Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 74, views: 33.152 •

Volgens geruchten gaat de nog onaangekondigde cameratelefoon Nokia EOS lijken op het huidige topmodel Lumia 920. Wel krijgt het toestel een cameralens die iets uitsteeks en een klepje dat automatisch uitschuift als de camera-app wordt geopend.

Dat meldt WM Poweruser op basis van een anonieme gebruiker die het toestel in handen zou hebben gehad. Volgens deze persoon heeft de Nokia EOS een behuizing die lijkt op die van de Lumia 920, al zijn de hoeken meer afgerond en steekt de lens licht uit de behuizing. Er is ook een klep ingebouwd die de lens moet afsluiten. Verder zou er een xenon-flitser aanwezig zijn, net als een rood led'je dat vermoedelijk moet helpen bij het focussen. Hoeveel megapixels de camera op de Nokia EOS bezit is nog onduidelijk: het prototype dat zou zijn gebruikt toonde "XX megapixel" op de behuizing.

Ook zou Nokia een nieuwe camera-app hebben ontwikkeld voor de Nokia EOS. Het opstarten van de app zou er voor zorgen dat het klepje dat voor de lens zit automatisch wordt uitgeschoven. Nokia heeft voor de camerasoftware een nieuwe interface ontwikkeld en heeft tevens een functie ingebouwd om handmatig te focussen. Draadloos laden zou niet ingebouwd zijn, maar mogelijk komt er een cover die dit wel naar het toestel brengt, net als bij de Lumia 925.

WM Poweruser zegt de informatie van een tweede bron bevestigd te hebben gekregen. Volgens de site krijgt de Nokia EOS een schermgrootte en -resolutie die hetzelfde is als de Lumia 920. Daarmee spreekt de site eerdere geruchten tegen, toen nog melding werd gemaakt van een toestel met vergelijkbare grootte als de Galaxy Note-serie van Samsung. Ook kwamen destijds geruchten naar buiten over een toestel met de naam Catwalk, die inmiddels onder de naam Lumia 925 is aangekondigd.

Reacties (74)

EOS was toch een tijdelijke naam?
Vind het wel verwarrend en suggestief om hem ook echt EOS te gaan noemen.
Het lijkt alsof er een Canon camera inzit.
Ben idd wel benieuwd of Canon nog wat van zich laat horen. Aangezien telefoons steeds meer de onderkant van de fotografie markt veroveren (zie o.a. dit bericht) verwacht ik dat de cameramakers steeds agressiever "hun" markt zullen gaan beschermen.
Canon zal de naam EOS wel kunnen gaan verdedigen.

Echter zullen de camera telefoons de DSLR-camera's niet gaan verdringen.
Wel de kleine powershot camera's.
Maakt niet uit. EOS staat bij veel mensen bekend als iets uit de foto wereld. Ook al is Eos een godin uit de griekse mythologie. Maar omdat je Eos gaat gebruiken als merknaam in de zelfde markt, heb je grote kans dat je wordt aangeklaagd.
Het zelfde verhaal met Apple Inc en Apple records. De 1e rechtzaak was werd al gehouden in 1978, maar hij kwamen ze tot een schikking. Met als voorwaarde dat Apple computer niet de muziek industrie in zou gaan met het Apple merk.
Dit gebeurde meerdere keren wel, zoals met het introduceren MIDI mogelijkheden bij de Apple, bij het introduceren van iTunes en bij het introduceren van de iTunes store.

En het verhaal van Apple Inc vs Apple Computers, was niet met opzet gedaan. Nu daarin tegen gebruikt Nokia een naam voor een toestel gericht op foto's maken, terwijl de naam EOS dus al in gebruik is door Canon. In mijn ogen, is dat vragen om problemen.
Waarschijnlijk is EOS gewoon een interne naam dan mag dit wel, zolang het toestel maar niet onder deze naam in de winkel komt te liggen.
Klopt, maar Microsoft mag de naam "Metro" ook niet meer gebruiken toch, maar toch noemt iedereen het nog de "Metro-interface". Wat dat betreft is het slim gekozen van Nokia, want het blijft vast nog even hangen en heeft een goede naam.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 18 mei 2013 19:17]

Dat blijft hooguit onder tweakers even hangen. De rest van de wereld heeft hier echt geen benul van. De metro-interface is echt van een andere orde dan een enkele camera van een telefoonmerk dat tegenwoordig in de marge opereert.
Nee daar heb je gelijk in maar microsoft wou het ook onder die naam uitbrengen en zo stond het ook op de website van Microsoft. In dit geval wordt het waarschijnlijk nooit onder die naam uitgebracht.
Maar Nokia probeert in mijn ogen over de rug van Canon de camera kwaliteiten van z'n nieuwe telefoon aan te prijzen. Ook al komt het toestel straks anders te heten het kwaad is al geschied. Als er een rechtszaak komt, nog beter want nog meer aandacht voor de camera van het nieuwe toestel. Zorgelijk dat ook een gerenommeerd merk als Nokia zich met dit soort marketing trucjes inlaat.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 19 mei 2013 15:08]

Dat doen echt wel meer merken, dat heeft gewoon te maken met publiciteit.
Nokia heeft het op dit moment gewoon erg moeilijk, dus elke publiciteit die niet te negatief is, is welkom
Als je ook kijkt naar wat voor foto's de Lumia 925 schijnt te maken:

http://press.nokia.com/wp...ith_nokia_lumia-925-6.jpg

http://press.nokia.com/wp...ith_nokia_lumia-925-5.jpg

Waarom zou je dan inderdaad nog je compact camera meenemen?
Compacte camera's kunnen meer zoom bereik hebben (24-300) Daarnaast is de sensor van die compacts veel groter dus nog beter beeld. Die ontwikkeling staat ook niet stil dus compact cams worden ook steeds beter.

En misschien nog wel het belangrijkste een goede compact heeft ook A, P, S en M modes waardoor je veel meer controle hebt over hoe je je foto belicht en wat je scherpte diepte is.

Maar voor mensen die alleen maar foto's op Auto stand maken is een mobieltje meer dan prima dat ben ik met je eens. Mensen die wat meer willen kunnen hebben zeker baat bij een goede compact. Maar die zullen denk ik nog liever een DSLR hebben.
Maar voor mensen die alleen maar foto's op Auto stand maken is een mobieltje meer dan prima dat ben ik met je eens
Dat is toevallig de meerderheid die een compact zou overwegen. Die kiezen dus voor het mobieltje om foto's te maken - zie de aftocht van Olympus uit de compact camera markt: compacts verkopen steeds slechter.
Heb je gezien hoeveel ruis je in die foto's hebt zien zitten? Het zijn leuke foto's die je zo ff snel maakt en voor de meeste mensen goed genoeg, maar ik irriteer me mateloos als ik een mooie foto wil maken en er zit veel ruis in, dan pak ik toch liever me DSLR met een lichtsterke lens.

Ik geef toe, een DSLR heb je niet altijd bij je en sommige momenten wil je toch vastleggen, dan zijn zulke foto's goed genoeg...

Edit: dit is een reactie op Devian

[Reactie gewijzigd door iMars op 18 mei 2013 16:40]

Tuurlijk heb ik die ruis gezien, daarom zeg ik ook vervanger voor een compact camera ;).

Heb zelf ook een DSLR voor het betere werk, maar voor simpel point en shoot kan ik me kleine compact camera thuis laten liggen als mobieltjes zulke foto's maken.
Compact hebben tegenwoordig 12-16x zoom en betere sensor, dus zelfs dan zou ik mijn compact meenemen, is de batterij leeg dan pas zou ik mijn telefoon gebruiken.
Ik zou juist wel mijn telefoon gebruiken voor willekeurige plaatjes. Als ik echt mijn best wil doen op een foto gebruik ik uiteraard een dslr. Ik vermoed dat voor velen de camera in de telefoon ruim voldoende is.
Naar mijn idee zal er dus wel een strijd uitbarsten (als die er niet al is) tussen compacts en telefoons
Ja er zit idd vaak ruis in de fotos van moderne smartphones, echter zal dit bij de nieuwe pureview nokia meevallen omdat deze oversampling gebruik om fotos te maken. Hierbij combineert de telefoon dus meerdere pixels naast elkaar om een pixel in de foto te maken. Ruis word verminderd omdat niet al die 8 pixels toevallig ruis hadden op het moment van de foto.
Dat niet alleen, hoe vaak gebruik je de volledige resolutie + bijbehorende oppervlak van een foto? Daardoor heb je ook al wat minder last ervan.

Ik denk ook niet dat de consument daar veel last van gaan hebben. Die nemen ook geen compactcamera (nu of een paar jaar geleden) om gigantisch mooie foto's mee te maken, maar juist de leuke vakantiefoto's of de "gelukkig heb ik een camera bij" momentjes.

Print hem maar eens uit als normale foto, valt prima mee hoor en de echte azijnpisser kan ook nog wel wat met photoshop verbeteren.
Het probleem lijkt mij toch voor een groot stuk toch dat je geen flits hebt. Bij een compactcamera heb je toch een kleine flits. Wat je dan ook ziet dat de tweede foto inderdaad van een redelijk goede kwaliteit is, waar ik bijvoorbeeld best tevreden mee zou kunnen zijn. Het gaat hem echter om de eerste foto, waar in donkere omstadigheden een foto werd genomen, en echt een zeer vervelend ruis op zit. Beetje zoals het "voorbeeld" bij een compactcamera wanneer je een foto neemt in donkere omstandigheden. Echter, als je de foto dan neemt gaat de flits af, waardoor objecten op korte afstand toch belicht worden.

Mij lijkt het toch zo dat heel veel foto's met onvoldoende licht worden genomen, en juist daar lijkt me het hebben van een compactcamera beter. Mij lijkt voor huis-tuin-en-keukengebruik een smartphone inderdaad net zo goed als een compactcamera, zolang je geen flits nodig hebt. Met andere woorden, goed als je onderweg tijdens de dag een foto wil nemen, maar 's avonds op een familiefeest heb je misschien toch beter een goedkope compactcamera met een flits.

Ik denk niet dat je een "azijnpisser" moet zijn om de eerste foto als slecht te bestempelen, en kan toch niet de bedoeling zijn dat je met gespecialiseerde software moet beginnen werken om er voor te zorgen dat een gewone gezinsfoto er een beetje goed uit ziet. Dan gaat het argument "gemak" om met een smartphone een foto te nemen juist helemaal verloren.
Een compact camera maakt die foto ook niet veel beter.
Die 920, 925 en 928 zijn anders juist voor donkere situaties beter uitgerust. De Optical Image stabilisation zorgt er dus voor dat het diafragma dus langer open kan staan waardoor je ook minder ruis krijgt. Verder heeft de 928 ook al een xenon flitser, dus dat scheelt ook al een heleboel.

De compact camera's hebben vaak als voordeel dat je daar ook nog optische zoom bij hebt, iets wat je wel gaat missen voor sommige natuurfoto's bv.

Het lijkt mij in ieder geval dat dit toestel wel weer een knoepert van een lens krijgt en samen met een xenon-flitser helemaal niet meer onder zal doen voor een compactcamera. De DSLR zal natuurlijk beter blijven, maar voor de meeste kiekjes lijkt dit wel voldoende. Net als dat de 808 prima dagfoto's maakt (de 920 scoort daar toch net wat beter mee). Juist doordat je geen flits nodig hebt, krijg je ook veel natuurlijkere foto's daarmee in de wat donkerdere ruimtes. Toch zit ook daar een limiet op (zoals ik merkte met het discobowlen laatst).
De vraag is vooral of Canon EOS een geregistreeerde merknaam is. Als dat het geval is, mag Nokia een andere naam gaan verzinnen, omdat ze zich beide in fotografie begeven. Dat Canon EOS iets heel anders is *binnen* de fotografie, zal voor een rechter niet zoveel uitmaken, want hiermee heeft Canon EOS "geen kans" meer in dat deel van de markt.
Kan ook prima een werknaam zijn zoals de Xbox Durango of Project Natal. Lumia 1000 zou al een logischere naam zijn, maar we zullen zien. In ieder geval is deze naam al vaker voorgekomen in het verleden, dus ik vraag me af of ze er nu ineens wel mee gaan komen. Kan me voorstellen dat de hardware nu alweer wat ouder is.

Nokia timmert in ieder geval hard aan de weg. Van HTC hebben we ook alweer even niets vernomen van mogelijke opvolgers en Samsung laat het helemaal afweten. Daarmee is alleen Huwei nog enigszins bezig met het platform en dat is natuurlijk wel jammer.
"EOS" is op dit moment slechts een gerucht :)

Kan net zo goed een codenaam of interne naam zijn, net zoals "Vienna" of "Blackcomb" de codenaam voor windows7 was
Dus een goede vervanger van de N8?

Ik heb tot heden nog niet een goede vervanger van de N8 gezien.

[Reactie gewijzigd door bbcs op 18 mei 2013 16:10]

Helemaal met je eens.
Ik gebruik mijn N8 nog steeds om fotos te maken als ik bijvoorbeeld naar pretpark ga of een dagje uit.

De 808 maakt ook fantastische foto's en draait net als de N8 op symbian. Helaas is symbian dood en is het dus wachten op een goed alternatief zoals deze EOS vermoedelijk zal zijn.

Verder : EOS is NIET de officiele naam! Mensen die roepen Canon dit rechtszaak dat moeten weten waar ze het over hebben.
Is hier enig akkoord met Canon? Anders zie ik hier wel weer een of andere rechtzaak uit komen..

Edit: EOS doet mij ook direct aan een reflex camera denken wat ik met niet in een telefoon kan voorstellen

[Reactie gewijzigd door Grimpy op 18 mei 2013 16:15]

Het kan Nokia niets schelen over wat mensen denken bij EOS. Nokia heeft NERGENS toegegeven of aangekondigd dat het toestel EOS gaat heten. Net als de "catwalk", die nu lumia 925 heet, gaat de "EOS" ook anders heten. Het is een CODENAAM.

Net als windows Longhorn sinds de release Vista heet, en Windows Vienna en Blackbomb nu Windows 7 heet!

Van tweakers verwacht ik dat ze wel begrijpen wat een codenaam is. Echter, als ik hier zo de reacties bekijk krijg ik de neiging om me pc het raam uit te smijten!
Als je na het lezen van reacties in staat bent je computer uit het raam te gooien raad ik je aan hulp te zoeken voor je problemen.
"Eos" is zoiets als "GTX"; het wordt wel geässociëerd met een bepaald bedrijf, maar er mag geen trademark op rusten vanwege prior arts

GTX is van gran turismo, en Eos is uit Griekenland van duizenden jaren geleden.
Prior art is geen zaak bij handelsmerken. Een eerder vastgelegd handelsmerk is natuurlijk wel een probleem, maar alleen als dat binnen dezelfde industrie wordt gebruikt.

GTX is neem ik aan een Nvidia handelsmerk binnen de computerhardware sector. Dat omdat als een ander bedrijf een "GTX" uit zou brengen het doet denken dat het een nvidia model is. Als de term echt algemeen was zou het niet vastgelegd kunnen worden "bruin" of "snel" zou bijvoorbeeld niet snel bedrijfsgebonden worden.

Dit alles in het kader van merkverwarring, dat wil men namelijk voorkomen. "EOS" doet men denken aan de EOS serie camera's van Canon, niet aan de godheid. Nokia zou dit dus zeker niet zomaar op hun toestellen kunnen plakken.
Ben erg benieuwd of deze dan met de 41MP sensor is van de 808. Een Windows 8 phone met de (808) Pureview camera zou ik erg interessant vinden. Ik hoop dan wel dat het geheugen uitbreidbaar is (of 32GB standaard zoals bij de HTC One), want met zo'n camera wil je blijven schieten en 41MP gaat best hard qua bestanden... (Ik weet dat de standaard dan op 5 of 8 MP wordt opgeslagen, maar je kunt ook op full resolution opslaan op max 38MP).

De smartphonewereld wordt weer wat interessanter. Maandag komt ook Jolla met z'n eerste model. Die zal wel niet zo op fotografie zijn gericht, maar ik vind dat wel een erg interessante ontwikkeling.

Gelukkig heb ik nog even op mijn abonnement...

@dubbeldekkert
De Lumia 925 heeft nog slechts 16gb. Bij een toestel dat is gericht op fotografie hoort een ruim geheugen. Zeker met goede video mogelijkheden is 16gb te beperkt.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 18 mei 2013 21:48]

Beste bilgy, in de Lumia 920 zit standaard 32GB geheugen.
In de Lumia 925 zit 16GB met verder zowat dezelfde specs. Dus het kan net zo goed zijn dat deze nieuwe telefoon ook 16GB intern geheugen krijgt.

Ik vermoed overigens dat ie Nokia Lumia Pureview gaat heten.
(een fractie van) 16gb zou zat moeten zijn voor een goede camera. De JPEG compressie staat over het algemeen vrij hoog op telefoons; dus zelfs 5-10mb per foto is nog realistisch op 40mp, met 1mb voor 5-8megapixel.

Dus qua aantal plaatjes wat je op kunt nemen is het geen probleem. Ik zou zelfs willen wedden dat het batterijleven niet goed genoeg is om het geheugen te vullen met foto's of filmpjes
41 megapixel klinkt heel leuk voor de doorsnee consument, maar betekent uiteraard helemaal niks in de echte wereld.. Het blijft dus een marketing-kreet zonder substantie.

Camera kwaliteit wordt bepaald door de optiek, niet de hoeveelheid puntjes. Voor deze reden zijn smartphones altijd complex geweest qua camera: zeer kleine ruimte voor autofocus en nog minder ruimte voor de (voornamelijk) plastic lenzen.

Ik zal toegeven dat smartphones héél ver zijn gekomen ten opzichte van hun webcam-kwaliteit origine, alhoewel ze nog steeds niet beter zijn dan een low-end point-and-shoot camera van ¤100..
Behalve de optiek is ook de sensor (maat en kwaliteit) van belang. En je weet duidelijk niet waar de 41mp van de 808 pureview voor worden gebruikt. Lees eens de white paper die het uitlegt:
http://europe.nokia.com/PRODUCT_METADATA_0/Products/Phones/8000-series/808/Nokia808PureView_Whitepaper.pdf

De truc: de betreffende sensor is zeer groot, bijna zo groot als die in de Nikon 1 serie, dus de pixels zijn groter dan in de 13mp sensor van een Galaxy S4. De sensor is ook veel groter dan die van compact camera's en de beeldkwaliteit is dan ook gewoon heel goed.

Het eerste voordeel van de vele pixels is betere kwaliteit in minder licht, of meer details in goed licht. Het tweede voordeel is dat je kunt zoomen en nog steeds echte pixels overhoudt (ipv een uitsnede interpoleren tot een hogere resolutie).
Je link doet het niet, en ik vermoed dat je een paar zaken door elkaar gooit.

De maat van de sensor geeft alleen een idee over de kwaliteit bij gelijkblijvende resolutie. Bij toename van de resolutie neemt de grootte van de pixels gewoon af.

Nokia's idee van oversampling (in feite pooling van data waaruit een "gemiddelde" pixel vloeit die hopelijk van betere kwaliteit is) bestaat al heel lang en wordt veelvuldig gebruikt in toepassingen waar een extreme lage hoeveelheid licht moet worden gedetecteerd (wetenschappelijke aparatuur voornamelijk, zie bijvoorbeeld Fujifilm LAS-3000).

Ik ben er op dit moment niet van overtuigd dat in een consumenten-telefoon de kwaliteit van de afbeeldingen toeneemt als je hele kleine pixels gaat poolen tov simpelweg grotere pixels hebben bij een lagere resolutie. Immers, de hele reden dat DSLR's zo'n enorme sensor hebben (dus ook zonder absurd hoge resoluties) is noujuist uit kwaliteit oogpunt. Helemaal mee eens dat het leuk is om mee te zoomen, alhoewel je dan alle voordelen van poolen compleet kwijt bent met alle gevolgen van dien..
Vreemd dat de link niet werkt. Misschien even googlen op "Pureview 808 whitepaper".

De grootte van de sensor is wel degelijk bepalend voor hoeveel licht er in totaal wordt opgevangen. En dat is wat de sensor in de Pureview zo uniek maakt voor een telefoon of zelfs een compact camera. De meeste telefoons hebben een 1/3" sensor en de meeste compact camera" hebben een 1/2,5" sensor. De Pureview sensor is 1/1.2", iets kleiner dan de sensor van de Nikon 1" serie.

Als gevolg daarvan zijn de pixels dus niet heel klein zoals je zegt. Ze zijn 1,4µm tegenover 1,1µm in een 1/3" 13MP sensor. Het gaat Nokia er dus niet om domweg zoveel mogelijk pixels op een sensor te hebben. Daarom is de standaard output 5MP; genoeg voor de meeste doeleinden.

Je kunt theoretisch beargumenteren dat de resolutie irrelevant is. Dat 5 miljoen hele grote pixels hetzelfde eindresultaat geven als 38 MP gedownsampled naar 5MP output. Echter, meer pixels hebben meer ongevoelig oppervlakte ertussen en de totale lichtopbrengst daalt dan iets. Daarom kiest HTC met de ONE voor 4MP op een 1/3" sensor. Maar die mist juist in goed licht de extra resolutie. Maar bij de grote sensor van de Pureview is dat geen probleem tov de smartphone concurrentie.

Een interessante vergelijking tussen de 808 en de HTC ONE is hier te vinden. Vooral de nachtscène is interessant:

http://www.pocketnow.com/...nokia-808-pureview-camera

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 20 mei 2013 23:05]

Ik zal toegeven dat smartphones héél ver zijn gekomen ten opzichte van hun webcam-kwaliteit origine, alhoewel ze nog steeds niet beter zijn dan een low-end point-and-shoot camera van ¤100..
Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
De Nokia N8 heeft een 12 Megapixel camera met glaswerk van Carl Zeiss.
Die maakt echt zeer goede foto's en films. Beter dan menigeen compact camera's.
Dat denk je 'te zien op je oh zo mooie telefoon schermpje of fulll hd lcd edge led schermpje van je pc of laptop' :)
Dat denk je 'te zien op je oh zo mooie telefoon schermpje of fulll hd lcd edge led schermpje van je pc of laptop' :)
Nee hoor.
Op de knoert van een Full-HD tv! :P
Maar ook op mijn 22" desktop scherm. ;)

Dus dat zit wel goed.
Ik haal er even een vergelijkings-artikel bij http://recombu.com/mobile...kia-lumia-710_M16764.html

De powershot S90 was een strakke ¤100-150 camera in zijn tijd (wordt nu niet meer gemaakt meen ik)

Alhoewel de N8 mooie plaatjes schiet, wordt het wel duidelijk dat hij gewoon niet tegen een echte camera op kan boksen. Het gebrek aan macro, fysieke zoom en het handmatig kunnen instellen van belangrijke parameters (blootstellingstijd, F/, etc etc) maken het voor de enthousiasteling ook al minder interessant.

Je kunt jezelf een eerlijke vraag stellen: als je op verre (en lange) vakantie gaat, zou je dan alléén je telefoon meenemen of toch liever een stand-alone camera? Het antwoord daarop zegt al heel veel :)
Die '41' mp zal dan best aardige foto's neer mogen zetten in jouw opinie, maar denk je nu echt dat dit goede, dan wel ongeëvenaarde kwaliteit is ? 41 megapixels my ass. Liever had ik nog 8meha pixels op mijn Sony nex en kwaliteit, dan 16.1 mp (en behoorlijke kwaliteit).

Als ik serieus overweeg om een flatgebouw te beprinten aan 1 zijde, zou ik wel een kwaliteits DSLR nemen met meer megapixels...

Over pixelpeepers gesproken....hahaha
Alsof 41MP voldoende is om op een beetje resolutie "de zijkant van een flatgebouw te beprinten".

Sorry, maar als drukker kan ik je zeggen dat 41MP geen fluit voorstelt zodra je het vertaalt naar drukwerk.
in een 2:3 verhouding is dat ongeveer 5200x7800 pixels, als je print met een voor drukwerk normale 300dpi dan heb je krap aan een A2 pagina vol gedrukt.
Op een A0 zit je dan al op 75dpi en dan heb je nog maar 3 dots per mm, wil je dat op de zijkant van een flatgebouw, dan moet je naar een tegelboer voor je mozaiek, niet naar een drukker om een paneel Trespa te laten bedrukken.
Eindelijk weer eens een telefoon met een klepje voor de cameralens. Heb al meerdere keren een mooi fotomoment gemist doordat mijn lens smerig was en ik die eerst schoon moest maken.. Snap niet dat er niet meer telefoons zo een klepje voor hun lens hebben
Toevallig vandaag mijn Nokia n82 uit de lade gepakt. Die had inderdaad een handig klepje ervoor en dit zorgde voor een goede camera ervaring. Erg tevreden geweest altijd over die camera.
omdat je dan het klepje kan vergeten en zo een moment kan missen... je moet wel hele smerige broekzakken of vette vingers hebben om elke keer je lens smerig te krijgen.
Solenoid of een heel klein servootje aan het klepje maken en het klepje is open nog voor de foto app goed en wel is opgestart. Net als bij een pocket camera.
Maar dat hadden ze bij Nokia ook al bedacht. Derde alinea, tweede zin van het artikel.

Dus hoezo klepje vergeten?
en na verloop van tijd door zand en andere rotzooi heb je krasjes op je lens, wilt het schuifje niet goed meer automatisch open en dan zit je alsnog met de gebakke peren. het klinkt geweldig maar het is wel weer iets mechanish wat kan falen.
Aan de andere kant, voor compact camera's werkt het al decennia en is het een bewezen techniek.
Uiteraard kan het kapot, alles kan kapot, maar je mag toch aannemen dat iemand met een camerafoon van een paar honderd euro daar wel met redelijke zorg mee omgaat.

Als je die EOS, net als de 808 Pureview koopt om de toegevoegde waarde van de betere camera, dan is het toch logisch dat je daar een beetje voorzichtig mee bent. De 808 staat nu nog in de pricewatch voor dik ¤500.
Ik heb liever dat er een fatsoenlijk fysiek qwerty toetsenbordje achter dat klepje vandaan springt dan een cameraatje.
Het wordt echt tijd dat er weer een communicator uit komt waar je niet op die glaasjes hoeft te kriebelen met honderd typefouten.
Hoe klein is jouw telefoon dan?
Heb een 3.2 inch en weinig typefouten hier.
4" maar g#dzeidank nog met een fantastisch toetsenbordje zonder een versleten backspace.
Beter mikken en autocorrect aanzetten, en natuurlijk op de juiste taal. Ik heb namelijk nauwelijks spelfouten op de telefoon en type sneller dan op mijn Desire Z (nu iPhone 4S)
Yeah,,, autocorrect...
veel plezier:
http://www.damnyouautocor...ects-of-dyacs-first-year/

Ik heb hier in Nederland een Amerikaanse klant, en verwerk Duitse producten...
Ook leuk met autocorrect.

Gewoon een goed tobo en je hebt die flauwe kul niet nodig.
Ja leuk autocorrect.....ik verstuurde "thnx" zonder dat dat in mijn woordenboek stond.

Dat werd "rund"........... :9~

Leg dat maar eens uit aan je opdrachtgever. :+

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 19 mei 2013 10:59]

Omdat Thnx niet Nederlands is, dat valt dan mede onder het stukje "juiste taal" en natuurlijk kwestie van opletten.
Tja, straks heb je een fotograaf met zijn cameratelefoon en zegt hij: "Probeer die positie even aan te houden, mijn camera gaat over" ;)
XX megapixel, als je op zijn Latijns leest is dat 20. Zou het?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Gamescom 2014 Gamecontrollers Smartphones Apple Sony Microsoft Games Wetenschap Besturingssystemen Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013