Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties, 22.602 views •
Submitter: Simyager

Op de Ubuntu Developer Summit, die deze week online wordt gehouden, is voorgesteld om Firefox in de komende 13.10-release te vervangen door Chromium. Ook zijn er voorstellen op tafel gelegd om MySQL te verruilen voor MariaDB.

Ubuntu logoOp de UDS is voorgesteld om Chromium, de opensourceversie van Googles Chrome-browser, als standaardbrowser te gaan gebruiken in Saucy Salamander, in plaats van Firefox, zo schrijft Phoronix. Een dergelijk voorstel is wel eens eerder gedaan, maar nu is een aantal developers van mening dat de Chromium-browser gelijkwaardig of misschien beter is dan Mozilla's browser. Bovendien worden delen van Chromium nauw verweven met Ubuntu Touch, de Ubuntu-variant die voor smartphones en tablets beschikbaar moet komen.

Tijdens een andere sessie op de UDS-bijeenkomst is voorgesteld om MySQL, de databasesoftware die in handen is van Oracle, te vervangen door MariaDB, de fork die compatibel is met MySQL. Onder andere Fedora en Arch Linux hebben deze stap al enige tijd geleden gezet uit onvrede over de koers die Oracle vaart met MySQL. Of een eventuele overstap naar MariaDB al voor de geplande release van Ubuntu 13.10 gerealiseerd kan worden, is echter nog de vraag.

Inmiddels zijn er beelden gepubliceerd van de touchomgeving van Unity 8 die in Saucy Salamander moet verschijnen. Canonical werkt nog volop aan Unity 8, evenals aan de splinternieuwe displayserver Mir. Misschien biedt Ubuntu 13.10 een preview van beide onderdelen, maar zullen deze pas bij de release van Ubuntu 14.04 LTS klaar zijn. Aan Ubuntu Touch wordt ook nog volop gesleuteld, terwijl Canonical heeft laten weten dat een bètaversie van de Ubuntu-sdk, voor de bouw van applicaties die op alle Ubuntu-versies draaien, in juli beschikbaar komt. Een final wordt in oktober verwacht.

Reacties (63)

Reactiefilter:-163058+125+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik zie toch echt veel liever Firefox dan Chromium. Daar waar de een gemaakt wordt door een non-profit die staat voor open standaarden en de gebruiker voorop stelt, wordt de andere gemaakt door een advertentiebedrijf dat meer en meer last heeft van het "not invented here"-syndroom en minder en minder staat voor openheid.
Wellicht zegt het ook wel iets over Canonical, die vergelijkbare trekjes vertoont met hun Unity en Mir...
Daar waar de een gemaakt wordt door een non-profit die staat voor open standaarden en de gebruiker voorop stelt, wordt de andere gemaakt door een advertentiebedrijf dat meer en meer last heeft van het "not invented here"-syndroom en minder en minder staat voor openheid.
Amen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de hele populariteit van Chrome(ium) ook niet zo heel erg begrijp. Ik heb het ook een tijdje gebruikt, vooral omdat iedereen er zo enthousiast over is. Ik heb echter niet kunnen ontdekken wat Chrome nou zoveel beter/fijner/sneller/makkelijker maakt dan Firefox.

En gezien ik Firefox ook een beduidend symphatiekere organisatie vind en ik bovendien Google een niet té groot monopoly wil geven over mijn technische leven (gebruik ook al android/gmail/zoekmachine), gebruik ik als browser veel liever Firefox.
Helemaal mee eens. Ik begrijp die hype rondom Chrome absoluut niet, en bovendien vind ik dat de hele 'browser war' zo langzamerhand een lachertje is geworden. Het gaat nog slechts om details, en alleen degenen met oog voor die details zullen nog een bewuste keuze maken. Voor alle anderen is het een gevoelskeuze. Zaken als opstart-tijd, pageload-tijd en stabili-tijd ( :) ) gaan eigenlijk nergens meer over. Het maakt mij in ieder geval geen ene *** uit of dezelfde pagina in de ene browser 10 ms sneller laadt dan in de andere.

Mijn keus is en blijft voor de browser en non-profitorganisatie die altijd heeft gevochten voor keuzevrijheid en open standaarden, zelfs vanuit het verre verleden. Google krijgt in mijn ogen teveel macht. Het zou me zelfs niet verbazen als op termijn de eerste advertentie banners standaard in Chrome zullen verschijnen, want ook Google blijft het niet eeuwig financieel voor de wind gaan en een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Helemaal mee eens. Ik begrijp die hype rondom Chrome absoluut niet, en bovendien vind ik dat de hele 'browser war' zo langzamerhand een lachertje is geworden. Het gaat nog slechts om details, en alleen degenen met oog voor die details zullen nog een bewuste keuze maken. Voor alle anderen is het een gevoelskeuze. Zaken als opstart-tijd, pageload-tijd en stabili-tijd ( :) ) gaan eigenlijk nergens meer over. Het maakt mij in ieder geval geen ene *** uit of dezelfde pagina in de ene browser 10 ms sneller laadt dan in de andere.
Ik hoop dat je een grapje maakt. Kijk eens naar http://www.arewefastyet.com/#machine=11 en https://areweslimyet.com/ . Vergelijk Firefox 10 eens met Firefox 20 op het gebied van opstarten, geheugen gebruik, hoe snel hij aanvoelt etc.
Met behulp van webgl, ionmonkey, type inference, baseline compiler, webrtc, vp8, opus kan het open web zonder plugins unreal spelen, video conferencing, bittorrent, dropbox. FirefoxOS werkt er zelfs aan dat webapps de strijd meer dan aan kunnen met de gebrekkige implementaties van iOS en Android. De toekomst waar MS zo bang voor was dat ze miljoenen in IE stopten is nu.
Nogmaals: Chromium <> Google Chrome.
Chromium is volledig open source i.t.t. Google Chrome. En nee, ik ben geen Google fanboy...

[Reactie gewijzigd door zordaz op 17 mei 2013 10:34]

En open source <> open development. Android is ook open source, maar zeer gesloten development. Ik weet niet hoe open de ontwikkeling van chrome is, maar Google is toch echt de baas. En die baas is nu meer en meer gesloten aan het worden. Voorbeeldje: XMPP-federatie in Google Hangouts is geschrapt. De kans dat ze met Chrom(e|ium) vergelijkbare stunts gaan uithalen is mij veel te groot.
Ter info; de link die wordt gegeven naar Unity 8, laat NIET de desktopomgeving van Unity 8 zien, maar de touch versie van Unity 8. De desktopversie zal er in principe hetzelfde uitzien als de voorgaande versies.

Misschien netjes als dit ook aangepast wordt in het artikel. (ik weet het, dit moet eigenlijk in lieve devvers oid, maar ik wilde dit vooral aan de lezers van dit artikel laten weten..) (is inmiddels aangepast)

Het grote verschil tussen Unity 7 en 8, is dat Unity 8 compleet is herschreven in QML zodat de desktopversie en de touchversie vanaf één codebase kunnen werken en makkelijker zijn te onderhouden.

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 16 mei 2013 18:49]

Op zich prima, maar dan moet de Chromium versie wel wat vaker worden geüpdatet.

Op dit moment zijn er vrijwel geen (officiële) PPA's met de actuele Chromium versie waardoor je vaak noodgedwongen Chrome moet gebruiken als je de stable versie wilt draaien zonder achter te lopen. Op dit moment is de actuele Ubuntu versie 25.0.1364.160, terwijl v26 al in maart is uitgekomen.

Firefox daarentegen biedt netjes een actuele (en officiële) PPA.

Eigenlijk is er ook niet zo heel veel verschil tussen Chrome en Firefox. Alleen WebKit wordt meer gebruikt (ook als engine). Firefox kan dit oplossen door de engine apart vrij te geven. Want eigenlijk is dit ook best een goede browser.

[Reactie gewijzigd door Qua Salébra op 16 mei 2013 18:00]

Firefox kan dit oplossen door de engine apart vrij te geven.
Gecko is gewoon los van Firefox te gebruiken, hoor. :)
In principe ben ik hier op tegen, en wel om de reden dat Webkit (of Blink) teveel marktaandeel krijgt waardoor teveel ontwikkelaars de Webkit versie van elementen gaan gebruiken in plaats van de W3C versie (en pointer-event is daar een mooi voorbeeld van) wat zorgt voor veel narigheid in de toekomst.
Net niet. Met de afsplitsing naar Blink gaat Google niet meer werken met vendor prefixes en dergelijke. Wanneer ze features experimenteel willen implementeren gaan die vanaf Blink gewoon in te schakelen zijn op de about:flags-pagina.
Ik kan me herinneren dat hetzelfde werd gezegd over Webkit. Het was tenslotte vooral Google die deze experimentele functies gewoon in de reguliere versies van Chromium stopte waardoor ze nu voor problemen zorgen.
De W3C versie?
Je weet wel, DE standaarden.
Ja precies. Standaarden. Maar ik wist niet dat ze ook een daadwerkelijke implementatie hebben (en dat die ook mainstream gebruikt wordt).
Zelfs Opera gaat over op Webkit.
Het is niet een heel groot punt want zoals boven al gezegd is is het totaal geen moeite om alsnog FireFox te installeren. Echter vind ik de werkwijzen en filosofien van Ubuntu en Mozilla beter bij elkaar passen.
Lol om comment bij dat filmpje:
"Ubuntu Unity / Mir... Running on a Macbook, recorded on an Android phone by a guy wearing a KDE tshirt. There's confidence in your product."
Ze kunnen Mozilla Firefox beter vervangen door Opera. Opera is een snelle en zeer gebruiksvriendelijke webbrowser met unieke faciliteiten die de gebruikerservaring enorm verbetert. Google Chrome vind ik een matige webbrowser. Bij het downloaden van een bestand van het Internet vraagt Google Chrome niet eens naar de locatie waar ik het bestand wil hebben. Google Chrome download het bestand onmiddellijk naar een tijdelijke map zonder de gebruiker iets te vragen. Dat vind ik schandalig.

Je gaat naar een downloadpagina: Google Chrome haalt het bestand meteen voor je binnen naar een tijdelijke map zonder iets te vragen. Opera vraagt eerst of je het betreffende bestand überhaupt wel wilt downloaden. Zo ja, heb je twee opties: "Opslaan", dan vraagt Opera naar de locatie waar je het bestand wilt hebben, en "Openen", dan download Opera het bestand naar een tijdelijke map en opent het gelijk na het downloaden. Het systeem dat Opera hanteert vind ik veel beter. Dan krijg je als gebruiker tenminste een keuze voorgelegd in plaats van dat de webbrowser beslist. Onder Opera kan ik liedjes gelijk naar de C:/MarkWiering/Muziek downloaden. Als ik dat onder Google Chrome zou doen, zou het eerst gedownload worden naar een tijdelijke map van Google Chrome. Vanuit die map moet ik de liedjes dan kopiëren, in C:/MarkWiering/Muziek moet ik ze dan plakken. Als het kopiëren en plakken gedaan is: de liederen uit de tijdelijke map van Google Chrome verwijderen, want anders staan die liederen op twee plaatsen van de harde schijf en nemen ze onnodig veel ruimte in beslag op de harde schijf.

Alleen al om deze reden vind ik Google Chrome eigenlijk een rotbrowser.
Is een kwestie van configureren, over de mening of dat standaard moet zijn of niet kun je een eeuwigheid discussieren. Wij Tweakers vinden dat ongetwijfeld 100x belangrijker dan de doorsnee gebruiker.
Het gaat hier over UBUNTU, niet windows. Google chrome is NIET hetzelfde als chromium. Get your facts straight!
over dat downloaden ik het zeker eens. Zwaar irritant als je veel losse downloads hebt. Verder vind ik het gebruiksgemak van chrome wel het beste. lekker simpel.
Instellingen -> Geavanceerde instellingen weergeven... -> "Voorafgaand aan een download vragen waar een bestand moet worden opgeslagen" daar een vinkje zetten
Voor de standaardconsument kan dit inderdaad een belemmering zijn, maar om daar een hele browser op te beoordelen... De UI van Chrome is naar mijn mening wel zwaar ondergeschikt aan Firefox. Ik ben niks meer ¸onder m'n bladwijzer boven de browser :) Verder is de snelheid van Firefox bij mij een stuk hoger dan bij Chrome, terwijl Chrome sneller hoort te zijn?
een van de eerste pakketten die ik direct installeer; chromium-browser. Firefox is mooi, maar in mijn optiek niet meer zo solide als het ooit is geweest. (firefox is io/sql geil)
Steeds meer (onderwijs) pagina's die niet werken onder firefox en wel onder chrome.....

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 16 mei 2013 16:59]

Chrome(ium) heeft Firefox op veel vlakken ingehaald. Helaas werken inderdaad sommige pagina's niet in diverse browsers. Zo ben ik zelfs nog verplicht om internet explorer te gebruiken voor sommige websites...
VMware Fusion met Win 7 op m'n Mac kan ik helaas niet voorkomen:(

Kan iemand mij vertellen of MariaDB (ken het niet) een waardige vervanger is voor MySQL? Waarschijnlijk wel, anders zou men er niet over na denken maar de grootste voor- en nadelen?
MariaDB is in basis een fork van MySQL, de lead-dev van MariaDB is de oprichter van MySQL, als ik me niet vergis is hij vertrokken toen MySQL werd overgenomen door Oracle en toen de source meegenomen en MariaDB begonnen. (Maar exact weet ik dat niet, het was zoiets)

In syntax is het in ieder geval (bijna) hetzelfde.
MySQL was (en is) open source onder GPLv2, dus hij hoefde de source niet "mee te nemen" omdat deze gewoon beschikbaar was.
Toch jammer dat Chromium/Chrome's Omnibar niet hetzelfde werkt als de Awesomebar van Firefox. Juist zo lekker dat je in je adresbalk kan typen en het eerst al je favorieten laat zien waarin de zoekterm in voorkomt voordat het verder zoekt.
Ik gebruik Opera op mijn Linux OS, werkt voor mij het meest prettig.

Ik ben daarmee eigenlijk maar 1 site tegen gekomen die niet goed zou functioneren met Opera, namelijk markplaats.nl
Opera gaat straks ook over op Webkit. Dan werkt Marktplaats wel ;) .

Maar zonder gekheid: Ik ben ook een groot Opera fan. Ik ben benieuwd of ik dat straks ook nog ben als ze op Webkit over gaan.
Een van de belangrijkste redenen waarom ik nog aan Firefox blijf vasthouden is dat Mozilla een non-profit is. Maar Chrome zit op veel vlakken inderdaad beter in elkaar...
(firefox is io/sql geil)
Er word hier keihard aangewerkt. Probeer Firefox 23 eens die is nu Aurora. Die gaf echt een veel lekkerder snappy gevoel.
Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik de meest recente Firefox (v21) voor Windows loopt niet lekker. Het duurt vaak lang voordat pagina's reageren en krijg zelfs time-outs terwijl de netwerkverbinding stabiel is.

Nu kan dat ook ergens anders aan liggen maar het is wel typisch dat dit pas sinds de update aan de hand is ..
Tja, wie op een servicedesk werkt herkent dit wel. Mensen ondervinden een probleem en de eerste de beste wijziging wordt als oorzaak aangemerkt. Dat is nogal gemakkelijk omdat je meer moet doen dan alleen wijzen. In sommige gevallen is het inderdaad een update die er voor zorgt dat er een en ander niet lekker werkt, bijv. doordat een ander onderdeel niet met die update overweg kan (discutabel: is de update de schuldige of nou juist dat onderdeel?). Het is echter evenwel mogelijk dat de oorzaak ook elders ligt (het zou niet de eerste keer zijn dat een storing met de DNS servers van een ISP gelijk valt met iets anders en het juist de DNS storing is die de traagheid veroorzaakt). Ik zou dan ook eerst eens beginnen met het lokaliseren van het probleem. Het legen van bijv. caches wil vaak ook nog wel eens helpen.
Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik de meest recente Firefox (v21) voor Windows loopt niet lekker. Het duurt vaak lang voordat pagina's reageren en krijg zelfs time-outs terwijl de netwerkverbinding stabiel is.

Nu kan dat ook ergens anders aan liggen maar het is wel typisch dat dit pas sinds de update aan de hand is ..
Meestal hebben Firefox problemen te maken met je profiel. Hiermee kun je dat oplossen:
https://support.mozilla.o...-easily-fix-most-problems
Zelfde troubles hier + gemiddeld dagelijks een Firefox crash (is al jaren zo).

Het is dat FF mogelijkheden heeft die Chromium nog niet heeft dat ik FF nog gebruik.
Chromium is namelijk nog nooit gecrashed _/-\o_

@Hieronder:
De crashes die ik heb met FF zijn een perfect geintegreerd onderdeel van FF.
Van windows XP tm. W7 en ondanks alle updates van FF, OS en andere drivers.
Ik heb in de afgelopen 8 jaar duizenden FF crashes gehad.
Mijn FF crashes zijn de meest constante factor in mijn computer ervaring.
Daarnaast nog vele ergernissen met FF waardoor ik er al heel lang vanaf wil.

Waarom ik nog niet helemaal overstap = Google+privacy en wat beperkingen van Chromium.

N.B. Hardware is geen issue, FF crasht vanaf single core tm six core, igp of high end vidcard

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 16 mei 2013 22:36]

FF vind ik een snelle brouwser, wanneer het is opgestart.

De pagina's inladen (inc alle plugins van bijv adblock) gaat naar mijn idee het snelst/fijnst in FF. Aantal keer chrome(ium) geprobeerd, het is het nét niet.
Flash is het grootste probleem in FF. Kijk maar eens naar de webcams op http://www.beleefdelente.nl/. Die laden ontzettend langzaam. Bij Chrome en Chromium laden ze direkt.
Flash is het grootste probleem in FF. Kijk maar eens naar de webcams op http://www.beleefdelente.nl/. Die laden ontzettend langzaam. Bij Chrome en Chromium laden ze direkt.
Probeer eens een nieuw profiel: https://support.mozilla.o...-easily-fix-most-problems
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat dezelfde flash in Firefox ineens langzamer is.
@trm0001 : Crashes heb ik hier al jaren niet meer gehad met Firefox. De problemen met de prestaties zijn me pas opgevallen sinds v21.0 erop staat. Voor die tijd was het geen enkel probleem. Ben gewoon netjes met iedere versie meeverhuisd; het is dus niet zo dat ik plots van versie 3.6 naar 21.0 ben gewisseld.

In eerste instantie had ik het gevoel dat die nieuwe prestatie-tester (Firefox -> Help -> Firefox-statusrapport) de veroorzaker van het probleem was. Die heb ik ondertussen uitgeschakeld maar merk geen noemenswaardig verschil.

Ik bedoel; ik werk op een dual-core systeem met 8GB werkgeheugen, Crucial M4 SSD en een 60/6 internetverbinding via de kabel. Dan moet het toch niet kunnen dat browsen plots een stuk trager wordt ...
@trm0001 : Crashes heb ik hier al jaren niet meer gehad met Firefox. De problemen met de prestaties zijn me pas opgevallen sinds v21.0 erop staat. Voor die tijd was het geen enkel probleem. Ben gewoon netjes met iedere versie meeverhuisd; het is dus niet zo dat ik plots van versie 3.6 naar 21.0 ben gewisseld.
Over wat voor prestatie problemen heb je het?
Chromium <> Google Chrome, google privacy zorgen zijn daarom geen reden om Chromium links te laten liggen.
trm0001, als jij zoveel crashen hebt, dan moet je toch eens de oorzaak zoeken. Ik gebruik firefox ook al jaren en crashes zijn zeldzaam. Als hij dan toch eens crasht, dan is 90% kans flash de oorzaak. Tientallen tabs, stuk of 10 extensions, ...

Of je zit ergens met een extension/plugin die zich slecht gedraagt of je hebt ergens een corruption in een file of ... maaar normaal is het in elk geval niet.
trm0001, als jij zoveel crashen hebt, dan moet je toch eens de oorzaak zoeken. Ik gebruik firefox ook al jaren en crashes zijn zeldzaam. Als hij dan toch eens crasht, dan is 90% kans flash de oorzaak. Tientallen tabs, stuk of 10 extensions, ...

Of je zit ergens met een extension/plugin die zich slecht gedraagt of je hebt ergens een corruption in een file of ... maaar normaal is het in elk geval niet.
wpoely86 meestal lost een nieuw profiel dit op. Probeer iedereen die hier over klaagt gewoon naar https://support.mozilla.o...-easily-fix-most-problems te sturen.
Heb er niks op tegen, gebruik zelf firefox. Als het maar geen Chrome word in het standaard pakket.
Eerlijk gezegd maakt het me niet veel uit, apt-get install firefox is zo getikt. Ik heb altijd een extra browser naast Firefox staan voor noodgevallen, ondanks het feit dat ik die tweede eigenlijk nooit gebruik. Mar die tweede is nooit Chrome.
Da's jammer - ik blijf firefox gebruiken - jammer voor ubuntu - maar da's een keuze die zijn maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True