Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 20, views: 12.693 •

Google heeft op de I/O-keynote de Google Play game services aangekondigd. Via de api's kunnen games in de cloud worden opgeslagen. Ook biedt de api een netwerktoolkit waarmee multiplayergames gebouwd kunnen worden. Opvallend is dat de api's ook op iOS zullen werken.

Bij games die gebruik maken van de api kunnen Android- of iOS-gamers hun voortgang opslaan. Ook zijn achievements mogelijk, waardoor spelers uitgedaagd moeten worden. Daarnaast zijn er ranglijsten beschikbaar waarin highscores opgeslagen kunnen worden. Daarbij wordt Google+ nauw verweven.

Google heeft aan de game services ook de mogelijkheid toegevoegd om multiplayer-gaming mogelijk te maken. Tegenstanders of medespelers kunnen contact maken via Google+. Het bedrijf stelt dat de services zo zijn ontwikkeld dat de latency zo laag mogelijk is gehouden. De services ondersteunen tot vier spelers.

De komst van de Google Play game services is niet verrassend te noemen; er gingen al langer geruchten over uitgebreide api's voor gamedevelopers. De api's zullen ook op iOS beschikbaar komen, waardoor ook iPhone- en iPad-bezitters van de gamingmogelijkheden gebruik kan maken. Daarnaast zal de api gebruikt kunnen worden in webbrowsers.

Reacties (20)

Moet je hier soms Google+ voor activeren? Is dit dan misschien bedoeld als middel om het gebruik daarvan te stimuleren?
Die indruk krijg ik inderdaad ook. Ik denk dat ze het facebook idee willen kopiŰren, social media waarbij men tegen en met "vriendjes" kan/moet spelen om op deze manier google+ populairder te maken.
Is dit dan misschien bedoeld als middel om het gebruik daarvan te stimuleren?
Niet echt omdat Google+ niet verplicht is, maar Google zal er zeker niet om treuren als mensen toch Google+ hiervoor gebruiken. Nee dit is bedoelt om het gebruik van Google Playstore te stimuleren, dat is natuurlijk gericht op Android gebruikers, maar zo een API gaat natuurlijk alleen ge´ntegreerd worden als het algemeen geaccepteerd wordt. Daarom pak je ook iOS mee, toch een platform waar een hoop premium games op worden uitgegeven en als een dev een iOS versie maakt en een Android versie dan gaat hij niet een belangrijke dienst alleen inbouwen voor Android, die kiest dan liever voor een eigen oplossing als hij niet dezelfde dienst ook voor iOS kan gebruiken. Ik geloof dat Valve ook iets dergelijks heeft gedaan met de PS3 en hun eigen APIs...
Moet je hier soms Google+ voor activeren? Is dit dan misschien bedoeld als middel om het gebruik daarvan te stimuleren?
Dat was toch al bekend en zo te vinden met google zelf. :D
Ik heb net de presentatie gekeken, je hebt inderdaad G+ nodig om het te kunnen gebruiken en is er ook volledig mee ge´ntegreerd (denk aan vrienden uitnodigen).
Google+ is helemaal niet een doodgeboren kind. Het groeit nog steeds, het wordt telkens meer actief, en hoewel het in Nederland nog zeker niet veel grond heeft, is het echt zeer naief om te zeggen dat het een doodgeboren kind is.

Met het gedrag van Facebook de laatste tijd (veel ads, vage likes), zie ik het nog zo gebeuren dat het Google+ een keer echt populair wordt.
Google is met Google+ iets heel anders van plan dan het traditionele facebook en dat is net het geniale eraan (en moeilijk te snappen eraan), ook al vonden ze het oorspronkelijk jammer dat het niet hetzelfde succes had, ze zijn nu eenmaal op een andere manier aan het evolueren dan Facebook.

Scoreboards met eender wie, contact / discussies door gemeenschappelijke interesses lijkt het streefpunt van Google te zijn ipv. rl. vrienden.

Je kan je gaming echt wel verbergen voor vrienden hoor ;-) , niet iedereen ziet alles van je profiel.

Ook al zal het wel nog even duren voor ze van de grond raken, het lijkt me eerder een lange termijnsplan dan een korte :-)

[Reactie gewijzigd door NicoJuicy op 15 mei 2013 19:03]

Mooi systeem, zo is het voor gamedevelopers een stuk laagdrempeliger om multiplayer te introduceren. Op dit moment kan je dat eigenlijk alleen doen als je flink investeert in een back-end aangezien je zelf het serverpark op moet zetten om alle data te verwerken en op te slaan. Vooral indie games kunnen nu veel makkelijker echt multiplayer toevoegen en met innovatieve concepten experimenteren zonder dat het zichzelf snel terug moet verdienen.

Ook ideaal voor games zoals Angry Birds die geen fatsoenlijke methode hebben om savegames te kopieren of te synchroniseren. Als dat nu via Google kant scheelt dat ook een hoop als je op verschillende devices speelt.

Vraag me af of het voor non-gaming applicaties toegestaan gaat zijn om deze back-end te gebruiken. Genoeg normale applicaties die ook baad hebben bij een vorm van online opslag voor settings en dergelijken. Synchronisatie tussen tablet en phone of phone en phone is gewoon nog een minpunt op Android, hopelijk kan hier een flinke doorsteek gemaakt worden.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 15 mei 2013 18:53]

Ik ga er niet vanuit dat iets dergelijks helemaal gratis zal zijn. Het dataverkeer en processing power zal zich ook terug moeten verdienen natuurlijk.

Overigens lijkt het me niet moeilijk voor MS om een tegenhanger aan te bieden. Die hebben met Wordament op iOS ook al.

Ik vraag me af of ze WP ooit nog gaan ondersteunen. Niet alleen met een dergelijk online-platform, maar ook met andere diensten.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 15 mei 2013 19:21]

Volgens mij zal het wel gratis zijn. Dit is niet alleen promotie voor Google+, maar ook extra mogelijkheden voor Google om informatie over gebruikers te verzamelen. Die informatie is veel geld waard, en daarom zullen ze willen dat jij het gebruikt, en je niet laat hinderen door bijkomende kosten voor het gebruik ervan.
Leuk idee.

Hopelijk heeft deze service ook ondersteuning voor mijn Xperia Play.
En apparaten zoals Nvidia Shield in de toekomst.
Werken ze op Andriod, dan zal het ook voor je xperia werken.
I know, ik doelde op de fysieke knoppen van deze apparaten ;)
Toch wel een beetje een afgang dat die spel demo niet werkte. Bij zo'n presntatie waarbij de hele techwereld meekijkt moet zoiets toch gewoon werkend te laten zien zijn. Had die multigame toch wel even willen zien. Hoewel het erg cool en professioneel werd opgelost door de presentator.
Goed nieuws!

Binnenkort wordt bij een nieuw device dus niet alleen je app teruggeplaatst, maar ook gelijk al je vooruitgang en savegames. Prima!
Het valt me wel op dat alles Google+ geintegreerd is. Maar goed, ze moeten wat.

Wat me ook opvalt, is dat al deze dingen onderdeel van Google Play Services zijn. Ik vermoed dat ze hiermee willen zorgen dat mensen deze dingen niet op de Amazon Kindle platform kunnen gebruiken.
Google probeert uiteraard zijn eigen product te pushen dus het was te verwachten dat er enige vorm van integratie met Google+ zou zijn,

Ik vind het overigens een goede zet dat iOS ook out-of-the-box word ondersteund. Dat is wel de manier om zo snel mogelijk de markt te veroveren. Alleen Windows Phone ontbreekt nog, maarja de relatie Microsoft-Google is niet al te best...
Dit is goed ben er benieuwd naar
Het heefd lang genoeg geduurd dat ios gebruikers op heel wat meer games multiplayer hadden dan wij
Ik hoop wel dat veel app developpers hier gebruik van gaan maken
En dan kan ik ook bog tegen men vrienden die een iphone hebben spelen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013