Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 196, views: 17.871 •

Volgens marktonderzoeksbureau IDC heeft Windows Phone inmiddels een groter marktaandeel dan BlackBerry. Daardoor is het Microsoft-OS wat marktaandeel betreft het derde besturingssysteem, na Android en iOS. Het absolute marktaandeel van Windows Phone blijft echter klein.

IDC maakte de cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar bekend. Daaruit blijkt dat Android en iOS nog steeds de grootsten zijn op de smartphonemarkt, maar Windows Phone is er wel in geslaagd om BlackBerry in te halen. Microsoft heeft inmiddels een aandeel van 3,2 procent verworven op de smartphonemarkt, terwijl BlackBerry het met 2,9 procent moet doen. De derde plaats heeft Microsoft met name te danken aan Nokia, dat in het eerste kwartaal van dit jaar 79 procent van alle Windows Phone-verkopen voor zijn rekening nam.

Windows Phone en BlackBerry blijven zich in de achterhoede bevinden wat marktaandeel betreft. Android heeft inmiddels een marktaandeel van 75 procent verworven, waardoor ook iOS met een aandeel van 17,3 procent op grote achterstand staat. Android heeft al geruime tijd de eerste plaats op de lijst van mobiele besturingssystemen in handen.

Alleen voor Android, iOS en Windows Phone zijn de verkoopaantallen gestegen, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Android noteerde een groei van bijna 80 procent naar 162,1 miljoen stuks, maar Windows Phone steeg procentueel het meest: met 133 procent. Wel werden er 'slechts' 7 miljoen Windows Phones verkocht. Apples iOS noteerde een kleine groei, van 6,6 procent. De grootste verliezer is opnieuw Symbian, dat inmiddels nog maar een marktaandeel van 0,6 procent heeft. Het is aannemelijk dat dit aandeel blijft dalen, omdat de meeste grote smartphonefabrikanten Symbian hebben afgestoten.

Reacties (196)

Reactiefilter:-11960180+1133+27+30
Ben wel benieuwd in hoeverre er een verdeling zichtbaar is qua branches, waar BB gebruikt wordt. Kan me zo voor stellen dat overheden en financiële instellingen vanuit compliance overwegingen nog BB als eerste optie zien
Overheden zijn nogal trend gevoelig.
Toen in het bedrijfsleven Blackberry een groot aandeel had, zijn ze daarop overgestapt.

Nu echter iPhones een hot item zijn, zijn veel managers (niet altijd even ict-vaardig) geneigd te keizen voor Apple.
Als er echte androids zijn die volledig open source zijn, dan wil de overheid hier ook nog wel voor vallen. Het moet namelijk van Europa vooral gerocht zijn op "eerlijkheid" en een open platform.

iPhone en Blackberry zijn dat niet. Android zou dat kunnen zijn...
Ik weet uit eigen ervaring dat in de Nederlandse overheid veelal iPhones worden uitgedeeld (gemeenten etc).

Prima; het is makkelijk etc. etc. Toch zou ik graag zien dat hier Windows Phones worden uitgedeeld. Windows Phones zijn makkelijk te beheren door ict, zijn veilig én bij uitstek geschikt voor de overheid aangezien die het meeste gebruikt maakt van outlook agenda's en mail die natuurlijk super samenwerken met de Windows Phone.

Het argument dat er geen apps zijn gaat dan ook niet meer op; het is ten slotte niet de bedoeling dat ambtenaren onder werktijd gaan angry-birden..
Ik zie graag windows phone een groter aandeel krijgen, maar een overheid zou ik toch echt android aanraden. Al dan niet met een custom rom. Op dit moment is beheer etc. veel beter geregeld/veel volwassener. Op WP miste tot voor kort de meest elementaire functies, terwijl op android zowel veel kant en klare tools direct beschikbaar zijn en the sky the limit is vanwege de open source natuur van android (ja ik weet dat er kritiek is op de manier hoe Google ontwikkeld, maar dat maakt een overheid niks uit natuurlijk :P ). Maja, voor middengrote bedrijven is het enige belangrijke dat exchange word ondersteund, en dat kun je overal wel gebruiken.

In ieder geval, @het artikel: ik moet zeggen, het was wachten op het moment dat WP groter zou zijn. BB heeft te lang gewacht en ondanks dat ze nu niet meer zo'n vreselijk slechte producte afleveren (*heeft nog steeds trauma van ontwikkeling op BB browser*) denk ik niet meer dat ze dit tij zullen keren.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 17 mei 2013 12:00]

maar een overheid zou ik toch echt android aanraden.
Vanuit kostenaspect wel, maar vanuit security oogpunt is Android (en ook iOS) bijzonder zorgwekkend - de hoeveelheid malware, jailbreaks en exploits is de afgelopen tijd enorm, dan heeft Blackberry (in de afgelopen 15 jaar nog nooit gekraakt) in elk geval een betere 'track record'.

Opstartproblemen en bugs zijn natuurlijk te begrijpen, maar als het veilig moet zijn, dan zou ik pas voor een bepaald platform kiezen als er een tijdje geen serieuze exploits meer voor zijn geweest.

Helaas is veiligheid in de praktijk bij veel bedrijven/overheden een ondergeschoven kindje, en kijkt men vooral naar de goedkoopste toestellen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 17 mei 2013 12:09]

Veiligheid vanuit obscuriteit is wat je omschrijft. Want de reden dat er op windos minder malware is omdat het zo klein is.

Als je een android pakt kun je het zo veilig of onveilig maken als je zelf wilt. iOS is standaard veilig maar niet super veilig, android is standaard minder veilig, maar kun je echt bizar veilig maken. Als je ICT'ers in dienst hebben die linux servers beheren en je zet een rom op een android mobieltje zonder google play en zonder de rechten aan de gebruiker om externe apk's te draaien dan kom je ongelovelijk ver. En je kunt nog /veel/ meer. Verschillende manieren om data te encrypten zijn er mogelijk op android standaard en met een rom zijn er nog veel meer mogelijkheden. Op zowel WP als iOS is dat of niet mogelijk of werkte het alleen heel beperkt.
Veiligheid vanuit obscuriteit is wat je omschrijft. Want de reden dat er op windos minder malware is omdat het zo klein is.
Op Windows minder malware? Er is nergens zoveel malware voor.

En Blackberry is al 15 jaar 1 van de meestgebruikte mobile OSsen ter wereld, en ws het aller interessantste hackers doelwit (want: bedrijfsgeheimen). Dat het ondanks dat hackvrij is gebleven is een enorme prestatie.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 17 mei 2013 15:00]

Je kan misschien ook een poging doen om het in context te plaatsen, want er is geen enkel platform met zo weinig malware is Windows Phone.
dus jij wil de overheid opzadelen met een custom rom android? en hoe weet jij nu zo zeker dat de schrijver van zon custom rom niet een stiekeme backdoor plaatst?
Omdat de sourcecode beschikbaar moet blijven bij opensource, Microsoft kan je dat nooit zien.

[Reactie gewijzigd door Trinitronic op 17 mei 2013 12:41]

Alsof ze er dan moeite voor gaan doen om te controleren of er in die miljoenen regels code niet ergens een backdoor is. Trouwens: je bent niet verplicht de source van je eigen costume rom vrij te geven.
De overheid zou ook kunnen kiezen om om een eigen custom rom te ontwikkelen. Geen onderzoek nodig dan of de custom van een andere partij wel veilig is. Zo houd je ook meer controle over de rom m.b.t. veiligheid en regels.
Het is niet de core business van e overheid om custom rom's te ontwikkelen, ik wil er dan ook geen belastingsgeld aan spenderen.
Elke development process levert bugs en security gaten op, ook bij de overheid
Hoezo zou er voor een custom rom code beschikbaar zijn? Dat zijn toch per definitie binary releases? Zelfs al geven ze er code bij weet je nog niet of dat exact dezelfde code is als die ze voor het compileren hebben gebruikt. Nee, vanuit een security oogpunt kun je beter geen custom roms pakken.
Op dit moment is beheer etc. veel beter geregeld/veel volwassener.
Mwah... Zolang Windows Phone 8 geen VPN ondersteuning kent, WPA2 Enterprise met certificaatjes gebrekkig wordt ondersteund en Exchange Active Sync stuk gaat wanneer de policy zegt dat encryptie vereist is op de SD kaart, is Windows Phone nog lang niet volwassen. Ik ken overheden die hierom Windows Phone 8 buiten de deur houden. Daarnaast bieden Mobile Device Managers veel meer mogelijkheden met Android en iOS en die zijn daarom in mijn ogen juist veel beter te beheren en volwassener.
iPhones dan niet?
Dan zou ik gewoon ook nog eens overstappen op de Mac.
Nog veel beter beheersbaar dan windows.
Je weet dat dat een fabeltje is toch? Net als dat het een fabeltje is dat er geen virussen bestaan voor OSx?
Ik weet uit eigen ervaring dat in de Nederlandse overheid veelal iPhones worden uitgedeeld (gemeenten etc).
Gemeente Utrecht gebruikt nochtans voornamelijk Android telefoons.
Ik werk bij een overheidsdienst en zou graag zien dat er een weloverwogen keuze gemaakt zou worden.

Managers staren zich blind op het aangegeven appeltje .

Ik wil niet zeggen dat een iphone of android slechter zijn. Het is me om het even.
Ik wil een apparaat dat mijn werk makkelijker maakt. Het logo boeit me daarin totaal niet.
Toch zou ik graag zien dat hier Windows Phones worden uitgedeeld. Windows Phones zijn makkelijk te beheren door ict, zijn veilig én bij uitstek geschikt voor de overheid aangezien die het meeste gebruikt maakt van outlook agenda's en mail die natuurlijk super samenwerken met de Windows Phone.
Fanboy-blaat. Als je hetzelfde verhaal nog een keer opschrijf en Windows Phone door iPhone vervangt klopt het nog steeds. De exchange support op iOS is ook prima.

Ik zie juist liever meer Android gebruikt worden. Zowel Apple als Windows Phone zijn duur tov Android telefoons en kosten ons dus onnodig belastingcenten.
Verder is het monopolie van MS nu al veel te groot. Windows hoeft echt niet te verdwijnen maar hun dominante marktaandeel wel. Dat is namelijk slecht voor iedere consument. Voor Windows gebruikers omdat het innovatie op het platform remt en voor de rest omdat ze van alle kanten Windows door de strot worden geramd.

Nee, liever nog Apple dan MS, die hebben al een veel te grote vinger in de pap. Zowat alle overheids-desktop draaien al op Windows. Vergeet niet dat een bedrijf als MS veel te veel macht krijgt als een overheid volledig op 1 zo'n leverancier steunt. Een overheid hoort zo onafhankelijk mogelijk te zijn, en niet afhankelijk te zijn van een commercieel bedrijf (en al helemaal geen amerikaanse).
Zowel Apple als Windows Phone zijn duur tov Android telefoons en kosten ons dus onnodig belastingcenten.

Een HTC One of Samsung S4 is niet goedkoper dan een Nokia 920 of HTC 8X.

Ja, er zijn heel veel goedkope Androids, en (nog) geen goedkope iPhones. Echter het is je kennelijk ontgaan dat er talloze zeer goedkope Windows Phone varianten te krijgen zijn.
Laat het mobiele OS nu het ultieme middel zijn om de afhankelijkheid van een bedrijf als MS af te bouwen. Dus het zou wel heel dom zijn als de overheid Windows Phones naar binnen zou halen. Windows Phone kan in geen enkel opzicht tippen aan Android.
Kan je onderbouwen waarom een Windows Phone beter geschikt is voor het bedrijfsleven dan een iPhone?
Perfecte Exchange support.
Exchange support op iOS is ook prima. Geen verkoopargument dus.
Wie zegt dat het bedrijf werkt met Microsoft producten?
Kun jij dat?
Kun jij concreet aantonen dat het slechter is?
Nee, dat kan ik niet. Ik vraag het gewoon uit interesse :P .
Uit eigen ervaring heb ik het liefst dat ze kunnen kiezen tussen blackberry en niets anders. Eventueel windows Phone ook nog.

Maar Apple zie ik niet graag komen, absoluut niet.

De reden hiervoor is als mensen een Blackberry kunnen krijgen dan is dat een toestel om mee te bellen en te mailen. Een werktoestel dus.
Meeste mensen willen ook geen blackberry van het werk want dan staat dan gelijk aan je gaat altijd lastig gevallen worden door je werk.

Als ze een Iphone kunnen krijgen is het plots iets anders, iedereen wilt er wel 1 want het is een hype. En zelf 1 kopen, nogal duur maar van het werk? meteen & direct.
Het probleem is dat het toestel letterlijk een speeltoestel is. Alle dagen telefoons van "mijn kinderen hebben er mee zitten spelen en nu zijn mijn mails weg", en "ik wou is de krant lezen via mijn ipad en nu zijn al mijn werkprogramma's weg"
En als je die toestellen dan opvraagt staan ze vol met spelletje's.

Maar omdat iedereen er dan een wilt, wat nogal duur wordt, komt het principe "bring your own device" naar boven.
Overigens heel effectief hoor: dag 1: "iedereen die een ipad nodig heeft voor zijn werk kan een aanvraag indienen", dag 2: we hebben al 600 aanvragen binnen gekregen, dit wordt veel te duur, niewe mededeling: "we hebben ons vergist, we bedoelen als je zelf een hebt kan je deze dan connecteren met onze systemen", schoten nog 20 aanvragen over waarvan er 16 al een Ipad hadden privé...

Maar bring your own device brengt ook weer een andere problematiek mee, in hoeverre mag de werknemer dan nog beslissen over zijn eigen toestel? En wat als de werknemer niet wilt dat de werkgever zijn bleutooth uitschakeld?

En het nadeel van Apple is dat deze niet (of moeilijk) te locken zijn met policys. Is een werktoestel, niet iets om 50 spelletjes op te zetten, de kindjes mee te laten spelen en om de haverklap de helpdesk bellen. En dan krijg je ook miserie langs alle kanten omdat er constant mee geprutst word. De enige manier om dat dan tegen te gaan zijn net die policys

Zowel BB als windows phone laten heel gemakkelijk toe het toestel dicht te timmeren. Waarom dan toch liever een BB? Omdat mensen dat nog altijd ervaren als een puur werktoestel en niet als speelgoed wat minder problemen geeft.

Persoonlijk ben ik overigens tevreden gebruiker van windows phone 8

[Reactie gewijzigd door sprankel op 17 mei 2013 15:48]

Ik ken genoeg mensen die een iPhone kiezen omdat het werkt en omdat ze vertrouwd zijn met Apple producten. En of het wel of geen hype is zal hun een worst zijn.

Dat is een achterhaald argument, mensen kiezen voor een product omdat het bij hun past. En denk je nu echt iedereen spelletjes gaat spelen ... beetje bekrompen aanname.

BOYD is een prima methode, gezien het feit een gebruiker vertrouwd is met zijn eigen keuze van een toestel is het ook veel effectiever.
Als een bedrijf toestellen uitdeelt, nemen ze die ook gewoon mee naar huis en overal naar toe.

Een werkgever moet ook vertrouwen in zijn werknemers hebben, anders kan je beter geen werkgever worden.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 17 mei 2013 17:08]

In ons bedrijf zie ik geen plek voor een Iphone.
veel te snel schade voor zo'n duur apparaat.

Android zie ik als een chaotische spelcomputer waarmee je kan bellen en mailen, waar we niet aan zullen wennen en niet op zitten te wachten.

Nu werken we nog met symbian apparaten van 3 jaar en ouder die functioneren...Maar helaas niet langer verkocht gaan worden.

Ik zie dat er tegenwoordig zeer complete en veel goedkopere wm8 toestellen worden aangeboden die zeer goed aan de wensen van ons bedrijf voldoen.
Zoals Exchange gecombineerde met navigatie en goede documentbeheer eventueel via een cloud.

economisch gezien:
5 x 520 = 1 x Iphone
En dat heeft echt niet veel met vertrouwen van mensen te maken.
Maar personeel vertrouwd er wel op dat ze ook op tijd hun loon krijgen in plaats van een (te) dure kwetsbare telefoon.
@ Boring day
Klopt allemaal en je hebt het helemaal door,
We zijn een bouw gerelateerd bedrijf...
En het is inderdaad "best lullig" in de bouw op het moment.

Op het moment betalen we voor een huis alleen maar de ligging, locatie en omgeving, en er moet "nog" meer bespaard worden op de realisatie.
Daarom wordt bouwkundig personeel zeer slecht tot niet betaald.

We zijn er trots op dat we uberhaupt nog loon kunnen uitbetalen.
Een kwetsbare Iphone op een steiger is not-done, en een spelletjes computer is aldaar veel te gevaarlijk, want op een steiger speel je geen spelletjes.

Een -1 is onbegrijpelijk, vooral omdat je precies door heb waarom het gaat.

[Reactie gewijzigd door kittop op 18 mei 2013 01:03]

Waarom zou je personeel in de bouw uberhaud een smartphone bieden? een nokia van 20 euro kan dan zelfs uit.

Dit is typisch het probleem nu, je pakt niet de producten die efficiënt zijn.
We beperken ons liever tot microsoft only is en dat is nu het grootste fout.

Het draait om het feit:
- wil je kunnen werken met een OS, leer dan het OS en niet windows;
- wil je kunnen omgaan met een tekstverwerker, leer dan een tekst verwerker en niet MS Word;

Maar in Nederland gooien we liever geld weg omdat men simpel weg niet beter weet. En hier hoef je geen HBO opleiding voor te hebben maar puur logisch nadenken.
@ BoringDay
Het heeft even geduurd, maar intussen is de bouwsector fax en rooksignalen ontgroeid.

10 jaar geleden loodste je telefonisch de jongens naar de plek.
"Je moet even een klusje doen bij "Interpay" op het Bijlmerplein"
Even later belt hij terug vanaf de groenteboer om de hoek dat die geen "winterpeen" heet en dat er ook niets te doen was.
Stuur eens iemand naar de Camperstraat... 1e?,, 2e?,, Kampenstraat? euhh,,,, Kapperstraat?

Vanuit kantoor kan je de mensen heel goed aansturen via exchange agenda, mail en dank zij de altijd zeer recente kaarten van Nokia Maps kom je al heel snel op je plek zelfs in nieuwbouwwijken.
Deze navigatie werkt echt snel en rijdt niet 3 straten achter je aan.
Opleverlijsten, foto's, pdf en werkopdrachten kan je meesturen.
Op het einde van de dag vul je de agenda in wat je gedaan heb, en voordat je door de files heen gecrost bent, is het factuur op de bus en de planning voor de volgende dag inmiddels gereed.

Komt je collega je helpen??
Even een linkje smsen vanaf Nokia maps en hij vindt je op de m2.
Maar ook Whats app is inmiddels een onmisbaar medium geworden.

owja, bijna vergeten... Dit doen we natuurlijk nog allemaal op "Dino-Symbians".

Bestaat er dan een OS die dit ook feiloos kan?
Ik denk namelijk dat die Nokia van 2 tientjes het net niet redt.
Ik snap niet waarom je een -1 krijgt. Maar je hebt gelijk. Tegenwoordig proberen bedrijven echt op de kosten te drukken.

Ik zie bedrijven dus veel sneller een pallet van die lumia 520 kopen dan iPhone's of dure Androids.

Symbian is inderdaad nog een erg krachtig OS op zakelijk gebied. Echter is WP8 een uitermate goede vervanger. Niet te duur en toch van alle gemakken voorzien.
@ kevinwalter
Waarom zou je een 5x duurdere aparaten aanschaffen als de goedkopere beter functioneren.

[Reactie gewijzigd door kittop op 18 mei 2013 01:00]

Nu zitten de lezers van deze topic natuurlijk wat dichter op de specificaties van een smartphone. Puur kijkend naar de communicatie functionaliteit die smartphones moeten kunnen bieden (email-hub, instant message, telefoneren, sms, een beetje internetten (wie tijdens een werkdag tijd heeft om uitgebreid te internetten zou over zijn rol binnen de organisatie moeten nadenken)) is een midrange smartphone (~250-350 Euro) voldoende.

De verschillen die high end aan mid range specs toevoegen als processorvermogen en resolutie zijn voor de behoeftes van een organisatie geen toevoeging. Hoogstens kan de behoefte aan een heavy duty smartphone nog een extra bepaling zijn (de bouwers hierboven in gedachten hebbende).

Tot zover de rationele (functionele) afweging. In organisaties zijn helaas ook irrationele componenten verantwoordelijk voor de keuze welke smartphone wordt uitgedeeld. Argumenten van dienst zijn hierbij de rol en status van de positie die iemand bekleed en of het beschikbaar krijgen van een smartphone een secundaire arbeidsvoorwaarde is te noemen.

Ik denk dat organisaties door het negeren van die irrationele factoren best een kans hebben om geld te besparen. Een andere invalshoek kan zijn dat periodiek het actuele gebruik gescand zou worden. Afhankelijk van dit gebruik kan iemand gevraagd worden apparatuur in te wisselen. Dit hoeft niet alleen voor smartphones te gelden, maar ook voor laptops, werkstations en dergelijke.

[Reactie gewijzigd door teacup op 18 mei 2013 14:10]

Ten eerste is Windows Phone al veel makkelijker te beheren dan iOS. iOS is tenslotte enkel ontwikkeld met het oogpunt om consumeren van content, waar Windows Phone voor consumeren en het basic creëren van content is gemaakt. Daarbij hebben we het met Windows Phone natuurlijk ook over Exchange en Office en zeer goede integratie met Windows.
En nu een voorbeeld waaruit dit blijkt?

iOS kan je gewoon code editen, database support (bijv. Filemaker, veel gebruikt wereldwijd). Je kan van alles.

Maar ik zou geen enkele mobiele apparaat wat in een vorm van tablet of smartphone is toepassen voor productieve doeleindes.
Dan pak ik wel mijn MBA of een ultrabook.

Ik vind je statement beetje zwak en er blijkt nergens uit dat iOS minder goed te beheren is.
Aantal redenen.
Simpel te integreren met je bestaande systemen. Veel bedrijven hebben al Exchange, SharePoint, Lync, System center voor beheer. etc. WP sluit daar naadloos op aan. De beste office integratie op de markt. De beste SharePoint aansluiting in de markt etc.
Security; Secure boot en code signing, full device encryptie (bitlocker), het app platform waar de apps in sandboxes draaien, IE 10 met smartscreen filter. Ondersteuning voor IRM (Information Rights Management) waar je je mail en documenten mee kunt versleutelen.
Efficiente communicatie dmv People Hub, Outlook, Calender en tasks, Lync, Skype etc
Ondersteuning voor zelfgebouwde Line of Business apps. Veel bedrijven hebben al mensen in dienst die C# kunnen programmeren en de skillset dus hebben om LOB apps voor de phone te ontwikkelen.
Binnen 1 minuut heb ik mijn e-mail ingesteld voor een exchange server.
Baseer je nu een conclusie op basis van een aanname of op basis van knowhow?

iOS Apps draaien ook gewoon onder een sandbox.

Leuk dat ze dit kunnen met C# maar ik gebruik een andere omgeving in Windows.
En daarmee is het mogelijk:
- Windows, metro;
- iOS, OSX;
- op korte termijn: Android;

En dat alles onder in 1 programmeer omgeving, 1 taal.
Volledige visueel design en een uitstekende code-editor.

Ja leuk die argumenten , maar niet relevant.
@BD LOL. Je kent Matthijs blijkbaar niet ;)
En ja er zijn meer business apps waar goede aansluiting bij gewenst. Blijkbaar heb je daar geen ervaring mee. Dus baseer je een conclusie aan gebrek aan know how? In hoeverre is je reactie dan relevant?
Maakt dat wat uit?

Men suggereert dat alleen maar MS zo goed is voor zakelijk wereld en de rest niet.

Die statement vind ik gewoon cliché praat en een compleet verkeerde gedachten gang.

Apple, Blackberry, Linux, Android, BSD zijn allemaal uitstekend toe te passen.
Maar op het moment je voor die mogelijkheden niet open staat, zul je ze ook nooit zien of ontdekken.
Ik probeer aan te geven waarom Windows phone goed is voor een bedrijf. Dat je een iPhone in 1 minuut kunt instellen om Exchahge mail te ontvangen is mooi (lang leven Active Sync) maar iOS ondersteund geen IRM bijvoorbeeld.

Welke argumenten heb je nog meer waarom iOS net zo goed of zelfs beter is dan WP voor bedrijven? Security van WP is erg goed. Integratie met office ongeevenaard. En voor veel bedrijven is er .NET kennis in huis dus business apps schrijven voor wp lijkt dan ook logisch.

Ik weet dat op het gebied van beheer en policies en een aantal functionaliteiten er wel verschillen zijn tov Samsung/Android en iOs, de vraag is of dat blokkers zijn voor bedrijven.

[Reactie gewijzigd door Matthijs Hoekstra op 18 mei 2013 01:54]

Je komt met geen feiten, je komt slecht met een referentie kader die zich beperkt tot windows.

Het is net alsof een Nederlander niet snapt dat er ook nog Azie bestaad, geen Amerika bestaat, geen Afrika bestaat.

Dit is nu typische het probleem.
We leren een OS maar begrijpen er niks van.
Want als men het begrijpt kan men met windows, linux en OSX overweg en niet alleen windows.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 18 mei 2013 03:21]

Chris,
Wil je het nu niet begrijpen, of begrijp je het echt niet.
Als je het echt niet begrijpt, loop dan eens een dagje met me mee.
Misschien ga je dan het licht zien.

Niet iedereen is programeur,
misschien willen de meeste mensen voor hun werk gewoon een toestel zonder poeha wat gewoon zonder geeikel hier in Nederland zijn werk doet.
Ergens totaal niet mee eens zijn, wat heeft dat met begrijpen te maken?

De stelling dat je veel moeite moet doen met alle smartphones behalve de windows phone is gewoon complete onzin.
@ Chris,
Je bent welkom,
Nergens voor nodig, er zijn bedrijven die het wel prima kunnen integreren.
En het enige dat ik hier lees is vendor lock-in. De enige reden om een WP te kopen is blijkbaar om samen te werken met Windows systemen, zodat je nog lastiger van je Windows systemen af kan in de toekomst. Als jij dat geen probleem vind, succes met je systemen. Het staat je vrij om je eigen keuzes te maken. Echter verwacht ik van een overheid dat ze zich neutraal opstellen en zich niet volledig vast zetten in het aanbod van 1 producent. Ze zouden er goed aan doen hun MS servers eens langzaam uit te faseren, want de afhankelijkheid van een amerikaanse(!) fabrikant staat lijnrecht tegenover een autonome overheid.

Laatste punt is trouwens heel zwak. Waarom zou je WP nodig hebben om apps te ontwikkelen? Ieder ander smartphone platform heeft ook een ontwikkelomgeving waar al veel ervaring mee is over de hele wereld. WP komt net kijken. Zie maar eens ervaring WP developers te vinden. Voor iPhone en Android zijn die er genoeg.

Security hoef je het ook niet voor te doen. Werd er op deze site niet altijd steen en been geklaagd over hoe potdicht iOS zit?
En met Google hebben we inmiddels geen vette lock in.
Je verwijt een ketel dat hij zwart ziet ;)
Wat stel jij voor dan? Dat de overheid massaal dure Mac's gaat kopen met jou belastingcenten? Daar ga jij ook gelukkig van worden. Trouwens Apple is ook Amerikaans.

Het punt dat de overheid te afhankelijk is van MS(Amerika) slaat nergens op. Google(Android) is ook Amerikaans, Apple(iOS), BlackBerry zijn Amerikaans. Veel schiet er niet meer over dan om uit te kiezen. Linux schiet er nog over dan voor desktops, maar hoe het zit met de beveiliging daarvan weet ik niet.

Feit is dat een Windows gebaseerd systeem nog altijd veel goedkoper is dan een Mac wat interessanter is voor een overheid, Amerikaans of niet.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 18 mei 2013 01:49]

Wat ik bedoel is dat er enorm veel .NET kennis bij bedrijven in huis is. Veel meer dan Objective-C dus de stap naar WP dev is erg eenvoudig voor die ontwikkelaars.

En wat jij Vendor Lockin noemt is voor bedrijven 1 raam waar ze terecht kunnen voor support (die goed is!) en betekend dat het een en ander erg goed samenwerkt en integreert. Dus het heeft ook voordelen zaken van 1 leverancier af te nemen (en gelukkig zijn er veel bedrijven die dit ook zo zien)
Op zich is beschikbare kennis een pragmatisch argument. Uit mijn eigen werkzaamheden weet ik ook dat niet veranderen de weg van de minste weerstand is. En dat het veranderingsproces an sich organisaties altijd extra geld kost. En dit laatste is iets waar geen enkele organisatie in het huidige economische perspectief veel behoefte aan heeft.

Toch dwing ik mezelf om de aanwezigheid van kennis over een platform of de in gebruik zijnde applicaties als een drogreden te beschouwen, omdat het een eerlijke vergelijking met alternatieven in de weg staat. Juist de bezoekers van een site als Tweakers hebben als professional vaak de rol en de verantwoordelijkheid om wanneer nodig de moeilijke beslissing om te gaan veranderen te helpen forceren.

Inhoudelijk ben ik het trouwens verder wel met je eens. Alternatieven bieden geen killer features die de kosten van verandering zouden rechtvaardigen. Al vrees ik dat dit ten aanzien van telefonie voor ieder courant systeem geldt (Apple, Android, WP) dat reeds binnen een organisatie wordt gebruikt. We moeten alleen wel scherp blijven.

Edit: typo's

[Reactie gewijzigd door teacup op 19 mei 2013 14:12]

Ik verwacht dat Blackberry ook onder de zakelijke gebruikers enorm aan klandizie heeft moeten inboeten naar aanleiding van de problemen van vorig jaar. Windows Phone is wat dat betreft een mooi alternatief; het heeft een zakelijke uitstraling en leunt niet al te zwaar op apps: veel functionaliteit is al in het os verwerkt.

Persoonlijk heb ik het idee dat Windows Phone de Google+ is onder de sociale netwerken. Het steekt goed in elkaar, we lezen er relatief veel positieve berichten over, maar in de praktijk krijgen ze vooralsog bar weinig voet aan de grond. Een groei van 133% klinkt erg leuk, maar in absolute cijfers zit Windows Phone na enkele jaren nog op slechts 3,2% marktaandeel.

Anti-fanboy-disclaimer: ik heb zelf een Windows Phone, volgende toestel wordt er zeker wéér een, maar ik merk gewoon dat veel mensen - ondanks dat ze WP een mooi os vinden - vooralsnog de voorkeur geven aan Android of iOS.
Ook al heeft Windows Phone maar 3,2 %, dat is nog altijd 18,5% van het marktaandeel van Apple en die laatste is al 6 jaar bezig. Op zich niet zo slecht toch?

Nummer 1 Android laat ik even buiten beschouwing want die groeicijfers zijn gewoon bi-zar goed.

disclaimer: ik heb ook een Windows Phone en ben het met je G+ analogie eens. Ik zie ook dat veel mensen helaas nog onbekend zijn met Windows Phone, ook al zit het fantastisch in elkaar.
Volgens mij is WP8 met al diens beveiliging, bedrijfsfunctionaliteiten en office integratie voor de meeste bedrijven echter de beste oplossing. Al lijkt het er wel op dat het merendeel nu wel met iPhones rondloopt.
De belangrijkste functionaliteit in smartphones voor bedrijven is Exchange ondersteuning. En laat die op een iPhone gewoon prima in orde zijn.
Juist en dat is waarom wij van BB naar een Iphone zijn gegaan. Het kan niet alles maar het just works! en dat is toch wel het aller belangrijkste voor een zakelijke gebruiker.

Windows phone hebben wij geevalueerd maar het voelde nog te nieuw aan maar wie weet volgend jaar, nu we van BB afzijn is het switchen tussen telefoons makkelijk zolangs ze maar een goede exchange koppeling ondersteunen.
Iphone's zijn alleen net iets te prijzig. Ik heb een hele grote toename gezien bij bedrijven en overheden (ik voer veel Exchange migraties uit) maar het IT budget is overal minder dit jaar. Veel bedrijven kijken daarom naar alternatieven voor het personeel dat niet een management functie heeft. Ik zie dat men veel meer geneigd is om dan voor Windows te kiezen dan android (ook onder collega's).

Ik denk dat Windows dan ook ook gestaag blijft groeien. De Exchange ondersteuning van android is niet altijd even goed en zodra er problemen zijn met agenda's en mail worden deze telefoons snel uit gefaseerd. .

[Reactie gewijzigd door dycell op 17 mei 2013 12:58]

Daar kan je een hele lange discussie over voeren.
Wil je beheren je een iPhone, Android toestel dat niet kan?

Dan kunnen we ook als uitgangspunt nemen:
- Android met Linux/BSD systemen;
- iPhone met OSX systemen;

En ga me nu niet vertellen dat windows 8 veiliger is dan OSX, Linux of BSD terwijl ze al jaren hebben achtergelopen.
Windows 8 is veiliger dan OS X, Linux of BSD.

Zo. Tevreden? En ik durf er zelfs voor te wedden. Dat er voor iets meer virussen, malware, etc bestaat wil namelijk nog niet zeggen dat het andere "veiliger" is. Ik durf haast te wedden dat er meer lekken zitten in OS X, Linux en BSD dan in Windows 8. Als je al een Windows PC wilt hacken (zeker sinds Vista), moet de gebruiker van de PC waar je het op gemunt hebt, al verdomd veel waarschuwingen negeren voordat de infectie ook een feit is. Zeker als je een virusscanner hebt.
Microsoft roept elk jaar ze veiliger zijn maar zijn ze nog nooit geweest.
Dus wat zal ik geloven mijn ervaring met Windows of OSX/BSD die al jaren lang bewezen hebben dat ze stabieler, veiliger zijn.

Sorry het is een kwestie van tijd Windows 8 weer het tegendeel bewijst en je de combinatie van windows en veiligheid maar met een korreltje zou moet nemen.
@ Martinspire
Onlangs was ik in het zuiden van Duitsland voor een vergadering bij een fabriek.
We waren met 8 personen en op de vergadertafel lag:
een Galaxy S3, twee 800 Lumia's, een e7, een Asha 301, een Symbian 701 en een Lumia 900....
Er was zowaar geen Iphone bij.

[Reactie gewijzigd door kittop op 17 mei 2013 23:53]

Logisch dat het nog klein is hé, het bestaat amper 1.5 jaar, ios en android al menige jaren

wacht nog maar is 5 jaar, het mobiele landschap zal er helemaal anders uitzien
Volgens mij hebben zowel BB als Microsoft al langer een mobiel OS dan Apple en Google.. Ik verwacht dan ook niet dat er hele grote verschuivingen gaan plaats vinden de aankomende jaren, tenzij Microsoft en BB zich serieus gaan richten op de opkomende landen.
Windows Mobile was er inderdaad al langer, maar je mag dit wel een nieuw OS noemen. Gelanceerd in een handvol landen met slechts een paar toestellen en deels out of the picture. Vervolgens in meer landen met meer merken en en meer verschillende toestellen. Vanaf vorig jaar zijn ze ook een heleboel 2e en 3e wereldlanden ingegaan, waarbij China en India waarschijnlijk het interessantst zijn.

Hoewel MS geen nieuwe speler is, is dit systeem wel weer helemaal anders en helemaal opnieuw gelanceerd, dus mag je het wel als nieuwkomer weer behandelen. Gezien de nieuwe budget-lijn en de mid-range toestellen van Nokia die het goed lijken te doen, denk ik dat het aandeel wel weer groter zal worden.

Het is in ieder geval goed nieuws dat het aandeel telkens weer verdubbeld. De sprong van Android is trouwens ook wel opvallend te noemen welke qua aandeel vooral ten koste van Apple gaat. Die lijkt nu toch wel over zijn hoogtepunt heen, waardoor het niet slecht is als er een 3e speler wat groter wordt.

Ik hoop trouwens niet dat Google hun machtspositie (verder) gaan misbruiken, want met zo'n aandeel heb je ook aardig wat verantwoordelijkheid. Ik moet overigens zeggen dat er wel aardig nieuws van Google I/O kwam, maar geen echte revolutionaire dingen.
Waar het mij om gaat is dat Microsoft en BB het aan hun zelf te danken hebben dat ze nu een "nieuwkomer" zijn. Ze hebben gewoon hard gefaald en veel te laat gereageerd.. Dat ze nu pas een fatsoenlijk product hebben dat kan concurreren ligt helemaal aan hunzelf.

Ik vind het dan ook helemaal niet logisch dat ze zo'n kleine speler zijn, omdat ze al veel langer in deze markt zitten dan de twee bedrijven die nu marktleider zijn.
Ze hebben het inderdaad laten liggen en daar hebben ze nu veel last van inderdaad. Maar het is daarom wel opvallend dat er toch weer een behoorlijke stijging in zit. Ik denk dat het dan ook wel wat verder zal stijgen en het nu wat meer Android marktaandeel zal afpakken. Veel mensen hebben nu inmiddels een tablet gekocht die nog wel even meegaat. Dus wat dat betreft is de kans groot dat die weer wat minder gaat verkopen.

Er zijn wel meer bedrijven die een tijd cool waren of goed verkochten, om vervolgens weer wat in te kakken en daarna weer populair te worden. Is het erg dat een gigant even op zijn bek gaat? Ik denk het niet, als het daar overheen kan komen wordt het daar alleen maar beter van.
Ik hoop trouwens niet dat Google hun machtspositie (verder) gaan misbruiken
Zoals bijvoorbeeld in al je monopolie producten Google+ prominent naar voren brengen? (Maps, Search, etc.)

Wat ik afgeleid heb van Google I/O is dat ze zeker wel innovatieve ideeën hebben wat betreft software/search/google now e.d. maar dat ze hiermee ook een gigantische beerput open kunnen halen wat betreft privacy en oneerlijke concurrentie.
Het probleem van Microsoft is,

Op het moment als hun markt verzadigt raakt ze helemaal stil gaan staan.
- Windows mobile en Windows XP is hier een uitstekend voorbeeld van.
- GUI van windows gewoon out-dated is;
Ok met je probleemstelling, maar met de totaal vernieuwe GUI van Windows 8 en Windows Phone vind ik je laatste punt 'GUI van windows is gewon out-dated' toch wel héél opmerkelijk en incorrect.

Dat heel wat mensen hem niet mooi vinden is een verschil met out-dated.
Mijn punt staat ook bij windows en doelde daar op het desktop OS.
Metro ziet gewoon niet uit op de desktop en het desktop vind ik gewoon te chaotisch en ongeordend, dan kunnen ze wel een andere skin gaan toepassen.
Het ontbreekt gewoon volledig aan natural feeling.
Wat je omschrijft, heb ik nu net bij android.
Is waarschijnlijk een beetje persoonlijk?

Net zoals ik als Symbiandino een Lumia 900 10 minuten in mijn handen gehad heb, al vlotter door had dan de Galaxy tab2 van m'n dochter, die al 2 maanden op de woonkamertafel ligt.
Windows Phone is al sinds Oktober 2010 te krijgen in Europa, dus ruim 2.5 jaar beschikbaar.
Klopt, maar de eerste landen waar het beschikbaar was in Europa zijn op 1 hand te tellen, waarbij het ook niet actief in de media geweest is. In Nederland is het eigenlijk pas vanaf Q3 2011 begonnen met WP7.5, waardoor het toch best knap is om een dergelijk marktaandeel te vergaren.

Men moet niet vergeten dat men geen nieuwe markt betreed. Iets wat Android en iOS eigenlijk wel hebben gedaan. Maar ook die hadden een relatief rustig begin en kwamen pas na een paar jaar op een fatsoenlijk marktaandeel. Android komt uit 2008, iOS uit 2007. Apple kon voorboorduren op het succes van de iPod, waardoor die relatief snel op ongeveer 15% marktaandeel kwam. Android nam in het eerste jaar ook geen groot marktaandeel en in 2009 verkocht die er ook pas 6 miljoen. Daarna natuurlijk meer, maar nog steeds geen gigantische aantallen van nu. De markt was ook een stuk kleiner (ongeveer 1/3 tot 1/4 van wat het nu is), waardoor het ook sneller meer marktaandeel kon vergaren.
In Nederland is het eigenlijk pas vanaf Q3 2011 begonnen met WP7.5, waardoor het toch best knap is om een dergelijk marktaandeel te vergaren.
WP7.5 is dan ook pas gelanceerd in de tweede helft van Q2 2011, dus zo heel gek is het niet, dat WP7.5 toestellen (waarmee is dus toestellen bedoel die als WP7.5 in de markt werden gezet) pas in Q3 in de winkel lagen.
Klopt, maar de Europese support was een lachertje. Zo was er tot de zomer van 2011 geen support voor de Nederlandse taal, je kon geen LiveID koppelen dat uit NL kwam en dus kon je eigenlijk niks met een WP telefoon in Nederland.

Even uit het hoofd waren alleen Engels, Spaans, Duits, Frans en Italiaans beschikbaar als OS taal. Er was zo verschrikkelijk weinig localisatie totdat Mango kwam. Zelfs toen dat beschikbaar was, was er nog niet veel support voor alle talen.

Feitelijk klopt het dat je in Europa sinds Oktober 2010 een WP telefoon kon kopen, of het praktisch was is een tweede. In principe kun je dus stellen dat je pas sinds zomer 2011 echt een WP telefoon kon kopen in Europa, 1,5 jaar dus zo'n beetje.
Ze zitten denk ik bijna op het punt dat ze het momentum mee gaan krijgen. Sommige landen (Italie oa) zit Windows Phone al op 20% marktaandeel, dat is oppeens ook erg snel gegaan.

Op een gegeven moment word de groei steeds meer, omdat meer mensen er mee in aanraking komen.

Ik hoop dat MS en Nokia dit nog even volhouden!
Ter informatie: hij verwijst naar landen zoals Italië.
voor de grafische weergaven; wat altijd makkelijker kijkt :)
http://www.icharts.net/ch...2012-q1-2013-q1_m3zryyngc
Netjes Windows Phone nu dus al op de derde plek, groei maar lekker door. Hoe meer concurrentie hoe beter voor de consument.
Alleen laat de consument het een beetje liggen omdat er apps missen die wel voor Ios en Android beschikbaar zijn. ING om maar wat te noemen. (En ja, ik weet dat hij komt, maar hij is er nog niet.)
Dus er wordt minder geschreven want WP is nog te klein. En dan is het cirkeltje weer rond.

Ik ben uitermate tevreden over WP, maar mis een aantal apps die ik graag zou willen hebben.
Ik hoor dat argument vaker maar vraag me dan steeds af: Welke Apps?
ik vraag me ook wel eens af hoe vaak men nu eigenlijk aan het apps installeren is. Ik heb de eerste weken dat ik mijn telefoon had een tiental apps geinstalleerd en sindsdien misschien nog één per maand. M'n telefoon belt, emailt, maakt foto's, heeft een paar spelletjes, navigatie, maps en wat tracker apps voor fietsen / hardlopen. Maar goed, ik doe, buiten linkedin ook niet echt mee aan die social media rommel.
Ook al doe je wel mee met social media rommel, dan heb je daar ook inmiddels wel voldoende keus. Enige wat je nu nog mist is Instagram, maar daar worden de 3rd party apps ook steeds uitgebreider van. De nieuwe facebook update mag er ook wezen en de rest is inmiddels ook beschikbaar.
Of je moet echt wachten op een Hyves app :P
Het blijft een feit dat veel apps missen. Bijvoorbeeld een app voor de eyetv. Of apps voor extra gadgets zoals quadcopters of IR bediening.
voor vrijwel alle apps zijn er vervanger sof komen die eraan.
Elk os heeft specifieke apps die je nie top andere app stores zult vinden. Dat zal wel een onderscheidend vermogen blijven. aantalen zegt natuurlijk niks. 1000 versie van dezelfde apps ( android) zijn zinloos maar tellen wel lekker aan.

http://www.theverge.com/2...rated-ar-drone-quadcopter

Heeft jouw platform bijv deze IR app?
http://www.italiaanserace.../2013/02/28/windows-apps/

(flauw ik weet het ;)
Maar vragen naar specifieke appel apps zoals eyetv is dat ook.
Mijn platform is WP8 :) Maar ik ben ook objectief genoeg om te zien dat er heel wat apps missen voor WP8. Zo is er net een app voor de GoPro Hero camera's, dus er komen steeds meer apps bij en dat is goed.
Die vraag heb ik mezelf ook al gesteld. Hoe kan het toch zo'n geaccepteerd verschijnsel zijn geworden dat wil je een site fatsoenlijk kunnen bezoeken voor ieder platform bijna een aparte app moet worden geïnstalleerd. En iedereen maar installeren en installeren, en vervolgens, updaten en updaten.

Ik lees hierover geen onvertogen woord van de gebruikers. Dit fascineert me. Hoe is dit zo snel een geaccepteerd verschijnsel geworden? Iedereen slikt dit maar.Nog maar enkele jaren terug was het onacceptabel als een webbrowser niet in staat was om een website goed te renderen.
Hoewel het gewoon een onlogische redenering is, gaat het om de consument niet om welke apps er wel en niet beschikbaar zijn. Het gaat echt gewoon om het aantal apps. Onlangs nog hier in de winkel gehad: iemand was geïntresseerd in Windows Phone, vroeg na of al zijn apps beschikbaar waren (lijst er een handje vol op), ik zeg ja. Naar de kassa en daar vraagt-ie "Hoeveel apps zijn er voor deze telefoon?" Ik zeg "145 duizend meneer." (http://nl.wikipedia.org/wiki/App_store#Groei_app_stores) En plots had hij een Android smartphone, gewoon omdat er daar 800.000 apps waren, ook al waren al zijn apps beschikbaar op Windows Phone.
Ja met als argument: Vervangende apps? Of echte originele van het bedrijf zelf?
Er is veel kloon spul namelijk.
beide is belangrijk. Er zijn personen die de telefoon niet willen omdat Instagram er niet is (dus die apps zijn belangrijk) en zoals jij schetst willen mensn het gevoel hebben dat ze genoeg keuze hebben. Dus zowel de specfieke apps en het aantal zijn belangrijk (alsmede de kwaliteit).

Lastig probleem om te tackelen omdat het een kip-ei probleem is. Apps laten bouwen voor een platform met relatief klein marktaandeel is niet altijd interessant en toestellen verkopen met 'te weinig' juiste apps is ook lasting.
Dank voor deze grafische onderbouwing.
De grafiek laat wel markante sprongen zien; kennelijk was het aandeel WP in 2Q2012 net zo groot als in 1Q2013, maar in de tussentijd aanzienlijk minder ... Hetzelfde geldt voor iOS; na 1Q2012 een flinke dip maar in Q4 weer op hetzelfde peil...
Rijst bij mij iig twijfels over de betrouwbaarheid van dit soort statistieken.
Die schommelingen in marktaandeel zijn wel verklaarbaar: iOS piekt elk jaar nadat de nieuwe iPhone uit is -in 2012 de 5 die in het najaar uitkwam.
Het aandeel WP is in de loop van 2012 naar beneden gegaan omdat WP 7.5 gediscontinueerd werd; er werd bekend dat je vanaf 7.5 niet kon gaan upgraden naar WP 8 (alleen naar 7.8). Dat zal de verkopen geen goed hebben gedaan, logische reactie van potentiele kopers was om op toestellen met WP 8 te wachten, en die kwamen pas laat in 2012 op de markt.
Tja het blijft een klein aandeel maar zolang het maar blijft groeien gaat het in ieder geval de goede kant op. Even een compleet nieuw mobiel OS op de markt brengen doe je niet zomaar en het heeft gewoon zijn tijd nodig.

Op 21 Mei komt er ook een grote aankondiging van Microsoft ivm de nieuwe Xbox maar we kunnen er wel vanuit gaan dat ze iets gaan doen met Windows Phone, dat zal ongetwijfeld de populairiteit verder stimuleren.
Ze zijn goed bezig, ze lopen nog steeds erg achter maar ik heb wel vertrouwen in Windows Mobile 8, de versie(s) hier voor vielen mijn ziens toch wat tegen.
Men zal zich gewoon meer en meer moeten gaan richten op het instap segment en wat daar net boven zit, producten op de markt brengen zoals de Lumnia 620/520 en anderen die rond die prijs koers zitten.
Zelf denk ik als ze dat soort toestellen die toch veel waar voor je geld brengen blijven lanceren dat mensen eerder eens een Windows Phone product willen gaan proberen.

Want wat mij op valt bij mensen om mij heen die bv een Android hebben tussen de 150-230 euro range dat de interface etc niet soepel verloopt maar stroperig.
Nu ken ik ook mensen die de Lumnia 620 en 520 hebben en deze interface en de menu's etc zijn alles behalve stroperig, alles draait soepel.
Dat is nog een goed punt wat Windows Mobile 8 heeft, zelfs met matige hardware gaat Windows Mobile efficiënt om en dat is echt een pluspunt in mijn ogen wat Android in mindere mate heeft.

Als men dit ook nog eens koppelt aan een verbetering van de apps, en dan doel ik niet op dat men maar honderd en honderden duizenden apps erbij moet maken maar gewoon puur richten op de kwaliteit ervan.
Ben dus ondanks dat het aandeel nog steeds niet groot is wel positief over de toekomst mits ze de juiste stappen gaan maken.
Sowieso zal het voor ons als consumenten goed zijn als er 3(grotere) spelers op de markt zijn die alle 3 een redelijk aandeel hebben in plaats van dat er 1 of 2 erg groot zijn met een enorm aandeel en de rest erg klein.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 17 mei 2013 10:58]

Een Huawei Y300 is al te koop voor 100 euro (na 20 euro cashback) en die loopt bepaald niet stroperig met zijn dualcore 1gHz processor en Android 4.1
Met dit prijssegment zal WP8 het zwaar te stellen krijgen...
Kunnen we prima hebben hoor ;)

Maar het is wel opvallend dat die Aziatische/Chinese toestellen vaak wel beter lopen op mindere hardware. Waarbij overigens ook wel duidelijk is dat die dingen niet gekocht worden vanwege hun 1080p scherm, maar puur omdat ze prijs/kwaliteit gewoon erg goed zijn.

Overigens kunnen de meeste WP liefhebbers wel wat meer hebben. Ik heb eerder het idee dat het vaak troll-reacties zijn of iets. Ik kan de andere platformen in ieder geval prima waarderen. De kans is ook groot dat de meesten nog wel een android-tablet oid hebben liggen thuis, dus dat is tegenwoordig wel anders. Maar het is al langer op tweakers zo dat moderaties op reacties vooral worden gebaseerd op waar men het wel of niet mee eens is, ongeacht of de reactie on-topic is en enige toevoeging heeft op de discussie.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 17 mei 2013 12:14]

Daar in tegen brengt huawei ook de acsend w1 voor 150 euro(wel prepaid, maar dat kan je bij een turk om de hoek unlocken) op de markt.

Daar zit tenminste een 4 inch ips scherm in, 1.2 ghz dualcore en wp8 (zekerheid op 2 jaar updates)

Als je kijkt naar Nokia brengen ze de lumia 520, voor iets meer geld toch wel een beter model dan huawei biedt.

Om verhaal kort te maken, zo zwaar zal 1 goedkoop android toestel niet zijn. Er zijn genoeg andere modellen die voor paar tientjes meer veel meer waar voor je geld is,

@hieronder:
Heerlijk altijd zo'n mierenneuker als je een tikfoutje maakt op je smartphone.... Heel kinderachtig.

[Reactie gewijzigd door vali op 17 mei 2013 21:56]

De Y300 heeft ook een 4 inch IPS .
Vergelijkbare android toestellen zijn nog steeds goedkoper en bieden een royale meerwaarde aan apps en gebruikersgemak aan (bijv Chrome sync etc) .
Android biedt op deze manier veel meer multi-platform compatibiliteit en uniformiteit.

Als MS denkt dat mensen dat niet op waarde weten te schatten dan gaan ze het niet redden.
Huawei Y300 ¤143,85
Lumia 520 ¤169,90 die na release nog wel in prijs zakt

De Lumia 520
Gratis offline navigatie
8GB opslag ipv 4gb (Bij Android krijg je nogal snel een mooi uitroepteken bovenin je scherm dat dit vol is)
Snapdragon S4 SoC
De meeste bruikbare apps zijn beschikbaar (niemand zit te wachten op 43 zaklamp apps)
Goeie Exchange integratie
Nokia's quality
WP ziet er naar mijn mening ook een stuk exclusiever uit en loopt/scrolt soepel

[Reactie gewijzigd door Ruudje88 op 17 mei 2013 12:36]

Zo hier worden flink wat dingen er met de haren bijgesleept en ondertussen een ander toestel erbij gehaald dat 50 procent duurder is. Merkwaardig.

Er zijn offline navigatie apps in de play store (die ook gratis zijn).
Maar ook Google Maps kan je ook (beperkt) offline gebruiken. (kaartinfo is beter dan TomTom bijvoorbeeld, laatst ervaren)

Er zijn ook andere android die wel 8GB hebben.
Maar je hebt gelijk het is inderdaad zo dat je als je veel keus hebt ook je kaartje sneller vol hebt. Maar goed boeiend met een sdkaartje erbij....

Het platgetreden riedeltje van de zaklamp apps slaat nergens op: er staan in de PlayStore veel nuttige apps die WP NIET heeft. Daar zijn diverse WP gebruikers het roerend mee eens.
Als je niet weet welke apps dat zijn, dan heb je nooit een android of Iphone ten volle gebruikt. Dan ben je erg snel tevreden en is WP echt iets voor jou.

Nogmaals: De Y300 loopt als een zonnetje en heeft daarvoor maar een 1GHz dualcore nodig. Dat zegt wel wat lijkt me.
50%? Volgens mij gaat het toch echt om 18%. Daarbij is de Lumia 520 slechts bij enkele shops te bestellen en naarmate de beschikbaarheid beter word, zakt de prijs vanzelf naar een vergelijkbaar niveau.

De kwaliteit van die gratis offline navi apps in de playstore kunne zich bij lange niet meten aan Nokia Drive. Je zit dan toch al vast aan betaalde TomTom of Navigon navigatieapps. Google Maps werkt super tot aan de grens.

Voor zover ik weet zijn apps zoals WhatsApp, Facebook, IMDB, runkeeper, Rabobank, TV-gids, Nu.nl, Telegraaf, teletekst, viber, skype, youtube, shazam, ebay etc. etc. gewoon beschikbaar. Android bevat zeker meer apps dan WP (En ook zeker nuttige) maar het gros van de smartphonegebruiker heeft apps genoeg op WP.
Mijn Huawei koste na 20 euro cashback maar 100 euro. Dus dat is meer dan 50%!


Ik heb het nog eens nagegaan maar wat jij zegt over de Nokia navigatie is misleidend. De 520 Heeft helemaal geen Nokia Here Drive plus maar de versie zonder de plus. Dus gratis navigatie tot aan de grens.
Verder heb ik een test gezien waarin de Nokia Here zo'n beetje als slechtste uit de bus kwam,

Verder vind JIJ dat er genoeg apps zijn... maar heel veel anderen (en ook MS-fans) NIET!

[Reactie gewijzigd door hybybyte op 18 mei 2013 07:17]

De pricewatch zegt ¤143,85 |:( Hij is via de T-Mobile shop inderdaad voor ¤120 te verkrijgen maar het gaat dan wel om een sim-locked toestel en kan dus alleen gebruikt icm T-Mobile kaartjes (DIE ZIJN ALTIJD GOEDKOPER!).

Daarbij vraag ik me ook af welke apps er missen voor de gemiddelde smart Phone gebruiker? Volgens mij blijft het wel zo'n beetje bij de apps die ik zojuist genoemd heb...

Mocht het daarbij daadwerkelijk zo zijn dat je een review gezien hebt kom dan ook met een linkje...

Review van Engadget

Over Nokia Drive: CityScape is still a bit of novelty, but Maps and Drive are real heavyweights. In fact, Drive is almost good enough to be replacement to the TomTom app on other platforms, which costs £40 ($50) -- unless you rely on traffic updates and re-routing or speed camera alerts, which Drive doesn't yet offer in the UK (even though Here Maps does show traffic congestion).

Wat betreft Apps: It provides access to the Windows Store, which, these days, has enough first-party apps (or good third-party ones) to cover most mainstream needs and eventualities.

Verder zijn er natuurlijk ook minpuntjes te benoemen, maar voor een goedkope smartphone biedt de 520 gewoon erg veel.
Die Huawei van mij is niet sim-locked.

De lumia 520 heeft dus niet gratis europese navigatie (wat jij vergeet toe te geven).

Hier de test van de Consumentenbond:
De Nokia Drive wordt afgebrand en staat helemaal onderaan: http://carschannel.nl/wp-...autonavigatiesystemen.pdf

Je kunt dus maar beter het helemaal gratis Google maps gebruiken.

[Reactie gewijzigd door hybybyte op 18 mei 2013 15:24]

@ hybybyte
Heb je wel eens genavigeerd met Nokia?
Blijkbaar niet.

Zelf heb ik een nuvi en een oude nokia
De nuvi gebruik ik niet meer, dat heeft een rede.

Dat de Garmin 2495 in deze test zo hoog scoort snap ik niet.
van de week deze Garmin voor de 3e keer gereset.

de 520 heeft geen europese navigatie inderdaad.
maar wereldwijd volgens mij en volgens dezelfde test.
en om de paar maanden een gratis kaartupdate.

[Reactie gewijzigd door kittop op 18 mei 2013 20:01]

Let wel op, de HERE Drive versie op de 520 is beperkt, het is gebonden aan de regio waar je SIM kaart vandaan komt zodra je je sim kaart er in gestopt heb.
De plus variant die wereldwijd werkt (HERE Drive+) zit alleen bij de Lumia 620, 820 en 920 toestellen.
De turn by turn navigatie houdt dus bij de grens op.
De Huawei Y300 android heeft verder wel een gyro de 520 niet. (Daardoor ook geen 'City Lense' voor de 520.)
Ook heeft de Huawei Y300 wel een Flitser en de Lumia 520 niet.

[Reactie gewijzigd door hybybyte op 18 mei 2013 21:33]

Wat kost die Huawei met "werkende" navigatie alleen in Nederland?
Kan je gelijk de adressen doorlussen vanuit contactpersonen en agenda naar de routeplanner?
Heeft de Huawei dan wel een city-lens of iets vergelijkbaar?

Je hebt waarschijnlijk nog steeds niet genavigeerd met Nokia vermoed ik?
En mag ik ook van je aannemen dat de test van de consumentenbond ook niet klopt betreft de wereldwijde navigatie van de 520?

Wat een lelijk toestel overigens, maar dat is persoonlijk.
Vind ik persoonlijk een slechte evolutie. En dan heb ik het eerder over de prijs... (dat iets vlot loopt op "standaard" of "low-end" hardware kan alleen maar toegejuicht worden!)

Wat me stoort in je bericht (80¤ voor een Huawei Y300) is net die prijs. Deze evolutie maakt dat de productie wel in lage loonlanden MOET plaatsvinden. En dan nog liefst de arbeiders minder dan het minimumloon betalen.
Naast de productie heb je natuurlijk ook nog het transport van het Verre Oosten naar hier, dat natuurlijk ook niet te duur mag zijn om nog winst te realiseren bij de verkoop. Dus laten we hier maar goedkope transporteurs op de wegen rijden (met vrachtwagens die veelal niet in orde zijn, rusttijden worden niet gerespecteerd,...) zodat onze "inlandse" transporteurs prijzen moeten breken, mensen moeten ontslaan,...
Winkels die deze producten verkopen moeten heel wat van deze toestellen verkopen om uit de kosten te geraken. Dus laten we ook maar meteen gaan besparen op verkopers en/of veel te dure diensten aan te bieden (met veelal slechte uitwerking)...
En dan vergeten we nog de dienst naverkoop...

Slechte evolutie voor ons en onze huidige 'luxe' samenleving.
Mensen, jullie moeten niet vergeten dat Android een Linux-distributie is!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Android_(besturingssysteem)
Ik denk dat er weinig Tweakers zijn die zich dat niet beseffen, maar wat heeft dat in vredesnaam te maken met dit nieuwsitem?

Ik hoop in ieder geval dat deze 3e plek meer app-makers zal overtuigen ook een simultane release op WP te doen.
Ik citeer uit het nieuwsartikel:
"Windows Phone en BlackBerry blijven zich in de achterhoede bevinden wat marktaandeel betreft. Android heeft inmiddels een marktaandeel van 75 procent verworven, waardoor ook iOS met een aandeel van 17,3 procent op grote achterstand staat. Android heeft al geruime tijd de eerste plaats op de lijst van mobiele besturingssystemen in handen."

Android komt dus voor in dit artikel. Ik dacht: "Ik informeer andere mensen even over het feit dat Android een Linux-distributie is voor het geval andere mensen dat vergeten zijn of het gewoon niet weten.". :)