Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 61, views: 23.155 •

Nvidia heeft donderdag zijn eerste kaart in de nieuwe 700-serie geļntroduceerd. De GTX 780 heeft een GK110-gpu aan boord, die ook in de GTX Titan gebruikt is en over 3GB gddr5-geheugen beschikt. De GTX 780 is langzamer dan de Titan, maar gaat ook minder kosten.

Het gpu-ontwerp van de GTX 780 is geleend van de GTX Titan, die weer gebaseerd was op de Tesla K20-videokaarten. Daardoor krijgt de GTX 780 dezelfde monsterlijk grote gpu, met meer dan 7 miljard transistors mee. De Kepler-gpu heeft vijftien smx-units aan boord, waarvan er drie uitgeschakeld zijn. Iedere smx-unit bestaat uit 192 cuda-cores, waardoor het totale aantal cores op 2304 uitkomt. Ten opzichte van de GTX Titan heeft Nvidia de cores ietsje hoger geklokt; de baseclock is 863MHz en de boostclock komt op 900MHz uit.

GTX 780 fan detail

Het geheugen van de GTX 780 heeft een grootte van 3GB en tikt op een frequentie van 1500MHz, wat effectief neerkomt op 6GHz gddr5. In combinatie met een 384bit brede bus krijgt de GTX 780, net als de Titan, een geheugenbandbreedte van 288,4GB/s.

Tweakers heeft de GTX 780 al aan de tand kunnen voelen en uit de benchmarks blijkt dat de videokaart prestaties neerzet die in alle gevallen boven die van de HD 7970 GHz Edition van concurrent AMD liggen. De GTX 780 blijft wel langzamer dan de GTX Titan, maar dat is, gezien de specificaties van beide kaarten, geen verrassing.

Tot slot voorziet Nvidia de GTX 780 van twee dual-link dvi-aansluitingen, een displayport- en een hdmi-aansluiting. De stroomtoevoer wordt verzorgd door een zes- en een achtpinsaansluiting, wat voldoende moet zijn om de videokaart maximaal 250 watt te laten verstoken.

De richtprijs voor de GTX 780 zal met 650 euro een stuk hoger liggen dan die van zijn voorganger, de GTX 680, die bij introductie rond de 500 euro kostte. De prijs ligt echter wel lager dan die van de GTX Titan, waarvan de verschillende varianten momenteel voor 900 tot 1100 euro in de Pricewatch staan.

Nvidia GeForce GTX 780 Nvidia GeForce GTX 780 Nvidia GeForce GTX 780

Reacties (61)

Dat is wel een flink verschil in de prijs, kun je beter deze kaart kopen als je niet mee dan 1 Full hd scherm voor games gebruikt.
Onzinnige toevoeging juist deze kaart, in mijn bescheiden mening althans.

Door de hoge prijs mis je de gewone consument en de kopers die echt de max willen hebben zullen over deze kaart heenstappen naar de Titan. (Snelste single GPU argument van de baan). De 650 euro die je hieraan uitgeeft kan je beter uitbesteden aan bijv. 2x een 7970 of 2x een 680 als het voor de prestaties gaat. Ook prestatiewijs gezien is dit dus geen handige investering. Bij het hebben van 1 monitor zou ik persoonlijk geen 650 uit gaan geven aan deze kaart, maar eerder een alternatief nemen, wat of duurder en sneller is (single gpu), of een stuk goedkoper en meer dan voldoende (7970, 680) of voor een SLI of Crossfire opstelling gaan.

Het is leuk dat nVidia als eerste de nieuwe 7 serie uitbrengt, maar de toegevoegde waarde ontgaat mij iets. Ik ben zeer benieuwd naar het antwoord van AMD en de komende ontwikkelingen in de 7-serie van nVidia.

Edit: Ik weet wat velen zullen gaan zeggen, problemen met SLI of Crossfire, te weinig sloten, hoog energieverbruik. Houd in het oog dat mijn reactie was op de 1 monitor reactie van Mizgala, en daarnaast dat er een aantal stuk goedkopere, en meer dan afdoende alternatieven zijn (680 7970 7970Ghz) etc single kaart. Ook is de 7990 150 euro duurder, én bijna 1.5x zo snel, waarmee je toch een single card, hoewel dual GPU te pakken hebt. En dan heb je de 690 nog. Mijn punt blijft ook dan dat de 780 niet competatief geprijst is, en dat mensen die meer dan 600 euro perse uit willen geven aan een single GPU card eerder een Titan gaan kopen.

Edit 2: Leuk, al die -1s. Slaat ofc nergens op. Go home fanboys.

[Reactie gewijzigd door HgnX op 23 mei 2013 15:48]

Gegeven de problemen die crossfire nog steeds heeft (http://www.pcper.com/revi...rossFire-Prototype-Driver), en het gebrek bij veel games aan ondersteuning van SLI of crossfire (een hele hoop kleinere/indie games). Is een enkele snelle kaart nog steeds aan te raden boven 2 langzamere kaarten.

Deze kaart lijkt mij uitermate geschikt voor mensen die op 2560x1440 willen gamen. Prijs is inderdaad aan de hoge kant, maar daar zal met een maand of 2 a 3 wel 100 euro af zijn.

Reviews:
http://www.overclock3d.ne...ys/nvidia_gtx780_review/1
http://www.pcper.com/revi...cs-Card-Review-GK110-Mini
http://anandtech.com/show/6973/nvidia-geforce-gtx-780-review

ps ik zit zeker te overwegen om mijn 2x5850 te vervangen door deze boy.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 23 mei 2013 15:14]

Ik vind het raar dat iemand die 2x 5850 draait roept dat er Crossfire problemen zijn, terwijl je zelf Crossfire draait (neem ik aan ?) en dus zelf ook wel weet dat het meer een probleem is dat vaker gemeten is dan daadwerkelijk gezien door iemand die Crossfire draait :?

Wat naar mijn mening meer een probleem is met deze kaart en alle huidige kaarten behalve de Titan is dat ze vaak maar 3 of 4 GB aan RAM hebben en met een beetje tripple monitor opstelling is dat al gauw te weinig :/

IMHO moeten we z.s.m. naar 6 GB of als het effe kan 8 a 12 GB het liefst om nog wat extra ruimte te hebben.

Misschien dat ze bij de 8xx serie dat wel gaan doen ??
@nero je komt er pas achter als je het geprobeerd hebt wellicht heb jij het niet vaak mee gemaakt ik echter wel!

heb zelf ook een GTX460 2 win editie in SLI gehad (nu een GTX680)
het zijn stroom vreters en maken enorm veel lawaai verder is het ook zo dat SLI en CF niet altijd goed worden ondersteund

en dan heb ik nog niet eens over Microstuttering wat bij SLI/CF erg veel voorkomt

persoonlijk raad ik ALTIJD een Single gpu option aan boven crossfire/SLI
over lange termijn zal het zelfs goedkoper zijn omdat je de helft minder geld uit geeft aan stroom voor de zelfde prestaties

en ja Videokaartjes zijn de grootste stroom vreters in een game pc!


EDIT: linus heeft de GTX780 al ge-unboxed en gebenchmarkt zie link
http://www.youtube.com/watch?v=EIa9mDFjW5E

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 23 mei 2013 21:32]

Ik heb nu de nvidia gtx295, met naar mijn weten een dual gpu. In het nvidia control centre staat ''Multi-gpu'. Ik heb geen (merkbare) last van microstuttering of slechte support. Is het anders omdat ik 'internal sli' heb of is het hier eigenlijk ook van toepassing? (mijn vorige videokaart was een radeon hd4350 dus ik heb niet echt een vergelijk met een single-gpu kaart).
de GTX460 2 win is ook dual gpu op 1 pcb dus het is niet internal sli gebonden...
Ik zat al een tijdje te wachten op de opvolger van de GTX680, ben blij dat hij er nu is. Het is wel jammer dat hij zoveel duurder is dan verwacht, maar dat zal langzamerhand ook wel dalen. Ik was toch van plan mijn pc pas begin volgend jaar te upgraden, dus we zullen zien wat de prijs dan is.
Helemaal gelijk. Het is zelden handig een kaart meteen na de release te kopen. Ik ken hier maar 1 uitzondering op, de release van de Barts-serie van AMD, deze kaarten (6870 6850) concurreerden zeer goed met een high-end kaart als de 5870 destijds was (vergelijkbaar met de productplaatsing van de 7970 nu), en dat voor een instapprijs van 200 euro en een laag energieverbruik. De grap was met de release dat de voorraden erdoorheen schoten, de prijzen omhoog vlogen. Een pre-order was mooi geweest.

Dit (de 780) is echter in geen enkel opzicht competatief in de markt gezet, laat staan tegenover de eigen line-up van nVidia.
Maar wanneer je > 2 maanden wacht kan je ook weer wachten tot de opvolger van de concurent uit is en waarschijnlijk sneller is.

Het is maar net wat je wil, wanneer je hem moet kopen.
Zal er later ook nog een GTX 790 uitkomen? omdat je de Titan ook nog hebt. die hoger scoort dan de 780. Misschien maken ze van de Titan wel een 790? of pakken ze 2 x 780 weer in 1 kaart
Ik ben ook best benieuwd wat voor ontwikkelingen deze serie gaat krijgen
pff dan komt de prijs aardig in de buurt van 1200/1300 euro. Iets te gortig als het mij vraagt.

-1
Hoezo ongewenst ? -__-

Ik flame/troll of beledig niet.

[Reactie gewijzigd door Ins0mniA op 23 mei 2013 20:09]

Nice! Altijd leuk om nieuwe kaarten te zien. Dit zal ATi/AMD een aardige kluif opleveren denk ik, maar ze kunnen zich natuurlijk ook op de onderkant van de markt gaan richten. Wel vind ik de adviesprijs nogal hoog, maar gelukkig gaan die vaak snel naar beneden. En wel leuk om te lezen wat zo'n SMX unit inhoud: 192 CUDA cores. De 8800 GTX waar ik nu op draai heeft er op de hele chip 128... dat gaat toch snel zeg.
Mijn vorige kaart was ook een gtx8800. Pracht van een kaart zeg. Ik kon tot voor kort de meest recente games nog prima draaien. Deze kaart is nu afgelost door een hd7950 van AMD. Daar ben ik toch niet zo tevreden over. Het beeld lijkt nooit scherp, er is veel ruis te zien. Ik weet niet precies waar het aan ligt.

Mooie specs voor de gtx780. Je moet niet vergeten dat ¤ 650 een richtprijs is. Zal ongetwijfeld voor minder verkocht worden.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 25 mei 2013 01:19]

Ik game op een FullHD televisie.
Deze kaart is voorlopig nog even onnodig voor mij.
Mijn GTX670 doet het nog super.

Overigens vind ik het design wel PRACHTIG :D !!!
Het design maakt mij eerlijk gezegd niets uit... Als het ding maar koelt en als het z'n werk maar doet, het zit tenslotte in m'n computerkast en die is dicht. :P

Ja toch? ;) Ben het overigens wel met je eens, ziet er strak uit! :D

[Reactie gewijzigd door KoploperMau op 23 mei 2013 15:18]

Jammer van het 3 gig geheugen verder een top kaart! Als er ook nog 6 gig geheugen op zat had niemand een Titan gekocht.

Ik heb zelf 2x Titan, ik denk dat je beter voor 3x 780 kunt gaan. Bijna zelfde prijs.
Maar je verstookt meer energie... Daarbij... Volgens mij is 2x Titan al gigantische overkill.
Wat doe jij met 2x een Titan kaart opstelling in je PC? Run je games op 6 monitoren oid? :+
@ timpie81

Het is hier geen poch plaats, om te pochen met wat je hebt!
Trouwens je hebt maar 1 Titan, kijk maar:

V&A gevraagd: Nvidia GeForce GTX Titan

Hier ben je op zoek naar een tweede Titan.
De advertentie is nog actief en dus actueel ;)
Dus stop aub met het vervuilen van de reacties met je opschepperige gedrag!

[Reactie gewijzigd door mistervis007 op 23 mei 2013 15:49]

Haha moet ik hier op reageren:)?

Ik heb inmiddels al een 2e Titan omdat 1 Titan metro last night en Crysis 3 op een 2650x1440 resolutie met max settings niet trekt. Sterker nog nu met 2 Titan's nog steeds niet. Ik kan Metro niet op 4x SSAA spelen, 2x is de max.

Vandaar dus 2 Titan's. De advertentie staat er nog op omdat ik nog wel interesse heb in een 3e maar nog niet weet of ik dit er wel voor over heb, zou alleen zijn om metro dan wel vloeiend te kunnen spelen op 4x SSAA en dat is een beetje ovedreven. Je kan altijd de 3d mark 2011 hall of fame bekijken ik sta er ergens in timpiepc, 2x titan.

Daarbij gebruik ik mijn Titan's ook voor Foiding @ home.

De reactie was niet om ergens over of te scheppen maar meer om mensen te bemoedigen een 780 te kopen. Voor het geld van 2 Titan's heb je immers 3x een 780 niet mis.
Nu moet je niet gaan liggen zeveren want waarom stond er anders in je advertentie dat je op zoek was na een tweede Titan?

Kijk hier maar eens voor de originele ad.


En waarom heb je dat tweede dan nu opeens veranderd in derde?
Dus ga nu niet de complete onschuld uithangen, geef dan gewoon als een vent toe dat je aan het pochen was ;)

[Reactie gewijzigd door mistervis007 op 24 mei 2013 09:51]

Ik ben wel eens benieuwd of het uitschakelen van die drie smx-units software- of hardwarematig gedaan is. In het eerste geval zal het niet al te lang wachten zijn op mensen die hun GTX780 unlocken naar Titan-achtige prestaties, waardoor de kaart eenklaps heel wat interessanter wordt.
Ook vraag ik me af of nVidia dezelfde restricties naar GPU-verkopers heeft meegegeven als voor de Titan, want daar hebben we bijzonder weinig custom varianten van gezien.

Het blijven natuurlijk allebei mooie kaarten (de Titan en deze GTX 780), maar toch vrees ik een beetje dat nVidia in feite met zichzelf zal beginnen te concurreren. Nu maar uitkijken wat de prijzen gaan doen in de komende maanden.

Edit: en ja, het klopt dat er issues zijn met SLI/Xfire, maar ik heb wel de indruk dat een hoop mensen het probleem ook wat overroepen sinds ze iets hebben gelezen over de frametime-metingen en alles wat daarrond hangt. Bij het merendeel van de games ga je gewoon wel een mooie performance boost krijgen met multi-GPU-setups. Wat ik probeer te zeggen: ga het probleem nou ook niet overroepen.

[Reactie gewijzigd door Aertsvijand op 23 mei 2013 15:18]

Moet zeggen met een 690 in mijn bak (en speel het nu een jaartje) merk er heel weinig van. Al moet ik wel bij oudere games of indie games 1 GPU uitschalken. Aangezien dan de timing voor geen meter klopt. Voor high end games (de games waar je juist 2x een GPU wilt) zijn de SLI profiles in orde of anders na een patch. Ik was er eerste instantie bang voor maar het valt echter allemaal wel mee. Kan het zelfs laten zien in een fraps filmpje als daar behoefte aan is.
Prijs valt mij nog mee, ik had rond de 750 euro verwacht.
Je naam doet me vermoeden dat je zelfs 800 neer zou leggen voor deze kaart :+
:N Zo gestoord ben ik nou ook weer niet, ik doe het op het moment met een GTX570
Zeer strak design!

zal mij benieuwen wat andere fabrikanten hiermee gaan doen.

ben ook benieuwd naar benchmarks van andere fabrikanten :D

[Reactie gewijzigd door kloaze op 23 mei 2013 15:20]

Beetje aan de dure kant, als je het mij vraagt. Maar de prijs zal ongetwijfeld nog wat gaan zakken naar betere waardes. :) Ben benieuwd wat de rest van de familie gaat doen qua prijs, als deze zo 'duur' is belooft dat nog wat voor de wat lagere series!

[Reactie gewijzigd door KoploperMau op 23 mei 2013 15:23]