Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 20, views: 14.434 •
Submitter: invmat

Een team van ontwikkelaars is erin geslaagd om de Wii U-gamepad te emuleren op de pc. Alle functies van de controller zijn nu volledig op de pc te simuleren. Bovendien blijkt de Wii U een tweede gamepad te ondersteunen.

"In tegenstelling tot de Wii U zelf is de gamepad niet zo goed beveiligd", vertelt Piere Bourdon van het ontwikkelteam aan Eurogamer. "De firmware is onversleuteld opgeslagen in het flashgeheugen, waardoor het reverse-engineeren van de binaire code vrij makkelijk was." Bourdon werkt met twee andere ontwikkelaars aan het project en is ook betrokken bij de Dolphin-emulator die de GameCube en Wii emuleert.

De ontwikkelaars zijn er tijdens tests achter gekomen dat de firmware van de Wii U nu al ondersteuning biedt voor twee gamepads. Hierdoor moet het volgens Bourdon mogelijk worden om de video- en audiostream van de de Wii U naar de gamepad via het internet te versturen. "De firmware van de chip die de communicatie verzorgt met de gamepad, kan worden geüpgraded, dus dit ligt misschien in de toekomstplannen van Nintendo. Het is nu nog speculeren, we zagen niets in de firmware wat erop wijst dat ze dit van plan zijn."

Op de vraag of de Wii U zelf geëmuleerd zal worden, kon Bourdon nog geen eensluidend antwoord geven. "Het grootste probleem is de gpu; het emuleren van een gecompliceerde gpu is iets wat volgens mij nog niemand heeft gedaan en zal zeer moeilijk zijn met api's als DirectX en OpenGL, die de details verbergen voor de ontwikkelaars."

Reacties (20)

Dit is best cool, als ze dit dan ook nog kunnen porten naar bv tablets zou het helemaal vet zijn.
Incombinatie met een wikipad zou dit verdomd handig wezen denk ik :)
Als je een Surface Pro tablet pakt hoef je niet eens te wachten. Wii U met 1 gamepad kopen en Surface Pro als 2e gamepad gebruiken. Nu nog games die support hebben voor 2 gamepads...
Alleen kom je dan wel wat knopjes te kort ;)
Waarom zijn zulke filmpjes toch bijna altijd in 360P gefilmd, het ziet er niet uit, tegen wordig hebben alle apparaten minimaal een 720P functie.

Beetje jammer.
Dit is best cool, als ze dit dan ook nog kunnen porten naar bv tablets zou het helemaal vet zijn.
Dan hoef je niet percé per se een 2e controller aan te schaffen, maar gewoon installeren op je tablet/smartphone. Alleen het ontbreken van joysticks en triggerbuttons is denk ik wel een gemis. Al is dat op te lossen dmv een hardware add-on.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 17 mei 2013 11:12]

Support voor een 2e gamepad was al lang bekend.

Wel gaaf dit soort projecten!

Misschien is alles zonder encryptie ivm de snelheid?

[Reactie gewijzigd door Navi op 16 mei 2013 13:03]

Met het gebrek aan encryptie hier bedoelen ze dat de binaire code van de firmware (de applicatie die op de controller draait) niet versleuteld is. Het was dus vrij eenvoudig om de firmwarefile van de controller uit te lezen.
Over de communicatie tussen Wii U en controller hebben ze het niet over :)
Neem aan dat ie bedoeld de snelheid van het draaien van encrypted firmware vs zonder encryptie erop.
Hopelijk kan de gamepad ook snel ergens anders op aangesloten worden
Dat er een tweede gamepad aan kan is al sinds voor de launch bekend.

Best interessant dat dit mogelijk is. Natuurlijk heeft Nintendo de Gamepad niet zo goed beveiligd, dat is ook niet nodig.
Ik hoop inderdaad ook dat ik mijn gamepad kan gebruiken als Nvidia shield, als 2de scherm en de controls doorsturen naar de PC... moet mogelijk zijn lijkt me ?
Misschien is het wel een tactische zet van Nintendo om de controller niet geweldig te beveiligen. Ik bezit ook wel een stapel Wiimotes terwijl ik geen Wii heb. Ik heb het gewoon gebruikt om op de computer te prutsen. Zo bereik je toch weer een kleine extra doelgroep die graag betaalt voor hackbaar speelgoed.
Wat dacht je van 3th party controllers?
Maar wat ik veel interresanter vind. Kan ik nu binnenkort het signaal versterken, want bereik van het ding is gewoon slecht.
tussen mn wii u en mn toilet is amper 5meter en 1 muurtje tussen en het is al nipt:(
Op de vraag of de Wii U zelf geëmuleerd zal worden, kon Bourdon nog geen eensluidend antwoord geven. "Het grootste probleem is de gpu; het emuleren van een gecompliceerde gpu is iets wat volgens mij nog niemand heeft gedaan en zal zeer moeilijk zijn met api's als DirectX en OpenGL, die de details verbergen voor de ontwikkelaars."
Dit snap ik volkomen, maar hoe hebben ze dan de second screen geemuleerd? Ik snap dat dit geheel los kan van een Wii-u maar ik zie ze anders toch echt met een Xbox controller een wii-u achtig menu besturen en 2 schermen op een pc. Hoe hebben ze dit voor elkaar gekregen zonder emulatie van de wii-u?
Door die schermen aan te sluiten op een WiiU? Of in ieder geval één van de schermen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013