Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieŽn Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 62, views: 25.177 •

Het is vanaf nu ook voor Nederlanders en Belgen mogelijk om via de mobiele apps gratis onderling te bellen. Facebook heeft de functionaliteit niet officieel aangekondigd, maar in de praktijk blijkt de mogelijkheid toegevoegd aan de Messenger-app.

Het was voor gebruikers in verschillende andere Europese landen en in de Verenigde Staten al mogelijk om via de mobiele Facebook-apps met elkaar te bellen, maar de functionaliteit blijkt nu ook beschikbaar voor Nederlandse en Belgische gebruikers. De functionaliteit kan worden gebruikt door een gebruiker op te zoeken in de contactpersonenlijst, op de 'informatie'-knop te drukken en vervolgens voor 'bel gratis' te kiezen.

Op dit moment is videobellen in de Facebook-apps nog niet mogelijk; onduidelijk is of daar verandering in komt. Op de desktopversie van Facebook kan dat wel, al moeten gebruikers daarvoor een aparte applicatie installeren. In januari rolde Facebook zijn mobiele voip-dienst uit naar alle Amerikaanse gebruikers.

facebook messengerfacebook messenger

Reacties (62)

Over een jaar bestaat het begrip betaalde telefonie niet meer denk ik...
Dat is wel heel kort door de bocht, voip betekend niet gratis.
Ach, Facebook voegt enkel wat functionaliteit toe. Is op zich ook helemaal niks mis mee, zolang ze maar duidelijk zijn over de mogelijkheden, de voorwaarden en eventuele kosten die het met zich mee kan brengen.

Zolang ik tijdens het telefoneren via Facebook niet constant wordt lastiggevallen met audiovisuele reclamespots vind ik het allemaal wel best. Ik moet er niet aan denken dat je tijdens een gesprek plotseling keihard in je oor wordt geschreeuwd dat je de gesponsorde app van "Plus 500" of het "Designer Outlet Roermond" moet downloaden.

Zou me niets verbazen als Facebook dergelijke troep in die software gaan inbouwen. Of dat je eerst verplicht een gesponsord filmpje moet kijken voordat de verbinding tot stand wordt gebracht.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 20 mei 2013 10:45]

Hoe wil je anders zo'n dienst rendabel krijgen? Het is abo's of ads.
De mensen zitten niet te wachten op filmpjes etc etc als je wil VOIP'en, ongeveer hetzelfde als ik 112 moet bellen om eerst reclame voor cursussen en pleisters te krijgen, ;)
Kijk maar om je heen, als het gratis is, zijn mensen bereid om een shitload reclame te bekijken. Ze zeggen allemaal van niet, maar ze doen het wel.
@Dreamvoid : Ik denk dat je dat onderschat. De meeste mensen die ik ken hebben ondertussen wel Adblock Plus op hun systeem staan. Bij mij staat er ook nog "DoNotTrackMe" en "Social Fixer" bij om Facebook enigermate werkbaar te houden.

Je vraagt je af hoe ze zo'n dienst anders rendabel krijgen, maar andere aanbieders (Google / Samsung / Whatsapp / Skype) krijgen dat ook voor elkaar zonder je helemaal vol te spammen met zooi waar je niet op zit te wachten.

Ik zal het je nůg sterker vertellen; ik ben van kabelinternet naar VDSL gewisseld. Dit was de enige manier om van het TV abonnement (Š § 17,45 p/m) af te komen. Aangezien ik sowieso geen TV meer keek door de wildgroei van reclame en programma's die iedere dag debieler werden, vond ik dat ik er vanaf moest.

Naar mijn mening is reclame helemaal doorgeschoten. Er zijn inderdaad mensen die het voor lief nemen, maar een groot deel daarvan weet simpelweg niet beter.

Relevante "rant" (MP3 file, Engels - grof taalgebruik) over de hoeveelheid reclame in Amerika : http://www.ranting-grypho...nts/2rant-commercials.mp3

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 20 mei 2013 11:54]

Ik denk dat het ook een beetje van leeftijd afhangt of mensen reclame wel of niet accepteren. De meeste van mijn vrienden en kennissen willen echt geen reclame in hun apps en zijn ook zeker bereid daarvoor te betalen. Hun kids hebben daar echter vaak geen moeite (of keuze) mee.

Wat ik wel jammer vind is dat je nu steeds meer soorten VOIP krijgt, ik zou liever zien dat ze allemaal een open standaard ondersteunden
Wat ik wel jammer vind is dat je nu steeds meer soorten VOIP krijgt, ik zou liever zien dat ze allemaal een open standaard ondersteunden
Jup. Dat zou ik ook wel willen. Net zoals Email. Gewoon allemaal SIP/XMPP
Facebook gebruikt XMPP voor "instant messaging". Hun VoIP feature zal zeer waarschijnlijk ook gewoon SIP zijn.
Het grote probleem is dat Facebook gesloten is, er is geen communicatie tussen andere XMPP en SIP aanbieders mogelijk. Google was wel open met hun XMPP dienst, maar die is ook aan het verdwijnen:
http://voidfox.com/blog/a...ews_over_users/index.html

"Embrace Extend Extinguish" dat is de route die Facebook en Google met G+ aan het bewandelen zijn.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 20 mei 2013 13:24]

"Google was wel open met hun XMPP dienst, maar die is ook aan het verdwijnen:"

Ik heb er echter nog niets van gemerkt. Federation werkt voor mij nog gewoon. Die Hangouts applicatie is echter volkomen ruk, ik krijg wel notificaties dat er een IM is maar vervolgens is deze niet te bereiken/openen. Contact ersonen die ik voorheen alleen als google talk contact had zijn nu pleite, zelfs indien het gaat om @gmail.com accounts. Voor zover ik het kan beoordelen is de nieuwe hangouts vooralsnog gewoon volkomen buggy.
Voor spam zijn XMPP en SIP een nog rampzaligere implementatie dan SMTP.

Waar je in SMTP nog een bericht in z'n totaal kan beoordelen voor dat je het aanbiedt aan de eindgebruiker is dan met XMPP/SIP natuurlijk niet mogelijk. Daar kan je alleen met whitelists werken voor het accepteren van connecties.

Maar authenticatie van de afzender is wederom volkomen vergeten bij de implementatie van deze protocollen.
zijn mensen bereid om een shitload reclame te bekijken. Ze zeggen allemaal van niet, maar ze doen het wel.

Klopt als een bus, maar ...

... aanvullend, zijn mensen dan vaak ook weer bereid te betalen om die reclame kwijt te raken. Zeg maar een soort premium abbonement.

Je ziet met name in de Windows en Apple Storer ook veel apps waar de gratis reclame heeft, en voor een klein bedrag je reclame vrij bent.

Plus dat ook extra features ook geld kunnen opleveren. Skype gebruikt bijvoorbeeld dat model.
Rendabel? Waarom zou facebook hier rechtstreeks geld moeten aan verdienen? Welke kost hebben ze hieraan buiten het toevoegen van de functionaliteit in een al bestaande app? Als ze zich daarmee financieel in de vingers snijden is facebook op zich gewoon niet rendabel.
Er zijn geen kosten anders dan de implementatie van de applicatie en wellicht wat kosten voor een beetje bandbreedte, maar een lowbandwidth codec vreet heel wat minder dan de facebook website.

Je betaalt als facebook product^Wgebruiker overigens met je privacy.
@Dorank : Die extra bandbreedte besparen ze weer met de implementatie van de WebP standaard waar ze al een poosje mee bezig zijn. Ze willen bovendien concurreren met andere aanbieders van dergelijke diensten. Winst maken lijkt me in eerste instantie geen prioriteit; ze willen marktaandeel.
geen kosten anders dan de implementatie van de applicatie

Servers!

Bellen zelf is ongetwijfeld peer-to-peer maar de connectie wordt - zoals bij alle VOIP diensten - wel opgezet via een duur server-park.
Heb je dit al live gezien? Ervaringen met gehad bij FB? Reviews over gelezen bij FB?
Nee, waarom dan zo pessimistisch over een gratisdienst?
Omdat het van Facebook komt en dus waarschijnlijk 'gratis' lijkt?
@servies : Precies, je zegt het. DoNotTrackMe heeft sinds begin maart maar liefst 10,372 "trackers" geblokkeerd van Facebook en dergelijke sociale media. Als ik dat niet geblokkeerd had, had Facebook bij ieder verzoek informatie van me ingewonnen en dit aan haar adverteerders doorverkocht.
Natuurlijk wel, want er zijn mensen die liever gewoon betalen met geld ipv hun privacy.
Want als je betaald is je privacy meteen goed geregeld? Niet dus.
Je moet wel betalen voor je data..
Facebook is niet gratis. Leer dat toch eens.

Waar halen ze die winsten anders vandaan. Krankzinnige omzet ook. Zie het wikipedia-artikel.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 21 mei 2013 01:36]

Over een jaar bestaat het begrip betaalde telefonie niet meer denk ik...
Daar is ook niks mis mee, dat is gewoon evolutie. Ik betaal ook geen premium als ik een Amerikaanse of Australische website bezoek, waarom zou bellen (wat tegenwoordig qua transit helemaal over VOIP loopt) dan wel extra kosten? Ik denk dat we steeds meer all-in abo's gaan zien, dus zoveel bellen, sms-en en data als je wilt, voor een vast bedrag per maand, met als thuis internet. Dat kunnen ze niet doen, maar dan nemen de over-the-top apps als Facebook (VOIP), WhatsApp, Vibber, Skype enz de hele markt over. De kwaliteit is beter en de prijs is '0'.
Dit is een mooie toevoeging aan Facebook! Als uit ervaring blijkt dat deze functie goed werkt, ben ik er zeker van dat deze app, door zijn populariteit, veel marktaandeel kan afsnoepen van andere VoIp clients als Viber, etc.

Wat me opvalt, in de applicatie, is dat er enkel staat dat het gratis is over WiFi en wanneer men niet over WiFi beschikt het via het gewone netwerk belt? Dus 3G bellen via Facebook is niet mogelijk? Of trek ik de foute conclusie?

[Reactie gewijzigd door Anthony op 20 mei 2013 10:42]

Ook via 3G mogelijk. Al getest. Het is wel iets minder qua gesprekskwaliteit dan een skype bv, maar leuke toevoeging!
Wat me opvalt, in de applicatie, is dat er enkel staat dat het gratis is over WiFi en wanneer men niet over WiFi beschikt het via het gewone netwerk belt? Dus 3G bellen via Facebook is niet mogelijk? Of trek ik de foute conclusie?

Technisch is er geen beperking.

Echter zodra je gaat bellen over 3G kom je in het vaarwater van operators. Verschillende operators hebben totaal verschillende opvattingen over of dat erg is, maar je concureert dan met de provider zelf.

Het gaat daarin dan niet alleen over kosten, maar ook gewoon 'macht'. Immers stel je voor dat ik Skype Premium met mijn eigen telefoonnummer heb, dan heb ik in feite twee telefoonnummers op ťťn telefoon. De operator wil graag in het centrum staan vamn de communicatie. Immers zodra dat niet mee het geval is - denk aan wat in Nederland met SMS vs WattsApp gebeurd is - kan dat ernstige gevolgen hebben.

In de VS, hadden operators lange tijd heel erg grote problemen met Skype. Zo was in de VS er lange tijd geen Android app voor Skype die over 3G kon bellen. Operators hadden Google keihard gedwongen Amerikaanse gebruikers standaard een ander Skype app in de Google Store voor te schotelen dan Europese. En op Verizon netwerken, ging bellen via een speciaal telefoon nummer dat Verizon voor Skype beschiklbaar had gesteld via een speciale verizon Skype app.

Tenslotte hebben wij netwerk-neutraliteit in Nederland en de VS heeft ook zo'n wet in voorbereiding, maar diverse andere landen hebben dat niet. Operators kunnen dus Skype blokkeren.

Facebook wil waarschijnlijk in deze uitrol-fase niet meteen alle operators tegen zich in het harnas jagen.
Is er eigenlijk ook een API zodat je ook met 3th party apps via FB kan bellen? Of moet het echt via de officiŽle manier?
Groupvox is zo een app.
Dat lijkt me meer een chat app die bestanden verzend, die kunnen worden beluisterd door de ontvanger. Walkie-talkie concept, geen VOIP.
Ze moeten toch wat verzinnen om de beurs rollende te houden. Ik wil niet heel vervelend doen maar denk toch dat het op een gegeven moment over is met Facebook. Dat heeft ook te maken met die overgoten en ondoorzichtige interface. Steeds meer toeters en bellen, dat kan toch niet goed blijven gaan als ze dat niet veranderen. Als je alleen al kijkt naar de interface van Google+ dan ziet dat er toch al een stuk beter en overzichtelijker uit, vind ik persoonlijk dus.

Bellen via facebook? Nee dank je wel. Het is al ingewikkeld je history te wissen (al is dat nu wel ietsje gemakkelijker geworden dan in het verleden)!
Google+ vind ik persoonlijk de onhandigste interface hebben op het moment.
Wist je dat je heel grappig bent, als facebook meer functies toevoegt is het niet goed in je ogen maar als google met googleplus waarbij je zoekresultaten van de zoekmachine zelf en google maps doorgegeven is dat opeens wel goed bij jou.

Google en Facebook zijn twee wespennesten die elkaar bestrijden maar hetzelfde willen. geen 1 van de twee is echt beter dan de ander.

Dus hou op met klagen en leer dingen te waarderen zoals ze worden gegeven of je gebruikt het niet en kijkt er ook niet na.
Dank je dat je mij grappig vind maar ik had het toch niet over wie in basis nou beter is, ze zijn in basis allebei bezig met het verzamelen van gegevens. Alleen is het bij de ťťn iets transparanter dan bij de ander (en waarvoor het wordt gebruikt) en dan mag jij raden bij welke van de twee. Ben van allebei geen voorstander en gebruik het ook alleen maar zakelijk, je zult daar geen directe persoonlijke gegevens over mij daar aantreffen en al helemaal geen foto's e.d.

Zoals ik al schreef, is mijn mening persoonlijk. Wanneer het gaat om sympathie draag ik Google een warmer hart toe dan Facebook. Bij Google zie je volop innovatie en toegevoegde waarde met de applicaties die Google ons geeft in ruil voor een stukje data. Bij Facebook komt er niets voor terug, ja, een nieuw bestandsformaat. Hiep hoi.
Voip is de nieuwe minuut want we mogen gewoon over een jaar betalen voor Mb's. dus een uurtje bellen is 60 Mb dus 1 Mb wordt gewoon 5 cent. dus 60 x 5 cent betalen.

Facebook ,whatsapp willen allemaal voip

Blackberry Messenger wil in juli komen met BBM Messenger voor apple/android en die hebben al voip/video calling endaar komt dan nog de integratie channel bij what lijkt op alleen het middenstuk van facebook. Ik denk met 60 miljoen gebruikers en whatsapp 200 miljoen dat BBM wel eens snel kan groeien als gratis app.

gebruik nu zelf 8 weken blackberry Z10 en heb een paar contacten BBM en moet zeggen voip bellen is erg goed. Hiervoor had ik Skype op android wat ook goed was maar BBM is compleet.

[Reactie gewijzigd door nlb op 20 mei 2013 10:50]

Het is wel nog maar afwachten of BBM op Android en IOS voip krijgen. Denk in het begin alleen de messaging functie.
Volgens mij mag met de nieuwe telecomwet geen onderscheid meer gemaakt worden in waar MB's voor gebruikt worden, VOIP, torrent, browsen etc. En jij denkt dus dat we over 1 jaar 500 euro voor een databundel van 1 GB gaan betalen?!
Ben wel benieuwd hoe Microsoft hier op reageert. Tot dusver konden MS en FB het goed vinden. Vandaar ook de integratie van FB binnen Skype (ook sinds enige tijd van MS). Nu FB voice zelf gaat doen, kan die houding veranderen.
Voor mij mag er best een populair alternatief komen voor Skype. Ik moet het nu gebruiken omdat het voor veel mensen de eerste keus is voor VOIP.

Op OS X vind ik het nog redelijk werken (al is het niet altijd even stabiel) maar op Linux bijvoorbeeld is het echt een afgrijselijk ding met ook veel bugs. Men doet zelf niet veel moeite om het integreren zodat je notificaties krijgt als er iets gebeurd. Zo al te vaak dingen gemist en dat is vooral vervelend als je met buitenlandse collega's hebt te maken die niet altijd aanwezig kunnen zijn.

Je merkt dat Microsoft echt een enorm slechte attitude heeft tegen alles wat niet Microsoft is.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 20 mei 2013 11:30]

En dat was voor de overname van Skype voor Linux anders?
Nee dus.

En kijk vervolgens eens naar andere bedrijven. Zo kun je je laatste zin ook veranderen in:
Je merkt dat Google/Apple echt een enorm slechte attitude heeft tegen alles wat niet van Google/Apple is. Juist Microsoft heeft en werkt aan software voor andere platforms waar Google en Apple daar sterk in achter blijven. Google apps voor WIndows Phone? Facetime/iMessenger voor Android/Windows ?
Denk je dat die attitude alleen van Microsoft is? Ik moet zoeken met een lampje welk groot bedrijf die attitude niet heeft helaas. Facebook gebruikt XMPP als protocol voor hun messaging. Een open, decentraal protocol waarmee je ook met andere netwerken kunt communiceren zoals Google Talk. Maar Facebook ondersteunt deze zgn federatie niet, en google stopt er ook mee.

Een populair alternatief voor skype is er trouwens allang: je telefoon. Voor §12,50 per maand bel je tegenwoordig flat-fee naar vaste lijnen in Europa en naar mobiel in Nederland, gewoon met je eigen telefoon en mobiel, op je eigen nummer.
12,50?

Bellen met:
www.voipbuster.nl 10 euro 3 maanden gratis bellen (En daar kan je redelijk wat landen gratis mee bellen)
Gebeld worden op:
https://shop.budgetphone.nl 1,50 / maand voor een telefoon nummer

Ongeveer § 4,50/maand totaal
"Zo al te vaak dingen gemist en dat is vooral vervelend als je met buitenlandse collega's hebt te maken die niet altijd aanwezig kunnen zijn. "

Ik snap niet waarom je als bedrijf dit soort dingen "outsourced" en je afhankelijk maakt van externe diensten zonder garanties/prestatie verplichtingen. Unified communication is al jaren beschikbaar als interne services (eventieel hosted), zowel commercieel als opensource (nog steeds geen garanties maar je hebt tenminste zelf controle).
@nlb, verkeerd geplaatst:
Voip is de nieuwe minuut want we mogen gewoon over een jaar betalen voor Mb's. dus een uurtje bellen is 60 Mb dus 1 Mb wordt gewoon 5 cent. dus 60 x 5 cent betalen.
Dat is wel afhankelijk van de gebruikte codec, bitrate en functionaliteit als voice activation. Ik kom uit op 28 megabyte per uur voor G.729 op 32 kilobit/s continu full duplex (exclusief overhead) - als ik het goed bereken.

Overigens betaal ik al jaren voor MB's?! ;)

[Reactie gewijzigd door Rafe op 20 mei 2013 11:10]

Dat is wel afhankelijk van de gebruikte codec, bitrate en functionaliteit als voice activation. Ik kom uit op 28 megabyte per uur voor G.729 op 32 kilobit/s continu full duplex (exclusief overhead) - als ik het goed bereken.
G.729 op 32kbps zonder overhead??? Het zou niet meer dan 8kbps mogen kosten. Zelfs *met* overhead zou je niet boven de 24kbps uit mogen komen op ethernet.

En full duplex lijkt me ook overdreven in je calculatie, in principe praat je om de beurt, dus dat zou ook de helft moeten schelen.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 20 mei 2013 16:48]

Een aardige toevoeging, maar we weten ook da FB het niet zo nauw neemt met je privacy. Hoe is die gewaarborgd als het zover is?
Die lever je in als ruil voor een gratis voip dienst.
Het heeft weinig met gratis <> betalen te maken. Ook bij een betaalde dienst kunnen je gegevens net zo goed nog gebruikt worden voor andere doeleinden. Bovendien, elke betaalde dienst die ik ken, inclusief providers, is wel eens in het nieuws geweest wegens privacy problemen. Plus dat de EU sowieso alles 3 jaar opslaat.
Inderdaad. If you don't pay for the product, you ARE the product.
Ligt het aan mij of rollen ze dit nu pas uit omdat google hangouts nu viop aanbied? I.v.m. geen gebruikers te verliezen.
Deze functie was al maanden beschikbaar in de VS, maar misschien dat ze idd nu wel haast maken.
En hoe zet je het uit?