Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 54, views: 21.337 •

De nieuwe Kinect-bewegingscontroller, die samen met Microsofts Xbox One gisteravond is aangekondigd, komt net als de eerste Kinect ook voor de pc beschikbaar. Dat zei Kinect program manager Scott Evans tegenover Shacknews.

De eerste versie van de Kinect verscheen ook al voor de pc. Dat zal volgens Evans ook het geval zijn voor de nieuwe versie. Na de introductie van de eerste versie voor de Xbox 360 duurde het iets meer dan een jaar voordat hij op de pc beschikbaar werd, dus het kan nog even duren voordat de nieuwe Kinect daadwerkelijk op de pc beschibaar is.

De sensor in de nieuwe Kinect is flink verbeterd en ondersteunt 1080p-opnames op 30fps. Naast gebarenherkenning moet hij tot betere spraakherkenning in staat zijn. Verder is de de nieuwe Kinect in staat om de hartslag en gezichtsuitdrukkingen van gebruikers te detecteren. Om de hartslag te detecteren maakt Kinect volgens Shacknews vermoedelijk gebruik van 'Eulerian Video Magnification'. Meer informatie volgt binnenkort, aldus Evans.Nieuwe Kinect

Reacties (54)

Zou wel gaaf zijn als je de Xbox versie dan ook voor Windows kunt gebruiken. Ik ben er toevallig afgelopen weekend mee aan de slag gegaan om iets met ontwikkeling voor Kinect te proberen, maar de Xbox versie is niet "licensed" voor dat soort dingen, dus na een minuut zegt 'ie gewoon "Not genuine" :(

Ben wel benieuwd. De oude had al flink mooie hardware (2 camera's, 4 microfoons, motortje voor draaien en zo'n ding om de hoek te bepalen waarvan ik de naam even kwijt ben). Als die nieuwe nog vetter is.... cool.
Het kunnen aansluiten van de One kinect op de pc wordt wat lastig, schat ik. Ik heb gisteren foto's van de achterkant van de One gezien, en de kinect poort is een normale ethernet poort niet gestandaardiseerde (gok ik?) poort. Ik denk dus dat ze voor de pc versie een USB 3.0 aansluiting gaan maken, of misschien komt er een adapter?

[Reactie gewijzigd door Kazu op 22 mei 2013 11:21]

De huidige Kinect heeft ook een aparte aansluiting op de nieuwe 360s. Voor de oude kreeg je er een convertor bij, die hem splitste in een USB aan sluiting en een voeding. Ik vermoed dat zoiets ook te doen moet zijn bij de nieuwe.
Vreemd? Als het goed is krijg je gewoon een compiler warning dat 'ie niet licensed is voor productiegebruik, maar je zou er wel gewoon mee moeten kunnen ontwikkelen.

De Kinect for Windows specifieke features als near mode, face tracking etc werken dan niet, maar dat vereist ook andere hardware die niet in de Xbox 360-versie zit.
Ik kreeg echt een exception na een tijdje gebruik, volgens mij ongeveer een minuut. Compiler warning kan niet, want tijdens het compilen weet je niet wat voor Kinect je aan het gebruiken bent.

Maargoed... off topic ;$ Ga er nog wel even mee klooien.
Ik kreeg echt een exception na een tijdje gebruik, volgens mij ongeveer een minuut. Compiler warning kan niet, want tijdens het compilen weet je niet wat voor Kinect je aan het gebruiken bent.

Maargoed... off topic ;$ Ga er nog wel even mee klooien.
Excuus, ik bedoelde ook een bericht in de output zodra je 'm instantieert, geen compiler warning. Het schijnt wel voor te komen dat je die exception krijgt als je de Kinect aansluit op een USB3.0 poort. Misschien is dat het probleem?
Microsoft zou moeten partneren met Car Manufacturers. Windows + Kinect, functionaliteit en entertainment systemen in auto's, daar zie ik wel toekomst in. Handsfree bestuurd met voice commands. Leuk voor de kinderen op de achterbank!

Maar misschien is het voor deze generatie nog net een brug te ver.
Er zijn ook losse open source drivers te krijgen waarmee de xboxversie wel werkt zonder dat gezeur met "licensed"..
Ik kijk al uit naar opensource drivers in combinatie met Linux. :) Helemaal handig om aan te sluiten op kleine ARM bordjes. Windows is te bloated.
Ik had begrepen dat je alleen de 1.0 beta kan gebruiken voor de Xbox Kinect. Niet de 1.x voor Windows Kinect. Dat werkt hier dan ook prima.
Ben erg benieuwd wanneer Valve komt met zijn tegenhanger van deze Kinect. Ze zouden daar ook bezig zijn met user feedback oplossingen. Ik zal dit ding iig nooit aanschaffen. Ik ben een echte toetsenbord en muis gamer, dus ik kan moeilijk gebaren gaan geven en spraak gaat ook niet, omdat we mumble gebruiken voor communicatie.
Bovendien moeten we nog afwachten welke ontwikkelaars deze Kinect gaan ondersteunen, en of je de spraak herkenning misschien ook in Windows zelf kunt gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Noeandee op 22 mei 2013 11:13]

Ik denk ook dat de meeste games hier maar minimaal gebruik van zullen maken. Maar ik kan me voorstellen dat het handig kan zijn om in Battlefield om een Medic te roepen of Thanks als iemand je health of ammo geeft.

Verder is dit natuurlijk voor bepaalde ontwikkelingen buiten gaming ook erg handig en ik denk dat dit misschien ook wel het gebied is waar ze toch net wat meer op verdienen dan op de games ervoor.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 mei 2013 11:34]

Als je kijkt naar de Wii dan waren de interactieve spellen erg populair, maar die hadden weinig te maken met conventionele spellen. Ze hadden wel een markt aangeboord om met een groep lekker bezig te zijn. Dat is nog niet goed gelukt met de PlayStation en Xbox.

De winst zal hem niet zitten in rpg of simulatie,
maar meer in de kleinere spellen. Als voorbeeld zijn de dansspellen zoals just dance en dance central, maar ook fitness games.

Niet hoogstaand en relatief makkelijk te produceren.

Tzt moet het mogelijk zijn om de rekenkracht te gebruiken voor een betere AI. Hoe en wat is me een raadsel, maar het zou mogelijk moeten zijn om steeds betere instructies te geven op basis van de beelden.
nou een goede flysim kan niet zonder headtraker zoals TrackIR, Freetrack of Facetracknoir, zie veel mogelijkheden om dit toe te passen op de PC.
Dat opent wel leuke mogelijkheden eerlijk gezegd. Ik heb zelf geen console, maar de kinect leek me toch wel leuk.

ik ben benieuwd wat ze er mee gaan doen aangezien ik me leuke opties kan bedenken (een spel dat je hartslag in de gaten houd en intenser/minder intens wordt afhankelijk van je hartslag)

wel is de prijs natuurlijk belangrijk.. maar voor de hele Xbox one of playstation 4 is dat nog niet aangekondigd toch?

[Reactie gewijzigd door flessuh op 22 mei 2013 11:13]

Wat mij op valt is dat er maar 1 camera in zit. ik had er minimaal 2 verwacht om een 3D beeld te kunnen produceren. Wat mij gelijk bij de vraag brengt: ondersteunt de camera nog 3D?

In het filmpje kan ik ook maar 1 camera lens zien. ben benieuwd hoe Microsoft dit opgelost heeft.


Filmpje is inmiddels veranderd: Nu is duidelijk te zien dat 3D ondersteuning weldegelijk aanwezig is. echter hoe dit beeld tot stand komt is mij nog een raadsel.

[Reactie gewijzigd door BSOD005 op 22 mei 2013 11:22]

Heb het niet gezien, maar het zou goed kunnen omdat je bij een pc veel dichter op je scherm zit dat de diepte verschillen zo minimaal zijn. Achter een pc zit je statisch achter een bureau , terwijl bij een console vaak in de woonkamer staat met meer ruimte

EDIT: Zie aan de reacties dat het geintegreerd wordt in 1 camera.

[Reactie gewijzigd door PoweRoy op 22 mei 2013 11:38]

Ik heb het idee dat die camera die je ziet de videocamera is en dat de infrarood en andere camera's onder de behuizing zitten.
Ja, 3d (of eigenlijk diepte) werd getoond in de demo gisteren, dus dat wordt nog gewoon ondersteund.

Mogelijk zijn de camera voor diepte/infrarood etc. nu allemaal in één lens/camera geïntegreerd.
je zult toch echt wel een minimale afstand tussen twee camera's nodig hebben om een 3d beeld te kunnen opnemen... Dus kan best in 1 module maar dan wordt ie echt wel een stukje breder dan een enkele camera...
Het is dan ook geen 3D in de zin van stereoscopie (het kijken met 2 ogen dus), maar op basis van het bepalen van de afstand tot het op te nemen object.
Op die manier kun je dus een digitaal 3D model maken, en bepalen waar objecten (of lichaamsdelen) zich bevinden.
MS geeft aan dat het om een "time of flight" camera gaat, dus een volkomen ander princiepe dan de "structured light" camera in de huidige Kinect. Beide zijn gebaseerd op infrarood licht, en werken dus in het donker.

Ik weet niet of je een time-of-flight module kan combineren met een normale camera, beide zullen denk ik hun eigen lens nodig hebben.
Ik ben hier toch wel enthousiast over. De eerste Kinect viel zwaar tegen door de lag, die veel spellen verpestte. Time-of-flight systemen moeten volgens Wikipedia veel sneller kunnen werken en vereisen minder processing. In de demonstratie video is dan ook geen lag zichtbaar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Time-of-flight_camera
De analyze van de structured light beelden gaat volledig in de PrimeSense IC. Die doet daar zo'n 20ms over. De rest van de (idd aanzienlijke) vertraging komt door USB communicatie, en andere software lagen.

Dat hoeft niet beter te zijn bij een time-of-flight sensor.
Als ze maar niet beginnen met "Kinect only" games e.d.. Ik heb hier helaas de plaats niet voor in mijn kamer. :(
Dan maar geen 'Yoga Commander' kopen.....
Er zijn al behoorlijk wat Kinect Only games voor de 360. Denk aan Your Shape, Zumba, Dance Central... en natuurlijk Kinectimals en Kinect Adventures ;)
Ik ben al blij dat de meeste Kinect games, naar mijn mening dan toch, slechtere games zijn. Maar als ze nu AAA titles gaan beginnen maken die "Kinect only" zijn, dan vind ik het toch wel een heel erg spijtig.

Edit: En waarom wordt dit nu precies -1 gemod? Het is geen flamebait, geen trollpost, en al helemaal geen belediging. Het gaat er mij om dat er een deel mensen heel wat AAA titels zouden moeten laten vallen wegens een gebrek aan plaats. (Zoals in mijn geval.)

[Reactie gewijzigd door Ayrell op 22 mei 2013 13:21]

* Dat zeg ik toch ook in mijn post. Er staat duidelijk "naar mijn mening".

* Hoe weet jij dat? Is dat dan al gezegd over de nieuwe Kinect?

* Ja, dat klopt. Ik ga er vanuit dat je, net zoals bij de vorige Kinect, minstens een bepaalde hoeveelheid ruimte nodig hebt. En die heb ik niet. Dus als ze dan toch AAA games uitbrengen die enkel met Kinect werken, kan ik deze niet spelen omdat ik er de plaats niet voor heb.
Met de huidige versie zijn echt al hele mooie dingen gedaan waar vaak dure apparatuur voor nodig was, de nieuwe bied alleen nog maar meer mogelijkheden ben dus heel erg benieuwd wat deze versie allemaal gaat brengen.
voor de pc zie ik meer mogelijkheden met leap motion.
Zou mooi zijn als je hiermee motion capture files kunt maken voor bijvoorbeeld 3DstudioMax. Zo te zien lijkt het me er wel geschikt voor. Nu alleen de software nog die deze bewegingen kan omzetten naar een motion capture file.
Deze software is er al een tijdje en ook nog eens verschillende versies:

www.brekel.com
http://ipisoft.com/

En nog wel een aantal waar ik zo vlug niet op kom.
Wow zoiets zoek ik al een hele poos. Super bedankt voor de link.
Leuk Leuk, voor mijn stage met de oude Windows kinect voor de PC geprogrammeerd. Heb nu al zin om die 1080p camera te kunnen gebruiken. Ben ook benieuwd of ze de diepte sensor hebben verbeterd??
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of de lag van het apparaat verbeterd is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013