Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 87, views: 29.192 •

Een faillissement dreigt voor uitgever Atari en omdat het niet gelukt is een partij te vinden die het hele bedrijf op wil kopen, gaat de uitgever nu de rechten op games verkopen. Zo worden de rechten op Rollercoaster Tycoon, Test Drive en Total Annihilation geveild.

Volgens de Wall Street Journal heeft Atari bij het US Bankruptcy Court aangegeven dat het begin juli een veiling wil houden van eigendommen van de uitgever, waaronder games. De uitgever zag zich in januari gedwongen om faillissement aan te vragen, waarna het op zoek ging naar een overnamekandidaat. Er was echter geen partij die de beoogde 22 miljoen dollar neer wilde leggen voor de uitgever.

Door de rechten op de diverse games uit de catalogus van Atari te verkopen, hoopt de uitgever alsnog genoeg geld binnen te halen om aan het faillissement te ontsnappen. Als de rechtbank het veilen van losse onderdelen toestaat, gaan de rechten op Rollercoaster Tycoon de verkoop in voor een minimum van 3,5 miljoen dollar. Voor de rechten op Test Drive-games wordt 1,5 miljoen gevraagd en de rechten op rts-serie Total Annihilation gaan voor 250.000 dollar in de aanbieding.

De situatie lijkt op die van uitgever THQ. Ook die kon niet meer aan de financiële verplichtingen voldoen, waarna een poging strandde om het gehele bedrijf te verkopen. Daarna werden de rechten op de diverse games van THQ in twee rondes geveild.

Total Annihilation

Reacties (87)

Jammer dat het zo moet. Hopelijk worden de series overgenomen door een respectabel bedrijf en nieuw leven ingeblazen!!! _/-\o_
Ik heb in me jeugd wel meer dan 500 uur in rollercoaster 1 en 2 zitten. Hoop persoonlijk op een deel 4 vier die lijkt op 1 of 2 met 1000 meer mogelijkheden. Misschien dat ze die dan kunnen verkopen als een mini game of een prijs willen van 20 euro. Zou tof zijn om op een ipad te spelen
Zou onderhand wel mogelijk moeten zijn dat een tablet de oudere versies van het spel draait? Dus een versie daarvoor lijkt me inderdaad geen slecht idee. Ik heb geen tablet maar zoals je al zegt: voor de mensen die er wel één hebben en fan zijn van het spel is het zeer leuk.

Alleen de besturing is even iets om je hersens over te pijnigen. Het lijkt me dat die niet altijd even makkelijk is met een aanraakscherm.

En zoals dsteensma al zei: De serie nieuw leven in blazen! Helemaal voor!
Ben ik niet met je eens, RCT 1 en 2 maakten beide ontzettend veel gebruik van de muis. Deze spelen lijken me ideaal voor tablet. Alleen het plaatsen van omgeving is wat lastig. :)
Het verschil tussen iets aanklikken (tikken) of verplaatsen van je beeld (wat op een tablet ook door aanraking gebeurd.

Vervolgens zeg je wel dat het plaatsen van de omgeving wat lastig is.

In feite ben je het wel met me eens :+
Helemaal mee eens! Deel 1 en 2 zijn toch het fijnst om te spelen. Deel 3 is niet verkeerd hoor, maar het is wel allemaal wat minder overzichtelijk en de sfeer is anders. Ik hoop op een goede remake alleen dan wel graag zonder fratsen als always online.
Exact mijn gedachten. Doe mij maar gewoon roller coaster tycoon deel 2 en voeg daar nog 1000 opties aan toe en we hebben een waardige opvolger. Dat zelfde hadden ze gewoon moeten doen met Sim City, op basis van Sim City 2000.

Dit soort spellen boeit mooie 3D graphics / social gameplay etc. totaal niet. Vind het zelfs nu nog leuk om af en toe deel 1 en 2 te spelen.
Komt de Rollercoaster Tycoon versie voor iOS nog wel uit dan?
Even het complete verhaal, want zo slecht gaat het niet met Atari Inc (USA):

Op 31 December 2012 verliep een lening overeenkomst van Atari S.A. (Frankrijk) met investeerder Bluebay (Engeland) over een bedrag van 28 miljoen USD.
Atari S.A. had geen mogelijkheden deze lening per direkt terug te betalen en Bluebay wilde haar geld.

Atari S.A. heeft een 'Book 6' aangevraagd maandag 21 Januari 2013, vergelijkbaar met het Amerikaanse 'Chapter 11' bescherming.
Tegelijkertijd vroeg Atari Inc. een 'Chapter 11' om zich te beschermen tegen het faillisement van Atari S.A. Met deze aanvraag begint ze een procedure zich los te weken van het moederbedrijf Atari S.A. Had ze dit niet gedaan dan was ze falliet gegaan.
Bij het aanvragen van een Chapter 11 heeft ze hierbij heeft ze een initiele kasinjectie van 5,25 miljoen USD ontvangen.

Atari Inc. draaide in het boekjaar 2011 en 2012 winst.

Atari Inc. was van plan een deel van haar assets, zijnde 200 games, ten gelde te maken om een (werk-)kapitaal van 22,2 miljoen USD op te halen.
Een deel wordt gebruikt haar schuld-aandeel bij investeerder Bluebay af te lossen waarna Atari Inc. zelfstandig wordt en zich volledig heeft losgeweekt van moederbedrijf Atari S.A.
Het overige wordt benut als werk kapitaal omdat Atari Inc. zich wil richten op de mobiele platform.

Deze assets zijn te koop aangeboden waarop partijen een bod konden uitbrengen, uiteindelijk hebben 15 van de 180 geinteresseerden een bod uitgebracht.
Atari vond de biedingen te laag en niet acceptabel. Derhalve hebben ze besloten om de 'assets' een voor een te verkopen om daarmee meer kapitaal binnen te halen.

Ditmaal worden (een aantal) games seperaat geveild in Juli.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 23 mei 2013 15:16]

250.000 voor Total Annihilation is een koopje! Ik zou bijna een lening ervoor afsluiten haha. Ik heb me vroeger uren vermaakt met die games. Rollercoaster tycoon is leuk voor de nostalgie, maar echt toekomst zit er niet meer een (beetje uitgestorven genre?) Testdrive nooit echt gespeeld, maar het concept schijnt echt goed te zijn met het rondtouren op een eiland, je verdiende geld investeren in dikke autos en villas ect.
Het concept was goed maar de uitvoering enorm slecht. Sowieso deel 2 stond bol van de bugs en, zeker op de XBOX 360 versie, constant problemen met het connecten met andere mensen, juist op de plekken waar je graag met je vrienden wilde spelen (zoals casino's of races).

Heb met veel pijn en moeite toen het spel uit kunnen spelen maar voor zover ik weet zijn de bugs tot op heden nog steeds niet allemaal opgelost. Het houdt me dan ook tegen om vertrouwen te hebben in de volgende developer van de Testdrive-series.
Het concept was goed maar de uitvoering enorm slecht. Sowieso deel 2 stond bol van de bugs en, zeker op de XBOX 360 versie, constant problemen met het connecten met andere mensen, juist op de plekken waar je graag met je vrienden wilde spelen (zoals casino's of races).

Heb met veel pijn en moeite toen het spel uit kunnen spelen maar voor zover ik weet zijn de bugs tot op heden nog steeds niet allemaal opgelost. Het houdt me dan ook tegen om vertrouwen te hebben in de volgende developer van de Testdrive-series.
Je bent nu in de war met Supreme Commander denk ik, die gebaseerd is op Total Annihilation en afaik wel uitkwam op een console. Het origineel van Total Annihilation is uit 1997 en díe gaat in de veiling, Supreme Commander is van THQ, niet van Atari en kan dus niet door deze veiling. :)

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 23 mei 2013 13:09]

[...]
Je bent nu in de war. Het origineel van Total Annihilation is uit 1997 en die gaat in de veiling.
TA was nooit op de XBOX 360 en gezien mijn laatste zin had ik het over Test Drive. ;)

/edit: als CptChaos kan editen, dan leg ik het nog verder uit: mijn post van 12:54 had het toch duidelijk over casino's en races en het connecten met andere mensen. Dat, aangevuld in de laatste zin met Testdrive, lijkt me dan over een volledig ander spel te gaan dan TA / SC; beiden hadden geen casino of races, afaik.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 23 mei 2013 13:13]

Testdrive 2 dateert uit 1989 en is ook nooit op de XBOX verschenen, jij hebt het over de Test Drive Unlimited serie...
Testdrive 2 dateert uit 1989 en is ook nooit op de XBOX verschenen, jij hebt het over de Test Drive Unlimited serie...
Aan de hand van de uitspraken van Wieriemaster @ 12:51, kan elke kenner opmaken dat het over de TDU-series gaat en die zijn ook gewoon op naam van Atari als merk/game. Neem aan dat je zelf ook wel weet dat een game uit 1989 geen multiplayer-connectivity had, friendlists, coop play en andere zaken en "dus" ook niet op een current-gen console is verschenen.
TA was nooit op de XBOX 360 en gezien mijn laatste zin had ik het over Test Drive. ;)
Offtopic: beetje vreemd om je onderwerp pas in de laatste zin te vermelden, denk je ook niet? ;)
Deel 2 van test drive op de xbox 360? LOL... deeltje 2 is wel heel wat ouder, ik ken em nog uit mn amiga tijd.. :P
Test Drive was tijdens het C64 en Amiga tijdperk al legendarisch.
Het verbaast me een beetje dat de rechten goedkoper zijn dan die van Total Annihilation, maar misschien hebben ze dat zelf in de hand gewerkt met de laatste (buggy) incarnatie ervan.
Voor de rechten op Test Drive-games wordt 1,5 miljoen gevraagd en de rechten op rts-serie Total Annihilation gaan voor 250.000 dollar in de aanbieding.

De rechten voor TestDrive zijn toch net iets duurder dan Total Annihilation. Wellicht heeft dit meer te maken met de markt voor RTS-en, waar op dit moment weinig beweging in lijkt te zitten. Jammer, want een RTS+Touch screen (iPad oid) is IMO juist de manier om een RTS te spelen.
Een koopje? Een franchise die heel erg niche is in een genre dat het al jaren niet zo goed doet. Hoeveel meer mensen gaan een game kopen omdat er Total Annihilation op staat, dan wanneer je exact dezelfde game had gemaakt onder een andere naam? $250,000 is aardig wat, dat heb je met een enkele game er niet uit.
rts-serie Total Annihilation gaan voor 250.000 dollar in de aanbieding.
Dat moet wel met crowdfunding binnen te halen zijn.
Maar we hebben al een opvolger gelukkig.
http://www.uberent.com/pa/
Nice, wist ik niet!
We hebben al een opvolger gelukkig
Laten we het maar op 'potentiele spirituele opvolger' houden.

De "vorige" spirituele opvolger, Supreme Commander, was IMHO als TotalA fan, een complete grap (zeker deel 2) en had uiteindelijk ook compleet niets met het origineel te maken.

Daarnaast is het maar de vraag of Uber Entertainment wel het talent heeft om met 'PA' iets Total Annihilation waardigs te maken. Hun vorige game was namelijk extreem middelmatig.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 23 mei 2013 13:06]

Wat vond je dan een complete grap aan SC1? SC2 was inderdaad niet veel soeps, maar SC1 komt voor mijn gevoel heel erg dicht bij TA zelf...
was IMHO als TotalA fan, een complete grap (zeker deel 2)
Een opmerking die ik wel vaker heb gelezen. Ik heb TA nooit gespeeld maar ik vind Supcom wel erg leuk. De meningen die ik over het "opvolger zijn" heb gelezen waren nogal verdeeld. De helft vond het wel een succes en de andere helft vond het een grap.

Over SupCom2 hoeven we het niet te hebben. Dat was een gedrocht waarin niets "Supreme"-achtigs was terug te vinden.

Uber Entertainment is opgericht door de groep die in de eerste bezuinigingsronde van GPG eruit moest. De kans is dat een RTS nog wel wat beter wil worden dan MondayNightCombat. Op internet was het enthousiasme wel groot (kickstarter doelen waren erg snel gehaald), maar dat zegt natuurlijkt niks over het uiteindelijke resultaat.
[...]
De "vorige" spirituele opvolger, Supreme Commander, was IMHO als TotalA fan, een complete grap (zeker deel 2) en had uiteindelijk ook compleet niets met het origineel te maken.
SupcomFA was volgens een hele hoop TAfans toch wel écht een goeie opvolger van TA. Ik zie de grap niet in elk geval, en met mij meer mensen niet als ik kijk hoe levendig Forged Alliance Forever nog altijd is.
Noem eens iets op aan SCFA wat het zo veel slechter maakte dan TA? Voor zover ik me kan herinneren zit er verdomd weinig in TA wat niet in één of andere vorm soortgelijk of beter in SCFA zit.
Ondanks het feit dat het er een beetje kinderachter (Sims) uitziet, WTF aan gameplay. Andere planeten er bij pakken en vanaf daar ook doorkunnen zetten en die meteoor aanval. Awesome _O_
.. en Planetary Annihilation ben ik al backer van.. kan niet wachten tot 'ie uit is :D
Jammer dat er weer een bedrijf in de gamesindustrie onderdelen moet verkopen. Toch hoop ik stiekem dat iemand de Roller Coaster Tycoon merknaam koopt en een fatsoenlijke, nieuwe RCT maakt.
Ja zonder 3D-graphics, toen ging het helemaal mis.
Jammer dat er weer een bedrijf in de gamesindustrie onderdelen moet verkopen. Toch hoop ik stiekem dat iemand de Roller Coaster Tycoon merknaam koopt en een fatsoenlijke, nieuwe RCT maakt.
Momenteel is Pantera Entertainment bezig met Themepark Studio, deze is onlangs succesvol gebacked op Kickstarter, backen kan nu alleen nog via PayPal. Verwachting is (beta) release in September van dit jaar.

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 23 mei 2013 13:13]

Zo dat ziet er niet verkeerd :9~ ronde padden, zelf je entree ontwerpen. bomen in grote aanpasen, ik hoop zeker dat dit wat groots gaat woren!
Nu je het over Theme Park hebt... Voor de liefhebbers van Theme Hospital, zie https://code.google.com/p/corsix-th/ .
Ziet er niet echt uit als een game, en de 'art style' (als je een aantal niet-aangepaste phototextures nog zo mag noemen) is oerlelijk en compleet zielloos.
Waren er enige tijd geleden geen geruchten dat er een RCT versie voor smartphones en tablets ging uit komen? Hoe zou het daar mee zitten in het geval de rechten verkocht worden?
Die zou inmiddels inderdaad al gereleast moeten zijn, nieuws: Rollercoaster Tycoon komt volgend jaar naar Android en iOS

Dit zou een leuke toevoeging op een tablet zijn.
Volgens mij is die game gewoon 'coasters' geworden, touch vriendelijk baantjes bouwen.
Waar zie jij die dan? Ik zie niet echt een equivalente app. Sowieso denk ik wel dat daar markt voor is. Als ik rollercoaster zou kopen qua naam zou ik dus ook direct een android game uitbrengen. Vooral voor tablets, maar zou ook mogelijk (moeten) zijn op je phone. Denk dat je daar best veel downloads uit kunt halen als je het hyped op internet.
22 miljoen is op corporate schaal toch niet zo enorm veel geld voor een naam als Atari? Niet dat ik even 22 miljoen heb maar ik kan me voorstellen dat t voor sommige bedrijven vestzak-geld is van de PR afdeling...
Dan moet je wel weten dat Atari helemaal niets meer voorsteld. Dat bedrijf is met de jaren helemaal kapot gemaakt.
Dus ik denk niet dat er iemand staat te springen om 22 miljoen dollar neer te tellen voor een zinkend schip.
Vind dit geen slechte zet. Als ze zich voor de rest kunnen redden dan doen ze dat maar.
Vooral RCT en TD verdienen opvolgers bij een bedrijf dat serieus omspringt met deze geweldige franchises. Mensen die TDU spelen zullen wel weten wat Atari hier mee heeft gedaan.
Qua inhoud, titels, inboedel, ... is het wellicht niets waard, maar de naam is er eentje die veel mensen kennen. Voor marketing kan dat goudgeld waard zijn, puur voor de verpakking. Naamsbekendheid, ook negatieve, is nu eenmaal veel waard.Er zijn denk ik maar weinig mensen die deze naam niet (her)kennen...
Maar 22 miljoen is alleen te betalen door grote bedrijven als EA, die intussen zelf ook al een grote naam hebben. Ik denk ook dat meer mensen de naam Atari kennen dan bijvoorbeeld EA, maar ik denk ook dat dat onlosmakelijk verbonden is met de console van vroeger en de jaren '80 en daarmee automatisch met verouderde games.

Ik zou zelf namelijk niet 1 game op kunnen noemen sinds 2000 waarvan ik weet dat die door Atari uitgegeven is, alhoewel ik ongetwijfeld de games wel ken of soms zelfs gespeeld heb.

Sowieso zijn de budgetten tegenwoordig redelijk extreem verdeeld. Grote spelers hebben veel geld en stampen er regelmatig (niet altijd even originele) games uit, maar de kleintjes kunnen niet of nauwelijks rondkomen. En kleine bedrijven krijgen meer en meer concurrentie van Indie games denk ik, die bieden voor weinig geld toch goed speelervaringen.

Alles bekeken denk ik dat dit soort faillisementen steeds vaker voor gaat komen bij kleine en middelgrote gamebedrijven. Dat Atari eens zo groot was doet daar helaas niks aan af...
Persoonlijk denk ik dat het in delen verkopen toch meer moet opleveren dan het geheel in een keer. Maar je zult altijd met stukken blijven zitten die echt niemand wil. Vaak is het geheel te duur en dan kijkt iedereen alleen maar van maar dat en dat wil ik helemaal niet en dan kopen ze maar niks...

Ik hoop dat het ze lukt en Atari gewoon voort blijft bestaan, teveel "good times" met Atari :)
RCT4, wooooo!

Al vond ik de oude RCT1/2 met de 'TT' engine wat leuker spelen, was RCT3 heel vermakelijk.

Maar hopelijk vinden ze iemand die het zo groot houd, niet zo'n EA variant van Simcity, maar de core van RCT in leven houd.
Zoiets als wet ze met AOE II HD hebben gedaan, geweldig! Ik ben al jaren aan het roepen dat ze een HD remake moesten maken, vooral omdat AOE3 erg tegenviel. Datzelfde geldt een beetje voor RCT3. *Droomt van RCT2 HD*. O-)
Jammer dat er weer een game maker failliet gaat. Maar het is eigenlijk hun eigen schuld. Ze hebben rechten op mooie titels maar deden er niets mee. Bv. RCT is zo een game waar veel mensen hopen op een opvolger. Waarom dan geen opvolger maken??? Zelf heb ik uren gespeeld aan RCT 1, 2, en 3. Alle drie de games waren prachtig en leuk om te spelen.

Hopelijk worden de rechten op RCT en Test drive verkocht. Beide series waren mooie games.
Het is idd wel jammer dat het zo moet.
maar aangezien de aandacht die die spellen kregen kwa updates etc. gebeurden
er toch al niks meer mee.
Ik hoop zeker dat Test Drive Unlimited 2 zal overgenomen worden door een grotere
uitgever, EA mik ik vooral op (als je het in vergelijking neemt met Codemasters GRID).

Voor de rest zal ik RCT wel samenvoegen met Maxim, past wel bij elkaar
aangezien ze nu ook pretparken hebben toegevoegd aan Simcity.
Ik denk zelf dat Test Drive niet zal worden overgenomen door EA. EA heeft toch in die klasse al de NFS reeks?
Ik denk zelf dat Test Drive niet zal worden overgenomen door EA. EA heeft toch in die klasse al de NFS reeks?
En de Burnout-serie waar ze uitgever voor zijn. In ieder geval van Burnout: Paradise.

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 24 mei 2013 11:49]

Daar heb je ook wel gelijk in, het enigste wat me alleen zo tegenzit is dat niks zo grootschalig
is als TDU2 in vrije ruimte om te rijden en cruisen.
alles in dat spel draait daarom en zie ik nergens anders terug komen (op die schaal).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013