Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 59, views: 17.636 •

Microsoft werkt naar verluidt aan een nieuwe versie van zijn 10"-Surface-tablet. Het apparaat moet in het derde kwartaal van dit jaar worden uitgebracht. Eerder kwamen al geruchten naar buiten over een 8"-versie, die in juni zou worden gepresenteerd.

De geruchten zijn afkomstig van Digitimes, dat zich baseert op bronnen binnen de onderdelenindustrie. Microsoft zou ervoor willen zorgen dat de voorraden van de huidige generatie Surface-tablets worden verkocht alvorens het nieuwe model aan te kondigen. Van de specificaties is nog niets bekend, behalve dat het 10,x"-scherm waarschijnlijk iets kleiner wordt dan het huidige 10,6"-model. Misschien wordt er een 10,1"-paneel ingebouwd.

Daarnaast claimt Digitimes dat de prijs van een 8"-model, waarover eerder al geruchten naar buiten kwamen, tussen de 249 en 299 dollar komt te liggen. Eerder sprak Digitimes nog over een prijs van maximaal 400 dollar. Er waren al eerder geruchten dat Microsoft het 8"-model tijdens de Build-conferentie, die van 26 tot 28 juni gehouden wordt, wil aankondigen.

Met een prijs tussen de 249 en 299 dollar zou een nog aan te kondigen 8"-model aanzienlijk goedkoper worden dan de huidige generatie Surface-tablets. Daarnaast zou Microsoft met een 8"-tablet meer marktaandeel willen veroveren, omdat de vraag naar kleinere tablets groeit.

Reacties (59)

Microsoft zou ervoor willen zorgen dat de voorraden van de huidige generatie Surface-tablets worden verkocht alvorens het nieuwe model aan te kondigen.
En dat terwijl deze nog niet eens allemaal beschikbaar zijn in nederland :S
Ik gok dat dit gaat om nieuwe Surface RT's, niet om nieuwe Surface Pro's. De RT is al een tijdje hier in Nederland te krijgen.
Nu.nl Had het ook over een kleinere Surface (RT?) van 7,9 inch. Die zou 250-299 dollar gaan kosten.
volgens mij komen er geen rt versies meer . met de nieuwe generatie intel processoren die dus ook goedkoop zouden zijn . zou op elke nieuwe tablet dus pro gaan draaien..
Dat betwijfel ik sterk. RT is een prima platform voor mensen die een goedkopere tablet willen hebben en die niet de intentie hebben om het te gebruiken als productivity device maar eerder als consumer device.
Ben ik helemaal met je eens. RT is prima te gebruiken op een tablet, een formfactor dat bij uitstek geschikt is om data te consumeren en veel minder om te produceren. Juist dat aspect heeft de iPad zo populair gemaakt. Het is een eenvoudig device dat een beperkt aantal taken heel goed kan. Zodat niet-techies het zonder moeite begrijpen

MS gaat daarom de mist in met RT en Windows 8. Omdat je Mien om de hoek het verschil tussen RT en Windows 8 niet uitgelegd krijgt, En omdat je Windows 8 op een tablet ook als desktop kan gebruiken. En andersom. Da's verwarrend.

RT zou dus een prima tablet OS kunnen zijn, maar dan moet MS stoppen met Windows 8 op een tablet en dat OS alleen op de desktop uitbrengen. Zoals Apple het ook doet, zeg maar. Want dan snapt Mien om de hoek het misschien....
Ik zie rechts naast dit artikel nochtas voldoende aanbieders staan?
Dat gaat om de RT versie (ARM) en niet om de volledige Windows 8 met intel chip.
Het kan een win8 versie voor intel atom (silvermont) zijn. Dan is het alsnog een goedkope versie, maar waarschijnlijk geen RT.
@Ghostier. Lees de vraag waarop je reageert nog eens. De vraag is: naast dit artikel nochtas voldoende aanbieders
Kijk naar rechts en dan zie je aanbiederes van de Surface RT staan ;)
Zoals sommigen al eerder postten op Tweakers over de Surface-familie; iets zegt me dat de nieuwe generatie gebaseerd gaat worden op Haswell en daarmee een relatief grote boost in performance moet krijgen voor dezelfde prijs.
Dat zal de Surface Pro -lijn worden, en die is een stuk duurder dan dit. De gewone Surface gebruikt een arm-processor en geen Intel.
Met de komst van de Bay Trail en Temash chips zou Microsoft relatief makkelijk af kunnen stappen van ARM.
Dat zou dan wel een dikke middelvinger zijn tegen de fabrikanten die Windows RT gebruiken op hun tablet.

De acceptatie van Windows 8 is al niet zo geweldig, Windows RT daarentegen is zo ongeveer doodgeboren....
Dat zou dan wel een dikke middelvinger zijn tegen de fabrikanten die Windows RT gebruiken op hun tablet.

De acceptatie van Windows 8 is al niet zo geweldig, Windows RT daarentegen is zo ongeveer doodgeboren....
Het blijft een kip-ei verhaal. Waarom tablets uitbrengen met Windows RT als er weinig apps zijn, en waarom apps ontwikkelen voor een OS wat weinig wordt gebruikt. Gelukkig zijn de meeste apps die onder Windows 8 draaien ook te gebruiken op Windows RT, waarmee een ontwikkelaar dus 2 vliegen in 1 klap slaat. Het aantal apps wat te vinden is in de MS Store wordt langzaam aan meer, maar het is natuurlijk naief om te verwachten dat het bij de release direct zo groot is als Android en iOS (die beiden nu ongeveer 5 jaar in de markt staan).
Langzaam meer? Ik noem meer dan 2500+ apps per maand erbij nou niet echt bepaald langzaam.
Op een doorsnee maand brengt Microsoft minimum 10.000 nieuwe apps in de Windows Store met meer dan 2.000 updates.
2500+ of misschien wel 2500000 wat maakt het uit ?

Als de concurrentie niet met Android kan plaats vinden is het niet mogelijk om dan toch maar te volhouden dat het wel kan , Intel heeft al Android , die lachen zich een ongeluk met dat geklungel van MS met Windows RT.
De acceptatie van Windows 8 is al niet zo geweldig, Windows RT daarentegen is zo ongeveer doodgeboren....
Volgens mijn gaat het mer win8 helemaal niet zo slecht, Vista deed het in begin stuk slechter meen ik me te herinneren en dat is iedereen ook allang weer vergeten. ;)

Volgens MS zit Win8 gewoon op het niveau van Win7 verkoop.
nieuws: Microsoft behaalt recordomzet dankzij Windows 8
nieuws: Microsoft verkoopt 100 miljoen Windows 8-licenties

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 16 mei 2013 22:25]

Waar slaat die nogal domme reactie nou weer op??? Je laat zien dat je geen idee hebt waar je het over hebt.

Van de 65000 74000 apps die op de store aanwezig zijn doen zijn bijna 99% compatible met ARM modellen. Microsoft heeft het namelijk zeer gemakkelijk gemaakt apps compatible te maken met Windows RT en Windows Phone 8/7.8

Zo kunnen developers hun apps optimaliseren voor een 24 inch desktop en tegelijkertijd voor een 10 of 8 inch arm tablet. Tevens heeft Microsoft gemeld te wedden op twee processor architecturen. De nieuwe Intel Bay Trail en Temash chips worden inderdaad krachtig, maar dat zijn de nieuwe ARM modellen van Nvidia en Qualcomm ook.

Ik ben in ieder geval blij dat ze gelijk vanaf Windows 8 beide platformen ondersteunen. Als ze alleen op x86 hadden ondersteund blijft Intel zo groot als ze nu waren en was er een kans geweest dat ze niet zoveel energie in hun nieuwe architectuur hadden gestoken.

Ik draai nu alle applicaties net zo goed op hun 24 inch scherm als op mijn 10 inch Surface RT tablet, iets waat Google met android alleen nog over droomt.

[Reactie gewijzigd door vali op 16 mei 2013 15:08]

Inmiddels zijn er zelfs al ongeveer 74.000 apps in de Windows Store.
Win8Review Marketplace Explorer
MetroStore Scanner
Ik heb het over native apps en niet html 5 geprogrammeerde applicaties in de browser.

Android heeft nog steeds niet hun hardware compatibliteit onder de knie. Zie nog genoeg bij medestudenten voorbij komen dat hun app op hun telefoon werkt, maar op hun tablet niet goed functioneert of heel slecht gescalled is. Iets wat ik op dit moment nog nooit ben tegen gekomen bij mijn tablet en desktop/laptop.

Microsoft heeft de stap nog niet gemaakt dat apps van tablets ook op wp8 draait, omdat ze het probleem van scalling van 4 inch naar 24 inch eerst goed oplossen. Ze hebben al naar buiten gebracht dat ze bezig zijn met het verbeteren hiervan. (kan de bron eventjes niet meer vinden)

[Reactie gewijzigd door vali op 16 mei 2013 15:32]

Ik heb het over native apps en niet html 5 geprogrammeerde applicaties in de browser.
Ja, maar daar had ik het dus nou net wel over met m'n tweede puntje, dat jij dat even vergeten was in het microsoft ecosysteem verbaasd me dan ook niks.
Android heeft nog steeds niet hun hardware compatibliteit onder de knie. Zie nog genoeg bij medestudenten voorbij komen dat hun app op hun telefoon werkt, maar op hun tablet niet goed functioneert of heel slecht gescalled is. Iets wat ik op dit moment nog nooit ben tegen gekomen bij mijn tablet en desktop/laptop.
Windows 8 (metro) applicaties schalen bizar slecht naar alle schermen boven de 14", ze gebruiken de screen real estate totaal niet en je kijkt voornamelijk naar witruimte. Alle knoppen zijn (vanwege de kleinere) schermen verplicht verstopt, terwijl juist op grotere schermen dit alleen de UI moeilijker maakt.
Als ik dan naar android kijk dan heb je in mindere mate hetzelfde probleem (wel minder, omdat android met z'n sdk het heel simpel maakt om tablet interfaces op te bouwen uit blokken die je aan mobiele gebruikers los toont), maar op z'n minst word altijd wel het hele scherm gebruikt en schaalt bijna alles perfect.
En dat zeg ik trouwens als iemand die zowel voor metro heeft ontwikkeld als voor android.
Microsoft heeft de stap nog niet gemaakt dat apps van tablets ook op wp8 draait, omdat ze het probleem van scalling van 4 inch naar 24 inch eerst goed oplossen. Ze hebben al naar buiten gebracht dat ze bezig zijn met het verbeteren hiervan. (kan de bron eventjes niet meer vinden)
Ze hebben het al duidelijk verpest (desktop gebruikers grijpen massaal naar niet metro apps) dus verbeteren zullen ze wel moeten. En metro apps op mobiel werkend gaan krijgen mooi zal haast onmogelijk zijn, want de *structuur* hoe je metro applicaties opbouwt voor windows is gewoon niet makkelijk in losse stukken te knippen. Iets wat bij android dus nou net wel goed kan.

Maja, ik ben absoluut geen android fan, maar dit is toch 1 van de vlakken die ze erg goed hebben gedaan. Een stuk beter dan apple en microsoft lijkt de kans niet eens aan te durven (ik kan ze ook niet volledig ongelijk geven, want het is gewoon ERG lastig)

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 16 mei 2013 15:55]

Dat is raar dat jij als Developer aanhaalt dat metro apps boven de 14 inch niet werken, want ik ervaar deze problemen niet op mijn 24 -en 32 inch. Misschien toch maar wat meer verdiepen in de materie en een cursus volgen?

Daarnaast begon ik over html 5 applicaties omdat android -nog- niet te vinden is op laptops. Bluestack vind ik geen oplossing, meer een vergelijkbaar applicatie als wine op linux.

Zou voor de grap eens kijken hoe apps reageren op full hd schermen op android tablets. Genoeg youtube filmpjes te vinden waar 9 van de 10 apps niet lekker werken op een nexus 10. Maar daar weet jij als developer natuurlijk wel alles van.

[Reactie gewijzigd door vali op 16 mei 2013 22:38]

Ik heb het over native apps en niet html 5 geprogrammeerde applicaties in de browser.

Android heeft nog steeds niet hun hardware compatibliteit onder de knie. Zie nog genoeg bij medestudenten voorbij komen dat hun app op hun telefoon werkt, maar op hun tablet niet goed functioneert of heel slecht gescalled is. Iets wat ik op dit moment nog nooit ben tegen gekomen bij mijn tablet en desktop/laptop.
Dat ligt dan geheel aan programmeerkunsten van die studenten, programmeur is geheel verantwoordelijk voor de layout, als je dingen doet die niet helemaal kloppen of afgestemd zijn op bepaalde layout geeft dat inderdaad problemen.

Maar dat ligt niet aan andorid, android geeft je bepaalde middelen en daarbinnen moet je werken, andorid bepaald de spelregels niet de student of wie dan ook. ;)

En dan heb jij nog nooit programma gemaakt met winform of andere win gui, ik heb geregeld in debug fase met .net programma's dat bij maximaliseren ineens halve layout weg is, is dat dan fout van .net of van mijn? :) Juist ja het laatste, kwestie van debuggen en zorgen dat er geen fouten inzitten.

Bij html ook, daar heb je ook nog eens te maken met verschillende browsers die echt hun eigen ding doen, vroeger was IE echt draak, maar met juiste trucjes en wegen kon je alles gewoon netjes krijgen, kwestie van goed het systeem leren kennen en met middelen werken die beschikbaar gesteld worden.

Ik kan je verzekeren dat je prima apps kan maken die er op alle tablets en telefoon tip top eruit ziet. Programmeur zal er wel zelf voor moeten zorgen, gaat niet automatisch.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 16 mei 2013 22:40]

Een nogal nave reactie, aangezien webapps meestal specifiek voor Webkit/Blink zijn geprogrammeerd en daarmee de STANDAARDEN volledig aan de kant schuiven. Open web, zeggen ze dan...
En iedereen die een ARM versie heeft gekocht kan weer lekker in de stront zakken. Plays for Sure™ of toch niet Microsoft?
Het is je ook bekend dat MS al heeft toegezegd om de Surface RT tot 2017 te ondersteunen, een garantie die je bij geen enkele andere leverancier zal terugvinden.
Er komen ook steeds meer Android tablets en telefoons met x86, laten die de gebruiker dan ook in de stront zakken?
En iedereen die een ARM versie heeft gekocht kan weer lekker in de stront zakken. Plays for Sure™ of toch niet Microsoft?
Inderdaad schandalig dat Microsoft de Surface RT maar ondersteund tot 2017. Schandalig ook dat ze hebben beloofd Windows RT 8.1 gratis uit te brengen voor RT-gebaseerde tablets van zodra het uitkomt, en nog latere versies te gaan ondersteunen. Dan doet Android het toch veel beter: met een beetje geluk krijg je 2 jaar ondersteuning en n update.
alsof jouw tablet nog niet vervangen is tegen dan..
en trouwens die zal 2017 nog werken hoor.
Er is nog niets bekend over deze nieuwe tablet.. Wie zegt dat het geen ARM wordt?

De ARM versie van de Surface is de oudste, misschien is dit gewoon een spec update, snellere processor, misschien een beter scherm... Hij is het meeste aan een update toe immers.
Dat is mooi om te weten, nu zou je toch eigenlijk wel moeten wachten met het aanschaffen van een Surface Pro, aangezien we dan binnen dik een half jaar het nieuwe model kunnen halen.

Maar was de preformance van de huidige Surface dan zo slecht?
Andersom? De ARM tablets zijn niet sneller en niet zuiniger dan de x86 Windows tablets, en verkopen daardoor moeizaam.
De ARM versies hebben een runtime van ongeveer 10 uur op een accu zover ik weet. De pro versie 4 uur..
maar de pro is dan ook niet echt een tablet maar een ultrabook
Niet de Pro, de Atom tablets. Dat die net zo duur, sneller, en net zo zuinig zijn als de Windows RT tablets is een redelijke handicap voor het succes van WRT.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 16 mei 2013 15:45]

Het is maar net waar je prioriteiten liggen. Zijn genoeg mensen die het handig vinden dat er standaard office aanwezig is (en die geen macro's gebruikers, voordat er weer een kansloze discussie ontstaat). Tevens krijg je 4 jaar lang update support op het OS en office.

De huidige atoms zijn met cpu misschien iets sneller, maar op gpu gebied niet. Ben wel erg benieuwd hoe de nieuwe Bay Trail en Temash chips tegenover de tegra 4 presteren.

[Reactie gewijzigd door vali op 16 mei 2013 18:57]

De performance op de huidige RT vind ik al ruim voldoende, zie liever een lagere prijs met zelfde performance dan zelfde prijs met hogere performance. Voor die 5 games die je speelt is het leuk, maar verdere spul binnen Win8 heb je geen high-end specs voor nodig.
10" .. Kan het ng kleiner? :( Geef mij maar een 18" tablet met ditto resolutie.

[Reactie gewijzigd door Barryke op 16 mei 2013 14:31]

10" is een zeer gebruikelijk en prettig formaat voor een tablet. Een tablet moet portabel zijn en slaagt daar met 18" een stuk slechter in.

Hopelijk betreft het ook een opvolger voor de Surface RT met een tegra4 ofzo.

[Reactie gewijzigd door LDVC op 16 mei 2013 14:36]

10" is een mooi formaat. Maar ik zou toch ook wel graag een mooi tabletje willen van 15" ofzo. Gewoon voor op de bank thuis.
18" is niet bepaald een tablet meer lijkt mij? Ook niet echt portable meer. Ja misschien in je eigen huis, maar meenemen wordt al een stuk ongemakkelijker.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 16 mei 2013 14:39]

Zie de Dell XPS 18 voor een 18"-tablet. _/-\o_

Hier: http://www.youtube.com/watch?v=3gHWeS-zJ1k
Het doel van die tablet is ook dat je hem in huis gebruikt.

Ik zou het liefst zien dat MS de Surface Pro II juist ietsje groter gaat maken, 14 inch misschien? Nog steeds prima portable lijkt mij.
Deze zomer maar even een nieuwe tablet aanschaffen. Ben benieuwd of Microsoft mij dan overtuigd met een 8" of een nieuwe 10" tablet. Ik zie de surface nog steeds als een zeer mobiele laptop.
Lijkt me sterk, want alle geruchten over Surface gaan over dingen die op zijn vroegst eind dit jaar uitkomen.
Dat klinkt heel interessant allemaal! Ik vind de power van zo'n surface pro fantastisch, dat vind je niet snel terug op een tablet. Vooral de 8" variant klinkt interessant. Een iets kleiner en handzamer formaat voor onderweg en bijvoorbeeld college of vergaderingen is super handig, en thuis met een normaal formaat pc of laptop. Ben dan wel benieuwd of er ook een 8" pro variant komt, of dat we het met RT moeten doen.

We zullen moeten afwachten wat het wordt.
Het zal wel een RT only worden, omdat een desktop op 8" toch net even te klein is.
Dit gaat op zeker over RT, met Blue/8.1 op tegra4.

Pro zit in latere launchcyclus en zal logischerwijs wel op Haswell generatie worden gebaseerd.
Tegra 4 komt toch later uit dan Haswell?
Ik vraag me af hoe dit andere hardware boeren gaat stimuleren. Hoe concurreer je met Windows apparaten tegen de producent van Windows?

Ik kan me niet voorstellen dat de concurrentie hier blij mee is.

Android liet de productie van de Nexus lijn tenminste over aan de partners.
Microsoft doet dit omdat de partners het niet goed genoeg deden.

Niemand wil meer krakende plastic rommel vol met lelijke logo's en 'intel inside' stickers. De meeste Windows tablets voordat Microsoft er mee begon vielen in die categorie.

Ze konden zich het simpelweg niet permitteren om het succes van Windows 8/RT op de tablet af te laten hangen van de hardware. Daarvoor is de concurrentie veel te sterk, juist op dat gebied.

Ik denk dat als het aantrekt dat ze best stoppen met hun eigen hardware lijn. Tenzij het een spectaculair success wordt, want dan hebben ze helemaal geen partners meer nodig :)
Als Microsoft morgen de gehele lijn in top materialen uitbrengt stap ik direct over, zowel voor telefoon, de Surface Pro doet goed zijn werk, voor een laptop en een desktop pc. Zelf een monitor in 4K zou ik wel lusten. Mmmmm. O-)
De acht inch krijgt een samsung scherm. Ik duim alvast voor een super amoled. : -)