Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 92, views: 27.306 •

Volgens een gerucht werkt HTC in navolging van Samsung, dat een S4 met stock-Android gaat uitbrengen, aan een versie van de HTC One met enkel de standaard-Android-software. Het is onduidelijk of het apparaat in Nederland uitkomt.

Het gerucht over een versie van de HTC One met stock-Android werd naar buiten gebracht door Geek.com. Dat maakt het bericht betrouwbaar; eerder wist diezelfde website naar buiten te brengen dat Samsung een 'kale' versie van de Galaxy S4 zou gaan uitbrengen, nog voordat Google dat bevestigde tijdens zijn I/O-ontwikkelaarsconferentie in San Francisco.

Volgens de website kan de kale One al ergens in de komende twee weken worden aangekondigd. Het is nog niet duidelijk of de 'Google-versie' van de One ook naar Nederland en België komt. Aanvankelijk verschijnt het toestel volgens het gerucht enkel in de Verenigde Staten. Daarbij zou het toestel bijvoorbeeld via de Play Store kunnen worden verkocht. Van de stock-versie van de S4 is nog geen Europese release aangekondigd.

Een versie met stock-Android betekent dat software die door de maker van de telefoon is toegevoegd aan de standaard-Android-software, niet wordt meegeleverd. Een deel van de gebruikers verkiest die standaard-versie van Android boven de soms zware en trage software die fabrikanten toevoegen.

Reacties (92)

Denk zelf eerder dat mensen dan gewoon de developer editie van de HTC One kopen en daar de software zelf op zetten.

Heb je ook gelijk een unlocked bootloader etc.

http://shopamerica.htc.co...ductdetail.htm?prId=41599

[Reactie gewijzigd door kevinwalter op 24 mei 2013 09:15]

Dan zit je nog met het hele sense gedoe waar de mensen die stock willen niet op zitten te wachten. Door deze kale versie te kopen hoef je niet te rommen voor je sense kwijt bent.
En als het gebeurt als met de Nexus 4, dan is de versie die via Google's Play Store wordt verkocht misschien wel goedkoper dan wat HTC en Samsung ervoor vragen.
En waarom denk je dat? Iets roepen kunnen we allemaal...

Ik denk zelf juist dat veel mensen de Google versie gaan kopen (en dan niet in de landen waar dat niet kan). Simpelweg omdat veel mensen geen zin hebben om zelf te klooien met flashen enzo :) 9/10 mensen laat hun telefoon gewoon voor wat het is natuurlijk...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 mei 2013 09:17]

Ik denk dat die 90% het ook niet echt uitmaakt of hun telefoon met Stock of Sense wordt geleverd (of zelfs het verschil niet kennen/zien).

De mensen die dit echt belangrijk vinden (wij Tweakers dus) kunnen zelf ook wel een developer rommetje flashen.

Toch ben ik blij dat fabrikanten eindelijk het licht lijken te hebben gezien. Geef mensen gewoon een keuze: fancy UI of snellere updates. (Ikweet wel waar ik voor zou gaan... Stock is al heel mooi van zichzelf).
Ik bedoel natuurlijk ten opzichte van de developerphone, de normale met Sense zal zeker weten het meeste verkocht worden...
Die developer editie krijg je ook 64GB vs 32GB geheugen bij. Ik laat er eentje overkomen en verkoop m'n huidige One denk ik zo. Kan het extra geheugen hard gebruiken.
Ik heb net een One gekocht, maar wil ook een kale versie. Natuurlijk kan ik gaan flashen met custom ROMs zoals ik met mijn HD2 heb gedaan, maar een officieel ondersteunde kale android versie is natuurlijk minder gedoe en je weet zeker dat alles werkt en je volledige garantie houdt. Ik ben erg voor..!

Ik hoop alleen dat er een optie komt voor de mensen die al een One hebben (zoals ik) en daar een kale android van willen maken... Fingers crossed..!
die is er al unlocken en rom draaien.
dit word waarschijnlijk gewoon een variatie op toestel. dus andere mid/cid om deze software te draaien zonder te unlocken.
Ik moet toegeven dat de nieuwe Sense op mijn HTC One me niet tegenvalt. Het is behoorlijk kaal en minimalistisch als je het vergelijkt met voorgaande versies van Sense.

Voorheen zag je op XDA vaak mensen die CM of een gestripte stock installeerde maar wel de Camera app van Sense wilde en een paar andere kleine dingetjes. Op Blinkfeed na is dat nu eigenlijk precies wat je krijgt bij Sense 5.

Niettemin ben ik erg benieuwd naar deze "Google" versie en zal ik deze firmware zeker proberen.
Maar aan de andere kant zijn wíj weer de mensen die onze vrienden en familieleden vertellen welke telefoons ze moeten kopen! Ik heb dit jaar als twee mensen geholpen een passende telefoon uit te zoeken. Aan het feit dat de meeste computer-gerichte mensen tegenwoordig geen Iphones meer kopen (ik ken er velen die geswitcht zijn) kun je ook zien dat het met de Iphone op de middellange termijn waarschijnlijk minder goed zal gaan: al die mensen zullen hun vrienden Android aanraden.

Kortom: het gaat er niet alleen om wat de gemiddelde koper in overweging neemt, maar ook wat zijn meest computer-savvy vrienden en familieleden hem aanraden!

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 25 mei 2013 03:46]

Developer editie? Ik geloof dat ik wat mis. Ik dacht dat je op een normale HTC ook gewoon stock android kon zetten? Of hebben ze dat veranderd?

Ik heb namelijk voor genoeg vrienden een Stock android rom voor hun HTC en Samsungs geinstalleerd.
Alle HTC's tot nu toe zijn gelockt en kunnen niet 'zomaar' van een stock android worden voorzien.

Dat via Tweakers en met name XDA en Modaco methodes beschikbaar zijn om de boel te rooten en zelfs S-OFF te maken is iets wat door de communities zelf is gedaan, ondanks de blokkades van HTC.

Je vrienden hebben, net als velen, de telefoon als het ware gehackt :)

ot: Ik zou graag willen kunnen kiezen. Of stock android, maar ook voor de sense versie.
Ik begrijp uit het artikel dat dat waarschijnlijk niet het geval is, dat stukje verder denken is dan blijkbaar niet mogelijk.

Nu kan ik dat wel met mijn S-OFF Sensation, maar als je niet meer de moeite hoeft te doen voor het S-OFF maken en rooten, dan is dat zeker winst!

[Reactie gewijzigd door albino71 op 24 mei 2013 09:40]

HTC levert anders zelf software om de bootloader te ontgrendelen en S-OFF te activeren, net als Samsung, zie Tepel in 'nieuws: Gerucht: HTC werkt aan One met stock-Android'

[Reactie gewijzigd door sfranken op 24 mei 2013 10:42]

Bootloader unlocken klopt, S-Off niet. Voor bijvoorbeeld de One X maar ook de One is het nog niet mogelijk om je toestel S-Off te krijgen.
En dat is voor One ook niet nodig, want na unlock kan je alles flashen behalve de bootloader.

(bron: https://plus.google.com/u...6217147/posts/P1i8qzLfkTm)

[Reactie gewijzigd door EagleTitan op 24 mei 2013 11:17]

Dat maakt het nog geen developerphone... Die is van zichzelf namelijk al open en dat waren die Samsung's en HTC's niet :)
De HTC One Developer Edition is dat wel, mits je dat gemist had. :)
Geheel unlocked.
Alle nieuwe HTC telefoons, waaronder dus ook de HTC Ones, zijn tegenwoordig te unlocken via http://www.htcdev.com/ hierdoor zijn clips of andere exploits niet meer nodig voor HTC telefoons.

Volgens mij is HTC de enige partij die dit op deze manier mogelijk maakt. Heb dankzij deze optie nog wat langer plezier van mijn Wildfire S
Dat geeft je nog geen S-OFF. Wel een goede zet van HTC om de telefoons via htcdev te unlocken ja. Goed dat ze geluisterd hebben luisteren naar hun klanten :)

[Reactie gewijzigd door jick op 24 mei 2013 16:21]

Ik denk dat de groep mensen die S-OFF nodig hebben nog kleiner is dat de groep die custom roms op een telefoon zet. En die mensen weten zelf vaak wel hoe ze hun toestel in S-OFF kunnen krijgen. Voor de huis-tuin en keuken tweaker die een custom rom draaien wil is het unlocken van de bootloader voldoende.
ehh is al meer dan 2 jaar zo.
Sony doet het op een vergelijkbare manier, Samsung telefoons zijn niet gelocked, dus hoeven ook niet geunlocked te worden.
De developer editie is niks bijzonders hoor, gewoon een One die standaard een unlocked bootloader en 64 GB aan geheugen heeft. Maar de bootloader van een 'normale' kan je zo unlocken via htc dev.
Een Google Edition daarentegen is wel speciaal want dat betekend dat je clean AOSP Android voor 100% werkt op het toestel (wat het dus nu niet doet via custom roms, issues met audio, IR sensor en wat netwerk problemen).
Ik juich dit soort dingen alleen maar toe, hopelijk komen er in de toekomst smartphones uit waar je de keuze hebt tussen AOSP Android en een OEM versie met een skin eroverheen.
Goed nieuws! Top 5 HTC smartphones naar Android 4.3-update krijgen in Q4 van 2013: http://www.knowyourmobile...android-43-update-q4-2013
Dat is dan mooi.:S
Betekend dan dat ze de HTC One Sense edition niet gaan updaten? Met de mededeling, dan had je maar de HTC One Stock-Android edition moeten kopen.

Het is toch jammer dat ik het niet eerder geweten had.
"Een ander voordeel is dat nieuwe Android-versies direct beschikbaar zijn voor het toestel. Normaliter moeten fabrikanten de standaard-Android-software nog aanpassen voordat die kan worden uitgerold naar telefoons, waar soms maanden overheen gaan."
HTC blijft gewoon de HTC One update-en, wat frankwopereis ook aangeeft, stock android updates komen niet van HTC af maar van Google.

Je moet het zien als een Nexus toestel in een HTC One jasje, het mooie design van HTC in combinatie met de stock android (en updates vanuit Google).

Al met al, interessante wending dat Samsung en nu misschien ook HTC hier mee beginnen. Sense is leuk, maar ik heb er persoonlijk weinig mee, dus voor mij zou een HTC One met stock android (en andere telefoons in toekomst) uitkomst bieden.
Waar lees jij dat Sense op de gewone One niet meer ge-update wordt? De enige reden dat HTC (mogelijk) met een toestel zonder Sense komt is om een bredere markt te bedienen om meer marktaandeel te krijgen.
HTC zal zijn software-paradepaardje echt niet zo 1,2,3 laten vallen. Sense is misschien wel de mooiste (mening) schil die er op Android zit. Dat weten ze bij HTC ook. Wel is het algemeen bekend dat updates überhaupt veel later uitkomen op HTC toestellen.

Dus ja, stock zal een stuk voorlopen op Sense versies.
Sinds ik van HTC-Sense naar CM ben gegaan mis ik de kleine dingen, zoals telefoon op z'n kop = stil. Maar de vervelende facebook contacten integratie mis ik niet.
Die kan je uitschakelen, Facebook vraagt je daar om bij installatie en tevens kan je het achteraf nog uitschakelen in de phone app.
Mooie trend dit, hopelijk worden er genoeg van verkocht zodat ze deze trend verderzetten!
Ondanks dat ik momenteel HTC Sense draai (waar ik overigens best tevreden over ben), ben ik een groot fan van stock android.

De voordelen zijn ruim aanwezig en het levert voor fabrikanten van telefoons ook alleen maar werk op hun eigen skin mee te leveren. Deze moet immers onderhouden worden, al gebeurt dat in de praktijk niet genoeg naar mijn mening.

Ik denk dat de grootste reden dat bedrijven skins meeleveren is dat ze dan ook de bol.com app standaard kunnen meeleveren. Daar krijgen ze ongetwijfeld een leuk zakcentje voor.
Dit kan ik alleen maar toejuichen!
Ik vind dit voor mij toch erg prettige ontwikkelingen. Collega's die klagen dat ze niet of nauwelijks Android-updates krijgen heb ik in het verleden het verschil tussen een Nexus en een ander toestel al uitgelegd en daar werden ze best enthousiast van. Nu wordt de keuze als je stock Android wil dus nog groter. Everybody wins :)

Ik ben inmiddels al anderhalf jaar een Galaxy Nexus en als ik zie hoe snel die nog is met Android 4.2 erop, kan ik me niet eens voorstellen hoe een One gaat draaien met stock Android :)
Leuke ontwikkeling gerucht

Zal dit tevens ook een einde kunnen zijn aan de fragmentatie waar android aan lijdt?

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat fabrikanten hun skin als een soort launcher aanbieden, dat zijn we in één klap af met het wachten tot een volgende update. Verberg desnoods de optie om terug te gaan naar stock achter een wachtwoord beveiligd iets. Op deze manier is de kans dat een bestaande gebruiker zijn instelling onwillig veranderd klein, en is bijvoorbeeld zijn HTC ook echt een HTC met passelijke software.

[Reactie gewijzigd door ChristiaanColi op 24 mei 2013 09:20]

Zal dit tevens ook een einde kunnen zijn aan de fragmentatie waar android aan lijdt?
Helaas niet helemaal. Het helpt wel iets maar je ziet nog steeds met alle verschillende hardware configuraties. Tig verschillende schermresoluties, andere cpu/gpu, wel/geen NFC, wel/niet front-camera, etc etc.

Maar een deel van de OS versie versnippering zou dit wel tegen gaan natuurlijk. Maar je zult altijd afhankelijk blijven van alle fabrikanten. Je kunt er dus niet zomaar vanuit gaan dat iedereen over kan/wil stappen op een van de laatste versies van Android.
Nee uiteindelijk stopt ondersteuning voor die apparaten gewoon en dan gaan ze alsnog achter lopen...

Het zal wel minder worden maar zeker niet elimineren...
Ik had me voorgenomen om de volgende keer een Nexus toestel te gaan kopen, bij voorkeur een HTC maar dat heb ik niet voor het kiezen. Dit is wel een mooie ontwikkeling, ik houd wel van dit soort keuzemogelijkheid :)
Normaal gesproken zou ik mijn toestel rooten en er stock Android op zetten om een beetje bij te kunnen blijven en wat meer tweak mogelijkheden te hebben, dat zit nu al gedeeltelijk in dit toestel.
Sony doet dit toch een stuk beter. Deze brengen gewoon supported deze software uit om zelf te downloaden inclusief handleiding.
De volwassenheid van Android sinds ICS lijkt eindelijk door te dringen bij fabrikanten.
Onzin, Android was met 2.3 al volwassen genoeg.
Op een oudere smartphone draai ik dat ook nog liever dan 4+ ivm snelheid en batterijduur.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 24 mei 2013 09:33]

Dat ben ik niet met je eens. Ik miste toch echt verschillende functionaliteiten om het echt fijn te vinden werken. o.a. toggles in de notificatie balk.