Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 96, views: 33.136 •

Gebruikers van Googles sociale netwerk brengen er nauwelijks tijd door. Per maand zijn ze er gemiddeld 6 minuten en 47 seconden actief. Ter vergelijking: bij Facebook is dat 6 uur en 44 minuten. Tegelijkertijd neemt het bezoek aan Facebook af, en dat aan Google+ toe.

GoogleIn maart brachten Google+-gebruikers gemiddeld 6 minuten en 47 seconden door op het sociale netwerk, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen waar Mashable de hand op heeft weten te leggen. In februari 2012 brachten bezoekers volgens comScore nog 3 minuten en 18 seconden door op Google+. Hoewel de doorgebrachte tijd nog steeds laag ligt, is het aantal bezoekminuten dus wel meer dan verdubbeld. Gebruikers brengen veel meer tijd door op Facebook: in maart was dat volgens Nielsen gemiddeld 6 uur en 44 minuten. Een jaar eerder was dat nog 7 uur en 9 minuten.

Facebook kreeg in maart volgens Nielsen 142,1 miljoen unieke bezoekers via zijn desktopsite en 99 miljoen unieke bezoekers via zijn mobiele apps. De Google+-apps kregen 20 miljoen unieke bezoekers; de website 28 miljoen. Dat is minder dan Twitter: de microbloggingdienst had in maart 34 miljoen unieke desktopbezoekers en 29 miljoen unieke mobiele gebruikers.

Reacties (96)

En die 7 minuten zijn dan omdat mensen per ongeluk op een linkje geklikt hebben vanuit Gmail? ;)
Voor de vrienden / connecties kom ik (nog) niet op Google+, wel voor de communities. Deze zijn van een stuk hoger niveau dan welke pagina dan ook op Facebook. Verder is het een goede bron voor nieuws (Android, Google, etc).

[Reactie gewijzigd door Niekfct op 10 mei 2013 11:44]

Volledig mee eens, Facebook voor de 'vrienden', en Google+ voor de informatie en communities. Als fotograaf heb je in G+ enorm veel leuke communities waarin mooie foto's worden gedeeld.

Verder is G+ volledig reclamevrij, maar helaas blijven mensen steken bij FB omdat daar hun vrienden zijn...

[Reactie gewijzigd door H92! op 10 mei 2013 11:59]

Ook helpt het niet dat G+ niet wat weer aan reclame en promotie doet, en zich meer probeert neer te zetten als een echt alternatief, met zijn eigen pro's.
Dat is voor een deel omdat dat niet het doel is van G+.
Hun nadruk ligt elders.

Sorry, ik vind de link naar mn oorspronkelijke bron niet meer . Maar deze is gelijkaardig: http://www.fastcompany.co...-google-plus-will-prevail
Precies, de communities zijn echt een mooie toevoeging.
Dat zal ook alleen maar zijn omdat ze eerst nog mensen willen aantrekken. Toen ik me aanmeldde van Facebook, ik ging weg vanwege de extreme reclames op Hyves, was daar ook geen reclame te bekennen. Anno zo'n 2-3 jaar later heb je wel een Ad-blocker (zoals FB Purity) nodig, wil je van al die reclames van vrie.. bedrijven af komen. Steeds als een Social medium (Hyves, Facebook) met intensief reclames te vertonen lijken mensen te verschuiven naar andere diensten, meestal dan weer start-ups die nog geen reclame vertonen. Lijkt een beetje een visueuse cirkel, binnekort gaat iedereen misschien wel over naar G+, over tien jaar weer iets anders?
Voor de vrienden / connecties kom ik (nog) niet op Google+, wel voor de communities
Misschien is Google plus wel meer aansprekend voor informatici (en een deel van de tweakers)

Informatici zijn toch gemiddeld wat minder sociaal ingesteld en meer gericht op informatie.

Ik merk ook dat de informatici tussen de facebook vrienden veel minder over zichtzelf posten dan de gemiddelde vrienden. Van hen zie ik vooral berichten als ze een nieuwe iPhone gekocht hebben of zoiets maar niet dat ze met hun vriendin lekker een weekendje naar parijs zijn of zoiets.
"Voor de vrienden / connecties kom ik (nog) niet op Google+, wel voor de communities"

Misschien is Google plus wel meer aansprekend voor informatici (en een deel van de tweakers)

Informatici zijn toch gemiddeld wat minder sociaal ingesteld en meer gericht op informatie.
Dat informatici minder sociaal zijn ingesteld laat ik aan jou. Dat Google+ steeds genoemd wordt als informatiebron en communities is omdat door gebrek aan 'vrienden' er weinig anders gedaan kan worden. Mensen willen wel meer naar Google+ want ik lees regelmatig (ook weer in deze thread) dat men Google+ super vindt. Ze gaan er echter niet heen omdat er geen vrienden zijn. Dat is eigenlijk wat men dan toch wil, gezellige vriendendingetjes. Als die informatie en communities echt zo interessant waren dan bracht men er wel meer tijd door dan die paar minuten.
Er is een behoorlijke groep mensen op Google+ die juist veel avontuurlijker ingesteld zijn.

Facebook draait in eerste instantie op 'klieken', kleine groepen mensen die intensief aan elkaar verbonden zijn, bijna altijd door links in het echte leven. Vrienden, familie, kennissen, collega's e.d. Op zich dus heel logisch dat mensen hier veel tijd doorbrengen.

Google+ heeft meer het model van twitter: je volgt mensen vaak op interessegebied en er is minder nadruk op wederkerige relaties (geen vriendschapsverzoeken). Dit geeft een andere dynamiek.

De hangouts in google+ bieden de mogelijkheid om heel direct (in een video conference) te communiceren met een groep. De mensen die ik in het begin noemde gaan juist nieuwe contacten aan in zulke hangouts. Dat zijn dingen waarvoor facebook niet zoveel gebruikt wordt, maar die eigenlijk meer in de ruimte tussen twitter en datingsites in liggen.
Neen, omdat mijn foto's rechtstreeks naar picassaweb/google+ gaan. Ik vind de grote integratie en what's hot wel leuk. De near you functie heeft ook een toegevoegde waarde ... moest iedereen google+ gebruiken natuurlijk :D
Ik vind het beter dan facebook, maar vermits niemand het gebruikt slechter :p
Een vervelende feature van google+ is dat je na het inzoomen op een foto weer helemaal bovenaan de news feed komt. Dat heeft facebook gefixed.
Ik heb google + een tijdje geprobeerd, en ik vind het echt stukken fijner dan facebook. Het is gewoon vervelend dat er niemand op zit, en daarom is het vrij waardeloos imo. Als er nou eens meer mensen overstappen, dan zal ik het ook meer gaan gebruiken waarschijnlijk.
Ben het hier compleet mee eens. Het concept met de cirkels vind ik echt fantastisch. Ik wil met mijn 'innercircle' vele meer delen dan met de rest van mijn vrienden, laat staan met de kennissen.

Tevens vind ik de integratie met andere Google apllicaties ook erg goed.

Het grootste probleem is dat niemand het gebruikt. En dit is dan toch ook direct het allerbelangrijkste aan Socialmedia!
Ben het hier compleet mee eens. Het concept met de cirkels vind ik echt fantastisch. Ik wil met mijn 'innercircle' vele meer delen dan met de rest van mijn vrienden, laat staan met de kennissen.
Dat kan je op Facebook toch ook door een groep aan te maken met daarin een deel van je vrienden en berichten alleen te delen met die groep.
https://www.facebook.com/....groep.../158181534225688

En dat concept bestond al voor google circles.

[Reactie gewijzigd door hAl op 10 mei 2013 13:40]

Nee, Facebook-groepen hebben een ander doel. Dat is feitelijk hetzelfde als de Google+-communities. Als je bijvoorbeeld een bericht voor twee Facebook-groepen zichtbaar wilt hebben moet je het twee keer posten. Bovendien heb je bij Google+ zélf controle over wie in de groep zit die je bericht zien, terwijl je bij Faebook-groepen gebonden bent aan wie toegelaten wordt tot lid van een groep door de beheerder.

Daarom kwam Google+ met kringen, en dát heeft Facebook vervolgens ook snel overgenomen, al is ook dat iets minder flexibel uitgevoerd. Je kunt zelf vriendenlijsten maken op Facebook maar je kunt een bericht nog steeds niet in één klap voor meerdere lijsten tegelijkertijd publiceren.
Ik kan het er niet mee eens zijn. Ik heb FB inmiddels helemaal niet meer in gebruik en g+ is mijn social media of choice geworden.

Ik heb zo'n 1500 mensen die mij in hun cirkels hebben en ik merk dat het erg makkelijk is om nieuwe contacten op te doen. Overigens absoluut niet alleen informatici zoals hierboven genoemd.

Het verschil met FB is dat je juist buiten je normale relaties kringen komt en mij spreekt dat aan.

Daarnaast zijn zaken zoals hangouts, huddles en chats voor mij flinke toegevoegde waarde.
Ik zit al een tijd op google+ en heb er me eigen community, de mensen zijn van een ander niveau dan op Facebook en ik vind de sfeer positiever dan op facebook (facebook laten mensen alleen zien hoe leuk/stoer/rijk/populair ze zijn, wat 99% van de tijd afwijkt van realiteit).
Het klopt dat er nog weinig mensen op google plus zitten maar veel (heel veel) mensen hebben een android toestel en ik denk dat google plus langzaam aan geďntegreerd gaat worden in android. en steeds meer mensen stappen over naar gmail (waar naar je dan een verzoek voor google+ kan versturen).
niet zeuren; een review van twee videokaarten is dat in feite ook.
Toch terdege wel een punt.

Google probeert zijn positie als dataprovider te verstevigen, en een van de manieren is om genoeg input te krijgen. De search-engine is een manier, maar minder persoonlijk.
Mail is een manier, maar je mist realtime interactie tussen mensen. Juist dat laatste is essentieel om trends te analyseren en er op in te spelen.

En met dat laatste kun je veel meer geld mee verdienen omdat de marges hoger zijn.

En om het nog erger te maken,
Google speelt hartstikke vals. Daar hoef je weinig woorden vuil aan te maken. Als je een toestel met android hebt wordt er geprobeerd om op alle mogelijke manieren je de strot door te duwen wat niet de manier is om het serieus te nemen, terwijl het misschien leuke features kan hebben.
Dat is volgens mijn niet helemaal correct, fabrikanten van telefoons en tablets bepalen wat er op komt niet google, die kunnen alles van google gewoon uit de rom halen. Bij mijn stond er bijvoorbeeld ook facebook op, iets wat ik niet meer gebruik, al maanden niet meer, kan ook gaan klagen dat FB erop staat maar kan het ook gewoon niet gebruiken. ;)

Overigens heb ik bij mijn twee tablets en telefoon nooit iets gemerkt dat ze google+ wilde opdringen, geen enkele keer is er iets gevraagd over google+. Enige wat word gevraagd is of je google account wilt toevoegen als je bijvoorbeeld google play voor eerst start, maar dat is logisch want werkt alleen met google account.
Moet proberen een keer een review te schrijven zonder dat je plus hebt aanstaan. Zou moeten kunnen in mij optiek, en vind het zelf ook belangrijk om een reactie achter te laten als ik een app nuttig of leuk vind. Dat gaat dus niet meer, terwijl je wel bent ingelogd met je Google-account.

En het werkt ook langzaam door naar andere apps. YouTube is vb ook een app die een dubbele functie heeft als plus aanstaat. Als je daar iets liked dan werkt dat door in je tijdlijn.
Je kunt ook geen foto's op picasa zetten zonder Google plus.
Ik had Google plus expliciet verwijderd maar als je dan iets met picasa wilt doen voegt Google meteen ook google plus weer toe.
Ik klaag altijd bij de supermarkt, wil gewoon boodschappen kunnen doen zonder af te rekenen. Die rijen bij de kassa zijn overbodig, je kunt me ook zonder te betalen laten doorlopen. :+

Ik heb zelf G+, LinkedIn en FB en gebruik het allemaal amper, maar dat is persoonlijk. Wel zie ik bij alle 3 een bepaalde functie die het vervult. Zelfs Hyves gebruik ik af en toe nog voor mijn nichtjes.
Toch wel jammer, ik vind het wel overzichtelijk en eindelijk een social platform zonder gameinvites.
Nog wel, maar dat gaat wel veranderen denk ik zodra je een kritieke massa bereikt hebt. Nu kun je vanuit G+ ook al spelletjes spelen tegen/met je vrienden daar dus waarom zou je geen invites kunnen krijgen vanuit gmail?
Achja mijn ervaring is dan ook dat er veel meer gebruik wordt gemaakt dan die 6 minuten...

Ik heb in 4 maand 3x zo veel 'vrienden' in Google+ dan op Facebook in 5 jaar (en nee ik invite niet iedereen die ik tegen kom) :D Tevens krijg ik dagelijks iets van 15 tot 20 berichten tegenover 4 a 5 op facebook per week...

Nu is dat enkel mijn ervaring natuurlijk, maar als ik zie hoeveel mensen wat posten kan ik me niet voorstellen dat ze dat allemaal doen met maar 6 minuten per maand :D

Enige wat ik kan bedenken is dat er zo veel G+ leden zijn die niet actief zijn (omdat je vrij snel een G+ nodig hebt voor andere Google diensten), waardoor het gemiddelde zeer hard omlaag gaat, gezien die mensen ook maar een G+ hebben omdat het moet, niet om echt te gebruiken...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 mei 2013 11:55]

Ik denk dat mensen langzaam van Facebook naar Google+ zullen verhuizen. Zoals je omschrijft heb jij vrienden die vaak wat posten, voor velen een vereiste om ook actief te worden. Zo zullen langzaam aan steeds meer groepen van actieve leden ontstaan totdat het overgrote deel over is gestapt. Ik merk zelf dat ik actiever ben geworden na het spelen van Ingress. De communities maken het allemaal wat persoonlijker. Waar je op Facebook vooral laat zien wat je zelf allemaal gedaan hebt, gebruik ik Google+ meer voor dingen die mij zelf interesseren. Het gevolg is wel dat ik zelf minder deel met al mijn vrienden, maar enkel posts maak binnen communities.

Bovendien zeggen de tijden die ze noemen mij niet heel veel. Ik gebruik bijvoorbeeld Facebook om te chatten met een vriend. Ik post zelden iets en kijk ook niet naar posts van anderen terwijl ik waarschijnlijk meer dan 4 uur per dag 'online' ben. Dat terwijl ik dus op Google+ snel even inlog en een post maak en dan gelijk weer weg ben. De chat van Google+ zit ook in Gmail die ik ook altijd open heb staan. Het is denk ik moeilijk te vergelijken met elkaar.
Je krijgt geen game invites omdat niemand actief is
Game invites verschijnen op een aparte tab. Zeer handig. Je ziet ze enkel wanneer je ze wil.

In de plaats heb je hier vervelende event invites.

Als je iemand volgt en die post een event, dan verschijnen in je gewone Google calender, en dit tot je de event declined hebt. En bepaalde plussers organiseren veel events. :(

In alle eerlijkheid: ik denk dat Google wel de tools voorzien heeft om dit aan te pakken (rechten in te stellen op circle). Ik ben er alleen nog niet in geslaagd om dit goed te doen werken. Kan aan mij liggen.
Eerlijk toegeven, ik zit alleen op google+ vanwege Ingress.
vind Google+ ook nog steeds niet zo lekker werken als facebook. De app op android is de enige die lekker respond. Die op iOS devices reageert bagger en is totaal niet overzichtelijk.

Google+ was gewoon net ff te laat. Maar mogelijk keert het tij nog en gebeurd hetzelfde als met facebook als in het verleden met hyves is gebeurd.
Ik ben inderdaad door Ingress ook G+ actief gaan gebruiken, maar nu ik een stuk minder Ingress zit ik nog steeds veel op G+, tevens is er op FB ook een Ingress groep maar die is 1000x zo klein als die op G+...

Offtopic: Je vecht toch wel voor de Enlightened mag ik hopen he :D
Zo te lezen ben ik dus niet de enige die door Ingress Google+ heeft 'ontdekt'. Een slimme zet van Google vind ik ;) Een hoop mensen die ik ken zonder Facebook hebben wel Google+ genomen door dat spel. Bovendien had bijna iedereen toch al een Google account waardoor de drempel niet zo groot is als bij Facebook.
Google+ was gewoon net ff te laat. Maar mogelijk keert het tij nog en gebeurd hetzelfde als met facebook als in het verleden met hyves is gebeurd.
Ik denk niet dat Google+ te laat is. Dergelijke netwerken komen en gaan en het duurt vaak jaren voordat ze echt bekend worden. Facebook bestond ook al meerdere jaren voordat het echt een hype werd, ik heb Google+ daarom nog lang niet afgeschreven.

Ik ben overigens Resistance :+
I said so... al voor de introductie gedoemd te mislukken. Hyves ging al steeds slechter terwijl facebook, whatsapp en twitter populairder worden. Een nieuwe speler in diezelfde markt heeft dan echt geen bestaansrecht.

Je zou van google toch beter verwachten dat ze snappen hoe de mensen tegenwoordig denken over ICT/Social diensten.
Bij mij is het op G+ net zo druk als op Facebook anders hoor. Het aanbod van berichten is wel heel adners, geen "gesponsorde" crap of dingen die ik niet wil zien omdat ze met niet boeien.

Ook vind ik de manier waarop G+ zichzelf presenteert superieur aan facebook, G+ is in mijn ogen veel beter dan Facebook qua UI structuur (de websites dan, mobiele applicaties gebruik ik bijna niet).

Ieder z'n mening, toch?
Over het algemeen zijn de reacties die ik hier lees positiever over google dan over facebook. Google heeft genoeg cash om G+ een hele tijd aan te houden. Zie daarbij hoe ze het steeds verder integreren in gmail en ik denk dat ze op de lange termijn best wel een kans maken.
Google + is te centraal in het Google cloud om te mislukken. Het is niet de een of andere beta applicatie die ze zo maar kunnen laten vallen. Google heeft hier echt een probleem.
Het enige aan Google + wat slechter is als bij Facebook is het aantal gebruikers van personen om je heen.

De groepen en andere zaken en de rest is gewoon veel beter als facebook.
denk het ook, als ze mijn verbruik meer rekenen in het gemiddelde dan kan het nooit echt groot worden.
Wegens de zowat verplichting om g+ zijn er veel die het wel hebben, maar niet of nauwelijks gebruiken.
Volgens mij zal het toch alleen maar gaan toenemen. Het is een kwestie van tijd.

Google zal G+ zodanig verweven met alle Google diensten dat je er op een gegeven moment toch wel gebruik van gaat maken...

Zodra je via Google Maps iets zoekt, krijg je automatisch G+ recensies voorgeschoteld.
Zodra je een foto maakt met je Android toestel, krijg je automatisch een notificatie of je het wil delen via G+ (moet je nu voor opteren)
Dat laatste zal niet gebeuren. Dat is alleen maar irritant voor de gebruiker.. Als je een foto maakt kan je wel op het knopje "delen" drukken en dan Google+ selecteren.
Wat een groot verschil ivm facebook. Ik kan me zeker hierin vinden, ik heb zelf ook een Google+ account soort van verplicht moeten aanmaken. Ik doe er verder niks mee. Om de zoveel tijd kijk ik er even op en het blijft een dooie boel. Een social Network moet ontstaan uit vrije wil dat de massa een site opzoekt en aanmeld om bepaalde redenen. En niet half verplicht geforceerd zoals Google het probeerde.
Google+ is ook totaal onoverzichtelijk. Ik denk dat ze compleet de plank hebben misgeslagen met hun opzet. Te ingewikkeld om het te snappen als je de eerste keer perongeluk word aangemeld op google+ omdat je net het verkeerde icoontje aan klikt op je telefoon....
Dat is persoonlijk. Ik vind G+ mooi overzichtelijk.
juist nooi overzichtelijk maar niemand gebruikt dat
Ook dat is een mening. Bij mij is het, zoals ik hierboven ook al aangegeven hebt, op FB net zo druk als op G+.

Dus de kreet "niemand gebruikt dat" klopt niet.
Het is maar hoe je het bekijkt. Als Facebook vervanger is Google+ momenteel een flop. Echter als een sociaal platform om kennis uit te wisselen is het tot nu toe een redelijk succes. Zeker Communities is in mijn ogen een aanvulling:

http://www.google.com/+/learnmore/communities/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Apple Games AMD Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013