Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 46, views: 13.203 •

Electronic Arts werkt aan Frostbite Go, een mobiele variant van de Frostbite-engine. De mobiele variant moet gaan draaien op alle grote mobiele platforms. Welke games er met de mobiele variant gemaakt gaan worden, is niet bekend.

Electronic Arts schetst op de website die het aan de Frostbite-engine heeft gewijd de geschiedenis van de engine. In dat overzicht noemt EA ook de mobiele variant van de engine, die het in ontwikkeling heeft. De mobiele variant moet verschijnen voor 'alle belangrijke mobiele platforms', al zegt de uitgever niet welke dat zijn. De uitgever laat ook niet los welke games er met de mobiele variant gemaakt gaan worden en wanneer de eerste games op de markt komen.

Evenmin maakt de uitgever duidelijk op welke versie van Frostbite de mobiele versie wordt gebaseerd. Er worden diverse games gemaakt op basis van Frostbite 3. Battlefield 4, dat in het najaar te koop zal zijn, is de eerste Frostbite 3-game die op de markt verschijnt. EA heeft verder nieuwe games in de Mass Effect-serie en de Dragon Age-serie in productie, die beide op Frostbite 3 zijn gebaseerd.

Reacties (46)

Haha, ja en dan zeggen dat t niet op de Wii U draait. T lijkt me dat als ze wilden dat best gekund had, zeker als ze ook een mobiele versie kunnen produceren.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 15 mei 2013 11:40]

De normale Frostbite draait niet op de WII U, dat heeft niks te maken met een mobiele en dus lichtere versie. Wat had je dan verwacht? Bf3 op je mobiel eind dit jaar?
De normale Frostbite draait niet op de WII U, dat heeft niks te maken met een mobiele en dus lichtere versie. Wat had je dan verwacht? Bf3 op je mobiel eind dit jaar?
Op tablet wel, telefoon wellicht nog net niet meer dit jaar. Ik verwacht dat BF3 einde van jaar al speelbaar "kan" zijn op tablets als het beetje meezit, anders volgend jaar zeker. Nvidia heeft het al gedemonstreerd met hun tegra5 gpu en BF3, die word einde van dit jaar verscheept naar partners maar verwacht pas in 2014 eerste apparaten op de markt zullen komen.

Nieuwe atom zal ook heel stuk krachtiger zijn die einde van jaar komt misschien zal die net sterk genoeg zijn om BF3 te draaien, en amd staat op punt haar temash te introduceren die heeft ook best een krachtige gpu, bij de temash zal erom hangen of die BF3 kan draaien, als je genoegen neemt met 25fps en geen full HD gaat het wellicht net op temash.

Edit/
Linkje naar filmpje van BF3 op tegra5 gpu.
http://www.youtube.com/watch?v=kp4UvCMfZ0I

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 15 mei 2013 14:02]

Het is niet omdat iets op ARM kan, dat het ook op tablet kan. Een first person shooter zal nooit op een degelijke manier bediend kunnen worden met een touchscreen. Leuk dat je het kan renderen maar met slechte controles ben je er niets mee.
Ik zei ooit hetzelfde over FPS games en controllers, maar goed genoeg zijn er veel mensen die er bij zweren. Ik zal er niet vreemd van opkijken dat er straks gewoon mensen zijn die hetzelfde klaarspelen op een tablet...

Zo niet dan is er vaak nog altijd bluetooth + compatible controller.
er zijn genoeg onderzoeken geweest waaruit blijkt dat muis+keyboard veel acurater en sneller zijn dan controllers

microsoft heeft een aantal professionele console gamers tegen casual pc gamers gezet en de console gamers met controllers maakte geen schijn van kans


dat ze erbij zweren betekent dus niet dat ze gelijk hebben
het gaaat niet om of het accurater is, het is ook een mogelijkheid, en zolang het controller vs controller is is er geen probleem.
Als het op een tablet kan, dan kan het ook op je telefoon. Buiten de W8 Pro tablets dan gebruikt de rest gewoon dezelfde hardware als op je telefoon. Het gross van de tablets legt het dan ook flink af tegen de laatste serie quad core socs van Qualcomm.

Verder zou ik niet teveel van Nvidia verwachten, tot nu toe zijn de Tegra's alleen succesvol door de lage prijs, keer op keer zijn socs van Samsung of Qualcomm sneller.
Pffff goldeneye 64 graphics.
Dat filmpje waarnaar je verwijst is niet eens battlefield 3, heb in totaal 600+ uur bf3 gedaan heb premium, en heb die map nog nooit gezien, en zal hem ook nooit zien !
Frostbite 3 kan echt wel op de WiiU draaien.
Crysis 3 heeft ook goed gedraaid op de WiiU maar is gecanceld door EA op een of andere reden.
Zelfde toch met Watch Dogs, ik weet niet op welke Engine dat draait, maar ziet er iig niet verkeerd uit

en die draait ook op de WiiU
Zelfde toch met Watch Dogs, ik weet niet op welke Engine dat draait, maar ziet er iig niet verkeerd uit

en die draait ook op de WiiU
Watch Dogs draait, zoals je zelf zegt op een andere engine, dan kan je toch niet stellen dat een game draaiende op de frostbite3 engine dan dus ook zal draaien? Heel erg krom.
[...] Crysis 3 heeft ook goed gedraaid op de WiiU maar is gecanceld door EA op een of andere reden.
Misschien omdat het toch niet goed genoeg draaide?
Wil net hetzelfde zeggen.. Maar goed.. je verwacht meer en betere graphics van een console dan een mobieltje.. Frostbite op Wii U zal dan wel niet de verwachtingen kunnen waarmaken.
juist... GHZ zegt enkel hoevaak er instructies p de chip KUNNEN WORDEN uitgevoerd.

voorbeeld van de benchmarkresulaten van Passmark CPU Mark
Intel Pentium 4 @ 4ghz: 184
Intel Core2 Solo U2100 @ 1.06GHz: 306

beide single core, toch is de intel core 2 Solo bijna 2x sneller, en toch 4x minder GHZ
ter vergelijking met huidige multicoreprocessors:
Intel Core i5-3550S @ 3.00GHz 6744

1ghz minder, 36x sneller. Zelfde geld voor mobiele processors VS consoles.

Ontopic:
Ben wel benieuwd naar de Frostbite mobile. Ben benieuwd of we straks ook al Minimum Requirements krijgen voor mobiele games. En of er dan in de stores wordt geblokkeerd als je telefoon niet snel genoeg is.
Denk niet dat hij daar op doelde, maar op de prestatie van de chip. ;)

En ik denk dat die daarin gelijk heeft, zal erom hangen, xbox360 met triple power-pc is denk ik trager dan ARM a15 quad core. GPU van xbox zal ook echt niet veel sneller zijn dan die van S4 of iphone5, als xbox360 al sneller is.
GPU van xbox zal ook echt niet veel sneller zijn dan die van S4 of iphone5, als xbox360 al sneller is.
Haha, de GPU van de XBox 360 kan makkelijk meer dan 1 miljoen vertices per frame aan, de iPhone 5 zal onder de 200,000 zitten en de S4 ditto. Daarnaast zijn de grafische features nog steeds stukken minder onder GLES. Zo kan je geen parallax of relief mapping doen op een mobiele GPU.

Ze komen nog niet eens in de buurt maar het gaat hard vooruit. Nog een jaartje of 2, 3 en dan moet het in de buurt komen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 15 mei 2013 15:23]

het gaat er niet om of de wii-u een engine kan draaien, het kan nog steeds niet magisch games draaien die 50GB aan optische opslag nodig hebben, een 8core x86 cpu met een GPU tussen een 7850/7870 en 8GB aan werkgeheugen kunnen gebruiken :+

en het onrealistisch om games zo te maken dat ze ook op de wii-u kunnen draaien, als je de beste gameplay wilt hebben op de PS4/Xbox720 dan skip je de wii-u als ontwikkelaar.

[Reactie gewijzigd door stewie op 15 mei 2013 13:38]

Waarom ga je er vanuit dat de gameplay beter is op de PS4/Xbox720 dan op de Wii U?

ja de graphics zullen er beter uit zien, maar betekend niet automatisch betere games.
ik zou juist denken dat je op de WiiU betere gameplay kan hebben door de unieke controllers

Daarom vind ik de Gameplay op PC ook altijd beter als op Consoles, omdat ik veel beter overweg kan met muis en toetsenbord en het ook veel natuurlijker aanvoelt voor mij (uitzonderingen daargelaten)
@Sinester gameplay is beter op de PS4/xbox720 omdat ze geen laad tijden hebben, geen stomme tablet die je MOET ondersteunen en ontwikkelaars gewoon vrij zijn om features NIET te gebruiken..
de wii-u tablet is onhandig, en doet veel dingen maar gameplay wordt er alleen maar slechter om.

en unieke controller? het is gewoon een gimmick die te zwaar is voor veel mensen om volwaardige games mee te spelen..
De mobiele Frostbite engine is natuurlijk helemaal niet dezelfde engine die BF4 gaat draaien. En dat kan toch goed zijn dat die net werkt op de Wii U met zijn hardware uit 2009 (ik zeg maar wat, het zal wel niet veel verschillen, de GPU is toch een 40nm AMD zoals in een HD5500 of iets dergelijks) en maar 1GB ram beschikbaar voor games. Dat laatste zal wel de reden zijn, op pc's met een GPU zoals die van de Wii U zou de engine misschien nog wel werken maar die hebben dan meestal wel 4GB ram of meer.

De Wii U zou waarschijnlijk wel een krachtiger versie van die engine kunnen draaien dan de mobiele, of zelfs als men een wat krachtiger Xbox360 of PS3 versie zou gebruiken. Maar wat EA eigenlijk wil zeggen is dat de Wii U zich ergens tussenin bevindt en het niet rendabel is een engine te ontwikkelen voor alleen deze console omdat de games die met deze engine ontwikkeld worden traditioneel niet echt scoren op Nintendo consoles.
Neem aan dat deze engine vele malen minder zwaar zal worden dan de PC versie. ben dan wel weer benieuwd welke games hieruit zullen voortkomen.
Wellicht dat de betere games dan zullen uitkomen met een uitgeklede versie op de tablet/telefoon
....duuuus ze kunnen de engine niet porten naar de wii/wii-u, maar wel naar mobiel ??? vreemde jongens bij EA
Zou er wel mee te maken hebben dat Nintendo geen Origin op hun apparaat wilde.
Wie wil er wel spyware op zijn systeem?
Nintendo staat Origin wel toe, maar Nintendo wilde niet dat AL hun Netwerk verkeer via Origin zal lopen.
Wie zegt iets over porten? Het is een ander stuk software met dezelfde naam.
Zo vreemd vind ik dit niet; de afzetmarkt van mobiele devices is vele malen groter dan die van de WiiU. Het lijkt mij dan ook dat de kans dat je de investeringen die je doet in een mobiele versie veel sneller terug zult verdienen dan de investering in een WiiU versie.

Vergeet niet dat zelfs op de ontzettend goed verkopende Wii, 3rd party games over het algemeen zeer matig verkochten. Dat nodigt niet uit om veel effort te steken in de op zichzelf al matig verkopende opvolger van die console.
Dat nodigt niet uit om veel effort te steken in de op zichzelf al matig verkopende opvolger van die console.
En dat is precies de reden dat 3th party games niet goed verkochten

in mijn ogen eigen schuld, had je maar niet simpel willen cashed op het succes
Meer high end telefoon games zijn mij van harte welkom. Geen heel verkeerd nieuws. Nu nog hopen dat de games wel leuk worden.
Telefoons vind ik nog steeds niet geschikt voor dat soort zaken

met een beetje zware game is je batterij echt zo leeg en wordt je telefoon bloed heet

ik had zelf een keer een spel die me telefoon leeg trok terwijl hij aan de lader hing, gekker moet het niet worden!
Dat niet alleen, de controls zijn over het algemeen om te huilen op een telefoon. Echt niet dat ik high-end games ga spelen op een touch screen. Op puzzelspellen en adventures nagelaten. Er zullen vast mensen zijn die het na genoeg oefenen onder de knie krijgen, maar ik kan niet wennen aan het gamen zonder tactile feedback als het gaat om actie spellen.
Het kan schelen als je een mooie controller hebt waar je je telefoon in kan klikken. Naar mijn weten zijn er helaas nog niet heel veel van op de markt.
ik vraag me af of naast tablets, de opmars van android consoles zoals de OUYA hier ook een motivatie achter vormen.
Als ze nu rekening houden met de laatste mobiele hardware, zal dit niet gunstig zijn voor de OUYA waar een Tegra 3 in zit
EA vindt het gewoon niet rendabel genoeg games te ontwikkelen voor de WiiU wegens de relatief lage verkoop van dit apparaat. EA is het niet eens met de manier waarop de WiiU games distrubeert, zij willen natuurlijk via Origin verkopen. EA heeft dit in het verleden ook gedaan bij de Dreamcast. Zodra de WiiU in prijs zal dalen wordt de kans al vele malen groter dat ze ''opeens een manier gevonden hebben''. EA wil het zeggenschap hebben in de verkoop van online disrubutie, Nintendo heeft natuurlijk allang door dat je niet verdiend op je hardware-platform maar op je software-platform.
C&C:RA op elk touch apparaat, yes!
Kunnen ze eindelijk een fatsoenlijke Mass Effect naar de smartphone brengen!
het wordt toch alleen maar gebruikt voor mini-games/add-on games, 1 uur spelen op je mobieltje en je telefoon smelt uit je hand. (die dingen zijn niet gemaakt als game consoles)
Geweldig,
Ze zeggen zelf dat ze het niet kunnen porten naar de WiiU omdat hij te slecht is, en dan komen ze met een iOS & Android Versie.
Dit is toch belachelijk.
Daarom wordt Battlefield 4 de laatste game die ik van hun koop.
Ik ga Battlefield 4 nog eerst even "lenen", tenzij er een demo uit komt. Ik vond Battlefield 3 best behoorlijk tegen vallen. Het biedt naa rmijn mening niet wat zijn voorgangers boden. Ik heb dan ook sterk een wantrouwen voor zijn opvolger. Samen met dingen als het Simcity-fiasco vertrouw ik het bedrijf voor geen meter meer.
Dit is toch belachelijk.
Daarom wordt Battlefield 4 de laatste game die ik van hun koop.
Klagen en tóch kopen? |:(
Als je een ruggegraat had liet je BF4 liggen.

On topic:
Sowieso horen serieuze FPS's niet op een smartphone thuis. Misschien heeft EA andere plannen met die Frostbite engine dan FPS maar dat lijkt me niet heel waarschijnlijk/logisch.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013