Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 17, views: 10.284 •

Het Finse Remedy Entertainment, bekend van Alan Wake en de eerste Max Payne-games, werkt aan een game voor de nieuwe Xbox One. Het gaat om Quantum Break, een combinatie van live action-beelden en traditionele gameplay.

Microsoft kondigde Quantum Break aan tijdens XboxReveal, het evenement waar Microsoft zijn Xbox One onthulde. Net als Alan Wake, de meeste recente game van de Finse studio, verschijnt Quantum Break enkel voor een Microsoft-console. Quantum Break is daarmee de enige exclusive die Microsoft toonde tijdens XboxReveal. Microsoft liet eerder doorschemeren dat tijdens XboxReveal de console zelf centraal staat en er tijdens de E3 meer aandacht is voor de games die voor de console moeten verschijnen.

Microsoft omschrijft de game als een kruising tussen een tv-serie met live action-beelden en een  traditionele game. Hoe de speler de game speelt, beïnvloedt de show en de show leert de speler hoe de game gespeeld moet worden. In de game staat een meisje centraal dat over bovennatuurlijke krachten beschikt. Ze heeft invloed op het verloop van de tijd, een thema dat vaker terugkeert in games van de Finse studio. In de clip die Remedy vrijgegeven heeft, wordt het thema van de game verwoord als "time is the fire in which we burn". Het is niet duidelijk wanneer de game verschijnt en of het om een launchtitel gaat.

Quantum Break

Reacties (17)

Misschien off-topic, maar Alan Wake is toch ook gewoon voor PC verschenen. Het zij later dan..

Deze game is dus misschien helemaal niet exclusief voor Xbox One.
Ik verwacht eerlijk gezegd dat het een "timed exclusive" is, gezien de track record van Remedy. Eerst een paar maanden op de Xbox One, daarna ook op PC.
Quantum Break is daarmee de enige exclusive die Microsoft toonde tijdens XboxReveal

Forza 5 is toch ook een xbox one exclusive?
---
Als dit echte gamplay graphics zijn dan mogen we in onze handjes wrijven.

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 22 mei 2013 09:53]

Dit klopt, maar waar het verschil in zit (en dat is volgens mij wat Paul Hulsebosch bedoelde) is dat Quantum Break een nieuw IP van Remedy is die op dit moment exclusief zal uitkomen voor de Xbox One.

Forza daar in tegen is gewoon weer een vervolg op de Forza serie. (Exclusief voor de Xbox)

[Reactie gewijzigd door Zidanexo op 22 mei 2013 10:01]

In het artikel staat dan ook dat het enkel voor een Microsoft console verscheen, wat technisch gezien wel waar is. Het is namelijk alleen voor Xbox en Microsoft Windows verschenen (niet voor Mac of Linux) :+

Daarnaast is een PC strikt genomen natuurlijk geen console, dus op de consoles is het inderdaad alleen op de Xbox uitgekomen, ofwel een Microsoft console.

Alan Wake kwam overigens wel erg veel later op de PC, en dit was ook van origine niet aangekondigd. Je zou dus weliswaar van een timed exclusive kunnen spreken, maar bij een game die pas vele maanden later op een ander systeem dan de Xbox One uitkomt (en waarbij dat ook pas enkele maanden na originele release bekend wordt) mag je m.i. op dit moment wel degelijk spreken van een exclusive.

Vergeet niet dat deze game published wordt door Microsoft Game Studios, dus de kans dat deze zich buiten Microsoft systemen zal begeven is vrij klein.
"Alan Wake kwam overigens wel erg veel later op de PC, en dit was ook van origine niet aangekondigd. "

Excuseer? Alan Wake was oorspronkelijk gepland, gedemonstreerd én gepromoot voor de pc, tot Microsoft er ineens een x360 exclusive van maakte.

En hoewel MS de uitgever was van Alan Wake op de x360, hield Remedy wel de rechten waardoor ze het spel na de exclusiviteitsperiode gewoon konden uitbrengen op Steam. Daar heeft MS niks mee te maken en daar verdienen ze ook geen cent aan. De kans bestaat dat hetzelfde zal gebeuren voor Quantum Break, tenzij Remedy haar roots deze keer volledig de rug toekeert.

Tenslotte is de pc net zo goed een spelplatform als een console. Een game die op meerdere platforms verschijnt is dus NIET exclusief.
Het kan alsnog exclusive zijn, alleen op een iets andere manier. Microsoft heeft naast de Xbox ook nog Windows en beide platformen kunnen games afspelen. In plaats van iets Xbox-exclusive te maken kan Microsoft er ook voor kiezen om het Microsoft-exclusive te maken en het uit te brengen op zowel de Xbox One als Windows 8. Dit is een goede promotie voor Windows 8 én kan de PC-gaming community een flinke boost geven. Ik kan me dan ook niet voorstellen waarom Microsoft het niet zou doen. Met een Microsoft-exclusive kunnen ze zowel de Xbox One áls Windows 8 promoten als prima game-platform. Win win... toch?
Doet me terugdenken aan de Sega CD tijd. Game-films, ben benieuwd.
Klinkt een beetje als het idee van Heavy Rain voor de PS3. Een film/serie die je zelf beinvloedt door wat je doet. Heavy Rain vond ik zelf geweldig. Ben benieuwd hoe dit hier wordt uitegwerkt.
net zo'n valse belofte als Alan Wake waarschijnlijk.
@Stewie
Onderbouw dat eens dan?
Alan Wake maakte veel vergelijkingen met Heavy Rain, zelfs door de makers zelf (maar in de werkelijkheid, totaal andere soort game)
met maar weinig emotie en diepte, echt een Amerikaans product.

[Reactie gewijzigd door stewie op 22 mei 2013 14:06]

Ligt het aan mij of heb ik iets gemist tijdens de presentatie?
Ik zie hier in het artikel staan dat Quantum Break de enige exclusive is die aangekondigd is voor de Xbox One, maar volgens mij is Forza 5 net zo goed een exclusive, en die was ook aangekondigd.

Voor wat deze game betreft is het een interessant concept, hoewel ik niet goed weet wat ik moet denken over de combi van game met live action. Ik weet dat game graphics tegenwoordig erg realistisch zijn maar ik weet niet hoe soepel de overschakeling tussen de twee gaat werken. Ik ben wel erg benieuwd hoe ze dit in willen gaan vullen, aangezien het makkelijker is om tig verschillende uitkomsten in-engine te maken (en zelfs dat lijkt voor een hoop gamemakers lastig te zien, gezien hoe lineair een hoop games zijn) dan om live action scenes subtiel te veranderen op basis van de speler's keuzes.
Een halve 'system seller' voor mij, helaas tot nu toe de enige. Het wachten is op E3!

Remedy heeft al laten zien dat ze prachtige verhalen kunnen schrijven, een TV-serie maken is zelfs niet nieuw voor Remedy. In Alan Wake was er 'Night Springs' wat in/tijdens het spel te volgen is.

Gordijnen dicht, geluid aan, heb d'r zin an!
De 2 in-game stukjes die je kan zien is aan te merken dat het een mooie game gaat worden!
Ik had even gepauseerd op het moment dat ie door die kathedraal of zoiets loopt.
En het valt me daar op dat de HDR effecten en resolutie van textures er goed uitziet, motion blur, reflecties, occlusie lijkt er ook bij te zitten.

Het lijkt wel of de PC al die jaren letterlijk tegen gehouden is door de consoles, als ik dit nu zie.

De mate van details en effecten die tot nu toe naar boven zijn gekomen verbazen mij, en maken mij een twijfelaar om een console aan te schaffen in de toekomst, alsmede door minder cheaters i.v.m PC games.
Volgens mij is dat Lauren Stamile?

In ieder geval.. Het concept spreekt me enigszins aan, alleen ben ik niet blij met de combinatie van live-action / game, hoe hoog de production values ook zijn. Beetje jaren 90 dat ;). Dat gezegd, het is zeker geen deal breaker, en Lauren Stamile (als ik het goed heb) is een leuke compensatie ;).

Ik moet Alan Wake nog kopen voor PC. Als deze net zo interessant blijkt, en ook voor de PC verschijnt, haal ik ’m ook daarvoor. Ik denk niet dat ik er een XBox voor ga kopen.
Je kunt een hoop zeggen maar Alan Wake was (en is nog altijd) een top game! BOMVOL sfeer en leuke gameplay. Dat hij (veel) later op de PC is uitgekomen is bijzaak. Ik heb 't nooit op de PC gezien of gespeeld maar de Xbox versie is gewoon heel erg goed...

(alle hype over de physics, dag/nacht invloeden, etc welke al jaren in omloop waren hebben imho niet aan de ervaring van het spel afgedaan)

Overigens; voor een Xbox One ben ik sowieso in een 'te late levensfase' beland; mijn Xbox 360 wordt misschien 1 keer per kwartaal even aangeslingerd voor mijn zoontje, verder niet. Gewoon geen tijd en/of puf meer voor en de TV functionaliteit zal een US-only element worden vrees ik - wij kunnen er dan (nagenoeg) niets mee...

[Reactie gewijzigd door 1-0-Ed op 22 mei 2013 12:19]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.