Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 160, views: 49.219 •

Een update voor de Chrome-browser die Google heeft uitgerold, maakt het surfen iets sneller, belooft de zoekgigant. Na het installeren van Chrome 27 laden pagina's gemiddeld vijf procent sneller dan met de voorgaande versie, onder meer dankzij ander gedrag van de scheduler.

De vijf procent hogere laadsnelheid was al beschikbaar in de bètaversie, maar is nu ook te gebruiken in de dinsdag uitgerolde update voor Chrome. Bij de aankondiging van de beta schreef Chrome-ontwikkelaar Kinuko Yasuda dat de hogere snelheid onder meer te danken is aan ander gedrag van de scheduler. Die gaat nu 'agressiever' om met het gebruik van idle-verbindingen, waarmee waarschijnlijk wordt bedoeld dat niet gebruikte verbindingen sneller worden ingezet. Daarnaast worden al eerder geladen elementen minder snel gerenderd, zodat 'kritieke assets' voor een pagina sneller op het scherm verschijnen, aldus Yasuda. De hogere snelheid moet niet alleen in de desktopversies van Chrome zichtbaar zijn, maar ook op de mobiele Chrome-browser voor Android.

Verder introduceert Chrome 27 een nieuwe datepicker voor <input>-elementen die zijn bedoeld om data in te voeren. Door bijvoorbeeld <input type="date"> te gebruiken, krijgen bezoekers van een website een datepicker te zien zonder dat een ontwikkelaar daarvoor zelf iets hoeft te programmeren. Die functionaliteit werkt overigens nog niet in alle andere browsers.

Verder kunnen Chrome-apps nu gegevens synchroniseren via Google Drive dankzij de Sync FileSystem-api, accepteert de Web Audio-api op Windows en OS X nu liveaudio als input en is er een aantal tools voor ontwikkelaars getweakt. Tot slot hebben de ontwikkelaars van de browsers veertien beveiligingsproblemen opgelost.

Google Chrome 27 datepicker

Reacties (160)

Reactiefilter:-11600153+171+23+30
Alle beetjes helpen :)
Goed werk Google!
Voice search zit er nu ook bij! Alleen nog geen reactie op "Ok Google".
Maar hij zegt erg vaak "geen internetverbinding" terwijl ik dit wel heb als ik gewoon zoek door te typen.
Hebben jullie dit probleem ook?
Ja, ik heb ook het probleem "Geen internetverbindin"

achja, het komt nog wel..
Ik merk met de nieuwe Chrome 26 Android dat hij nu een stuk sneller is, ik krijg met mijn Huawei Honor 2 U9508 2GB in Peacekeeper 535, dat is nog is een snelheid winst.

Mooie vooruitgang dit.
Ik heb nog 2 manieren voor Google om chrome sneller te maken:

- de spyware component uitzetten en
- een adblocker inbouwen zodat er geen onnodige data aan advertentiespam besteed wordt
Je weet dat advertenties een noodzakelijk kwaad zijn om sites als Tweakers.net en Facebook gratis te houden? Als Chrome een ingebouwde adblocker krijgt zullen dat soort sites al heel snel de toegang met Chrome blokkeren, omdat ze anders niet kunnen overleven.
Aan de andere kant is dat natuurlijk ook niet het volledige verhaal met adds die gewoonweg veel te inefficient gebouwd zijn en daarmee het merendeel van de laadtijd in beslag nemen, natuurlijk zijn adds noodzakelijk maar toch moeten ze echt eens wat minder resources innemen.
Dan nog iets. Hoe langer de laad tijd hoe minder effectief de advertentie. Zonder adblockers kunnen advertenties je site al veel schaden. Slimme website houden rekening met laadtijden.

Maar goed, blokkeer de ads zelf, verwacht niet dat een ander dat voor je doet. Ik beschouw het zelf als oneerlijk. De houding is iig arrogant en wereldvreemd. Dingen zijn nou eenmaal niet gratis, als je dat denkt leef je in een droomwereld. Wat mij betreft is je keuze om de ads te accepteren of niet naar die sites te gaan. Vind je dat echt niet dan wil ik graag wat werk bij je neerleggen. Betalen hoef ik niet want daar geloof jij niet in.
Slimme programmeurs houden rekening met laadtijden.
Slimme programmeurs werken niet voor advertentienetwerken. Zelf blokeer ik geen ads, maar wel staan plugins op on-demand. Ads in flash zie ik dus niet, maar tekst of plaatjes zie ik gewoon wel.
Ja, maar die kennis voegt niks toe. Denk jij dat programmeurs het einde van de keten zijn?

Er zijn minimaal twee partijen bij een advertentie, maar eigenlijk effectief minimaal drie. Het einde van de keten is de website beheerder en die moet voor zijn eigen website zorgen want dat zijn zijn inkomsten. Die maakt gebruik van een advertentienetwerk (met een aan zekerheidsgrenzende waarschijnlijkheid). De netwerk probeert zijn best te doen om de laad tijden zo laag mogelijk te houden (waarschijnlijk) maar is daarbij ook afhankelijk van degene die de advertentie levert. Enz. Uiteindelijk zet je zelf gewoon geen advertenties op je site waneer die te langzaam laden...of het boeit je niet en je wilt er zo weinig mogelijk tijd aan kwijt zijn.
Als website dev zorg ik ervoor dat advertenties altijd als laatste ingeladen worden via jquery. Dus als de advertenties traag zijn staat de rest er al.
Dat probeer ik dus te zeggen. Trage laadtijden zijn schadelijk voor inkomsten. Niet iedere website beheerder houdt daar rekening mee. Niet achter iedere website zit een professional. Waar dat wel zo is heb je gelijk.
Je moet tenslotte ook koffie kunnen halen... ;)
Dat tweakers.net gratis is vanwege advertenties snap ik, maar betreft facebook is dit heel anders. Facebook leeft niet alleen van de opbrengsten van de advertenties, Jij bent namelijk het product van facebook.
|:(

Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt?

Jij bent inderdaad het product van Facebook, het product dat Facebook verkoopt aan adverteerders...

Maar facebook is niet afhankelijk van advertenties...

Ergens is er iets mis in je logica. 8)7

---

Overigens is het waar, Facebook heeft ook andere inkomsten, zoals uit spellen, die facebook gebruiken om te adverteren... oh wacht, dat zijn dus ook advertenties. :?
Jullie vergeten volgens mij dat een website als Facebook niet alleen leeft op de advertenties, maar dat het een bedrijf met verdienmodel en winstoogmerk is.
Ze zijn uit op winst en dat doen ze verdomd slim, met middelen die wij voor ons plezier aan hun geven! Niet dat daar iets mis mee is, maar het is bijzonder slimme marktstrategie.
Facebook heeft inderdaad een slim verdienmodel, dat bestaat namelijk uit gerichte advertenties. Ze leven dus weldegelijk op advertenties. What else?
In-app betalingen.
Ik ken niemand die betaalt voor spelletjes. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar niet veel. Tegelijk krijgen miljoenen mensen dagelijks sterk gerichte advertenties op hun scherm, o.a. tijdens het spelen van die spelletjes. Daar verdienen ze het meeste mee.
Jouw kennissen zijn inderdaad het referentiepunt voor de hele verzameling Facebook-gebruikers. |:(
Jij kent misschien niemand; ik ook niet, maar volgens mij is er aardig wat geld verdiend met bijvoorbeeld Farmville.
Ik werk bij een grote speler in de social gaming markt en wij bieden games aan zoals bingo en yahtzee en je het slaat echt nergens op hoeveel mensen geld uitgeven en hoeveel geld.

Het bedrijf waar ik voor werk werkt zo'n 70 man (full-time) voor. Wij hebben GEEN enkele advertentie waar dan ook op ons platform. Leuk voor jou dat je niemand kent, maar kom op who in there right mind gaat toegeven dattie 200 euro per maand uitgeeft aan bingo. (terwijl de coins die je wint niet terug geconverteerd kunnen worden naar geld)
Voor veel mensen tenslotte een leuk tijdverdrijf wat minder kost dan naar de club gaan. Vergeleken daarmee is zo'n uitgave natuurlijk prima :)
En hoe krijg je die mensen zover dat ze de apps kiezen met in-app betalingen? Ohja, advertenties aan die mensen tonen....
Zal wel slim zijn, maar adverteerders zijn dom. Als ik een telefoon koop krijg ik opeens aanbiedingen om een telefoon te kopen. Heel irritant.
Nope, je snapt het spelletje niet.
Als jij een telefoon koopt dan krijg jij die ads totaal niet (want niemand is geinteresseerd om jou advertenties te tonen als jij net een telefoon hebt gekocht)

Echter als jij een telefoon aan het uitzoeken bent, tja dan ben je topklant voor de telefoon-advertenties.

Dus eerst zoek je iets uit / zoek je info op : Dan ben je topklant, daarna krijgt geen enkel adverteerder meer door dat jij een daadwerkelijke aankoop hebt gedaan, dus de ad-netwerken prijzen je nog steeds aan als topklant.

Maar ik zou zeggen opper het eens als suggestie richting ideal : de ideal bevestigings pagina helemaal volknallen met allerhande ads zodat alle ad-netwerken weten dat jij iets gekocht hebt ;)
Wat zijn dan de inkomsten bronnen voor Facebook? Gebruikers betalen niets!

De info van gebruikers wordt verwerkt en verkocht aan adverteerders. Andere inkomsten zijn er niet. En het wekt omdat juist advertenties die gepersonaliseerd zijn voor elke gebruiker (vandaar de gegevens verzamelen van gebruikers) meer opleveren dan conventionele ads. Dat is dus kort gezegd het verdienmodel van Facebook.

[Reactie gewijzigd door MenN op 22 mei 2013 10:56]

Facebook werkt met twee partijen:
- Gerbuiker
- Adverteerders


De (gegevens van de) gebruiker heeft twee functies in het model:
- Product
- Markt


De adverteerders hebben de rol van Consument gezien vanuit Facebook

Gebruikers betalen Facebook "in natura" met gegevens om Facebook vervolgens jou interessegebieden door te laten verkopen aan adverteerders.
Facebook is dus eigenlijk een soort doelgroepsonderzoeksbureau, met die kennis en kunde verdiend Facebook haar geld (en veeeeeel geld ;) )

[Reactie gewijzigd door Maarten_vw op 22 mei 2013 21:27]

Zijn punt is dat Facebook gegevensbestanden en analyses daarop verkoopt aan derden. Daar worden geen advertenties voor weergegeven.
Volgens mij ligt het iets genuanceerder; de (persoonlijke) gegevens blijven bij Facebook. Aan de hand van deze gegevens profileert Facebook haar gebruikers: wat zijn de interesses van deze persoon? Dat kun je vrij goed achterhalen als je de interacties van gebruikers kunt volgen, hun locatie kan tracken en kunt inzien wat deze persoon zoal liked. Adverteerders kunnen zich vervolgens wenden tot Facebook welke de advertenties voorschotelt.

Het verschil hiermee is dat de gegevens binnen Facebook blijven, zo doet Google het ook. Anders zouden ze in principe hun 'assets' verkopen.

Ik vind de zin "Je bent niet de klant, je bent het product van [insert bedrijfnaam]" altijd een beetje cheesy. Het doet voorkomen alsof de gegevens daadwerkelijk verkocht worden.

Niet dat ik een fan ben van het verdienmodel van bedrijven als Google en Facebook. Maar laten we in ieder geval bij de feiten blijven :).
Die gegevens worden ook verkocht (of verhuurd). Ga maar eens naar SAP. Daar kun je data mining diensten op facebook en twitter kopen
Je weet toch ook dat advertenties 9 uit 10 keer de oorzaak zijn dat je virussen op je pc krijgt.
Je weet toch ook dat als een website traag laad dit 9 uit 10 keer veroorzaakt wordt door de brakke advertentie servers.
Je weet toch ook dat er al genoeg info over je te vinden in bij de overheid, en dan wil je dat ook nog een keer bij adverteerders neer gaan leggen.

Nou, liever geen site dan een site vol add's...

dus mijn advies, zet flash uit, wat ik ook doe, ik zet hem aan wanneer ik hem echt nodig heb en dus niet voor advertenties en installeer geen java en die paar sites die vinden dan ik java nodig heb, doei, daar kom je dus gewoon niet meer.


sorry tweakers, maar na 3 keer via advertenties geinfecteerd te zijn ondanks de virusscanners e.d. dan maar geen ads..

je kan ook gewoon geen cookies accepteren, dan zit je ook zonder ads.
Je weet toch ook dat advertenties 9 uit 10 keer de oorzaak zijn dat je virussen op je pc krijgt.
Je bedoelt:
Je weet toch ook dat onwetende gebruikers die op advertenties klikken 9 uit 10 keer de oorzaak zijn dat je virussen op je pc krijgt.
Je weet toch ook dat onwetende gebruikers die op advertenties klikken 9 uit 10 keer de oorzaak zijn dat je virussen op je pc krijgt.

Helaas, is de truc nu net vaak dat je als gebruiker niets hoeft te doen. Ze maken bij voorkeur gebruik van exploits in plugins van Flash, Java en PDF Reader om zonder gebruikersinteractie uit de browser sandbox te komen.
Nee 9/10 van de virussen komen door onwetende mensen die

1) Op louche links klikken (vb advertenties op pornosites)

2) In spam/fishing trappen (vb je bent de duizedste bezoeker)

3) Proberen een game, film of muziek te pirateren maar eigenlijk een virus downloaden.
ORLY! Waar zie je de advertenties op Reddit staan dan? Dat wordt je gewoon wijs gemaakt. De site kon vroeger toch ook bestaan en is klein begonnen. Advertenties zijn er vooral voor winst en niet voor inkomsten. Ik vind tweakers nu niet meer de moeite om voor te betalen, maar als de site dezelfde goede inhoudelijke artikelen zou leveren als +- 10 jaar geleden zou ik er graag per maand voor betalen. En dan heb ik liever dat de bezoekers die een gratis site willen met alleen maar copy/paste artikelen wegblijven!
Advertenties zijn er vooral voor winst en niet voor inkomsten.
Er zijn genoeg sites welke advertenties gebruiken om in de lucht te kunnen blijven, dus je doeft niet perse een organisatie te zijn met winstoogmerk. Daarnaast moet je toch echt inkomsten genereren om winst te kunnen boeken...
"moet je toch echt inkomsten genereren om winst te kunnen boeken"

Dat is een grote misvatting. Als je iets voor 10,- inkoop en voor 9,- verkoopt, genereer je 9,- inkomsten, maar je genereert geen winst.
"moet je toch echt inkomsten genereren om winst te kunnen boeken"

Dat is een grote misvatting. Als je iets voor 10,- inkoop en voor 9,- verkoopt, genereer je 9,- inkomsten, maar je genereert geen winst.
Dat werd ook niet beweerd. Er staat dat "er inkomensten nodig zijn om winst te maken". Dat is ook zo dus niets misvatting.

Wat jij zegt is dat je ook inkomsten kunt hebben zonder winst te maken. Dat kan uiteraard maar dat is dus iets anders dan waar jij op reageert.
Waar zie je de advertenties op Reddit staan dan?
Direct bovenaan, eerste link is een "sponsored link".
ORLY! Waar zie je de advertenties op Reddit staan dan? Dat wordt je gewoon wijs gemaakt.
Reddit heeft geen redactie.
De site kon vroeger toch ook bestaan en is klein begonnen.
De site had vroeger geen betaalde redactie (of dat goed is of niet dat is een andere discussie, die is er nu en die kost geld)
Vreemde downmod voor Dr. Rockzo.

Ook wat mij betreft mag iedereen voor zichzelf bepalen welke add-ons hij of zij wel of niet wil gebruiken. Ik zie sites graag zonder (vaak agressieve) reclames, en gebruik derhalve ad-block pro een pop-up blocker, en Ghostery tegen tracking cookies.

Dit lijkt mij meer een morele discussie die ergens anders plaats zou kunnen vinden.

Overigens werk ik normaal met Chromium, start nu voor het eerst in weken Chrome Canary weer eens op, twee dingen vallen me op:

-Het scrollwiel van de muis werkt niet meer vlekkeloos, terwijl deze het voor de rest prima doet.
-Chrome Canary is al bijgewerkt tot versie 29
Maar ja, Canary is Canary, als iets niet werkt dan werkt het gewoon niet. Over 5 minuten misschien wel weer. :*) Kun je weinig van zeggen.
Sites maken het soms wel lastig om ads te tonen, ik heb geen addblock: alleen ghostery voor het blokkeren van tracking meuk en flashblock: toch zie ik nergens reclames en dat terwijl ik geen problemen met reclame heb.
@DR. Rockzo
Installeer dan de addon Adblock, ben je er ook vanaf. Je bent toch een Tweaker? Dan zoek je dat soort dingen gewoon zelf uit in plaats van zo'n soort reactie hier neer te zetten...
Snap niet waarom jij een 0 krijgt terwijl het een dikke flame is. @mods moet -1 zijn.

Chrome is een goede en stabiele browser, waarom zou het alleen voor huisvrouwen zijn?

Ontopic: Merkte vanochtend al dat tweakers nóg sneller geladen was :3.
Goed bezig google. Alleen jammer dat ze weer een niet officiele input tag hebben gebruikt. Gaat google nu echt de weg van IE bewandelen met ieder zijn eigen tags / css rules etc?
volgens mij is dat gewoon een html5 input tag..
Er wordt hier toch helemaal niet gesproken over eigen tags / css rules :?
Toch is het, als je al een gmail-gebruiker bent, verdomde handig, om je gegevens, apps + instellingen, etc, gesynchroniseerd te hebben over verschillende computers.

Ik heb een hele tijd Firefox gebruikt, maar merkte toch dat die niet zo goed syncte als Chrome dat doet.

Nou moet ik zeggen dat IE10 de laatste tijd ook goed bezig is, samen met Windows 8. Ik bedoel: dan word niet alleen je browserhistorie, etc gesynct, maar ook nog eens je windows-instellingen!

Ik weet niet hoe de gemiddelde tweaker dat ervaart, maar ik vond het een prettige bijkomstigheid.

Alleen jammer dat IE10 geen support (althans niet zo uitgebreid als firefox en chrome) voor add-ons biedt (greesemonkey, sabconnect, etc.)
Je kunt bijvoorbeeld wel Ghostery en Simple-adblock gebruiken voor IE10.
en je hebt het voordeel van TPL's
http://ie.microsoft.com/t...tectionLists/Default.html
Mag ik vragen welke browser jij gebruikt?
Ik? Ik gebruik met veel plezier Lynx.

Edit: M'n 80386 wil ook niet anders draaien trouwens.

[Reactie gewijzigd door Dr. Rockzo op 22 mei 2013 10:45]

Why wget, een echte tweaker heeft geen netwerkkabel en tikt zelf alles in.
Gek, als ik alle prediction meuk e.d uitzet zie ik weinig activiteit richting google...waar zit die spyware dan?
Als je chrome niet vertrouwd dan kun je toch chromium installeren?
Hij heeft gelijk maar hiermee komt hij nu eenmaal aan het verdienmodel van t.net en dat wordt gecensureerd. Ik gebruik Chrome thuis, op m'n werk en onderweg op tablet en smartphone. Allemaal met de ABP extensie. Snelle laadtijden met rustig ogende pagina's zonder beeldvullende schreeuwende advertenties. Ja, ook gij, tweakers.net. Ik schrik me dood van de ads als ik per ongeluk IEX gebruik. M'n werk pc zit nu op versie 27 maar merk er eigenlijk niet zoveel van.

[Reactie gewijzigd door F0nz0 op 22 mei 2013 10:41]

Die ABP blockeert heel wat ads, maar stopt de tracking zeker niet.
Ik vond deze hier wel op zijn plaats :D (just for fun)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-Cr6AgUo764
Hij heeft gelijk maar hiermee komt hij nu eenmaal aan het verdienmodel van t.net en dat wordt gecensureerd.
Kan je dat iets verder uitleggen?
Dat een adblocker (al dan niet "ingebouwd") ertoe leidt dat advertenties niet meer worden weergegeven in je browser en t.net hiermee volgens eigen zeggen inkomsten misloopt. Op hardware.info krijg je een melding hierover te zien als je b.v. ABP extensie hebt.
Ik bedoelde eigenlijk meer het censuur aspect.
Censureren in de context van wegmodden.
Ik hoop dat je zelf weet hoe dom je nu klinkt? Als google advertenties gaat blokkeren schiet het zichzelf flink in de voet. Adsense anyone?
Dat "spyware component" kun je ook uitzetten. Dat zit ergens in de settings. Misschien moet je eerst eens verder kijken dan de lengte van je neus voordat je steen en been gaat lopen klagen. Dit is tenslotte tweakers.net, niet fok.nl.

Een adblocker wordt browsen niet zozeer sneller van. Waar browsen écht sneller van wordt, is een tool als Ghostery, waarmee allerlei third-party tracking wordt uitgeschakeld. Ook social media knoppen en tellers. Die slingeren me toch een partij resources je browser in zeg...

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 mei 2013 10:37]

Dat "spyware component" kun je ook uitzetten. Dat zit ergens in de settings. Misschien moet je eerst eens verder kijken dan de lengte van je neus voordat je steen en been gaat lopen klagen. Dit is tenslotte tweakers.net, niet fok.nl.
Zo te kijken naar de gemiddelde beoordelingen, vraag ik me serieus af of er nog wel echte tweakers hier actief zijn. Op het moment dat iemand ook maar een klein beetje grote mond opzet, al dan niet terecht, is het -1. We zijn hier toch techneuten en geeks, geen fatsoensrakkers of moraalridders.

[Reactie gewijzigd door 505261 op 22 mei 2013 11:13]

Iets met een pot en een ketel.
Iets met een pot en een ketel.
Nou ja, dat bedoel ik. Een opmerking als dit, wat kan je daarmee? YopY, ben jij een techneut, een tweaker?
"Moderatiegezeik", zoals t.net het zelf noemt, levert nu eenmaal altijd een -1 op. En ja, veel mods zijn meningmodders. Dus mijn post wordt straks ook een -1. :)
Adock plus plugin installeren en klaar.
Gogle kan jou zijn producten gratis geven door de adds en datzelfde geld voor tweakers.net, facebook, twitter en heeeel veel andere sites.
Helemaal mee eens, maar....

Iedereen hierboven roept dan dat het gaat om tweakers.net en facebook als partijen die beter worden van advertenties , maar dat klopt hooguit half. Google heeft zelf een zéér groot deel van de advertentiemarkt in handen en is de partij die daar in grootste mate beter van wordt. Ze zouden dus wel gek zijn als ze hun leveranciers (want jij als gebruiker bent niet hun klant, vandaar dat ze maar heel beperkt rekening met jou hoeven houden) een opt-outmogelijkheid aanboden. Idem met hun eigen datamining; je kan hun koekjes ook niet uitzetten en je zoek- en surfgedrag wordt ook zonder Chrome al uitgebreid vastgelegd.

Mag dus duidelijk zijn waarom de twee maatregelen die jij noemt, nooit vrijwillig in Chrome ingebouwd zullen gaan worden.

Mag eveneens duidelijk zijn dat ik alleen producten van Google gebruik als ik daar niet omheen kan of er zelf beter van wordt. In de praktijk probeer ik dus alles te boycotten behalve hun zoekmachine, maar als niet-klant heb ik lang niet altijd een keuze. Echter juist op de browsermarkt kan je extreem makkelijk om Chrome heen. IE is al lang zo slecht niet meer als vroeger, en ik gebruik voornamelijk Opera. Firefox schijnt het ook heel aardig te doen, en zo zijn er nog wel wat.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 22 mei 2013 18:38]

Ik krijg van mijn browser nog niet de melding dat er een nieuwe versie is zodra hij gaat zoeken voor een update. Voorlopig nog versie 26 dus. Klinkt verder wel als een aardige update. Alleen om nu een Chrome only feature in te bouwen voor de kalender functie, lijkt mij weer een beetje zonde.
Dat is geen Chrome only feature, Opera, Safari en Mozilla hebben allemaal een implementatie van de HTML5 datepicker. Alleen IE 9 en lager (surprise surprise) niet.
Als je met Mozilla eigenlijk Firefox bedoelt, dan nee. Die heeft geen datepicker. IE10 trouwens ook niet. De datepicker van Safari is heel suf een spinner-control (alsof het een getal is).

Alléén Chrome en Opera hebben een propere datepicker.

getest op de desktopversies van deze browsers

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 mei 2013 10:44]

En daarom heeft het dus ook nog geen enkele nut om dit als devoloper te gaan gebruiken. Want voor een groot deel van je bezoekers moet je toch al op zoek naar een aternatief.

HTML5 heeft ontzettende leuke nieuwe features, maar in mijn ogen totaal niet bruikbaar als je toch aan alternatief moet bieden. Dan kun je in mijn ogen beter een goed alternatief gebruiken zodat je code simpeler is en je maar een variant hoeft te onderhouden.

Deze features als de datepicker werken pas als 90-95% van de gebruikte browsers (je bezoekers) HTML5 goed ondersteunen.

Ik heb geen idee wanneer HTML5 eindelijk eens standaard wordt, als dit ooit gaat gebeuren. Maar op deze manier krijgen we volgens mij teveel wild groei en krijgen we weer IE praktijken, maar dan op andere browsers...
Het sterke punt van HTML5 is dat het backwards compatible is. Als je browser geen date-input ondersteunt, dan krijg je een text-input. Hoef je niets voor te doen.

Daarbij zit het grote voordeel em in mobiel gebruik - daar worden de speciale inputs veel beter ondersteund.

http://html5test.com/index.html
Versie 27.0.1453.93 m
Google Chrome is bijgewerkt.

Edit: @MrBlueEyes

[Reactie gewijzigd door Dan0sz op 22 mei 2013 10:19]

Alleen om nu een Chrome only feature in te bouwen voor de kalender functie, lijkt mij weer een beetje zonde.
Mwa, het heeft wel zijn voordelen; het input type geeft aan dat hij een datum verwacht, Chrome helpt de gebruiker met een date inputveld. Voor mobiel is het definieren van een inputtype nog belangrijker, zodat de mobiele browsers een gewoon toetsenbord, email/internetadres toetsenbord, of datepicker-input kunnen tonen. Voor PC is dat minder relevant ivm toetsenbord en betere input, maar in de praktijk zie je dat veel websitebouwers toch al een datepicker (op de een of andere manier) toevoegen.
dat zal

[code=html]
<input type="date" />
[/code]

zijn neem ik aan? Leuk zulke dingen, maar als je niet alleen voor Chrome bouwt heb je er vooralsnog weinig aan natuurlijk :) En alleen voor Chrome bouwen is voor de meesten enkel een droom....
Ik dacht ook al, heb ik iets gemist of is HTML 6 al uit met deze syntax? ;)
Input type date is nu nog geen onderdeel van de HTML standaard, maar er wordt wel aan gewerkt en heeft op dit moment de status van working draft bij W3C (http://www.w3.org/TR/html-markup/input.date.html).
Chrome loopt bij HTML5 vaak een beetje voor op de officiële standaard, wat soms tot problemen leidt maar hier verwacht ik dat niet.
<input type="date" >

De closing "/" hoeft niet in html5 :)
Toch is het fijn dat ik zonder al te veel moeite 40% van de bezoekers van mijn sites makkelijker kan maken, dat de andere 60% dan pech heeft is jammer maar toch beter dan 100% die pech heeft :)
Nou ik weet het niet hoor maar volgens mij heb ik al sites gezien met datepickers die in elke browser werken ;)
Die zijn er ook gewoon hoor, maar niet met zo weinig moeite als dit te implementeren of met jQuery of andere onnoodzakelijke dingen die ik niet wil gebruiken :) (maar ook daar komt meer bij kijken dan simpelweg type="date" te gebruiken)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 mei 2013 10:19]

Maar die werken net allemaal iets anders. Nou is dat leuk voor web developers, die kunnen lekker veel geld vragen om er eentje op een website te zetten, sommige frontend designers krijgen wel tot 2 euro!!!

Maar als er een standaard is, dan is het voor de gebruiker op iedere site hetzelfde en hoef je niet steeds opnieuw proberen uit te vinden hoe het op site X nou weer werkt.
Chrome heeft op dit moment een marktaandeel van rond de 30%, als een site als tweakers.net met rond de 500 000 bezoekers per dag dit zou implanteren zou je 150 000 bezoekers per dag helpen.
Wanneer gaan ze default de Do Not Track setting aanzetten?
De afspraak is met Do Not Track dat het default niet aan mag maar een keuze moet zijn van de gebruiker, wanneer ze het standaard aan zetten gaan de advert boeren zich er ook niet meer aan houden.
En google zelf leeft op reclame.
wanneer ze het standaard aan zetten gaan de advert boeren zich er ook niet meer aan houden.
En als gebruikers het aanzetten, houden de ad-boeren zich er wel aan? :?
Lamenielache zeg.

Het kan geen kwaad om aan te zetten, maar je moet niet denken dat je daarmee niet meer getracked wordt. En dat betekent op zijn beurt weer dat het geen ene donder uitmaakt of het standaard nou aanstaat of niet.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 mei 2013 12:47]

Google en do not track? Dat tracken is juist hun business model ;)
personaliseren zoals hun het noemen

(moest wel lachen :d)
Oh joy, browser-specifieke inputs! Daar zat het web op te wachten...

Edit: Oh, ok. Dus dit:
Omdat het om een niet-gestandaardiseerd element gaat, werkt die functionaliteit echter vooralsnog niet in andere browsers.
is gewoon niet waar?

[Reactie gewijzigd door TheekAzzaBreek op 22 mei 2013 10:18]

die input date is een officele standaard, opera heeft hem ook al en zo ver ik weet Mozilla in de later builds.
http://www.w3.org/TR/html-markup/input.date.html
Het juist handig, met name voor mobiele webpagina's waar de ingebouwde date-picker van mobiele apparaten dan automatisch worden toegepast. Daarnaast blijft het altijd nog een keuze van de ontwikkelaar. Als je dat niet wilt dan moet je geen date-attribuut gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Rahven op 22 mei 2013 10:28]

Dit element is niet "nieuw"; het is een deel van HTML5 die andere browsers minder goed ondersteunen...
Ik zeg ook niet dat het nieuw is. Daarom is het mooi dat het een keuze van de ontwikkelaar blijft. En mocht je browser het niet ondersteunen dan is het gewoon zichtbaar als een tekstveld, waar je een custom datumpicker aan kan koppelen.
Het zit in de 'working draft' van de standaard, het is nog niet definitief.
De <input type="date" /> zit in HTML5 en wordt op het moment van schrijven door zowel Chrome als Safari en Opera ondersteund. Echter ziet het er op elke browser weer anders uit. Wil je iets cross-browser maken dan zul je alsnog het zelf moeten maken of moeten opvangen, maar voor een eigen applicatie is het goed te gebruiken.

Leuk dat ze de snelheid weer wat opschroeven, maar de manier van Opera is voor mij persoonlijk nog steeds de beste om de pagina's in te laden.
Het idee is dus juist dat het voor zoiets als datuminvoer niet uitmaakt hoe het eruitziet. Het is veel fijner voor de gebruiker als dergelijke dingen op elke site hetzelfde zijn. Dit is hetzelfde als de scroll bars.
juist, de meeste mensen gebruiken maar 1 browser. die zal het dus worst wezen hoe is er in een andere3 browser eruit ziet, als het bij hun maar duidelijk werkt. dat bereik je op deze manier
die zal het dus worst wezen hoe is er in een andere3 browser eruit ziet,
Het zal hun wel worst zijn, indien men wilt omschakelen naar een andere browser, en mensen bepaalde verschillen niet gewoon worden...

Mensen zijn gewoonte dieren, en verwachten toch dat x website in browser a er hetzelfde zal uitzien, als in browser b, of c, als men wilt omschakelen.
Ondersteuning ervoor in Safari (desktop) is natuurlijk een lachertje. Het geeft een spinner-control, alsof de datum een getal is. Ik krijg geen datepicker. Maarja, Safari is dan ook een biatch van een browser. Een soort IE, maar dan in webkitland :)

Safari op iOS doet het een stuk beter.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 mei 2013 12:49]

Het is juist handig dat de invoer van dingen als datum automatisch geoptimaliseerd zijn voor het apparaat waar de gebruiker mee werkt. Muis, touch, toetsenbord of bijvoorbeeld spraak.
Dat input element bestond al veel langer. Ik ben geen professor html maar ik was in december 2012 nog aan het spelen met een html/php website en gebruikte toen ook dit <input[type=date]> element. Ik gebruikte html5 in firefox en chrome. In IE9 werkt het (vooralsnog) niet.
en nu wat minder pc-afhankelijk en dan ist ok, chrome is wel een snelle browser, maar de snelheid van je pc gaat eraan
Ja dat is zo. Chrome laat mn pc regelmatig vastlopen (te veel RAM verbruik en teveel processen), een reset is dan de enige optie.
Heb ik zelf nooit ondervonden. Mijn PC thuis heeft 4GB geheugen en op mijn werk 8GB. Welk OS gebruik je, want heb hier geen last van op Win7 en Win8.
Input type date is wel een standaard, alleen de looks daarvan zijn geen standaarden voor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Intel Smartphones Processors Sony Microsoft Games Apple Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013