Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties, 27.404 views •

Volgens een gerucht werkt HTC in navolging van Samsung, dat een S4 met stock-Android gaat uitbrengen, aan een versie van de HTC One met enkel de standaard-Android-software. Het is onduidelijk of het apparaat in Nederland uitkomt.

Het gerucht over een versie van de HTC One met stock-Android werd naar buiten gebracht door Geek.com. Dat maakt het bericht betrouwbaar; eerder wist diezelfde website naar buiten te brengen dat Samsung een 'kale' versie van de Galaxy S4 zou gaan uitbrengen, nog voordat Google dat bevestigde tijdens zijn I/O-ontwikkelaarsconferentie in San Francisco.

Volgens de website kan de kale One al ergens in de komende twee weken worden aangekondigd. Het is nog niet duidelijk of de 'Google-versie' van de One ook naar Nederland en België komt. Aanvankelijk verschijnt het toestel volgens het gerucht enkel in de Verenigde Staten. Daarbij zou het toestel bijvoorbeeld via de Play Store kunnen worden verkocht. Van de stock-versie van de S4 is nog geen Europese release aangekondigd.

Een versie met stock-Android betekent dat software die door de maker van de telefoon is toegevoegd aan de standaard-Android-software, niet wordt meegeleverd. Een deel van de gebruikers verkiest die standaard-versie van Android boven de soms zware en trage software die fabrikanten toevoegen.

Reacties (92)

Reactiefilter:-192088+150+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
'HTC werkt aan een stock Android versie'? Wat valt daaraan te werken, gewoon de originele ROM erop flashen, is toch zo gebeurd? Neem aan dat ze daarmee begonnen zijn als basis van hun Sense-layer.

Wel goed dat de S4 en de One dit dan gaan krijgen, maar doe het dan standaard want er is niks vervelender dan de Touchwiz interface van Samsung waar ze steeds meer troep aan toe voegen die je zelf niet mag verwijderen. De hoeveelheid apps op mijn S1, die je er niet af kan krijgen zonder een custom rom erop te flashen is echt belachelijk.
Ze zullen toch de nodige drivers moeten integreren. Drivers die nu misschien vol zitten met allerlei Sense hooks die er in de stock Android versie uitmoeten.

Daarnaast is testen erg belangrijk. Google's software is niet altijd bug vrij en ook niet getest met drivers van andere fabrikanten. HTC gaat nu toch Google componenten gebruiken die ze voorheen gewoon weglieten.

Overigens presteerde Samsung het bij de S3 om de IPSec driver in de kernel te vergeten. In latere updates werd dat wel gerepareerd, maar het geeft aan hoe snel je kleine dingetjes mist die voor sommige mensen wel belangrijk zijn.
'HTC werkt aan een stock Android versie'? Wat valt daaraan te werken, gewoon de originele ROM erop flashen, is toch zo gebeurd? Neem aan dat ze daarmee begonnen zijn als basis van hun Sense-layer.
Klopt, het is puur een kwestie van software aanpassen en optimaliseren. Misschien moet er nog wat getest worden voordat het toestel zonder Sense de verkoop ingaat. Probleem zal eerder zijn dat HTC kampt met een productietekort voor de gewone One, dus ze kunnen dit toestel nu simpelweg nog niet leveren.
Denk zelf eerder dat mensen dan gewoon de developer editie van de HTC One kopen en daar de software zelf op zetten.

Heb je ook gelijk een unlocked bootloader etc.

http://shopamerica.htc.co...ductdetail.htm?prId=41599

[Reactie gewijzigd door kevinwalter op 24 mei 2013 09:15]

Dan zit je nog met het hele sense gedoe waar de mensen die stock willen niet op zitten te wachten. Door deze kale versie te kopen hoef je niet te rommen voor je sense kwijt bent.
En als het gebeurt als met de Nexus 4, dan is de versie die via Google's Play Store wordt verkocht misschien wel goedkoper dan wat HTC en Samsung ervoor vragen.
Alle nieuwe HTC telefoons, waaronder dus ook de HTC Ones, zijn tegenwoordig te unlocken via http://www.htcdev.com/ hierdoor zijn clips of andere exploits niet meer nodig voor HTC telefoons.

Volgens mij is HTC de enige partij die dit op deze manier mogelijk maakt. Heb dankzij deze optie nog wat langer plezier van mijn Wildfire S
Dat geeft je nog geen S-OFF. Wel een goede zet van HTC om de telefoons via htcdev te unlocken ja. Goed dat ze geluisterd hebben luisteren naar hun klanten :)

[Reactie gewijzigd door jick op 24 mei 2013 16:21]

Ik denk dat de groep mensen die S-OFF nodig hebben nog kleiner is dat de groep die custom roms op een telefoon zet. En die mensen weten zelf vaak wel hoe ze hun toestel in S-OFF kunnen krijgen. Voor de huis-tuin en keuken tweaker die een custom rom draaien wil is het unlocken van de bootloader voldoende.
ehh is al meer dan 2 jaar zo.
Sony doet het op een vergelijkbare manier, Samsung telefoons zijn niet gelocked, dus hoeven ook niet geunlocked te worden.
De developer editie is niks bijzonders hoor, gewoon een One die standaard een unlocked bootloader en 64 GB aan geheugen heeft. Maar de bootloader van een 'normale' kan je zo unlocken via htc dev.
Een Google Edition daarentegen is wel speciaal want dat betekend dat je clean AOSP Android voor 100% werkt op het toestel (wat het dus nu niet doet via custom roms, issues met audio, IR sensor en wat netwerk problemen).
Ik juich dit soort dingen alleen maar toe, hopelijk komen er in de toekomst smartphones uit waar je de keuze hebt tussen AOSP Android en een OEM versie met een skin eroverheen.
En waarom denk je dat? Iets roepen kunnen we allemaal...

Ik denk zelf juist dat veel mensen de Google versie gaan kopen (en dan niet in de landen waar dat niet kan). Simpelweg omdat veel mensen geen zin hebben om zelf te klooien met flashen enzo :) 9/10 mensen laat hun telefoon gewoon voor wat het is natuurlijk...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 mei 2013 09:17]

Ik denk dat die 90% het ook niet echt uitmaakt of hun telefoon met Stock of Sense wordt geleverd (of zelfs het verschil niet kennen/zien).

De mensen die dit echt belangrijk vinden (wij Tweakers dus) kunnen zelf ook wel een developer rommetje flashen.

Toch ben ik blij dat fabrikanten eindelijk het licht lijken te hebben gezien. Geef mensen gewoon een keuze: fancy UI of snellere updates. (Ikweet wel waar ik voor zou gaan... Stock is al heel mooi van zichzelf).
Ik heb net een One gekocht, maar wil ook een kale versie. Natuurlijk kan ik gaan flashen met custom ROMs zoals ik met mijn HD2 heb gedaan, maar een officieel ondersteunde kale android versie is natuurlijk minder gedoe en je weet zeker dat alles werkt en je volledige garantie houdt. Ik ben erg voor..!

Ik hoop alleen dat er een optie komt voor de mensen die al een One hebben (zoals ik) en daar een kale android van willen maken... Fingers crossed..!
die is er al unlocken en rom draaien.
dit word waarschijnlijk gewoon een variatie op toestel. dus andere mid/cid om deze software te draaien zonder te unlocken.
Ik moet toegeven dat de nieuwe Sense op mijn HTC One me niet tegenvalt. Het is behoorlijk kaal en minimalistisch als je het vergelijkt met voorgaande versies van Sense.

Voorheen zag je op XDA vaak mensen die CM of een gestripte stock installeerde maar wel de Camera app van Sense wilde en een paar andere kleine dingetjes. Op Blinkfeed na is dat nu eigenlijk precies wat je krijgt bij Sense 5.

Niettemin ben ik erg benieuwd naar deze "Google" versie en zal ik deze firmware zeker proberen.
Ik bedoel natuurlijk ten opzichte van de developerphone, de normale met Sense zal zeker weten het meeste verkocht worden...
Die developer editie krijg je ook 64GB vs 32GB geheugen bij. Ik laat er eentje overkomen en verkoop m'n huidige One denk ik zo. Kan het extra geheugen hard gebruiken.
Maar aan de andere kant zijn wj weer de mensen die onze vrienden en familieleden vertellen welke telefoons ze moeten kopen! Ik heb dit jaar als twee mensen geholpen een passende telefoon uit te zoeken. Aan het feit dat de meeste computer-gerichte mensen tegenwoordig geen Iphones meer kopen (ik ken er velen die geswitcht zijn) kun je ook zien dat het met de Iphone op de middellange termijn waarschijnlijk minder goed zal gaan: al die mensen zullen hun vrienden Android aanraden.

Kortom: het gaat er niet alleen om wat de gemiddelde koper in overweging neemt, maar ook wat zijn meest computer-savvy vrienden en familieleden hem aanraden!

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 25 mei 2013 03:46]

Developer editie? Ik geloof dat ik wat mis. Ik dacht dat je op een normale HTC ook gewoon stock android kon zetten? Of hebben ze dat veranderd?

Ik heb namelijk voor genoeg vrienden een Stock android rom voor hun HTC en Samsungs geinstalleerd.
Dat maakt het nog geen developerphone... Die is van zichzelf namelijk al open en dat waren die Samsung's en HTC's niet :)
De HTC One Developer Edition is dat wel, mits je dat gemist had. :)
Geheel unlocked.
Alle HTC's tot nu toe zijn gelockt en kunnen niet 'zomaar' van een stock android worden voorzien.

Dat via Tweakers en met name XDA en Modaco methodes beschikbaar zijn om de boel te rooten en zelfs S-OFF te maken is iets wat door de communities zelf is gedaan, ondanks de blokkades van HTC.

Je vrienden hebben, net als velen, de telefoon als het ware gehackt :)

ot: Ik zou graag willen kunnen kiezen. Of stock android, maar ook voor de sense versie.
Ik begrijp uit het artikel dat dat waarschijnlijk niet het geval is, dat stukje verder denken is dan blijkbaar niet mogelijk.

Nu kan ik dat wel met mijn S-OFF Sensation, maar als je niet meer de moeite hoeft te doen voor het S-OFF maken en rooten, dan is dat zeker winst!

[Reactie gewijzigd door albino71 op 24 mei 2013 09:40]

HTC levert anders zelf software om de bootloader te ontgrendelen en S-OFF te activeren, net als Samsung, zie Tepel in 'nieuws: Gerucht: HTC werkt aan One met stock-Android'

[Reactie gewijzigd door sfranken op 24 mei 2013 10:42]

Bootloader unlocken klopt, S-Off niet. Voor bijvoorbeeld de One X maar ook de One is het nog niet mogelijk om je toestel S-Off te krijgen.
En dat is voor One ook niet nodig, want na unlock kan je alles flashen behalve de bootloader.

(bron: https://plus.google.com/u...6217147/posts/P1i8qzLfkTm)

[Reactie gewijzigd door EagleTitan op 24 mei 2013 11:17]

Goed nieuws! Top 5 HTC smartphones naar Android 4.3-update krijgen in Q4 van 2013: http://www.knowyourmobile...android-43-update-q4-2013
Leuke ontwikkeling gerucht

Zal dit tevens ook een einde kunnen zijn aan de fragmentatie waar android aan lijdt?

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat fabrikanten hun skin als een soort launcher aanbieden, dat zijn we in n klap af met het wachten tot een volgende update. Verberg desnoods de optie om terug te gaan naar stock achter een wachtwoord beveiligd iets. Op deze manier is de kans dat een bestaande gebruiker zijn instelling onwillig veranderd klein, en is bijvoorbeeld zijn HTC ook echt een HTC met passelijke software.

[Reactie gewijzigd door ChristiaanColi op 24 mei 2013 09:20]

Zal dit tevens ook een einde kunnen zijn aan de fragmentatie waar android aan lijdt?
Helaas niet helemaal. Het helpt wel iets maar je ziet nog steeds met alle verschillende hardware configuraties. Tig verschillende schermresoluties, andere cpu/gpu, wel/geen NFC, wel/niet front-camera, etc etc.

Maar een deel van de OS versie versnippering zou dit wel tegen gaan natuurlijk. Maar je zult altijd afhankelijk blijven van alle fabrikanten. Je kunt er dus niet zomaar vanuit gaan dat iedereen over kan/wil stappen op een van de laatste versies van Android.
Nee uiteindelijk stopt ondersteuning voor die apparaten gewoon en dan gaan ze alsnog achter lopen...

Het zal wel minder worden maar zeker niet elimineren...
Logisch dat fabrikanten hier steeds meer toe geneigd zijn. Is voor hun ontwikkelingskosten minder, updates die door Google worden uitgebracht,... Ze winnen er veel aan.
MAAR hoe zich dan nog echt onderscheiden van de concurrentie?
Momenteel is dit juist een manier om jezelf te onderscheiden, mensen worden niet goed van al die trage schillen die fabriekanten aanbieden. En vooral van het feit dat ze vrijwel nooit langer dan een half jaar updates aanbieden.

[Reactie gewijzigd door sharkwouter op 24 mei 2013 10:56]

Onderscheiden kan nog, net door beide versies aan te bieden. Sense voor degenen die willen (waarschijnlijk de meerderheid) en stock Android voor de tweakers en update-geile mensen :).

Nog beter zou zijn dat je gewoon tijdens de setup van je phone kan kiezen of je Sense wil of niet. Dan kan je later nog altijd een factory reset doen en opnieuw een keuze maken. Dit lijkt me echt het ideale scenario ... maar of het ooit zover komt?
Cool.

Ik denk dat 80-90% van de gebruikers een HTC met sense zou willen (mijn vrouw heeft nu een toestel met stock Android en dat vind ze allemaal minder fijn werken dan haar vorige toestel (en dat was een HTC)

Maar door een stock-rom aan te bieden, geef je mensen keuze en creer je een "beter" imago omdat zowel mijn vrouw als ik een HTC top vinden ook al kopen we een andere rom.

Het zou nog mooier zijn als je sense gewoon aan en uit kan zetten

[Reactie gewijzigd door Pinin op 24 mei 2013 10:05]

Hier sluit ik mij bij aan.

Ik denk dat de gemiddelde consument toch voor de HTC One met Sense zal gaan, aangezien deze er voor een leek gewoon gelikter uit ziet. Desalniettemin vind ik het een prima ontwikkeling.
Zou mooi zijn. Loop jij met je stock HTC straks met Android 5.0 rond en loopt je buurman 4 maanden later te zeiken dat ie nog steeds geen 5.0 heeft omdat hij dat klote Sense er op heeft _/-\o_

Op deze manier zou je straks ook weer eens wat anders dan een Nexus kunnen overwegen. Nu nog hopen dat men daar weet dat er buiten de VS ook consumenten zijn.
De vraag is natuurlijk of HTC de "kale" versie inderdaad eerder update dan de Sense versie. Dat lijkt misschien logisch maar of HTC dat ook vind weten we niet.
"off topic"

Je kan in Nederland ook abbo's afsluiten waar de Nexus 4 inzit.

Belsimpel.nl om maar een voorbeeld te noemen.
Weet ik. Maar ik heb liever dat ze gewoon via de normale weg hier verkrijgbaar zijn ivm garantie en een lagere prijs. Hoef je ook niet te wachten tot een bedrijf hier importeert.
Heb zelf trouwens een Nexus 4 via Belsimpel.
de lg Nexus is gewoon via de normale weg verkrijgbaar sinds 1.5e maand in Nederland
http://twk.rs/nlEL (kan niet aanpassen met de mobiele app)
Liefst zou ik zien dat er een kale android versie staat op alle telefoons met de mogelijkheid tot downloaden van de apps via google play.

Voor de ONE die ik heb zit ik nu te twijfelen, een hoop features die er op zitten vind ik wel handig, een aantal juist weer niet. Als het mogelijk is om de apps apart te downloaden kan ik het toestel samenstellen met alleen de functies die ik wil.
Liefst zou ik zien dat er een kale android versie staat op alle telefoons met de mogelijkheid tot downloaden van de apps via google play.

Voor de ONE die ik heb zit ik nu te twijfelen, een hoop features die er op zitten vind ik wel handig, een aantal juist weer niet. Als het mogelijk is om de apps apart te downloaden kan ik het toestel samenstellen met alleen de functies die ik wil.
Ik zie het liever andersom,standaard root zodat je alles kan uitproberen en de functies die je niet wilt kunt deleten.
Raar.. Zeker omdat HTC veel reclame maakt over Zoe en Blinkfeed, softwarefeatures die dan niet beschikbaar zijn op de stock android. Ik moet zeggen dat de Sense skin gewoon goed werkt op mijn One, zou ook Zoe niet in willen ruilen voor gewoon Android. Ben benieuwd of dit gerucht waar is en wat de argumenten voor HTC zijn om het te doen.
volgens mij is het waar, als samsung het doet en er is vraag naar waarom zou htc het dan niet kunnen doen... kost niks en kan alleen maar opbrengen en klanten afsnoepen, strafste komt dat samsung deze goede beslissing nam en de andere springen gewoon op de volgkar (hopelijk)