Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 111, views: 20.262 •
Submitter: witeken

Op de Xbox One hebben ontwikkelaars een uitgever nodig om hun games via Xbox Live aan te kunnen bieden. Daarmee wijkt Microsoft af van de lijn van Sony en Nintendo, die ontwikkelaars de kans geven om hun games zonder tussenkomst van een uitgever te publiceren.

In een interview met Shack News stelt Matt Booty, de general manager van de Redmond Game Studios and Platforms, dat Microsoft niet van plan is om kleine, zelfstandige ontwikkelaars de kans te geven om hun games zonder tussenkomst van een uitgever op de Xbox One aan te bieden. Ontwikkelaars moeten hun games via Microsoft Game Studios of een andere uitgever op de Xbox One aanbieden, al stelt Booty wel dat Microsoft "nieuwe businessmodellen blijft verkennen".

Microsoft wijkt met het standpunt af van dat van zijn concurrenten Nintendo en Sony. Vooral Sony maakte bij de presentatie van zijn PlayStation 4 duidelijk dat het bedrijf zijn platform open wil stellen voor indie developers. Ook Nintendo biedt studio's de mogelijkheid om games zonder tussenkomst van een uitgever op de Wii U aan te bieden. In de aanloop naar de presentatie van de Xbox One maakte Microsoft al bekend dat het bedrijf gaat stoppen met XNA framework, dat met name kleine ontwikkelaars de mogelijkheid gaf om games te bouwen voor Xbox en Windows.

De makers van de indie-games Fez, Super Meat Boy en Minecraft laten zich negatief uit over de presentatie van de Xbox One. Microsoft zelf vindt overigens niet dat het indie ontwikelaars in de kou laat staan. Volgens vice president Phil Harrison schrapt Microsoft de aparte Xbox Live Arcade en Indie Games kanalen juist om alle ontwikkelaars dezelfde kansen te geven. Tot nu stopte Microsoft indie games weg in een apart hokje. Bij de Xbox One staan ze tussen alle andere games, waarmee ze veel beter zichtbaar zijn, stelt Harrison.

Microsoft Xbox One

Reacties (111)

Reactiefilter:-11110104+173+25+30
Toch jammer hoe het bij de nieuwe xbox teleurstelling na teleurstelling is.
Ik lees sinds de onthulling niets anders dan nadelen.

Indie games vind ik geweldig. Goedkoper, en soms zelfs vermakelijker dan AAA games.

EDIT: Miuccia ik had hem al aangepast voor je reactie er was / ik hem las ;)

[Reactie gewijzigd door wesleydw op 23 mei 2013 10:19]

Uitstekend? Heb jij hem al in het bezit dan? Ik namelijk nog niet. Ik spreek enkel uit alles wat ik lees.

De Xbox360 vond ik een geweldige console. PS3 idem dito. Maar alles wat ik lees over de Xbox One (Wat ook verwarrend is. Als iemand zegt ''Xbox one'' denk ik aan de orginele oude xbox.) kan niet door de beugel. So far, PS4 voor mij.

We zullen zien wat E3 te bieden heeft.

(De reacties zijn er om je mening te geven. Zowel negatief als positief.)

[Reactie gewijzigd door wesleydw op 23 mei 2013 10:10]

Als je puur voor beleidskeuzes van een Console naar de PS4 gaat zou ik je dat afraden.

Sony is al jaren bezig alles contentwise dicht te timmeren en extra kosten op door te voeren.
Denk aan het onder de GUI onmogelijk maken van draaien van .mkv bestanden, ongeacht of ze legaal zijn, behalve als ze van een Sony apparaat afkomen.
Of het kraken van de firmware excessief hard aanpakken, terwijl zo'n apparaat gewoon je eigendom is.

Het zou me verbazen als de PS4 een grotere vrijheid gaat bieden dan de Xbox One
Het gaat mij niet om de vrijheid. Het gaat mij om de games. Ik ben nog een beetje old school denk ik. Voor social en multimedia heb ik een PC er vlak naast staan die alles doet wat ik wil. En de console heb ik puur voor het spelen van games
Dichttimmeren? Als iemand daaraan doet is het wel Microsoft met Xbox Live. Juist op de Playstation 3 zijn nu hele interessante ontwikkelingen gaande mbt cross platform. Neem Portal 2 en Dust 514, beide dingen die NOOIT op de Xbox hadden kunnen gebeuren.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf een Xbox 360 thuis staan maar ik ben ook niet te spreken over wat ik totnogtoe heb gehoord over de nieuwe Xbox. Met de huidige stand van zaken sla ik de volgende generatie over of wordt het wellicht een PS4.
Dat crossplatform gebeuren is al eens gedaan op de xbox. Met Shadowrun kon je namelijk als xbox360 speler tegen Windows Vista spelers gamen. Weliswaar een microsoft game, maar dat het NOOIT zou kunnen gebeuren is dus onzin.
Juist bij de xbox is crossplatform mogelijk via xbox live.
Dat is ook het hele idee van Microsft, WP8, WindowsRT en Xbox games kunnen overgaan in elkaar. Het eerste spel komt er al aan dat op die manier gaat werken (ben ff naam kwijt, maar is vast wel terug te vinden op wpcentral)
Voordat we te ver offtopic gaan:
Verklaar je nader betreffende MKV bestanden.
De enige beveiliging die er in zit is op basis van Cinavia, wat een requirement is voor Blu-ray spelers. (wat ook nog wel te omzeilen is trouwens)
Verder speelt een PS3 geen native MKV af, maar moet het naar eerst een andere container omgezet worden.

<edit> dat lijkt meer op een incompatibility in m2ts, wat zo'n beetje door iedereen misbruikt wordt om buiten de specs om zaken in te proppen. Lijkt me geen sterk voorbeeld van moedwillig blokkeren. </edit>

[Reactie gewijzigd door Sentry23 op 23 mei 2013 11:20]

Om hem ontopic te houden:
Een aantal Sony HD Recorders slaat videos op in een verkapt x264 formaat welke qua indeling gelijk is aan de .mkv containter, met daarin een aantal Sony Headers / Identifiers.
Een zelfgemaakt bestand met dezelfde indeling, zonder de Sony informatie erin, wordt niet geaccepteerd door een Sony TV / PS4, terwijl het technisch hetzelfde is.

Zo was het onmogelijk om een Samsung Full HD Video 123 af te spelen op een Sony TV.
Andersom kan het wel.

De beweegredenen hierachter, gok ik, is omdat ze een groot belang hebben in de BluRay filmindustrie en geen illegale dingen willen toestaan.

Helaas blokkeer je hier dus ook je gebruikers mee, die legale content willen afspelen.


Tevens heb je helemaal gelijk met je opmerking over Cinavia. Ook iets wat in de afgelopen jaren eerder strakker geworden is, dan meer gericht op het gebruikersgemak.
Wat een vreemde argumentatie ... MS doet precies hetzelfde. Je kunt geen MKVs afspelen en als je je Xbox 360 hackt wordt je van Xbox Live verbannen.

De PS3 is vergeleken met de 360 juist een opener apparaat. Je kunt de HD zelf upgraden met een groter exemplaar, geen regiobeveiliging, elke USB-webcam en bluetooth headset werkt gewoon, gratis online gamen. Gezien het feit dat MS al heeft aangegeven dat ze doorgaan met Xbox live en dat alle bestaande randapparatuur voor de 360 het niet doet op de Xbox One gaan ze gewoon door op de ingeslagen weg.
Sony is al jaren bezig alles contentwise dicht te timmeren en extra kosten op door te voeren.
Denk aan het onder de GUI onmogelijk maken van draaien van .mkv bestanden, ongeacht of ze legaal zijn, behalve als ze van een Sony apparaat afkomen.
Ik ben er ook niet blij mee, maar dat console fabrikanten (ook Microsoft) de media-playback functies compleet dichttimmeren is niet meer dan logisch. De content is namelijk niet van Microsoft of Sony zelf (met uitzondering van de SEE content dan), dus dat ze uberhaupt legale film/muziek content mogen aanbieden via XBL of PSN is bij de gratie van de platen-, en filmmaatschappijen. En die zeggen gewoon: dichstpijkeren die handel anders geen content van ons. Hoe dan ook zijn consoles gewoon een slechte keuze als media speler, juist om deze reden, maar ook omdat ze meestal gewoon te groot, te duur, te lawaaiig, te beperkt en te onhandig zijn.
Of het kraken van de firmware excessief hard aanpakken, terwijl zo'n apparaat gewoon je eigendom is.
Dit is natuurlijk zo mogelijk nog minder verrassend, denk je nu echt dat console fabrikanten vrolijk toe gaan kijken hoe mensen de firmwares hacken om illegale content te draaien (wat in waarschijnlijk 99% van de gevallen het doel is)? Sony is daar echt geen uitzondering in, Microsoft is ook al zo lang als de 360 bestaat bezig de beveiliging up-to-date te houden, zowel via hardware, als software, als via hun online diensten.

Bij de PS3 was Sony voor kleine ontwikkelaars juist een verademing vergeleken bij Microsoft, en er is dan ook veel en veel meer originele content op de PS3 dan op de 360. Kijk anders Indie Game: The Movie eens... Op XBLA kom ik alleen maar de categorie super populaire 'Indie games' tegen die op elk platform te krijgen is, terwijl PSN vol staat met vage (vaak Japanse) games waar je nog nooit van gehoord hebt. Ik kan zo snel niet eens 1 XBLA game verzinnen die je niet ook op de PS3 kunt krijgen.

Voor mensen die vooral van games houden, en ook van andere games dan de uitgekouwde AAA series, originele content dus, is de keuze tussen Xbox One en PS4 vooralsnog erg eenvoudig...

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 23 mei 2013 11:01]

Het zou me verbazen als de PS4 een grotere vrijheid gaat bieden dan de Xbox One
En jij zegt dat van een apparaat waar de launch voor 80% over TV ging ?

Je beseft toch wel dat voor die media Microsoft in zee moet gaan met een hele boel partijen die de afgelopen decennia er alles aan doet om consumenten van hun rechten te strippen ?

Het is niet eens dominant in het smarttv segment want het probeert nu op de kap van het xbox (wat trouwens altijd de bedoeling is geweest ipv games http://www.amazon.com/Ope...-Revolution/dp/0761537082) een voet in die markt te krijgen door een hele grote gok te wagen. Ik denk niet dat Microsoft over veel zwaarte beschikt om veel zaken af te dwingen.

Het heeft volgens mij ook nog andere een reden waarom die dingen om de 24u naar "huis moeten bellen". Ik ben er redelijk zeker van dat we nog maar het topje van de ijsberg kennen van "minpunten" van dat TV systeem gewoon omwille van die derde partijen.

Trouwens de rest van uw punten slaan evengoed op Microsoft dus dat vind ik ook nog zoiets raar. Het enige verschil tussen mijn 360 en PS3 is dat ik bij die laatste geen gesignde periphicals heb waardoor ik met pakweg zelf mijn controller kan bouwen of wel kan genieten van het gebruik van een G25 stuur

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 23 mei 2013 11:29]

dat is nou net het punt de PS4 is bedoeld als game console en de Xbox one als Multimedia home entertainment console het kan wel gamen maar dat is in dit geval niet het hoofdoel meer en je moet ook nog eens extra fees betalen voor xbox live gold


netflix en al die stream programmas zullen alleen in america volledig benut worden
hier in nederland is alleen uitzending gemist een optie de rest zal geblokeert worden door buma/stemra en de zenders die de rechten al hebben op de tv series


verder koop ik geen console om tv te kijken op mijn tv die dit al kan ik koop een console om op te kunnen gamen wij hebben al een HTPC onder de tv staan!
Lol volgens mij ben je verwaard...wie vraagt jou om 50 euro te betalen om online te spelen?

Waarom wordt .mkv op heel veel apparaten niet ondersteund, omdat 't meest wordt gebruikt voor piraaterij.
OtherOS eruit halen was om system hack te voorkomen, ze hebben 't recht om hun eigendom te beschermen.....tenzij je piraaterij toejuicht.
Volgens mij kan je de HDD van de PS3 vervangen met wat je wilt, vergeleken met Microsoft's prioriety HDD nonsense.

PS4 biedt al meer vrijheid dan XBone, waarom denk je dat Indie's masaal naar Sony gaan?
Beetje zoeken is ook een kunst....
Nu, ik ben het hier helemaal mee eens. Het lijkt alsof microsoft met ieder bericht de strop strakker om zijn eigen nek draait. Dit is gewoon een mening. En toevallig een die veel echte gamers delen. Ook de presentatie was uit het perspectief van een gamer zwaar teleurstellend. Eerst dat gezwans over tv kijken en Skypen, en later was het van: oh en je kan er ook nog games op spelen. Terwijl Sony direct met games kwam en randzaken achterwege liet. Voordat hier een flamewar ontstaat, ik heb zelf een 360 en nooit een playstation gehad.
Niet om je af te branden.

Maar op de 360 is deze trend al ingezet. Microsoft wil de visie van het complete apparaat uitdragen. Gelukkig naar mijn mening een ander doel dan Sony want dat zorgt ervoor dat je ook 2 verschillende apparaten krijgt.

Tuurlijk is het hart een console, maar randzaken kunnen voor het overhalen zorgen.
Sommige Playstations zijn namelijk puur en alleen verkocht vanwege de blu ray speler (spreek uit de omgeving dus geen bron hiervoor) Nu zijn op dit moment veel mensen bezig met het kopen van mediacenters dus wat doet microsoft...Die leveren een compleet oplossing. Mogelijkheid dat ze wat geld opstroken van de mensen die het willen gebruiken voor welk doeleinde dan ook.

Ik geloof niet dat Sony lang achter gaat blijven en als ze dit laten gaan is dit puur en alleen om dat ze anders binnen het bedrijf teveel concurrentie gaan krijgen. De interne TV afdeling en home cinema enzo.

Just my 2 cents.
Sommige Playstations zijn namelijk puur en alleen verkocht vanwege de blu ray speler (spreek uit de omgeving dus geen bron hiervoor)

Ik heb destijds ook mn moeder zover gekregen om mee te betalen aan de PS2 met de argumentatie: "Er zit ook een DVD speler in!". Dus ja, herkenbaar :)

Maargoed, als ik kijk naar die halfbakken mediacenter functionaliteit van de 360 ben ik er niet gerust op dat dat met de volgende Xbox wel goed gaat. Ooit wel eens RTL XL of Youtube opgestart op de 360? Ik wel, was gelijk genezen van de mediacenter hype.

We zullen zien...
Sorry maar youtube op PS3 is anders ook geen zalig makend iets hoor, net als browsen op internet, en online film streamen heeft de PS3 ook constant moeite met het verwerken van de aangeleverde data.

En ik wilde juist graag 1 apparaat inmijn kast dus ik hoop dat wat MS presenteerd hier inderdaad zo goed zal werken dan ben ik blij.

En anderen die hier zeggen dat de presentatie van PS4 juist meer op gamen was gericht is waarschijnlijk logisch omdat waarschijnlijk de PS4 niet veel meer dan dat heeft aan te bieden.

MS heeft al een succes met de 360 dus slechter zal de ONE niet zijn en focussen ze juist in een presentatie op dat gene wat ze extra hebben uitgediept in de nieuwe console, ze kunnen wel de focus leggen op games maar iedereen weet al dat dit mogelijk is dus marketing technisch is het beter een groter publiek aan te spreken dat je veel meer kan met het apparaat dan alleen maar een spelletje spelen.
En anderen die hier zeggen dat de presentatie van PS4 juist meer op gamen was gericht is waarschijnlijk logisch omdat waarschijnlijk de PS4 niet veel meer dan dat heeft aan te bieden.

Zoveel scheelt die hardware als ik het zo lees.. lijkt me niet zo moeilijk voor sony om dat soort software toe te voegen als het nodig is. (als het er al niet in zit)
En anderen die hier zeggen dat de presentatie van PS4 juist meer op gamen was gericht is waarschijnlijk logisch omdat waarschijnlijk de PS4 niet veel meer dan dat
Denk je dat de Xbox One in Europa meer zal kunnen soms? Vergeet het!

En net daarom zegt men over de presentatie van de PS4 dat die meer op games gericht was. Want dat is iets waar de PS4 wereldwijd dezelfde functies zal hebben.

Bij MS zagen we enkel wat de Xbox One vooral in de VS goed zal kunnen.
Microsoft levert GEEN totaaloplossing. De XO heeft een externe DVR nodig om te kunnen werken. En biedt al die http://www.ausgamers.com/...t-be-outside-us-at-launch
Wat heb je nu gezien van de Xbox One? Ik denk nog vrij weinig. Microsoft heeft een gigantische aftelklok naar de E3 opgehangen. Daar verwacht ik veel.

Cisco heeft een paar jaar geleden Umi (beeldbellen via TV) gehad. Daar waren veel lyrisch over. Nu heb je een camera welke 2x beter is dan bij Umi en heeft iedereen kritiek? Als je Skype verder doortrekt dan alleen beeldbellen: toch gaaf als je thuis op de bank tegen een (buitenlandse) vriend speelt en zijn gezicht kan zien als je hem verslaat, oid? Ofdat een foto gemaakt wordt als je singleplayer iets doet. Zoals bij Kinect Adventures. Was ik in begin fel op tegen. Totdat we de foto's gingen bekijken. Hilarisch!

Misschien komen er wel meerdere versies? Is dit het paradepaardje en komt er ook een console only of wellicht eentje met een grotere HD waar ook mee kan opnemen.


Daarbij vind ik het persoonlijk niet eens zo slecht dat er een uitgever tussen moet zitten. Een verplichte uitgever wil niet zeggen dat Indie games nooit op de Xbox One zullen verschijnen.
[quote]
Wat heb je nu gezien van de Xbox One? Ik denk nog vrij weinig. Microsoft heeft een gigantische aftelklok naar de E3 opgehangen. Daar verwacht ik veel.
[/q
Ze zullen Sony wel weg moeten blazen na deze vloedgolf van negatieve reacties. Ik moet het nog zien.
Cisco heeft een paar jaar geleden Umi (beeldbellen via TV) gehad. Daar waren veel lyrisch over. Nu heb je een camera welke 2x beter is dan bij Umi en heeft iedereen kritiek?
Tijden zijn veranderd. Tegenwoordig kan (bijna) iedereen Skypen met z'n telefoon en/of tablet. Daarnaast is de XBOX toch voornamelijk een console. Gemaakt om te gamen dus. Nu krijg je te horen dat de Kinect altijd aan moet staan wil het ding uberhaupt functioneren :? Lekker dan, iedereen die mee kan kijken in je huiskamer. George Orwell zat er misschien 30 jaar naast, maar hij begint wel steeds meer gelijk te krijgen.
De achterban van de 360 warem toch voornamelijk "hardcore" gamers. Ik vind dat MS zich nogal arrogant opstelt door te denken dat ze toch wel trouw blijven. Ik hoop daarom ook dat de One keihard faalt. Dat zal ze leren om de wensen van hun klanten te negeren :+
Ze zullen Sony wel weg moeten blazen na deze vloedgolf van negatieve reacties. Ik moet het nog zien.
Sony moet er eerst nog maar voor zorgen dat ze zelf ook niet een stortvloed aan negatieve reacties krijgen. Van de PS4 hebben we nog niet veel gezien. En Sony heeft de afgelopen jaren ook behoorlijk wat kritiek voor de voeten gekregen.
Daarnaast is de XBOX toch voornamelijk een console. Gemaakt om te gamen dus.
Daar denkt Microsoft dus anders over. Ze willen de Xbox anders positioneren. Tijd zal het leren of dit een juiste keuze is geweest. Dat is nu nog niet te zeggen.

De achterban is de laatste jaren al erg verschoven van hardcore naar familie. Bewust gestuurd door MS voor een breder publiek. Aan de hardcore gamers zal echt wel gedacht worden.
Als er verplicht een uitgever tussen moet zitten, ben je dan nog wel Indie?
In de presentatie werd ook uitgelegd dat de games later uitgebreid zouden worden besproken, deze presentatie was over de mogelijkheden van het apparaat. MS and Sony hebben inderdaad een andere visie. Een 'game console' tegenover een apparaat dat onder andere games zal hebben. Geen gezwans dus.

Laten we gewoon even wachten tot we meer weten over de games en wat mogelijk is voor we grote woorden gebruiken. Persoonlijk denk ik dat MS de huidige woonkamers veel beter begrijpt dan Sony. Ik heb geen behoefte aan een game console in de kamer, maar als de overige mogelijkheden me iets bieden zal ik zeker een aankoop overwegen. Ik verwacht ook dat de One als game console zeker niet voor de PS zal onder doen.
"Persoonlijk denk ik dat MS de huidige woonkamers veel beter begrijpt dan Sony."

Hmm, het viel me anders vies tegen dat mijn woonkamer te klein is voor Kinect. Elke keer als ik het aanzet moet ik eerst de halve woonkamer verbouwen en dan nog schop ik steeds tegen de bank.

Bovendien vind ik de functies op de Xbox lang niet zo makkelijk in het gebruik en veel te beperkt vergeleken met een laptop of een Android stick aangesloten op de TV.

[Reactie gewijzigd door dapyroo op 23 mei 2013 11:23]

Het lijkt alsof microsoft met ieder bericht de strop strakker om zijn eigen nek draait.
Waarom? Waren de indie games een van de hoofdredenen waarom veel mensen de console kochten?
Ik vind dit wel heel erg 'jumping to conclusions' van Paul en vele commenters.

Wat er echt gezegd wordt, maar niet correct verwoord in het artikel, is dat je een publisher moet hebben voor Xbox Live. Dus inclusief achievements en dergelijke. Ik juich dit zeker toe om het Achievement systeem te beschermen voor misbruik.

Dit betekent iets anders dan dat je niet mag publishen op de Xbox One. Het kan dus zo maar zijn dat MS bijvoorbeeld de Windows 8 Store opent op de Xbox One en men op die manier laagdrempeling zijn games kan publishen.
Dat was op de 360 ook al zo, dus in feite veranderd er niets.
Er staat juist dat het op de 360 wel zo was.
Daar worden gewoon Indie games aangeboden.

Alleen wij in Nederland doen niet mee aan de Indiegames.
(Region move naar de UK en je kan er wel bij).
Juist omdat er maar weinig landen waren die hier beschikking toe hadden, is dit toch al vrij nutteloos geweest. Niet heel raar dat ze dat dus wegdoen
"Wij in Nederland doen niet mee"?

Wij in Nederland mogen niet meedoen, wat volstrekt belachelijk is. Voor ons verandert er sowieso wel weinig, want ook al die TV rommel met NBA en whatnot zal beperkt zijn tot bepaalde regio's. We mogen onderhand al 'blij' zijn wanneer we kinect voice hebben hier, dat is ook regio afhankelijk en volgens mij ook nog niet beschikbaar in ons landje ;)
Microsoft had de lijn al ingezet inderdaad. En gaan die dus niet veranderen, ondanks dat Sony (terecht) met de PS4 opzichtig loopt te flirten met indies.
Het is duidelijk dat ze langzaam aan ALLE touwtjes in handen will houden, beetje het Apple idee met hun store. Uber control ;( Ik vind het echt een achteruit gang want hoe meer je de boel in bedwang probeert te houden hoe harder de roep om meer vrijheid. En die vrijheid zal betekenen dat zich , net als in het verleden, een groep er alles aan zal gaan doen om de hardware te laten doen wat zij willen.

Tuurlijk, het een en ander is nog maar net aangekondigd en daar zullen zoals altijd ook "proefballonnetjes" tussen zitten om reakties te peilen, maar ik zie toch al een aardig negatieve tendens opkomen. Als MS echt de slag wil verliezen moeten ze vooral zo doorgaan.
De vergelijking met Apple gaat niet op, want daar kan iedere zelfstandige developer prima zijn software aanbieden. En DAT is nu juist wat MS gaat blokkeren.
Ja maar als het Apple niet bevalt of precies voldoet aan hun regels dan komt het er niet door dus dan heb je er nog niet veel aan. Maar goed je hebt een punt dat idd andere mogen ontwikkelen voor ze.

Ik denk voor MS een echt gemiste kans, zeker als je kijkt hoeveel mesnen die spelen spellen maar goed dat gaan ze vanzelf wel merken.
Behalve dat Apple ook gewoon de publisher is en gewoon 30% afroomt, dat moet je niet vergeten.
Imho een flinke reden om deze lekker links te laten liggen.
Dit is niet dezelfde kansen bieden, maar ontwikkelaars met meer geld meer kans geven dan hobbyisten welke krap bij kas zitten.

Maar dat is mijn mening.
Ik ben erg benieuwd naar wat de onderliggende beweegredenen zijn voor deze keuze?
Als het "streamlinen" en minimale kwaliteit het focuspunt is vind ik het geen slecht plan.

Ik vraag me af of het onderhuids gewoon om de centen gaat.

Iemand wat meer info?
Het is lastig uit te vinden. Mogelijk kan het om geld gaan, mogelijk om iets anders. Major Nelson vertelde echter wel dat ze bezig waren met een nieuw plan voor indie developers. Grote kans dat er dus wel iets voor in de plaats komt, maar als ze echt Windows Apps kunnen draaien zie ik niet waarom ze ook niet daar iets mee kunnen doen.
ik las ook dat de microsoft studio's (MSS) ook als uitgever aanzien wordt.
Als ze daar een voordelige regeling voor indies kunnen maken kan er heel weinig aan de hand zijn.

ZOLANG ze dan ook niet eisen dat die indie op geen enkel ander platform hun game mogen uitbrengen.
En volgens mij is het nu net om dat laatste te doen.

geen apart indie kanaal meer, maar je kan even goedkoop/duur het via MSS uit (laten) brengen.
en in piep kleine lettertjes van het contract staat dan dat MSS bepaald op welke platformen het uitgebracht wordt.
Dat streamlinen gebeurde allang op de xbox 360 en daarbij kon je wel zelf publishen. Je betaalde namelijk een bedrag van 40000 dollar om je game op xbox live arcade te krijgen en Microsoft moest de game goed keuren. Ook was een speelbare demo verplicht.
Ik ben zelf ook wel benieuwd naar de achterliggende gedachte hierbij. Misschien heeft MS geen zin om inzendingen van indie-devs te moeten controleren zoals gebeurt bij de mobiele appstores. Misschien willen ze de uitgevers tegemoet komen of hebben ze een financiŽle deal met hen gesloten om kleine partijen weg te houden? Het is allemaal speculatie.
De beweegreden is exclusiviteit afdwingen. MS weet goed genoeg dat kleine indies weinig kans maken bij grote uitgevers. Als die indies dan toch hun games willen uitbrengen, dan hebben ze geen andere keus dan te kiezen voor MS als uitgever. Daarmee krijgt MS niet alleen een deel van de koek, ze stellen dan ook als voorwaarde dat die game een aantal maanden exclusief voor hun platform verschijnt. Nogal laffe strategie als je het mij vraagt, en het is vast en zeker een van de redenen waarom meer en meer indies naar andere platforms trekken.
Hoe denk je dat Microsoft zo'n groot marktaandeel heeft gekregen op desktops, browsers en servers?
Indie games wegstoppen tussen alle andere games is in mijn ogen geen vooruitgang. Ik ging juist regelmatig eens kijken tussen de Indie Games omdat daar vaak wat meer zit voor de Casual Gamer.
Erg jammer, maar waar deuren sluiten worden ze ergens anders geopend.

Voor de rest is er nog niet heel veel bekend gemaakt voor de xbox one.
Ik denk dat we tot de E3 moeten wachten voor een goed beeld van de console/media centre ;)
Nou ja MineCraft is op de XBOX redelijk populair. Het zou zonde zijn om deze games van het platform te "weren". Daarnaast zou een ontwikelaar van zo'n game een beginner kunnen zijn. Als het spel aan bepaalde voorwaarde houdt en hij/zij maakt leuke games. Zouden grotere studio's deze mensen juist in het vizier kunnen hebben om hen bij hun aan te laten sluiten.

Nu zullen de grotere studio's beslissen of een game wel of niet online gezet zou kunnen worden. ik denk persoonlijk slechte ontwikkeling
ik was van plan de Xbox te halen, maar die mening is nu veranderd. jammer. indie games vind ik over het al gemeen het leukst! als je kijkt naar spellen als Faster then light of terraria. daar heb ik zelf naast Battlefield. het meest gespeelt. maar die 2 spellen samen kosten maar 1/8 van de prijs van Battlefield 3.
Hmmm, een console die minstens eens in de 24h online moet zijn, die het tweedehands verkopen van games actief bemoeilijkt, die het verplicht om een dure en voor veel indie-developers overbodige uitgever in de arm te nemen, die je indie-game tussen de Call of Duties, FIFA's en Halo's van de wereld zet en daarmee dus eigenlijk gelijk al de grond in boort...

Is er ook nog goed nieuws over dit apparaat? Microsoft schijnt te denken dat ze hiermee reclame maken voor de X-Box 1 maar voorlopig zie ik alleen maar nadelen voor de eindgebruiker, en voordelen voor de grote publishers in het algemeen, en Microsoft in het bijzonder.
Jij wordt graag genomen zo te lezen.
Wat als ik niet online WIL met m'n console. Het gaat hier niet om de functionaliteit maar om keuze vrijheid. Lekker met een paar vrienden naar de Ardennen mountainbiken en 's avonds nog effe gamen... Nope u bent 24hr niet online geweest.

Volgens mij snap je het 2e hands verhaal niet. Ik heb een spel al een volledig betaald en een paar maanden later zegt een maatje, kan ik die lenen... Tuurlijk, ik heb em uitgespeeld dus kijk maar effe of je het wat vind. Dan komt m$ om de hoek; das dan 10 euro. W8 ik had toch al betaald. Als ik een film uitleen hoeft die ander toch ook niet opnieuw te betalen. Hoe krom! Ik koop een spel en dat verliest vervolgens zijn 2e hands waarde omdat de volgende toch het spel opnieuw moet activeren. Kansloos. De enige die hier wat aan heeft is m$. Zowel de consument als de 2nd hand retailers zijn de lul.

Voor wat betreft de indies geldt het zelfde. Op bijna alle platformen kun je zonder tussenkomst van corrupte uitgevers publiceren en dus trots zijn op je werk en daar aan verdienen. M$ houdt vast aan een verdienmodel waar zij rijk van worden. Bah! Ik houd van vrijheid, wat jij?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Lumia 930 Nokia Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013