Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 31, views: 12.768 •

Een officiŽle aankondiging is er nog niet, maar ontwikkelaar Waystone Games heeft een website geopend voor Dawngate, een moba-game die door Electronic Arts op de markt zal worden gebracht. GeÔnteresseerden kunnen zich opgeven voor deelname aan een bŤtatest.

De site voor Dawngate lijkt door ontwikkelaar Waystone Games wat prematuur online gezet te zijn. Links naar het forum over de game of naar YouTube en Twitter werken niet of zijn nog private. De moba-game is ook nog niet officieel aangekondigd door Electronic Arts, de uitgever die het spel op de markt gaat brengen. Evenmin is duidelijk wanneer en op welke platforms de game zal verschijnen.

Ook over ontwikkelaar Waystone Games is weinig bekend. Dawngate is de eerste game van de studio. Een link die meer moet vertellen over het bedrijf, verwijst naar de website van EA, wat doet vermoeden dat de uitgever eigenaar is van de studio. Twitteraar superannuation, die de pagina ontdekte, denkt dat Waystone Games een afsplitsing is van Visceral Games. Uit een personeelsadvertentie van een halfjaar geleden bleek dat de Visceral Games, dat eigenom is van EA, op zoek was naar mensen met ervaring in het maken van moba-games. Waystone Games zou zijn afgesplitst na een reorganisatie bij EA, waarbij 10 procent van het personeel ontslagen werd. Visceral Games zou getroffen zijn omdat de verkoopresultaten tegenvielen van zowel Dead Space 3 als Army of Two: The Devil's Cartel, die beide eerder dit jaar op de markt kwamen.

Met Dawngate probeert EA aan te haken bij de nieuwste trend. Na het succes van moba-games als League of Legends, dat dagelijks 12 miljoen spelers trekt, en Dota 2, kondigen steeds meer uitgevers en ontwikkelaars een moba-game aan. Warner Bros. bracht consolegame Guardians of Middle-Earth op de markt en werkt aan het vergelijkbare Infinite Crisis, The Creative Assembly werkt voor Sega aan Total War: Arena en Crytek heeft Panzar in ontwikkeling. Blizzard Entertainment werkt bovendien al een paar jaar aan Blizzard All-Stars. Het Nederlandse Ronimo Games was succesvol met de tweedimensionale moba-game Awesomenauts.

Dawngate

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)

Reacties (31)

Wat is een moba-game?
Een genre, Multiplayer Online Battle Arena. Voorbeelden van dit soort spellen zijn DotA, DotA 2, League of Legends en Heroes of Newerth
Multiplayer Online Battle Arena Games. Net als Dota 2 en League of Legends, je had er zelf kunnen uit komen door wat te googlen.
Het is voor mij ook een nieuwe term, ik heb het hier op de tweakers fp nog nooit gezien. Een beetje uitleg naar de lezer mag dus best imo. Vroeger heette dat gewoon nog DOTA-clone :P
Als je nou moba had ingetoetst hier op de tweakers search op de FP, had je nieuwsartikelen gezien van halverwege vorig jaar, waarin moba een aantal keren duidelijk is uitgelegd..
Ik snap niet dat je naar beneden bent gemod. Niet bepaald een flame of troll, gezien dat LoL en andere moba games een van de grootste en hoogst gerate spellen ter wereld zijn van tegenwoordig. In sommige landen worden zelfs toernooien uitgezonden op TV.

Ik moet zeggen dat ik altijd dacht dat LoL een saai en sloom spel was, maar tegenwoordig bijna elke dag wel een potje speel. Ik kan het iedereen aanraden. Het is leuk en bovendien helemaal gratis.

Ik ben benieuwd wat deze games gaan brengen. Als je kijkt naar bijvoorbeeld SMITE is het erg verfrissend dat deze 3rd person is i.p.v. een fixed top view. Dit maakt ganken veel spannender en veel skillshots een stuk lastiger. Ook naast de 3-lane map heeft het een battle arena, wat ik nog niet eerder had gezien.
In feite is het ook gewoon een dota-clone :P Maar omdat je uit concurentie oogpunt niet naar je eigen game wilt referen als dota clone is MOBA ontstaan
Multiplayer Online Battle Arena.
Net zoals Dota, Dota 2, LoL, HoN en Blizzard All-Stars.
ach, is gewoon weer een nieuwe hippe term voor een gameplay die al jaren lang bestaat..
Het is dan ook geforceerd door Riot om zichzelf apart te zetten in genre van DotA. Dota 2 noemt zichzelf een ARTS (Action Real Time Strategy) spel, daarvoor heette het nog gewoon AoS-like.

En ach ja, dat iedereen denkt dat alles dat op LoL lijkt, meteen een MOBA is. quake is ook een multiplayer online battle arena

[Reactie gewijzigd door g1real op 18 mei 2013 12:10]

Voor de mensen die het ook niet weten:
moba = Multiplayer Online Battle Arena
dit word hoogst waarschijnlijk weer een nieuwe ripp of van de originele dota en dota 2, en de beter speelbare versie League of legends
Beste voorbeeld hiervan zijn League of Legends en DoTa.
Vraag me af of de markt voor deze games niet al erg verzadigd begint te raken. Ik ben zelf een LoL en heb niet de neiging om een andere MOBA te gaan uit proberen gezien LoL heel erg goed uitgewerkt is en goed wordt bijgehouden door Riot.
MOBA games zijn wel erg nieuw ik vraag me af hoe lang ze het volhouden.
zelf vind ik er niet veel aan omdat een potje mij te lang duurt en ik te afhankelijk ben van mijn team.
Als je ziet hoe lang dota 1 al bestaat, denk ik dat het wel goed zit met deze games. Ik vraag me wel af of EA games wat te zoeken heeft in dit genre, want dota 2 en league of legend bezitten denk ik 90% van de markt. De twee ontwikkelaars steken ook ongelofelijk veel geld in de ontwikkeling van deze spelen....
Moba-games zullen nog wel even popi blijven, schat ik. Maar vrees dat er ruimte is voor 1 of 2 goeie die iedereen speelt en verder niet. Het doet een beetje denken aan de run op mmog's van een paar jaar terug. Iedereen ging opeens een mmog maken, terwijl er maar plaats is aan een enkele goeie.
Je bent idd erg afhankelijk van je team, maar dat ben je in elk online team spel wel. Ik merk wel dat het spel een stuk leuker is als je met 5 man premade bent en dingen probeert die niet Meta-comfort zijn :)
MOBA games zijn wel erg nieuw ik vraag me af hoe lang ze het volhouden.
Defence of the Ancients (DotA) is alweer 10 jaar oud, van origine een Warcraft III Mod.

Leage of Legends (LoL) is bijzonder populair, het zou wel eens het meest gespeelde spel ooit kunnen zijn (wellicht wii Sports). De meest recente info stamt uit oktober 2012, dus deze cijfers zullen nu wel nog hoger zijn. 70+ miljoen accounts, 32+ miljoen spelers actief per maand, 12+ miljoen spelers actief per dag, per maand wordt er een miljard uur LoL gespeeld (114.155 speel jaren per maand)...

LoL had een hele goede F2P structuur en een heel aantrekkelijke speelstijl.
DotA2 had een nog betere F2P structuur en ook een aantrekkelijke speelstijl.
Awesomenauts is pay once (§9,99) en is een side viewed MOBA, wat het redelijk uniek maakt.
SMITE is een F2P of pay once (§23,99) en is een 'over the shoulder' MOBA, wat het ook redelijk uniek maakt.
Guardians of Middle Earth is een console MOBA, de rest wordt niet gemaakt voor de consoles, dus redelijk uniek en neemt dus een heel specifieke niche in beslag en het is natuurlijk het LotR IP.
Infinite Crisis is een DC Comics MOBA, dus zal zijn eigen schare fans wel verzamelen.

Tenzij een nieuwe MOBA echt iets nieuw/innovatiefs naar de tafel brengt zal het niet bepaald een groot succes worden imho. Voor een hoop bedrijfjes hebben ze ook geen groot succes nodig zoals EA dat nodig heeft. En EA staat nu niet bepaald bekend als het bedrijf dat nieuwe en innovatieve spellen produceert...
In alle eerlijkheid, MOBA games zijn niet nieuw, de term MOBA echter wel.

Met de map editor van StarCraft, zijn custom maps gemaakt, met de naam: Aeon of Strife. Dit dateerd al van 1998 (dus alweer dik 15 jaar geleden). 2 of 3 kampen namen het tegen elkaar op, spelers hadden controle over een wat sterkere unit, en probeerde zo het "hoofd" gebouw van een van de andere kampen te slopen.

Met de komst van WarCraft 3 en de betere map editor, werd dit ook weer gemaakt en verder ontwikkeld, tot een wat unieker spel: DOTA (Defence of the Ancients). Spelers kregen een unieke hero onder hun controle die experience opdeed en zodoende levelde en nieuwe skills leerde. Het maximum was level 10 meen ik toen der tijd. Met de komst The Frozen Throne, werd de map editor sterk verbeterd, maximum level van 25 en de mogelijkheid om echte custom skins te maken.

Een van de ontwikkelaars hiervan (Guinsoo) die draagde met de komst van TFT, het stokje over naar IceFrog. Guinsoo heeft toen gewerkt aan de ontwikkeling van League of Legends, waar IceFrog nu voor Valve werkt aan DotA 2.

Het Genre MoBA bestaat un pas een jaar of 4-5 echt, nu dit soort games vrij populair zijn, mede dankzij LoL en DotA. Bij de naam van het genre ontstaat dan meteen een associatie met dit soort spellen. Een slimme keuze, maar eigenlijk duurt het allemaal voort op Aeon of Strife (AoS).

[Reactie gewijzigd door Nazanir op 17 mei 2013 18:10]

Gewoon een FYI weetje: Multiplayer online battle arena (MOBA), also known as action real-time strategy (ARTS),
Maar denk als ge ARTS zegt, kan je ook denken aan kunst in het Engels .

2de FYI: Dota: Defence of the Acient, oorspronkelijk een mini game in Warcraft 3 gemaakt door fan.

Persoonlijk zeg ik nog altijd Dota, al ben ik een LoL fan, omdat 99% van de gamers direct dan weten over wat ik heb.

heb het gevoel, dat na de LoL world championship 2012 had gedaan, en met veel succes. Dat er plots massa moba games uit zijn gekomen:
Blizzard allstar
DC infinite crisis
EA Dawngate
ik dacht ook Marvel zijn ze mee bezig
Ik word hier een beetje moe van, een paar jaar geleden was WoW populair, komt iedere uitgever met een MMORPG. Nu hetzelfde liedje met MOBA's, er is niet genoeg ruimte op de markt voor 5000 games van hetzelfde type/genre, waneer leren uitgevers dit nou eens?
Dit was mijn reactie ook.

Je zou toch verwachten dat een professioneel development team wel kan inzien dat dit als product totaal geen raakvlak heeft.

Ik kijk uit naar het moment dat al deze aankomende MOBA teams vreemd opkijken.
"He, wat gek! Ons spel is geen succes."
Jammer genoeg kunnen ze dan niet even snel F2P gaan, zoals bij veel MMORPG's, want dat zijn ze waarschijnlijk al. :P

[Reactie gewijzigd door Shotgunbunny op 17 mei 2013 13:30]

Ik had precies dezelfde gedachte, waarom een succesverhaal pakken en er dan maar een kloon van maken in plaats van zelf wat risicio nemen en inzetten op iets nieuws.

Totaal geen creativiteit bij dit soort bedrijven, jammer.
Meteen ff aangemeld, altijd leuk om zo'n beta te testen. Thanks voor de tip Tweakers! :)
Ik sluit me aan bij de meeste hier.

De markt voor MOAB games is al verzadigd genoeg.

Ik speel al enkele jaren LoL. Gratis spel, waar je al het nodige kan 'aankopen' via ingame credits die je per game verdient. Als je echt wil kan je er geld in steken om sneller een champion vrij te spelen of om skins te kopen. Dan tweak je gewoon hoe je champion eruit ziet.

EA kennende gaan ze voor deze game OF geld voor vragen OF ga je met geld betere items kunnen vrijspelen die je niet kunt bemachtigen met ingame credits.

Edit: OF er komen DLC packs voor.
Hahaha

[Reactie gewijzigd door THA_ErAsEr op 17 mei 2013 13:42]

OF alle 3

[Reactie gewijzigd door Keya op 17 mei 2013 15:43]

Ea kennende zullen ze eerst alles gratis houden , zo veel mogelijk mensen aantrekken en dan een ongeloofelijke oneerlijk pay 2 win structuur opzetten zoals bij al hun f2p games ( battlefield heroes is hier een goed voorbeeld van )

Ben persoonlijk dota 2 fan , het gevoel van teamplay, dat je ook echt invloed hebt op de game door goed te spelen ( door dat de teams klein zijn 5vs5 ) . en de voldoening als je wint is enorm.

ik raad het dus ook iedereen aan zeker dota of lol uit te proberen :) .

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.