Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties, 14.135 views •

Electronic Arts werkt wel degelijk aan titels voor de Wii U, blijkt uit uitspraken van de chief financial officer van het bedrijf. Wel zijn dat er minder dan voor de PS4 en Xbox One. Eerder zei een woordvoerder van EA dat de uitgever geen Wii U-titels meer in ontwikkeling had.

Electronic Arts (EA) logoTijdens een conferentie van de Stifel Nikolaus-bank zei chief financial officer Blake Jorgensen van EA volgens Polygon dat Electronic Arts spellen in ontwikkeling heeft voor de Wii U. "We ontwikkelen titels voor Nintendo's console, maar bij lange na niet zo veel als voor de PlayStation of Xbox", zei Jorgensen in antwoord op een vraag uit het publiek over de nieuwe generatie consoles.

Onlangs zei een woordvoerder van Electronic Arts juist dat de uitgever en ontwikkelaar helemaal geen games voor de Wii U in ontwikkeling heeft, maar niet uit te willen sluiten dat dat in de toekomst verandert. Eerder deze maand bleek al dat de Frostbite 3-engine, waarop veel titels van Electronic Arts draaien, niet overweg kan met de Wii U. Nintendo's console is de eerste van de nieuwe generatie die al te koop is; de PlayStation 4 en Xbox One volgen naar verwachting later dit jaar.

Reacties (75)

Ik neem aan dat jaarlijkse releases, zoals Fifa, gewoon op de Wii U uitkomen.
EA brengt al jaren dat soort games op zoveel mogelijk platformen uit.
Dat ben ik benieuwd of de ea-games engine(ben naam even kwijt) ook voor de WiiU wordt ontwikkeld.
Waarschijnlijk heeft de Wii daar niet genoeg kracht voor.
Maar de toekomst zal het leren!
ben bang dat je de next-gen gruwelijk overschat als je dit soort dingen roept. Ik ben niet onder de indruk van de EA sports engine en verwacht dat dat ding op SD en een normale Wii ook wel zal draaien. De Wii U trekt het met 2 vingers in z'n neus.

De gepresenteerde engine is niet indrukwekkend. Misschien heeft die wel CPU nodig om z'n gebrekken te maskeren. Dan heeft de Wii U inderdaad wel een nadeel.
waar baseer je dit op? van de presentatie krijg je nou niet bepaald mee wat er wel/niet mogenlijk zou zijn in de nieuwe Ignite engine. Van Frostbite 3 heeft EA al aangegeven dat dit niet goed draait op de WII U
Vergeet ook niet dat ze vaak sims titles poorten.
FIFA 2013 en Madden etc. zijn het in ieder geval niet. Mogelijk gaat het om de Star Wars spellen waarvoor EA een licentie heeft gekregen van Disney. Ben de link even kwijt, maar dat kwam ik elders tegen.
EA is ook een kind met borderline. Wel.. niet! wel.. NIET!

Maar goed, beter voor Nintendo. EA verliezen als partner zou de doodsteek zijn voor de WiiU.
EA is ook een kind met borderline. Wel.. niet! wel.. NIET!

Maar goed, beter voor Nintendo. EA verliezen als partner zou de doodsteek zijn voor de WiiU.
Allemaal machtsvertoon en politieke spelletjes. Dit zag je al van ver aankomen. Net zoals ze zeggen dat games niet ut gaan komen op de pc. En een halfjaar later blijken ze er toch al een tijd aan gewerkt te hebben.
Andersom zou de doodsteek zijn. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een console gekocht heeft voor een EA game. EA Games zijn nooit systemsellers geweest. EA overschat zijn positie in markt. Hun omzet komt voornamelijk door kwantiteit, niet kwalitet. Bescheidenheid zou hen meer passen.
Ze hebben toevallig met Battlefield een mooie titel in handen. Maar verder is het inderdaad niet veel.

Ik heb veel signalen gehoord dat deze vete te doen is om het origin platform wat ea graag op de wiiu had willen zetten... maar zeg nu zelf welke console bouwer gaat een software platform van een derde op zijn console zetten. dat zou ronduit belachelijk zijn.
En wat voor titels. Ongetwijfeld stuk voor stuk shovelware, van die boerderij/casual games. Anders hadden ze wel wat namen laten vallen.
De Wii heeft ook een heel andere doelgroep als de PS en Xbox.
Call of Duty en Battlefield op een Wii vind ik maar 3x niks...

Persoonlijk zie ik de Wii als een familieconsole.
De Wii wel ja, de Wii U darentegen... ;)

1 simpel voorbeeld: Zombi U

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 22 mei 2013 12:15]

Call of duty op de wii-u is anders veel beter dan op de xbox360 of ps3.
De controller van de wii-U alleen al verbeterd de gameplay in zijn geheel.

Dan kunnen ze bij de xbox en ps wel met nieuwe systemen komen maar zolang de controls bij het ouderwetse model van 10 jaar geleden blijven ... waarom geen goede ondersteuning voor de muis en keyboard?

Je hebt dan een verkeerd beeld van de nieuwe Wii-U
ik moet zeggen het EA nieuws is wel absurd hoog de laatste tijd op tweakers.net.
ea brengt uitgemolken game X uit ea gaat geen spelletjes maken voor de wii ea wel spelletjes maken voor de wii ea brengt spelletjes uit voor de xbox one etc... begrijp dat sommige dingen nieuws zijn maar dit is bijna geen nieuws meer maar soort van ea reclames
Ja humor he , het is hetzelfde op het gebied van windows 8 krijgen we ook een update dat er wel 80 miljoen licenties zijn verkocht en de appstore is ook een goede 1 miljard onbeduidende apps in de apps store hoera :).

Electronic Arts is een waardeloos bedrijf ze weten dat hun gewoon geen ports kunnen maken op de Wii U want hun programmeurs kunnen gewoon er geen bal van Dan blijft het nodige niet CPU intensive grut over. Daar zit niemand op te wachten.

EA heeft zijn zaakjes gewoon niet voor elkaar , een engine aanpassing hoeft maar een keer te gebeuren en daarna kan je zoveel titels op de Wii U uitbrengen en daarvoor centjes vangen want artwork en level design hoeft niet overnieuw te gebeuren.
Nou nou, geen reden om boos te worden op programmeurs die hun producten niet schrijven voor iets wat qua hardware amper sneller dan een Xbox 360 is. Niet iedereen liegt zichzelf voor dat zo lang als je maar ieder stuk hardware ooit ondersteund je wel gaat verkopen. Graphics zijn ook wat waard.
Nou, als Crysis 3 al draaide op de Wii U en EA zo weinig brood in de Wii U zag dat Crytek het niet eens af mocht maken, dan zou ik niet teveel van EA verwachten wat betreft de Wii U.
Gelukkig heeft Nintendo het nog nooit moeten hebben van titels als Crysis :)
Idd, het zou de eerste keer zijn dat Crysis op een Nintendo console uitkomt. Dus nee, dank u.
Ze zouden gek zijn als ze het niet deden, is toch een bron van inkomsten voor ze. De Wii U is er tenslotte al, de rest moet allemaal nog komen. Als het niks wordt kunnen ze hem altijd nog links laten liggen, maar om op voorhand al te zeggen dat je het niet doet is dom.
Quote : "Nintendo's console is de eerste van de nieuwe generatie die al te koop is; de PlayStation 4 en Xbox One volgen naar verwachting later dit jaar."

Eigenlijk klopt dit statement niet. De Wii-U is eigenlijk de laatste van de vorige (7e) generatie spelconsoles, vergelijkbaar met de PS3 / Xbox360 als je naar de specificaties kijkt. Nintendo zal zich op prestaties in de verste verte niet kunnen meten met de Playstation 4 en Xbox One; twee consoles die naar mijn mening wél next-gen zijn en tot de 8e generatie behoren.

Als je beweert dat je de eerste van de next-gen consoles hebt (zoals Nintendo dit met de Wii-U doet-) moet je ook zorgen dat dit platform geschikt is voor de volgende generatie games. Aangezien de Frostbite 2 engine (7e generatie) bijna niet te draaien is op de Wii-U en de Frostbite 3 engine (8e generatie) helemaal niet geport kan worden, vind ik niet dat Nintendo mag claimen dat ze de eerste zijn met een spelconsole uit de 8e generatie. Ik blijf erbij dat het eerder een late console uit de 7e generatie is. 8e generatie spellen zullen er namelijk grotendeels niet op gaan werken.
Het is dan we lhet krachtigste systeem in de 7e generatie en de ondersteuning van nintendo zal nog wel een paar jaar doorlopen.
@sharkwouter : De Wii-U zou rond de (correctie - zie "Edit") 35 GFlops moeten kunnen halen (tegenover de 230,4 GFlops van de Playstation 3 en de 77 GFlops van de Xbox360).

http://en.wikipedia.org/w...e#Central_processing_unit
http://www.ign.com/articl...-3-the-hardware-throwdown
http://wiiudaily.com/wii-u-cpu/

Dat zou betekenen dat de Wii-U eerder tot de 7e generatie spelconsoles behoort en daar nog de nodige moeite mee heeft. Dit wordt bevestigd door het verhaal dat zelfs de vorige generatie Frostbite Engine (v2) moeite had met de Wii-U. Als je echter naar de échte next-gen consoles gaat kijken van de 8e generatie zie je dat de XBox One rond de 1,2 TFlops zal gaan halen en de prestaties van de Playstation 4 rond de 1,84 TFlops liggen.

http://microsoft-news.com...sony-ps4-spec-comparison/

Dat betekent dat het verschil tussen de Wii-U en de Xbox One ruim 1,1 TFlop is. Dat verschil is wat mij betreft té groot om te claimen dat ze tot dezelfde generatie behoren. Op zich is het dan ook wel begrijpelijk dat veel next-gen games niet voor de Wii-U zullen worden uitgebracht omdat deze Nintendo console slechts 3% van de rekenkracht in huis heeft die de Xbox One aan boord heeft (en slechts 2% van de kracht die de Playstation 4 heeft-).

Als je met zo'n getallen moet werken moet je eindeloze concessies doen op de grafische kwaliteit van de spellen. Dit kost tijd, geld en heel veel moeite. Bovendien moet alles van x86/x64 architectuur geconverteerd worden naar de PowerPC architectuur van de Wii-U. Dat kost extra veel moeite en bovendien zullen er extra developerkits moeten worden aangeschaft en zullen game-engines drastisch moeten worden veranderd.

Het risico dat je dan loopt is dat spellen langer op zich laten wachten en de kwaliteit er mogelijk minder door wordt. De bezitters van een PS4 / Xbox One zullen dan mogelijk afgescheept gaan worden met ports die van de Wii-U af komen. Je krijgt dan hetzelfde probleem dat PC-gamers nu ondervinden met ports van de Xbox360 / Playstation 3.

Bovendien zal het geld moeten worden terugverdiend dat studios hebben geïnvesteerd. Wat je dan geheid gaat zien is dat we nóg verder worden uitgemolken met half afgewerkte games, oneindig veel (betaalde-) DLC en microtransacties. Niet iets waar ik op zit te wachten.

Naar mijn mening is de Wii-U het spreekwoordelijke 3e wiel aan de wagen. Het heeft in feite niks te zoeken tussen de Xbox One en Playstation 4. De Wii-U is een leuk apparaat voor als je kinderen hebt (of de mentale gesteldheid van een kind hebt ^^) maar ik kan Nintendo gewoon niet serieus nemen nu ze der mening zijn te kunnen concurreren met Sony en Microsoft. Daarvoor is de Wii-U te traag, te duur en valt de lineup van games erg tegen (voor mij dan).

De gewone Wii is dan een betere oplossing als "casual console" : http://www.techradar.com/...-by-older-brother-1146556

- Edit -
Ik zie dat ik een fout in de berekening had gemaakt. Ik claimde eerst dat de processor van de WII-U in staat was om zo'n 260 GFlops te produceren. Wat ik niet had gezien is dat dit enkel geldt indien de processor over 8 rekenkernen zou beschikken die elk op 4 GHz draaien (het maximaal haalbare met de IBM "Espresso" PowerPC 7 CPU). Daar de Wii-U slechts over 3 rekenkernen beschikt die op +/- 1,25 GHz draaien zal de Wii-U slechts over een fractie van die 260 GFlops beschikken.

Quote : "The power output of the Wii U CPU is debatable at this point, as no clear technical specifications are available. The IBM Power7 architecture is rated at maximum 33 GFLOPS(Giga FLOPS) per core with the full amount of cache available at max clock speed. Per CPU, the maximum performance output is over 260 GFLOPS, albeit this is based on a fully specced out 8 core chip at 4 GHz."

Bron : http://wiiudaily.com/wii-u-cpu/

Dat zou betekenen dat je bij 3 cores á 4 GHz dus over 99 GFlops beschikt (3x 33 GFlops). De kernen draaien echter op +/- 1,25 GHz (ongeveer 31% van 4GHz), waarbij de daadwerkelijke prestaties van de Wii-U ergens tussen de 30 en 40 GFlops komt te liggen.

Dit houdt in dat (mits mijn berekening correct is), de processor in de Wii-U amper half zo krachtig is als die van de XBox360 met 77 GFlops (wat ook wel logisch is aangezien deze over 3x 3,2 GHz PowerPC beschikt-) en helemaal wordt geplet door de 7+1 CELL-cores van de Playstation 3 met 230,4 GFlops.

Nu weet ik wel dat ruwe processorkracht niet per definitie beslissend is, maar het geeft ontwikkelaars wel wat om mee te kunnen werken. Bovendien verhoogt het de levensduur (lees : bruikbaarheid) aanzienlijk als er extra rekenkracht aan boord is.

Het was even zoeken, maar ik denk wel dat het redelijk duidelijk is...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 22 mei 2013 15:26]

@Athlon-pv : Je zegt dat het om verkoop gaat. Echter verkoopt de Wii-U amper. En hoezo heeft de Wii-U de laatste ronde dik gewonnen ? Ze hebben 6,5 jaar nodig gehad (sinds de Wii) om iets in elkaar te draaien dat op papier nét iets vlotter presteert dan de Xbox360 en Playstation 3.

Ze hadden (nipt) gewonnen als de Wii-U te gelijker tijd was uitgebracht met deze consoles. Dit is echter niet het geval. Wat heb je aan een next-gen console als deze de helft van de next-gen games niet kan spelen ?

Wat mij betreft heeft de Wii-U dit dik verloren. Nintendo had de Wii-U nooit als een concurrent voor de PS3 / Xbox360 in de markt moeten zetten (laat staan voor de PS4 / Xbox One), zeker niet met het belabberde aanbod aan spellen dat ervoor beschikbaar is. Bovendien maken lang niet alle spellen effectief gebruik van de touchscreen controller, waardoor het een duur grapje wordt naar mijn mening.

Als de Wii-U voor de helft in prijs zou zakken wilde ik er nog wel eens over nadenken. Tenslotte krijg je voor ¤ 150 - ¤ 175 zowel een simpel model Xbox360 en PS3. Als je serieus wilt concurreren met deze systemen moet je minstens zo veel titels / functionaliteit aan kunnen bieden en de prijs laten zakken.
@Athlon-pv : Natuurlijk kijk ik wel naar de prestaties van een console voor ik deze aanschaf. Ik wil tenslotte ook dat spellen nog speelbaar zijn die over 6 jaar uitkomen. Hoe hoger de prestaties van een spelconsole, des te langer zul je er plezier aan hebben.

Ik durf er om te wedden dat de Wii-U het minder lang zal uithouden dan de PS3 / Xbox360. Nintendo zal beduidend sneller met een nieuwe console op de markt moeten komen mochten ze nog van enige relevantie blijven.

De Wii werd meer verkocht doordat de prijs simpelweg lager was als die van de directe concurrentie. Waar je echter naar moet kijken is het aantal uren dat er mee gespeeld wordt. Ondanks dat ik helaas geen officiële nummers kan vinden in de gauwigheid, ben ik er van overtuigd dat de PS3 en Xbox360 beduidend meer speeluren maken dan de Wii(-U).

Als je alleen al kijkt naar de gigantische hoeveelheid speeltijd die in Call of Duty wordt gestoken op XBLA en PSN kun je je afvragen hoe populair die Wii(-U) nou eigenlijk echt is. Bij de meeste mensen die ik ken die een Wii hebben staat het ding al maanden (soms jaren) ongebruikt in de kast. Fijn dat de Wii zo goed verkocht heeft, maar wat heb je er aan als het overal stof staat te happen en bijna niemand er spellen voor koopt ?

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 22 mei 2013 14:51]

Natuurlijk kijk ik wel naar de prestaties van een console voor ik deze aanschaf. Ik wil tenslotte ook dat spellen nog speelbaar zijn die over 6 jaar uitkomen. Hoe hoger de prestaties van een spelconsole, des te langer zul je er plezier aan hebben.
Kennelijk komt er geen einde aan , heb je wel eens meegemaakt dat er geen spelletjes meer uitkomen , voor de Wii kan je nog steeds spellen kopen en er komen nog steeds spelen voor uit , dus weer een evrhaal wat kompleet uit de duim gezogen.

Het is erg triest dat je het blijft volhouden dat de Wii U het geen 5 jaar volhoudt terwijl de Wii het langer volhield en veel mindere specs heeft.

Als je je eigen verhaal gelooft hoe kon men dan gamen op de Wii , hoe is dat dan mogelijk geweest. Nu weet je ook waarom ik jou verhaal gelul vindt.

En al ben je een echte gamer een FPS speel je met muis en toetsenbord geen kiddie geklooi met controller.

Je verhaal blijft niet kloppen want specs voor console doen er niet toe , de reden die je noemt die dan doorslaggevend moet zijn is dat over 6 jaar je nog er op kan spelen , de engines worden slechts getweaked nadat met ze klaar heeft voor de desbetreffende console.

Gaming engines en console veranderen minimaal van af het begin het wordt sneller maar het haalt het _nooit_ met een up to date PC versie
Gelieve alsjeblieft Tweakers te verlaten als je zo'n lage dunk hebt van iedereen die hier op zit. Je houding tegenover anderen word niet gewaardeerd, en ik betwijfel of andere fora's je gedrag wel zullen accepteren.

Je zit op Tweakers, waar het toch echt om technologie gaat. Ook games natuurlijk, maar er zal hier altijd ook naar de achtergrond gekeken worden.

Hoe hoger de prestaties van de console, hoe beter en zwaarder de games kunnen zijn die erop runnen. Tuurlijk draait het voor de consument om het eindproduct, maar deels de prestaties bepalen een groot gedeelte hoe goed dit eindproduct kan zijn.
@athlon-pv
de enige reden waarom de Wii zo goed verkocht was de motion controller gimmick
die is de eerste 3 maanden echt gehyped en daarna is de wii stoff gaan happen

veel sales betekent niet dat veel mensen het nogsteeds spelen
dat zijn tijdelijke inkomsten wat je wilt is dat men constant op jou console speelt zodat
de game devs ook nieuwe content ervoor willen maken

echter is dit niet gebeurt en dat zie je nu keihard terug komen bij de Wii-U
verder is de hardware specificatie ook een boosdoener

als iedereen gaat roepen dat het ding traag is dan koopt niemand het!


die onzin argumenten die je uitkraamt slaan kant nog wal!
Over onzin argumenten gesproken.
@athlon-pv
de enige reden waarom de Wii zo goed verkocht was de motion controller gimmick
die is de eerste 3 maanden echt gehyped en daarna is de wii stoff gaan happen
Dat blijkt toch niet uit de softwareverkopen.
veel sales betekent niet dat veel mensen het nogsteeds spelen
Je kan er vanuit gaan dat mensen nog games spelen als ze verkocht worden. Nu zie ik in verschillende ranglijsten vrij regelmatig Wii titels (als Just Dance 4 bijvoorbeeld) vrij hoog staan.
dat zijn tijdelijke inkomsten wat je wilt is dat men constant op jou console speelt zodat
de game devs ook nieuwe content ervoor willen maken
Je wil idd games verkopen. Overigens zijn alle verkopen slechts tijdelijk. Tenzij je natuurlijk spellen als Mario Kart en Mario Galaxy hebt die het gewoon jaren achtereen goed doen.
Maar ook qua verkoopaantallen van games heeft de Wii de concurrentie verslagen.

Statistieken: http://www.vgchartz.com
die onzin argumenten die je uitkraamt slaan kant nog wal!
Probeer zelf eerst eens het goede voorbeeld te geven.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 22 mei 2013 14:38]

Alleen wanneer in je naar de recentere data kijkt qua game sales, zelfs op de site die jij aanhaalt (wat overigens een prima bron is), dan zie je daar dat JUIST de Wii ''recentelijk'' (laten we zeggen het afgelopen jaar) het slecht doet qua (game) sales. Veel minder dan de concurrentie zelfs. Jij kijkt alleen naar total sales, maar dat zegt niet veel over hoe aantrekkelijk een platform voor developers is.

We kunnen dus zeker stellen dat er een tijd is geweest dat de Wii het qua (game)verkopen beter deed dan de 360 en PS3, maar die tijd ligt ook al behoorlijk lang achter ons.

In het recentere verleden blijven zowel de verkopen van de Wii, de Wii games als de Wii U achter op de concurrentie. Vooral bij de Wii is dit juist evident. Dus ik kan er heel goed inkomen dat er beweerd wordt dat de Wii vooral ligt te verstoffen.

Qua verkopen heeft die console een explosie gezien, om daarna juist hard in te storten. Als game developer lijkt het me juist dat je een degelijke markt wil met users die regelmatig blijven kopen. En dat is dus bij de concurrentie: Microsoft en Sony. Want die door jou aangehaalde gameverkopen liegen niet.
Dus slechts het laatste jaar gaat het veel minder qua game sales, dank je wel dat je mijn gelijk nog even benadrukt. De eerste paar jaren is het dus prima gegaan (ipv de beweerde eerste 3 maanden).

We kunnen stellen dat de Wii op dit moment nog steeds de meest verkochte consoles heeft, nog steeds de meest verkochte games heeft en een game/console ratio heeft die maar een klein beetje onder die van de PS3 zit.

De verkoopsuccessen zijn in een veel kortere tijd gerealiseerd met hardware die een stuk winstgevender en goedkoper was en software die goedkoper te ontwikkelen was.

En tot op de dag van vandaag staat (oa in de Nederlandse top 10, Japanse top 20) nog zeer geregeld een Wii titel. Al die verstoffende Wii's is dus tamelijk overdreven aangezien er nog steeds games voor aangeschaft worden.
Generaties worden niet in T/GFlops aangegeven. Maar in datum van release. Wii was generatie 7, Wii U is generatie 8.
zeggen dat meer flops meer performance geeft is hetzelfde als zeggen dat een auto met 6 wielen sneller is dan een auto met 4 wielen.
Neeh, het is zeggen dat een V12 motor sneller is dan een V2 motor. Als we naar auto analogie gaan ;) .

@Titan_Fox
Dat zou betekenen dat de Wii-U eerder tot de 7e generatie spelconsoles behoort. Als je echter naar de échte next-gen consoles gaat kijken van de 8e generatie zie je dat de XBox One rond de 1,2 TFlops zal gaan halen en de prestaties van de Playstation 4 rond de 1,84 TFlops liggen.

Dat betekent dat het verschil tussen de Wii-U en de Xbox One bijna 1 TFlop is. Dat verschil is wat mij betreft té groot om te claimen dat ze tot dezelfde generatie behoren. Op zich is het dan ook wel begrijpelijk dat veel next-gen games niet voor de Wii-U zullen worden uitgebracht omdat deze Nintendo console slechts 1/5 van de rekenkracht in huis heeft die de Xbox One aan boord heeft (en slechts 14% van de kracht die de Playstation 4 heeft-).
Als de (Xbox One/PS4)*100=%, (1.2/1.84)*100=65.2% oftewel De Xbox One heeft maar 65.2% rekenkracht van de PS4 en niet 14% ;) .

Sorry mijn autisme kwam weer omhoog kon me niet bedwingen :+ , gelukkig was het mijn autisme en niet iets anders dat omhoog kwam ;) :X .
@Simyager : Je hebt het verkeerd gelezen :-)

De Wii-U heeft ongeveer 35 GFlops wat overeenkomt met +/- 2,9% van de rekenkracht van de Xbox One (1,2 TFlops). De Wii-U heeft hiermee te gelijkertijd +/- 1,9% van de rekenkracht van de Playstation 4 (1,84 TFlops).

Ik vergeleek de Wii-U met de Xbox One en Playstation 4. Niet de One en PS4 met elkaar.

35 GFlops (Wii-U) van 1200 GFlops (Xbox One - 1,2 TFlops) = +/- 2,9%
35 GFlops (Wii-U) van 1840 GFlops (Playstation 4 - 1,84 TFlops) = +/- 1,9%

Snappie ? :-)

-Edit- De Wii-U beschikt niet over 260GFlops maar eerder over zo'n 35 GFlops. Ik had het betreffende artikel foutief gelezen. De 260 GFlops zijn het maximaal haalbare van een IBM PowerPC 7 'Espresso" CPU met 8 kernen á 4 GHz. De Wii-U heeft echter maar 3 kernen á 1,25 GHz. De berekening staat in mijn andere (nogal lange) reactie.

http://wiiudaily.com/wii-u-cpu/

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 22 mei 2013 15:24]

flops hebben niks met wielen te maken

flops = gemeten kracht

wielen = component van een auto


twee totaal verschillende dingen die je niet met elkaar kunt vergelijken

je moet dus naar de paarde kracht van de motor kijken
Kortom, een Opel Astra met 80pk uit 2013 is volgens jou een heel andere generatie auto dan een VW Golf met 150pk uit 2013? Vat ik het zo goed samen?
Mwah, de performance is nog niet eens het ergste. De Wii U ondersteund geen shader model 5 en ook geen enkele vorm van GPU compute, wat twee features zijn die de volgende generatie gaan overheersen, waarschijnlijk erger dan de programmable pipeline in de vorige want GPU compute gaat gebruikt worden voor veel meer dan alleen graphics.
Je gaat helemaal de mist in met je cijfers. Je maakt helemaal geen onderscheid tussen gpu en cpu en je loopt gpu flops van de xbox one te vergelijken met cpu flops van de wii u etc.
Onderin ga je zelfs zo ver dat je ps3 230 flops toeschrijft terwijl de xbox 360 er maar 77 zou hebben. De ps3 is 3 keer zo snel als de xbox360???

Edit: Jullie kunnen mij offtopic modden, maar zijn vergelijking klopt nog steeds van geen kant.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 mei 2013 12:28]

Quote : "Nintendo's console is de eerste van de nieuwe generatie die al te koop is; de PlayStation 4 en Xbox One volgen naar verwachting later dit jaar."

Eigenlijk klopt dit statement niet. De Wii-U is eigenlijk de laatste van de vorige (7e) generatie spelconsoles, vergelijkbaar met de PS3 / Xbox360 als je naar de specificaties kijkt. Nintendo zal zich op prestaties in de verste verte niet kunnen meten met de Playstation 4 en Xbox One; twee consoles die naar mijn mening wél next-gen zijn en tot de 8e generatie behoren.
De term "generatie" is in de eerste plaats een term die gebruikt wordt om een periode aan te duiden. De Wii U, PS4 en Xbox One komen ieder in ruwweg dezelfde periode uit en behoren daarmee tot dezelfde generatie. Dat de ene wat minder krachtig is als de andere maakt dan niets uit.

Ik ben het trouwens niet met je eens dat de Wii U zich "in de verste verte" niet kan meten met de andere 2. Ja, de PS4 en de Xbox One zijn krachtiger maar ik heb nog niets gezien waaruit blijkt dat er echt hele grote grafische verschillen bestaan. Zelfs de verbetering t.o.v. de PS3 en de X360 vind ik nog maar beperkt. Als er grote verschillen zijn dan zal de toekomst dat moeten laten blijken.
@beantherio : Als je als fabrikant claimt de eerste te zijn met een next-gen (in dit geval 8e generatie) console en dat als verkoopargument te gebruiken, ben je ook van plan om met andere consoles van die generatie te gaan concurreren. Dat kan de Wii-U niet. Ten eerste omdat het qua prestaties niet mee kan komen met de PS4 / Xbox One, maar ook omdat veel mainstream titels niet voor de Wii-U uit zullen komen (juist vanwege de beperkte hardware).

Ik snap jouw redenatie wel en het zal ook wel zo zijn dat er naar de datum wordt gekeken in plaats van de specificaties, maar je kunt mij niet kwalijk nemen dat ik de Wii-U desondanks eerder als een spelcomputer van de 7e generatie zie die bijna 7 jaar te laat is uitgebracht. In feite ligt Nintendo gewoon een generatie achter.
Waarom kan de Wii U niet met de volgende PS en Xbox concurreren? Het gaat toch om de games en niet allen om de pracht en praal? Alsof elke mooie vrouw perfect is een een gemiddelde vrouw niet veel beter kan zijn.
Als Nintendo zorgt dat er geweldige games uitkomen kan de Wii U prima concurreren. Een game kan nog zo mooi zijn maar als de game ontzettend slecht in elkaar zit verkoopt het niet. CoD is het beste bewijs dat je achterhaald kunt zijn en toch enorm goed kunt verkopen.
@Kohaku : Er gaan al verschillende berichten dat er diverse engines zijn die niet op de Wii-U gaan werken. De Frostbite 3 engine is er eentje van (de Wii-U had al problemen met Frosbite 2). Hetzelfde geldt voor de Unreal Engine 4.

Je mist dan al twee grote engines die door verschillende studio's worden gebruikt. Van de overige ontwkkelaars (die wél engines hebben die op de Wii-U kunnen draaien) is het maar de vraag in hoeverre ze de Wii-U interessant genoeg vinden om daar voor te ontwikkelen.

Met zo'n 4 miljoen verkochte consoles is het marktaandeel klein dus zul je er minder aan gaan verdienen. Het is dan de vraag of de kosten nog wel opwegen tegen de baten. Veel studio's verkeren al in slecht weer en zullen dit soort potentiële risico's willen vermijden en eerder voor de Playstation 3 / 4 en Xbox 360 / One gaan ontwikkelen. Daar zit simpelweg meer geld in.

Of denk je dat het toeval is dat zelfs Rockstar nog geen garanties geeft voor een PC én Wii-U versie van GTA 5 ?

Quote "A highly anticipated game, GTA V is due for release on 17 September 2013, for the PlayStation 3 and the Xbox 360. Releases for the PC and Wii U are being considered by Rockstar, but have not been officially announced."

Bron : http://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Theft_Auto_V
Bron : http://www.computerandvid...g-rockstars-best-content/

Het succes van een console hangt af van de titels die er op beschikbaar komen. Om nou extra een Wii-U te kopen om het zoveelste Mario spelletje (daar zijn er ondertussen ook 200+ van volgens mij-) te spelen vind ik lichtelijk overdreven en zonde van het geld.

Vooralsnog zijn de tekenen niet bepaald gunstig voor Nintendo.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 22 mei 2013 14:47]

Sorry maar GTA is gewoon telkens hetzelfde al vanaf deel 1.
Daar ga ik geen console voor kopen.

Wat voor egines ze gebruiken boeit me ook totaal niet.
Het gaat om het eind resultaat, game overall.

Mooie graphics alleen maakt een spel niet goed.
Goed gameplay zonder acceptabele graphics ook niet.

En als Sony en MS gameplay gehalte willen verhogen (eveneens voor Nintendo).
Maak het dan mogelijk je het kan bedienen met een muis en toetsenbord.
Maak het mogelijk Wii-U vs xbox vs Sony vs PC voor online gaming, tegen elkaar.
Compleet onzinnig elke fabrikant zijn eigen netwerk opzet ipv kiezen voor 1 gehele netwerk.
Ik heb je reactie een aantal keer over gelezen en kan niet anders zeggen dan dat ik mij stoor aan je wijze van presenteren. Je presenteert je mening als feiten en probeert daarmee de Wii U in een kwader daglicht te stellen dan nodig is. Dat je de line up zelf niet interessant genoeg vind, prima. Maar daarmee is de console niet minderwaardig aan de andere next gen consoles. Het is voor een ander publiek.

Ik bezit alle 3 7th gen consoles, PS3, XBOX 360 en de Wii. De Wii is degene die bij verre weg het meest gebruikt wordt. Voor mij is dit dus de meest succesvolle aanschaf geweest. Niet omdat de spellen nou mooier zijn. Of omdat de machine krachtiger is dan zijn tegenstanders. Gewoon omdat ik in een andere doelgroep thuishoor.

Wanneer ik een groep vrienden over de vloer heb (allen rond de 30 jaar oud), dan hebben we nog altijd het meeste lol aan mario smash, mario kart, Raving rabbids, etc. Typische niet veel eisende maar uiterst vermakelijke games.

Nou, ik erken je objectieve waarneming dat sommige engines gewoon niet zullen draaien op deze console. Je conclusie om vervolgens te stellen dat daarmee deze console minder succesvol zijn is echter subjectief. Jij hecht namelijk meer waarde aan games die deze geavanceerdere engines gebruiken, en zal daarom geen doelgroep publiek zijn voor de WiiU.
Zolang ik mij kan vermaken met suffe mario remakes, bordenvol minigames die gebruik maken van mijn touchpad controller, en grappige gezelsschapsgames om met z'n allen in de huiskamer te spelen, doet de incomptabiliteit met deze engines mij helemaal niets en is het compleet irrelevant voor het succes van de console vanuit mijn optiek. En daarmee is die visie niets anders als subjectief.

To each their own. Een uitspraak als 'Om nou extra een Wii-U te kopen om het zoveelste Mario spelletje (daar zijn er ondertussen ook 200+ van volgens mij-) te spelen vind ik lichtelijk overdreven en zonde van het geld.' vind ik redelijk denigrerend, vooral omdat ik op het punt sta er geld aan uit te geven.
http://www.youtube.com/watch?v=jVbn4GkShx8

Grafische verchillen? Wat dacht je van physics. De Wii U ondersteund dit niet. Wellicht een game die GPU accelerated water als een gameplay element gebruikt? Wii U gaat dat niet redden (en dan moet je niet From Dust zeggen want dat is allemaal heightmap based).
De Wii-U is anders een uitstekende console.
Alleen de nieuwe controller al maakt het beter dan de rest.

Wil je grafische kracht als wondertoy hebben ... koop de eerste 10 jaar dan maar geen console meer. Die zijn er niet.
@BoringDay : Nou ja, smaken verschillen. Ik zie mij nog niet met zo'n grote controller in de handen zitten. Ik heb liever iets dat compact en licht is zodat je er ook langere tijd mee kunt spelen. Probeer met zo'n gigantisch ding maar eens langere tijd Call of Duty online te spelen. Na 15 minuten zul je al last krijgen van je polsen.

Bovendien valt de accutijd van die Wii-U controllers erg tegen. Nu weet ik wel dat je die aan de lader kunt hangen en verder spelen, maar neemt dit dan niet het nut van draadloos gamen weg ?
De gamepad is dan wel redelijk groot, maar ook behoorlijk licht. Je merkt amper dat je 'm vasthoudt. itt bv een iPad.
Geloof met het werkt uitstekend, je inschatting is slechts een illusie, de werkelijkheid is als je eenmaal aangewend bent dan wil je geen xbox/ps controle meer in je handen hebben.

De accu tijd valt geheel niet tegen, daarbij je plaatst deze ook weer automatisch in de dock. Verder heb ik in geen enkele vorm last van mijn polsen ermee gehad.

Het werkt echt veel en veel beter.
Ik vind dit wel zo'n bullshit!! je bent de zoveelste piepo die vind dat een systeem maar zo en zo moet.


Wii U is gewoon next gen! punt uit!
Ik meen dat ik het al eerder gepost heb onder de berichtgeving rondom EA's "terugtrekking" uit de ontwikkeling voor Wii U, maar voor een Nintendo-console zou het niet moeten boeien of EA er wel of niet voor gaat ontwikkelen. Zo'n ding koop je in de eerste plaats voor Nintendo-games en in mindere mate voor de games van Japanse ontwikkelaars.
Haha, lopen ze eerst nintendo af te zeiken, blijkt de Xbox One een ramp te zijn, komen ze weer terugkrabbelen. Prachtig :D
En zo komen ze tot 2 keer toe met niets in het nieuws .
Eerst door te roepen dat ze geen enkele game gaan maken en daarbij voor wat ophef zorgen . Daarna zeggen dat ze het toch gaan doen .
*geeuw*

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBLG

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True