Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 33, views: 12.064 •

Tijdens XboxReveal, het evenement waar Microsoft de Xbox One onthulde, kondigde Electronic Arts zijn nieuwe Ignite-engine aan. De engine wordt gebruikt voor het maken van sportgames voor de nieuwe generatie consoles en vormt onder andere de basis voor Fifa 14.

Met de nieuwe engine kunnen sportgames voor zowel de Xbox One als de PlayStation 4 worden ontwikkeld. Electronic Arts kondigde tijdens het evenement meteen ook vier games aan die van de EA Sports Ignite-engine gebruik maken: Fifa 14, Madden NFL 25, NBA Live 14 en EA Sports UFC. EA maakte geen melding van games voor Windows-systemen, al ligt het voor de hand dat die ook gebruik kunnen maken van de game. EA heeft de ontwikkeling van het met name in Europa populaire Fifa 14 nog niet eerder officieel aangekondigd, al is het geen verrassing dat de game in de maak is en op de nieuwe consoles verschijnen zal.

De Ignite-engine moet het mogelijk maken dat de wendbaarheid van de sporters die in de verschillende games figureren realistischer overkomt, belooft EA. Ook de animaties van de sporters moeten sterk zijn verbeterd en de animaties zijn volgens de uitgever tien keer zo gedetailleerd. Bovendien zijn er "duizenden nieuwe specifieke sportanimaties" gemaakt voor de diverse games. Wenden, keren en kappen, snel van richting veranderen en wisselen van tempo kan volgens EA nu "met de lenigheid en explosiviteit van topatleten".

Een maand geleden kondigde EA al de sportgame NHL 14 aan. Ook daarbij noemde EA het gebruik van een nieuwe engine, die het mogeljk maakt om eenvoudiger schijnbewegingen te maken. EA gaf de nieuwe engine destijds geen naam. Het is ook niet duidelijk of NHL 14 verschijnt voor de komende generatie consoles; de PlayStation 4 en Xbox One.

EA Sports Ignite-engine

Reacties (33)

Ben erg benieuwd hoe de aanpassingen er echt uit komen te zien:

Een video over de geschiedenis van FIFA (Graphics):
https://www.youtube.com/watch?v=hKcSMKG1x7U

Wat een verschil in een relatief korte tijd.
Het verschil tussen de eerste 3d versies en de begin jaren 10 van vind ik persoonlijk minimaal.

Zelfs 2013 vind ik er nou niet spectaculair uit zien.

Hoe spectaculair kun je een voetbal spelletje nou maken zullen we dan zeggen, maar ik heb bij vele versies toch nog echt het idee alsof het ook prima zou draaien op een playstation 1.

Niet ieder grasveldje ligt er altijd super bij, maar op mijn super hyper niet meer normaal de-kleuren-spetteren-er-van-af televisie lijkt het wel alsof overal dood gras ligt.

Houterige bewegingen, overtredingen die niet afgefloten worden. Ik kan me niet heugen dat ik ooit een fifa of ander voetbal spel heb gespeeld, maar ik vind het er maar knullig uit zien, die fifa (voetbal) games. En aan zoveel dingen hoef je toch niet te denken bij een dergelijk spel.

Als ik dat filmpje zo zie zijn er volgens mij maar een paar engines geweest die flink zijn uitgemolken en bij elke release een keer wat kleurtjes en spelers aanpassen en je hebt een nieuwe game.

Maar het zal wel om de speelwaarde gaan, zoals minecraft er ook niet uit ziet maar wel een mieters spel is kwa inhoud.
Hopelijk biedt de engine geen DRM ondersteuning, of je kan achtereen al geen Fifa meer ofline spelen.

Of je moet team-packs kopen via DLC
Werd hoog tijd, Fifa 13 ziet eruit alsof het in 2005 gemaakt is. Animaties zijn houterig, de bal zweeft gewoon van de ene voet naar de andere als je tacklet, shadowing is belabberd, het gras en publiek zien eruit alsof ze in een uurtje zijn getekend, etc etc. Er wordt niet veel liefde in dat spel gestopt, behalve misschien om te zorgen dat alle mannetjes met precies de goede snelheid kunnen rennen en er elk jaar een paar nieuwe skins worden toegevoegd voor nieuwe spelers.

Tijd voor een voetbal-engine die daadwerkelijk be bal van de baan berekend aan de hand van waar spelers hem raken ofzo.
Ik hield net een gelijkwaardig betoog, maar het moet natuurlijk wel een spelletje blijven waar je met wat vrienden een avondje lol mee kunt beleven.

Maar zo als het er nu uitziet (looks) heb je er gelukkig ook geen LOI cursus voor nodig om bal te kunnen schieten...

Anders krijgen we straks first-person voetbal spelletjes met 'bullit time' om de bal op het juiste punt te raken. Heb je vervolgens een muis/controller nodig met allemaal sensors die je 'voet' voorstellen en zo met wat polsbewegingen de bal een perfecte veeg geeft richting het doel.
En hoe zit het met de PC?
Gaan ze die weer verwaarlozen? :(

edit: http://www.incgamers.com/...ng-eas-new-ignite-engine/
zo te zien wel.. belachelijk EA, stelletje geldwolven :3
http://s18.postimg.org/a0w9c1xd5/imagebvlp.jpg

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 22 mei 2013 09:20]

Het spel gaat uiteraard uitkomen op de pc.. ik heb het hier over de engine die ze zullen gebruiken ;)
Fifa 14 op de pc zal er dus hetzelfde uitzien als dit jaar.. Fifa 14 op de pc zou er gewoonweg beter moeten uitzien dan op de consoles..

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 22 mei 2013 09:19]

Momenteel ziet FIFA 13 en beter uit op de computer dan op een console voor zover ik heb ervaren. Zowel de PS3 versie als de PC versie.
Waar mij het om gaat is dat ik wel graag wil hebben dat het spel realistischer wordt. Ik hoop dat ze dat nog wel kunnen bewerkstelligen, anders sla ik FIFA 14 wel over op de computer.

Het is wel jammer overigens dat ze de engine niet gaan gebruiken voor de PC versie... Alsof het zoveel extra werk zal zijn. :/
Ik ben zelf sowieso geen fan van Fifa of van andere sportgames. Sporten kun je beter in het echt doen en op games de dingen die in het echt niet kunnen. Maar goed dat is een hele persoonlijke mening, het ontwikkelen van een betere engine is altijd goed, maar het is altijd maar afwachten of de verbeteringen echt nieuwswaardig zijn. Verwachtingen zijn in deze tijd natuurlijk ook erg hoog.
Buiten een spacefligthsim is er vrij weinig wat je niet in het echt kunt doen. Of het allemaal even wenselijk is, dat is een tweede vraag. GTA in het echt lijkt me niet zo prettig.

Aan de andere kant, in het echt sta ik niet in een vol stadium met FC Barcelona de CL-finale te spelen. Dat doe ik dus op de computer. Ik ga niet op de PC door de stad joggen, dat doe ik wel in het echt.
Messi speelt ook fifa . Een spel is totaal wat anders dan echt sporten .
ik had toch verwacht dat ze realistisch publiek zouden toevoegen, de hardware kan t makkelijk aan.
De hardware kan makkelijk 90k mensen in een stadion simuleren?

Ik denk dat je't wat onderschat ;)
Als ik me het kan herrineren zei de EA man op de persco wel .... realistische 3D models als publiek ! :Y)
realistische 3D models != elke mens in het stadion die reageert op zijn eigen manier :P

Het is wel stukken beter uiteraard.. alleen stom dat ze de PC nog niet meenemen in het verhaal..
In hoeverre voegt dat uberhaubt iets toe als je speelt. Ik vind dat ze beter in het geluid, de AI en de presentatie/geloofwaardigheid kunnen investeren.

Geluid
Een Champion's League finale in FIFA mist simpelweg de ambiance, de grootsheid van de echte Champion's League finale. De immersie kan zoveel malen beter, en grafisch detail in het publiek draagt daar niet enorm aan bij; je ziet te weinig van het publiek als je speelt.

Hetzelfde geldt voor een wedstrijd tussen Chelsea en United versus een treffen tussen twee Poolse teams bij een wedstrijd die nergens meer om gaat.

AI
Het gros van de ploegen speelt allemaal op dezelfde manier; een ploeg met twee voornamelijk kopsterke spitsen in Portugal speelde tegen mij bijna alleen maar over de grond.

Ook is er teveel gepiel met dat vijftien keer heen en weer bewegen; heb je dat ooit een voetballer zien doen?

Als ik tegen een hekkensluiter speel verwacht ik bovendien dat ze alles op alles zullen zetten om te proberen te winnen (maar dus niet ineens allemaal niveau Messi hebben en 100% pass accuracy), maar na mijn 2-0 vierkant van de mat gespeeld worden.

Presentatie en geloofwaardigheid
Het aanbod van clubs in career mode slaat vaak helemaal nergens op; terwijl ik bondscoach van Argentinië ben en in de finale van het WK sta wijst een Championship ploeg mij doodleuk af omdat ik naar de Portugese competitie verkast ben (Beira Mar is niet zo indrukwekkend, maar toch).


Kortom, het mag allemaal wel wat grootser met wat meer drama. Met de sliders kun je het één en ander nog opvangen aan AI tekortkomingen, maar daar ligt nog steeds de grootste mogelijkheid.

[Reactie gewijzigd door SvenUilhoorn op 22 mei 2013 14:10]

Er zijn zoveel dingen die beter kunnen in FIFA.. Ik speel vooral carrieré wat gewoon verschrikkelijk is na ong 5 seizoenen, slechte gerandomized spelers met rare stats (verdediger met 5 star skills en 1 star weak foot). En clubs die elke keer maar de zelfde transfer maken en de echte talenten/toppers laten zitten. Verder in-game mis ik het echte voetbal gevoel.. Stadions zien er niet uit, publiek ziet er niet uit, spel gaat te snel, spelers zien er niet realistisch uit, de AI is retarded en voorspelbaar. Ook zou ik graag fans echt horen zingen.. dit heb je wel met Ajax of Liverpool maar dat is ook maar 1 liedje dat je 12 minuten hoort.
Madden NFL 25!?

Gut oh gut waar gaat de tijd toch heen? :Y)
Jammer dat deze engine de Wii U niet ondersteunt. Ik snap dat FIFA13 op de Wii U niet verkocht, maar dit had meer te maken met het feit dat een deel van de features niet aanwezig was... Ik heb zelf een PC en Wii U zou FIFA14 zeker voor de Wii U gaan halen!
Hopelijk komen mensen er eindelijk achter dat EA erg goed is in games overhypen met allerlei marketing praatjes.
Ik heb bij EA geleerd, eerst zien, heel erg goed kijken, en dan geloven.
Het is een bedrijf dat vat ik, en een bedrijf moet geld maken, maar er moet ook passie zijn voor wat er geleverd word, en niet alleen maar beta versies als volle games uitbrengen, en mensen laten betalen, om vervolgens in een aantal maanden de glitches te gaan patchen die er nooit in hadden moeten zitten, MITS er tijd voor word vrijgemaakt, maar tijd Kost geld en tja...
De cirkel is rond haha.
Waarom dan weer niet voor de PC. Dit zal toch makkelijker moeten gaan aangezien de nieuwe consoles soortgelijke hardware hebben..?
Niemand zegt dat deze engine niet op de PC gaat draaien, dit is gewoon nog niet bevestigd. (of ontkent)
En wie is die dude dan?
Als je nou z'n profiel bio had gelezen, had je "Community Manager for EA SPORTS FIFA Series" gezien.
"EA SPORTS FIFA Core Community Manager at Electronic Arts" sinds een januarie 2012 staat er op zen Linkedin

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 22 mei 2013 13:30]

Ik denk dat de engine relatief nieuw is. Duurt waarschijnlijk een generatie voordat het geoptimaliseerd is voor pc.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Mobiele netwerken Gamecontrollers Smartphones Apple Sony Microsoft Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013