Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 72, views: 18.332 •
Submitter: Fid3lity

Electronic Arts stopt met zijn Online Pass-systeem, dat was bedoeld om de doorverkoop van games te ontmoedigen. Geen enkele nieuwe game zal gebruikmaken van Online Pass, heeft de Amerikaanse game-uitgever bekendgemaakt.

Electronic Arts (EA) logoHet Amerikaanse bedrijf zegt tegenover VentureBeat de beslissing te hebben genomen naar aanleiding van feedback van spelers. Het omstreden systeem was weinig populair onder gamers. Bij een nieuwe game kregen spelers een unieke code, die nodig was om bijvoorbeeld de multiplayerfunctionaliteit te unlocken. De code was slechts één keer te gebruiken. Werd de game doorverkocht, dan moest de nieuwe koper opnieuw een code aanschaffen.

Met het systeem hoopte EA de doorverkoop van games te ontmoedigen en nog wat te verdienen aan de games die wel werden doorverkocht. Verschillende EA-games, waaronder het populaire Battlefield 3, maakten gebruik van Online Pass. Niet alleen Electronic Arts voerde het systeem in, ook Activision en Ubisoft gebruiken het. Of die bedrijven ook plannen hebben om te stoppen met Online Pass, is onbekend.

Reacties (72)

Stoppen, of vervangen worden door een systeem waar je games gewoon account-bound worden en je enkel nog verkoopwaarde heb van het doosje/disc?

Wel jammer, was een goedkope methode om bij 2 mensen Fifa online te gaan spelen, 1 disc, 2 passes, probleem opgelost :)
Misschien is dat de reden wel, het werkte averechts en kregen juist minder inkomsten denk ik.
2e hands games kopen wordt door dergelijke bedrijven gezien als een soort van piraterij. Iemand die een spel 2e hands koopt betaalt tenslotte geen geld aan (in dit geval) EA. Zij verdienen er niks extra's aan terwijl meerdere mensen met het zelfde exemplaat spelen / hebben gespeeld.

Het doorverkopen van games is juist wel een motivatie om een spel nog nieuw te kopen. Als je het snel hebt uitgespeeld en voor de helft verkoopt, ben je in feite 50% voordeliger uit dan iemand die zijn / haar spel niet doorverkoopt en ergens in de kast laat liggen.

Door het doorverkopen aan banden te leggen zullen meer mensen geneigd zijn om een spel illegaal te downloaden.
Blokkeren van 2e hands verkopen kan wel leiden tot lagere verkopen.
Persoon A koopt redelijk vaak nieuwe games en betaalt hier vaak de hoofdprijs voor 50-60 euro. Persoon A verkoopt deze weer na een tijdje om nieuwe games te kunnen kopen hij krijgt hier soms 20-30 euro voor. Dus heeft hij voor 2-3 oude games 1 nieuwe game.

Pak dat persoon A 10 games per jaar wilt kopen (3-4 per kwartaal) na kwartaal 1 verkoopt hij 3-4 games. Hij moet kwartaal 2 nog maar 2-3 games "betalen" dus hij kan 1 game meer kopen.
@Icekiller2k6 : Lagere verkopen is altijd nog beter dan geen verkopen door piraterij.

Je betaalt 60 voor een spel waar amper nog een noemenswaardige single-player campaign in zit. De multi-player is ook sterk afgezwakt en wil vervolgens dat jij nog een keer keihard gaat betalen voor DLC die gewoon standaard in het spel had moeten zitten.

Vervolgens mag je dit half uit elkaar hangende excuus wat men dan "game" durft te noemen niet 2e hands verkopen ?

Dat is gewoon gierigheid en hebberigheid ten top. Spellen van zo'n studio laat ik sowieso links liggen. Ik ben wel goed maar niet gek.
Misschien moet je gewoon eens beter rondkijken als je 60 euro voor een game betaald... Enuh, tja, die spellen moeten ook gemaakt worden, de kosten zijn de afgelopen jaren gigantisch gestegen, maar de prijs van games is al heel lang redelijk stabiel gebleven.. Logisch toch dat games duurder worden, jij vraagt toch ook elk jaar een loonsverhoging bij je baas, dat moet toch ergens van betaald worden...
Vergeet niet dat de game industrie ook vele malen groter is geworden de afgelopen 10 jaar waardoor je doelgroep groter is waardoor je dus weer meer kunt verkopen.
Redelijk stabiel.. jaren te duur bedoel je? Winkels zoals gamesync zijn bij de release van games al vaak 15,- of meer goedkoper. Ik weet nog dat ik CoD4 toentertijd binnen de release week voor 30,- origineel uit Singapore liet komen.

Dus ja, de reguliere prijzen zoals die op Steam staan zijn altijd al te hoog geweest.
In het voorbeeld van Icekiller komt piraterij helemaal niet ter sprake. Mensen die de opbrengst van het weer doorverkopen meenemen in hun jaarlijkse / maandelijkse gamebudget, zijn door de online pass misschien veel minder games gaan kopen nieuw, of ze wachten veel langer, tot het goedkoper is.

Daarbij, je opmerking "Lagere verkopen is altijd nog beter dan geen verkopen door piraterij" raakt kant noch wal. Want lagere verkopen betekent gewoon dat je het slechter doet dan voorheen, dus doe je als gewoon niet goed. Als je lagere verkopen krijgt juist door een anti piraterij maatregel, dan klopt er iets niet. Je zou hogere verkopen moeten krijgen. Ergo, het systeem werkt niet goed.
En deze discussie blijf je houden want de developer zal door de doorverkoop weer meer kosten hebben, welk model verdient dan uiteindelijk het meeste?

Als jij spel A koopt voor e60,- en vervolgens 100 uur online gaat spelen moet de developer deze 100 uur aan "service" die hij gratis aanbiedt bekostigen uit jou e60,-. Laten we voor het gemak zeggen dat 1 uur online spelen 10 cent kost (omdat dat in dit voorbeeld "toevallig" op e10,- uitkomt, wat een online pass voorheen kostte.)

Als jij vervolgens het spel doorverkoopt kan de developer deze e10,- weer terugverdienen door middel van de online pass, deze kosten lopen alleen maar op naar mate een spel vaker verkocht wordt maar de inkomsten van de online passes zorgen dat de online diensten niet verlieslijdend gaan worden. Waarom moet een developer gaan betalen voor de extra uren die met een game online gespeeld worden omdat jij hem doorverkoopt?

Ik snap dat doorverkoop kan zorgen voor meer inkomsten maar ik ben benieuwd of dit ooit eens echt onderzocht is. Ga jij je favoriete game echt niet meer kopen omdat je geen e20,- meer krijgt voor de vorige versie van het spel?

Je betaalt voor bijna elke dienst die je gebruikt geld, in sommige gevallen direct en in andere gevallen indirect. Zie het online gedeelte van een spel eens als een dienst en het wordt een stuk logischer dat een developer geld wil zien voor doorverkoop.
- Het rijden van je auto over de weg: wegenbelasting, aanschaf auto = eenmalig
- Het onderhoud van je CV ketel: onderhoudskosten, aanschaf CV = eenmalig

Van de developer krijg jij (omdat je het spel gekocht hebt) een abonnement om onbeperkt, voor onbepaalde tijd gebruik te maken van de online dienst, deze dienst is niet ingericht voor oneindig gebruik en de developer hoopt dus ook dat je na verloop van tijd stopt met spelen. Zie het als de garantie van je laptop waar alles wel een stuk transparanter is. Een laptop heeft 2 of 3 jaar garantie, de kosten voor onderhoud zijn inbegrepen in de kostprijs van de laptop en de fabrikant kan enigszins rekening houden met de kosten die deze dienst met zich meebrengen. Een gamedeveloper kan alleen niet zeggen dat je maar 2 jaar online kan spelen, dan koopt niemand het spel meer.

In jouw voorbeeld is de online pass inderdaad niet helemaal eerlijk, een developer mag er, naar mijn inzien, van uitgaan dat een koper het spel minimaal 2 jaar online wil spelen, of ten minste tot de volgende versie van het spel uitkomt.
Het leuke is dat ze die verplichte online dienst zelf hebben lopen pushen.. vroeger kon je voor de meeste spellen gewoon zelf een servertje opzetten.
Tegenwoordig moet je bij veel spellen online inloggen om op een LAN te kunnen gamen.
Heb ook gelezen dat sommige mensen op het zelfde IP niet eens 2 legale versies van hetzelfde spel konden draaien. (maar goed dat is hearsay dus mag met korreltje zout gelezen worden)
Dat klopt. Mijn broer en ik hebben beide een PS3 en de laatste Fifa. Laatst beiden op 1 locatie (dus dezelfde IP) online tegen elkaar, werkte voor geen meter. Het speelde zo'n 10x vertraagd. Wel makkelijk voor het overzicht te bekijken :)
Terwijl een bericht versturen meteen was.. verzend, *plop* melding.
Geen idee waar het aan lag. Iemand idee? (60mbit down/10mbit up lijkt mij genoeg)
Ik betaal anders wel een abonnement voor Xbox live gold - En Microsoft host de servers ook dus daar hebben de uitgevers niet zo veel kosten aan.

Overigens vind ik het niet oneerlijk om games door te verkopen en al helemaal geen vorm van piraterij. Het is juist eerlijk als je ze wel door mag verkopen, zo kom je ook van een game af die niet leuk blijkt. En de leuke hou je toch wel, dus is er een goede motivatie voor de developers om een game goed te maken. Een boek kan je ook doorverkopen maar je houdt de boeken die je echt treffen.

Bij een multiplayer hebben ze wel wat meer onderhoud maar er zit ook vaak een minder lange singleplayer campaign bij. Bovendien hoeven ze geen multiplayer te bieden, het is niet verplicht ofzo... De meeste servers worden na een paar jaar ook uitgezet trouwens.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 mei 2013 16:38]

Waarom moet een developer gaan betalen voor de extra uren die met een game online gespeeld worden omdat jij hem doorverkoopt?

Er zijn geen 'extra uren' die moeten worden betaald door de uitgever. Vanaf het moment dat de eerste koper van een spel met online functionaliteit het spel koopt, heeft deze recht gebruik te maken van de online functionaliteit zolang en zovaak als hij of zij maar wil. Dit kan in principe 24 uur per dag, 7 dagen per week totdat de servers definitief worden gesloten. Dat het in de praktijk vaak voorkomt dat een speler van dit recht geen gebruik meer maakt, omdat hij of zij op het spel uitgekeken is, is een voordeeltje dat de uitgever cadeau krijgt. Dat de uitgevers zich dit voordeeltje zijn gaan toeeigenen, is geen argument om een nieuwe eigenaar van het spel (die dus de plek inneemt van de vorige eigenaar van het spel) extra kosten te berekenen.
Zij verdienen er niks extra's aan
Ja... zo werkt het in de echte wereld. Als ik een auto koop en die later doorverkoop krijgt de autofabriek niks. Ik snap niet waar EA het lef vandaan haalt om te denken dat het voor hun produkten anders werkt. Het is niet voor niks dat het baggerslecht met EA gaat. Ze leven in een droomwereld. Het word tijd dat hun zeepbelletje knapt.
De auto vergelijking klopt in dit geval niet.

Als EA een game uitgeeft, ligt de onderhoud van de servers, patches en alles wat de game draaiende houd, bij EA.

Ik ben geen voorstander van het Online Pass model, maar snap hun beredenering wel. Ik vind het jammer dat gamers, in dit geval, alleen maar denken vanuit hun perspectief.

Bij een autovoertuig - laten we zeggen, je koopt je auto bij de Volkswagen dealer - heb je de eerste 3 maanden gratis onderhoud/garantie (en bij een nieuwe auto wellicht een aantal jaar, dat terzijde) en als deze onderhoud/garantie niet meer van toepassing is en je verkoopt het voertuig, is de auto niet gebonden aan de dealer zelf.

Echter, de nieuwe eigenaar zal bij onderhoud een ander bedrijf (garage) zijn geld moeten uitgeven ter reparatie. Een auto is in zijn levensduur niet gebonden aan 1 dealer bij het wisselen van eigenaar.
Het ligt in de lijn der verwachting dat men het systeem zal gaan vervangen. Immers zullen ze de inkomsten die men ermee gaat verliezen moeten opvangen. Ik schat zo in dat het vervangen gaat worden door Season Passen waarbij je recht hebt op gratis content gedurende de tijd dat je betaald. Je ziet deze nu ook al her en der verschijnen.
@SniperEye : Spellen die een seizoenspass gaan vereisen ga ik niet kopen. Ik weet tenslotte niet eens hoeveel tijd ik daadwerkelijk in zo'n spel ga steken. Misschien valt het wel heel erg tegen en heb ik vervolgens een uitgave gedaan die helemaal niet rendabel was.
Met zo'n systeem is een spel louter gebonden aan je Origin-account (het Steam van EA): als je voor elk spel een nieuw Origin-account aanmaakt, kun je dat account gewoon doorverkopen. Origin zelf kun je na installatie van het spel gewoon verwijderen, als ik me niet vergis.

Met Steam is het lastiger, omdat je daar dan telkens in een ander account zou moeten loggen om je andere spel op te starten? Maar als je niet steeds heleboel verschillende spellen tegelijk speelt, doch steeds hetzelfde spel totdat je het hebt uitgespeeld, zou dat ook niet echt een probleem moeten zijn?
Mmm..

ook niet bepaald een leuk systeem ofzo, stel je voor, jij hebt je game uitgespeeld, je verwijderd hem en je wil hem later weer gaan spelen, kan je weer opnieuw een code gaan kopen? niet echt handig ofzo. -.-
Beter lezen, het zou gaan om de multiplayer functionaliteit. Niet het spel zelf.
weet ik, maar dan alsnog? als jij die gebruikt en je bent er beu van..
De code is gekoppeld aan je EA/Origin-account. Zodra je de game opnieuw installeert en inlogt met je EA/Origin-account, kan je weer online spelen.
oke, exuseer voor het misverstand.
Op de pc kun je ook niet je games doorverkopen, ik zie het probleem niet...
Dat is wel een heel rare redenatie. Als iets op de pc niet kan is het geen probleem? Het is juist andersom: op de pc is dit probleem er ook, en er moet iets aan gedaan worden dat je pc games kan doorverkopen.
dat is wel degelijk een probleem volgens eu richtlijnen mogen wij onze licenties door verkopen en moet EA hier zelfs een mogelijkheid voor aanbieden

ik vind het te gek voor woorden dat men denkt dat het maar goed is dat wij onze licenties niet door mogen verkopen!
Dat je op je pc je games ook niet meer kan doorverkopen was de start van het probleem, zou ik zeggen.
ook niet bepaald een leuk systeem ofzo, stel je voor, jij hebt je game uitgespeeld, je verwijderd hem en je wil hem later weer gaan spelen, kan je weer opnieuw een code gaan kopen? niet echt handig ofzo. -.-
Nee, de online feature is dan account-gekoppeld. Zie het als een coupon waarmee je een unlock-bestandje als DLC kunt kopen. Dit blijft gekoppeld aan je account, ook als je het spel uninstalled. Bij opnieuw installeren kun je die unlock-code gewoon opnieuw downloaden.
Bij Battlefield 3 wordt de code gelinked aan jouw account/systeem. Je krijgt bij herinstallatie dan de optie om de code opnieuw te gebruiken. Ik gok zo dat dit ook bij andere games het geval is.

edit:
Geninja'd door RVervuurt. :|

[Reactie gewijzigd door Dead_End op 16 mei 2013 11:56]

Dit kan natuurlijk ook komen omdat de volgende generatie consoles 'by design' al het doorverkopen van tweedehands spellen ontmoedigen of onmogelijk maken. Voor de PC heeft dit geen nieuwswaarde, omdat spellen al gekoppeld worden aan accounts en het concept 'online pass' hierom niet voorkomt binnen deze markt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 mei 2013 21:27]

Ik denk eerder dat de nieuwe consoles, PS4 en Xbox Infinity hier al iets voor ingebouwd hebben.
Daarom stopt EA hiermee en als ze dit, zoals ze nu doen, wat eerder aankondigen, kweken ze wat good will.

Al is het rumoerig rondom de 2e hands blokkade op de nieuwe consoles. Ene moment is het ja, andere moment is het nee. Dus dit is speculatie.
Dit is tot nu toe wel verreweg de meest logische uitleg. Andere rekenvoorbeelden ten spijt denk ik ook dat de nieuwe generatie console's voor dit besluit heeft gezorgd. Ben benieuwd of er en hoe er onderhandeld is door EA (toch de met Blizzard/Activision & Unisoft de grootste uitgever ter wereld). Maar het lijkt me zeer waarschijnlijk dat de console games gewoon aan je account worden gekoppeld of in ieder geval het online gedeelte. Hierdoor bereik je hetzelfde maar zit het al ingebouwd in de console, iedereen beter af. Behalve de consument, maar die koopt het toch wel!

Hiernaast is een poos terug door de EU rechtbank besloten dat je games niet huurt (zoals we nu doen met zijn allen) maar dat je ze echt bezit. Je hebt geen licentie zoals uitgevers ons al jaren voorhouden maar je bezit het spel daadwerkelijk. Ik denk ook dat door deze regelgeving een systeem als hierboven onhoudbaar is geworden. (al blijkt uit mn eigen link hieronder dat het niet helemaal klopt, je mag je licenties altijd doorverkoopen).

http://arstechnica.com/te...sell-downloaded-software/

http://www.zdnet.com/orac...are-in-europe-7000000189/

Iets anders dan ik eigenlijk dacht, komt er op neer dat je ook gedownloade software mag door verkopen (iets wat bij steam op het huidige moment niet kan b.v.). Dat maakt het ook meteen onmogelijk om games aan je account te koppelen want dan kan je ze niet meer doorverkopen.

[Reactie gewijzigd door Postius op 16 mei 2013 16:26]

Ik denk dat met de hogere internet snelheden (legaal & betaald) downloaden toekomst gaat zijn.
Vaak worden in laptops al een SSD en HDD (voor opslag) geplaatst, waardoor de cd speler plaats moet maken.

Een game downloaden en koppelen aan een account zorgt er sowieso voor dat deze niet doorverkocht kan worden.

Fysieke games & online passes zijn niet meer anno 2013 vermoed ik zo.

Ik begrijp dat er veel mensen waarde hechten aan een fysiek doosje, net als de vele discussies over Spotify vs de mensen die liever een cd kopen; echter zal dit "ooit" ophouden, en ik denk dat dit een klein begin is.
Ik hecht helemaal niet aan het fysieke doosje maar wel aan het behouden van mijn rechten... Als ik niet meer kan doorverkopen zou ik er ook niet meer zo van wakker liggen om mijn games te downloaden, console te chippen enz... Of ik dat daadwerkelijk zou gaan doen weet ik nog niet hoor, maar ik zou me er niet meer zo bezwaard over voelen zoals ik dat nu wel zou doen. In elk geval zou ik veel minder kopen.

Ik koop nu al jaren alles 100% legaal omdat het gewoon goed te doen is met het doorverkopen er bij. De echt leuke houd ik toch wel en dan heb ik de volledige prijs er ook wel voor over. En de tegenvallers kan ik voor de helft van de prijs weer van de hand doen. Maar dit soort naai-acties kan ik niet waarderen. Daarom ben ik sinds de opkomst van Steam en Origin ook helemaal van PC gaming afgestapt.

Spotify is toch anders: Daar heb je gewoon de keuze om te kopen of spotify te gebruiken. Bovendien is het een redelijk bedrag (minder dan de aankoop van een enkele CD per maand). Als ze de doorverkoop van games blokkeren blijft de prijs gelijk maar krijg je er juist minder voor terug.

Eigenlijk zou er gewoon een Europese wet moeten komen die het mogen doorverkopen van digitale content verplicht. Het is gewoon van de gekke dat de uitgevers hiermee wegkomen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 mei 2013 16:13]

Gewoon accountgebonden maken in plaats van codegebonden. Problem solved.
met die code koppel je feitelijk de game aan je account... Het is alleen niet overdraagbaar, dat is een beetje dom (en illegaal volgens mij)
Steam, Origin, Blizzard, en zo'n beetje MMO publisher in de wereld..

Ze doen het allemaal :)
Toch is het vrij simpel te omzeilen door voor iedere game een apart account met bijbehorend email adres te gebruiken. Of er controle plaatsvindt op basis van IP adressen of serienummers van de console of PC zou ik eigenlijk niet weten maar ik zou er zeker even wat research naar doen.

Althans dat ga ik zeker doen mocht ik ooit in de verleiding komen een spel met dergelijke belemmeringen aan te schaffen.
collectors willen collectors editions dus het zal nooit digitaal helemaal worden zelfde met cd's en LP's
Met LP's heb je gelijk, die bestaan na al die jaren nog steeds, maar de CD heeft gewoon geen retro charme. Die zullen eerder verdwijnen dan de LP.
En het aantal mensen dat games verzameld is redelijk laag, en is nauwelijks een markt te noemen. Misschien krijg je een vertekend beeld als je vaak met geeks rondhangt, maar de gemiddelde consument interesseert zich niet meer voor de game nadat het uit is gespeeld en/of vervangen door een nieuwe.
In de begintijd van de CD hadden de LP's ook geen retro-charme en werden massaal weggemikt. Die charme krijgen ze wel weer! Vooral als je de boekjes e.d. nog hebt.

Het is gewoon een fase... Nieuw en cool -> Algemeen, normaal -> Verouderd en suf -> Retro en weer cool

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 mei 2013 16:15]

Misschien een rare vraag en ik weet niet of iemand die kan beantwoorden. Mijn broertje heeft de Online Pass code gebruikt voor Batllefield 3. Kan ik vanaf NU ook online of moet ik dan nog een Online Pass code aanschaffen? Of geldt dit voor de nieuwere games van EA?
In de tekst staat alleen voor nieuwe games die uit gaan komen.
@ killer, Killerbee89, als jij met het zelfde account speelt als je broertje wel, volgens mij is een code aan je account gekoppeld.

@ topic, ik vraag me af hoe ze het dan gaan doen,
want er zal vast wel een ander iets voor verzonnen worden, om extra te kunen verdienen....
Ze moeten gewoon tweedehandse spellen toelaten, als ik een auto koop mag ik die ook gewoon doorverkopen. Waarom zou ik niet hetzelfde mogen voor games. Dit zorgt ervoor dat de spellen goedkoper beschikbaar komen waarbij het anders voor sommige onbetaalbaar is. Ze willen dit waarschijnlijk gebruiken om hun spellen pas later te hoeven afprijzen, tweedehands is dan namelijk geen alternatief meer. Echter zorg je daarmee dat je meer mensen aanspoort om de console te laten ombouwen. Waardoor ze nog minder verdienen.
Hoop dat ze dit gaan doorvoeren bij de andere bedrijven.

Voorbeeld van de Assasin's Creed 3 online pass. Uit Engeland gekregen, maar helaas werkt de code niet, en je word van kastje naar de muur gestuurd. DLC snap ik dan nog wel, maar multiplayer zou er gewoon moeten inzitten vind ik zonder online pass.

Al die codes vind ik niet zo heel fijn. Zeker als ze allemaal account gebonden zijn. Meerdere malen gehoord van vrienden welke veel DLC / codes niet meer konden gebruiken of de ingeloste codes goed werkte naar een systeemcrash. Heel vervelend natuurlijk.
Probleem is dat juist die multiplayer door 2e hands verkopen langer in de lucht moet blijven.
Dit kost extra geld voor de fabrikant. Met de kanttekening dat dit voor de fanatieke spelers toch in de lucht wordt gehouden.

Het multiplayer gedeelte zou (b.v. zoals vele MMO(RPG) games) dan per gebruiker betaald worden. En met een nieuw spel d.m.v. een coupon voor enige tijd gratis zijn.
Zijn er dan veel multiplayers, dan krijgen ze er voldoende geld voor binnen om het in stand te houden. Of die dan het spel 2e hands gekocht hebben of niet, maakt voor het in stand houden van de infra niet uit. Maarja, dan missen ze nog steeds wel die 1e hands verkopen.
Voor grote bedrijven zou ik het geen probleem vinden om dat toch te doen. Kleinere bureaus, ja snap ik.. maar toch :)..

Als je als EA een serverpark bezit met al die verschillende servers.. je virtualiseerd ze en schaalt ze later weer terug naar kleinere servers, of delen met andere legacy games, dan lijkt me dit een goeie zet. Uiteraard heeft virtualisatie niet altijd even goede performance misschien, maar wellicht met dit in het achterhoofd kunnen ze wellicht voor zo'n optie gaan?

Bij een PC game heb je volgens mij toch ook geen online pass nodig? Of wellicht moeten er opties worden gegeven dit op een prive ruimte te doen (maar dan kan je geen trophies halen oid :) )

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013