Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 60, views: 21.118 •
Submitter: Timons106

Nokia heeft een nieuwe telg in de Asha-serie gelanceerd. Het gaat om de Asha 501, die tevens de eerste is die zal beschikken over een nieuwe interface. Volgens Nokia is de Asha 501 voorzien van elementen van het Series 40-platform en software van het bedrijf Smarterphone.

De Asha 501 beschikt over een 3"-scherm met een relatief lage resolutie van 320x240 pixels, zo maakte Nokia bekend. Er kan geen verbinding gemaakt worden met 3g-netwerken, maar er is wel wifi-ondersteuning ingebouwd. Het is onduidelijke welke processor het toestel heeft. Verder is er 4GB opslaggeheugen en kan er een micro-sdkaart in de telefoon worden gestopt. Voor foto's is een 3,2-megapixelcamera aanwezig.

Volgens Nokia is de Asha 501 voorzien van nieuwe software, vergeleken met eerdere modellen in de Asha-reeks. De interface is gebouwd met software die verkregen is na de overname van het bedrijf Smarterphone. Ook zijn elementen van Series 40, Nokias eigen softwareplatform voor featuretelefoons, gebruikt. De nieuwe Asha-software heeft naast een standaard homescreen met icoontjes een zogenaamde Fastlane-functie, waarop bijvoorbeeld updates van verscheidene sociale-netwerksites worden geïntegreerd. Ook toont het scherm recente activiteiten op de telefoon.

De software is standaard voorzien van verscheidene apps, waaronder voor Facebook, Twitter en YouTube. Daarnaast wil Nokia op termijn nog zijn kaartendienst naar de Asha 501 brengen. Kopers krijgen verder de mogelijkheid om gratis 40 games van EA te downloaden. Ook zijn al enkele games voorgeïnstalleerd.

Volgens Nokia gaat de Asha 501 99 dollar kosten. Het toestel wordt in 90 verschillende landen uitgebracht en moet nog dit kwartaal uitkomen. Of Nederland bij de landen zit, is niet bekend, maar dat is wel aannemelijk. Klanten kunnen kiezen tussen een variant met één of twee simkaartslots.

Nokia Asha 501 Nokia Asha 501

Reacties (60)

Jammer dat ie geen 3G ondersteund. Dan was het dé telefoon geweest voor op festivals! Nu heb je daar de laatste jaren ook steeds meer Wi-Fi dus wellicht valt dat nog allemaal mee. Ik voel me daar nooit veilig met mijn "dure" Smartphone. Altijd bang dat ik dat ding kwijtraak of dat ie beschadigd. Dat heb je met zo'n budget telefoon natuurlijk wat minder. Ik vind hem ook grappig uitziet en hij lijkt toch vrij compleet. Wellicht iets voor moeders... Trouwens zie ik het nu goed dat ie dual sim is? Edit: ff de website van Nokia bekeken. Er komt een single SIM versie en een dual SIM versie.

[Reactie gewijzigd door Alpha89 op 9 mei 2013 16:21]

Het lijkt mij nog steeds een goede festival telefoon hoor. De ontvangst is daar vaak minder goed, en behalve wat Whatsapp ga je volgens mij niet al teveel op het internet zitten. 2G is ook een stuk zuiniger dus dat betekent dat je misschien het hele weekend door kunt zonder op te laden. Zelfs als ik met mijn dure telefoon op een festival ben, zet ik 3G uit.
Los van het feit dat het waarschijnlijk een fijne budget phone is, ligt het aan mij, of zijn deze tels. gewoon schattig genoeg om mij te laten denken dat het misschien fijner om zo'n telefoon te hebben dan mijn huidige Xperia U?
In drukke situaties als festivals zet ik sowieso 3G uit op mijn telefoon: aangezien de meeste telefoons tegenwoordig smartphones op 3G zijn is het 2G netwerk over het algemeen veel beter beschikbaar dat het 3G netwerk en heb ik veel minder last van vertragingen in SMS, onbereikbaarheid en dergelijke dan dat ik hoor van de mensen om mij heen.
op festivals is er toch zelden goede 3G ontvangst mogelijk dus ik zie het probleem voor die functie niet echt, verder wel leuke telefoon, al vraag ik me af of je niet beter voor dat geld een goedkope android kan krijgen?

maargoed het ziet er niet slecht uit :)
Sommige mensen (zoals ik) willen geen Android telefoon. Ben zelf erg tevreden met mijn Asha 201.
Bij goedkope Android telefoons is de gebruikservaring toch vaak een pak minder goed. Android is een OS dat sterk afhankelijk is van de CPU. Zo'n lichtgewicht OS kan goed van pas komen voor mensen die zo goed als geen apps installeren. Als Whatsapp dit zou ondersteunen, komen veel mensen hier al mee toe denk ik.

Ik ben zelf een voorstander van Android omdat ik er graag aan tweak, maar wie dat niet doet en weinig geld wilt uitgeven (bv mijn moeder), zou ik nooit Android aanraden.
@Alpha89
Klanten kunnen kiezen tussen een variant met één of twee simkaartslots.
Laatste regel van nieuwsbericht.

Ik vind het ook maar raar dat hij geen 3g ondersteunt. Verder ziet het er wel een leuke telefoon uit. Leuke kleurtjes.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 10 mei 2013 00:13]

Geen 3G maar wel ondersteuning voor Social Media... Sorry maar wie vind deze combi ook echt vreemd?
Thuis of op kantoor via wifi kan dat prima!
Niet iedereen hoeft de hele dag Facebook statussen te zien :)
Ik vraag me af hoe veel mensen op kantoor met hun eigen apparatuur verbinding mogen maken met het wifi netwerk.
Bij ons is dat niet toegestaan en dat vind ik eigenlijk een prima standpunt. Een openbaar netwerk heeft flink meer capaciteit nodig en het gros van de mensen zal zijn prive telefoon niet voor werk gerelateerde zaken gebruiken.
De trend is juist dat dit steeds meer gebeurt, en terecht. Dit concept heet "Bring your own device/technology" (BYOT). Het past helemaal in grotere trends al het nieuwe werken; zelf bepalen waar en wat je werkt, en het vervagen van prive en werksfeer. Dit soort principes werken natuurlijk niet overal (loodgieter, bouwbedrijf) maar bij de meeste kantoorinstellingen zie je dit soort bewegingen. Misschien heb je een erg conservatieve CIO?

http://en.wikipedia.org/wiki/Bring_your_own_device
In mijn optiek zitten er nog wel wat haken en ogen aan BYOD. Support voor een groot aantal verschillende systemen is veel ingewikkelder dan wanneer iedereen hetzelfde soort systeem gebruikt. Dan doel ik op zowel hardware als software.
Genoeg kinderen die van pappa en mamma geen 3G abonnement krijgen maar wel thuis "in het zicht" mogen internetten.
Hij "doet" ook Edge, dus daar is echt perfect mee te leven voor social-media dingen. Ik voip regelmatig zelfs op edge (simyo) en dat gaat echt perfect!

Wat plaatjes en een simpel youtube videotje gaan ook prima (full hd kan je vergeten, maar dit is 320x240 dus da's het punt niet).

Met de hernieuwde uitrol van Edge in Nederland is het in ieder geval een leuk toestel, in theorie.
Dat 'doet' hij wel maar alleen als er een netwerk voor is, en in Nederland is Edge (2.75G) zo goed als nergens meer actief. GPRS (2.5G) werkt overigens wel gewoon.
waren providers niet juist bezig om edge uit te gaan rollen, ik meen zelfs dat 1 van de 3 een tijd geleden heeft geroepen dat een landelijk dekkend edge netwerk naast 4g een logische stap zou kunnen zijn omdat ze 3g dan kunnen uitschakelen ... dus betere dekking mee bandbreedte vrij voor 2g, als backup voor 4g.

iedereen weet toch al dat 3g behoorlijke stroomverspilling is... met 4g lijkt dat iet minder, maar 2g is nog zuiniger.
"iedereen weet toch al dat 3g behoorlijke stroomverspilling is... met 4g lijkt dat iet minder, maar 2g is nog zuiniger."

Dat ligt eraan wat je meet. Als je idle meet is 2g inderdaad zuiniger, als de hoeveelheid data toeneemt en de interval tussen data klein is wordt 3g al snel zuiniger. (sneller overdracht betekend minder lang radio actief, kortere intervallen betekent minder last van verlies ten gevolge van opbouwen/afsluiten transactie).
Uhm, kpn heeft eind 2013 een volledig EDGE netwerk. Ze zijn hun gps apparatuur stapsgewijs aan t vervangen, waarbij de nieuwe units edge ondersteunen.

Vodafone heeft al langer een edge netwerk. Alleen tmobile ontbeert edge support.
Dit toestel is bedoeld voor opkomende landen en ondersteunt 2G met een snelheid van 236.8 kbps. Dat is voldoende voor Social Media, nieuws, weer enz.

Er komt nog een 3G versie en dit is de eerste nieuwe Asha. Er komen nog een paar modellen met betere hardware.

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 9 mei 2013 16:33]

Geen 3G betekend niet direct geen mobiel internet he? Dit toestel ondersteund 2.5G (GPRS en mogelijk EDGE) wat voor Social Media over het algemeen meer dan genoeg is. Daarnaast gebruikt 3G flink meer stroom en is nog lang niet overal beschikbaar. Houdt in gedachten dat de Asha lijn vooral razend populair is in bijvoorbeeld India, Rusland, Afrika, het Midden Oosten, Zuid Amerika, etc.

Aangezien dit het eerste toestel is dat op deze nieuwe software gebaseerd is, zal Nokia gekozen hebben voor veilig qua hardware, dus een bekend en betrouwbaar hardware platform. Voor volgende toestellen op basis van deze software zullen vast 3G en andere modernere technieken gebruikt worden.
Social media apps kunnen prima met 2G, edge is snel zat voor wat berichten te versturen, zelfs foto's is nu prima te doen. Gebruik ook nog geregeld 2g als 3g geen goede verbinding kan krijgen, bijvoorbeeld in gebouwen of plekken met slechte 3g dekking.
Gek genoeg best wel een interessant telefoontje, voor in het buitenland enzo
Geen 3G vind ik wel een beetje raar. Veel scholieren, wie deze telefoon wel zullen willen kopen neem ik aan, gebruiken wel 3G. Zoveel extra zou dat toch niet kosten voor Nokia?
Geen 3G vind ik wel een beetje raar. Veel scholieren, wie deze telefoon wel zullen willen kopen neem ik aan, gebruiken wel 3G. Zoveel extra zou dat toch niet kosten voor Nokia?
Die scholieren boeit het niet zoveel, zoalng ze maar hun whatsapp en twitter kunnen gebruiken.

een bericht via WA gaat op 2G net zo snel als op 3G
Alleen foto / video zal minder vlot zijn.
op een gametelefoon mag je wel een wat beter scherm verwachten. 3 inch met 320X240 is wel erg klein. 't is het zelfde als op een Y, uit eigen ervaring weet ik dat dit geen lekker formaat is. door de relatief en absolute kleine hoogte past er maar weinig op je scherm aan berichten, statusupdates e.d.

Voor het gamen in landschap stand is het wel erg smal, een breedbeeld verhouding werkt dat beter plus dat de beelden van zo'n scherm niet erg mooi zullen zijn. 3,5 inch en een hogere resolutie was veel beter geweest.

over de nieuwe interface: hebben we alleen een terugknop of alleen een homeknop. alleen een homeknop is logischer, maar het symbool er op doet alleen terug vermoeden. Het tweede plaatje kijkt mij een notificatiescherm, maar er zit ook een update veld in voor, ik denk gezien de tekst, facebook. het eerste plaatje kijkt wel een lockscreen met de notificatie erop, als dat een homescreen is, is het wel dubbelop met het tweede plaatje.
Het is een "terug" knop, die werkt als "home" knop door er lang op te drukken. Overigens kun je applicaties ook van het scherm vegen, dat gaat net zo makkelijk en geeft meer voldoening :-)

Het eerste plaatje is inderdaad een lockscreen. Door te vegen unlock je. Je kunt ook een van de notificaties vegen om direct naar de bijbehorende applicatie te gaan. Het tweede plaatje is de "Fastlane", waar je al je activiteiten kunt terugvinden, zowel je geschiedenis (berichten, gemiste oproepen, gebruikte applicaties etc) als toekomst (kalender) en links naar social networks.

Er zijn twee "homescreens", de Fastlane en de lijst met applicaties.

[Reactie gewijzigd door corani op 9 mei 2013 17:12]

Ik heb net de handson bekeken van een andere reactie en zag dit toen ook. Viel me op dat het er allemaal strak en vloeiend uitzag. Ook goed van ze dat ze geen bestaand systeem naapen, maar iets nieuws brengen voor de budgetklasse
Het is toch geen "game"-telefoon, dat kun je toch voor die prijs niet verwachten. Spijtig van het scherm ja, dat kan wel beter. Qua games gaat er hiervoor waarschijnlijk niets bijkomen dan wat er nu is. Dat die games van EA zijn, betekent nog niet dat die op hetzelfde niveau als op iOS of Android zijn.
Vraag me af wat voor batterij erin zit. Lijkt me dat deze door de lagere specs wel langer mee moet gaan nu?
Heeft zo'n featurephone exchange-ondersteuning? Dan zou het een ideale werk-telefoon voor mij zijn.
Als je Exchange-ondersteuning nodig hebt voor een werk-telefoon zou ik je toch dringend adviseren een aantal tientjes meer uit te geven voor een Nokia Lumia 520.
Of een Nokia C3
toetsenbordje, 3G en WiFi

zeker als je 'veel' mail wilt beantwoorden ... dan is een hw-keyboard een ideale accessoire
Of elk ander android of iPhone telefoon..
Leuk design en software ziet er onverwacht goed uit

Voor $99 (75 euro) is het een interessante telefoon voor ontwikkelingslanden.

Nokia spreekt over een Nokia Asha platform 1.0 OS.

Twee hands-on video's

http://www.youtube.com/watch?v=wQk_WP7CZp8

en

http://www.youtube.com/watch?v=V1DaQnkB1FU
17h talktime en 46d (!!) standby, netjes hoor.

Veel Swipe N9 elementen in de UI die terugkomen. Ik vind zelf de 'fastlane' een briljante vinding. Hier vind je de laatste 50 apps die je geopend hebt en berichten /gesprekken die je hebt ontvangen. (kortom alle activiteiten). Bovendien kun je hier naar boven scrollen om in de toekomst (toekomstige afspraken) te kijken. Zo heb je multitasking-achtige functionaliteit zonder de processor of geheugen eisen die daar bij horen.

46d standby!
Leuk dingetje! Ik ga toch voor de ''whatsapp telefoon''van nokia. Ze zijn goed bezig daar. Het idee is volgesmij dat de symbian gebruikers overstappen op de asha lijn.
Ook goed om te zien dat er een vernieuwde OS op zit.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 9 mei 2013 17:32]

46dagen standby op fabrieksinstellingen, zonder enige gebruikers info erop, zoals email,simkaart,whatsapp en etc.

Daarbij is de reclame voor ea games wel leuk, maar ik denk dat je na het wachtten voordat de game opgestart is er al genoeg van hebt. De resolutie van het scherm helpt je daar ook niet bij. Ze hadden beter die gratis games achterwegen kunnen laten en iets wat functioneel is aanbieden. Verder lijkt me dit een leuke telefoon

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 9 mei 2013 17:35]

Ik teken er gelijk voor.
Als hij een beetje stevig is, dan zie ik er een ideaal zakentelefoon in. Je kunt er mee bellen, je kunt mailen en een beetje basisinternet om de pauzes door te brengen.

Gebrek aan opties is wat dat betreft een pro.
"46dagen standby op fabrieksinstellingen, zonder enige gebruikers info erop, zoals email,simkaart,whatsapp en etc."

Wat heb je aan zo'n "benchmark"?

Ter vergelijk: mijn Desire Z hield het nauwelijks 16-18 uur vol (s'ochtends van de lader en s'avonds met 10-15% weer aan de lader). Nu dat toestel met pensioen is en ik de simkaart heb verwijderd en airplane mode heb aangezet staat de teller na 26dagen aan te hebben gestaan op 6% lading: http://imgbucket.net/images/desirez26d.jpg

Dit is inclusief allerlei background processes (backups elke dag naar sd door titanium backup, notificaties van reeds ingeplande calendar items). Dat is dus een "echte smartphone" met een ruim 2 jaar oude batterij.

Ik heb zo'n vermoeden dat die 46d standby ook wel met dit toestel te halen is indien ik hem factory default.
Ja dat is wat ik zei, als reactie op de tweaker boven mij.
Dat is allemaal wel haalbaar, wanneer je doet wat ik zeg. En dat is dus binnen 1 min gebruik niet meer haalbaar, simkaart zit erin etc.

Daar kwam/komt nog eens bij dat ''correct me if i'm wrong'' dat 2g meer stroom trekt dan 3g. Nu heb je niet eens de keuze om 3g/3,5g/4g aan te zetten.

Maar jou Desire Z test weet ik, en geloof me dan trekt de Z nog veel vergeleken veel andere HTC telefoons. En inderdaad, een maandje standby is goed te doen met de huidige smartphones. MAAR, zet hem op jou mode, vliegtuig mode uit EN whatsapp erop, en oeh daar vliegt die naar onder :D

De accu van dit toestel, zal in vergelijking met wat je ermee kan (heel weinig) nog steeds zeer snel leeg zijn wanneer alleen al een sim erin zit en whatsapp erop staat. Dan nog eens verplicht wifi, hoe slechter je wifi ontvangst, hoe meer stroom die gaat trekken.

Leuk dat nokia het doet, en vooral voor deze prijs, maar verwacht er niet veel van.

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 9 mei 2013 20:54]

Het klonk alsof je positief was over de standby tijd.

"Daar kwam/komt nog eens bij dat ''correct me if i'm wrong'' dat 2g meer stroom trekt dan 3g. "

3G is een heel klein beetje goedkoper in idle, als je een beetje data gebruikt is 2g goedkoper aangezien de setup en teardown van de verbinding sneller gebeuren (iets van 6s). 3g wint bij grotere hoeveelheid data omdat de radio gewoon minder lang hoeft aan te staan. Artikel over optimalizatie mogelijkheden3g: http://www.cs.umass.edu/~arun/papers/TailEnder.pdf

[Reactie gewijzigd door Dorank op 9 mei 2013 22:45]

Voor minder geld haal je een Android telefoontje met gelijke specs. Er staan er bv tig op dx. Los van de Nokia merknaam, waarom zou dit een betere keuze zijn?
Omdat je bij deze waarschijnlijk niet hoeft te huilen van de kwaliteit en snelheid van het toestel.
nee, je kunt huilen omdat je niet eens een 3G verbinding kunt maken.
Zonder 3g heb je nog steeds internet hoor. 3g maakt apperaten alleen maar duur. En spNK heeft gelijk, van goedkopen andriod telefoon mag je minder verwachten als van dit dink. Veel basisapps werken dan zo slecht dat je verlangt naar een systeem als dit
waarom heeft niemand het hier over een uitzonderlijk lange accuduur?