Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 64, views: 13.248 •

Apple heeft bekendgemaakt dat er meer dan 50 miljard apps uit de App Store zijn binnengehaald door iPhone- en iPad-gebruikers. Het bedrijf zag het aantal downloads uit de softwarewinkel in de afgelopen jaren sterk groeien.

Op de pagina, die een teller toont, stelt Apple dat de grens van 50 miljard app-downloads is doorbroken. De persoon die verantwoordelijk is voor de download krijgt van de computerfabrikant een tegoedbon voor de App Store ter waarde van 10.000 dollar.

De App Store werd in juli 2008 geopend. De opening viel samen met de introductie van de iPhone 3G-smartphone. Gebruikers van de iPhone, iPod touch en iPad kunnen via de downloadwinkel apps downloaden. Na een jaar noteerde Apple een miljard downloads. De grens van 25 miljard werd in maart 2011 gehaald, waarna de groei van het aantal downloads zich verder heeft versneld.

Het aantal werd op hetzelfde moment bereikt als de bekendmaking van Google, dat er inmiddels 48 miljard app-installaties uit de Google Play Store zijn gedaan. Google vertelde dit tijdens zijn I/O-conferentie, waar ook bekend werd gemaakt dat er inmiddels 900 miljoen Android-activaties zijn gedaan.

Nederlandse App Store iPad

Reacties (64)

En de eerste 50 personen daarna krijgen een tegoedbon van 500 dollar.

Interesant is wel dat er nogsteeds veel meer Apps per iOS device gedownload wordt t.o.v. Android devices. Voor developers toch zeker een interesant gegeven.
Of ligt dat aan het feit dat je voor iOS bepaalde apps "nodig hebt" waarbij dit in Android standaard functionaliteit is? Denk hierbij aan allerlei customisatieapps.
Applicaties via Jailbreak telt Apple niet mee :) dus denk niet dat dat het geval is.
Mja misschien begrijp ik niet helemaal wat je bedoeld, maar in de top 50 betaalde apps zie ik maar 1 applicatie staan met achtergronden. Ik herinner me van Android dat die juist vol stond met applicaties waarmee je van alles kon veranderen. Misschien is het juist wel andersom?
0 zelfs in de top 50 (in NL iig), 1 app om iets te customizen en dat is een iPhone lockscreen :)
Customisation is vooral leuk voor adhd pubers die te veel tijd hebben
Dus omdat ik graag een eigen achtergrond, icoontjes en ringtone wil kunnen instellen ben ik een ADHD puber?

Hoezo generalisatie? |:(

[Reactie gewijzigd door Yucko op 16 mei 2013 07:42]

ringtones, wallpapers ... heb je toch geen enkele app voor nodig?
dat kan standaard al.
Nou nou, dat is ook niet aardig. Ikzelf heb een iPhone en heb nu nog geen zin/nut om het meer te custumizen, maar om nou iedere persoon die iets costumised af te kraken slaat nergens op. Linux op de pc pas ik wel aan, omdat het leuk en leerzaam is.

Of customize jij helemaal niks? Geen hoesjes, geen aanpassingen aan de hardware, software vind je zo te zien ook niks om te customizen. Dat je dan jezelf nog Tweaker durft te noemen vind ik discutabel.
Of customize jij helemaal niks? Geen hoesjes, geen aanpassingen aan de hardware, software vind je zo te zien ook niks om te customizen. Dat je dan jezelf nog Tweaker durft te noemen vind ik discutabel.
Nou, nou, dat is ook niet aardig. De tijd dat iedereen op Tweakers bezig was met tweaks ligt al een hele tijd achter ons. Met deze opmerking beledig je ook zomaar 80% van de bezoekers van deze site.
Nou in de tijd dat ik bij Apple werkte kwam ik zelden een toestel tegen met de standaard unlockscreen, allemaal dmv apps aangepast omdat ios kennelijk te weinig standaard opties levert.
Daarbij lijkt het alsof je ios verdedigt met het argument out of the box moet het werken, dat is bij android namelijk ook het geval. Mijn collega's staan ervan te kijken dat ik met 1 swipe en 1 click me wifi/internet/etc aan/uit kan zetten terwijl hun door hele menu's moeten gaan eer ze die optie hebben ( out of the box )
Het enige wat sneller gaat op de iphone3/4s(5?) is de trilfunctie activeren want hier hebben ze een fysieke knop voor? _/-\o_

Dus inderdaad, het zou zomaar kunnen dat ios standaard te weinig bied, niet dat het slecht is, des te meer werk voor app ontwikkelaars. Maar het verklaart wel menig de app downloads. Ik neem aan dat het niet 50 miljard spelletjes zijn, maar grotendeels functionaliteit applicaties.
We zien helaas niet in welke categorie de apps gedownload zijn, dat zou voor mij nog wel dmv een cirkel diagram (bijvoorbeeld) erbij mogen.

Zelf heb ik nooit iets customized op mijn android devices, alleen maar customized hersteld naar origineel, maar hallo je bent op tweakers.net, tweaken is voor tweakers niet voor adhd pubers 8)7 Dus waarom je tweakers als adhd pubers neerzet vind ik nogal storend.

uhm wanneer ik de link volg kom ik op:
http://www.apple.com/itunes/50-billion-app-countdown/
edit: Ahja stom van mij, 50 billion (engels) is 50 miljard (nederlands)
edit2: voor de sufferds op de goede morgen die ook in de war zijn, hier een geheugenfrisser
http://www.languagelab.nl/stijlgids/billion-is-geen-biljoen

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 16 mei 2013 08:13]

@Arfman,..Waar haal je die wijsheid vandaan? Ik vind juist dat ik om mn Android device de gewenste funtionaliteit te geven ( launchers, weer app, dialers) ik meer apps koop. Mn apps op mn iOS apparaten zijn daarentegen meer inhoudelijk ( Garageband, Pages)

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 16 mei 2013 18:25]

Veel meer valt wel mee, het is maar 4% verschil. Je kan van alles concluderen uit het nummertje, dus het zegt niet veel.
4% meer downloads met minder dan de helft van het aantal apparaten. Zijn conclusie is dus wel terecht.
Alleen zijn er geen low-end apple apparaten, en worden er wel een hoop low-end Android devices gekocht (met name in minder rijke delen van de wereld).

Als je voor 500 euro en telefoon/tablet koopt heb je waarschijnlijk ook genoeg geld om af en toe een app te kopen. Als je een telefoon van 50 euro koopt (met slechte specs) dan koop je waarschijnlijk geen apps.

Als je apple devices afzet tegen high end android apparaten ziet het plaatje er dus weer heel anders uit.
Dit is natuurlijk onzin. Want er zijn ook ontzettend veel gratis app's te vinden in de PlayStore.
En wie zegt dat iemand met een telefoon van 50 niet af en toe een app komt van 1 euro?

Sommige mensen hebben een telefoon van 800 en die installeren apps waardoor alles in de Play store opeens gratis is.

Dus er is niet bewezen dat mensen met een duurdere telefoon sneller apps kopen.

Al klinkt dat natuurlijk wel logisch ;)
Niet alleen klinkt het logisch, maar met mijn mid end telefoon en low end telefoons van vrienden raad ik ook absoluut af om applicaties te installeren buiten facebook messenger/whatsapp en vergelijkbare extreem lichte dingen. Aan de andere kant, op m'n nexus 7 staan dan wel weer tal en tal van applicaties, want dat ding kan ze gewoon aan :D . Dat is nou net de kracht van android en daarom heeft het ook geen nut om aantal verkochte toestellen te gaan vergelijken met aantal downloads uit de stores.
Dus er is niet bewezen dat mensen met een duurdere telefoon sneller apps kopen.
Als ik naar mijn Lumia kijk heb ik nog niet 1 keer nodig gehad om iets te kopen, want of de software die ik gebruik is gratis, of ik heb het niet nodig. Dus inderdaad, de prijs van een telefoon zegt eigenlijk niks over het aankoopgedrag.
aan de andere kant heeft ios een lange tijd ook het grootste marktaandeel gehad en in die tijd kunnen de twee best uitgelopen zijn, bovendien zijn er ook veel lower end android toestellen waar waarschijnlijk minder voor gedownload wordt.
Developers zijn voornamelijk ge´nteresseerd in totaal aantal downloads. Hoe veel er per toestel worden gedownload maakt dan vrij weinig uit. Het totale aantal downloads per dag zal op dit moment ongetwijfeld aan de kant van Android liggen.

Betaalde apps is echter een ander verhaal. Die doen het nog steeds beter op iOS vanwege de zeer beperkte betaalmogelijkheden op Android en het feit dat piracy een grotere issue is op Android dan iOS. Al vermoed ik dat de piracy procentueel gezien wel terug zal lopen door de risico's die eraan verbonden zitten qua malware.
Beperkte betaalmogelijkheden op Android? Heb je zelf een Android-toestel? Ik zie niet al teveel verschillen hoor:

https://support.google.com/googleplay/answer/105916?hl=en
http://support.apple.com/kb/HT2001
Giftcards? Click and Buy? Paypal? Die zie ik niet staan bij de Google Play betaalmiddelen. En laat dat nu juist de betaalmethodes zijn voor mensen zonder creditcard.

Google leunt voornamelijk op de creditcard, die in NL niet zo ingeburgerd is als in de VS. Hierdoor missen ze een behoorlijke markt qua inkomsten van mensen die geen CC hebben. Dat Google nog steeds geen giftcard heeft voor de Playstore mag een schande heten en zorgt er mede voor dat mensen sneller naar de alternatieve markets gaan om die betaalde app toch te krijgen. Voor niets en ook heel veel met malware.
Wat ik begreep werkt click & buy niet meer bij Apple voro nieuwe klanten (ooit van een iphone eigenaar begrepen hier op tweakers), tevens heeft Android wel degelijk giftcards, alleen niet hier...

Oftewel enige verschil is eigenlijk paypal en dat Google hun betaalmethoden niet wereldwijd beschikbaar stelt...
En dat is meteen ook een minpunt aan Google. Veel functionaliteit, maar weinig inzet om alles direct wereldwijd beschikbaar te maken.

Wanneer komen de Android giftcards naar hier?
Hoe lang heeft het geduurd vooraleer je op Android muziek, boeken, kranten ... kon kopen met je normale account? Het argument dat Nederland en BelgiŰ een kleine markt is vind ik overdreven, gezien het 'stuk fruit' het wel kan.

Bedrijven willen soms een beetje te snel lopen en nieuwe functionaliteit uitbrengen, maar vergeten vaak om eerst de basis overal te laten werken.

Zelfde problemen bij Microsoft, bij Apple iets minder.

ontopic:

Android zal binnen afzienbare tijd veel meer apps hebben dan iOS. Echter moet ik dagelijks vaststellen dat Apple nog steeds veel Apps heeft die maar niet willen verschijnen in de Play Store. Ik zoek bijvoorbeeld al een tijdje een app met offline (topografische) kaarten om te wandelen of te fietsen, met mogelijkheid tot aanpassen / import / export van de GPX files?

Daarnaast moet er dringend een richtlijn ingevoerd worden om de fragmentatie een beetje in te perken zodat de apps optimaal werken. Ik heb het niet over de schermgrootte en resolutie, maar over drivers en aanwezige hardware. Ik vind het namelijk niet leuk dat sommige apps (TomTom) niet op alle Androids kunnen ge´nstalleerd worden of dat Skype bij de ene Android wel de frontcamera kan gebruiken, bij de andere niet ...

Mijn mening:
  • Te veel keuze is zeker geen voordeel voor de consument.
  • Zorg als bedrijf dat eerst de basis voor de grootste doelgroep in orde is, en voeg dan nieuwe functies toe (die ook voor iedereen bereikbaar zijn) ...
Wel jammer dat het "enige" verschil, wel het verschil maakt tussen kunnen betalen met of zonder CreditCard. Het is toch eigenlijk wel een schande dat de giftcard voor de PlayStore nog steeds niet wereldwijd is uitgerold, vooral met een wereldwijde partij als Google die erachter staat. Apple, die intussen een veel kleiner marktaandeel heeft, lukt het wel deze cards wereldwijd weg te zetten.

Overigens kan ik er niet zo om malen, heb zelf een creditcard en een iPhone, dus ik koop zonder problemen mijn apps. Maar ik vind het persoonlijk het wel belachelijk dat je na al die jaren dat Android zo is gegroeid nog steeds niet kan betalen zonder creditcard.
Je kan ook gewoon een prepaid credtcard halen bijv 3v card ze hebben ook vouchers bij Primera, Texaco of BP, https://www.3vcard.nl/
Maar ook bij Albert Heijn, Bruna, Vomar of Kruidvat kun je een prepaid creditcard halen
https://www.prepayshopping.com/index/where/
Interesant is wel dat er nogsteeds veel meer Apps per iOS device gedownload wordt t.o.v. Android devices. Voor developers toch zeker een interesant gegeven.
En waar doet dat dan toe? Of mijn app nou gedownload worden door 100 mensen van de 1 miljoen of 100 mensen van die 500.000? Ik heb nog steeds 100 downloads?

Lijkt mij dat het als developer handiger is om te weten wat je met je app wilt (gratis/ads/betaald) en dan gaat kijken waar de groep het grootste is die dat verdienmodel het meest omarmen :)

Zelfde geldt voor games vs apps, denk dat op iOS games het beter doen, en op android apps (is vast wel ergens terug te vinden, maar het exacte statistiek is nu niet belangrijk)...

Tevens lijkt het me veel handiger om te weten wat er per maand gedownload wordt, die 50 miljard is opgebouwd in bijna 7 jaar ondertussen. Zegt dus niet zo veel waar vandaag de dag het meeste wordt gedownload, gezien Android iOS met rap tempo bij beent kan je wel raden waar op dit moment de meeste downloads per maand zijn...

Al met al zegt een totaal over x jaar niet zo veel, als je nu een app gaat maken dan is tegen de tijd dat die af is (tenzij die super simpel is) de troon al door Android overgenomen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 mei 2013 09:02]

Sowieso kan het je aantal downloads van twee verschillende platformen niet vrijgelijken. "There is an app for that" is toch een beetje het credo van iOS devices? Dit wekt bij mij de suggestie dat je voor bepaalde functionaliteit wellicht dingen moet gaan downloaden die Android mogelijk ingebakken heeft.

Ik heb op android phones bijna geen behoefte om Apps te gaan zitten downloaden. Bijna alle standaard meuk zit er wel op, volgens mij is het alleen Whatsapp dat ik binnenhark op een schone android phone.
"Interesant is wel dat er nogsteeds veel meer Apps per iOS device gedownload wordt t.o.v. Android devices. Voor developers toch zeker een interesant gegeven"

Of omdat het bij Android altijd heel kut gaat?
Aangezien hij heel vaak bugt of het niet doet.

Dat is in ieder geval bij mij, en een aantal mensen die ik ken. En ik ga redelijk goed met mijn telefoon om, er staat bjina geen troep op. Alleen muziek en een enkele app.
ik dacht dat er voor IOS meer betaalde apps worden gesponst dan bij google waar men liever niet betaald voor wat met sponst.
Zal die sterke groei niet komen door nogal wat basische apps die met de nieuwe iOS er uit waren gehaald? Ik noem een google maps en youtube als voorbeeld.
Ook de 50 mensen die net na de winnaar kwamen krijgen een bon van 500 USD. Nu ging het wel heel moeilijk zijn om precies dan een download te verrichten. Ik neem aan dat de teller slechts een simulatie was (gebaseerd op gemiddeldes) en niet het echte getal?
Het doorlopent tellen zal gesimuleerd zijn, het initiele getal waarbij de pagina opent denk ik echt.
Een tegoedbon voor de app store van 10000 dollar. Waarschijnlijk nooit meer een afschrijving van de creditcard denk ik zo maar.
Hopelijk kan de winnaar deze ook in fysieke apple store inwisselen.
Ik denk niet dat je de bon waar jij over praat kan inwisselen, moch je een fysieke bon krijgen kan je hem natuurlijk altijd door verkopen mits die niet gekoppeld is aan jou telefoon.
Ik denk verder ook niet dat apple dat toelaat, en je ios account die update krijgt, zodat hun uiteindelijk het geld terug zien dmv app aankopen :)
zodat hun uiteindelijk het geld terug zien dmv app aankopen
Waarvan ze weer 70% naar de app developers doorsluizen.
Nog maar 2 miljard verschil met wat Google gisteren op Google I/O aankondigde. Ze hebben ook daarin Apple bijna ingehaald.
Maar met wat voor verhouding in markaandeel? Android 74% vs iOS 18% <http://www.gartner.com/newsroom/id/2482816>. Voor het hele plaatje is de bijna 4x zo grote klantenbasis ook relevant.
Waarbij je ook weer mee moet rekenen dat de Play store van Google niet exclusief is op Android.

Bijvoorbeeld de Amazon Appstore werkt ook heel goed en is behoorlijk groot.
En in het eerste jaar 0% vs 100%, iOS had een flinke voorsprong natuurlijk, daarbij kwam Andorid het eerste jaar ook niet echt los dus eigenlijk is er 2 jaar voorspong van Apple :)

Ookal kloppen de cijfers hier volgens mij niet helemaal, dit is precies hoe het op dit moment gaat:
http://tctechcrunch2011.f...o-total-app-downloads.png
Klopt zeker en Android is pas later echt populair in de markt geworden. Dus in verhouding groeit Android sneller.
Mooie mijlpaal voor Apple. Een echt onvoorstelbaar hoog aantal als je er even over nadenkt dat een aantal jaren geleden niemand nog wist wat een App was. Of je moet ouwe Snake een app noemen. :+

Knap ook deze mijlpaal van Apple zonder noemenswaardige grote virus en malware ellende. Een platform uit de grond stampen is ÚÚn ding, het succesvol technisch beheren ook.
Een geweldige presentie van Apple! Echt geweldig! App Store is gewoon DE plek voor een ontwikkelaars. Wil je geld zien? = App Store!
Gisteren vertelden Google in de Google I/O dat ze al 47 miljards downloads hebben in de Play Store. Ook is Android later in de markt gekomen, dus Android groeit in verhouding veel sneller.

De verhouding in het marktaandeel tussen Apple en Android is ook heel erg groot, want Android heeft 74% van het marktaandeel en Apple maar 18%. <http://www.gartner.com/newsroom/id/2482816>

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Google Apple Games Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013