOS/Android klaar is, laat staan dat je dan al games hebt die op elk device vloeiend lopen.
Het is geen frostbite 3 engine die komt voor iOS/Android, maar Frostbite Mobile.. een 'compleet' andere engine..
inderdaad. verwacht dan ook geen bf3/4 of deze NFS te gaan spelen met PC graphs op je android telefoontje
Oooh, Ferrari? Die hebben toch al heel lang de licenties voor hun auto's niet afgegeven? Either way, mooi dat ze weer van de partij zijn. ^^
Ferrari heeft hun auto's in licentie bij Turn10 Studios. Andere game studio's moeten bij hun een licentie af nemen echter krijgt turn 10 steeds geen licentie op Porsche's van EA en als antwoord daarop krijgt EA van turn 10 geen licentie op Ferrari's en daarom zijn EA race games de enige spellen zonder Ferrari's en hebben turn 10 spellen af en toe geen Porsche's. (Turn 10 zijnde de studio achter de Forza franchise)

[Reactie gewijzigd door TunefulDJ_Mike op 24 mei 2013 10:27]

Afgezien van het Porsche-verhaal, wat tot in den treure ook bediscussieerd is op de forums van T10, laat bovenstaande trailer toch duidelijk een Ferrari zien in een game van EA.

En volgens mij is Ferrari in een uitzonderingspositie omdat zij hun licenties zelf verkopen/verhuren en niet, zoals sommige andere fabrikanten, "overdragen" aan een game developer/uitgever.
Van wat ik heb begrepen geeft Turn10 in principe iedereen de mogelijkheid om Ferrari's in hun games te stoppen d.m.v. licenties, Ferrari geeft voor zo ver ik weet en kan vinden geen aparte licenties op hun auto's (tenzij je genoeg betaald natuurlijk).

Quote van de Lead Designer bij Turn10:


"This kills me. While Forza Motorsport 4 will feature RUF, it will not include Porsche cars. As many of you know, since the beginning of the Forza franchise, the Porsche license has been available only through a sub-licensing deal with EA.

"In Forza 3, we were able to feature more than 35 different Porsche models by offering to collaborate with EA. For Forza 4, we were looking forward to adding even more Porsche cars, and we were especially looking forward to featuring multiple Porsche experiences in our new Autovista mode. In the end, however, EA couldn't see their way towards collaborating again.

"We've asked our contacts at EA to reconsider their position frequently and regularly over the last 18 months. We also reached out to various influential people in gaming to lobby on our behalf, and on your behalf, but that was to no avail.

"In our business, we stay friendly with all of the manufacturers and licensors necessary to deliver players rich and innovative automotive experiences. As you'd expect, this includes quite a few key people in Porsche circles.

"To make sure we tried everything, we consulted with these advocates and were happy to find they were already aware of the situation and lobbying from within on behalf of Forza 4--and, despite the result, we thank them for their efforts.

"While we respect EA's need to run their business as they see fit, we've regularly collaborated in the past and hope we can find our way back to that approach.

"Forza had the exclusive license for all Ferrari cars, for example, on the Xbox and PC platforms. But at the end of the day, we've always found that we just weren't willing to block other racing games from having Ferraris outright, as we believed that this would do nothing but hurt the racing ecosystem.

"I'm very sorry for all of this. Fans shouldn't have to think about any of this - you should just be able to drive Porsches and Ferraris in the games you love. Porsche makes wonderful cars and I'm sorry that we won't have them in Forza 4.

"As I mentioned earlier, we have added three RUF cars in Forza 4. RUF is a manufacturer in their own right, not simply an aftermarket mod shop-they completely remanufacture and enhance the models that they start from, and the results are unique, incredibly fast, and the cars look great.

"Losing more than 35 Porsche models is a lost opportunity for Porsche fans (as well as a lost opportunity to make future Porsche fans), but I hope that Forza 4 players understand and enjoy the new makes and models that have taken their place."

[Reactie gewijzigd door TunefulDJ_Mike op 24 mei 2013 10:55]

*Edit 2: is reactie op TunelfulDJ_Mike, niet op MAX3400

Niet helemaal waar.
De Ferrari licentie ligt gewoon bij Ferrari zelf en kunnen die ook gewoon afgeven aan game developers naar wens, waaronder het kleine Kunos (zie: http://www.assettocorsa.n...458-gt2-official-license/ ) en ook iRacing, een relatief kleine developer, is in gesprek geweest met Ferrari. Zij besloten het niet te doen, te duur, maar het kan wel. *Edit: voor de duidelijkheid, Kunos heeft al eerder games gemaakt voor Ferrari zelf en kon, relatief makkelijk, aan de licenties komen. Voor niet Italianen zal het lastiger zijn, maar nog steeds mogelijk.

De Porsche licentie is 100% aan EA verkocht inderdaad. Met andere woorden, de CEO van Porsche kan niet de licentie voor hun auto's afgeven aan een developer. De licentie is echt van EA, en zij mogen die door verkopen zoals zij wensen. Porsche heeft daar niets over te zeggen (tussen haakjes natuurlijk). Bron hiervan kan ik zo snel even niet vinden, maar dit is redelijk algemeen bekend, helaas, in de race game wereld.

[Reactie gewijzigd door gtrNL op 24 mei 2013 10:37]

Hier het volledige verhaal beschreven hoe het ongeveer in elkaar zit.

http://attackofthefanboy....vs-ferrari-and-microsoft/
Blijkbaar moet ik me wat meer op de hoogte houden van licenties. Steel zit dus iets anders in de vork dan ik dacht. Thanks guys voor de opheldering!
Ben benieuwd. Ook welke kant ze op gaan (open world of niet). Ik vond de laatste NFS best leuk om te doen, maar deze had helaas weinig inhoud. Ja je had veel auto's en bij elke auto's upgrades en races, maar de races waren veelal dezelfde route en de top 10 verslaan was niet echt boeiend genoeg (ging ook vanzelf eigenlijk). Hoop dat ze het met deze game beter gaan doen.

Wat ik tijdens de races trouwens irritant vond was dat ze veel objecten en auto's in de weg lieten rijden waardoor je veel te vaak een fout maakte. Omdat je niet door kunt rijden als je achterop een auto klapt (ala Burnout Paradise) kwam het erg vaak voor dat je op een mooie positie toch laatste werd. En de routes voor de races waren ook vaak erg debiel met hele haakse bochten voor de checkpoint of veel hobbels rond de baan/checkpoints die ervoor zorgde dat je compleet je afslag of rempunt miste.

Kortom: hopelijk hebben ze wat punten eruit gehaald en de game wat meer inhoud gegeven. Vermoed dat we op de E3 wel meer gaan zien.
Nou zoals nfs world is leuk om te doen, gratis en een open wereld.
Maar ik vind juist niet dat het te makkelijk moet worden, zoals jij hobbels en scherpe bochten al te moeilijk vind, vind ik dat juist leuk.
Dus jij vind dat wanneer je 200 rijd, tegen de achterkant van een andere auto rijd (jou fout), dat de andere auto weg vliegt en jij met 200 doorrijd?
Jou minpunten zeggen min of meer dat je niet zo goed bent in het spel, zoals ik zelf na een tijdje helemaal geen problemen had met de haakse bochten of hobbels. Pas je auto erop aan, leer hoe het besturen werkt en etc, en bots minder en zorg dat je de afslag niet mist...
Vooral op de pc waarbij je gewoon met pijltjes werkt is het al extreem makkelijk, ik doe het liever op de xbox, voelt realistischer aan (alsnog met controller maar toch) en het is een stuk moeilijker.
Ziet er goed uit. Ik hoop dat tuning weer terug komt. NFS Underground vond ik toch altijd super om te doen.

PS: Weet iemand een race game waarbij je kunt tunen? (een nieuwe game)
Volgende week, GRID2... Of die game voor jou geschikt is, durf ik niet te zeggen. Ook vermeld je geen platform waar jij je games op speelt maar desnoods koop je voor weinig een XBOX 360 en een tweedehands Forza en je kunt tunen tot je een ons weegt.

Dat gezegd hebbende; beide genoemde games vallen niet in het rijtje NFS / Burnout.
"All footage from game-engine"
Met andere woorden dus niet in-game beelden!
Jammer dat ze het weer zo flikken. De laatste tijd begin ik wat positiever te denken over EA omdat ze kwaliteit hoger hebben staan dan vroeger, maar dit soort dingen vind ik dan weer jammer...
Ziet er leuk uit en klinkt als een perfecte online game. Lekker door de spelwereld racen en af en toe een robbertje achterna zitten. Omgekeerd lekker racen en af en toe de politie afschudden. Klinkt goed, I'm in! :)
Ik hoop alleen dat ze de stijgende lijn voortzetten die ze met de laatste Most Wanted zijn begonnen (al had Most Wanted eigenlijk NFS:Burnout kunnen zijn, maar goed ik vond m alsnog vermakelijk).
Hopelijk komt er ook een Linux-versie ;)
Zeer waarschijnlijk niet; neemt niet weg dat de Linux-kernel en bijbehorende PPA/repo's voldoende tools aan boord hebben om verschillende non-Linux games/apps toch te kunnen draaien. Onder andere Wine staat hoog aangeschreven om non-Linux software te draaien; ook games als StarCraft doen het hier best goed mee.

Daarnaast zijn er relatief grote stappen gezet in de laatste jaren op drivergebied voor de GPU's; je haalt een veel hogere benchmark tegenwoordig dan "enige tijd" geleden; hierdoor zou de overstap op/voor/naar Linux een minder grote hindernis moeten maken voor game-developers.

Desondanks, gezien je posthistory op artikelen, lijkt het alsof je een Linux-fanboy bent dus mijn informatie wist je zelf ook al? ;)
Meest verrassende nieuws is nog wel dat Need for Speed na 7 jaar weer een ferrari licentie heeft.

Verder weet ik nog niet wat ik nu van deze game moet verwachten. Hopelijk niet weer zo'n debacle als 'The Run'.
Het belangrijkste van NFS is de uitgebreide mogelijkheden om te 'tunen', hetgeen ze in de vorige games naar mijn mening niet goed genoeg doorontwikkeld hebben. Daarnaast zouden de zeer populaire crash effecten verder uitgewerkt moeten worden en moet het een optie zijn om met of zonder politie de game te spelen. Anders slaan ze alsnog de plank mis.
Pardon? In de oorsprong is het belangrijkste aan Need for Speed nog altijd de exotische bolides en fictieve stukken asfalt over de hele wereld. Vanaf NFS Underground (dat toch degelijk anders was dan de eerdere delen) is het tunen in beeld gekomen en toen is de franchise ook bergafwaarts gegaan wat mij betreft. NFS:U was nog wel geinig, deeltje twee daarvan was al minder. Most Wanted was ook wel gaaf maar bijna alles daarna was minder en kon bij lange na niet tippen aan de eerdere versies. NFS Shift 1 en 2 vond ik wel gaaf, maar die zie ik niet echt als NFS in hart en nieren, meer een uitstapje naar wat anders.

Geef mij maar een flink opgewaardeerde versie van NFS4, in mijn ogen de vetste NFS tot nu toe. Simpele wagens, exotische bakken, racen over de hele wereld, een tournament-modus en politie :)
Need for speed Pursuit was wel goed voor die tijd, most wanted was beest. Na most wanted zijn alleen de graphics beter geworden, niet het gevoel. Zeker met de remake van Most Wanted is het fout gegaan, ze hebben maar 30% van het origineel gehaalt. Ik vind dat wagens customizen wel een belangrijk deel is en dat je niet dingen moet krijgen als je een race wint, wel unlocken. En crash effecten moeten uit kunnen
de fijnste was voor mij hot pursuit 2

de auto's, kleuren en manier van rijden

underground kwam met fijne tune geluiden, heerlijk langzaam wegrijden met je bass volluit

de fijnste rijervaring was misschien porsche challenge, gewoon lekker rustig rijden met een mooie oude auto die niet zo snel ging

de eerste nfs ooit op een demo cdtje kunnen doen..

ik kan niets anders opmerken dat nsf of iig de essentie van nfs dood is
Ben het helemaal met je eens. De fijnste NFS games waren voor mij NFS 3: Hot Pursuit en NFS 4: High Stakes/Road Challenge. Goede, leuke en vooral unieke circuits, leuke auto's en voldoende aanpasmogelijkheden.

Deze hele trend met open wereld heeft bij mij maar een vieze nasmaak gelaten. De circuits worden eentonig hierdoor. Ze zijn qua graphics en aanpassen van je auto flink voortuit gegaan maar het racen hoort centraal te staan in mijn optiek. Ik kan me nog een leuk circuit herrineren waarbij je door de bossen reed en aan de bovenkant een trein voorbij rijdt. Deze charme zal waarschijnlijk niet meer zo snel terugkomen :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True