Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 75, views: 20.419 •
Submitter: MAX3400

Sony heeft een nieuw deel aangekondigd in de bekende Gran Turismo-reeks. Het nieuws werd bekendgemaakt door Gran Turismo-bedenker Kazunori Yamauchi tijdens een evenement ter gelegenheid van het vijftienjarige bestaan van de raceserie.

De geruchten hingen al langer in de lucht, maar nu is het spel officieel aangekondigd. In een uitgelekte persverklaring stelt Sony dat het spel in de kerstperiode verschijnt voor de PlayStation 3. In de verklaring wordt met geen woord gerept over de PlayStation 4. "Gran Turismo 6 voor de PlayStation 3 zal meer authenticiteit toevoegen aan de Real Driving Simulator, evenals nieuwe tracks en auto's, en een vernieuwde interface", aldus het persbericht dat iAfrica.com in zijn bezit heeft.

Alle auto's en tracks uit Gran Turismo 5 zullen ook in GT6 terugkomen, plus een aantal historische bolides, straatauto's en raceauto's, waardoor het totale aantal auto's op 1200 uitkomt bij de release van het spel. Sony is van plan om na de release nieuwe auto's aan de game toe te voegen. Voor het eerst in de historie van de serie wordt het mogelijk om te racen op het circuit van Silverstone, een van de zeven nieuwe racelocaties. Sony heeft nog niet bekendgemaakt welke nieuwe circuits er nog meer in de game opgenomen zijn. Net als auto's worden er later nog meer locaties online toegevoegd.

"Het is geweldig om te bedenken dat het al vijftien jaar geleden is dat we de eerste Gran Turismo uitbrachten", zei Yamauchi tijdens de bekendmaking op het circuit van Silverstone. "Er is sindsdien veel veranderd en Gran Turismo 6 is een verdere evolutie van mijn droom. We zijn verheugd om GT6 naar de PS3 te brengen, aangezien we een zeer trouwe community op dat platform hebben."

Reacties (75)

1200 auto's, ongelooflijk! Maar wel jammer dat er niets over een PS4-versie bekend is...
500 ervan zijn Nissan GTR varianten:)
1200-500=700 deel dat nog door 3= 230 (jaartal modellen)

noem 1 andere game met dat aantal unieke voertuigen.

bitchen is ook een vak
Zeuren is inderdaad een vak apart. Maar GT laat zichzelf kennen door kwantiteit over kwaliteit te nemen.
Zie GT5 waar er van de 1000+ auto's er "maar" +/-200 van zijn die volledig nagemaakt zijn. De overige 800+ zijn oude PS2 imports of missen veel detail.
gt is altijd zo geweest, en dat moeten ze niet veranderen.
maar het verbeteren is altijd goed.

en zoals je zegt er zijn er maar +/- 200

en van de niet premium modellen zijn er genoeg die er wel redelijk uit zagen blijkbaar zat daar ook nog een verdeling in.

alleen een gek zou al zijn oude modellen weer van scratch opbouwen.
Ik wil hier wel even op inhaken, er is geen enkele game die zo detail technisch auto's namaakt als gran turismo. Ik heb alle versies helemaal kapot gespeeld.

Daarnaast hebben ze ook de licenties om de rij dynamiek zo natuur getrouw na te maken als een echte auto.

Zeker in de laatste GT heb ik een Play Seat gekocht met een logitech g27 stuur.
Wat ongekend knap is dat er veel verschil zit in de balans van de auto s en de manier waar op de aandrijving werkt.

Als de krachten op je differentieel aanpast voel je de verandering in je stuur en creŽer je meer of minder grip.
Sterker nog er zit een enorm verschil tussen een m3 en een m5, je voelt dat het gewicht veel meer doorduwt bij een m5 bij aanremmen terwijl de balans bij overstuur heel natuur getrouw aan voelt (aangezien ik heel vaak in beide echte auto's gereden heb en ook rotondes kan driften irl).

Vooral als je instuurt en je achterkant komt mee dan wordt het stuur heel licht totdat je weer normaal grip hebt, dit is met echt driften niet anders!

Er is geen race game die dit zo heeft.

Enige wat in de game ontbreekt is pedaal druk, dus bij remmen is de feedback over de hele linie gelijk en dat is in het echt niet. Fading kan je dan ook niet nabootsen (voor de niet racers, je rem pedaal wordt weker en moet je steeds harder duwen als je bijv 5 rondjes vol gepookt hebt om nog dezelfde stoppower te houden).

Ook wat nog ontbreekt is buiten temperatuur icm met asfalt temperatuur, banden reageren heel anders bij hete als koude condities, dat is wat realiteit betreft heel anders. Games op de als live for speed doet dit weer realistischer.

Ook de baan dynamiek is heel realistisch, nordschleife in de carrousel bocht in t echt bonkt er over in de game net zo, al voel je dat wat minder. Snelle hoogte verschillen en off camber bochten zijn allemaal verwerkt.

Conclusie, op wat realischtische parameters na is de GT game voor 50 EUR wel t meest realistische wat je kan kopen zonder 2 ton voor een Ferrari neer te tellen.

3 pixels meer of minder vind ik minder belangrijk, als ze de rijdynamiek maar vast houden want die is op een paar punten na geweldig.
forza al eens geprobeerd???

kan je wel gradueel remmen ...

tevens is er 1 ding wat gt voor mij geen simulator maakt....
er is geen schade ..

mag je zeggen wat je wil, maar het feit dat jij over fading spreekt (= een vorm van 'schademodel') geeft al aan dat je het mist ....
tevens, als je een slippertje maakt in't echt en je raakt ergens een bocht in de hoek aan, dan heeft dat invloed op de rest van je rit ... bij gt dus niet, je kan van begin tot einde volgas geven en iedereen van de baan rammen ... lekker simpelator spelen ...
Beide console simulators, zowel FZ als GT, missen features die de andere wel bezit. Helaas is hierover vrijwel niet over te praten met de aanhang van beide games.
itlee heeft t over de remdruk voelen in je pedaal(force feedback in je pedaal).

Zover ik weet kan geen enkel controler(stuur) dit op dit moment.
De Pedalen hebben een standaard weerstand van een veer of gas cylinder en deze druk wordt niet door de game bepaald maar door de hardware(pedaal).

Gradueel remmen is iets heel anders dat is het aangeven hoeveel je wil remmen dat kan bijna in alle games met een controler of met stuur/pedalen.
klopt je voelt niet wat je doet, je kan wel doseren maar dat is alleen te zien door een metertje tussen je tellers.

en fading bedoel ik mee, degradatie van remmen, je kan 100 rondjes rijden zonder enig verschil...sja...zo werkt t niet in t echt.

en schade en botsen ben ik mee eens, dat is zeker niet realistisch.

maar evengoed, als je time attack doet met je maten voor t snelste rondje is verkeer niet zo intressant.

Ik heb forza 3 (uit mijn hoofd) wel een keer met de controller gespeeld maar t is geen GT voor mij (zonder forza te kort te doen.)
Je hebt voor de g25/27 wel veren met een verloop erin. Zodat als je harder moet remmen ook meer tegendruk krijgt.

Ik vind GT5 zeker de beste simulator i.c.m. de graphics. Maar Rfactor, het is miss oud, maar die phychics daarvan zijn stukken beter!

In GT5 zit de Nurburgring Nordschleife. Deze lijkt wel op het echte circuit, maar de track is in de game smaller (dit denk ik voor de snelheidsbeleving) en de track is in game niet zo hobbelig als in het echt.
80% van die wagens is low-res en bij elkaar geschraapte models van voorgaande GT delen. Dat maakt het al een stuk minder bijzonder.
Bron? Er staat nergens in het T.net artikel of het persbericht dat ze de models van oudere GT's gaan gebruiken.
De kans is nochtans groot dat het effectief zo is.
Bron = gezond verstand. Ze gaan heus op die paar jaar sind GT5 geen 1000 wagens helemaal opnieuw gemaakt hebben.
Hoezo niet? Je geeft een paar programmers de opdracht auto's na te gaan maken. Na verloop van tijd kennen ze het programma waarmee ze het doen dusdanig goed dat daar de tijd i.i.g. al niet meer in gaat zitten.

Als je paar van die gasten hebt die dit doen dan zit je zo aan het aantal auto's.
Ze gaan echt geen programmeurs auto's laten maken hoor. Dit zijn gewoon 3D artiesten die dit doen...

Ik denk ook dat je de hoeveelheid detail en werk zwaar onderschat. Je moet ook nog textures/maps en het rijgedrag implementeren per auto. Om dat goed te krijgen ben je toch ook even bezig. Puur de 3D modellen is trouwens ook een taak om U tegen te zeggen. Tenzij ze de CAD designs krijgen van de fabrikanten ben je hier een hele tijd aan bezig...

[Reactie gewijzigd door Niosus op 15 mei 2013 20:21]

Zo maken ze bij Forza de modellen: http://www.youtube.com/watch?v=bhFWVqJaWj0
Een soort van 'scans'. Ik weet niet hoe ze het precies doen bij GT, maar voor dergelijke detaillering (en dat verwacht je tegenwoordig) is behoorlijk wat werk nodig.
De meeste autos in GT5 hebben geen interrieur. Dan weet je al hoe laat het is.
´´Šlle auto's en tracks uit Gran Turismo 5 zullen ook in GT6 terugkomen´´ en in gt5 werden ook veel auto´s gebruikt uit voorgaande versies van Gran Turismo.
@morfine beter een goede PS3 game dan een half brakke PS4 poort :Y)
Zal vrijwel zeker niet op PS4 komen aangezien de GT5 engine (die ze nu herbruiken) speciaal voor de PS3 geschreven is, en die twee consoles gaan een volledig andere architectuur hebben.
Ben benieuwd naar de nieuwe versie! ;)
Klinkt als GT5 met een soort van expansion pack samen, omgedoopt tot GT6.
Dat is altijd al zo geweest in de serie.
erm, gt5 is echt niet hetzelfde als GT4 hoor. De car models worden volgens mij wel inderdaad vaak overgenomen +HD pack eroverheen als het meezit.
Zou dit dan puur zijn om de ontwikkelkosten die in GT5 gestoken zijn nog even te laten werken voor het bedrijf en eigenlijk GT5+ uit te brengen onder de noemer GT6? Dan kunnen ze ondertussen lekker ongestresst doorwerken aan GT7 voor PS4 zonder dat fans zeuren dat het toch al wel heeeel lang geleden is dat er een nieuwe GT uitgekomen is?
HMM!

Desalniettemin ga ik deze waarschijnlijk toch wel halen...
Zou dit dan puur zijn om de ontwikkelkosten die in GT5 gestoken zijn nog even te laten werken voor het bedrijf en eigenlijk GT5+ uit te brengen onder de noemer GT6?
Alweer? Dat deden ze namelijk ook met de 'Prologue'-edities van GT 5 en (volgens mij) 4; verkoop een spel met de helft van de content (auto's, tracks) twee jaar voor het officiele spel om alvast geld te verdienen. De tijd zit hem niet in het maken van het spel, maar het maken van de auto's en tracks; ik meende ooit eens gelezen te hebben dat dat voor GT5 circa 3 maanden per auto kostte. Niet zeker hoeveel manuren/jaren dat dan zijn en of er meerdere teams tegelijkertijd auto's aan het produceren zijn.
Als ik me niet vergis, kwam er voordat GT5 in de schappen lag al het bericht naar buiten dat GT5 winstgevend zou zijn bij het eerst verkochte exemplaar, puur omdat er al van de Prologue genoeg was verkocht om de ontwikkelingskosten te betalen. GT5 kostte geloof ik zo'n 60 miljoen om te maken?
Ik vond het al frapant dat ze eerst een 'demo' verkochten van GT5 onder de naam prologue, dus eigenlijk knijpen ze hem nu 3 keer uit?

Toch heb ik wel respect voor de GT series en de Forza series, ze gaan puur voor realisme, en dat is toch iets wat mij altijd wel aanspreekt!
Ik ben wel benieuwd. Benieuwd of ze gaan innoveren of zich vast houden aan GT5 :)
Ik vind de keuze voor PS3 nogal apart, omdat ze meestal zo vernieuwend proberen te zijn met een nieuwe game wat dan niet altijd helemaal goed lukt. Maar tegen die tijd is de PS4 Toch ook al gereleased?
En staat er een nieuwe GT prologue klaar voor de PS4. Het heeft bij de PS3 ook jaren geduurd voor de eerste echt GT uit was en het is niet zo dat iedereen met een PS3 tegen de tijd dat GT6 uitkomt een PS4 zal hebben maar de meesten die een PS4 hebben zullen ook nog een PS3 hebben dus is het logisch dat ze het op de PS3 uitbrengen natuurlijk anders duurt het toch nog jaren voor GT6 zou verschijnen.
Met ruim tien miljoen sales voor deel 5 op de PS3 lijkt die keuze ineens niet meer zo raar.
Wat ik wel een gemis vind, is het ontbreken van een PSVita versie. Dit had uitstekend kunnen helpen om de ocnsole uit de slop te halen.

Mogelijk werken ze tevens aan een optie om dit soort AAA titels ook beschikbaar te stellen voor de PS4 zodat een PS4 koper de game straks ook prima kan bespelen?
Maarja, je vergeet dan mooi even dat de PS3 userbase wel een heel stuk groter is dan de PS4 in het begin zal zijn, en je wilt toch gewoon blijven verkopen, of dat nu de PS3 of PS4 is.. Veel mensen kopen in het begin toch niet meteen de PS4, en die mensen wil je dus wel nog als klant houden door nieuwe toppers uit te brengen..
Ik snap niet waarom ze de tijd hebben gestoken in een versie voor de Playstation 4, er is al een mooi deel op de ps3 en die loopt relatief gezien op zijn einde. Zodra men wist van de ps4 kon men gaan ontwikkelen lijkt mij.

Bijkomend voordeel, het is er eerder dan na xxx aantal jaar op de PS 3. Wel leuk voor de fans maar of het nu zo veel zal toevoegen....ten opzichte van de vorige versie...
Omdat ze GT niet op een jaar bouwen. Het ontwikkelen van een GT spel duurt ettelijke jaren dus het zou zowiezo al geen launch titel zijn. De reden dat ze nog een GT6 uitbrengen is louter omdat het miljoenen zal verkopen en het anders nog ettelijke jaren zal duren voor ze weer miljoenen dollars op hun bankrekening zien verschijnen.
De ps4 is niet al aangekondigd in 2010. Niet vergeten dat was de releasejaar van deel 5. Er van uit gaande dat ze meteen verder zijn gegaan met het maken van deel 6. Ik denk dat het volgende deel 7 over een jaar of 3 dan uitkomt op de ps4.

Zoveel grote verschillen zitten er nooit tussen de verschillende delen. Nieuwe auto's, nieuwe banen, nieuwe interface. Tada nieuwe game. Maar het blijft gewoon ťťn van de betere race sims.
ps3 of 4 maakt me niks uit! ik ga me prima vermaken :9~
Klinkt dus als GT5.5. Jammer dat er niet veel nieuwe auto's in full detail toegevoegd worden, maar nee, die zal Sony wel weer per 10/15 stuks in een expansion pack voor 10§ toevoegen.

Het grootste deel van die 1200 auto's bestaat nog uit ''PS2-examples'' en missen dus een hoop details; ze hebben minder polygonen en missen de cockpit-view, wat ik zelf een groot gemist vind.

Wanneer die 1200 auto's allemaal premium waren, dan was GT6 zeker een goede game geweest, zelfs wanneer extra auto's in expansion packs verschijnen.

Nu zal je deze moeten kopen wil je een degelijk aantal premium auto's kunnen rijden. En dat is toch wel de kwaliteit van Gran Turismo vind ik, jammer dus.
Ikzelf hoop dat ze het carreer aspect van GT3 (Toch) weer goed terugbrengen. Dus examens doen, auto kopen, KIEZEN uit upgrades ipv van alles het duurste nemen. etc

vond het racen in GT5 wel erg lekker, maar het RPG element was een stuk minder (en dat hoort toch bij Gran Tourismo imo)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.