Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 23, views: 27.419 •

Intel heeft een ontwikkelomgeving voor het Android-besturingssysteem uitgebracht. Hiermee kunnen ontwikkelaars die gebruikmaken van native code hun apps geschikt maken voor op Intel gebaseerde Android-systemen.

De nieuwe tool wordt door Intel Beacon Mountain genoemd en is bedoeld voor ontwikkelaars die hun apps willen porten naar x86-systemen, zoals systemen die gebaseerd zijn op Atom-soc's. Daarbij zou de tool met name bedoeld zijn voor ontwikkelaars die gebruikmaken van Googles ndk voor Android: apps die draaien via de Dalvik Virtual Machine in het OS zouden al gemakkelijk geconverteerd kunnen worden naar een voor x86 geschikt formaat.

Beacon Mountain heeft ook tools aan boord om applicatiemakers te helpen de prestaties van de apps te verbeteren. Ontwikkelaars die de ontwikkelomgeving willen gebruiken moeten beschikken over een pc met Windows 7 of 8, alhoewel Intel stelt later nog met OS X-ondersteuning te zullen komen. Ook moeten de apps geschreven worden voor smartphones en tablets met Android 4.2 of hoger.

Intel bracht enige tijd geleden een geporte versie van Android uit die draait op x86-systemen. Inmiddels zijn er ook al een aantal mobiele apparaten met Intel-soc's op de markt en hebben verscheidene bedrijven aangegeven met op Intel gebaseerde Android-toestellen te zullen komen. Ook moeten er goedkope Intel-laptops met Android uitkomen.

Reacties (23)

Houdt dit in dat de nieuwe Galaxy Tab 3 maar een handvol x86 apps kan draaien?
Of is deze nieuwe ontwikkelomgeving alleen om je bestaande app te optimaliseren voor x86 (waardoor die app binnen x86 Android niet meer in een DVM hoeft te draaien?)
Het gaat hier alleen om de Apps die de NDK (Native Development Kit) gebruiken, alle andere Apps gaan via DalvikVM en werken dus op elke cpu waar DalvikVM op draait.
Oftewel zo'n beetje alle games vallen onder de NDK en dus moeten ze specifiek voor Intel gecompiled worden.
nou, dat valt enorm mee hoor, veel games zijn niet middels de ndk geschreven...
Dat is dus het nadeel om diverse platformen te ondersteunen.

Veel games en applicaties die in het verleden zijn uitgebracht zullen niet geport worden. Waardoor deze aparaten dus minder apps hebben dan de ARM gebaseerde systemen.

Niet om een fanboy te spelen.. Maar Apple het hier dus een stuk beter gedaan, 1 platform weliswaar zullen bepaalde apps alleen op iOS 6 draaien maar grootste gedeelte zowel op iOS6 als oudere releases.
Nou is Apple juist een voorbeeld die jarenlang verschillende architecturen (x86, PowerPC, ARM) en verschillende applicatieplatforms (Cocoa, Carbon, Java, HTML5, GNU/X Window) tegelijkertijd heeft ondersteund, met weinig negatieve gevolgen.

Met de ARM/x86 fragmentatie zal t wel meevallen, hoeveel legacy 'abandonware' die nooit een x86 compile zal krijgen is er nou helemaal op Android? Op mn iPhone hebben al mijn apps inmiddels wel een update gehad met "improved compatibility with iOS6" in de changelog, bv.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 mei 2013 18:08]

x86 en PowerPC is desktop alsook Carbon, Java e.d. Mobile is enkel ARM en Cocoa voor native development.
ik heb bv een Asus Fonepad ...

die heeft een intel soc; en ik kan dus géén firefox installeren omdat die zegt dat de apk niet compatible is... chrome is dan weer wel perfect mogelijk...

héél spijtig want ik gebruik liever firefox (heb het op m'n desktop ook als primary en op m'n smartphone ook, is dus veel handiger qua favorieten enzo dan ineens weer een andere browser ertussen te gooien)

ik hoop dat ze firefox nu snel hercompileren dt ik eindelijk er ook gebruik van kan maken (elke nieuwe versie/week probeer ik een keertje of het eindelijk al klaar is)

verder heb ik nog geen enkele app/game gehad die niet werkte, firefox is echt de enige die issues had ...
Ik wilde bijna suggereren om even de code voor x86 te compileren, dat is het voordeel van een open-source product. Maar het Firefox-team is er zelf ook al mee bezig:
http://starkravingfinkle....d-running-on-android-x86/
Als je een 'gewone' Java Android app programmeert zorgt de Dalvik VM ervoor dat die zou moeten werken, of je nu een ARM of x86-device hebt. Met de NDK kan je C++-code schrijven voor de delen van je app (bijv. games) waar prestaties heel erg belangrijk zijn. Het nadeel is dat die code niet meer overal werkt, en met Beacon Mountain moet het porten naar/optimaliseren voor x86 makkelijker worden.

Je hele app met de NDK coden is overkill en kost je veel meer qua tijd en moeite dan het oplevert.
ik had op mijn oude x86 laptopje ook Android gezet en alleen de echte Google apps werkten niet, en Skype, die ander 700 000 apps werkten wel.
Wel, ik had via het Android x86 project http://www.android-x86.org/ en draaide de 'normale' android omgeving.
Leuk die nieuwe ontwikkelomgevingen, Google met Android Studio en nu dus Intel met Beacon Mountain. Ik maak zelf gebruikt van Eclipse met de Android SDK. Op dit moment werkt dat prima voor de apps die ik maak.

Ik ben erg benieuwd naar de populariteit van x86 Android.. zeker in combinatie met een Bay Trail Atom chip.
Dat wordt zeker interessant, ja. Voor de eerste Bay Trail devices zal je nog wel tot November moeten wachten, voorlopig zijn het nog de huidige generatie chips (Clover Trail, Lexington, etc) die hier en daar opduiken.
Als de Galaxy Tab 3 van Samsung zou werken op een Intel chip zou dat de verkopen behoorlijk moeten kunnen opkrikken denk ik en gaan ontwikkelaars ook echt wel meer rekening houden met Intel processoren gecombineerd met Android.
Erg interessant voor heel veel mensen. Met de NDK coden is absoluut geen overkill in veel situaties omdat er veel legacy, maar vooral ook veel goede en betrouwbare code beschikbaar is in C/C++. Het porten naar Java is niet noodzakelijk met NDK. Ook het bouwen van applicaties over al je devices en servers heen (wat we aan het opzetten zijn op http://www.dodedodo.com/) kan een enorme boost krijgen zodra mensen beseffen dat C/C++ voor dat soort doeleinden zo gek nog niet is. Ik ken eerlijk gezegd ook niet veel JVMs die niet in C zijn geschreven.

Het is altijd fijn als er een suite beschikbaar wordt gesteld door een partij als Intel, alhoewel ik persoonlijk het meer waardeer als Intel die tijd stopt in het verbeteren van gcc. Ik snap ook niet zo goed hoe het kan dat ze plugins schrijven voor een cross-platform IDE zoals Eclipse, maar dan ineens hun Beacon Mountain suite alleen geschikt is voor 64-bit Windows 7 en 8.
Neem aan dat het een kwestie van tijd is, de Win64 versie is gewoon als eerste af. Rome is niet op 1 dag gebouwd, en Intel is overduidelijk geen Windows-only bedrijf (zie hun verregaande support aan OSX, Android, Tizen, RHEL, etc.)
Oh, dat weet ik wel, Ik snap eerlijk gezegd gewoon niet hoe ze de afhankelijkheid van Windows voor elkaar hebben gekregen. :) Hebben ze een eigen cross-compiler gebouwd die niet op basis van gcc is? Of hebben ze een shell scripts geschreven die alleen op Windows werken? Of hebben ze in Eclipse plugins bepaalde platform-specific libraries gebruikt? Gewoon een eerlijke opmerking dat ik niet snap hoe het eindproduct Windows-specifiek is.

Ik zie zelfs in hun FAQ dat ze Cygwin nodig hebben. Dat zoals iedereen wel weet, het mogelijk maakt Linux zut op je Windows bak te draaien. Toch logisch denk ik, dat ik me dan afvraag wat de IDE dan uiteindelijk gebonden maakt aan twee 64-bit versies van Windows.

In dezelfde FAQ zie ik waarschijnlijk de culprits:Dus dit gaat vooral om virtualisatie van Android 4.2+ op Intel Atom and ARM gebaseerde systemen. Nu weet iedereen wel hoe langzaam emulatie van Android op het moment is, dus dat is zeker interessant!

[Reactie gewijzigd door MrQuincle op 20 mei 2013 15:36]

Kijk dit brengt alweer een hele berg nieuwe verwachtingen met zich mee!
We krijgen nu na de extreem snelle Tegra 3 van Nvidia nu ook SOC's van Intel, waarvoor nu nog beter programma's voor kan worden gemaakt omdat Intel ze zelfs helpt doormiddel van deze SDK!

Door het uitbrengen van deze SDK worden naar verwachting Intel mobiele-SOC's veel populairder en gaan steeds meer fabrikanten ze gebruiken, dan krijgen we zometeen ook verschillende tablet-configuratie's met verschillende processoren en videokaarten!

Deze SDK kan nog wel eens hele grote sporen achterlaten in de mobiele-computer industrie!
Geen dev versie om onder Linux te draaien?
Bah!
Nu zijn ze al een heel eind op weg om Android native op een generic x86 device te draaien zoals..
Zie: http://www.android-x86.org/

Met het compatible maken van ARM op de X86 waren ze ook al een heel eind op weg (houdin arm-libs voor x86) :http://android-x86.sceners.org/en/?p=799

Dit werkte vrij goed (angry birds e.d. draaien 100%, Skype niet).

Ik had hier, en heb nog steeds mijn ijdele hoop op gevestigd dat dit verder uitontwikkeld zal worden. Echter is het hier de afgelopen tijd vrij stil om geweest. De laatste versie van android-x86.org ondersteund niet meer het handmatig toevoegen van de ARM emulator libs... :'(
"apps die draaien via de Dalvik Virtual Machine in het OS zouden al gemakkelijk geconverteerd kunnen worden naar een voor x86 geschikt formaat"
Lees: apps die draaien via de Dalvik Virtual Machine hoeven niet geconverteerd te worden naar een voor x86 geschikt formaat.
Wat dat betreft is de Dalvik VM niet anders dan die van Java of .Net. Als de VM zelf op een platform draait, draait code die voor die VM is geschreven dat ook.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013